Van der Sar hoopvol: 'We zijn in gesprek met de KNVB'
Vrijdag, 28 april 2017 om 21:22

Edwin van der Sar is blij met het Europese succes van Ajax dit seizoen in de Europa League. Het team van trainer Peter Bosz heeft zich geplaatst voor de halve finale en moet via Olympique Lyon de finale in Stockholm zien te bereiken. De algemeen directeur van de Amsterdammers beseft echter ook dat de halve eindstrijd geen prijs is en is daarom gematigd tevreden.

Ajax is zo goed als kansloos voor het kampioenschap na de nederlaag van vorige week zondag tegen PSV (1-0). "Ik vind het mooi dat de twee traditioneel grootste clubs van het land lang om de titel gestreden hebben. Dat is lang niet zo geweest", zegt hij in gesprek met Ajax Kick Off. "Als Ajax zijnde moet je natuurlijk altijd om de prijzen strijden en dat hebben we om het landskampioenschap lang gedaan, maar uiteindelijk wil je de titel winnen."

Voor het derde jaar op rij eindigt Ajax naar alle waarschijnlijkheid zonder landstitel. "We zijn een tijdje verwend geweest onder Frank de Boer met vier titels onder zijn leiding", vervolgt Van der Sar. "Dan kun je kijken naar de Europese wedstrijden die er nog aan komen tegen Lyon, maar dat zijn halve finale plaatsen en daarvoor krijg je geen medailles."

Vanuit Ajax werd er geopperd om competitiewedstrijden ook op maandagavond af te werken, om zodoende meer rust te krijgen na een Europees duel. Van der Sar hoopt dat de KNVB hier in mee gaat. "We zijn in gesprek met de KNVB over competitievorm. Laten we hopen dat we met de KNVB en de grote clubs die Europees spelen een oplossing gaan vinden."

Meer nieuws
   
23:58
23:58
Joseph Oosting gaat live op tv in op contact met Feyenoord
5
   
23:38
23:38
Sporting Portugal kan landstitel ruiken na spectaculaire comeback tegen Porto
5
   
23:04
23:04
V/d Vaart ziet belangrijkste man bij PSV: 'We onderschatten hoe goed hij is'
4
   
22:53
22:53
Van Hanegem ziet aanwinst voor gehele Nederlandse top bij Sparta rondlopen
6
   
22:00
22:00
Word lid van onze WhatsApp Channels en mis niets meer van jouw favoriete club!
8
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (38)

 
Subjectivo
 
8
28 april 2017 om 21:36
In Nederland is dat ongebruikelijk. Lijkt me dan beter om het volgend seizoen in te voeren voor alle Europees spelende teams. Op zich is het natuurlijk beter om voldoende rust te hebben voor een wedstrijd. Maar in deze situatie zullen ze zich in Eindhoven benadeeld voelen als je ineens afwijkt van de regels.
 
Arwinos
 
31
28 april 2017 om 21:41
Nee juist niet lijkt me. PSV en Feyenoord gaan hier ook profijt van hebben. Het is juist belangrijk dat we de Nederlandse clubs actief in Europa zoveel mogelijk helpen. Anders verdwijnen we op nog een podium voorgoed uit zicht. Ik ben helemaal voor!
 
Subjectivo
 
4
28 april 2017 om 21:42
Ik vind ook dat het ingevoerd moet worden. Bij aanvang van het nieuwe seizoen.
 
3*Ajax
 
3
28 april 2017 om 23:26
Dat gaat ook gebeuren. Maak je geen zorgen.
 
MagicMike
 
16
28 april 2017 om 21:45
Dit gaat over volgend seizoen, niet over het lopende. De topclubs zijn/gaan in gesprek met de knvb om een oplossing te vinden voor toekomstige situaties.
 
Bossie
 
12
28 april 2017 om 21:58
Ok je dus donderdag gespeeld dan zou je dus maandag weer spelen en dan speel je donderdag weer Europees........Dus heb je voor een Europese wedstrijd 2 dagen rust.
 
Arwinos
 
3
28 april 2017 om 22:00
Nee, 3 volle dagen.
 
arsen(e)al
 
8
28 april 2017 om 22:47
Volgens mij zit er weinig verschil tussen donderdag Europees (9u) en zondag ED (5u, dus zo`n 68 uur tussen de wedstrijden) en maandag ED (8u oid?) en donderdag Europees (9u, dus 71 uur tussen de wedstrijden). Dit is misschien ten voordele voor de competitie, maar ten nadele van het Europese avontuur, wat het hele punt zou moeten zijn.
 
