Ajax belandt dankzij Champions League-winnaar Real Madrid in Pot 1
Zondag, 29 mei 2022 om 18:45

De potindeling voor de loting van de groepsfase van de Champions League is grotendeels bekend. Ajax is als landskampioen van Nederland andermaal verzekerd van een ticket en staat er komend seizoen een stuk beter voor dan een jaar geleden, toen de Amsterdammers waren veroordeeld tot pot 3. En dit jaar? Omdat Real Madrid de Champions League gewonnen heeft ten koste van Liverpool, belandt Ajax in pot 1. Als the Reds hadden gewonnen, zou de landskampioen van Nederland in pot 2 terechtgekomen zijn.

Er zijn 32 deelnemers aan de groepsfase en 4 potten: 8 clubs per pot dus. In principe bestaat pot 1 uit de kampioenen van de top zes landen op de UEFA-ranking, plus de winnaar van de Europa League en de winnaar van de Champions League. Indien de winnaar van een van die toernooien een kampioen is van een topzesland komt er een plek vrij voor de kampioen van het land op plek zeven (Nederland): Ajax. Met andere woorden: omdat Real Madrid als kampioen van Spanje zaterdag ook de Champions League pakte, schuift Ajax door naar pot 1. In die pot zitten in ieder geval Manchester City, Real Madrid, AC Milan, Bayern München, Paris Saint-Germain, FC Porto en Eintracht Frankfurt.


Vanaf pot 2 wordt de ranking bepaald aan de hand van de clubcoëfficiënt: hoe hoger een club staat op de ranking, hoe hoger de plek in de potindeling. Ajax heeft de laatste jaren gigantisch aan zijn coëfficiënt gewerkt en is met een score van 82,000 verzekerd van pot 2, indien de Champions League zaterdag wordt gewonnen door Liverpool. De overige zeven clubs in die pot staan al vast: Chelsea, Barcelona, Juventus, Atlético Madrid, Sevilla, RB Leipzig, Tottenham Hotspur. Omdat Real Madrid de Champions League gewonnen heeft, komt Liverpool in pot 2 en schuift Ajax naar pot 1.

Ajax heeft nu - in tegenstelling tot vorig jaar - nét genoeg coëfficiëntenpunten verzameld voor pot 2 en dat kan niet los worden gezien van de dubbele overwinning tegen Borussia Dortmund dit seizoen. BVB komt met een coëfficiënt van 78,000 precies de 4 punten tekort die Ajax bijschreef in het onderlinge tweeluik en moet het doen met een plek in de derde pot. Ook Red Bull Salzburg, Shakhtar Donetsk, Internazionale, Napoli, Sporting Portugal en Bayer Leverkusen zijn al zeker van pot 3. De coëfficiënt van de drie laatste clubs die al zeker zijn, Olympique Marseille, Club Brugge en Rangers, is dermate laag dat voor hen een plek in de minst gunstige pot 4 rest.

Er zijn nog zes groepsfasetickets te verdelen in de voorronden die in de zomer afgewerkt zullen worden. Mocht PSV, een van de deelnemers aan die voorronden, vanaf de derde voorronde doorstoten naar de felbegeerde groepsfase, dan komen de Eindhovenaren met een coëfficiënt van 33,000 zeker in de laatste pot. PSV strijdt met clubs als Benfica, AS Monaco, Rangers, Dinamo Kyiv, FC Midtjylland en Union Saint-Gilles om een van de twee tickets voor niet-kampioenen. Er zijn ook vier tickets via de voorronderoute voor kampioenen te verdienen; Dinamo Zagreb, Rode Ster Belgrado, Olympiacos en FC Kopenhagen behoren daar tot de favorieten.

Meer nieuws
   
17:58
17:58
Broers Van de Kerkhof hopen op vertrek PSV'er: 'Kunstgebit mee en wegwezen!'
0
   
17:52
17:52
Driessen noemt mogelijke opvolger Slot: 'Te Kloese was gecharmeerd van hem'
1
   
17:41
17:41
'De Telegraaf heeft keurig verzoek ingediend bij Ajax voor een gesprek, maar...'
10
   
17:08
17:08
Feyenoord moet straf uitzitten tijdens de afscheidswedstrijd van Slot in De Kuip
17
   
16:26
16:26
Romano weet het zeker: transfer van Arne Slot naar Liverpool is rond
13
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (107)

 
4fRedondo
 
97
23 mei 2022 om 01:22
Mijn inziens maakt het weinig verschil of je in pot 1 of 2 zit. Alle ploegen zullen er na de zomerstop totaal anders uitzien. Zelfs de ploegen in pot 3 is geen zekerheidje voor Ajax. Die zijn toch allemaal van gelijkwaardig niveau.
 
shenkie
 
23
23 mei 2022 om 08:47
Eerste gedeelte eens, maar in pot 3 zit wel degelijk verschil. Inter wil je niet, Dortmund is de vraag wat ze met die centen van haaland gaan doen. Sporting is daarentegen welkom en Shakhtar zal ook niet sterker worden als de transfermarkt open is (hoe triest de reden ook is)
 
