AZ op miraculeuze wijze naar groepsfase na krankzinnige avond
Donderdag, 29 augustus 2019 om 22:10

AZ heeft donderdagavond op miraculeuze wijze de groepsfase van de Europa League bereikt. De Alkmaarders stonden tot de negentigste minuut op uitschakeling tegen een negental van Royal Antwerp, maar dwongen door een doelpunt van Calvin Stengs alsnog verlenging af (1-1). In de extra tijd, waarin de wedstrijd werd stilgelegd doordat het onrustig werd op de tribunes, liepen de Alkmaarders uit naar 1-4. Voor het eerst sinds 2016/17 gaan de Alkmaarders de groepsfase van de Europa League in.

AZ, dat na de 1-1 van vorige week wist dat het minimaal een doelpunt moest maken in Brussel, wijzigde de basisopstelling op een positie. Stijn Wuytens was hersteld van een blessure en verving Pantelis Hatzidiakos. De Alkmaarders moesten vanaf het begin het initiatief laten aan Antwerp, dat via Alexis de Sart al snel gevaarlijk werd met een afstandsschot. AZ kon in de eerste helft lange tijd geen vuist maken, al leidde dat niet tot hele grote kansen voor de Belgen.

Na 35 minuten kantelde de wedstrijd, doordat Dieumerci Mbokani met een oliedomme overtreding zijn tweede gele kaart en dus rood pakte. AZ kreeg vlak voor rust een goede mogelijkheid via Thomas Ouwejan, die zijn schot geblokt zag worden. Arne Slot wisselde vlak na de pauze aanvallend, door verdedigers Wuytens en Jonas Svensson eruit te halen voor aanvallers Yukinari Sugawara en Ferdy Druijf.

AZ voerde de druk steeds verder op en was meerdere keren dichtbij een doelpunt, met name via Myron Boadu en Calvin Stengs. In de slotfase was het echter Antwerp dat toesloeg. Didier Lamkel Zé maakte een perfect uitgevoerde tegenaanval af met het hoofd, waarna de Kameroener het veld afliep bij het juichen. Daarvoor gaf de scheidsrechter hem zijn tweede gele kaart, tot verbijstering van de aanvaller zelf.

Tegen negen man had Boadu de bal al snel twee keer voor het intikken, maar de spits faalde. Net op het moment dat de situatie uitzichtloos leek, schoof Stengs de bevrijdende 1-1 binnen. Het bleek voor Antwerp vervolgens onmogelijk om de verlenging te overleven met twee man minder. In de extra tijd raakte Teun Koopmeinders de paal, waarna Druijf uit een voorzet van Mitsjö kon binnenkoppen: 1-2. Een strafschop van Koopmeiners betekende de 1-3, na een overtreding van Dylan Batubinsika op Boadu.

Albert Gudmundsson voerde de score nog verder op met een fraai stiftje, na een steekpass van Idrissi. Vervolgens gingen de supporters van Antwerp door het lint. Ze gooiden bier en blikjes op het veld en dreigden een hek door te dringen, maar dat konden de stewards ternauwernood voorkomen. De wedstrijd lag enige tijd stil en werd hervat met zeven minuten blessuretijd. Daarin speelde AZ de wedstrijd uit. Nederland vaardigt zodoende drie clubs af naar de groepsfase van de Europa League: PSV, Feyenoord en AZ.

Meer nieuws
   
07:30
07:30
Ronald de Boer ziet man zonder interlands graag meegaan naar EK met Oranje
0
   
07:00
07:00
De EK-selectie van Italië: dit zijn de spelers die kans maken
19
   
23:55
23:55
Clarence Seedorf: van wereldster tot onbegrepen fenomeen in Nederland
112
   
23:48
23:48
Real Madrid schiet worstelende Karim Benzema uit het niets te hulp
8
   
23:36
23:36
'Ik vind Mark van Bommel naar Feyenoord wel een spannende gedachte'
7
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (162)

 
UilVanMinerva
 
202
29 augustus 2019 om 22:13
Alleen al voor die zelfingenomen Lamkel Ze met zijn belachelijke reactie is dit geweldig. De beste man dacht dat hij het voor de ploeg gewonnen had met nog 15 minuten te spelen en 9 man. Maar het belangrijkste wat een nieuws voor Nederland, maarliefst 4 ploegen Europees.
 
LionelGap
 
72
29 augustus 2019 om 22:14
Wat een onsportieve lui daar in België zeg wauw, commentator bij Canvas echt heel storend. Uit vreugde had die Belg zn goal wel op die manier mogen vieren van mij maar ja, regels.. Klasse AZ, lekker avondje voor Nederland in Europa!
 
Yourivdl
 
316
29 augustus 2019 om 22:16
Ik vond de commentator van Canvas juist zeer goed. Humoristisch commentaar, en toch nog aardig objectief. Neigde misschien soms een klein beetje naar Anderlecht, maar dat is logisch naar mijn mening.
 
Ajacied026
 
202
29 augustus 2019 om 22:16
Commentator bij Canvas storend? Ik weet niet wat jij hebt gekeken, maar ik vond de commentator fantastich.
 
UilVanMinerva
 
339
29 augustus 2019 om 22:20
Ik weet het niet helemaal zeker, maar vond je het commentaar nu goed of niet? Kan het niet echt opmaken uit bovenstaande berichten
 
Elijah
 
33
29 augustus 2019 om 22:22
Benieuwd hoe je de commentator van canvas vond haha #voetbalzoneappleef Ontopic: prima voor Nederland dit! Happy! Benieuwd naar de loting.
 
okydoky
 
16
29 augustus 2019 om 22:22
Mooi avondje voor Nederland, dikke prima, maar AZ heeft denk ik niks te zoeken in Europa...met 10 tegen 11 waren ze niet opgewassen tegen Antwerp. Echt een debiel die het feestje voor de Belgen verpest.
 
LionelGap
 
1
29 augustus 2019 om 22:31
Ajacied026 - Doe maar rustig, het blijft MIJN mening he..
 
