'Als de KNVB eerder had aangeklopt, had hij voor Nederland gekozen'
Zaterdag, 14 september 2019 om 07:35

Met spelers als Sergiño Dest en Mohamed Ihattaren is de discussie over jonge voetballers met een dubbel paspoort weer opgelaaid. Eerstgenoemde maakte zijn debuut al voor de nationale ploeg van de Verenigde Staten, terwijl Ihattaren de keuze tussen Marokko en Nederland voor zich uit schuift. Volgens onderzoek van het NRC Handelsblad worden voetballers met een dubbele nationaliteit afgeschrikt om voor Oranje te kiezen door de afstandelijke houding van de KNVB.

De laatste jaren hebben spelers met een dubbele nationaliteit steeds vaker niet voor Nederland gekozen. Met name Nederlandse voetballers met een Marokkaanse achtergrond kiezen voor een interlandloopbaan in het shirt van Marokko. Oussama Idrissi, Hakim Ziyech en Noussair Mazraoui zijn daar de laatste voorbeelden van. De broer van Ziyech en de vader van Idrissi laten aan de krant weten dat de 'warme benadering' van de Marokkaanse voetbalbond een belangrijke rol heeft gespeeld in de keuze van de twee spelers voor de Leeuwen van de Atlas.

Idrissi hoorde volgens zijn vader via de televisie dat bondscoach Ronald Koeman hem niet goed genoeg vond voor het Nederlands elftal. Vader Hassan noemt het 'de westerse manier van communiceren'. "Een beetje arrogant", vertelt hij. De Marokkaanse bond pakte het anders aan. Zij belden regelmatig om te informeren hoe het met de buitenspeler van AZ ging. Eind vorig jaar werd hij uitgenodigd voor een gesprek in Marokko, waarbij de hele bondsdelegatie aanwezig was. Idrissi werd duidelijk gemaakt dat hij fel begeerd was en dat hij in de toekomst een belangrijke rol ging spelen voor Marokko.

Idrissi doorliep de jeugdteams van Oranje, maar koos door de benadering van de Marokkaanse bond voor de nationale ploeg van Marokko. "Koeman had ook in een persoonlijk gesprek kunnen zeggen: je hebt nog stappen te maken, maar we houden je ontwikkeling in de gaten en komen er op terug. Als de Nederlandse bond eerder had aangeklopt, dan had Oussama voor Nederland gekozen", stelt zijn vader. "Het gaat om zijn toekomst, hè. De liefde voor Marokko heeft hij, hij gaat er op familiebezoek, maar hij heeft weinig binding met het land."

Hicham Ziyech, de oudere broer van de Ajax-buitenspeler, geeft aan dat de keuze voor Marokko werd genomen op basis van gevoel. "Bij zo'n keuze gaat het om kleine dingen. Voelt iets goed of niet? In Hakims geval ontbrak het gevoel voor Oranje", legt hij uit. "Als je voor 'die Marokkaan' doorgaat, waarom zou je dan voor Nederland kiezen? De bond liet Hakim links liggen. Hij was echt top in de tijd dat hij voor Marokko koos. Dertien goals in zijn eerste Eredivisie-seizoen, 21 assists, dan verwacht je toch dat je gezien wordt?"

Of Ziyech een andere keuze had gemaakt als hij anders was behandeld door de Nederlands voetbalbond? "Daar laat ik mij niet over uit. Zeker is dat de KNVB niet haar best heeft gedaan. Als je iemand graag wil, dan laat je dat blijken, met overtuiging. Die ontbrak. Waarom denk je dat Hakim voor Twente koos in plaats van Feyenoord? Omdat Twente een overtuigender verhaal had dan Feyenoord. Twente gelóófde in hem." In een reactie laat Nico-Jan Hoogma, directeur topvoetbal van de KNVB, weten dat de bond in gesprek gaat met jonge spelers die over een dubbel paspoort beschikken. Familie wordt daar niet expliciet bij betrokken.

Meer nieuws
   
20:37
20:37
Jong Ajax-doelman Charlie Setford gaat gruwelijk de fout in tegen Roda JC
0
   
20:09
20:09
Steven Berghuis doet hartverwarmende belofte aan zieke Ajax-fan
9
   
20:00
20:00
Live meepraten in de LaLiga: Real Sociedad - Real Madrid
10
   
19:55
19:55
Matthijs de Ligt hoopt in de toekomst terug te kunnen keren bij Ajax
12
   
19:02
19:02
Verweij speculeert over trainerslijstje Ajax en eventuele terugkeer Erik ten Hag
11
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (92)

 
100% Meijer
 
105
14 september 2019 om 08:03
Als Ziyech niet geblesseerd was geweest had hij voor oranje gespeeld... Beetje onzin allemaal dus. En gelukkig heeft Ziyech het altijd enorm goed gehad in Marokko met de coach en supporters
 
Issy010
 
48
14 september 2019 om 08:10
Hoezo gelijk op je teentjes getrapt voelen meneer 100% meijer. Volgens mij hadden alle spelers voor koeman geen zin meer om voor Nederland te spelen door de supporters en bepaalde coachs dus als je met een reactie kom reflecteer deze eerst naar je zelf en plaats dan je reactie.
 