JizZzy
 
21
23 mei 2022 om 08:51
Oneens Redondo. De ploegen (voornamelijk kampioenen) in pot 1 hebben dusdanig veel geld dat ze altijd een representatieve selectie op de been kunnen brengen, op Eintracht na. Dat geldt in mindere mate voor de ploegen in pot 2 die daarnaast dus al een forse achterstand hebben qua kwaliteit gezien de eindklassering. Maar wel heerlijk om weer op dat podium te mogen spelen. Daar kan geen enkele nationale prijs tegenop, al moet je tegenwoordig natuurlijk wel kampioen worden om er überhaupt in te mogen spelen. Kan niet wachten. Klaas Jan mag de beurs trekken, geld te over!
 
4fRedondo
 
18
23 mei 2022 om 11:12
Als Ajax in pot 1 komt is de kans zeer groot dat ze uit pot 2 en 3 een Spaanse en/of Engelse en/of Italiaanse ploeg zullen treffen omdat ploegen uit dezelfde competitie elkaar niet in de groepsfase mogen tegenkomen.. Kom je in pot 2, dan tref je uit pot 1 sowieso een ploeg uit een van deze landen (mijn inziens), maar is de kans groter dat je die ontloopt uit pot 3. Liverpool en Man.city zullen elkaar nauwelijks ontlopen. Spurs en Chelsea hebben geld zat. Alleen PL levert al 200 miljoen per seizoen aan tv-geld per club. Daarbij, als we alle transfergeruchten en wensen van de spelers van Ajax mogen geloven, wordt het voor Ajax ook een interessante zomer. Idd geld zat in Amsterdam, maar de vraag is (ondanks de naam Ajax) welke spelers naar Amsterdam willen komen om in de eredivisie te voetballen. Ajax is dus afhankelijk van zijn scouting. Zowel Alkvarez, Martines en Neres hadden tijd nodig. Anthony en Sanchez waren een schot in de roos. Ik verwacht dat Ajax de portemonnee zal trekken voor Bergwijn en Brobbey. Toch zal er nog een rechtsback en linksback moeten komen. En kan Ajax het centrale duo en Anthony behouden? Zo niet, vervangers zijn meestal (zeker in het eerste seizoen) van mindere kwaliteit.
 
Ajax4xCL
 
10
23 mei 2022 om 14:47
Nog één redelijk coeffieciënten jaar en je hoeft niet eens meer kampioen te worden om de groepfase in te gaan. Die luxe is zo'n 20 jaar gelden voor Nederland. Daarnaast speelt nummer 3 dan ook nog voorronde Champions League. Portugal was met 3 clubs in de Champions League overwintert. Ze hebben 3 clubs die tegelijkertijd steenrijk worden door deelname en overwinteren. Nederland had dan wel al zijn ploegen in maart nog over en was goed voor de coeffieciënten, maar qua inkomsten generen en marktwaarde aan spelers liggen die Portugezen nog ver voorop met hun topclubs.
 
wolterx
 
24
23 mei 2022 om 09:01
Elk scenario waarin Ajax Man City gegarandeerd ontloopt is positief imo. Als de bonus is Real, Bayern en PSG ontlopen is dan is dat al helemaal prachtig. In pot 1 kan je meest gunstig loten en Porto/frankfurt loten waar je als Ajax zijnde voor 3 of meer punten kan gaan (en zo zal Porto/frankfurt dat ook zien) terwijl ik denk dat op Liverpool na, in scenario dat Ajax pot 1 haalt, elke ploeg uit pot 2 een resultaat te behalen valt. Tegen Man City, Bayern, Real en PSG is elk punt simpelweg een bonuspunt. Pot 3 gaat het gevaar schuilen. Daar zitten alleen maar ploegen die top 3 in eigen competitie zijn geëindigd, boven enkele ploegen uit pot 2.
 
Camavingoat
 
35
23 mei 2022 om 11:59
Ik wil juist wel tegen City. We gaan er waarschijnlijk wel af maar alle 22 spelers willen graag voetballen. Lijkt me echt een geweldige wedstrijd voor ons als supporters. Ik wil juist ploegen als Porto, Atletico, Sevilla ontlopen, dat zijn altijd vervelende wedstrijden met veel zuigen en tijdrekken. Gewoon lekker tegen topteams loten, de underdog rol bevalt ons wel.
 
