Wim Kieft haalt uit: 'De Ajacieden waren net zo ergelijk als Getafe'
Zaterdag, 22 februari 2020 om 06:21

Ajax ergerde zich donderdag ontzettend aan de spelers van Getafe. Ryan Babel uitte dat in de tweede helft van het verloren Europa League-duel (2-0) op een bijzondere manier: hij imiteerde het gedrag van Allan Nyom. De Kameroener rolde na contact met Babel theatraal over de grond, waarna de Ajacied hem nadeed. Enkele seconden later deed de aanvaller de Getafe-speler ook na toen die naar de kant strompelde.

"Het meest irritante aan Getafe - Ajax was toch hoe de Ajacieden zich lieten gaan en zich druk maakten om allerlei randzaken in plaats van hun kwaliteiten aan te spreken en gewoon te voetballen", benadrukt Wim Kieft zaterdag in De Telegraaf. De kop boven de column van de oud-voetballer in het dagblad laat er geen twijfel over bestaan: "De Ajacieden waren net zo ergelijk als Getafe."

Blind kritisch: 'Scheidsrechter had de wedstrijd totaal niet onder controle'

"Natuurlijk erger je je aan het gedrag van de spelers van Getafe, maar Ryan Babel die raar begint te rollen en Daley Blind die verbaal de strijd aan gaat met die gasten... Uitgerekend de twee routiniers die alles al hebben meegemaakt, lieten zich gek maken", constateert Kieft. "Blijf ervan weg, concentreer je op het voetbal in plaats van bezig te zijn met de spelers van Getafe en de scheidsrechter."

Kieft was niet onder de indruk van het spel van zowel Getafe als Ajax, maar ook niet van de andere duels in de zestiende finales van het Europese toernooi: "Het is allemaal surrogaat als je het afzet tegen de Champions League. Het niveauverschil is schrikbarend. Bij Ajax, met trainer Erik ten Hag voorop, doen ze altijd of er alleen in Amsterdam aanvallend wordt gevoetbald, dat dit heel speciaal is en vooral ook heel moeilijk", besluit Kieft, die erop wijst dat Liverpool en RB Leipzig afgelopen week lieten zien ook heel offensief te spelen.

Meer nieuws
   
12:53
12:53
Thiago Silva zegt Chelsea definitief gedag in hartverwarmende afscheidsvideo
8
   
12:10
12:10
VZ Kort: SC Cambuur laat supporters thuis voor uitduel in Kerkrade
77
   
12:00
12:00
VZ Team van de Week: liefst 5 spelers van PSV na achtklapper in Friesland
15
   
11:31
11:31
Vertrekt Gimenez bij Feyenoord? Spits brengt bezoek aan Premier League-duel
24
   
11:02
11:02
Premier League-clubs komen budgetplafond overeen: dit zijn de details
21
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (88)

 
Formus
 
87
22 februari 2020 om 07:02
Tuurlijk moesten de Ajacieden zich niet mee laten slepen door die spelers, maar vanaf de zijlijn is het altijd makkelijk praten. Heeft Kieft zich ook nooit laten gaan tegen Vercauteren met een elleboog waardoor we het WK misten?
 
007
 
54
22 februari 2020 om 07:26
Zeer goede reactie. Kieft laat zich voor de zoveelste keer kennen. Net als Derksen die van alles roept, maar vraag me af wat hij niet allemaal op de velden heeft uitgevreten. Ik krijg sterk het gevoel dat hier vooral een anti Ajax sentiment verschuilt. Ik vind het ronduit stuitend.
 
Khal Drogo
 
331
22 februari 2020 om 07:45
Ah ja tuurlijk 007 als je kritisch bent ben je meteen weer anti ajax. Hou toch een op dat zielige gedoe altijd. Daarnaats mag iemand die zelf een keer eeN domme rode kaart heeft gepakt hier niks over zeggen. Wat een drogreden. Hij is analist en heeft hier een mening over. En hij heeft natuurlijk helemaal gelijk je moet je ook niet provoceren.
 
 
224
22 februari 2020 om 07:57
Haha, ik wist niet dat de waarheid anti-Ajax is. Ajax heeft er ook een hand van vervelend te zijn. Ajax is het ook baal, met exact het gedrag van Getafe. Dus het hypocriete `schande` en `iedereen is tegen ons` is ronduit stuitend. Waarom was Onana er niet? Te netjes gedragen in de poulefase? Wat doen Donny, Tadic en Veltman regelmatig? Zeuren om complimenten en naar het gras duiken omdat het zo lekker ruikt? Hou eens op met dat calimerogedrag. Beide teams waren vervelend. Beide teams zijn dat regelmatig. Zo erg is dat niet.
 