3*Ajax
 
4
28 april 2017 om 23:29
Klopt Arsenal, maar ik denk dat Van der Sar denkt dat mocht Ajax een paar keer op maandag spelen dat Ajax dan meer punten zouden hebben nu (niet heel gek gedacht), waardoor ze kampioen zouden worden, waardoor de sterkste club de CL in gaat. Ook moet dit de kans op blessures verminderen, dus dat is ook positief.
 
mentalist
 
1
29 april 2017 om 13:28
Het gaat natuurlijk om die weken waar je 4 potten in 8 dagen speelt en daarna 7 dagen weer niet. Er zal niet ALTIJD op maandag gespeeld worden maar incidenteel, om gelijk speelveld te creëren. Dat is toch niet zo moeilijk?
 
Tulpen
 
8
28 april 2017 om 22:28
Er moet gewoon gekeken worden naar het programma. Bijv Ajax speelde nu Donderdag Schalke Thuis op Zondag Heerenveen Thuis en opnieuw donderdag Schalke uit. Kijk dan heeft het geen zin om de Heerenveen wedstrijd te verplaatsen. Maar je speelt vervolgens weer Psv uit en dan 10 dgn niks. Dan zou je prima de Psv wedstrijd een dag kunnen verplaatsen
 
HveenBayern
 
1
28 april 2017 om 22:59
Je zou die wedstrijd tegen PSV kunnen verplaatsen alleen zou dat Ajax niet verder helpen in Europa?
 
3*Ajax
 
2
28 april 2017 om 23:35
Klopt, maar als je fitter aan die pot begint win je en wordt je misschien kampioen. En dan gaat de sterkste ploeg de CL in.
 
eazy-e
 
3
29 april 2017 om 01:23
Wat je in het verleden ook wel zag is dat teams een minder sterk elftal Europees opstelden vanwege belangen in de nationale competitie. Ik denk dat je als nationale voetbal bond zijnde er voor zorg moet dragen dat Nederland sterk vertegenwoordigd wordt. Het enige lastige van dit alles vind ik de laatste competitie duels. Nu wordt alles tegelijk gespeeld, hoe gaat dat straks? Dan speelt mogelijk een duel een dag later dit terwijl alle uitslagen al bekend zijn.
 
Steef71
 
2
29 april 2017 om 05:57
Wie zegt er dat je dan had gewonnen?
 
scrumpti0uz
 
7
28 april 2017 om 23:12
In de groepsfase speel je om de week en voor de knock-out fase is spelen op maandag natuurlijk gericht op de return als je logisch nadenkt. Dus de wedstrijd van PSV zou op maandag worden gespeeld en niet die van Heerenveen. Ajax en PSV spelen dit weekend allebei niet dus het kon gewoon. Enige reden waarom ze bij PSV zo boos waren dat Knvb erover nadacht om de wedstrijd naar maandag te schuiven is omdat een moegestreden Ajax ze wel heel erg goed uitkwam. Nu heeft Ajax opeens na 120 minuten tegen Schalke en een uitwedstrijd tegen de nummer 3 opeens 9/10 dagen rust wat wel heel krom is.
 
PSV!
 
6
28 april 2017 om 23:54
Er waren twee redenen waarom PSV tegen een wedstrijd op de maandag was, drie als je wil geloven dat PSV er tegen was omdat ze een iets vermoeider ajax wilden. een reden is dat PSV eerder om eenzelfde behandeling vroeg en deze niet kreeg ook al ging het toen om een verplaatsing naar een andere wedstrijddag. De tweede reden is dat dit voor fans extreem vervelend is, mensen kopen een kaartje of hebben een seizoenskaart en kijken hier naar uit, dan is het heel vervelend als het ineens op een ander moment is waarop je wellicht niet kan of in ieder geval slecht uitkomt
 
mickey12
 
2
29 april 2017 om 00:45
Jullie zien 1 ding over het hoofd. Europa league is niet altijd om de week, maar ook vaak om de twee weken. Dan kan je prima maandag spelen , want de donderdag erop heb je dan geen europa league wedstrijd
 
Peter Isaias
 
6
28 april 2017 om 22:41
Dit soort gepiep is tekenend voor de mentaliteit van de Eredivisie. In het buitenland spelen clubs maandenlang 3 wedstrijden in de week. De Europese wanprestaties van Nederlandse clubs in Europa (Ajax dit jaar daar gelaten) worden niet veroorzaakt het speelschema van de KNVB.
 
scrumpti0uz
 
9
28 april 2017 om 23:17
Dan heb je het gepiep uit de andere landen waarschijnlijk gemist. Vooral Mourinho heeft zich heel negatief uitgelaten hierover. Hij heeft letterlijk gezegd dat de Premier League niks om Europa geeft en dat daarom Engelse clubs het zo slecht doen.
 
