Aangeslagen Espanyol komt met unieke eis: wedstrijd moet uit de boeken
Donderdag, 25 mei 2023 om 23:51

Espanyol eist dat het LaLiga-duel met Atlético Madrid (3-3) ongeldig verklaard wordt. Woensdagavond werd een spookdoelpunt van Antoine Griezmann, de 0-2, zelfs na het bekijken van de videobeelden goedgekeurd door arbiter Mario Melero López. De bal had de doellijn volgens de dienstdoende videoscheidsrechter en Melero López in zijn volledigheid gepasseerd, maar bewijs op beeld dat uitsluitsel geeft is nooit geleverd, merkt Espanyol op. Los Pericos willen dat het duel uit de boeken verdwijnt en dat er een 'compensatie' volgt voor de 'opgelopen schade'.

In de 44ste speelminuut belandde de bal bij een 0-1 tussenstand via de binnenkant van de paal voor de voeten van Griezmann, die van dichtbij recht op doelman Fernando Pacheco schoot. De sluitpost leek de bal te keren, maar de arbiter kende een doelpunt toe: volgens hem was de bal al volledig over de lijn voordat Pacheco ingreep. Melero López ging nog wel naar het scherm om samen met de VAR het moment te bekijken, maar uit de beelden werd niet duidelijk of de bal wel of niet over de lijn was: de 0-2 bleef staan.

Hoewel Espanyol zich na een 0-3 achterstand uiteindelijk nog terug wist te knokken tot een 3-3 gelijkspel, overheerst een gevoel van woede in het kamp van los Pericos. Uit het clubstatement blijkt dat men 'zeer ontstemd' is over de handelwijze van de scheidsrechter en de VAR, die ervan worden beschuldigd een 'spookdoelpunt' te hebben toegekend zonder sluitend bewijs. De eis van Espanyol is opvallend genoeg dat de wedstrijd 'nietig' wordt verklaard en dat er juridische stappen genomen moeten worden om de opgelopen 'schade' te compenseren. Hoe Espanyol precies gecompenseerd wil worden komt niet naar voren in het persbericht, maar gezien de sportieve situatie zou het geen verrassing zijn als er uiteindelijk drie punten worden geëist.

"Er is een beeld gebruikt waarmee het onmogelijk te zien is of de bal over de lijn is of niet. Sterker nog: met alle mogelijkheden die we bij onszelf en bij derde partijen hadden om de beelden te bekijken, wordt duidelijk dat de bal niet over de lijn was", zo valt er onder meer te lezen in het statement. Espanyol wijst onder meer naar een arbitraire dwaling die grote gevolgen heeft voor de club. Met nog twee speelronden te gaan bezet de ploeg van trainer Luís García de negentiende plek op de ranglijst. Het verschil met de nummers zeventien en zestien, Cádiz en Getafe, bedraagt drie punten.

Nr.TeamMWGVP
1Real Madrid34276187
2Girona34235674
3FC Barcelona34227573
4Atlético Madrid34214967
5Athletic Club341710761
6Real Sociedad341412854
7Real Betis341313852
8Valencia341381347
9Villarreal341291345
10Getafe3410131143
11Alavés341181541
12Sevilla3410111341
13Osasuna341161739
14Las Palmas341071737
15Celta de Vigo348101634
16Rayo Vallecano347131434
17Real Mallorca346141432
18Cadiz344141626
19Granada 34492121
20Almería342112117

Meer nieuws
   
00:16
00:16
Van der Meijde: 'Wat een fantastische speler! Die moet Ajax meteen halen'
4
   
23:53
23:53
Kieft openbaart kwetsend bericht dat hij van Marco van Basten kreeg
5
   
23:15
23:15
'Antony beledigt Ten Hag in groepschat van Man United met drie woorden'
51
   
23:00
23:00
Ajax gaat op zoek naar een rechtsbuiten: 10 potentiële kandidaten op een rij
38
   
22:54
22:54
Manchester United wordt vernederd en gaat keihard onderuit bij Palace
78
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (28)

 
Vesta
 
40
25 mei 2023 om 23:54
Van de topcompetities hoor je dit soort zaken alleen uit Spanje. Ligt dat aan de arbitrage daar of kunnen ze daar zo slecht tegen hun verlies?
 
Albicoon
 
29
26 mei 2023 om 00:02
Combinatie van beiden, maar ik geef de scheidsrechters vooral de schuld.
 
TheMagistrate
 
20
26 mei 2023 om 02:22
Daar worden scheidsrechters omgekocht.
 
Barraa
 
4
26 mei 2023 om 13:43
La Liga is al jaren de GTST onder de topcompetities. Zowel spelers als alles eromheen, het gaat vaker over randzaken dan daadwerkelijk voetbal. Erg jammer want alleen daarom al kan ik maar moeilijk een wedstrijd kijken zonder me kapot te ergeren. Ze mogen daar echt weleens zorgen maken over het feit dat het steeds erger lijkt te worden, want je verliest er ook gewoon kijkers mee.
 