Tinus88
 
44
22 februari 2020 om 07:57
@007, Als je iets hebt geflikt geeft je dat toch geen verbod om andere te veroordelen? Ondanks dat ik nog steeds baal van het strijdplan van Getafe, is het ene schot op doel wel veelzeggend. Het was niet zo zeer dat Ajax er niet aan te pas kwam, Ajax heeft zichzelf volledig uit de wedstrijd gespeeld. Dest en VD Beek die gillend naar het gras gingen, Ziyech die geïrriteerd en gefrustreerd raakte na de volgende tik, Babel en Blind die zich lieten kennen. Het is allemaal logisch en begrijpelijk maar Ajax vergat hetgeen te doen waar ze goed in zijn - voetballen. Getafe laat zo vreselijk veel ruimte tussen de linies Dat Ajax daar prima mee overweg kan en nog zeker terug kan komen in de return. Het toverwoord zal VOETBALLEN zijn. Ajax speelt tegen zichzelf donderdag, niet tegen Getafe.
 
Tinus88
 
18
22 februari 2020 om 07:59
@Lanjouwer, Waarom je Donny noemt is mij echt een raadsel. Die zie ik amper onsportieve dingen doen.
 
NetjesMoetenWit
 
2
22 februari 2020 om 08:16
Het is juist goed dat de spelers dit deden, doen ze het niet zou er gezegd worden dat ze als makke lammetjes zich naar de slachtbank hebben laten leiden
 
Formus
 
10
22 februari 2020 om 08:30
Khal, wat ik vooral proef in de reactie van Kieft is het totale gebrek aan begrip voor de Ajacieden. Hij kan zijn reactie ook zo brengen dat het blijkt dat hij begrip kan opbrengen voor de reacties van Ajaxspelers tegen dit soort zuigende tegenstanders. En daar moet Kieft juist alles van weten. Maar Kieft laat hier helemaal niets daarvan blijken en in heel veel columns (en nu ook) blijkt dat ie een cynische en verbitterde kijk heeft, waardoor hij relativering totaal lijkt te vergeten en dat zou juist met zijn ervaring als voetballer een plus moeten zijn. Anders kan je net zo goed Maarten van Rossem columns laten schrijven over voetbal, alhoewel dat meer humor heeft denk ik. En of dit tegen Ajax of alles in het algemeen is laat ik in het midden.
 
Yoda
 
20
22 februari 2020 om 08:30
Ik heb echt enorm gelachen om de reactie van babel. Echt hoogtepunt in een verder waardeloos duel. Maar je kunt toch niet ontkennen dat hij zich op dat moment heeft laten meeslepen? Dat is precies wat getafe wil. Maar als je dat zegt, ben je toch niet anti Ajax.ik zou ook niet weten hoe je te wapenen tegen dat soort ongein, maar het lijkt mij dat je meer moet zorgen niet in duels te komen. Ik zag dat Ajax wel heel vaak probeerde in een dribbel of 1:1 man meer situatie te creëren, maar juist zo kon getafe steeds aan een shirt hangen, een blok zetten, een tackle maken. Blind en van de beek hebben de sleutel: snel positiespel en diepgang zonder bal.
 
Formus
 
9
22 februari 2020 om 08:35
Oh en Khal, kritisch mag, maar Kieft noemt het gedrag van Ajacieden het meest ergerlijke van de wedstrijd. Nou, dat is imo belachelijk. En denk dat 007 dat misschien bedoelt. En dat lijkt me niet een eerlijke kritische blik, maar vooral een zure reactie van Kieft
 
4Ever4Ajax
 
11
22 februari 2020 om 08:53
@Lanjouwer: ik zie een enorm patroon in jouw reacties, en dat is vrijwel onder elk Ajax topic negatief reageren. Iedereen z’n mening natuurlijk, maar word je er niet zelf eens moe van? Daarnaast Donny van onsportief gedrag vertonen, dat zal vast eens zijn voor gekomen, maar is echt niet structureel aanwezig.
 
no.14
 
1
22 februari 2020 om 09:38
Beide teams idd vervelend, maar de een om het gedrag en de ander om het spel. Het eerste heb je in de hand , het 2e niet (altijd)
 
Japie_Krekel
 
16
22 februari 2020 om 10:29
@Formus als jij je mag ergeren aan Getafe mag Kieft zich toch ook ergeren aan Ajax? Ik vond die reactie van Babel ook vrij kinderachtig en niet de reactie van een professional. Ja, Gerafe was irritant maar Ajax liet zich ook wel erg makkelijk uit de tent lokken
 
Japie_Krekel
 
20
22 februari 2020 om 10:57
@007 mensen moeten echt een keer ophouden iedereen die Ajax niet heilig verklaard een hater te noemen. Kritiek op de wedstrijd van Ajax na donderdag is volledig terecht. Ze lieten zich idd als een stel kleine kinderen uit de tent lokken door Getafe. Vorig jaar kreeg Ajax rerecht alle of voor hun Europese prestaties en nu krijgen ze een keer terecht kritiek. Mensen moeten niet zo kleinzerig doen.
 
