Van der Gijp ziet optie voor Oranje: 'Hij heeft in alles meer dan Van de Beek'
Vrijdag, 27 november 2020 om 21:59

Ryan Gravenberch heeft met zijn optreden in de Champions League tegen FC Midtjylland grote indruk gemaakt op de analisten van Veronica Inside. René van der Gijp gelooft dat de achttienjarige middenvelder van Ajax snel in het Nederlands elftal terechtkomt en vergelijkt hem met Donny van de Beek van Manchester United.

"Hij heeft in alles meer dan Donny van de Beek", stelt Van der Gijp. "Meer uitstraling, meer lengte, mooie loop, een mooie speler om naar te kijken." Ook Johan Derksen heeft genoten van Gravenberch, die tegen Midtjylland (3-1 winst) met een prachtig afstandsschot de score opende. "Ik denk dat Gravenberch absoluut het grootste talent is wat we hebben in Nederland", zegt Derksen. "Ik heb nog nooit een jongen van achttien jaar zo volwassen zien voetballen. Die is zijn tijd qua leeftijd ver vooruit."

Derksen hoopt dat Gravenberch, die in juni zijn contract verlengde tot medio 2023, bij Ajax blijft. "Als ik die jongen zou moeten adviseren zou ik altijd zeggen: blijf nog maar eens twee jaar bij Ajax. Bij Ajax kun je altijd spelen, dat is een voordeel voor hem. Je kunt veel ervaring opdoen, ook op internationaal niveau. Gaat hij nu naar een grote club, dan zie je wat er met spelers daarheen gegaan zijn is gebeurd."

Andere spelers, onder wie Lassina Traoré, vielen wat Van der Gijp betreft uit de toon bij Ajax. "Die spits is niet echt een Ajax-speler", vindt de oud-rechtsbuiten. "Een stormram, totaal niet verfijnd. Nou is dat op zich niet erg, maar dan moet je er wel gewoon dertig inschieten. Die schiet hij er niet in." Ook Zakaria Labyad speelde niet goed, zo oordeelt Derksen. "Als ik naar Labyad kijk heb ik altijd zoiets van: dat is een FC Utrecht-speler."

Meer nieuws
   
20:00
20:00
Live meepraten in de Ligue 1: Paris Saint-Germain - Le Havre
0
   
20:00
20:00
Live meepraten in de Premier League: Aston Villa - Chelsea
1
   
20:00
20:00
Arne Slot: de trainer die 'sleeping giant' Feyenoord ontwaakte
9
   
19:59
19:59
Dusan Tadic schittert voor Fenerbahçe, dat Galatasaray niets toegeeft
7
   
19:58
19:58
Doelpuntloze remise exemplarisch voor teleurstellend seizoen Milan en Juventus
3
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (46)

 
AjaxCunian
 
59
27 november 2020 om 22:04
De Ligt gemist? Gravenberch is een enorm talent, en heeft velen waaronder ikzelf ongelijk bewezen. Hopen dat zijn maatje Mo ook snel zijn oude niveau vindt. Kunnen wellicht opties zijn op het EK.
 
PeerBerwers
 
12
27 november 2020 om 23:22
De Ligt speelt natuurlijk ook niet meer in Nederland. Bovendien staat hij bij Ajax al jaren lang aangeschreven als "het grootste talent". De Ligt werd op zijn 16e echt nog niet zo veel gehyped als Gravenberch werd. De enige die echt in de buurt komt is Unuvar.
 
Sirius
 
12
27 november 2020 om 23:41
Als die twee zich doorontwikkelen, hebben we over een aantal jaren echt een abnormaal goed middenveld. Laten we het hopen!
 
SocioFan1
 
0
28 november 2020 om 16:33
Waar komt dat allemaal vandaag zeg, bizar. Generatiekloof? Bedoel wat jaartjes terug was Oranje in verval en kijk nu eens. Frenkie, de Ligt, naast Virgil, Memphis en Wijnaldum. Dan komen jongens eraan als Bergwijn Malen, Gakpo, Ihattaren, Gravenberch, Stengs, Wijndal, Boadu e.d. Hopelijk nog een topkeepertje.
 
Sambazzz
 
41
27 november 2020 om 22:08
Seedorf Johan?
 
straatvoetbal
 
8
28 november 2020 om 10:29
Toen ik die zin las van Derksen was Clarence de eerste speler die gelijk in mijn hoofd opkwam. Seedorf is en zal altijd ondergewaardeerd blijven bij een groot deel van NL.
 