El Fenomeno
 
56
29 augustus 2019 om 22:37
Hadden wij bij de Nederlandse zenders maar eens zo'n leuke commentator die niet teveel praat, beetje humor en beschaafd verslag doet. Toch wat anders dan een Wietse, Sierd de Vos en al die andere storende verslaggevers.
 
myvision
 
78
29 augustus 2019 om 22:56
Wat is er mis met Wietse? Die vind ik erg prettig.
 
TheWorld
 
7
29 augustus 2019 om 22:56
Heb de wedstrijd niet kunnen zien maar tof om dit te horen over onze commentatoren. Weet je toevallig wie het was?
 
Bon Jovi
 
28
29 augustus 2019 om 23:07
TheWorldHet was Filip Joos. Geen idee waarom ze hier zo lyrisch zijn. Niets bijzonders.Blijkbaar ligt de lat in Nederland bijzonder laag. Of is het gewoon een kwestie van 'verandering van spijs, doet eten.'
 
@Osthoved89
 
34
29 augustus 2019 om 23:14
De commentatoren in Nederland zijn vaak wel erg partijdig als het om een Europese wedstrijd gaat. Nu is dat niet erg, ik support de Nederlandse clubs ook, dus het is best leuk. Maar voor de neutrale kijker kan dat erg storend zijn. Filip Joos was totaal niet partijdig en dat keek erg fijn, zeker voor een AZ supporter.
 
voetbalfreak
 
3
30 augustus 2019 om 08:14
Filip is vaak positief over Nederland(se) (clubs)... Mag graag naar hem luisteren.
 
multatuli
 
2
30 augustus 2019 om 08:23
Die commentator is 10x beter dan alle Nederlandse commentaren bij elkaar. Humoristisch, rustig, redelijk neutraal. Gewoon een verademing.
 
Bon Jovi
 
0
30 augustus 2019 om 11:32
Geef m een Nederlands paspoort zou ik zeggen, ik en vele landgenoten zijn die blaaskaak liever kwijt dan rijk.
 
Jaimy87
 
1
30 augustus 2019 om 12:10
Blaaskaak? Dan kent gij Siert de Vos nog niet. ??
 
Balenciaga
 
55
29 augustus 2019 om 22:17
Echt genoten van die gozer, dacht dat 'ie het mannetje was, nu mag hij lekker uithuilen met zijn maatjes. Goed voor het NL voetbal dit, 4 ploegen in Europa! Hoe lang geleden is dat wel niet? Verschrikkelijke supporters trouwens die van Antwerp, zal een stevige boete worden.
 
Dr. Duck
 
16
29 augustus 2019 om 22:27
Voetbal heeft gelukkig gewonnen van het antivoetbal. En heerlijk dat er 4 ploegen Europees gaan spelen. Hopelijk krijgen alle clubs een mooie loting. Lekker tegen west Europese ploegen die willen voetballen. En natuurlijk leuk als er echte toppers uit de bus komen. Doe maar manchester, arsenal, sporting Portugal, gent, standard, Español, Basel,
 
JordyPSV1995
 
108
29 augustus 2019 om 22:13
Allereerst geweldig dat we Nederland in Europa vertegenwoordigen met vier ploegen. Dat is wel eens anders geweest. Ten tweede wat een geweldige commentator op Canvas. Hij zegt gewoon precies waar het op staat. Als laatste verwacht ik dat dit AZ het heel moeilijk gaat krijgen. Dit team hoort absoluut niet in Europa thuis. Tegen tien Antwerpers alsnog de mindere ploeg zijn en tegen negen Antwerpers amper kansen kunnen creëren. De verdediging is drama en op de bank zit, op Sugawara na, nul kwaliteit. Daarnaast heeft de aanval te weinig rendement. Die Idrissi dribbelt maar een eind weg en steekt steeds naar binnen en Boadu is talentvol, maar geen killer. Stengs wel geweldig. Ik zou AZ aanraden een ervaren aanvaller en CV te halen. Talent hebben ze zat. Oja wat een IQ hebben die Mbokani en vooral Lamkel Ze. Rood krijgen voor het vieren van een doelpunt en vervolgens je shirt uitdoen, jezelf prijzen en fuck you roepen naar de AZ bank. Wat een idioot. Maar toch bedankt!
 
fct1981
 
56
29 augustus 2019 om 22:16
Gewoon een lastige, fysieke ploeg dit antwerp. Tegen 9 man was het kans op kans. Ook PSV zou het gigantisch moeilijk krijgen met dit antwerp, wat mij betreft deden jullie het nog minder tegen die Zweden en verdienen jullie het nog minder op basis van die 2 potjes. Goede tip: neem een nieuwe coach. Wat een zure reactie
 
AZ95
 
38
29 augustus 2019 om 22:22
Het zijn geen pannekoeken bij Antwerp hè. Tuurlijk hadden ze meer moeten doen tegen 10 en later 9 man, maar het zijn veelal ervaren sluwe (en domme) jongens bij Antwerp tegen de jongen honden van AZ. Of ze iets in de EL te zoeken hebben gaan we de komende maanden meemaken! Fantastisch!
 
JustPSV95
 
12
29 augustus 2019 om 22:28
Laat gaan, snap niet waarom er altijd mensen moeten zijn die gaan provoceren wanneer het allemaal er gemoedelijke aan toe gaat...
 
JordyPSV1995
 
2
29 augustus 2019 om 22:30
@AZ95 gelukkig waren ze vandaag niet zo sluw. Wel heel blij dat ook AZ in de EL zit. Koopmeiners en Stengs horen daar absoluut te spelen.
 
Holland8
 
7
29 augustus 2019 om 23:49
Antwerp echt stukken beter dan AZ. wat was AZ waardeloos. Antwerp met 10 man nog beter dan AZ. Ik heb me vooral aan Idrissi lopen ergeren. Totaal overrated die speler. Verder bij AZ vooral middelmaat en daaronder met als uitzonderingen Stengs en Boadu. Stengs speelde echt heel goed. Boadu was ongelukkig maar het talent druipt eraf. Opvolger van Dolberg zou ik zeggen. Overmars waar blijft onze CL bonus speler?
 
voetballllll
 
3
30 augustus 2019 om 00:22
Idrissi was wel belangrijk geweest met die assist op Stengs en de vorige wedstrijd was hij de beste speler op het veld
 
AZAlkmaar2
 
4
30 augustus 2019 om 07:48
Ach ach hoezo zit er op de bank geen kwaliteit? We hebben nu met Gudmundsson, Sugawara, Clasie, De Wit (verwacht dat hij wel basis wordt maar dan gaat Ouwejan naar de bank) en Druijf al voldoende kwaliteit op de bank. Kom die jongen van PSV ook nog bij in wie ik veel vertrouwen heb. En de verdediging drama? Twee goals tegen in acht duels maat.
 
