Zwakke statistiek leeft niet bij Feyenoord: 'Maar je hoort het wel overal'
Donderdag, 18 januari 2018 om 22:10

Steven Berghuis ziet uit naar de hervatting van de Eredivisie. De clubtopscorer van Feyenoord, goed voor elf doelpunten in de eerste seizoenshelft, onttrok zich de afgelopen maanden aan de malaise bij zijn club. "Ik moet zeggen dat het een zware eerste seizoenshelft was", beaamt Berghuis in gesprek met FOX Sports.

"We verloren meer dan vorig seizoen, waardoor het mentaal ook moeilijker wordt. Als je na een Champions League-wedstrijd gelijkspeelt tegen VVV-Venlo en PEC Zwolle, dan is dat moeilijk", geeft hij aan. "Ik ben mentaal wel sterk geworden en ik weet dat de volgende kans weer komt." Volgens Berghuis betekent een nederlaag in Amsterdam niet direct dat Feyenoord kansloos is voor de bovenste twee plekken. "Maar het voelt wel alsof we moeten winnen, ook omdat het Ajax - Feyenoord is."

"Iedereen heeft er ook weer zin in om na de winterstop weer te beginnen. Ik heb nog niet gescoord in De Klassieker, maar ik heb er ook pas twee gespeeld", lacht hij. Dat Feyenoord al sinds 2005 niet meer won op bezoek bij Ajax, is volgens de buitenspeler geen thema bij de selectie. "Nee, eigenlijk niet. Maar je hoort het natuurlijk aan alle kanten en iedereen weet dat het zo is. Je verliest niet zomaar, dat heeft ook met kwaliteit te maken. Maar garanties hebben ze niet. Wij wonnen ook altijd thuis van VVV, maar we speelden nu ook gelijk."

Meer nieuws
   
23:55
23:55
Clarence Seedorf: van wereldster tot onbegrepen fenomeen in Nederland
112
   
23:48
23:48
Real Madrid schiet worstelende Karim Benzema uit het niets te hulp
7
   
23:36
23:36
'Ik vind Mark van Bommel naar Feyenoord wel een spannende gedachte'
2
   
22:55
22:55
Dortmund houdt PSG en Mbappé in toom en mag dromen van CL-finale
69
   
22:53
22:53
Chris Woerts ziet Ajax 'hele goede keuze maken' op bestuurlijk vlak
13
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (32)

 
Spandoek
 
1
18 januari 2018 om 22:14
Thuis van VVV winnen is natuurlijk wel iets vanzelfsprekender dan een Klassieker. Maar ik snap z'n punt, in principe zeggen statistieken niets.
 
De Toekomst
 
2
18 januari 2018 om 22:20
Zijn punt is toch juist dat statistieken wel iets zeggen?
 
Feynzo
 
28
18 januari 2018 om 22:23
Zijn punt is dat statistieken geen garanties bieden.
 
De Toekomst
 
8
18 januari 2018 om 22:25
Ik lees dat hij zegt dat de statistieken niet zomaar zo zijn, omdat het met kwaliteit te maken heeft.. Zo staat het ook letterlijk in de tekst.. Maar goed, als jij wat anders wil lezen vind ik dat ook helemaal prima
 
Spandoek
 
6
18 januari 2018 om 22:40
Ze bieden inderdaad geen garanties, zoals hij zegt. Dan kunnen ze wel wat zeggen, maar erg bruikbaar is het dus niet.
 
FR12Jules
 
22
18 januari 2018 om 22:42
Statistieken zeggen wel wat, dat Feyenoord over het algemeen gewoon ontzettend slecht presteert in Klassiekers.
 
falcao
 
2
19 januari 2018 om 00:52
Inderdaad. Persoonlijk vind ik dat heel jammer. Het wordt zo haast een beetje genant. Feyenoorders hebben de laatste jaren ook vaak een grote mond gehad ten opzichte van Ajax en de onderlinge kwaliteitsverhoudingen. Doe dat nou niet denk ik dan en laat het gewoon zien.
 