AZE/CHE 4 EVER
 
53
25 mei 2023 om 23:55
Hebben ze dan geen doellijntechnologie in Spanje?
 
Klapstoel88
 
16
26 mei 2023 om 07:16
Nee, want tebas vind de 3 miljoen euro die dat kost te gortig
 
SergioRamosHM
 
6
26 mei 2023 om 07:19
Nederland heeft het ook niet, dus snap de veronderstelling niet zo.
 
Troy010
 
55
26 mei 2023 om 07:40
Nederland heeft zeker wel doel lijn technologie. Wat zeg jij nou?
 
Oelie Wapper
 
12
26 mei 2023 om 07:55
Nederland heeft een proef gedaan met doellijntechnologie een tijdje geleden (onder andere bij de wedstrijd Feyenoord-PSV, waar de keeper de bal naar zich toe trok en daarmee over de lijn ging), maar daarna hebben ze dat niet grootschalig in gebruik genomen. Momenteel wordt dat dus niet gebruikt in Nederland.
 
TieskeD
 
42
26 mei 2023 om 00:03
De regels zijn volgens mij glashelder: als de beelden niet duidelijk het tegendeel bewijzen blijft de beslissing van de scheidsrechter staan. Espanyol kent deze regels als jaren, maar nu werkt het een keer in hun nadeel. Ten minste, als de scheidsrechter fout zat, want dat is niet bewezen.
 
PaulR_1982
 
37
26 mei 2023 om 00:08
Ben het met je eens, maar de scheidsrechter gaf toch geen goal n.a.v. zijn eigen waarneming? Hij nam volgens mij geen enkele beslissing. Blijft staan dat er geen enkele overtuigend bewijs is dat de bal volledig over de lijn was en kun je dus geen goal geven.
 
SergioBiscuits
 
23
26 mei 2023 om 00:09
Dus Espanyol heeft gelijk? Want de originele beslissing was GEEN goal, VAR kwam daarna in actie en keurde het goed op basis van 1 camera hoek (waar alle andere beelden geen definitieve conclusie konden geven), van de spidercam die hoog hangt en schuin naar beneden kijkt, waardoor je ook niet kan zien dat de bal eigenlijk niet op de grond ligt, maar er iets boven zweeft (daardoor zie je het gras tussen de bal en de lijn, zonder dat het zo hoeft te zijn/is dat de bal volledig over de lijn is).
 
TheRedeemer
 
0
26 mei 2023 om 00:22
Klopt. Denk uiteindelijk alleen niet dat een wedstrijd nietig wordt verklaard omdat de arbitrage (ofwel de var) een fout maakt, áls dit al het geval is
 
Formus
 
5
26 mei 2023 om 00:50
Tuurlijk wordt de wedstrijd niet nietig verklaard. En dan willen ze ook nog evt 3 punten hebben? ????
 
RM1335
 
4
26 mei 2023 om 02:27
De regel die zeker glashelder is, is dat de bal in zijn geheel de doellijn gepasseerd moet zijn voordat je een doelpunt mag toekennen. Dat was hier niet het geval.
 
SergioBiscuits
 
13
26 mei 2023 om 00:05
Zoals ik al had aangegeven bij het bericht over het seponeren van Vinicius zijn rode kaart; de Spaanse bond en LaLiga hebben een precedent gezet, waar alles en iedereen nu gebruik van gaat willen maken. De hele uitleg/logica sloeg nergens op en was geheel niet in lijn met de IFAB regels/protocollen en met de protocollen van de Spaanse bond zelf. De "uitzondering" die ze (zomaar) voor Vinicius hadden gemaakt om een (terechte) rode kaart te seponeren, hadden ze (aangezien ze toch al tegen het protocol in gingen) dan maar beter kunnen gebruiken om Hugo Duro te schorsen (alhoewel ook dat controversieel zou zijn). Eerder in het seizoen, toen de VAR een 100% overduidelijke buitenspelgoal goed hadden gekeurd, kwam de Spaanse bond ook niet met een "uitzondering" om de uitslag nietig te verklaren, ondanks het feit dat ze hun fout toe hadden gegeven, omdat het niet in lijn was met de regels/protocollen.Ze maken er een grote rotzooi van in Spanje en de clubs voelen zich allemaal bedonderd en gaan er dan ook nog eens in mee, waardoor de boel alleen maar escaleert en voor nog meer problemen zorgt.
 
PaulR_1982
 
5
26 mei 2023 om 00:06
Dit is een gevalletje PSV - Ajax, bal wel of niet over de zijlijn. Is niet te zien, niet met het blote oog en ook niet op de camera beelden. Op basis van dat laatste beeld, waar de bal over de lijn lijkt, kun je dat ook niet beslissen omdat je niet weet hoe hoog de bal is. Deze goal had nooit geteld mogen worden.
 