Formus
 
5
22 februari 2020 om 11:01
Japie, je leest weer eens wat je wilt lezen. Ik vond het gedrag van Babel ook storend, had hem zijn tweede kaart kunnen opleveren. Maar om het gedrag even ergerlijk te noemen als dat gedrag van de Getafespelers, is en lees goed, in mijn ogen (!!!!) verbitterd. Ik zeg nergens dat hij het niet mag vinden of zeggen. En ik zeg verder alleen dat ik het begrip mis van een oud-voetballer die zichzelf nog wel eens uit de tent liet lokken om véél ergere dingen te doen.
 
Formus
 
2
22 februari 2020 om 11:04
Japie, er is welgeteld 1 iemand die het doet (terecht of onterecht). De rest is echt ook heel kritisch op Ajax. Complimenteer deze mensen ook eens ipv die ene eruit te halen?!
 
Dann972
 
3
22 februari 2020 om 11:16
Ik respecteer de mening van Kieft, maar om te stellen dat dat de waarheid is...??..feit blijft dat Getafe door het faken van overtredingen en het langdurig tijdrekken een extreem grote impact hadden op de wedstrijd. De scheidsrechter had vanuit zijn eigen rol en werk moeten optreden, dat heeft hij verzuimt en daarmee Getafe in de kaart gespeeld. Dat heeft uiteindelijk niets met voetbal te maken en op de langere termijn zal dit funest zijn voor het voetbal. Ondanks dat sommige mensen denken van wel gaat het niet alleen om winnen.
 
 
9
22 februari 2020 om 11:46
@4ever4ajax: Naast de partij van Getafe, waar ik inderdaad veel reageer, laat ik Ajax juist vaak links liggen. Deels omdat ik er niet vaak naar kijk, dus dan kan ik er geen mening over vellen. Echter zie ik wel samenvattingen en Europees voetbal. En daar zie ik dat Ajax eveneens vaak zeurt om kaarten. Tijdrekt. Schwalbes maakt. En ik keur dat ook zeker niet af (ik keur alleen Veltman af, maar daar ga ik nooit meer iets positiefs over kunnen zeggen). Ik erger mij alleen aan het feit dat velen hier reageren alsof Ajax altijd maar mooi voetbalt. Niet de randjes opzoekt. Dat is mijn inziens gewoon niet waar en dan reageer ik inderdaad. Vorig jaar heeft het mooie partijen gespeeld, dat zonder meer, dit seizoen nog niet kunnen ontdekken en daar dus eveneens de ergerlijke dingen gezien waar velen nu over zeuren.
 
Dirk_borst
 
1
22 februari 2020 om 15:09
Japie je moet toch echt eens beter om je heen kijken en werken aan je mensenkennis. Er is niet 1 persoon geweest dus ook Ajacieden, die heeft gezegd dat Ajax niet verdient heeft verloren. Al die randzaken er om heen doen er niet toe, je verliest om dat je zelf vergat te voetballen. De kritiek op het spelbederf komt enkel en alleen van de liefhebber van de sport af. Want als je er wel van genoten heb, raad ik je aan naast een seizoenskaart van Ajax. Want die voorliefde kun jij niet meer verbergen er ook 1 van Getafe te halen. Ook moet ik wederom concluderen dat je hier door middel van deze reactie gewoon reacties wilt ontlokken. Alsmede een keiharde provocatie, een kerel heeft dit niet nodig. Dus wees een grote kerel en focus je dan ook op het prachtige seizoen van Feyenoord.
 
Japie_Krekel
 
0
23 februari 2020 om 14:04
@dirk_borst waar zeg ik dat heb genoten van het spel van Getafe dan en waar zie jij een provocatie? Kieft mag gewoon zijn mening hebben en daar mogen mensen het natuurlijk oneens mee zijn maar om dan gelijk te zeggen dat hij iets persoonlijks heeft tegen Ajax gaat me iets te ver. dat was mij punt
 
toss
 
13
22 februari 2020 om 08:52
Juist daarom is Kieft ervaringsdeskundige en heeft hij helemaal gelijk.Als iemand ooit een fout heeft gemaakt betekend het niet dat hij niets meer te zeggen heeft. Laat deze hansworst dus ook af en toe nog wat goeds zeggen, al had hij het anders kunnen brengen. ??Kieft maakt Ajacieden juist krachtiger door naar zichzelf te laten kijken. Het gedrag van anderen heb je toch niet in de hand, kijk naar jezelf en blijf daarop focussen. Laat je niet zo beinvloeden door anderen, dan verlies je altijd.Het is totaal zinloos en zeer irritant wanneer iemand boos naar een ander blijft wijzen, dan ben je zelf net zo'n peuter ja.
 