eazy-e
 
4
29 april 2017 om 01:31
Je bedoeld dan de premier league neem ik aan? Een competitie waar ploegen een iets wat grotere en bredere selectie hebben terwijl de kwaliteit amper achteruit gaat. Ik vind dat geen vergelijking waard met de huidige Eredivisie. Daarbij hoe presteren de Engelse clubs? Of de Duitse? En dan heb ik het nog niet eens over de hoge aantallen pijnstillers die gebruikt worden daar. Je zou dan eerder aan Portugal moeten denken die zoiets al een tijdje doen volgens mij. Daarbij moet je naar jezelf kijken om zelf maximaal te kunnen presteren. Er zijn voorbeelden zat waarbij Nederlandse clubs kozen voor een minder goed team vanwege Eredivisie verplichtingen later dat weekend. Wil je dat clubs tot op hun tandvlees gaan in Europese wedstrijden dan moet je ze tegemoet komen. Zo niet dan zal altijd het ene ten koste van het andere gaan simpelweg omdat je met hersteltijd zit.
 
LucasAndersen
 
0
29 april 2017 om 09:20
In Engeland hoor je hier wekelijks iemand over 'piepen'. En in Spanje krijgen de sterren gewoon rust tegen de kleintjes. Dus daar is het ook niet echt nodig.
 
Peter Isaias
 
0
29 april 2017 om 09:38
Vergelijken met Engeland en Duitsland is niet echt logisch natuurlijk. Vergelijken moet je doen met België, Denemarken, Zwitserland, Oostenrijk dat soort werk. In Engeland spelen clubs jaarlijks 10-15 wedstrijden meer dan in Nederland, in de Duitsland hebben ze een superlange winterstop om allerlei zaaltoernooien te doen. Vergelijkbaar is dat de rijkste 3 clubs in Nederland ook veel rijker dan clubs daaronder. Relatief gezien is het verschil vergelijkbaar met Spanje, dus waarom in NL geen spelers sparen? Maar behalve dat zijn de Nederlandse topclubs ook veel rijker dan de topclubs in het eerder genoemde rijtje landen. Terwijl ze zelfs met hun beste spelers heel vaak van dat soort teams verliezen. De aandacht van van der Sar kan beter gaan naar het langer vasthouden van je beste spelers. Het geld is er, je selectie wordt breder, je verkoopt de spelers duurder en je doet het beter in Europa.
 
chapko1
 
3
28 april 2017 om 22:43
Hoe je het went of keert zal er ergens een kortere rust zijn. Moet dit voor een competitie wedstrijd of voor een Europese? Des al niet te min is het een goede zaak dat de clubs betrokken worden om een oplossing te vinden.
 
Tornado72
 
1
28 april 2017 om 22:54
Alleen thuiswedstrijden op maandag voor Ajax dan? Er zit echt geen supporter te wachten om op maandag naar het stadion te gaan. Zeker niet als je ook nog een eind moet reizen en afhankelijk ben van trein en bus. Ik vraag me af of supporters van Roda Heracles Sparta Heerenveen Willem II ed echt boodschap hebben aan het gegeven dat het misschien goed is voor Ajax en het Nederlandse voetbal. De meeste clubs zien juist een gelegenheid om teams die Europees gespeeld hebben een keer te verslaan.
 
hansje1969
 
9
28 april 2017 om 23:25
Ik zit ook niet op maandag avond potten te wachten. Dat moet je ook niet willen. Je zou wel kunnen overwegen dat wanneer een club donderdag avond EL heeft gespeeld de zondag er op thuis mag spelen. En indien er ruimte is zoals nu bij PSV Ajax de wedstrijd bijvoorbeeld naar de woensdag te verplaatsen. Het was niet voor niets dat onder andere Twente en PSV de EL niet serieus namen en gewoon voor de landstitel gingen. Dat was heel begrijpelijk vond ik zelf ook. De EL kost je gewoon punten. Zie bij Ajax dit jaar. In de 9 wedstrijden waar punten worden verloren, was het zes keer na een EL wedstrijd. Wat mij betreft een goed idee dat hier nu eindelijk eens naar gekeken kan gaan worden
 
eazy-e
 
2
29 april 2017 om 01:38
@hansje1969 Ik ben voor tegemoetkoming maar dan wel met duidelijke regels. Zoals jij stelt om een cruciaal duel zo maar even een halve week te verschuiven zou voor mij niet acceptabel zijn.
 
