Ajax is Eredivisie-clubs ver voor op social media; groei van 257% op Instagram
Woensdag, 22 mei 2019 om 10:28

Ajax is veruit de populairste Eredivisie-club op sociale media, zo blijkt uit cijfers van Social Dutch. De Amsterdammers zijn ten opzichte van 2018 hard gegroeid op zowel Facebook als Instagram. PSV is de op-één-na populairste club van Nederland op sociale media, maar heeft een straatlengte achterstand op de accounts van de kersverse landskampioen.

Met name op Instagram heeft Ajax het afgelopen jaar een enorme groei doorgemaakt. Op 17 mei 2019, de pijldatum van de cijfers, had Ajax 2.557.210 volgers op Instagram. Dit betekent een groei van 257 procent ten opzichte van een jaar geleden. De club is zeer actief op Instagram en mede door het succes in de Champions League is de groei toegenomen. Op Facebook heeft Ajax bijna drie miljoen fans, wat een groei van 18,8 procent betekent.

Bij Ajax zijn dertig personen werkzaam bij Ajax Media. Hoofdredacteur Daan Germans liet in een interview met NPO Radio 1 weten dat zijn redactie met name gericht is op sociale media. Behalve Facebook en Instagram zijn ook Twitter (ruim 1,13 miljoen volgers) en YouTube (495.300 abonnees) belangrijke kanalen voor Ajax. "Twee derde van onze volgers op Facebook komt uit het buitenland. Op Instagram en Twitter is dat meer dan de helft. Dan is het ook heel legitiem om als club steeds meer in het Engels te communiceren", aldus Germans.

PSV is zowel op Facebook (854.917 fans) als op Instagram (344.851 volgers) de tweede club van Nederland. Feyenoord staat op een stevige derde plaats met 626.655 volgers op Facebook en 318.244 op Instagram. Van alle Eredivisie-clubs is Fortuna Sittard de minst populaire. De Limburgers worden op Facebook gevolgd door 15.576 accounts en 15.271 op Instagram.

Meer nieuws
   
00:00
00:00
Waarom Liverpool Slot verkiest boven Amorim als opvolger van Klopp
1
   
23:55
23:55
Advocaat noemt opvallende naam voor opvolging Slot: 'Hij lijkt me zeer geschikt'
12
   
23:55
23:55
VZ Team van de Week: liefst 5 spelers van PSV na achtklapper in Friesland
26
   
23:54
23:54
Jamie Vardy gidst Leicester City naar kampioenschap in Championship
5
   
23:45
23:45
Van der Vaart kan grap over Cillessen niet laten na curieus penaltymoment
20
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (50)

 
Pet&Sjaal
 
92
22 mei 2019 om 10:41
Heb dit seizoen mogen genieten van zeer mooie filmpjes. Bedankt mediateam!!
 
nutraal
 
25
22 mei 2019 om 10:42
wie heeft er nog Facebook tegenwoordig?
 
LucasAndersen
 
38
22 mei 2019 om 11:28
M'n moeder
 
stlx
 
55
22 mei 2019 om 11:02
"Niet de fans waar je het van moet hebben" Jij snapt duidelijk niet wat de commerciële lees financiële belangen hiervan zijn.
 
Itsdoubtless
 
27
22 mei 2019 om 11:09
Volgens mij heb je geen idee hoe veel het oplevert.. Buiten de directe inkomsten van gesponsorde berichten, bevordert het ook je merchandise en vergroot je jouw ‘tribe’ (in marketing term). De kans dat deze mensen een wedstrijd van Ajax bezoeken nu ze een gevoel van betrokkenheid hebben, is aanzienlijk groter. Kijk maar eens naar de Koreaanse fanbase van Son bij Tottenham Hotspur. Als geboren en getogen Amsterdammer bezoek ik al heel mijn leven wedstrijden van Ajax (inmiddels ook een tijd seizoenskaart) en heb echt geen last van deze 1 dagsvliegen bij t stadion, die vervolgens wel shirtjes en sjaaltjes kopen, waarvan wij tadic z’n salaris van betalen. ?? Ik vind het alleen maar mooi dat Ajax internationaal aanzien heeft!
 
binny
 
8
22 mei 2019 om 11:10
Hahaha begrijp wel wat je bedoelt. Op eens gingen mijn zussen en moeder ook kijken en hebben ze er op eens verstand van. Ik wefd nog gekker na Tottenham vanwege hun opmerkingen in de familie app groep... maar het is alleen maar mooi. Al die neppe fanboys uit heel de wereld zij irritant, maar het betekent gewoon dat we enorm aan t groeien zijn qua allure internationaal na het succes van dit seizoen. Verder zijn die filmpjes echt hartstikke goed gemaakt en verdienen die mensen een dikke pluim!
 
4Ever4Ajax
 
16
22 mei 2019 om 11:23
@greek_hero: Dit soort fans wil je óók hebben. Hoe groter je aanhang op Social Media is, hoe meer sponsors jou interessant vinden. Dat kan dan weer extra geld opleveren.
 