Boca2005
 
15
22 februari 2020 om 08:53
Kieft heeft het over de twee routiniers die zich gek lieten maken en daar heeft hij gelijk in. Blind was `continu` aan het zeuren en Babel acteerde als een B-acteur. Kieft was zelf in 1985 nog een jonge speler (22) toen hij zich door een ervaren speler liet provoceren.
 
RyanBabel8
 
5
22 februari 2020 om 09:10
@Formus, het is wat dat betreft een typisch Nederlands trekje. Wij laten ons wat dat betreft veel te gemakkelijk uit ons spel halen. Ik vind daarbij dat dan de "grote jongens" de spelers van Getafe hadden moeten straffen met hun voeten. Destijds tegen Salzburg werden we compleet ondersteboven gelopen. Dat had met kwaliteit te maken. Getafe was gewoon matig en Ajax was gewoon slechter dan slecht bij balbezit. Blind en Ziyech kan ik weinig kwalijk nemen, maar een Babel (kwam weer geen lantaarnpaal voorbij), Tadic en Van de Beek namen de boel ook niet op sleeptouw. En zo'n actie van Babel zei alles. Dat kan je wellicht doen bij een 4-0 voorsprong, maar zeker niet bij een achterstand.
 
Stamfortress
 
5
22 februari 2020 om 10:34
Kieft was toen 22 en valt vind ik zelf dan niet in de categorie routiniers die hij hier uitlicht.. Wellicht niet helemaal nat meer achter de oren maar wel een wezenlijk verschil.
 
Formus
 
3
22 februari 2020 om 10:54
Stamfortress: ja, maar hij sloeg iemand neer met een elleboog tijdens de meest cruciale wedstrijd voor een WK. Zo kan je alles in je gewilde perspectief plaatsen.
 
Boca2005
 
5
22 februari 2020 om 11:22
elleboog? was geen elleboog bij. Vercauteren speelde net zoveel toneel als Babel.
 
Stamfortress
 
0
22 februari 2020 om 12:12
Ik geef gewoon aan dat Kieft hier consistent is. Ik ken de beelden niet, ook niet teruggekeken. Leeftijds - en ervaringsverschil is wel best groot. Of je het vervolgens alsnog een slecht argument vindt moet je zelf weten. Heeft niks te maken met in een gewild perspectief zetten.
 
Formus
 
0
22 februari 2020 om 16:26
Het gaat mij erom dat, ook al was hij destijds 22, dat je je voor kan stellen als Kieft zijnde (oudvoetballer met ook een geschiedenis van zich op laten naaien) dat de tegenstander zo zuigt dat je jezelf niet meer kan weerhouden er op te reageren. Juist Kieft moet zich dat kunnen voorstellen. En dan doet leeftijd er niet toe imo. En jij vindt van wel en dat de leeftijd van Kieft destijds het minder erg maakt, dan zeg ik dat een elleboog het juist weer veel erger maakt. Maar hij geeft totaal geen begrip aan dat je tegenstander zo kan zuigen dat je kan reageren. En juist hij zou dat moeten weten.(Bovendien: Kieft was volwassen. En slaat iemand met zijn elleboog. Is imo veel erger dan Babels slechte imitatie).
 
Sonnyfloyd
 
15
22 februari 2020 om 07:24
Zegt uitgerekend hij die zich liet gaan toen we op weg naar een wk waren en we dat op ons buik konden schrijven, nadat ie een oliedomme rode kaart pakte. Je mag/moet als analist kritisch zijn, maar volgens mij zit er bij Kieft een hoop oud zeer over Ajax en dat gaat niet alleen over deze wedstrijd waarin ze idd erg slecht waren en het vooral bij zichzelf moeten zoeken.
 
007
 
13
22 februari 2020 om 07:32
Het voelt bij mij ook als of Kieft wacht op dit soort momenten. Hij vind het prachtig dat Ajax zo is afgegaan. Als je het gedrag vergelijkt van Kieft en Derksen tegenover die van Johan Boskamp. De laatste is een echte Feyenoorder, maar hij kan altijd inhoudelijk reageren. Weet hoe het spelletje wordt gespeeld, maar wacht niet op pijnlijke momenten om z'n gram te halen.
 
CorKersten
 
9
22 februari 2020 om 08:32
Dat was ongeveer 30 jaar geleden....
 
Boca2005
 
28
22 februari 2020 om 08:54
Was in 1985. Bijna 35 jaar geleden. Kieft was destijds 22 jaar oud en geen routinier.
 
Formus
 
3
22 februari 2020 om 10:26
Maar mag daarom toch wel iets meer begrip hebben voor de reacties van de Ajax-spelers?! Kieft gaf een elleboog. Ajacieden deden donderdag iets veel minder ergs. En dat vindt ie het meest ergerlijke? Dat maakt zijn verhaal verbitterd en zuur. Btw: niet om het gedrag van Babel goed te praten, vond ik te sneu en kon hem zijn tweede gele kaart opleveren.
 