MrKrillin
 
129
14 september 2019 om 08:12
Ziyech was wel te snel beledigd. Ik denk serieus dat hij spijt heeft van zijn keuze.
 
juvedeef
 
47
14 september 2019 om 08:23
Niet op de teentjes getrapt. Iedereen heeft het er altijd over dat het blind zijn fout was. Maar Ziyech was erg snel beledigd. Om die reden vind ik het niet erg dat hij voor Marokko speelt. Al hadden we hem zeker goed kunnen gebruiken. Maar als je geen geduld op kan brengen. Dan houd het ook wel op hoor.
 
Giannini
 
31
14 september 2019 om 09:24
@Issy: dat is wat er niet klopt in het verhaal. Ziyech had al (met z’n hoofd, z’n hart of wat dan ook) gekozen voor het Nederlands elftal. Hij was geselecteerd en zou, als hij niet geblesseerd was geraakt, ook al gespeeld hebben... Het latere besluit ‘met z’n hart’ voor Marokko was puur uit emotie en ik geloof inderdaad ook dat hij dat nu anders zou doen. Hij is ook gewoon Nederlander, met Marokaanse roots. En voor de integratie zouden dit soort spelers eigenlijk ook een bijdrage mogen leveren. Nu distantiëren ze zich toch een soort van Nederland en juist de positieve bijdrage zou zeer wenselijk zijn..
 
Soccer81
 
8
14 september 2019 om 10:31
@giannini: en als hij niet goed genoeg zou zijn voor oranje. Had het dan voor de integratie wat uitgemaakt als hij voor Marokko had gekozen?
 
FCRRR
 
14
14 september 2019 om 11:00
Ziyech kiest voor de makkelijke weg durft niet ergens voor te knokken daarom koos hij voor Twente en voor Marokko. Minder concurrentie dus minder kans om op de bank te komen. Nu kiest hij er ook weer veilig voor om bij Ajax te blijven om dan te zeggen dat hij de eredivisie ontgroeid is, had dan de ballen gehad en had je bewezen bij Sevilla zodat je daarna weer hogerop kon, maar daar heeft hij de ballen niet voor. Idrissi had nooit een kans in Oranje gehad dus was zonde geweest van een ieders tijd om daar een gesprek mee aan te gaan.
 
MoKhallad
 
2
14 september 2019 om 11:21
Wie zegt dat hij echt geblesseerd was? Misschien had hij wel spijt of twijfelde hij nog, waardoor hij geen minuten wou maken.
 
pprins
 
0
14 september 2019 om 11:31
@issy10 : aan de supporters lag het zeker niet. Die zijn altijd positief,’hoewel dat in de periode van toen ,dat bijna elke belangrijke wedsrijd verloren gaat niet makkelijk is.. Dan komt er wat gemor . Dat is in elk land , en viel in Nederland gezien de afgrijselijke resultaten wel mee. Ook in Marokko is dat zo, veel sterker nog. Als je presteert dragen ze je oo handen , zo niet laten ze je vallen ...zoals laaaysy al fluitconcerten waren omdat Zyech een penalty mistte. De supporters van oranje zijn een van de mooiste van de wereld .Wel waren er toen 2 bondscoaches die het communicatie vermogen van een baksteen hadden . Als Hiddink was gebleven had Zyech voor oranje gespeeld . Maar over het algemeen denk Ik dat een bondscoach wel wat meer tijd mag besteden aan communicatie met spelers en potentiële spelers . Ik bedoel , hij heeft toch helemaal niks te doen , dan kun je een speler wel eens een keertje bellen toch . Denk datHier nu met Koeman en Hoogma ook wel een duidelijke verbetering in zit. Verder denk ik dat dubbele paspoorten na de 2e generatie sowieso afgeschaft moeten worden ; maar daar heeft de KNVB natuurlijk geen invloed op
 
Soccer81
 
5
14 september 2019 om 10:30
@100% Meijer: Wat heeft het meningsverschil met Renard en de kritiek van de supporters op de penalties van Ziyech überhaupt met dit onderwerp te maken? Dus omdat ze hem op een “warme” manier hebben benaderd moet het altijd koek en ei zijn? Ik snap de opmerking van issy010 wel als hij zegt dat je op teentjes bent getrapt. Ps: als Ziyech echt voor oranje had willen spelen dan had hij dat gedaan. Geblesseerd of niet.
 
Laurens E
 
0
14 september 2019 om 15:06
Precies, denk echt dat het ook allemaal wat ongelukkig was.de nalatigheid om hem op te roepen, maar de keren dat hij er bij wordt gehaald is hij geblesseerd. Heeft uiteindelijk een plaats bij Marokko, al zal hij er nu niet heel lekker bij voelen. Heb vaak gehoord en gelezen dat hij daar gewaardeerd wordt, dat is op het moment ver te zoeken. Dat na de zeer stroeve start helpt allemaal niet.ik ben echt van mening als een speler van meerwaarde is voor het Nederlands elftal dan spelen ze daar ook wel. Op Ziyech na is er geen speler die Nederland beter zou maken, zelfs niet voor de bank.
 