Marc 433
 
4
29 mei 2022 om 00:13
@wolterx Jouw ideale scenario is uitgekomen. Al die sterke ploegen die jij graag wilt ontwijken zitten bij Ajax in Pot 1 Al zijn ploegen als Chelsea, Liverpool, Atletico, Inter, ook geen gemakkelijke opgave Hopelijk weer een mooie loting en dat wij niet teveel goede spelers kwijtraken. Nu al zien in een nieuw CL seizoen. Een voorspelling qua poule: Ajax Barcelona Bayer Leverkusen Celtic Mooie clubs en lekker dichtbij huis
 
hansje1969
 
2
29 mei 2022 om 00:20
Tja, ben erg benieuwd hoe CL waardig die selectie van Ajax gaat worden
 
xavthegoat
 
0
29 mei 2022 om 19:55
Mooie groep. Dan rij ik even naar leverkussen
 
Ajax4xCL
 
4
23 mei 2022 om 14:38
Vorig jaar niet toen PSG, Liverpool, Porto, Barcelona, Juventus allemaal pot 2 zaten. nu is pot 1 gunstiger Psg Man City Real Bayern Milan Frankfurt Porto (liverpool maar die kan Ajax sowieso loten want 1 van de 2 gaat pot 1.) Dus die topclubs kun je maar beter ontlopen. Vorig seizoen kon je beter in pot 2 zitten, dat is nu echt anders. pot 1 in 2021 Lille Chelsea Man City Sporting Real Inter Dus dit seizoen is pot 1 lekkerder om in te zitten. Ajax zat vorig jaar pot 3 en haalde 18 punten. De loting zat ook echt niet tegen.
 
Shevchenko_7
 
0
29 mei 2022 om 10:28
Wou net zeggen, zeer geluk gehad met Sporting en een gehavend Besiktas.
 
-NEC-
 
8
23 mei 2022 om 15:50
Als ze hetzelfde niveau poule krijgen als afgelopen seizoen dan wordt het weer een makkie. Dus het maakt denk ik vrij weinig uit welke pot je zit. Het is een kwestie van geluk wie je loot.
 
Bruine Kevin
 
36
23 mei 2022 om 01:30
De meer vervelende ploegen zoals Chelsea, Atletico Madrid, Juventus en Spurs zitten in pot 2, dus in pot 2 eindigen is zo slecht nog niet.
 
Mr_knowledge
 
6
23 mei 2022 om 10:07
City, Real, Bayern PSG zijn ook geen verkeerde clubs. Het maakt niet heel veel uit. Beide gevallen kan het goed uitlopen of juist moeilijk uitlopen.
 
pacotaco
 
7
23 mei 2022 om 01:54
Go real Madrid dan maar? Hoopte eigenlijk dat Liberpool zou winnen. Maar pot 1 is toch wel een stuk beter dan pot 2. Dan ontloopt je de aller beste teams ter wereld. City, Liverpool, bayern en psg
 
Tim00w
 
17
23 mei 2022 om 06:03
Aangezien Ajax sowieso in een andere pot zit dan Liverpool, is dat juist het team die ze hoe dan ook kunnen loten. Verder zeker met je eens. Pot 1 oogt sterker dan pot 2. Dat is ook wel eens andersom geweest.
 
maurootje
 
22
23 mei 2022 om 02:11
Milan pot 1 <3 Inter pot 3, damn, laat maar weer eens zien hoeveel plek 1 en 2 schelen betreft indeling CL
 
Real_Amsterdam
 
15
23 mei 2022 om 06:12
Zat Milan afgelopen jaar niet in pot 4? En daarbij is het toch echt de schuld van inter zelf dat ze in pot 3 zitten. Hadden ze Europees OF nationaal maar beter moeten presteren
 
wolterx
 
10
23 mei 2022 om 09:15
Ja, AC Milan had met ingang loting CL dit seizoen 31.000 punt. Dat maakte ze op vier na laagst geplaatste team in de CL boven Lille (pot 1), Malmö, Wolfsburg en Sheriff (allen pot 4). Inter zat onderkant pot 3 dit seizoen maar door kampioenschap in pot 1. Kampioenschap maakt zoals Maurootje al zegt groot verschil voor alle Italiaanse ploegen muv Juventus die comfortabel in pot 2 zaten.
 
Talisca23
 
9
23 mei 2022 om 02:22
Ik weet niet of de pot indeling nog veel zegt, Ajax heeft vaker bij grote clubs in de Poule gezeten. Na de overwintering is het altijd een lastig verhaal voor Ajax. Alhoewel, volgens mij hadden ze nog aardig geluk met de geblesseerden bij de tegenstanders. Ze hebben begroot op Europa League Kwart finales dus ik denk dat ze dit jaar hun doel wel weer behalen, wordt tijd voor psv ook om een keer te overwinteren.
 
Sjoerd1987
 
49
23 mei 2022 om 07:53
Natuurlijk elke keer als Ajax het goed doet ligt het aan de tegenstander en niet aan Ajax zelf die gewoon fantastisch voetbal speelde tot de winterstop. Ajax doet het gewoon al langere periode goed. Hopelijk kunnen ze dit volgend jaar weer voortzetten.
 
wandering
 
23
23 mei 2022 om 08:52
Tja zo reageren de Ajax supporters ook als ze een keer gelijkspelen of verliezen, dan haalde Ajax hun niveau niet ipv de credits te geven aan hun tegenstanders
 
Yoda
 
1
23 mei 2022 om 09:28
Psv stond ook bovenaan omdat Ajax het niet goed deed. Daar zie ik wel vergelijkbare stellingen, nietwaar? Maar maakt je dat wat uit is de vraag? Als ze de poule overleven is dat toch gewoon van belang, niet of de tegenstander op volle oorlogssterkte was of 10 geblesseerden had.
 
ajaxglobal
 
5
23 mei 2022 om 09:28
Tja dat doen ze vast allemaal.... Vind je dat een zelf een hele volwassen reactie? Gewoon super mooi dat ze zich hebben opgewerkt van pot vier naar niveau pot 1 en 2
 
Sirius
 
0
23 mei 2022 om 21:09
Natuurlijk doen ze het goed, maar je kunt toch niet ontkennen dat ze gewoon een relatief makkelijke poule hadden? Die moet je dan nog maar zien te winnen en Ajax deed dat met verve, daar niet van.
 