 
38
22 februari 2020 om 09:56
Kieft was toen 22, hoe oud is Babel, 53?
 
Dirk_borst
 
2
22 februari 2020 om 15:13
Ach ja Kieft zat jaren later aan de coke. Ook heel volwassen.
 
Oelie Wapper
 
19
22 februari 2020 om 07:27
Ach, het heeft natuurlijk ook een hoop te maken met voorkeur. Als je zelf spelers hebt bij je eigen club of land die zich wat minder sportief gedragen, dan kun je dat wat beter accepteren. Lothar Mattheus was de meest gehate Duitse voetballer, maar toen van Bommel hetzelfde gedrag vertoonde tijdens het WK 2010 vonden de meeste Nederlanders (mezelf incluis) dat dat een belangrijke factor was voor NL om de WK finale te halen.bij Ajax heeft vorig jaar Onana zich ook behoorlijk bezig gehouden met tijdrekken. En in het verleden was daar Luis Suarez, volgens mij (en begrijpelijk) nog steeds een held in Amsterdam, maar ook een speler die er alles aan deed om te winnen, ook als dat op onsportieve wijze gebeurde.en ja, je moet je er niet in mee laten gaan en zeker ervaren spelers "zouden beter moeten weten", maar niets menselijks is voetballers vreemd.
 
Japie_Krekel
 
18
22 februari 2020 om 10:33
@Oeliwapper wat denk je van Vd Sar die toen tegen Argentinie als een stervende zwaan naar de grong ging en Ortega een rode kaart aan naaide. Dat vonden we toen allemasl prachtig maar als Getafe het doet vinden we het irritant. We meten idd vaak met twee maten als ziiets dan een keer in ons nadeel is
 
menno66
 
5
22 februari 2020 om 07:28
Inderdaad Kieft/Vercauteren. Het eerste waar ik dacht bij het lezen van dit verhaaltje. Alhoewel Kieft toen ook nog erg jong was heb ik zo'n vermoeden dat heden ten dage nog steeds zou reageren op zuigende tegenstanders. Meest ergerlijke is natuurlijk de scheidsrechter geweest die toch de grens bepaald.
 
Yoda
 
22
22 februari 2020 om 08:32
Hij zou waarschijnlijk nog steeds zo reageren ja, maar zelf dan ook toe geven dat dat niet slim was. Dat zegt hij nu ook over Ajax en is wat mij betreft ook waar.
 
ElPhenomeno
 
4
22 februari 2020 om 07:37
Tja thuis gewoon volgas geven. Kom op zeg je hebt zoveel kwaliteit in de selectie. Haal aub Babel eruit en zet Tadic weer op zijn normale positie. Is Promes er weer bij in de return? Ajax kan het nog steeds goedmaken.
 
CoJW
 
4
22 februari 2020 om 07:42
En dat zegt Wim Kieft die zich gek liet maken door Frankie Vercauteren. Het zijn mensen geen robots.
 
falcao1984
 
30
22 februari 2020 om 08:29
Maar daar heeft hij ook al heel vaak het boetekleed voor aangetrokken. Getafe en Valencia deden precies hetzelfde. De wedstrijd dood maken waardoor Ajax niet in het ritme kan komen. Ajax zal moeten leren hier een oplossing voor te vinden, zeker ook in mentaal opzicht.
 
Boca2005
 
17
22 februari 2020 om 08:56
Kieft was destijds nog een vrij jonge speler (22) en geen routinier.
 
oeioeioei
 
53
22 februari 2020 om 08:12
Inderdaad, als Onana of destijds Suarez op het randje speelde ( oke er overheen) is het prachrig. Als daarop wordt gereageerd krig je standaard;calimero en/of je snapt t spelletje niet gab ( brrrrrrrr)selectieve verontwaardiging.
 
Robinho71114
 
1
22 februari 2020 om 10:51
Onana heeft vaak genoeg geel gekregen voor tijdrekken. Hij heeft er zelfs zo vaak geel voor gekregen dat hij er niet bij kon zijn. Suarez is een heel ander verhaal maar dat is niet relevant want hij zit niet in de ajax selectie op dit moment. Bovendien vind ik tijdrekken veel minder erg dan swalbes. Omdat je dan de tegenstanders benadeeld omdat zij er geel voor krijgen omdat de scheids het erger vind dan het is. Tadic zit bij ons maar die vind ik ook onsportief.
 
meandmyself
 
8
22 februari 2020 om 08:21
In principe speelt Ajax normaal technisch mooi en verzorgd voetbal. Deze keer lieten ze zich door een stelletje straatvechters uit de tent lokken. Mag niet maar kan gebeuren. Maar als het voetbal zo gespeeld moet worden zoals Getafe doet, kijk ik nooit, maar dan ook nooit meer voetbal.( of wat hier voor moet doorgaan)
 
AnsuBarcaFati
 
50
22 februari 2020 om 08:49
Eindelijk een keer iemand met een objectieve blik die zich uitspreekt.
 