Ryan030
 
0
28 november 2020 om 14:28
Of een Kluivert vanenburg en nog vele andere..vaantje is nog steeds het grootste talent wat ik in de eredivisie heb zien spelen.jammer dat ook hij verkeerde keuzes heeft gemaakt in zijn carrière vooral door zijn vrouw die niet naar Milan en Rome wilde verhuizen..
 
Dumbell
 
66
27 november 2020 om 22:08
Scorend vermogen heeft Donny toch meer. Ik word een beetje moe van alle analisten die vinden dat vd Beek er opeens niks meer van kan. Donny heeft het in de CL laten zien dat hij het wel degelijk kan. Hij heeft alleen een foute keuze gemaakt wat betreft zijn volgende club. Als je Bruno Fernandes op je favoriete positie hebt staan, kan het lastig worden. Laat Gravenbergh het eerst een seizoen laten zien, voordat hij de hemel in geprezen wordt.
 
BOB
 
137
27 november 2020 om 22:17
Niemand zegt dat vd Beek er niks meer van kan. Er wordt alleen gezegd dat Gravenberch meer potentie heeft. En daar is niks aan gelogen, toch?
 
MohaMoha
 
14
27 november 2020 om 22:27
Dat vonden mensen ook van Bazoer destijds maar daar is ook niks van geworden wat men ervan verwachtte. Het is ook makkelijker renderen in dit Ajax dan dat het in Man U is. Gravenberch heeft veel goede spelers om hem heen en speelt bij Ajax waar het middenveld gewoon zwak bezet is. Waren donny, Ziyech gebleven en was kudus of klaasen erbij gekomen zat Gravenberch nu op de bank. Laten we maar niet te hard van stapel lopen.
 
martijnr12
 
37
27 november 2020 om 22:39
@MohaMoha Kudus zou op de plek van Labyad spelen en als Donny was gebleven, was Klaassen waarschijnlijk niet gehaald. Dus ook dan had Gravenberch prima een basisplek kunnen hebben. Hoe je het wendt of keert: Gravenberch heeft zich op deze leeftijd al enkele keren prima staande gehouden, waaronder tegen Atalanta en Liverpool. Het is de vraag of hij dit niveau vasthoudt, maar het verschil is wel dat hij duidelijk stappen maakt en leert van anderen, waar Bazoer vooral veel geloofde in zichzelf en de bal bleef brengen. Bazoer had het nu over dat hij binnen twee jaar bepalend bij Barcelona wilde zijn; Gravenberch vertelt met een glimlach dat hij van Labyad te horen heeft gekregen dat hij meer met binnenkant voet moet schieten, en dat hij dat dus maar eens probeerde. Het blijft altijd afwachten, maar ik heb het idee dat Gravenberch eenzelfde mentaliteit heeft als een De Jong en De Ligt. En dan moet het wel goed komen met hem. Aankomende zomer wordt belangrijk. Als hij zo doorgaat, kan het zomaar zijn dat ie meegaat naar het EK, want het niveau dat hij nu haalt is hoger dan menig ander international. En mocht hij ook nog aan spelen toekomen, wordt het lastig voor Ajax om hem te houden.
 
straatvoetbal
 
2
28 november 2020 om 10:32
Ik heb dat echte speciale nooit maar dan ook nooit gezien. Hij scoorde af en toe op een belangrijk moment wat hem interessant maakte voor veel clubs. Maar speltechnisch heeft hij me nooit met een actie in de CL of EL laten zien dat hij van uitzonderlijke klasse. Bazoer was een van de grootste hypes
 
Sirius
 
1
27 november 2020 om 23:48
Heeft Van De Beek nou echt zoveel scorend vermogen dan? Ik vind dat dat allemaal best meevalt. Guus Til kwam ook tot een vergelijkbaar aantal doelpunten. Nu is Van De Beek natuurlijk wel beter dan Til, maar ik kan niet zeggen dat Van De Beek echt heel effectief is. In z'n favoriete rol is hij eigenlijk veel meer aanvaller dan middenvelder. Buiten dat heeft het geen zin om een jong talent als Gravenberch te vergelijken met Van De Beek. Het zijn ten eerste twee verschillende spelers en ze zitten ook beiden in verschillende fases van hun carrieres. Bovendien kreeg een Bazoer ook dit soort lofzangen op die leeftijd en die speelt pakweg 5 jaar later bij (met alle respect) Vitesse in de subtop van de Eredivisie.
 
besiktasalevi
 
4
28 november 2020 om 00:16
wie zegd dat hij er niks van kan dan?
 
