Woedende Groenendijk: 'De VAR is nu de Vreselijke Arbitrale Ravage'
Zondag, 19 augustus 2018 om 07:17

Fons Groenendijk was zaterdag, na de 4-2 nederlaag bij Heracles Almelo, woedend na de beslissingen van de videoscheidrechter. De oefenmeester van ADO Den Haag sprak na afloop over 'een vervelende avond met dank aan de arbitrage'. Hij vond de zege van Heracles verdiend, maar hij kon de manier waarop de 1-0 en 4-2 vielen niet verkroppen.

De bal ging al in de tweede minuut op de stip na een duw van Tom Beugelsdijk aan spits Adrián Dalmau. Een veel te licht vergrijp, zo oordeelde Groenendijk. "Er is niet zo veel aan de hand. Je kunt hier in mijn beleving na één minuut toch geen penalty voor geven?", vroeg de oefenmeester zich openlijk in gesprek met FOX Sports af. "Dan komt die VAR weer op je pad, daar word ik nu al moe van, van dat ding. Het is toch ook gewoon geen geel? Ik vind het al erg dat hij fluit. Er is licht contact, laten we het daarop houden."

Het meest gefrustreerd was Groenendijk toch wel over de 4-2. In aanloop naar de goal van Kristoffer Peterson stond Tim Breukers immers buitenspel, zag ook Groenendijk. Hij reageerde toen hij tijdens het interview de beelden terugzag. "Op het moment van spelen is het buitenspel, het is honderd procent buitenspel. De VAR is nu de Vreselijke Arbitrale Ravage. Ja, want dat richten ze aan. Het spijt me wel, maar hier hoef ik niet eens naar te kijken. Ik begrijp dat gewoon niet", verzuchtte de oefenmeester van ADO.

Tot overmaat van ramp groeide Groenendijk ook nog eens uit tot de eerste Eredivisie-coach ooit die een gele kaart kreeg. "Je moet altijd maar netjes zijn, maar ik ben gewoon een mens van vlees en bloed en ben doodziek van een wedstrijd die ik zo verlies. Je moet altijd maar netjes blijven, maar dit is gewoon een fout van de scheidsrechter en dan krijg ik nog geel ook."

Meer nieuws
   
06:00
06:00
Clarence Seedorf: van wereldster tot onbegrepen fenomeen in Nederland
93
   
00:00
00:00
De EK-selectie van Italië: dit zijn de spelers die kans maken
2
   
23:33
23:33
Sneijder loopt helemaal leeg: 'Real-onwaardig, hij kan echt niet op dit niveau'
14
   
23:30
23:30
Alle genomineerden voor Bronzen Schild in de KKD bekend: FC Dordrecht domineert
5
   
23:01
23:01
Ipswich Town met één been in de Premier League na overwinning op Coventry City
7
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (39)

 
FR_JC
 
55
19 augustus 2018 om 07:34
Overtreding is een overtreding, hoe licht dan ook. Maar dat de buitenspel goal juist niet door de VAR werd geconstateerd is een aanfluiting van jewelste.
 
FR12Jules
 
25
19 augustus 2018 om 08:44
Het probleem is dat hrt ontzettend inconsequent is. Zie Ajax gister, in mijn ogen kon je prima de goal afkeuren en een penalty geven. Maar vervolgens wordt er een misselijke tackle gemaakt op Frenkie of is er een mogelijk penalty moment voor Vvv (einde wedstrijd met de Ligt) en dan wordt er niet gekeken. Dan heb ik het idee dat de VAR een erg nuttige toevoeging is, maar dat je als club moet hopen dat de scheids op de juiste momenten ff gaat kijken.
 
FR_JC
 
17
19 augustus 2018 om 09:08
De aanslag op de Jong z'n enkel was idd gewoon rood. Dé VAR had dat zeker moeten constateren, de VAR is er (op dit moment) voor 2 situaties, goal ja/nee en rode kaart momenten. De momenten bij AFC waren overtredingen, hoe licht ook, en de beuk in de rug, geen speld tussen te krijgen. Bij het penalty moment in deze wedstrijd ook, of het in de 1e of laatste minuut is maakt niet uit. De buitenspelgoal had gewoon zo door de scheids en lijnrechter gezien moeten worden en zeker door de VAR, de willekeur van de VAR moet eruit en zo van de scheids. In beide wedstrijden vond il de scheids te afwachtend, lieten doorgaan tot in het oortje kwam om te kijken. Ze moeten zelf nog wel.eerst moeten gaan fluiten, goed of fout, de VAR zal hen wel corrigeren indien nodig. Het penalty moment met de Ligt was niets en zo ook beoordeeld, geen VAR voor nodig. Een nuttige toevoeging is de VAR zeker, maar de ogen en daarbij hun 'eigen' interpretatie van de supporter zullen ook mee moeten gaan. Tijd van swalbes en of 'licht' shirtje trekken zijn voorbij.
 