VijfMeterLijn
 
36
22 februari 2020 om 09:12
Ik zie allemaal reacties van Ajacieden die zeggen: `maar Wim Kieft had zelf ook een rode kaart en liet zich ook provoceren.` wat een drogreden, dus nu is het spel van Ajax gerechtvaardigd en mag Wim geen mening hebben. Die rode kaart was 35 jaar geleden en toen was hij 22, veel jonger dan Babel en Blind nu zijn. Onderhand weet hij echt wel beter hoor, die Kieft. Leer eens kritiek aan te nemen, want hij slaat de spijker op zijn kop. Het was genant om naar te kijken, het leek niet eens op voetbal.
 
PeterVermeuIen
 
8
22 februari 2020 om 09:14
Kieft: voordat de wedstrijd het begon wisten media, analisten, aantal tegenstanders van Getafe, zelf gezien op tv in de competitie van Getafe zoals tegen Barcelona te vertellen dat Getafe een vervelende ploeg is die constant aan het provoceren en toneelspelen. De enige die niet wist is de Franse scheidsrechter. Er zijn zo veel fluitje van de scheidsrechter die ik niet had verwacht en heb zien aankomen, waarom fluit ie? Oh dat gevalletje van Getafe... Hier en daar weer... De scheidsrechter floot echt alles. De spelers van Getafe deed alsof hun benen breken...Hiermee wil ik vertellen dat de scheidsrechter geen goed huiswerk heeft gemaakt en helemaal niet aan het voorbereiden was op deze wedstrijd. Het was toch al bekend dat Getafe zo speelde... de scheidsrechter is hier ook de oorzaak van...
 
SCRSCR
 
6
22 februari 2020 om 09:28
Tuurlijk had de scheidsrechter hier beter doorheen moeten prikken. Maar Kieft heeft gewoon gelijk, de Ajacieden lieten zich uit hun spel halen. En als Ajax beter was geweest en dominant in balbezit, dan hadden die gasten niet eens de tijd om zoveel te duiken en provoceren.
 
PeterVermeuIen
 
5
22 februari 2020 om 09:56
Balbezit? Hoe dan als je ziet dat er 42 zuivere speeltijd is? De grotendeels was de spelers van Getafe bezig met rolletjes... Veel van deze overtredingen waren geen overtredingen. Tja dan is het al zo heel vervelend..Dat ken ik ook want ik heb zelf ook gevoetbald... In de kleedkamer gingen we ook mopperen over hun thuisfluiter... En de scheidsrechter is een profscheidsrechter op een UEFA niveau... Dan verwacht je dat ie professioneel fluit.
 
Japie_Krekel
 
1
22 februari 2020 om 10:36
@Peter Vermeulen en de spelers van Ajax zijn prof voetballers dus dan verwacht je dat die zich niet zo makkelijk uit de tent laten lokken
 
BramHouten
 
0
22 februari 2020 om 09:20
Zo makkelijk lullen van meneer kieft. Je kan altijd langs de zijlijn staan te roepen dat je er niet in moet trappen maar dat is zo makkelijk gezegd. Hij trapte zelf ook tegen België in een provocatie. Dat koste ons toen het WK in mexico. Op het veld beleef je het anders en zeker als je zelf niet lekker loopt te voetballen
 
Unsl_84
 
2
22 februari 2020 om 09:31
Heerlijk al die analisten die zeggen dat Ajax het verkeerd heeft gedaan en zich uit de tent liet lokken. Niemand die aangeeft hoe het dan wel had gemoeten. Niet reageren als je iedere keer een schop krijgt? Niet reageren als de scheids bij een zuchtje wind af fluit? Als het van die goede analisten zijn hadden ze best even aan mogen geven hoe het dan wel had gemoeten. Kieft heeft recht op zijn mening maar als je afsluit met; Bij Ajax denken ze dat zij alleen aanvallend voetbal spelen dan proef ik toch iets van irritatie, want ik heb dat niemand horen roepen.
 
Sir Paul
 
13
22 februari 2020 om 09:37
Willem Kieft is tegenwoordig analyst, dus voor de discussie is 't verre van relevant om zijn rode kaart international tegen België in 1985 erbij te halen. Inhoudelijk heeft Kieft natuurlijk groot gelijk. Ik vond Babel best grappig maar tis natuurlijk verre van professioneel. Blind ging er in mee. En Ajax heeft zelf ook van dat soort spelers, zuigen, tijdrekken zijn Onana Veltman Tadic niet vreemd, Taglifico heeft dit seizoen alleen al minstens 3x ongestraft mogen natrappen. Laten we niet roomser zijn dan de paus. Waar ik Kieft aan herinner overigens is toen ik als elfjarig kereltje hem z'n hoofd tegen een mislukt schot van R Koeman aanzette wat ons uiteindelijk onze enige prijs heeft opgeleverd. Niet relevant voor de discussie, maar het volksfeest wat losbarstte is nooit geëvenaard nadien. En relevant voor 't Nederlands voetbal.
 