TheGunner030
 
5
28 november 2020 om 00:21
Donny is simoelweg geen voeyballer die een team beter laat voetballen zijn tijd bij ajax deed hij het goed omdat heel ajax lekker bezig was dat hij op de bank zit bij man u is daarom ook verassing
 
Thanos
 
7
28 november 2020 om 00:57
Heeft hij weleens een top wedstrijd gespeeld in het Nederlands elftal? Vergelijk even met types zoals Sneijder. Ja hij heeft 2 of 3 belangrijke goals gescoord in een CL seizoen maar doe nu niet alsof Donny een geschenk is voor de voetbalwereld. Dat zeg ik als Ajacied.
 
wondersloff
 
14
27 november 2020 om 22:22
Hij speelde heel goed. Misschien is hij nog wel beter dan Bazoer op die leeftijd.
 
ViscaCatalunya
 
6
27 november 2020 om 23:11
Bazoer vond ik toch beter als hij meer vanuit achteruit speelde. Gravenbergh en Bazoer zouden heel goed in een team passen. Waar Bazoer de defensieve taken zou uitvoeren en Gravenberch meer diep zou kunnen gaan. Hij kan ook leren van Bazoer niet je carriere op te bouwen. Hij heeft nog een seizoen of twee bij Ajax nodig om verder te groeien.
 
straatvoetbal
 
2
28 november 2020 om 10:35
Bazoer was bij psv in de jeugd toch ook cv? Daarom voelde het voor mij nooit als een natuurlijke middenvelder bij ajax ook al is zijn basistechniek gewoon oke vond ik bazoer altjjd veel te lang lopen met de bal op het middenveld.. De bazoer van vitesse vanuit achteruit ziet er voor mijbwat natuurlijker uit. Het kwam een beetje over als geforceerd willen bewijzen op het middenveld bij ajax.
 
ViscaCatalunya
 
1
28 november 2020 om 11:01
Zeker. Ik had indertijd overigens wel het idee dat hij een hele grote speler zou kunnen worden.
 
BriyanMaat
 
24
27 november 2020 om 22:22
Vond traore echt goed spelen. Tuurlijk, hij moet er minimaal 2 maken, maar qua strijd en opbouw vond ik hem 1 van de betere aan Ajax zijde
 
MohaMoha
 
35
27 november 2020 om 22:31
Vind Traore ook gewoon goed hoor. Die jongen is nog maar 19. Het is geen Haaland maar heeft met zijn spel van de laatste weken zijn plek verdient. Traore heeft alles in zich om een grote goede spits te worden. Ik snap alleen vaak de keuze voor labyad niet. Prima voetballer hoor. Ik vind wel dat hij toch net dat laatste stapje mist.
 
London Calling
 
16
28 november 2020 om 00:24
leeftijd zegt ook niet alles. Kijk naar Kluivert en van Nistelrooy, die zijn op dezelfde dag geboren, maar toen de ene al een CL had beslist en een EK had gespeeld zat de andere nog in de eerste divisie op de bank. Zolang hij op deze leeftijd maar stappen maakt kan het nog alle kanten op.
 
straatvoetbal
 
0
28 november 2020 om 10:38
Traore en gravenberch zijn zich van de A selectie het snelst aan het ontwikkelen op dit moment denk ik. De koppies staan in ieder geval de goede kant op. Ik zag het bij traore lange tijd niet die groei maar nu zie ik hem kleine stapjes week na week zetten. En ryan gaan nu echt als een komeet week in week uit beter spelen. Hij zal vast nog wel zn dip krijgen maar dat geeft helemaal niks op deze leeftijd
 
fussbalt
 
1
27 november 2020 om 22:47
Ik denk dat Oranje op het ek op de volgende manier moet voetballen (in de poulefase), afgaande op de vorm van dit moment.
 
marieke90
 
7
27 november 2020 om 22:50
Noemde hij mo niet het grootste talent vorige week nog..
 
Yoda
 
6
27 november 2020 om 23:44
Ja, Mo was het grootste talent. En Gravenberch werd tegen Atalanta En Midjland uit nog de oren gewassen door dezelfde Johan.
 
ihattaren24
 
2
28 november 2020 om 01:16
Dat roept hij al maanden maar hij komt op een leeftijd waar hij wel eens dingen vergeet.
 
RudolfRoets
 
13
27 november 2020 om 22:52
Beide benen op de grond Ryan, die jongens van vi hebben niet het beste met je voor. Dat merk als ze laatdunkend praten over Donny, of de eerste wedstrijd van Hakim bij Chelsea. Vi is een leuk programma, maar behalve Kiest en Boskamp zit er niet veel voetbal verstand
 
voetbalfreak
 
9
27 november 2020 om 22:57
Waan van de dag. Na Atalanta kon die er niets meer van...
 