Richdinho
 
15
14 september 2019 om 08:06
Uhm zat Ziyech niet bij de selectie van Advocaat? Enige rede dat hij niet speelde en daarna nog werd opgeroepen was vanwege zijn blessure dus beetje raar verhaal dit
 
MrKrillin
 
17
14 september 2019 om 08:11
Stop eens met deze discussies en geniet ervan dat spelers straks ook op WK's uitkomen. Is toch leuk. Ja jammer als je een keer een topper mist maar meeste spelers komen gewwoon te kort voor Oranje. Gun die gasten een mooi interlandcarriere ergens. Als Ajax fan gaaf om Ziyech, Mazz bjj Marokko te zien. Dest bij VS, etc. Bij het schaatsen waren veel hollanders ook trots op die nederlander die voor vs of canada uitkomt. .
 
FR_JC
 
19
14 september 2019 om 08:14
Dat dit een volkomen te begrijpen verhaal is waar zeker een kern van waarheid in zit moet ik toch zeggen dat dit makkelijk achteraf praten is. Een warme benadering betekent inmiddels dat de jongens op 16 à 17 jaar al benaderd zullen moeten worden. Zoals we inmiddels zien zou Ihattaren op gesprek moeten, anders zou zijn keuze weleens Marokko kunnen worden. Lekker warm badderen, oproepen en spelen. En als hij dan volgend seizoen geen knikker meer zou raken volgt er een andere discussie, voorbeelden daarvan zijn er ook. Wanneer de bondscoach denkt dat iemand er klaar voor is moeten ze stappen zetten. Dit is NL, die behandelen spelers op een andere manier, de Nederlander is van nature anders dan de Marokkaan. Eindeloze discussie. Nu ook weer met Dest.
 
pprins
 
0
14 september 2019 om 11:42
Het is toch niet zo moeilijk. Bel als bondscoach elke dag eventjes 2 spelers uit de laat zeggen 100 spelers die je in de gaten houdt voor oranje . Dat kost 10 minuten per dag en ik heb nou niet bepaald de indruk dat de agenda van een bondscoach overvol is.
 
FR_JC
 
1
14 september 2019 om 11:57
Doet de bondscoach dit ook met 'nederlandse' spelers? Vragen naar is het ook beantwoorden. Nederlanders worden gebeld als ze opgeroepen worden, niet al maanden of jaren vantevoren 'gepaaid'. Er is en moet geen onderscheid zijn met spelers, niet voor een met enkel NL paspoort en zo ook niet voor met een dubbele.
 
pprins
 
0
14 september 2019 om 12:11
Dat zou hij wel moeten doen ja , inderdaad niet alleen met Spelers met een dubbele nationaliteit . Gewoon regelmatig even spelers die je in de gaten houdt bellen . Hoe gaat het met Je blessure , of een speler die even minder of juist heel goed draait . Gewoon even een telefoontje , hoe moeilijk kan het zijn .
 
FR_JC
 
0
14 september 2019 om 12:50
Wat je aandraagt is een hele andere argumentering en benadering waar het in deze niet om gaat. Dat hij dat zou kunnen of moeten doen is namelijk nvt. Het gaat erom dat een ieder gelijk is of moet zijn en dat de spelers met dubbele nationaliteit gebadderd moeten worden en meer geëerd willen zijn om ze voor NL te strikken. Onderscheid, nee dank je want waar is het einde...
 
pprins
 
0
14 september 2019 om 14:24
Daar heb je gelijk in. Geen onderscheid. Maar een warmere benadering voor iedereen ; en dan dus vanzelf ook voor de mensen met een dubbel paspoort
 
FunkyG
 
52
14 september 2019 om 08:18
Het is graag of niet. Dat gezeur over een warme benadering. Alsjeblieft zeg. Ik rauw er niet om als een speler liever voor een ander land uit komt. Nederlandse talenten komen altijd toch wel boven drijven.
 
rosemaatje
 
10
14 september 2019 om 10:05
Amen. Je wilt voor een bepaald land spelen of niet, het hoort geen zak uit te maken of je warm benaderd wordt of niet. Spelers kunnen zelf ook het gesprek aangaan als ze graag voor een land willen spelen.
 
Lucagio
 
7
14 september 2019 om 10:05
Het is alleen jammer dat deze jongens met een dubbele nationaliteit wel een plek bezet houden in de jonge Nederlandse elftallen. De KNVB leidt zo jongens met dubbele nationaliteit voor een ander land op.
 