HakimZiyach22
 
33
23 mei 2022 om 04:07
Pot 1 ziet er zeker mooi en leuk uit, maar doe mij maar pot 2. Kun je Frankfurt, Porto en Milan loten, pot 2 is al een stuk beter verdeeld qua niveau. Daarnaast hoop ik op nieuwe affiches, 5e jaar op rij in de CL dus we hebben de meeste toppers op bezoek gehad. City zou ik wel leuk vinden. Die werden 10 jaar geleden helemaal dronken gespeeld in de Arena, tijd om dat kunstje te herhalen
 
FR-Berend
 
3
23 mei 2022 om 09:38
City zie ik jullie nu niet zo snel meer dronken spelen, denk eerder dat het andersom zou zijn. Verder ben ik het met je eens dat pot 2 beter zou zijn voor Ajax.
 
xavthegoat
 
9
23 mei 2022 om 10:23
Maak niet uit, Ajax haalt tegen betere ploegen het beste eruit. Als Ajax in de favorieten rol zit gooien ze het weg.
 
sebasjuh
 
1
23 mei 2022 om 07:02
Gewoon in pot2 komen maakt denk ik weinig uit. Dan hopen op een loting voor Ajax met AC Milan, Sporting Portugal en Marseille dan heb je toch een leuke gelijkwaardige poule waarin je zeker weer bij de eerste twee moet kunnen komen (met een beetje geluk).
 
mitchajax020
 
3
23 mei 2022 om 07:35
Persoonlijk hoop ik dat Liverpool wint maar als ik nu zo de pot indeling bekijk zit ik als Ajax zijnde toch liever in pot 2 dan in 1
 
Nation23
 
4
23 mei 2022 om 07:42
Ajax, Inter, Shakhtar Donetsk en Brugge. Dan heb je nog een sterke poule. Of je in pot een of twee zit maakt niet zo gek veel uit.
 
Shiraz
 
2
23 mei 2022 om 12:29
Sterke poule? Brugge is echt totaal niet sterk voor CL begrippen. Shakhtar is deze zomer ook alles kwijt door de oorlog denk ik. Voor Ajax zou deze poule gewoon een garante overwintering moeten zijn.
 
Nation23
 
1
23 mei 2022 om 12:55
Dit was zomaar even een snel voorbeeld. Ik wilde aangeven dat er genoeg sterke poules uit komen rollen.
 
Oortap
 
6
23 mei 2022 om 07:50
Lijkt me toch net iets gunstiger om in Pot 1 te zitten. City, Real en Bayern wil je toch liever niet tegenkomen, aangezien er in Pot 3 ook wel wat aardige tegenstanders zitten. Dan wil je tegen de favoriet in de poule niet al 6 verliespunten hebben. Tuurlijk, je kan ook Frankfurt, Milan en Porto loten, maar ik acht Ajax niet compleet kansloos tegen teams uit Pot 2. Al is het maar de vraag wat voor Ajax er staat na de zomer.
 
FCB_Catalunya
 
5
23 mei 2022 om 08:16
Kon het nog gunstiger dan de CL poule van dit jaar dan? Er was denk ik geen zwakkere poule mogelijk. Nog zo’n jaar vind ik niet erg hoor, maar goed.
 
passionforpink
 
19
23 mei 2022 om 08:35
Het was een gunstige loting, maar je kunt ook overdrijven. Gunstig was vooral Sporting uit poule 1. Daar had je veel zwaardere tegenstanders kunnen treffen. Dortmund was een redelijk gemiddelde pot 2 ploeg en Benfica vooraf één van de sterkst geachte pot 4 ploegen. Maar achteraf is door 18 punten in de groepsfase de poule ineens de zwakste ooit ofzo.
 
TILBURG013
 
12
23 mei 2022 om 09:33
Ja maar je zat bij Besiktas niet bij Benfica.. Besiktas stond echt ergens in de middenmoot in de enorm zwakke Turkse competitie..
 