Thamike
 
1
27 november 2020 om 23:28
Precies, Donny in CL jaar was ineens voor topclubs en nu Ryan. Laten we even wachten wan hoe goed ik Ryan ook vind ook afgelopen wedstrijd begon met goede loopacties maar kwamen de simpele passes niet aan.
 
MarekHamsik17
 
7
27 november 2020 om 23:00
Niets aan gelogen. Goede voetballer en verfijnder dan Van de Beek. Heb bij Van de Beek het idee dat hij het meer van zijn inzet moet hebben dan dat hij tactisch al weet wat zijn vervolgpass etc. gaat zijn. Labyad inderdaad niet goed genoeg voor Ajax en een typische eredivisie subtopspeler. Traore vind ik wel echt een perfecte bankzitter. Van buitenaf lijkt het net of hij gewoon lachend naar zijn werk zal gaan en altijd 100% zou geven ookal zou die heel het seizoen op de bank zitten. Daarom heeft hij wel een gunfactor.
 
ViscaCatalunya
 
7
27 november 2020 om 23:32
Van de Beek speelt minimaltisch. Die doet alleen wat nodig is en er zit altijd een idee achter. Hij kan een goed team beter maken. Hij kan in een zwak team alleen weinig verrichten. Dan lijkt het nergens op. Als United de zaak op de rails krijgt kan hij van grote waarde zijn.
 
 
1
27 november 2020 om 23:43
Hij was erg goed, maar dit is wel weer erg opportunistisch.
 
Yoda
 
2
27 november 2020 om 23:46
Die Gravenberch moet wel inmiddels wereld top zijn. Want we gingen volgens mij van Siem de Jong naar Klaassen, en van Klaassen naar van de Beek en nu van Donny weer naar Gravenberch en elke keer werd beweerd dat de opvolger nog beter zou zijn, maar goed, zou kunnen.
 
Sirius
 
0
27 november 2020 om 23:50
Tja, als je het maar vaak genoeg roept, heb je vanzelf een keer gelijk. Voor we als voetballand weer een talent veel te hoog inschatten, laten we eerst maar even afwachten hoe die jongen zich gaat ontwikkelen inderdaad. De kunst om de top te halen is niet dat je met 18 jaar al een hoog niveau haalt, maar dat je je blijft ontwikkelen, telkens maar weer. Daar kan Bazoer over meepraten.
 
Yoda
 
0
28 november 2020 om 08:38
Inderdaad. Ik zag afgelopen dinsdag een heerlijk spelende Gravenberch, daar niet van en het zou prachtig zijn als hij echt doorgroeit. Maar specialisten en analisten hoor ik zo vaak opmerkingen maken als “laten we rustig aan doen, speler x heeft net een wedstrijd een bal naar de goeie kleur gespeeld” of “ja, in de eredivisie kun je wel uitblinken”, om vervolgens zelf precies dat te doen.
 
Obikufever
 
7
28 november 2020 om 00:09
Klopt helemaal heeft zeker veel meer potentie, alleen moet hij niet vroeg te weg gaan. Hij kan beter de Wijnaldum/Ziyech route nemen. Onbetwiste topstatus in de eredivsie halen en dan het volgende jaar die status evenaren.
 
Proldinho
 
2
28 november 2020 om 00:46
Geweldige voetballer die Gravenberch, zeker een groot talent, die komt er wel. Maar wordt een beetje moe van die heren van Voetbal Inside....op maandag lullen ze zo, op vrijdag lullen ze zo, en 3 weken later kunnen ze beter in de kelderklasse gaan voetballen. Populistisch gelul van die gasten.
 
FCB_Catalunya
 
1
28 november 2020 om 00:54
Hij heeft veeeel meer dan vd Beek ja, behalve een halve finale CL gespeeld en het tegen de absolute top laten zien. Het is lekker populistisch om nu Gravenberch te gaan schreeuwen, maar hij is nog vaak genoeg grillig. Hij heeft iets laconieks in zijn spel en tegen toptegenstanders wordt dat gewoon genadeloos afgestraft. In potentie beter dan vd Beek, nu nog niet.
 
Janta
 
2
28 november 2020 om 01:22
Daar gaan we weer. Laat deze jongen zichzelf verder ontwikkelen zonder al die vergelijkingen en dat is al moeilijk genoeg.
 
kade88
 
0
28 november 2020 om 12:47
Zijn totaal verschillende spelers. Vd Beek heeft veel beter gevoel voor ruimte achter de verdediging vd de tegenstander. Is daardoor meer een lopende en scorende 10.