DieGelbeReds
 
99
29 augustus 2019 om 22:13
Wát een fantastische week voor het Nederlandse voetbal is het geworden!!! Ruime overwinningen én plaatsing voor alle ploegen (Ajax, PSV, Feyenoord en AZ). Zeer goed voor de coëfficiëntenlijst. En daarnaast ook nog eens uitverkiezingen voor Virgil van Dijk, een geweldenaar, en Frenkie de Jong, een potentiële wereldtopper.Hier mogen we met zijn allen best even van genieten, PROOST!
 
RomanEmpire010
 
15
29 augustus 2019 om 23:06
Vergeet ook niet dat ‘we’ een Belgische ploeg hebben uitgeschakeld, een land waar je op moet jagen, en dat Oostenrijk maar een team in de CL heeft (net als wij), maar wel minder in de EL. Dit moet een jaar worden waarin je gaat in- en uitlopen op de concurrentie. Hopen dat Ajax de poule weer overleefd en anders in ieder geval de EL haalt. Dan is het zaak om met minstens twee van de vier ploegen te overwinteren, ondanks dat ik stiekem op 3 of 4 ploegen hoop.
 
multatuli
 
0
30 augustus 2019 om 08:31
Az wordt dit jaar heel moeilijk. Pot 4 en deze jonge ploeg mist nog ervaring. Boadu 18 jaar en bijna 2 jaar geblesseerd geweest. Steng heeft nog minder dan een seizoen op het hoogste niveau gespeeld. Druif pas paar wedstrijdjes op hoogste niveau, enzv.
 
HakimSkijack
 
63
29 augustus 2019 om 22:13
Lekker dit zeg. Zet je voorkeur even opzij, doe niet zo interessant en besef even hoe belangrijk dit is voor het Nederlandse voetbal. Gewoon weer even vier Nederlandse clubs in Europa, mooi man
 
BenAFCA
 
29
29 augustus 2019 om 22:13
AZ heeft gewoon echt niks te zoeken in de EL als ze zo spelen
 
jan1980
 
23
29 augustus 2019 om 22:19
Aboukhal en De Wit komen erbij en de jonkies worden alleen nog maar beter denk ik...
 
LinkinPark13
 
16
29 augustus 2019 om 22:27
De wit gaat AZ daar echt niet bij helpen, die jongen is niet eens een talent te noemen.
 
jan1980
 
38
29 augustus 2019 om 22:34
Enige wat De Wit moet doen is net als Til het vuile werk opruimen voor voorste 3 en wat goaltjes meepakken... niemand verwacht wonderen
 
Rijnstad
 
4
30 augustus 2019 om 07:54
@LinkinPark13 Hoezo? Dani de Wit is in mijn ogen een typisch geval 'te groot voor het servet, te klein voor het tafellaken'; ik ken weinig spelers bij Ajax die zo effectief zijn op het middenveld als hij, absolute killer voor de goal. Hij brengt qua positiespel/opbouw nog te weinig maar mede omdat het een echte goaltjesdief is denk ik dat hij uitstekend bij AZ past.
 
DieGelbeReds
 
75
29 augustus 2019 om 22:21
Ach, Ajax heeft ook niets te zoeken in de CL als ze zo spelen als vorige week op Cyprus. Feit is dat zowel Ajax als AZ verzekerd zijn van zes Europese wedstrijden, geweldig!
 
Timba69
 
24
29 augustus 2019 om 22:30
Nee als PSV speelt zoals tegen die noren of Ajax tegen de Grieken etc..dan heeft geen enkele ploeg uit Nederland wat te zoeken in Europa. Maar gelukkig wordt het niet bepaald over 1 wedstrijd...
 
TheGoalgetter!
 
37
29 augustus 2019 om 22:14
Super mooie week voor het Nederlandse voetbal! Gelukkig dat AZ deze ook nog (ternauwernood) binnen kon slepen zodat we met 4 ploegen Europa in gaan. Mooie gelijkmaker van Stengs in de 90e minuut. Goed dat ze daarna het klusje af konden maken in de verlenging. Tuurlijk is het tegen 9 man, maar je moet het nog maar wel even zo simpel doen. Grappig om te zien dat ze zo zitten te lachen en te dollen tijdens die onderbrekingen in de verlenging, dan geniet je thuis gewoon mee. Vind het een leuke ploeg om te zien. En wat een malloten daar in Antwerpen. Al is het wel zeer vermakelijke tv. En die scheidsrechter werd volgens mij per gele kaart betaald, die bleef maar strooien.
 
DaPatjuh
 
44
29 augustus 2019 om 22:14
Lekker man???? 4 overwinningen voor het NEDERLANDSE voetbal met een doelsaldo 13-1 ??
 
jan1980
 
9
29 augustus 2019 om 22:20
Dit telt als gelijkspel toch?
 
Oelie Wapper
 
4
30 augustus 2019 om 07:14
Nee, dit telt als een overwinning. De stand na 120 minuten is bepalend. AZ heeft dit seizoen 3 gelijke spelen en 3 overwinningen behaald voor de coëfficiënt.
 
GenGhibli
 
4
29 augustus 2019 om 22:24
Telt als gelijkspel. Zo gaat het de boeken in.
 
R.madrid/ajax
 
5
29 augustus 2019 om 22:14
Mooie dag voor het nederlands voetbal! 4 nederlandse clubs in europa, maken we niet vaak meer mee in nederland!
 
PSVeruit030
 
3
29 augustus 2019 om 22:51
Kan alleen maar beter worden. De competitie zit in de lift. Naast Ajax is de jeugdopleiding van PSV ook echt goed aan het worden. Dd afdankertjes hiervan kunnen naar de subtop en met een beetje geluk hebben we straks nog Utrecht en Vitesse erbij die gewoon EL waardig zijn. Zodra wij zo ver zijn en de clubs goed beleid voeren kunnen wij structureel in de top 10 eindigen!
 