Shiraz
 
11
26 mei 2023 om 00:07
Ik weet niet of het toeval is, maar ik heb een sterk vermoeden van niet: Sinds Tebas directeur is geworden van LaLiga, is de competitie in niveau qua voetbal, maar ook dit soort rare toestanden, sterk achteruit gegaan. Echt jammer voor een competitie die, tot 2/3 jaar geleden, ruim 10 jaar lang de sterkste van Europa was.
 
SergioBiscuits
 
16
26 mei 2023 om 00:15
Het is vooral sinds de "coronabreak" (pandemie) dat alles in een stroomversnelling achteruit is gegaan. De enige club die het goed kon overleven was Real Madrid, omdat ze best wel veel geld hadden bespaard door te investeren in de Bernabeu (en daardoor geen problemen hadden met de FFP van La Liga). Tel daarbij op dat Tebas toen in zee ging met de CVC en elke club zowat "chanteerde" met die deal om ze te "helpen", een deal dat er toe heeft geleid dat iedere club zowat iedere transfer window spelers moest verkopen om te overleven (omdat Tebas de regels niet had versoepeld, ondanks de pandemie en gemiste inkomsten) en je krijgt al deze ellende. Hoewel Tebas zelf al jaren daarvoor voor ellende begon te zorgen...
 
Shiraz
 
0
26 mei 2023 om 22:50
100% mee eens
 
Raiss.
 
5
26 mei 2023 om 00:14
Heeft de scheidsrechter dan geen klokkie om die trilt bij een doelpunt? Bizar dat dit nog in een topcompetitie in Europa gebeurt. Of Espanyol probeert natuurlijk alle trucjes te gebruiken om niet te degraderen..
 
JoshuaK_
 
3
26 mei 2023 om 00:15
Klacht nummer zoveel alweer van Espanyol dit seizoen, die proberen echt alles aan te grijpen om er niet uit te gaan. Zou wel zonde voor Joselu zijn als hij back to back degradeert terwijl hij individueel prima cijfers haalt.
 
hrvatinl
 
1
26 mei 2023 om 01:11
Denk dat we maar sensoren moeten gaan plaatsen in de lijn zelf.........
 
Soses1908
 
1
26 mei 2023 om 03:51
Keurde de scheidsrechter de goal gelijk al toe of pas na inmenging van de VAR ? Als hij de goal uit zichzelf goedkeurde en de technologie kan zijn ongelijk niet bewijzen. Dan is het gewoon een doelpunt net als in de tijden voor de VAR. Als hij de goal uit zichzelf niet goedkeurde en de technologie kan zijn ongelijk niet bewijzen. Dan is dit een grof schandaal. Beslissingen gemaakt nav VAR moeten gebaseerd zijn op 100% feiten. Na het terugkijken van de beelden mag er maar 1 overtuigende conclusie zijn die voor iedereen te zien is. Een scheidsrechter neemt een beslissing uit een momentopname, deze beslissing kan goed of fout zijn. Mensen maken nu eenmaal fouten. Videobeelden maken echter geen fouten en als die geen uitsluitsel geven kan je ze niet gebruiken. Anders kunnen we stoppen met die hele VAR en er vrede mee hebben dat de scheids er ook wel eens naast zit. Net zoals vroegâh!
 
Yoda
 
0
26 mei 2023 om 06:57
Precies zo is volgens mij de regel. Ik weet niet wat zijn beslissing was, maar ik denk dat de var ingreep om hem goed te keuren, vanwege die laatste foto…die dus geen goed bewijs is voor een doelpunt.
 
Jellybean
 
1
26 mei 2023 om 10:26
De grensrechter houdt zijn vlag in ieder geval naar beneden. De scheidsrechter wijst eerst niet naar de stip, pas als hij bericht krijgt van de VAR. En hij maakt heel duidelijk het VAR-gebaar voor hij naar de stip wijst. Dus het heeft er alle schijn van dat de VAR heeft bepaald dat dit een doelpunt moet zijn.
 
Isco24
 
5
26 mei 2023 om 07:54
Volgens mij zie je op het beeld in het Twitterfilmpje op 1:46 dat de bal in z`n volledigheid achter de lijn is, dus snap de verwarring niet zo? Dat het met het blote oog niet goed te zien is, doet daar toch niets aan af? Daar is de VAR immers voor. Live dacht ik ook dat ie niet zat, maar na het zien van deze beelden ben ik overtuigd van wel. Los daarvan. Stel (en dat is het dus niet), het was een fout. Hoe vaak is een wedstrijd nietig verklaard schadevergoeding na een fout van de wedstrijdleiding? Doe normaal joh.
 
Sonnyfloyd
 
0
26 mei 2023 om 14:58
Iets van een kat, t nauw en rare sprongen, pffff....lijkt tegenwoordig belgie wel daarzo.