John Terry
 
4
19 januari 2018 om 01:05
Het lijkt wel alsof ze bij Feyenoord op het moment supreme gewoon choken in de klassiekers. Ik kan me de afgelopen jaren toch een aantal keren herinneren dat Ajax helemaal ondersteboven werd gespeeld, en dan toch niet verloor. En de laatste variant met een gemiste penalty en praktijken als Jorgensen die vanaf 2 meter recht op Onana schiet.. het lijkt bijna alsof deze statistiek toch in de koppies van zowel de spelers als de supporters zit. Want ik merk de laatste jaren toch dat een overwinning van Feyenoord op Ajax groter gevierd wordt dan andersom. De spelers zullen dat vast ook mee krijgen en dat gaat in de koppies zitten.
 
rkallan
 
8
19 januari 2018 om 01:40
Feyenoord was laatste jaren vaker de boven liggende partij, Dat dat geen winst opleverde heeft mede te maken met het factor geluk/pech. Nadeel voor Feyenoord is als ajax de bovenliggende partij is ze de winst pakken en vaak ook flink uithalen kwa score, op vorig seizoen na. Daar mocht Feyenoord in zijn handjes knijpen dat het met rust niet tegen een 5-0 achterstand aan keek. Maar ook hier in de eerste minuut een tegen goal, en snelle gele kaarten voor Feyenoord spelers.
 
FR12Jules
 
0
19 januari 2018 om 09:56
@johnterry Dat Feyenoord een overwinning op Ajax groter wordt gevierd dan andersom is toch logisch? Puur omdat Feyenoord zo ontzettend slecht presteert in Klassiekers. @rkallan Het is natuurlijk deels geluk/pech dat we het niet afmaakte tegen Ajax. Maar ook afmaken is gewoon een kwaliteit hè. Een keer een wedstrijd hebben pech kan, maar meerdere wedstrijden? Dan lijkt mij het gewoon een gebrek aan kwaliteit om dergelijke wedstrijden te beslissen.
 
voetbalfreak
 
1
18 januari 2018 om 22:20
Ik ben benieuwd naar de reacties wanneer Berghuis een corner mag nemen namens Feyenoord. Dat liep helaas vorig jaar uit de hand. Laten we hopen dat dit keer iedereen zijn verstand gebruikt. Wat statistieken betreft daar win je geen wedstrijden mee, je maakt iedere wedstrijd een nieuwe kans. Daar moeten ze zich in Rotterdam aan vast houden. De bal is rond, 11 tegen 11; over dooddoeners gesproken.
 
De Toekomst
 
8
18 januari 2018 om 22:24
Statistieken zeggen wel wat. Niet alles natuurlijk, maar ook zeker niet niks. Dat Feyenoord in Amsterdam zoveel moeite heeft is ook gewoon logisch, zeker de afgelopen 13 jaar waarin de sportieve dip van Feyenoord ook meegenomen is. Wat ik nu ga zeggen is niet arrogant bedoeld, maar Ajax heeft nou eenmaal meer geld om meer kwaliteit op het veld te hebben staan. Zeker in thuiswedstrijden is het qua budgetten logisch dat Ajax vaak aan het langste eind trekt.
 
FR12Jules
 
6
18 januari 2018 om 22:48
Precies, qua begroting lopen we ook nog een kleine 20 miljoen achter. Dat is gewoon ontzettend veel geld. Men zegt wel dat een zak geld geen goals maakt, maar een zak geld koopt wel gewoon betere spelers (ofja, daar ga je van uit).
 
falcao
 
2
19 januari 2018 om 00:53
Feyenoord loopt niet alleen geld en kwaliteit achter maar ook geloof in eigen kunnen ten opzichte van Ajax.
 
FR12Jules
 
0
19 januari 2018 om 09:57
Ja eens, daar zal het slechte trackrecord ook wel zijn bijdrage in hebben.
 
De Toekomst
 
4
18 januari 2018 om 23:09
Tsja, helaas zitten dat soort supporters bij alle clubs op de tribune... Afgelopen jaar was ik bij een wedstrijd in Engeland en daar lopen alle supporters gewoon door elkaar. Ze zingen ook tegen elkaar en proberen elkaar echt wel gek te maken, maar men accepteert het veel beter van elkaar. Het liefst zag ik dat in Nederland ook zo, maar zolang er idioten tussen blijven zitten die het niet bij woorden houden is het helaas niet mogelijk. Mijn excuses namens de fans van Ajax die vorig jaar dingen gooide in ieder geval, zoiets hoort niet en hopelijk gaat het aankomende zondag anders.
 