IpswichTown
 
46
14 september 2019 om 08:19
Kortom, het draait allemaal om het ego van de spelers die een keuze hebben door dubbele nationaliteit. Voetbalbonden moeten ze dus blijkbaar het hof maken, de rode loper uitleggen en hun ego strelen. Van mij mag iedereen lekker kiezen waar hij zich goed bij voelt, maar ik snap heel goed dat de KNVB hier niet aan gaat beginnen.
 
Troy010
 
11
14 september 2019 om 09:16
Nee, het gaat er dus blijkbaar om dat de "KNVB" alles communiceerd via de media en de Marokkaanse bond zelf contact neemt met de spelers.
 
Samcro
 
15
14 september 2019 om 09:50
Het gaat duidelijk wel iets verder dan dat, er moeten hele delegaties mensen van de KNVB aanwezig zijn anders voelt men zich niet voldoende gewaardeerd. Onzin allemaal, hekel aan mensen die een speciale benadering verwachten en anders hun neus ophalen.
 
Bossie
 
8
14 september 2019 om 10:24
Blijkbaar een paar keer informeren en een telefoontje plegen was genoeg geweest. Je moet het niet overdrijven . Er zal voor sommige spelers een kern van waarheid in zitten
 
FR_JC
 
0
14 september 2019 om 10:56
Bossie, hoezo zouden spelers met dubbele nationaliteit anders moeten worden bekeken en benaderd worden als Nederlandse spelers?
 
Lierse1997
 
1
14 september 2019 om 11:28
Enerzijds is het toch wel begrijpelijk dat als een speler als Idrissi meermaals benadert wordt door de Marokkaanse bond, dat zo een een bond dan toch een streepje voorheeft bij zo een jongen. Dan is het naar mijn idee wel een beetje een arrogante houding van de KNVB om te denken dat ze dat niet nodig hebben om die jongens te benaderen. Want zoals in het artikel staat is het toch vooral een gevoelskwestie, en we moeten nu niet doen dat eens contact zoeken met zo een jongen zo enorm veel moeite vraagt.
 
pprins
 
1
14 september 2019 om 11:48
@samcro : nee hoor , er hoeven heus geen delegaties uit te rukken. Maar is een keertje bellen , bijvoorbeeld als iemand geblesseerd is of gewoon sowieso hoe het gaat. Wellicht eens 2 keer in het jaar bij Ajax - PSV - Feyenoord langsgaan en even een kopje koffie drinken met een talentvolle speler . Dat kost misschien een kwartier per dag en een bondscoach heeft toch niks te doen. En dat geldt dus niet speciaal voor spelers metEen dubbele nationaliteit , dat geldt voor alle spelers .
 
makaveli1996
 
37
14 september 2019 om 08:19
Het is logisch dat Marokko deze methode toe past. Doen ze dit niet kiest er niemand voor Marokko omdat het land niet het aanzien van het Nederlands elftal heeft.. achteraf praten is altijd makkelijk. Als een talent er niet klaar voor is dan roep je hem gewoon niet op. Als hij daar niet mee kan leven en kiest voor de makkelijke weg dan is dat zijn keuze. Ik vind je moet niet iemand oproepen omdat hij dan niet meer terug kan. Als hij een goed gevoel heeft bij Nederland dan vecht hij ervoor.
 
guust0
 
1
14 september 2019 om 13:26
Alleen Hakim Ziyech zou een echte meerwaarde voor oranje kunnen zijn, denk dat hij spijt heeft van zijn keuze. Idrissi,en Mazraoui hebben in mijn optiek simpelweg niet genoeg kwaliteit net als de spelers voor hun die voor Marokko hebben gekozen. Als ze daar blij zijn met b-garnituur mogen ze hun hebben. Om dan te spreken over een "keuze" vind ik een beetje doorgeschoten.
 
Joseba
 
7
14 september 2019 om 08:24
En als Koeman wel dat gesprek met Idrissi had gehouden dan had je van kamp Irdrissi weer gehoord dat ie aan het lijntje gehouden werd.
 
Etcheverry
 
27
14 september 2019 om 08:28
Van de laatste 15 Marokkaanse voetballers die het goed deden in de ED is alleen Ziyech goed genoeg voor oranje dus wat dat betreft hebben al die jongen goede keus gemaakt om voor Marokko te gaan spelen, vergeet ook niet dat Bousatta en Bakkal en Maher ooit voor Nederland hebben gekozen maar na 1 wedstrijd zijn ze nooit meer opgeroepen.
 
Rick1o1
 
34
14 september 2019 om 08:30
De knvb moet helemaal niks doen. Spelers moeten vanuit zichzelf voor Nederland willen spelen. Net zoals ze op basis van gevoel voor Marokko kiezen moet dit ook voor oranje gelden. Je hoeft daarvoor niet te bellen of te paaien of whatever. Willen ze niet? Prima. Je moet het een eer vinden om voor Nederland uit te komen en niet alleen omdat het zakelijk beter is of omdat je zo'n leuk telefoongesprek hebt gehad.
 