Raubaht
 
10
29 augustus 2019 om 22:14
Wat een dramatisch slecht Az. Ze hebben hier al het geluk van de wereld gehad dat Antwerp met 2 rode kaarten met 9 man verder moest, anders was het een heel ander verhaal geweest. In ieder geval is dit natuurlijk fantastisch voor het Nederlands voetbal. Ajax in de CL, Psv, Feyenoord en AZ in de EL. Geweldig !! Toch mag ik wel hopen dat AZ nog een paar goede en ervaren spelers binnen haalt. Met enkel overal en nergens jong grut op te pikken, kom je niet ver. Daarmee ga je niet de top 3 bestormen en ook Europees zal je er niets mee bereiken. Ik snap dat beleid daar dan ook niet zo.
 
fct1981
 
41
29 augustus 2019 om 22:21
Als...als...als mijn broer geen piemeltje had, was ie mijn zusje. Gewoon 2 domme rode kaarten. Doet Az toch niet. Goed uitgespeeld tegen 9 man.
 
Raubaht
 
7
29 augustus 2019 om 22:33
Gefeliciteerd dat je een zusje heb... Feit is gewoon dat AZ dramatisch slecht speelde, ook met 1 man meer. Pas na de 2e rode kaart konden ze iets laten zien. Als je zo de poulefase ingaat, wordt je gewoon zwaar vernederd.
 
PSVeruit030
 
20
29 augustus 2019 om 22:52
Ja als Ajax zo speelt als tegen PAOK komen ze niet eens in de Europa League terecht. Er zitten altijd zaadpartijen bin de kunst is om daar toch met resultaat weg te gaan en dat is nu het geval. Mogen we met zijn allen toch trots op zijn.
 
fct1981
 
6
29 augustus 2019 om 23:33
Precies dit...antwerp lastige potvoor elke Nederlandse ploeg. Vond Ajax tegen paok en tegen Apoel en ook PSV tegen die Zweden helemaal niets, horen die dan wel in Europa? Maar allemaal winst, dik prima toch.
 
barcajax14
 
7
29 augustus 2019 om 22:14
Ik heb me kosterlijk vermaakt deze wedstrijd. Spanning, mooie acties en vooral die domme acties waren genieten. Gefeliciteerd Az!!!
 
BlindeVogel
 
38
29 augustus 2019 om 22:14
Je hebt slechte wedstrijden, en je hebt slechte wedstrijden die zo slecht zijn dat het gewoon pure comedy wordt. Dit was er eentje. AZ moet zich gewoon kapot schamen. Ook na die 1-2, met zijn alle aan dat hek gaan hangen waar die speler van Antwerp zijn tweede geel voor kreeg. Dat vereist ook toch wel een speciaal soort domheid. En dan die oostblok-sfeer in dat voor een tiende gevulde stadion, compleet met brandweermannen langs de bebording en mafkezen die een hek proberen open te breken om het veld te bestormen. Een surreã£â«le wedstrijd.
 
Mitea_007
 
5
29 augustus 2019 om 22:14
Wat een prachtige avond voor het Nederlands voetbal! We hebben er lang op moeten wachten maar we hebben weer meerdere clubs die de Nederlandse eer verdedigen in Europa. Op naar een mooi Europees seizoen!
 
barryballs
 
8
29 augustus 2019 om 22:14
Man man man, wat een chaos, wat een publiek, wat een kaarten. En dan ook nog een korte staking erbij ?? Maar gelukkig AZ is door hoor!
 
Ajacied026
 
1
29 augustus 2019 om 22:14
4 ploegen in Europa! AZ met flinke hakken over de sloot hoor, maar fijn dat ze erbij zijn.
 
jibriilCFC
 
5
29 augustus 2019 om 22:15
Ookal was het 9 man, wat was het een heerlijke wedstrijd, kaarten vliegen om de oren publiek word gek, slotfase gelijkmaker en dan ff afmaken in de verlening, maar het belangrijkste: we gaan Europa in! Ik heb genoten.
 
CtrlAltDeLaet
 
4
29 augustus 2019 om 22:15
Voetbal speel je niet alleen met je voeten, maar ook met je hoofd. Aldus de commentator en hij heeft helemaal gelijk!
 
azchelsea
 
17
29 augustus 2019 om 22:15
Wat een intense avond maar Europa is eindelijk weer bereikt!! Na het debacle van 3-0 tegen Utrecht in de play-off weggeven en tegen Kairat eruit vliegen zijn we er weer bij! Wat een spanning en wat een ontlading na die 1-1 zeg, ongelooflijk. Mazzeltje gehad bij de 2e rode kaart en daardoor de wedstrijd binnen gesleept. Anders weet ik niet of het gelukt zou zijn, goed liep het namelijk niet. Het te lang juichen van die Mafklapper heeft eigenlijk de overwinning ingeluid. Daardoor kwam az tegen 9 en was er eigenlijk echt geen houden aan. Az moest namelijk nog steeds gewoon 1 goal maken, maar nu tegen een man minder. Prachtig dat Ferdy de bevrijdende goal maakt, die werkt er zo hard voor en heeft nu met zn eerste AZ 1 goal ook meteen een ongelooflijk belangrijke. Is hem echt gegund. Oja, wat een karma richting die Lamkel Ze, met zn shirtje in de lucht zwaaien na de rode kaart alsof ie Messi is en alsof hij de wedstrijd binnen heeft gesleept. Vond hem vorige week al een naar ventje en nu was hij ook elke minuut aan het stoken. Maakt het alleen maar lekkerder (rode kaart overigens wel discutabel, maar dat vergeten we maar even). En nu met 4 teams Europa in, helemaal top!
 
EzioMessi
 
4
29 augustus 2019 om 22:15
3 Nederlandse clubs in de Europa League, en 1 in de Champions League. Ongekende luxe Gefeliciteerd AZ! Nu met z'n allen punten gaan pakken en afstand nemen van Oostenrijk en naar boven kijken. Op naar een mooi Europees seizoen!
 