hansje1969
 
0
29 april 2017 om 08:53
Ik gebruik PSV Ajax als voorbeeld en niet als cruciaal duel. Vanwege de beker finale was er nu de ruimte om het duel van de zondag te verplaatsen naar bijvoorbeeld de woensdag. Ja en dat het daarbij toevallig om PSV Ajax ging hier maakt dan niet uit
 
henkhoving
 
1
28 april 2017 om 22:57
competitie hoort in 't weekend, op maandag spelen zou niet erg fan-vriendelijk zijn
 
voetbaltjer
 
4
28 april 2017 om 23:15
Ja maar we moeten uiteindelijk ook denken aan de voetballers he. Voordat je het weet gaan ze nog zweten ook, voor die paar miljoen die ze verdienen. Volgens mij moet de mentaliteit in NL maar eens om. Zelfs in de JL spelen de teams wel eens op Vrijdag én Maandag, en vervolgens weer op vrijdag.
 
voetbaltjer
 
1
28 april 2017 om 23:17
Of kijk even naar rugby. Dat is nou een sport waar je dagen fysieke klachten aan overhoudt, en zelfs die spelen kort op elkaar.
 
Playmaker_23
 
3
28 april 2017 om 23:12
spelen op een maandag slaat gewoon nergens op en brengt alleen maar meer problemen mee. Stel je voor dat dalijk Ajax de EL wint en de CL ingaat en ze moeten tegen PSV op zondag dat een EL wedstrijd heeft gespeelt op donderdag. Dus de wedstrijd word verschoven naar de maandag omdat Ajax nu hoog en laag aan t springen is om dit door te voeren maar stel je dan voor dat Ajax dan ook nog eens op de dinsdag de CL moet spelen.. wat doe je dan? geef je de voorkeur als Knvb zijnde aan PSV dat 3 dagen rust wilt of aan Ajax dat 2 wedstrijden moet spelen... beide gaan dan weer zeuren over competitievervalsing. Ik zeg, gewoon laten staan hoe 't staat. Ajax heeft geld zat om 2 volwaardige elftallen te kunnen laten spelen.
 
scrumpti0uz
 
7
28 april 2017 om 23:21
Jij en vele anderen hebben niet door dat ze in de groepsfase om de week spelen of zelfs met meer weken ertussen als er bijvoorbeeld interland worden gespeeld. Nogmaals, de wedstrijden voor op maandag zijn voor na de return in de knock-out out fase. Dus als voorbeeld niet de wedstrijd van Heerenveen, maar die van PSV zou dan op maandag worden gespeeld.
 
eazy-e
 
0
29 april 2017 om 01:36
Wat scrumpti0uz zegt plus: Men moeten kijken naar het meest optimale speelschema, jij doet hier wel erg kortzichtig (net zoals een paar anderen moet ik zeggen). En geen enkele club in de Eredivisie heeft een budget om een selectie te hebben die breed genoeg is om dit op te vangen zonder verlies van kwaliteit. Ajax mag dan veel geld op de bank hebben het gaat uiteindelijk om wat je budget toelaat en die baseer je mits je een gezond bedrijf runt op je (vaste) inkomsten.
 
rickv
 
0
29 april 2017 om 04:25
En hoe denken de fans hierover? Ik kan me niet voorstellen dat fans van de meeste clubs blij zijn met een wedstrijd op maandag, zeker niet als het een uitwedstrijd betreft. Gaat het pure geld het dan toch weer winnen van waar sport voor bedoeld is? We zullen het nooit mee gaan maken helaas, maar het zou zo fijn als de grote clubs van alle landen eens opstaan en zeggen: luister, zijn we niet een beetje doorgeslagen qua financiã«n? Ik bedoel we betalen iemand een paar ton per week voor 90 min sporten (waarvan 50 effectief). Als je nou daar eens mee begint dan los je ook deze problemen op. Europese wedstrijden allemaal op woensdag, of in toernooi vorm met meerdere (poule)wedstrijden in een week. Kan bij andere sporten ook
 
Roda90
 
0
29 april 2017 om 11:27
Straks is alles aangepast en is iedereen er weer voor de winter uit. Want dit is een uitzondering, Nederland doet het al jaren slecht. De oplossing is echt niet meer rust. De oplossing zou zijn als de Fifa de prijsgelden weer gelijkwaardig gaat verdelen en niet alleen absurde bedragen naar de top van Engeland, Duitsland, Spanje gaan. Aan de andere kant kunnen we wel zeuren. Het niveau op de Nederlandse velden is niet altijd even goed, maar we hebben tenminste een competitie waar spanning verzekerd is. Een aantal clubs kampioen kunnen worden en onderin de gekste dingen gebeuren. Dat kunnen ze in Spanje niet zeggen daar is het meestal 50/50 wie er kampioen wordt.