MarrieAanDeBal
 
16
14 september 2019 om 08:33
"als je doorgaat voor die Marokkaan waarin zou je dan voor Nederland kiezen ? " Dat is het probleem in ons land. Iedereen wilt elkaar in een hokje plaatsen. Deze mensen met een buitenlandse achtergrond maar die hier geboren zijn willen ook gewoon Nederlander genoemd worden. Waarom een allochtoon? Ik ben Kaapverdiaans maar ik praat geen Portugees. Ben helemaal geïntegreerd. Maar ik wordt nog steeds als buitenlander gezien door me kleur. Waarom? Nederland is me thuis maar dat mag ik waarschijnlijk niet zo vinden. Ze moeten echt stoppen met de termen allochtoon en autochtoon. We zijn alle gewoon Nederlanders
 
Joke isonjoe
 
4
14 september 2019 om 08:57
We zijn allemaal autochtoon. Maar de 1 is meer autochtoon dan de ander. Hokjes plaatsen is niet het probleem. Doen ze in de vs veel extremer. Het is het gevoel van buitensluiten. Maar heeft hier niets mee van doen. Je kiest niet voor een land door de benadering. Je kiest het land waarvan je wilt dat de mensen trots op je zijn.
 
feye88
 
9
14 september 2019 om 09:19
Maar je bent toch ook een allochtoon? Een verdomd goed geïntegreerde kennelijk. Ik snap de belediging daar niet in. Waarom luister je naar idioten die je beoordelen op je huidskleur? Dat soort figuren zijn de moeite van het luisteren niet waard. En die zijn er in elk land. Racisme is een wereldwijd probleem. Wees blij dat je naast Nederlander ook nog Kaapverdiaan bent. Dat geeft je alleen maar meer culturele bagage en die hebben andere mensen niet. Voor mij ben je net zo veel Nederlander als piet uit Urk. En je bent allochtoon. Maar dat zie ik juist als iets moois.
 
Lierse1997
 
2
14 september 2019 om 11:32
Maar als je nu een derde generatie Kaapverdiër bent en dus gewoon hier geboren en getogen bent, dan ben je toch geen allochtoon? Want je komt gewoon van Nederland en dan ben je dus een Nederlander en een autochtoon. Ik kan wel snappen dat hij er problemen mee heeft dat mensen hem een allochtoon noemen enkel op basis van zijn huidskleur, terwijl hij zich gewoon een Nederlander voelt.
 
feye88
 
0
14 september 2019 om 12:24
Maar nu schep je een precedent dat in dit geval niet geldt. Hij geeft zelf aan geïntegreerd te zijn. Duidt niet op derde generatie. Overigens heb je gelijk. Dan ben je geen allochtoon meer. Maar kun je het mensen kwalijk nemen dat de de niet kunnen ruiken? Nederland herbergt al sinds haar geboorte talloze nationaliteiten. Dat is iets om te vieren, niet om moeilijk over te doen. Racisten keihard aanpakken. Verder de drempel zo laag mogelijk maken voor mensen om kennis te maken met alle verschillende culturen die er zijn.
 
toss
 
3
14 september 2019 om 09:30
Ja je hebt gelijk maar val niet zo over die term die eigelijk niet meer bestaat. Tegenwoordig is het zoiets als Niet westerse immigrant. Oid. Ik ben Nederlander, al mijn generaties voor mij ook. Ik ben getrouwd met een Russin, nu is mijn dochter volgens de wet ook een allochtoon... Tja het zal wel
 
Giesburts
 
1
14 september 2019 om 11:15
Dat heeft blijkbaar wel met de discussie te maken, anders wordt het niet aangekaart in het interview hã©. Het is waarschijnlijk iets wat steekt bij die mensen, zullen wellicht de gedachte hebben "voor veel mensen ben ik die Marokkaan, waarom zou ik dan voor Nederland kiezen als mensen toch niet met mij kunnen identificeren?".
 
TILBURG013
 
2
14 september 2019 om 11:26
Snap je punt maar aan dit verhaal zitten natuurlijk ook weer 2 kanten. Hoeveel Marokkaanse of Turkse jongeren noemen ons constant kut Hollanders of kut tattas etc. Snap dat je niet iedereen over 1 kam kan scheren maar dit zijn ook termen die je regelmatig voorbij ziet komen. Dus dat werkt ook 2 kanten op. Veel van die jongeren willen geen eens Nederlander genoemd worden omdat ze zo trots zijn op dat landje waar ze maximaal 1 keer per jaar komen. Het is ook een kwestie van intergreren in deze en je ook echt aan de Nederlandse normen en waarden aanpassen. Dat gebeurt dan ook weer niet in dat soort gevallen al begrijp ik dat dat op jou geen betrekking heeft!
 