Proboscis
 
3
23 mei 2022 om 09:35
Benfica zat in Pot 3 (net als Ajax) en die kwam Ajax pas een ronde later tegen. Toen was het ook meteen einde verhaal. Besiktas was echt de zwakste broeder in de groep, met 0 uit 6.
 
wolterx
 
9
23 mei 2022 om 09:10
Groep G was dit seizoen een kwalitatief mindere groep dan groep C waar Ajax in zat. Lille, Salzburg, Sevilla en Wolfsburg. Sporting was met Lille meest gunstige ploeg om te treffen uit pot 1. Pot 2 Sevilla, Dortmund of Man U vooraf meest gunstig, terwijl ook Juventus en Barcelona niet onmogelijk was. Zelf zat je in pot 3 terwijl pot 4 Besiktas hoogst geplaatste ploeg was maar kwalitatief vooral AC Milan moest ontlopen. Lille, Sevilla, Ajax, Sheriff was bijvoorbeeld een optie die makkelijker was, al zat de loting zeer zeker mee.
 
TILBURG013
 
1
23 mei 2022 om 10:42
Niet veel makkelijker. Lille en Sporting Portugal zijn om het even. Sevilla en Dortmund ook. En sherif maakte veel meer indruk dan Besiktas..
 
wolterx
 
6
23 mei 2022 om 11:13
Lille is rechterrijtje Ligue 1 geëindigd, afgelopen jaren ook paar keer zien spelen. Die zijn kwalitatief stuk minder dan Sporting waar Ajax toevallig beste wedstrijd van hele seizoen tegen speelde. Sporting was van alle ploegen die Ajax dit seizoen heeft getroffen veruit de beste ploeg, ook beter dan de ploegen die we vorig seizoen hebben getroffen muv Liverpool natuurlijk. Alleen resultaat pakte nu goed uit voor Ajax. Zijn laatste jaren door stuk mindere ploegen (valencia, Getafe, Atalanta, Roma en Benfica) uitgeschakeld dan Sporting. Sheriff was bij aanvang CL laagst geplaatste ploeg, daarom als contract gepakt. Besiktas was ook een hele matige tegenstander dit jaar, had ook Malmo ipv Sheriff kunnen staan. Van pot 4 was alleen AC Milan serieuze KO fase contender.
 
DerKaiser123
 
2
23 mei 2022 om 11:29
Lille is vorig jaar nog kampioen geworden in de Ligue 1. Ondanks een matig seizoen zal ik ze niet echt lager inschatten dan Sporting.
 
Timmio
 
6
23 mei 2022 om 14:21
Ik wel. Sporting werd bijna ongeslagen kampioen (na titelfeest al binnen was speelronde 33 eenmalig verloren dat jaar) en dit jaar ook prima 2e dik boven Benfica. Lille was duidelijk een stunt toen ze kampioen werden. Heel leuk voor ze en het is ze van harte gegund, maar kwalitatief waren ze natuurlijk niet sterker dan de rest van de competitie dat jaar. PSG gaf het zelf slordig weg. Lille heeft me in de champions league wel verrast door door te gaan als groepswinnaar. Vooraf had ik gedacht dat ze er kansloos uit zouden vliegen
 
007
 
2
23 mei 2022 om 08:34
Pot één of twee? Ik vind het nu belangrijker welke spelers vertrekken en wie er gaan komen. De loting zal hoe dan ook pittig zijn. Ik richt me nu even op Ajax...
 
passionforpink
 
0
23 mei 2022 om 08:38
Eens. Pot 1 of 2 is een minimaal verschil in hoe zwaar je het krijgt. En Ajax zal nooit topfavoriet zijn. Er zullen sowieso een aantal basisspelers vertrekken, nu voor Hamstra en Huntelaar de vuurproef om daar goed mee om te gaan en op in te spelen.
 
AhmedHossam
 
0
23 mei 2022 om 09:22
Klopt maar dan nog steeds heb je doorgaans net iets meer kans tegen een ploeg uit pot 2. De ploegen uit pot 1 hebben in hun competitie de ploegen uit pot 2 verslagen. En soms met een enorm krachtverschil. Maar feit blijft dat Ajax tegen de meeste ploegen uit pot 1 en 2 en zelfs een deel van pot 3 geen favoriet zal zijn.
 
Gooner4
 
0
23 mei 2022 om 08:40
Precies. Er gaat echt veel veranderen. Overmars weg, ten Hag weg, Nous, Gravenberch weg. Wie weet wat er nog zal volgen. Het wordt echt een heel interessant jaar. Benieuwd of Ajax het niveau vast kan houden, of dat het toch echt even een overgangsjaar wordt.
 
 
1
23 mei 2022 om 08:53
Het is alleen de vraag of Ajax zich financieel een overgangsjaar kan permitteren. Ze zullen toch elk jaar CL moeten halen om geen grote verliezen te leiden.
 