Bereta
 
14
29 augustus 2019 om 22:15
Ik had al zo een vermoeden dat de gemiddelde voetballer niet een heel hoge IQ heeft, maar dit slaat alles.. Eerst pakt die speler van Antwerpen zijn tweede geel met die domme actie, maar wat die AZ spelers deden na de 1-2 was echt ongelofelijk.. Hoe dom kan je zijn!
 
jan1980
 
6
29 augustus 2019 om 22:15
Wat een nare schop ploeg is dat Antwerp.. terecht dat het zo gaat! Ideaal en terecht... eerste wedstrijd had AZ al moeten winnen. Jonkies tegen ervaren ritten
 
Vazquez
 
25
29 augustus 2019 om 22:16
Lekker veel geluk AZ. Zonder die domme viering van Lamkel Ze wint Antwerp gewoon, om maar te zwijgen van de gemisten kansen in de eerste helft van Antwerp. Dit AZ wordt opgerold door Club Brugge/genk/standard/gent Belgische clubniveau is hoger dan de Nederlandse
 
DylanVan Herpen
 
104
29 augustus 2019 om 22:21
Ga ergens anders huilen, dit is .nl geen .be
 
Vazquez
 
23
29 augustus 2019 om 22:26
Zowel in Nederland als in België wordt er Nederlands gesproken, zodus kan en mag ik hier reageren lijkt me. Tenzij deze website exclusief voor Nederlanders is?
 
The Shins
 
38
29 augustus 2019 om 22:22
In dit tweeluik was Antwerp inderdaad de betere, maar puur op basis van dit tweeluik kun je weinig zeggen over de verhoudingen tussen de Belgische en Nederlandse clubteams.
 
Bon Jovi
 
27
29 augustus 2019 om 22:30
Idd. Nodeloze provocaties, beter niet op in gaan.
 
HakimZiyach22
 
32
29 augustus 2019 om 22:25
En jouw clubje wordt afgeslacht door psg en real Madrid, en die rode kaarten kon je op voorhand al voorspellen. Ze heeft een zeer laag voetbal-iq en az heeft daar gewoon van geprofiteerd. Niks geluk, gewoon kwaliteit ??
 
Vazquez
 
6
29 augustus 2019 om 22:31
Dat moet ik nog eens zien. Wij halen spelers van het niveau Mignolet en (waarschijnlijk) Wanyama binnen. Ik betwijfel dat wij zullen worden 'afgeslacht' eigenlijk. Maar blijf Belgische maar onderschatten zou ik zeggen! En doe me een plezier en kijk naar de Europese ranking waar net onder de subtop staan
 
Kersje
 
28
29 augustus 2019 om 22:32
Je noemt de 4 sterkste Belgische clubs van dit moment tegenover een Nederlandse subtopper in opbouw. Een vergelijking van het niveau Lamkel Ze, leg die 4 langs PSV en Ajax en dan kun je gewoon inpakken
 
Vazquez
 
1
29 augustus 2019 om 22:38
Club Brugge is sowieso sterker dan PSV met spelers als Mignolet en waarschijnlijk Wanyama.
 
wilbertus
 
39
29 augustus 2019 om 22:48
Mignolet is geen topper en al helemaal geen verlosser dus daar zou ik me geld niet op inzetten. Wanyama is een tank waar je veel aan kan hebben in je competitie en werd trouwens aardig weggespeeld in het tweeluik tegen ajax. Nee, ik denk niet dat ze beter zijn dan psv of ajax.
 
ziekte
 
30
29 augustus 2019 om 22:55
Mignolet ??
 
JustPSV95
 
2
29 augustus 2019 om 23:02
Wanyama is eeb tenk maar gaat het moeilijk krijgen tegen een voetballend team. Mignolet vind ik nou niet echt een geweldige keeper. Wanyama kan wel eens een hele goede aankoop blijken, heeft zich toch al op niveau bewezen. Maar dat sws sterker ben ik het echt niet mee eens. Aanvallend (veel) meer kwaliteit en met baumgartp een zeer sterk centrum eindelijk. Alleen rosario is nog een zwakke plek en het feit dat spelers op andere posities worden geposteerd. Dat belemmert de ploeg dat het flitsende voetbal er nog niet uitkomt. Geen idee hoe de onderlinge verhoudingen liggen
 
23VDV23
 
16
29 augustus 2019 om 23:31
Ja, anderzijds is bijvoorbeeld een Vormer nog steeds een belangrijke pion in de Belgische top, maar die zou van z`n leven niet aan de bak komen bij de Nederlandse top. Zeker niet bij Ajax. En zo zijn er wel meer voorbeelden van in Nederland afgedankte spelers die in België opeens meekonden. En andersom die Marin die bij Ajax de boel niet kan bijbenen. Die ranking zegt niet altijd evenveel. Wat Ajax afgelopen jaar en in 2017 heeft laten zien in Europa daar kunnen Belgische ploegen alleen maar van dromen.
 
cabinessence
 
1
30 augustus 2019 om 08:57
"en doe me een plezier en kijk naar de Europese ranking waar net onder de subtop staan" Net even gekeken, jullie staan vlak onder de nummer 6 van Duitsland, de nummer 2 van Griekenland, de nummer 8 van Spanje, de nummer 6 van België, de nummer 4 van Rusland en de nummer 3 van Portugal. Dat is volgens jou de Europese subtop? (En ja, inderdaad, mijn clubje staat nog een paar plaatsjes lager, maar je ziet mij in elk geval niet beweren dat mijn club kans maakt tegen PSG en Real Madrid en tegen de Europese subtop aanzit).
 
Scouserper
 
28
29 augustus 2019 om 22:29
Tuurlik en waarop baseer je dat? Halve finale Cl,wie zat daar ook alweer in afgelopen seizoen? Jullie CL deelnemers gaan geen enkel punt halen in hun poule fase dus zo fantastisch is dat Belgisch voetbal (zeker in Europa) niet. Maar ik snap je zure reactie na zo'n vernedering van deze sympathieke Belgische club
 
Vazquez
 
7
29 augustus 2019 om 22:34
Bwa wij hebben twee Belgische clubs in de CL waardoor onze kansen stijgen op punten terwijl het o zo grote Ajax het alleen moet stellen in de Champions League; maar oh ja Ajax is Europese top dus die halen de halve finales opnieuw probleemloos.
 