Feelingood
 
6
14 september 2019 om 08:36
Het spelen voor Oranje moet meer zijn dan een warm gevoel krijgen van degene die dan toevallig beleidsbepalers of bondscoach zijn.. als Nederlandse voetballer moet het een absolute eer zijn.. al zou de bondscoach een grote klootzak zijn en zegt de directeur dat het nooit wat met je gaat worden, lekker belangrijk, Oranje is oranje.. als je dat gevoel niet hebt, prima, maar dan berdien je het shirt ook niet.. ik ben groot fan van Ziyech, als hij liever voor Marokko speelt prima.. het is een keuze die je met je hart moet maken en niet carrière technisch
 
capitanojuve
 
3
14 september 2019 om 08:50
Zo zie je, eisen bij oranje liggen eenmaal hoger.. Moet je langer presteren om ervoor in aanmerking te komen.. behalve Ziyech weet ik even geen speler afgelopen 5jaar die je erbij had willen hebben
 
Master D
 
4
14 september 2019 om 08:50
Het zal wel een cultuurdingetje zijn, maar hoezo moet de KNVB eerder bij Idrissi aankloppen terwijl ze al jaren laten zien dat hij een interessante speler is door hem voor zoveel jeugdelftallen uit te nodigen? De KNVB heeft elke interlandperiode bij Idrissi aangeklopt, maar schijnbaar was het allemaal te min voor hem omdat Koeman niet gebeld heeft. Voor wat betreft Hakim weet ik nog steeds niet voor hoeveel procent het een impulsbeslissing was. Hij zegt telkens met zijn hart gekozen te hebben, maar zijn omgeving waaronder deze broer heeft aan dat er dus ook andere zaken een rol hebben gespeeld. Tot slot is overtuiging lang niet altijd belangrijk voor hem. Ajax heeft Ziyech ook uit paniek gekocht toen CL werd misgelopen en het niet liep. Enkele weken er voor riep men nog dat Ziyech niet nodig was. Dat was nu ook geen overtuigend verhaal.
 
LosVegas
 
7
14 september 2019 om 08:50
Ik weet niet precies hoe dat bij Idrissi zat, maar bij Ihattaren kan je moeilijk zeggen dat hij genegeerd wordt, ze hem links laten liggen of dat ie geen waardering krijgt, als je tot nu toe van elk jong oranje elftal deel uit mag maken...
 
Derek Jeter
 
13
14 september 2019 om 08:51
Ziyech raakt geen pepernoot in het Marokkaans elftal en de rest is helemaal b-garnituur dus daar hebben we tot nu toe niets aan gemist aan de gasten met hun dubbele nationaliteit.
 
Pet&Sjaal
 
6
14 september 2019 om 08:53
Voor een Ziyech is het een eeuwige zonde dat hij niet in het Nederlands elftal zit. Hier heeft de knvb zeker een misser gemaakt. Het probleem zit hem in het feit dat wij hier in Nederland ontzettend veel talentvolle voetballers tot onze beschikking hebben en hierdoor keuzes moeten maken. Wanneer iemand met een dubbele nationaliteit nog niet bij de knvb in beeld is kan deze al voor het land van zijn ouders hebben gekozen. Het is hun goed recht om hier voor te kiezen maar het blijft een gemiste kans.
 
GALA-010
 
2
14 september 2019 om 09:11
Ziyech verhaal is een beetje anders. Die ging gewoon meetrainen met Nederland en raakte vervolgens geblesseerd. Dus hij had helemaal geen dilemma of hij voor Nederland of Marokko moest kiezen. Die ging direct in op de uitnodiging van Nederland. Bijvoorbeeld bij Ihattaren, die zegt dat hij nog geen keuze wil maken en rustig wil nadenken etc etc. Dat is heel anders dan bij Hakim. Die had al een keuze en naderhand zag hij dat ie niet 'gesrespecteerd' werd en is daarna voor Marokko gaan spelen.
 
RedondoNo5
 
2
14 september 2019 om 09:16
Den enige die voor Oranje in aanmerking komt is Ziyech. De rest missen we niet. Verder vind ik dit allemaal slappe praat. Je kiest voor een land om je je in dit geval Nederlander voelt. Niet omdat een bond een beter verhaal of warmere benadering heeft. Het is geen club waarvoor je kiest, maar je land.
 
Japser
 
2
14 september 2019 om 09:21
Moet Koeman dan iedere voetballer met een NL paspoort bellen of hij wel/niet in aanmerking komt voor het nationale elftal?? Welkom in de wereld van topsport!wil je bij het nationale team voetballen met spelers die wekelijks schitteren bij oa Barcelona, Liverpool, Lyon, Valencia, Juventus, Ajax? Dan moet je dat verdienen en zelf afdwingen. We gaan echt niet op onze blote knieã«n smeken of je voor Oranje wilt uitkomen. Dat moet een ambitie van de voetballer zelf zijn. Het hoogst haalbare, spelen met de elite van je land.ik zie Ihattaren graag in Oranje verschijnen, maar dat moet hij zelf afdwingen. Hij is hier opgegroeid, geboren en getogen dus lijkt mij meer dan logisch. Hij is nog jong, dus maak die keuze lekker als je echt klaar bent voor het grote werk, want dat is hij nu nog niet.hetzelfde geldt voor Dest. Ga je eerst maar bewijzen ipv na 2 x basis bij Ajax.
 