Gooner4
 
1
23 mei 2022 om 09:49
Ligt er ook weer aan wat ze verkopen. Als je bv Antony verkoopt voor 60 mln dan heb je toch weer wat ruimte. Daarnaast heeft Ajax de laatste jaren natuurlijk wel aardig wat kunnen toevoegen aan het spaarpotje, dus één overgangsjaar zal geen ramp zijn.
 
wolterx
 
5
23 mei 2022 om 10:07
Een jaar CL missen gaat verschil niet direct maken, dat is qua schade vergelijkbaar met misgelopen miljoenen door Corona en dat resulteerde ook niet in grote verliezen onder aan de streep. Ajax hoefde ook niet door te verkopen afgelopen zomer en kon alsnog kleine 20 miljoen in selectie investeren en half jaar ervoor Haller als duurste aankoop in clubgeschiedenis doen, ondanks effecten van corona nog. De verwachting is dat dit jaar negatieve cijfers geschreven gaan worden wat in verlengde van corona ligt nog (verwachtingen: zowel het operationele resultaat als het resultaat na belastingen zullen door de impact van de voortdurende coronacrisis in het seizoen 2021/2022 naar verwachting negatief zijn. Via halfjaarcijfers Ajax). Het probleem toont zich als je 2 à 3 jaar op rij geen CL gehaald zou worden maar wel dure aankopen met hoge salarissen als Haller, Tadic of Blind gehaald worden. Met (verwacht) vertrek van namen als Onana, Mazraoui, Tagliafico, Gravenberch, Neres, Labyad, Danilo en misschien ook wel Haller/antony in 2022 gaat salarishuis flink terug lopen. Nu negatief schrijven omdat gekozen is niet te verkopen en juist selectie te versterken, komend jaar door verkopen en CL gelden hele fraaie cijfers lijkt goede mogelijkheid. Een overgangsjaar is sowieso afhankelijk van op welke schaal je kijkt. Ajax gaat hoe dan ook om kampioenschap meespelen. Zelfs zonder aankoop en vertrek van Onana, Mazraoui, Tagliafico, Gravenberch, Brobbey en Haller/antony heeft Ajax een kern staan die voor kampioenschap speelt en niet onder doet voor andere topploegen in NL. Maar je mist dan wel ervaring en extra kwaliteit om CL te overleven. Spreek je dan over een tussenjaar? Uiteindelijk zal Ajax door te lage vaste inkomsten kosten terug gaan brengen maar verwacht dat ze dat niet te zeer gaan doen voor hervorming format CL is. Nieuwe format kan weg openen naar een begroting groter dan halve finale CL seizoen, op vrij constante basis. Meer wedstrijden, dus ook meer recettes, hogere sponsorinkomsten en 35-40 meer inkomsten uit CL. Komende 2 jaar kan wel eens gigantisch belangrijk gaan worden, nu goed presteren door Nederlandse ploegen Europees en dat 2e ticket proberen te verkrijgen voor CL, komend seizoen is gat tot Frankrijk te dichten en dan kan Eredivisie echt gigantische stap zetten met naar 2025 toe misschien wel 3 ploegen die 50-80 miljoen aan CL gelden bijschrijven, dat zou een bizarre financiã«le injectie zijn aan de competitie.
 
 
2
23 mei 2022 om 08:51
Achteraf heeft Ajax dit seizoen een makkelijke poule gehad (misschien niet qua namen, maar wel gezien het niveau (misschien ook wel veroorzaakt door veel blessure gevallen bij de tegenstander). Zo zie je maar dat je niet altijd alleen op namen af moet gaan.
 
krovikan
 
0
23 mei 2022 om 09:10
Met hoe Ajax speelt na de winterstop, gaan ze het ook gewoon lastig hebben met elke ploeg uit pot 3, dus zoveel maakt het niet eens uit denk ik
 
Raubaht
 
0
23 mei 2022 om 09:14
Ondanks dat ze in pot 3 zaten hadden ze een makkelijke poule te pakken. Dus ja, of het serieus veel uitmaakt betwijfel ik.
 
SergioRamosHM
 
0
23 mei 2022 om 09:28
En uiteindelijk kan je door transfers ineens een team krijgen waar je op voorhand dacht, die is te pakken en daarna niet meer of vice versa. Met andere woorden, eerst maar het begin van het seizoen afwachten. Als Ajax naast Mazraoui, Gravenberch en Brobbey ook nog Anthony kwijtraken dan sta je er ook heel anders voor.
 
TILBURG013
 
3
23 mei 2022 om 09:32
Nou veel gunstiger dan vorig jaar ga je het niet krijgen. Dat was bijna een EL poule.
 
Soccerfan_1
 
10
23 mei 2022 om 09:36
Dat mocht ook wel eens na jaren de poule des doods te hebben gehad in de eerste jaren onder Frank de boer.
 
SilverFront
 
5
23 mei 2022 om 13:44
Sporting was natuurrlijk gunstig uit pot 1. Maar vooraf werd er echt niet zo makkelijk over gesproken, heeft Ajax het ook niet gewoon heel makkelijk laten lijken door zo goed te spelen? Sporting was toch de kampioen van Portugal, Dortmund de best of the rest in Duitsland, en Besiktas was het hoogst geklasseerde team uit pot 4..
 
TILBURG013
 
0
23 mei 2022 om 19:07
Ajax was ook gewoon erg sterk, het was ook geen kritiek maar dit artikel beweert dat de loting nog veel gunstiger is. Dat valt wel mee vind ik. Dortmund viel inderdaad zwaar tegen, ook later in het seizoen. Sporting was nog wel redelijk maar uit Pot 1 is dat gewoon veruit de zwakste. En Besiktas tja, wel hoog geklasseerd maar die konden/kunnen er natuurlijk weinig van..
 