RiDIRKulous
 
19
29 augustus 2019 om 22:39
Zelfs city haalt niet jaarlijks halve finales. Totale onzin verkondig je nu. Ik zeg echter niet dat ajax europese top is hoor, maar ik denk dat ajax structureel hogere niveau aantikt dan belgische top.
 
El Fenomeno
 
12
29 augustus 2019 om 22:42
Beetje flauw om zo te reageren. Belgische clubs kunnen in de CL zomaar kansloos eruit vliegen terwijl Nederlandse ploegen in de EL overwinteren.
 
Veloszo
 
9
29 augustus 2019 om 23:15
Ajax tikt inderdaad structureel een hoger niveau aan dan de Belgische top, de ploegen daaronder (PSV en Feyenoord) hebben 50/50 kans tegen de Belgische top. Het is wel zo dat de Belgische ploegen onder de gewoonlijke top 3 (Anderlecht, Brugge, standard) zoals bv een Kaa Gent of KRC Genk over het algemeen betere prestaties neerzetten dan Nederlandse subtoppers zoals bv AZ. Wat dus maakt dat wij in de breedte ‘beter’ zijn, wat verklaard waarom men zegt dat de Belgische competitie beter of competitiever is. Al is het voor elke logisch denkende voetbal supporter ook wel duidelijk dat Ajax hoog boven ons staat.
 
JustPSV95
 
11
29 augustus 2019 om 22:32
Hangt denk meer af van welke posities. Denk persoonlijk dat de top iets sterker is, wat ook komt door het geld wat ze tegenwoordig ook uit veel uitgeven. België is het algemene niveau sws hoger.
 
RiDIRKulous
 
2
29 augustus 2019 om 22:34
Belgische competitie staat ook wat hoger in de ranking, dus zou zomaar kunnen wat je zegt. Al zal t niet veel schelen over de hele linie. Echter, ik ben wel van mening dat de nederlandse top wel een iets hoger niveau heeft.
 
kleinegeneraa7
 
6
30 augustus 2019 om 01:30
Ach het hogere clubniveau mag je houden hoor, zolang wij maar incidentele oplevingen behouden met het nationale team en de clubs ben ik stik tevreden. Mogen jullie mooi AZ en een keer Brazilië oprollen/een keer winnen, dan wij zijn wij wel bezig met de grotere clubs/landen. Is er überhaupt de laatste 30 jaar ooit wel eens een Belgische club in de finale van een CL gekomen of het land in een finale van een WK of EK beland? Maar veel plezier met AZ oprollen.
 
multatuli
 
2
30 augustus 2019 om 08:40
Die commentator van canvas heeft er meer verstand van dan jij: "voetbal speel je niet alleen met je voeten maar ook met je hoofd". Az gewoon terecht gewonnen van die arrogante Belgen.
 
multatuli
 
1
30 augustus 2019 om 08:49
Haha slechte verliezer. Eerst zei je dat Antwerp dit Az zou oprollen en nu die verloren hebben begin je opnieuw met andere Belgische clubs. AZ heeft voorheen Anderlecht ook uitgeschakeld en in de voorbereiding van Anderlecht en Brugge gewonnen.
 
cabinessence
 
1
30 augustus 2019 om 08:50
"lekker veel geluk Az." Als AZ geluk heeft gehad, dan zou dat dus betekenen dat Antwerp pech heeft gehad. Maar dat is niet het geval. Antwerp is gewoon heel dom geweest. Zonder die totaal onnodige tweede rode kaart hadden ze die 1-0 vast wel over de streep getrokken. Volledig eigen schuld.
 
fcoldambt
 
7
29 augustus 2019 om 22:16
Wie de uitslag ziet en niet heeft gekeken denkt dat Az een makkie had. Met de hakken over de sloot. Wel weer leuk 4 ploegen in Europa.
 
SpeedyAFC
 
5
29 augustus 2019 om 22:17
Maar over de sloot, Vier teams gaan Europese poule fases spelen, wat een luxe. De eredivisie zit in de lift.
 
Tim13
 
3
29 augustus 2019 om 22:16
Heel mooi voor AZ. Goed voor de ontwikkeling van de jonge spelers. En natuurlijk goed voor het Nlse voetbal. 4 teams gewonnen in Europa deze week. Dat is al heel lang geleden denk ik. Wat moeten we doen om weer aan plekje te stijgen? Is dat reëel?
 
LosColchoneros
 
18
29 augustus 2019 om 22:16
Iedereen die ‘ja’ stemt kan je niet serieus nemen, stemmen enkel ja omdat Antwerp allemaal debiele dingen deed zoals Lamkel etc, maar over 2 wedstrijden was AZ gewoon waardeloos en was Antwerp de betere zelfs tegen 10 man en 9 man konden ze amper een degelijke kans creeeren..
 
Vazquez
 
6
29 augustus 2019 om 22:22
Jij verdient zo'n groene rand rond je reactie; eerlijk en objectief. Alvast een duimpje
 
multatuli
 
1
30 augustus 2019 om 08:42
Haha loser. Az is gewoon door en Antwerp eruit, dus Az is de betere ploeg.
 
CtrlAltDeLaet
 
3
29 augustus 2019 om 22:17
Voetbal speel je niet alleen met je voeten, maar ook met je hoofd. Aldus de commentator en hij heeft helemaal gelijk!
 
IKEA
 
8
29 augustus 2019 om 22:18
Antwerp toch grotendeels de betere, maar ze hebben het er toch echt zelf toe gemaakt. Dan eens een keer in de 90e minuut scoren, dat is dan wel weer eens leuk. Ben blij voor AZ en voor het Nederlands voetbal. Toch ook erg te doen met Antwerp, de Vlaamse commentator van canvas gaf me een enorm schuldgevoel op hun zender blij te wezen dat AZ won. Ze hadden naar mijn idee er wat niveau betreft gewoon gekund. Spelen op karakter, houd ik wel van.
 
foubi
 
0
29 augustus 2019 om 22:19
Dit az gaat nooit 3e worden in de eredivisie. Tegen 10 en daarna 9 man gewoon niet eens combinatiespel kunnen spelen. Het is eigenlijk een schande en de trainer die er nu zit komt denk tekort voor az. Ben blij dat ze door zijn maar het scheelde niet veel en dit az zou de grootste europese schande van de komende 10 jaar zijn.
 