ThrilosPiraeus
 
2
22 mei 2019 om 13:45
Ja grote vriend, iedereen snapt hier hoe marketing werkt, maar als ik Ajacied zou zijn zou ik me doodschamen dat dit soort figuren met mijn club geassocieerd worden. Dan maar wat minder geld, kan ik mee leven. Maar dat is voor iedereen anders.
 
Zytto34
 
6
22 mei 2019 om 14:24
Doodschamen voor "een schoonzus die Ajax door ons gezin wel leuk vond, daarna Ajax een tijdje niet heel boeiend meer vond, maar nu met de CL Ajax wel weer leuk vind om te volgen." Nou nou wat zullen Ajacieden zich doodschamen voor zulke mensen....
 
FC Koopgoot
 
0
22 mei 2019 om 16:05
Want dit is niet een logisch gevolg van presteren en op een (internationaal) podium staan? Gebeurt bij iedere club die een goede periode doormaakt..
 
Sjoerdd
 
36
22 mei 2019 om 10:45
Niet zo gek dat ze hard gegroeid zijn. Buiten het internationale succes wat hier uiteraard aan bijdraagt, verzorgd het media team ook kwalitatief goede content. Vond vooral de filmpjes rondom de champions league erg goed, met soms een leuke knipoog naar de grotere clubs.
 
JK-Ajax
 
28
22 mei 2019 om 10:45
Ik kan wel genieten van het social media team in de CL en de aanloop naar de wedstrijden. Ze hebben echt hele gave dingen in elkaar gezet wat erg leuk is om te zien. Mooie ontwikkeling, hoop dat er meer volgen !
 
Erwiet
 
11
22 mei 2019 om 10:53
Zo dan, wist niet dat er 30 man voor het social media team werken! Onwijze pluim verdienen zij, ze hebben een partij gave filmpjes gemaakt dit seizoen. Geweldig!
 
FCG95
 
1
22 mei 2019 om 12:43
Tja, 30 man... als ik Groningen bijvoorbeeld volg op IG en bijvoorbeeld snapchat, heb ik het idee dat die beide accounts, samen met de e-sport accounts, door 1 persoon beheerd worden, het hele jaar lang.
 
Tipptopp
 
4
22 mei 2019 om 13:26
En die doet het dan ook nog op vrijwillige basis ????
 
FCG95
 
0
22 mei 2019 om 14:39
Zou zomaar kunnen. Dan is het ook niet bijzonder dat Ajax meer volgers heeft, vooral door die brute filmpjes!
 
HarryLoenst
 
11
22 mei 2019 om 11:28
De term gloryhunters was nog nooit zo relevant.
 
Suppyourlocal
 
8
22 mei 2019 om 11:43
"ik ben voor Ajax omdat ze het mooiste voetbal spelen", helaas is het zo dat succes veel succcessupporters aantrekt, met name bij Ajax is dit het geval.
 
VDS14
 
16
22 mei 2019 om 12:15
de termen slimme marketing en mijlenver voorlopen op de rest van nederland lijken mij relevanter. psv en feyenoord kunnen nog heel veel leren van hoe ajax zijn club runt.
 
Kowalski
 
3
22 mei 2019 om 12:35
Dit is contentmarketing van de bovenste plank.
 
1AFCAjax1
 
8
22 mei 2019 om 13:13
Want Instagram is alleen maar plastic? Ik heb een winkel die sterk afhankelijk is van de content die ik op Instagram post, omdat ik daarmee mijn volgers op de hoogte kan houden van wat ik in mijn winkel heb. Anders blijven ze lekker binnen achter de laptop kopen.. Maar mijn klanten zullen dan ook wel plastic zijn.
 
Tipptopp
 
4
22 mei 2019 om 13:29
@ThrilosPiraeus ben ik blij dat jij zo denkt. Hopelijk denken PSV en Feyenoord niet zo. Dan wordt het Ajax namelijk wel erg makkelijk gemaakt!
 
ThrilosPiraeus
 
4
22 mei 2019 om 13:47
Succes ermee. Je opmerking spreekt boekdelen. Alles draait bij jou om geld.
 
1AFCAjax1
 
1
22 mei 2019 om 16:04
Oh nee hoor, ik heb verder een heel leuk leven, ook buiten geld om. Ik moet alleen wel mijn rekeningen kunnen betalen..
 
ThrilosPiraeus
 
0
22 mei 2019 om 16:40
Ik heb het ook niet tegen jou maar tegen tiptop ofzo
 
Numero34
 
6
22 mei 2019 om 11:48
Het gaat niet zozeer om het aantal ‘fans’ of volgers maar vooral om het bereik dat een club hiermee heeft. Meer internationale volgers staat gelijk aan een groter bereik wat weer interessant is voor bedrijven, sponsoren etc. Ook de naam die je als club krijgt bij het veelal jongere publiek op bijvoorbeeld instagram draagt weer bij aan de visie die Ajax nastreeft: jonge talenten weer voor Ajax laten kiezen. Ik denk dat er, mede door het Europese succes van Ajax icm het geweldige werk van het mediateam, weer veel meer jongens en meisjes staan te popelen om ooit in ons mooie Rood en Wit te mogen spelen.
 
beekiedegekste
 
3
22 mei 2019 om 12:04
Gloryhunters! Mooi weer supporters of geef er een naam aan
 
Tipptopp
 
5
22 mei 2019 om 13:30
Wat denk je van “geld in het laatje brengers”?
 