sloep01
 
11
19 augustus 2018 om 09:08
(fr12jules) Ik had echt veel liever gehad dat de goal van VVV gewoon was goedgekeurd en dat die misdadige overtreding op Frenkie de Jong was gezien ik hoop alsnog dat die gozer voor een wedstrijdje of 6/7 wordt geschorst , want ik vind dit eerder iets voor de var dan als die duwtjes of wel of geen hands ik vind dit gewoon een misdadige overtreding het is dat hij bijna los van de grond is want als hij vast staat kan het gewoon einde carriã¨re zijn, ik hoop echt dat ze er alsnog wat aan gaan doen .
 
Coolcat Ehv
 
11
19 augustus 2018 om 09:21
Het probleem is dat ook de VAR ontzettend inconsequent is. Bij die goal van VVV werd er lichtjes aan het shirt getrokken, gezien door de Var, is een overtreding en dus goal afgekeurd. Maar bij PSV werd Luuk de Jong bij een kans voor open doel ook aan zijn shirt getrokken, de VAR doet niets? Maar dat had dan ook een penalty moeten zijn als shirtje trekken een overtreding is....
 
BarryCopa
 
4
19 augustus 2018 om 09:38
Ja dat zegt ie toch
 
FR12Jules
 
12
19 augustus 2018 om 09:45
Ja, en het duwen van Beugelsdijk werd (terecht) bestraft vind ik, maar bij de Ligt wordt er niet gekeken.
 
DeDonnie
 
19
19 augustus 2018 om 09:46
@Jules. Het moment met De Ligt bij het einde van de wedstrijd is bekeken door de VAR. Echter besloot de VAR dat de scheidsrechter zelf niet hoefde te kijken omdat er niks aan de hand was. Dat is dus wel iets anders dan dat de VAR helemaal niet gebruikt wordt om een situatie te beoordelen.
 
wve
 
5
19 augustus 2018 om 10:08
Het word allemaal bekeken maar als ze in hilversum het terugkijken niet waard vinden ( en dat was bij de ligt) dan geven ze dat door.
 
NielsHeideman
 
3
19 augustus 2018 om 10:17
Precies! Maar dat begrijpen er hier maar heel weinig!
 
Peter125
 
1
19 augustus 2018 om 12:36
Die rode kaart komt er nog wel op basis van tv beelden
 
CoJW
 
12
19 augustus 2018 om 07:35
De strafschop is gewoon terecht. De laatste goal is buitenspel. De oplossing is gewoon in ieder stadion 16 meter plaatsen.
 
Master D
 
14
19 augustus 2018 om 07:45
Een lichte overtreding is ook een overtreding en/of je die nu in. De 1e of 22e minuut maakt zou voor een strafschop of het fluiten niet uit moeten maken. Die 4-2 hoort de VAR buitenspel gewoon te zien. Maar goed Bas Nijhuis heeft ook hier schijnbaar zijn eigen regels, dat hij dit niet als buitenspel beoodeeld.
 
Koldmagnum
 
4
19 augustus 2018 om 08:02
Volgens mij is het zo dat bij twijfel gevallen er door gespeeld wordt, omdat de VAR het bij een goal kan/moet beoordelen.
 
Master D
 
14
19 augustus 2018 om 08:23
Toen het spel stil lag omdat er gescoord werd, was Nijhuis ook niet in staat om met de beelden te constateren dat het buitenspel was. Voor de duidelijkheid. Nijhuis was de VAR in Zeist. Hij had de scheidsrechter moeten influisteren dat het buitenspel was.
 
remco88
 
26
19 augustus 2018 om 07:46
100% eens met Groenendijk , de strafschop slaat werkelijk nergens op en dat laatste doelpunt heb je geen 16 meter camera voor nodig , dat zie je zo ook dat het buitenspel is . Genaaid door de var dit keer
 
Jens88
 
15
19 augustus 2018 om 08:59
Jij komt uit Den Haag gok ik zo.
 