ninjakai
 
0
14 september 2019 om 11:50
Waarom zou Dest. Van der Looi heeft hem 15 keer aan het werk gezien en vond het niets. De VS blijkbaar wel. Ja dan sta je 8 - 0 achter en gaat het nog een hele toer worden om die jongen te overtuigen. Dat is veel eerder, toen niet goed genoeg dan hoeft het nu ook niet meer. Die heeft namelijk geen Nederlandse jeugd elftallen doorlopen, maar die van de VS. Die hoeft dus helemaal niets meer te bewijzen en daar mag de KNVB waarschijnlijk de komende 10 jaar zichzelf voor de kop slaan. Zelf schuld met prutsers als Langeler en van der Looi op belangrijke posities.
 
AmrAitgoeya
 
0
14 september 2019 om 09:40
Alleen ziyech zou heel lang basis staan bij oranje. De rest zou gwn ala elghazi 1 a 2 wedstrijdsn bij oranje spelen en daarna is hun interland carrier voorbij, dus begrijpelijk dat zij voor maroc kiezen.
 
DonCoXxX
 
3
14 september 2019 om 10:05
Oranje is groter dan Ziyech. Bondcoaches zijn er niet om te knuffelen, bondscoaches zijn er om de beste spelers te selecteren zodat ze de beste opstelling kunnen maken. Ziyech was reeds opgeroepen, dat is meer dan voldoende. Dat hij uiteindelijk voor Marokko koos, is een persoonlijke keuze en daarbij moeten wij, inclusief de pers, het laten. Dat gelul dat een bondscoach op jonge leeftijd toenadering moet zoeken, waar zijn we mee bezig tegenwoordig? Tere egotjes en zwakke zieltjes winnen? Worden autochtone jongemannen ook gebeld dat ze goed bezig zijn? Welnee, die krijgen het pas te horen als ze opgeroepen worden. Wij moeten ophouden om vaders, broers en ooms hun 15 minutes of fame te geven. Laat ons maar lekker "westers" of "arrogant" zijn als het tegenovergestelde iemands reet likken is. Als een speler liever voor een ander land uitkomt dan het land waarin hij geboren en getogen is, moet hij dat vooral doen. Dat mag in ons vrije land.
 
JaLi71
 
1
14 september 2019 om 10:16
Haha, goed verhaal. Idrissi hoorde op tv dat hij niet goed genoeg is voor het Nederlands elftal. Misschien had zijn vader hem zelf al uit die droom kunnen helpen. Heel Nederland wist dit namelijk al.
 
Big K.R.I.T.
 
0
14 september 2019 om 10:17
Jammer dat het merendeel hier niet inziet dat voetballers met dubbele nationaliteit een andere aanpak nodig hebt. Zij hebben het fortuin dat ze kunnen kiezen voor welk land ze spelen. Je kan het dan wel gooien op: 'ja, graag of niet' en 'het moet een eer zijn om voor Nederland uit te komen', maar dat geldt toch ook voor Marokko? Er is bij deze spelers liefde voor beide landen, dus als het ene land meer moeite doet en een beter gevoel geeft, dan is het toch ook wel logisch dat ze voor dat land kiezen?
 
MT87
 
1
14 september 2019 om 10:37
Vraag me wel af of die 'warme' benadering blijft nadat de keuze definitief is. Als het alleen maar is om een speler met een dubbele nationaliteit binnen te hengelen vind ik het maar nep gedoe. Dan laat zo'n speler zich ook als een viool bespelen; beetje gevlei, beetje aandacht en voila. Als die warme benadering blijft, en Ziyech bijvoorbeeld nog steeds zo behandeld wordt door de bond heb ik natuurlijk niks gezegd. Maar hoe langer ik er over nadenk hoe sterker me dat lijkt. Dat je bij Jong Oranje speelt zegt natuurlijk ook dat je in de picture staat, en dan zou het lijntje Koeman - Jong Oranje wat korter gemaakt kunnen worden. Dat kan ook heel motiverend werken. Maar overal op de koffie gaan gaat mij veel te ver. Het is een keuze die je met je hart maakt. En als wat gevlei en aandacht je hart al een andere kant op kan bewegen, dan trek ik daaruit ook mijn conclusies.
 