Xyzz
 
0
22 mei 2019 om 13:35
Zonder succes (in een ver verleden) was Feyenoord kleiner geweest dan Excelsior en Sparta.
 
HarryLoenst
 
0
22 mei 2019 om 15:10
Hoe brengt een volger geld in het laatje volgens jou? Door een like zeker. Dan weet je duidelijk niks over social media.
 
Xemu
 
2
22 mei 2019 om 17:14
Als je niet snapt dat als meer mensen een sponsor zien dat die sponsor meer wil betalen ben je toch echt zelf degene die er niks van snapt..
 
Kowalski
 
4
22 mei 2019 om 12:34
Sinds een jaar of drie produceert het mediateam weergaloze content die Ajax een stuk meer beleving heeft gegeven. Chapeau!
 
ThrilosPiraeus
 
4
22 mei 2019 om 12:40
Plastics
 
Xyzz
 
5
22 mei 2019 om 13:33
En dom
 
ThrilosPiraeus
 
2
22 mei 2019 om 13:49
Als ik jaloers zou zijn dan had ik nu een ajax seizoenskaart, shirt, sjaal en dekbedovertrek gehaald. Echte voetbalfans zijn niet jaloers op successupporters. Die mensen zullen nooit échte clubliefde kunnen voelen.
 
Pet&Sjaal
 
11
22 mei 2019 om 13:58
Voor dit soort reacties kom ik naar voetbalzone. De jaloezie spat er vanaf en is haast voelbaar door het scherm heen. Ga zo door en vermaak me, voed mijn guilty pleasure! You go girl!!
 
ThrilosPiraeus
 
1
22 mei 2019 om 15:00
Je traantjes komen ook langzaam door mijn scherm heen. Je kon het toch niet laten om nog even je gal te spuwen hè haha huilie huilie
 
Pet&Sjaal
 
4
22 mei 2019 om 16:10
Tranen van het lachen, ook jij mag meedelen in de vreugde. Je komt hier alleen om Ajax te bashen en onder de andere Ajaxhaters zieltjes te winnen. Ondertussen loopt jouw club lichtjaren achter op gebied van beleid, financien en exposure. Dat is lachen man, kus onze plastic creditcard van 300+ miljoen.
 
ThrilosPiraeus
 
0
22 mei 2019 om 18:16
“ondertussen loopt jouw club lichtjaren achter op gebied van beleid, financien en exposure”. Kun je dit nog een keertje zeggen maar dan zonder te huilen?
 
marieke90
 
4
22 mei 2019 om 13:06
Op welk gebied is Feyenoord nog groter dan psv...
 
Ronzie
 
1
22 mei 2019 om 13:38
Wedstrijd bezoekers, en wellicht officiele leden?
 
Selassi 020
 
2
22 mei 2019 om 13:32
Grappig dat hij engelse communicatie noemt, terwijl dat juist het enige is wat ze verweten kan worden van minder grote groei dan mogelijk was geweest. Doe overal engelse subs of vertalingen van berichten bij in het engels, zodat we echt onze fans over de hele wereld bereiken. Er wordt ook zóó veel om gevraagd op het ajax kanaal op youtube, echt al jaren en er is nog steeds niks gebeurd. (afgezien van de 'viral' filmpjes in aanloop naar de CL-wedstrijden)
 
HijNiet!
 
0
22 mei 2019 om 14:10
Uiteraard heeft dat grote potentie, maar toch moet je in mijn ogen waken dat je je Nederlandse kernidentiteit niet verliest als je je teveel richt op de Engelstalige markt. Ik zie zelf regelmatig berichten van Ajax langskomen op mijn socials (en ik ben Feyenoorder, kan je nagaan hoe goed ze erin slagen om mensen te bereiken) en het valt me op dat daaronder veel wordt gereageerd door volgers uit Afrika en Azië. Dit zie je bij alle grote clubs; op de socials van Barcelona kan ie bijvoorbeeld ook lang zoeken naar een Catalaanse reactie en bij Liverpool is ook haast geen Scouser meer te vinden. Echter is Ajax een Nederlandse club en zijn haar Nederlandse fans degenen die er ook zijn wanneer het een jaartje minder gaat, terwijl het overgrote deel van de volgers die er dit jaar uit het buitenland zijn bijgekomen volgend jaar net zo makkelijk overwaaien naar een volgende club. Nederlandstalige content zou in mijn ogen dan ook prioriteit moeten blijven krijgen.
 
Voetvolley
 
0
22 mei 2019 om 16:33
Erg veel meelopers en successupporters. Hoe was het de afgelopen jaren?