Spandoek
 
8
18 januari 2018 om 23:19
Ik denk dat het wel mee zal vallen. Het was voornamelijk een reactie op Berghuis die de bal de eerste ring in knalde. Mocht het wel gebeuren, met of zonder aanleiding, zou het hoe dan ook zeer kwalijk zijn.
 
rkallan
 
0
19 januari 2018 om 01:17
@De Toekomst Op beelden zie je dat er een paar bekertjes richting Berghuis gaat. Er lag al een bal bij de cornervlag en er werd er een uit het publiek gegooid die kwam bij Berghuis terecht. Daarop schiet hij de bal die er al ligt onhandig weg. Handige reactie, Nee. Begrijpelijk, ja. Die paar bekertjes en propjes die richting het veld gaan zit ik niet zo mee. Wel dat er tijdens de wedstrijd veelvuldig het bommen op Rotterdam word gescandeerd, en bloody sunday ten gehore word gebracht, en er hier voor niet of nauwelijks aandacht aan word besteed. In Engeland is altijd alles beter en gebeurt er nooit wat. Ik zal je uit de dromen helpen er gebeurt nog genoeg in Engeland, ook in stadion. Alleen word dat niet in beeld gebracht en geen media aandacht. Buiten het stadion zijn ze nog steeds actief, alleen worden ze niet aangemerkt als voetbal hooligans om zo het imago hoog te houden. Ik heb wedstrijden in Nederland bezocht waar beide supportersschare ook door elkaar heen liep. Er in de kroeg samen een biertje werd gedronken. Feyenoord - PSV voor de Johan Cruijff schaal vorig jaar. In de arena. Supporters liepen daar voor op het plein door elkaar. Er werd gezongen en gedronken. Geen incidenten plaats gevonden
 
rkallan
 
0
19 januari 2018 om 01:31
Wil je dat uitbannen dan ga je totaal supporters onvriendelijke maatregelen krijgen. oa verder van het veld af, plexi schermen, of netten voor je neus waardoor je zicht echt sterk vermindert. Uitsupporters ondervinden al vaak deze maatregelen. Bij Feyenoord waren tijdens europeese wedstrijden ook al maatregelen genomen doormiddel van netten. Daar zit je echt niet op te wachten. Komt de sfeer ook niet ten goede (als supporters verder van het veld zitten). Supporters kort op het veld is machtig. Het fanatisme, gejuich komt veel intenser over dan als er 10 meter tussen zit.
 
gomes1psv
 
2
18 januari 2018 om 23:14
Leuke gast op zich, die Berghuis, maar net zoals alle voetballers lullen ze precies zoals het ze uitkomt. In het geval Berghuis neem ik hem al niet meer zo serieus toen hij verklaarde dat de media Fiorentina(!)-huurling Kevin Diks niet zo hard mochten beoordelen omdat zijn collega pas 20 was, dus wat moet je ermee. Maar wat verwacht je in dit geval van zo'n jongen? Dat ie gaat zeggen dat zo'n statistiek wel een thema is? Zelfde als huistuinenkeukenvoetballer Joel Veltman, die zelf handen en voeten - en de scheidsrechter kaarten - tekort kwam om Hirving Lozano uit diens spel te halen, en deze week beweerde dat het meespelen van Van Persie geen verschil voor hem zou maken. Terwijl elk normaal denkend mens wel degelijk weet dat een fitte Van Persie een wereld van verschil kan betekenen voor dit Feyenoord, en dus ook Ajax. Kortom, leuk om de spanning naar de Klassieker te willen voeden, maar dit soort prietpraat slaat doorgaans kant nog wal.
 
Baardgrasmus
 
2
19 januari 2018 om 07:35
Precies dit. Het zegt veel over iemand als je zwaar tilt aan een mooi gebaar van iemand. Kom op, je bent teamgenoten, daar ga je dan pal voor staan.
 
FCBogarde
 
3
19 januari 2018 om 07:10
Het uit de wedstrijd spelen van Lozano door een huis-en-tuin-voetballer zit nog erg hoog. Wil Lozano naar de top, dan zal hij zich moeten wapenen, want daar gebeurt het nog een tikkeltje erger. En wat had jij verwacht dat Veltman zou zeggen ? Iets van: shit nu met Van Persie erbij zijn we kansloos oid? Nee, hij heeft gewoon vertrouwen in zijn team, wat een ander uit zal leggen als arrogantie... So be it.