BarryCopa
 
2
19 augustus 2018 om 09:41
Hij heeft toch gewoon gelijk? Zoals hierboven door Jules wordt gezegd: wanneer wel en wanneer niet? (VAR) Daar ligt het probleem.
 
remco88
 
1
19 augustus 2018 om 12:55
Nee hoor , ben Vitesse supporter en geef gewoon mijn mening wat ik heb gezien .
 
atleticofc
 
16
19 augustus 2018 om 07:49
Altijd maar weer dat wijzen van groenedijk als het tegen zit, in plaats van de fout bij jezelf te zoeken. Als het mee zit loopt die voorop in de polonaise, maar slechte prestaties komen altijd door een ander.
 
Tinus88
 
22
19 augustus 2018 om 08:00
Dat geeft hem dit keer toch niet minder gelijk? Buitenspel is buitenspel. Over de eerste overtreding kun je twisten, maar ik vond het ook niets.
 
Larykoek
 
11
19 augustus 2018 om 08:12
Hij zegt letterlijk dat de zege van heracles verdiend is hij zegt nergens dat ze hadden gewonnen als het niet aan de VAR lag hij zegt alleen dat de arbitrage zijn werk niet goed doet en daar is hij gefrustreerd over en dat zou iedereen zijn.
 
Jens88
 
7
19 augustus 2018 om 09:01
@LaryKoek. Waarom begint hij er dan over. Hij zegt “terecht verloren MAAR”.
 
Jens88
 
1
19 augustus 2018 om 09:01
@LaryKoek. Waarom begint hij er dan over. Hij zegt “terecht verloren MAAR”.
 
Furrr
 
12
19 augustus 2018 om 09:21
Omdat hij gelijk heeft.
 
Coolcat Ehv
 
3
19 augustus 2018 om 09:09
Wel/niet een strafschop, daar zal altijd discussie over blijven bestaan, VAR of niet. Maar die buitenspelgoal? Ik begrijp niet dat de VAR dat niet kan zien, die speler van Heracles stond meters buitenspel... Hoe kan het nou dat Nijhuis dan niet ziet, hij kan het beeld stilzitten, vanuit meerdere kanten bekijken, maar nee, niks? Dacht het al vaker maar nu weet ik zeker dat hij echt oogproblemen heeft, haha
 
TheBrightOne
 
13
19 augustus 2018 om 09:21
beetje jammer dit soort commentaren van trainers of spelers betreffende de Var, Hoorde namelijk zowel bij VVV als bij Groningen gisteren dat het maar "kleine overtredingen" waren. Ik heb ooit geleerd bij voetbal en andere zaken in het leven dat "een kleine overtreding" ook gewoon een overtreding is. Misschien reed je maar een "beetje" te hard, Ik stond maar een "beetje" verkeerd geparkeerd etc. Is uiteindelijk ook moeilijk voor een scheids om te bepalen waar de grens van een een kleine overtreding eindigt en waar de zwaardere begint. En krijgen we daarna dan ook een middelzware en zware vorm van dezelfde overtreding? Dit geeft dus eigenlijk de werkelijke moraal binnen de sport weer, zolang je iemand niet dood trapt of zolang het niet gezien werd, was het niet erg. Nu wordt het wel gezien. Wel ben ik het er mee eens dat het nu soms nog willekeur lijkt "wanneer" er besloten wordt om de VAR te raadplegen. maar inderdaad gisteren bij die doodschop van Ooijer, en nog een momentje bij Heracles-ADO, daar had hij ook wel geraadpleegd mogen worden, Overigens pleit het wel voor de VAR dat in het verleden deze momenten in de wedstrijden van VVV-Ajax en Heracles-ADO niet opnieuw beoordeeld konden worden waardoor Ajax en Herracles dus duidelijk benadeeld zou worden.
 
samballeke
 
1
19 augustus 2018 om 09:40
Maar bij snelheidsovertredingen heb je een correctie snelheid, dit zal ook zo zijn bij het gebruik van de VAR, de ene scheids zal het een overtreding vinden, de andere zal het net door de vingers zien, Zolang er zo'n grijs gebied is zal er altijd gezeur blijven over de VAR
 
Akkie200
 
1
19 augustus 2018 om 10:29
Het zal je ook niet gaan lukken om het grijze gebied weg te nemen. Met de VAR is naar mijn mening het grijze gebied wel minder geworden aangezien er dus door een 2e scheidsrechter fatsoenlijk gekeken kan worden naar een bepaald moment. Echter, het blijft menselijk werk, en hierdoor blijf je het houden dat de VAR iets niet altijd direct zal zien en zullen er nog steeds fouten gemaakt worden door en de 'echte' scheidsrechter en de Var. Het verbaasd mij eerlijk gezegd dat voorgaande seizoenen mensen erg veel aan het roepen waren voor de Var, en nu die er uiteindelijk is, horen we mensen alleen maar klagen. De VAR heeft er tot nu toe duidelijk een aantal momenten uitgehaald en goed beoordeeld die anders inderdaad niet gezien zouden zijn. Oke, er zijn nog fouten gemaakt, maar de aantal fouten is dus in ieder geval duidelijk verminderd door de introductie van de Var. Dit lijkt me toch al met al het doel te zijn geweest van de VAR in te brengen in het Nederlandse voetbal?
 