Soccerfan_1
 
3
23 mei 2022 om 09:34
Het maakt geen reet uit of je in pot 1 of 2 zit. Je kan van iedereen winnen of verliezen.
 
Proboscis
 
2
23 mei 2022 om 09:40
Als je in pot 2 zit, kun je uit Pot 1 Eintrach Frankfurt loten. De nummer 11(!) van de Bundesliga is toch wel verreweg de zwakste broeder uit de potten 1 en 2.
 
AidenMcGeady
 
0
23 mei 2022 om 10:15
Afgelopen seizoen viel de loting toch ook allerminst tegen?
 
PaulR_1982
 
1
23 mei 2022 om 10:22
Liever in pot 2 en tegen Eintracht Frankfurt dan in pot 1 en tegen Chelsea, Liverpool of Atletico moeten....
 
DerKaiser123
 
2
23 mei 2022 om 11:28
Ajax speelt altijd juist beter tegen voetballende grote teams (dortmund, Chelsea onder Lampard, Real, Juve) en wanneer ze de lichte underdog zijn. Denk dat Frankfurt nog wel eens onderschat wordt hier. Die gaan gewoon lekker counteren tegen Ajax en dat kunnen ze vrij goed.
 
blaugrana11
 
1
23 mei 2022 om 13:08
Eens dat frankfurt onderschat wordt. Kunnen echt prima winnen van ajax, maar als je kan kiezen tussen manchester city of frankfurt loten kies je toch altijd voor frankfurt?
 
achmedn
 
2
23 mei 2022 om 11:47
Ik vind niet dat EL winnaar groepshoofd moet worden. Dat ze een CL ticket kriigen was mooie incentive, maar frankfurt of vorig jaar villareal groepshoofd maken boven ploegen als liverpool is weer beetje te veel van goede
 
SilverFront
 
2
23 mei 2022 om 13:46
Helemaal mee eens. Meedoen aan de CL is al een hele mooie beloning, waarom ze dan ook nog eens in pot 1 moeten is mij ook een raadsel.
 
Mantitty
 
0
23 mei 2022 om 12:49
De potindeling is wellicht gunstiger, maar de loting zal uitwijzen of dat ook ‘heeft geholpen’. Een poule als afgelopen jaar is natuurlijk ook eerder uitzondering dan regel. De kans op zo’n soort poule is natuurlijk wel iets groter
 
Effenberg1
 
2
23 mei 2022 om 14:46
Dat maakt toch allemaal geen ene moer uit. Buiten een enkele verrassing als Sherrif zijn er in de Champions League geen kleine clubs meer te vinden.
 
gevage71
 
0
23 mei 2022 om 18:25
wat ook een vreemde situatie is, is Duitsland, Leipzig wordt 4e in de competitie maar doordat hun coeficentie hoger is dan die van Dortmund en Leverkusen zit Leipzig in pot 2 en Dortmund en Leverkusen in pot 3.!!!!!! Kan nogal wat uitmaken met de loting, Dortmund 11 punten meer gehaald maar wel in een lagere pot
 
rmossing
 
1
23 mei 2022 om 23:23
Pot 1 is uiteraard het beste om in te zitten. Real, City en PSG wil je gewoon ten alle koste ontlopen in de groepsfase.
 
miki1959
 
1
24 mei 2022 om 10:57
Als Liverpool fan zeg ik natuurlijk dat Ajax in pot 2 komt omdat ik denk dat we die finale gaan winnen. Maar of je nu in pot 1 of pot 2 zit je gaat waarschijnlijk zowiezo 1 hele sterke tegenstander krijgen want de ploegen in pot 1 en 2 zijn echt niet misselijk. En in pot 3 zijn Salzburg, Inter en Napoli ook echt serieuze tegenstanders
 
Luc2dalow
 
0
24 mei 2022 om 21:00
Ik hoop op een poule met Ajax, Barcelona, Shakthar/Sporting & Celtic. Stuk voor stuk mooie tegenstanders. En leuke uit trips Shakthar even daargelaten op dit moment.
 
J.Vertongen
 
0
24 mei 2022 om 21:19
Aahh, wat een lekker gevoel, spurs eindelijk weer terug in het miljardenbal (L)
 
Oelie Wapper
 
3
28 mei 2022 om 16:32
Beetje overdramatisch... "het lot".. Denk overigens dat pot 2 niet zo heel veel scheelt met pot 1..
 
OREELY
 
0
28 mei 2022 om 16:51
maakt niet uit, je moet uiteindelijk tegen alle ploegen een goed resultaat neerzetten. zelfs de "kleintjes" kan je niet meer onderschatten of met b-team aankomen draven.
 
Andres13
 
0
28 mei 2022 om 17:01
Gezien de teams die Ajax kan loten maakt het vrij weinig uit of je in pot 1 of pot 2 komt. Het is ongeveer even sterk.
 