 
11
22 februari 2020 om 09:51
Wat ik niet snap, is wanneer irritant doen valt onder winnaarsmentaliteit en wanneer onder stuitend. Kieft heeft overigens gewoon gelijk. Ajax moet zich niet bezighouden met dat gezeik en ze van de mat spelen. Ajax was echter bedroevend slecht. Irritante tegenstander zal best, maar je kan ook proberen de bal meer san 2 keer aan de zelfde kleur te geven. Vorig jaar was het schreeuwen van de daken hoe goed het was, nu is het slecht en mag dat ook gezegd worden. Dan moeten ze in Amsterdam niet direct gaan zitten grienen.
 
ajaxchamps
 
1
22 februari 2020 om 10:20
Het voetbal was slecht inderdaad. Ik lees alleen overal dat de Ajax spelers zich hebben laten meeslepen en dat soort teksten. Vind ik, op Babel na misschien, echt reuze meevallen. Voetbal was slecht, dan wint je niet van Getafe.
 
 
0
22 februari 2020 om 11:44
Ik vind wat Kieft op dat gebied zegt idd overdreven. Ik heb me niet geergerd aan Ajax. Naja behalve op het feit dat ikd acht, kom op ga nou voetballen, het staat maar 1-0. Pas in de 80e minuut begon Ajax te voetballen. Maar goed toen kreeg Schuurs de bal
 
JeffreyMassing
 
2
22 februari 2020 om 10:11
Dus je moet je bek houden en er niets van zeggen .. Dat deden de spelers van Ajax nog vaak zat maar er werd niets aan gedaan en dan wordt het alleen maar erger en erger
 
ajaxchamps
 
1
22 februari 2020 om 10:16
Ik vind echt dat Ajax nog niet eens zo verkeerd is omgegaan met het gedrag van Getafe. Alleen dat toneelstukje van Babel wordt iedere keer aangehaald als voorbeeld. Nou, als dat het ergste was? Het is niet of hij iemand een rotschop heeft gegeven toch? Wat is er verder gebeurt dan? Verhaal halen bij de scheidsrechter gebeurt altijd en overal en als er iedere minuut een Getafe speler ligt te rollen komt dat vaak voor ja, niet zo gek. Er is maar 1 reden dat Ajax er met 2-0 af gaat en dat is dat het voetbal gewoon slecht was. Ziyech niet goed, Tadic matig, Babel slecht. Tempo te laag, veel te slordig, en ga zo maar door. Ik heb nog best vertrouwen in de thuiswedstrijd hoor. Als Ajax een goeie wedstrijd speelt kun je er makkelijk 2 of 3 maken.
 
barryballs
 
7
22 februari 2020 om 10:16
Ziyech en met name dan Tadic en Tagliafico zijn altijd al snel opgefokt als het even niet loopt. Daar heeft Getafe wel lekker gebruikt van gemaakt.
 
B__hol
 
2
22 februari 2020 om 10:20
Tadic was juist totaal niet opgefokt. Hij probeerde juist in gesprek te blijven met de scheidsrechter. Ziyech liet zich ook niet gaan, maar komt net terug van een blessure. Bovendien moet hij wel de bal kwijt kunnen. Nico moet zo blijven, is onderdeel van zn spel.
 
ajaxchamps
 
0
22 februari 2020 om 10:28
Ik heb dat dus totaal niet gezien. Lees dit overal opeens. Praten we elkaar na of wat is dat? Tadic en Ziyech opgefokt? Wanneer dan? Echt totaal niet gewoon. Nico is altijd een fel baasje, dat je dat niet weet zegt misschien wel genoeg.
 
B__hol
 
1
22 februari 2020 om 10:17
Kieft en van der Gijp zijn altijd zuur over Ajax. Uiteindelijk gaat het altijd over de houding van Ajax tov de rest van Nederland, want ze vinden dat Ajax doet alsof ze het voetbal hebben uitgevonden. Daar zit echt een groot stuk rancune bij ze. Het heeft te maken met het feit dat ze bij Psv hebben gespeeld. Daar werd er zo op gehamerd in die tijd dat ze bij Ajax niet goed bij hun hoofd waren, want dat merk je altijd aan de verhalen van Rene. Juist zij zouden eens, gezien de leeftijd en ervaring die ze nu hebben, dit nu eens los moeten laten en niet moeten projecteren op de huidige situatie van Ajax. Ik zie toch ook geen oorlogsmisdadiger in elke Duitser?!
 