Borusse
 
3
19 augustus 2018 om 10:21
Hier hebben we in Duitsland vorig jaar ook al veel gedoe mee gehad, gelukkig was het de tweede seizoenshelft een stuk beter maar het begin was echt dramatisch. Hou er dus maar rekening mee dat het waarschijnlijk zal verbeteren maar de komende tijd wordt het vast onbegrijpelijk oneerlijk.
 
VoetbalVreugd
 
0
19 augustus 2018 om 10:31
Ongeacht of het terecht is wat Groenendijk vindt van de VAR en de tegengoals: ben blij dat iemand zich nog kritisch durft uit te spreken en z'n emoties af en toe laat gaan. Dat politiek correcte gezwam van de meeste spelers en trainers begint me een beetje de keel uit te hangen.
 
patpsv
 
1
19 augustus 2018 om 10:44
Wel of geen Var, discussies zullen er altijd blijven. Heel die invoering van die VAR heeft wat mij betreft 0% toegevoegde waarde. We zijn amper 2 speelrondes onderweg en hebben nu al meer discussiemomenten gehad dan er in het verleden na 2 speelrondes waren. En je ziet het zelf, ook met deze VAR ziet men nog steeds maar wat het wil zien. Als we alles maar in vertraging terug blijven kijken en ieder contactmoment exact volgens de regels gaan fluiten blijft er geen voetbal meer over. In vertraging ziet alles er gewoon 10 / 20 keer erger uit. En tuurlijk hebben er een aantal reeds baat gehad bij de aanwezigheid van de Var, maar gegarandeerd dat zij deze zelfde VAR dit seizoen ook nog tegen zullen gaan krijgen. Ik ben wellicht ouderwets, maar wat mij betreft weg met die VAR en gewoon op de ouderwetse manier verder ( gaat natuurlijk nooit meer gebeuren ). Dan maar een keer een pingel tegen die misschien geen pingel was of andersom.
 
HaagseKoerd
 
3
19 augustus 2018 om 10:46
Uitgerekend Bas Nijhuis die nooit fluit voor zulke overtredingen vind het een pingel. Ook dat buitenspeldoelpunt. Ik vind dat die grensrechter gewoon incapabel is. Hij denkt ik heb de var en laat doorspelen bij twijfel maar dit is echt schandalig. Hij gewoon die vlag de lucht in moeten steken. Ik had gister die Krooij echt een doodschop van je welste gegeven. Dit soort scheidsrechters zorgt ervoor dat je dus sneller een stadionverbod opgelegd krijgt bah
 
Bobbyboy
 
0
19 augustus 2018 om 11:10
Groenendijk is niet blij met de VAR. Stel nu dat er geen VAR was gisteren. Dan had Heracles een penalty gekregen en was de vierde goal goedgekeurd. Precies hetzelfde als gisteravond mèt de VAR dus. Heeft dus weinig zin om je daar over op te winden.
 
PeterVermeuIen
 
2
19 augustus 2018 om 11:38
Daarnaast vind ik bijvoorbeeld Suarez, Tomasson, Farfan nog vreselijk dan de door de genoemde afkorting van VAR volgens Groenendijk. Ik juich de VAR systeem toe, over een paar jaar zullen de spelers gaan beseffen: handen thuis! En we leven nog even in een ouderwetse geklaag.Voetbal gaat voor, niet het anti voetbal.Als VAR in de Engelse competitie wordt geïnstalleerd dan wint Mourinho nooit meer de prijzen.
 
Stephanvan der Heiden
 
1
19 augustus 2018 om 12:13
Ik heb het idee dat scheidsrechters te afwachtend zijn met zelf fluiten, omdat ze bang zijn te vaak te worden gecorrigeerd.
 
Hein Wakker
 
0
19 augustus 2018 om 12:35
En als de var mee zit dan ben je blij
 
bta90
 
0
19 augustus 2018 om 14:15
Uiteindelijk moeten we ook niet verwachten dat er 0 fouten worden gemaakt. Met de VAR: meer ogen zien meer, maar zullen nooit foutloos zijn. Het is net als zelfrijdende auto's: er zullen altijd auto-ongelukken blijven gebeuren, ook als alle auto's zelf rijden, maar veel minder dan met menselijke bestuurders