NJfromVOL
 
1
28 mei 2022 om 17:08
Ik hoop toch op Liverpool en dat heeft niets met pot 1 of 2 van Ajax te maken.
 
sloep01
 
1
28 mei 2022 om 17:30
Ik hoop sowieso dat Liverpool wint speelt het hele jaar al geweldig voetbal en verdiend deze cup imo het meest , speelt in een veel zwaardere en aantrekkelijkere competitie ik geniet echt van deze ploeg ,
 
hansje1969
 
0
28 mei 2022 om 20:30
Normaal gesproken uiteraard voor Liverpool, maar vanavond dan maar keertje niet. Kans op overwinteren in CL is echt wel groter als we in pot 1 zitten. Dus dan maar 1x (waarschijnlijk voor het laatst) voor Madrid
 
Alkaline
 
1
28 mei 2022 om 18:00
Vroeger was het gunstig om in pot 1 te komen maar nu bijna alle ploegen zijn goed in de cl al zit je in pot 4 je moet geluk hebben in een loting. En btw ook volgend jaar gaat psg of city geen cl winnen
 
Raubaht
 
3
28 mei 2022 om 19:20
Ajax is als landskampioen van Nederland andermaal verzekerd van een ticket en staat er komend seizoen een stuk beter voor dan een jaar geleden, toen de Amsterdammers waren veroordeeld tot pot 3 Maar ondanks pot 3 zaten ze in de makkelijkste poule... Dus ja, 1,2 of 3 is om het even wat.
 
Crema
 
4
29 mei 2022 om 09:18
Hoezo de makkelijkste poule? Alleen poule B was op papier sterker. Haal bij de overige poules de clubs op positie 1 weg en zet daar Ajax neer. Ik geef je op een briefje dat velen dat dan de gemakkelijkste poule zouden noemen. Achteraf is het zo gemakkelijk oordelen.
 
Soccerfan_1
 
5
29 mei 2022 om 14:02
Ja joh dat krijg je nu eenmaal met Ajax. Van tevoren roepen ze oh dat wordt vechten om die 2e plek en Dortmund wordt zeker eerste...gaat zwaar worden. Dan win je 6 keer met mooi voetbal en dan ineens is het de zwakste poule. Alles om de fantastische prestatie af te kunnen zwakken. Dat zal altijd zo blijven Crema.....daar moeten we mee dealen.
 
Tommie De bont
 
2
29 mei 2022 om 00:03
Het is CL, iedere tegenstander kan lastig zijn. Mooi om te zien dat Ajax in pot 1 zit. Dat is al een tijd geleden.
 
HakimZiyach22
 
1
29 mei 2022 om 00:10
Pot 1 dus. Had zelf liever op pot 2 gehoopt. Kan dus ietsje lastiger worden maar het staat wel mooi. Nu is het aftellen geblazen. Gaat nog heel lang duren..
 
mcgregor
 
0
29 mei 2022 om 02:26
Hele sterkte potten. Geld zowel voor pot 1 als 2. Hopelijk weet ook psv zich nog te plaatsen .
 
dreetje888
 
5
29 mei 2022 om 07:45
Staat wel cool Ajax tussen de allergrootste en dat als kikkerlandje, dan staat er wel ineens Ajax tussen,dat verkoopt goed als naam en wat n eer voor Ajax
 
Nation23
 
0
29 mei 2022 om 08:39
Maakt in mijn ogen weinig uit of je in pot 1 of 2 zit. Zijn allemaal super sterke tegenstanders. Loot liever milan dan chelsea.
 
Hunter14
 
1
29 mei 2022 om 09:34
Mooi, maar als ik de ploegen in pot 2 en pot 3 zie, maakt het allemaal niet zoveel uit. Je moet gewoon een beetje mazzel hebben wie je straks loot
 
AmerRansing
 
1
29 mei 2022 om 10:30
Waarom is dit voordelig? Ik zie in pot 1 meer teams die ik graag zou loten (porto en frankfurt) in vergelijking met de rest van die pot, dan dat ik ze in pot 2 zie
 
Man City_1970
 
0
29 mei 2022 om 11:39
Bij loting tegen Liverpool zal je zien, niet echt een voordeel lijkt me, maar alles valt of staat met de loting
 
maarten24
 
0
29 mei 2022 om 14:54
Ajax Liverpool Inter Milaan Marseille Ajax Leipzig Sp Portugal Club Brugge Een heel verschil
 
1900DusanTadic
 
0
29 mei 2022 om 16:31
Tjah, als je zelfs uit pot 3 en 4 de beste/slechtste teams kiest wordt het wel heel makkelijk
 
Stijlvol
 
1
29 mei 2022 om 19:31
Heb met al die potindelingen altijd zo iets van: wat maakt het uit? Je speelt CL. Dan moet je gewoon je stinkende best doen, tegen wie dan ook. Ik bedoel, Ajax vloog eruit tegen -met alle respect- Benfica. Die zitten niet eens in pot 1 oid. Dus Ajax moet gewoon weer alles eraan doen om die poulefase door te komen, tegen wie dan ook.