Ruud_AZ
 
18
29 augustus 2019 om 22:30
Of Az 3de kan worden, weet ik niet maar vergeet niet dat het een jong team is, met een coach die ook net alleen voor de groep staat. Het is een leerproces, en daarom wel belangrijk dat het toch gehaald is. We gaan het meemaken allemaal. Je moet wel een beetje op adem komen, je slaat een beetje door.
 
foubi
 
9
29 augustus 2019 om 22:21
Trouwena de 2e gele kaart was terrecht omdat je niet buiten het veld je doelpunt mag vieren. Dat werd door de Belgische commentator aangegeven. Top commentaar trouwens van de Belgische zender. Kunnen ze hier nog wat van leren.
 
Orgullo
 
5
29 augustus 2019 om 22:22
Mooie avond voor Nederland. Eerlijk is eerlijk, de eerste 80 minuten van AZ waren wel echt schandelijk slecht. Niks voor elkaar spelen tegen 10 man.
 
Jaimy87
 
0
29 augustus 2019 om 23:11
AZ was eigenlijk niet schandelijk slecht. Wat we gezien hebben is wat AZ op dit moment te bieden heeft. Ze speelden naar hun mogelijkheden want ook tegen 10 man werden ze nog onder de voet gelopen. Ze wisten zich geen raad met deze tegenstander. Pas tegen 9 waren ze de baas, en dat was inderdaad na bijna 80 minuten.
 
Bon Jovi
 
11
29 augustus 2019 om 22:24
Antwerp schiet zichzelf lelijk in de voet. Oerdom van Mbokani en vooral enfant terrible Lamkel Ze. Verkoop die gek gewoon, is nog 10x gekker dan Balotelli maar wel veel minder getalenteerd. Dat je zulke fratsen nog pikt van een supertalent, oke, maar hij is niet meer dan een bovengemiddeld talent. Met 11 hadden ze de groepsfase gewoon gehaald en zelfs met 10 was de kans nog groot. AZ was onlachtig, slecht eigenlijk, enkel Stengs kon dreigen. Ach ja, ik mag Paul Gheysens totaal niet, dus zal er niet wakker van liggen. En Gent heeft het wel gehaald. 4 Belgische teams in Europa is niet slecht. Gent en Standard moeten de tweede plaats ambiëren, Club de derde en Genk moet proberen thuis wat te pakken.
 
Bereta
 
5
29 augustus 2019 om 22:30
Zou Utrecht ook mee hebben gekeken?? Snap nog steeds niet waarom Van den Brom naar Utrecht is vertrokken.. Waar spel je nu voor met zo een club? Zodat je volgende seizoen ook een kans krijgt om punten te verspillen voor Nederland?
 
Jaimy87
 
7
29 augustus 2019 om 23:16
Wat een zinloze reactie. Wat zou Utrecht hier precies van moeten opsteken? Of ga je nu beweren dat dit AZ en wat we vanavond gezien hebben een voorbeeld is voor Utrecht? Wat we vandaag van AZ gezien hebben was allesbehalve goed. Het was van een bedenkelijk niveau. Van den Brom is naar Utrecht vertrokken omdat hij een aflopend contract had dat niet werd verlengd. Ga jij dan thuis zitten? Bij Utrecht kon hij drie jaar tekenen en heeft hij inmiddels een hele fijne ploeg gekregen met oa Hoogma, Maher, Gustafson, Ramselaar, Dalmau, Cerny en Bahebeck. Utrecht doet weinig tot niets onder voor AZ en eindigt gewoon bij de eerste 5 dit jaar.
 
Bereta
 
6
29 augustus 2019 om 23:48
in principe zijn alle reacties op voetbalzone zinloos, maar dat terzijde. Zelfs dit kansloze potje voetbal van AZ was niet zo kansloos als Utrecht in die twee potjes. daar moet je gewoon voor doodschamen. Knvb moet Utrecht hun Europese ticket ontnemen als ze buiten de top 4 eindigen, want dit soort ploegen zijn een van de reden waarom het zo slecht ging met Nederland in Europa.
 
Jaimy87
 
1
30 augustus 2019 om 06:44
Ennnnn daar gaan we weer. Het is allemaal de schuld van Utrecht, terwijl de lijst met uitschakelingen in voorrondes van een Ajax toch wel aanzienlijk is hoor. Maar doe een voorstel bij de KNVB zou ik zeggen! Neem ook gelijk AZ mee in je voorstel. Oh nee wacht, Kairat Almany was vorig jaar en nu hebben ze het gehaald dus zijn het grote bazen en verlossers bij AZ. Iets met waan van de dag? Waar was je met je voorstel toen Utrecht het hoofdtoernooi haalde ten koste van Celtic? Toen was je vast een van de eerste om te zeggen hoe geweldig dat wel niet was voor het Nederlandse voetbal. Over onzinnige reacties gesproken. ??
 
007
 
3
29 augustus 2019 om 22:33
Ook slechte wedstrijden moet je weten te winnen. AZ was vandaag gewoon zwak, maar had geluk dat twee domme Antwerp spelers hun een handje wilde helpen. Cadeautjes moet je uitpakken, en dat deden de bezoekers prima. Goed dat AZ door is, maar buiten Stengs was er niemand die een voldoende haalde. De schoonzoon van Frank de Boer heeft een mooie toekomst tegemoet. Hopelijk voor hem zal hij nu in de EL meer laten zien en kan hij volgende zomer weg uit Nederland. Echt een speler met een gouden voetbalcarrière voor zich.
 
Ruud_AZ
 
6
29 augustus 2019 om 22:36
Het was niet goed, maar wel heel leerzaam hoop ik. Ze moeten echt 2 systemen gaan leren, tegen fysieke tegenstanders. In de eredivisie heb je daar geen last van, maar Europees wel. Al hebben we wel een voordeel bij Ado op kunstgras :. Dat eeuwige getik, om de 16 kan niet altijd. Kom op Slot ik begrijp dat je ook beginnend bent maar ik verwacht meer vanaf nu. Wel grappig dat die 2 supporters van Vitesse gelijk hebben gekregen, in de gelderlander.
 