ArtifeX87
 
0
14 september 2019 om 10:38
Denk niet dat we wat missen aan bepaalde "verloren" Nederlanders, die voor hun tweede nationaliteit kiezen. Laat ik me maar voorzichtig uitdrukken: Marokko heeft me nog niet kunnen overtuigen.
 
sebasjuh
 
0
14 september 2019 om 10:43
Het is niet alleen maar de fout van de KNVB laten we eerlijk wezen dat van de spelers die voor Marokko gekozen hebben ook bij Oranje niet aan de bak kwamen op een Ziyech na. Idrissi en Mazraoui zijn ook geen basis materiaal voor Oranje en volgens mij die Amrabat die van Utrecht naar Feyenoord ging en zichzelf zo goed vond is ook geen oranje materiaal. Dat ze een beetje stunten door iemand te sturen die niet echt een ‘grote’ naam heeft en niet gewoon de bondscoach is wel een dingetje wat anders zou moeten. In geval van Dest ben ik zelf van mening dat hij bij de a selectie van de USA hoort omdat hij ook in de jeugd elftallen van de usa heeft gespeeld. Aan de andere kant als hij nog geen keuze gemaakt heeft kan je best polsen of hij die zelf al gemaakt heeft of dat hij nog zou willen nadenken over oranje. Hetzelfde met een ihatarran alleen daar ben ik van mening dat hij bij de a selectie van oranje hoort omdat hij de jeugd elftallen van oranje heeft meegemaakt. Maar dan moet je die jongens wel benaderen en begeleiden met een plan om in de a selectie uit te komen. Anders raak jij ze wel kwijt aan andere landen, want velen willen gewoon een interland carrière.
 
yello
 
0
14 september 2019 om 10:50
Bij de onder -13 van Heerenveen loopt nog een talentvolle middenvelder met een Bulgaarse moeder. Heeft Koeman hem al gebeld? Straks is het jochie nog boos
 
AmazingNinja
 
1
14 september 2019 om 10:53
Dertien goals in zijn eerste Eredivisie-seizoen, 21 assists, dan verwacht je toch dat je gezien wordt?”uh... eerste seizoen Heereveen: 9 goals 9 assists... Hoe komt zijn broer aan die stats. Vooral de 21 assists?
 
Bereta
 
0
14 september 2019 om 11:04
Tja.. ik ben het er mee eens dat jongens met een Marokkaanse achtergrond inderdaad net een andere aanpak nodig hebben van KNVB, maar mijn god, als dit de limit is van je mentaliteit. Van je geduld. Dan pas je ook gewoon niet in de huidige Oranje met gasten als Van Dijk en Depay die met zoveel passie voor het Nederlandse elftal spelen. Daar pas je dan ook echt niet tussen. Oranje is voor de echte strijders. Voor spelers die de top willen halen en aan het eind van hun carrière tussen de beste Nederlandse voetballers willlen horen.
 
Kukelekoki
 
0
14 september 2019 om 11:10
Ik begrijp niet zo goed waarom deze Nederlandse jongens moeite zouden hebben met een westerse manier van communiceren.
 
Giesburts
 
0
14 september 2019 om 11:18
Daar is een mooi woord voor: Cultuur. Jongens komen oorspronkelijk uit een andere cultuur, waar wellicht andere normen en waarden zijn dan we o.a. kennen hier in Nederland. Daar zal het wellicht te maken mee hebben.
 
CelsinhoDa Silva
 
1
14 september 2019 om 11:17
Ik begrijp niet zo goed waarom mensen zeuren over spelers die voor Marokko kiezen. Dit terwijl ik dan heletijd lees dat bijna alle spelers die voor Marokko hebben gekozen het bij NL niet zouden halen. Tegelijkertijd zit NL dan weer achter Dest aan die al voor VS heeft gespeeld dus ik snap dit hele verhaal niet. Waarom zeuren en slecht praten over wat de Marokkaanse bond doet ????????? laat ze dan Gwn doen wat ze doen aangezien het toch spelers zijn die volgens iedereen NL 1 niet gaan halen.
 
KTB84
 
0
14 september 2019 om 11:26
Kijk, als je er van overtuigd ben dat een speler met een dubbel paspoort in de toekomst een bijdrage aan Oranje kan leveren, dan ben ik van mening dat de KNVB (of de bondscoach persoonlijk) zulke spelers warmer en rechtstreekser zouden mogen benaderen. Laten we daar niet te koppig in zijn, met onze graag of niet gedachte. Dan hadden spelers als Ziyech en Dest misschien voor Oranje gekozen en had je hier zeker wat aan gehad. Maar dat de familie van Idrissi nu gepikeerd is dat zij via de media moesten vernemen dat hij niet goed genoeg is voor Oranje, vind ik nogal huilerig. Er zijn in Nederland 1,1 miljoen voetballers niet goed genoeg voor Oranje, waarvan vele met een dubbel paspoort. (Sarcasme aan) Misschien moet de bondscoach die allemaal persoonlijk op gaan bellen om te zeggen dat ze nu misschien nog niet goed genoeg zijn, maar dat als ze goed hun best doen en ze zich goed blijven ontwikkelen, dat de bondscoach er nog op terug komt. (Sarcasme uit)
 
Dirk_borst
 
0
14 september 2019 om 12:30
Interessant stuk en zo een waarheid als een koe. Eeuwig zonde hoe ze daar met zijn allen hebben gefaald in Zeist, was een prachtig middenveld geweest met Ziyech erbij.
 
DonCoXxX
 
0
14 september 2019 om 13:00
De Knvb had Ziyech dus anders moeten behandelen dan de 752 Oranje internationals. Oke!!!