Arti
 
7
22 februari 2020 om 10:20
Kieft heeft gelijk en hij is nog heel mild ook omdat Ajax zijn clupie is; zeker niet anti-Ajax calimero's! als je 2 dragende spelers dit kleuter-gedrag vertonen, tsja...maar laten we eerlijk zijn, hoe slecht sta je ervoor met Babel en Blind als je dragende spelers? De vele talenten van Ajax zijn vele malen beter dan deze twee zelfbenoemde pannekoeken. Babel faalt al 10 jaar lang overal en zit nu voor de 3e(?) keer in Amsterdam. Na de eerdere succes-stories met Babel DE aangewezen godenzoon om weer terug te halen....lol Blind idem dito, behalve als hij wedstrijden speelt waarin hij weinig hoeft te verdedigen als verdediger zijnde.... Beiden echt niet meer dan middelmaat en volgens mij het grote probleem van Ajax tezamen met kansloize Ten Hag. Die een karkikatuur van zichzelf speelt sinds hij succesvol is; van nuchtere boer naar misplaatste arrogantie in een jaar tijd.....lol
 
davidss
 
3
22 februari 2020 om 10:22
Iedereen doet aan tijdrekken etc, daar gaat het ook niet om. Dit is natuurlijk de overtreffende trap, zeker als je het afzet tegen het werkelijk aantal gespeelde minuten. Als de scheids er dan niks aan doet en je staat opnachterstand, dan is het menselijk dat je je kan mee laten gaan in de ellende. Ajax zat verre van het normale niveau en ook dat helpt niet mee, dan raak je gefrustreerd. Allemaal logisch en menselijk. We moeten niet doen of je dat zo even kan uitschakelen als je ervaring hebt. Bij de grootste clubs zie je precies dezelfde frustraties wanneer het niet loopt zoals het moet gaan. Uit eindelijk staan de beste stuurlui aan wal.
 
ajaxchamps
 
3
22 februari 2020 om 10:24
Nog een irritant stokpaardje van Kieft. De claim dat Ajax doet alsof ze als enige aanvallend voetbal spelen. Wie claimt dat in vredesnaam? Wanneer is dat gezegd door Ten Hag? Helemaal nooit gewoon. Bijzonder vervelend om dat iedere keer te roepen.
 
Stefanvan der Windt
 
17
22 februari 2020 om 10:28
Zoals altijd spijker op de kop Wim Kieft. Top analist, als een van de weinige op tv. Getafe speelde schandalig, bijna nog nooit zoiets gezien maar Ajax was een gemakkelijk slachtoffer. Zijn ze veels te goed voor. Mensen die zeggen dat Kieft anti Ajax is, horen wat ze willen horen. Kieft is heel vaak positief over Ajax. Je kan alleen niet ontkennen dat Ajacieden wel erg vaak zeggen dat veel spelers het "Ajax spel" niet kunnen spelen.
 
Japie_Krekel
 
15
22 februari 2020 om 10:51
Dat zeggen ze vaak als ze een miskoop hebben gedaan zoals met Marin. Als die dan geen pepernoot raakt dan ligt het zogenaamd aan het superingewikkelde Ajax systeem
 
Unsl_84
 
1
22 februari 2020 om 11:55
Ik vind niet dat het probleem bij een Marin ligt, eerder bij de scouting van Ajax. Marin is een lopende speler, als die niet bij je speltype past moet je hem niet halen of hem gebruiken waar hij goed in is. Net zoals een Alvarez die denk ik goed zou passen in een gecontroleerde gesloten ploeg zonder ruimte in zijn rug.
 
 
0
22 februari 2020 om 12:06
Lekker makkelijk lullen. Ik zat me thuis al op te vreten aan dat onsportieve gedrag. Ik heb vaak toernooien in Spanje gespeeld en geloof me op jonge leeftijd wordt die mentaliteit er in gebracht. Alleen al voor de bal gaan staan bij een vrije trap zodat je niet verder kan. Dat is gewoon irritant want je moet sowieso afstand houden dus wat kom je daar staan. Zijn van die kleine dingetjes die je gogme kan noemen maar uiterst irritant zijn. Maar ook kaarten vragen en schwalbes is daar heel normaal.
 
SuperTelstar
 
2
22 februari 2020 om 14:48
Kieft mag toch gewoon zijn mening geven, of mag alles over iedereen gezegd worden behalve iets negatiefs over het heilige ajax????
 
Stijlvol
 
1
22 februari 2020 om 19:04
Ja, ergelijk in die zin dat Ajax totaal niet aan voetballen toe kwam. Dat is het gevolg van de zuivere speeltijd van slechts 42 minuten die Getafe heeft veroorzaakt. Een ware zwanenmeer daar in Spanje. Ergelijk omdat Getafe er alles aan heeft gedaan om niet te voetballen.