Jaimy87
 
0
29 augustus 2019 om 23:07
Er bestaan geen systemen voor tegen fysieke tegenstanders. Daarvoor moet je gewoon een elftal hebben dat onder dat fysieke geweld kan uit voetballen. Dus of voetballend de baas kan zijn, wat dit AZ niet kan, of mee kunnen gaan in de fysieke strijd (en daarbij voetballend de betere en mentaal de slimmere blijven) en die kwaliteiten zie ik ook niet in dit AZ. Mbokani en Lamkel Ze lopen niet over van intelligentie, dus AZ mag hen bedanken, maar tegen lepe Italiaanse, Franse en Duitse clubs ben je gewoon in de aap gelogeerd als AZ zijnde. Zag van der Sar vanavond ook blij zijn met Lille, maar die gaan daar nog wat beleven. Beloven interessante wedstrijden te worden!
 
 
9
29 augustus 2019 om 22:46
Zowel qua voetbal als fans niet bepaald een positief beeld afgegevend dat Antwerp. Good riddance.
 
GW1988
 
11
29 augustus 2019 om 22:52
Kunnen ze bij Fox die Canvascommentator geen contract aanbieden? Ik luister 3x liever naar hem dan naar Koert Westerman, Leo Oldenburger of Leo Driessen.
 
Eydie Cee
 
0
30 augustus 2019 om 00:38
Nochtans zou je moeten horen welke kritiek deze Filip Joos in Belgie krijgt. Ik lees dikwijls reactie's dat als hij commentaar geeft, men de klank afzet en de commentator van de radio beluistert.
 
diablo73
 
8
29 augustus 2019 om 22:57
Pffff de uitslag telt zullen we maar zeggen. Weliswaar een lastige uitwedstrijd tegen een stugge en heel vervelende ploeg maar evengoed een matige pot van AZ. Toch ben ik er van overtuigd dat AZ de eerste wedstrijd een betere uitgangspositie had kunnen creëeren als deze in Alkmaar was gespeeld. Des te knapper is het dat ze drie voorrondes hebben overleefd! Nu hopen op mooie tegenstanders in de poulefase. Al met al een prachtige week voor het Nederlandse voetbal!
 
kevin1994
 
2
29 augustus 2019 om 23:34
Toch wel jammer dat de Antwerpen supp vorige niet welkom waren in Enschede.... ze hebben wel een bepaalde fanatisme die mij wel aan staat
 
 
2
29 augustus 2019 om 23:35
Wat een prachtig resultaat dit. Gefeliciteerd AZ. Erg mooi voor het Nederlandse voetbal dat Ajax, AZ, PSV en Feijenoord Europa ingaan. Nu hopen dat ze alle 4 na de winter nog aktief zijn en Nederland kan eindelijk weer omhoog kijken op de Europese ranglijst.
 
4Ever4Ajax
 
6
29 augustus 2019 om 23:38
Het was barslecht van AZ, maar dat boeit nu niet! AZ is gewoon als 4e Nederlandse ploeg actief in Europa en dat is het enige dat telt! Topprestatie van allemaal!
 
brandkraan
 
1
30 augustus 2019 om 07:45
Wat een rivaliteit hier op vz tussen Belgen en Hollanders. Daarom ben ik voorstander van de BeNe competitie. De competenties zullen dan sterker en aantrekkelijker worden. Meer topwedstrijden.
 
Niels033
 
3
30 augustus 2019 om 07:55
Hele vreemde wedstrijd was dit. Die belgen dachten AZ even op te rollen maar dat liep even wat anders. Verschrikkelijk oud en lelijk stadion is dat toch. Echt zo'n oostblok stadion. Die belgen lopen wel 15jaar achter met betrekking tot stadions. Nederland heeft een paar jaar achter gelopen op die belgen maar dat is nu toch wel anders hoor. Ajax beter dan Anderecht PSV beter dan Club Brugge AZ beter dan Standaard Feyenoord gelijk aan Genk. En ja wij hebben ook nog de europees/verdediger/talent van het jaar...
 
Klijnhout_M
 
0
30 augustus 2019 om 08:49
Feyenoord gelijk aan Genk? Je bent toch niet helemaal serieus? Genk de huidige kampioen van Belgie en Champions League deelnemer. Daar mag Feyenoord alleen van dromen! PSV beter dan Club Brugge? Ik moet dan nog maar bezien. Club Brugge draait ook prima en heeft het prima gedaan in de voorrondes van de Champions League in tegenstelling tot Psv. En Ajax vergelijken met Anderlecht, tja wie is er op dit moment niet beter dan Anderlecht?
 
Fionn
 
0
30 augustus 2019 om 09:54
De Belgen lopen 15 jaar achter met stadions ... maar bij hun blijft het dak er wel op dus je kan je afvragen of dat nu zoveel slechter is ...
 
voetbalfreak
 
1
30 augustus 2019 om 08:18
Die Boadu, wat een pannenkoek is dat, die snapt het nog niet helemaal. Éérst bewust hands maken met al een gele kaart op zak, later de bal nog van de voet van Druijff plukken die kan scoren terwijl hijzelf buitenspel staat.
 
Klijnhout_M
 
2
30 augustus 2019 om 08:56
Gisteren deze wedstrijd op de Belgische Sporza gekeken en genoten van dit schouwspel. Wat me als eerste op viel is dat de commentator heerlijk neutraal verslag gaf. Wat een domme onbezonnen actie van Mbokani met geel op zak, zo een sliding inzetten op Vlaar. Dan heb je zo veel ervaring dan heb je er gewoon niks van begrepen. Evenmin als de maker van 1-0 al had ik als scheids zijnde dit laten gaan, zo erg vond ik het juichen niet en emotie zeker als er veel op het spel staat hoort er gewoon bij. AZ uiteindelijk de gelukkigste in verder een vermakelijk duel als neutrale kijker.
 
Niels033
 
2
30 augustus 2019 om 09:38
@klijnhout_m Vergelijking Ajax vs Anderlecht niet helemaal terecht idd. Anderlecht zou bij ons ook middemoot draaien. Dramatisch beleid daar. Genk kunnen we dan vergelijken met Ajax en dat verschil hoef ik dan niet op te noemen lijkt me..