Bijna vijftig Europese clubs ingelicht over nieuwe Super League-opzet
Donderdag, 9 februari 2023 om 17:37

De beleidsbepalers van de Super League hebben een nieuw voorstel gedaan aan de Europese clubs. Er moet een open competitie komen van zestig tot tachtig clubs waarbij de sportieve prestaties in eigen land de boventoon blijven voeren. Het idee voor een gesloten competitie met steevast dezelfde deelnemers is daarmee definitief van tafel. Onderling zullen de teams minimaal veertien Europese wedstrijden gaan spelen, zo is het plan van A22 Sports Management.

Directeur van A22, Bernd Reichart heeft sinds vorig jaar oktober met vijftig Europese clubs gesproken over de nieuwe opzet. "Ons doel is om een duurzaam sportproject voor Europese clubcompetities te presenteren dat op z'n minst voor alle 27 EU-lidstaten beschikbaar is, zo snel mogelijk na ontvangst van het arrest", aldus Reichart. "De problemen zijn duidelijk en er moet actie worden ondernomen in het belang van fans, spelers en clubs."

Bij de vorige opzet zouden er vast deelnemers meedoen aan de gesloten competitie. Volgens de 48-jarige topman zal daar geen sprake meer van zijn. "Een Europese voetbalcompetitie moet een open competitie met meerdere divisies zijn, met zestig tot tachtig teams, zodat een duurzame verdeling van de inkomsten over de piramide ontstaat. Deelname moet gebaseerd zijn op jaarlijkse sportieve verdienste en er zouden geen vaste leden mogen zijn."

De European Club Association (ECA) heeft enkele uren na het nieuws zelf een persbericht naar buiten gebracht. De organisatie, waar Edwin van der Sar het Nederlandse bestuurslid van is, denkt dat er genoeg aanpassingen zijn toegepast de afgelopen jaren. "Er is echt veel vooruitgang en positieve verandering bewerkstelligd door de ECA in de afgelopen jaren, in samenwerking met alle partijen binnen het voetbal. Vanaf 2024 zullen er meer clubs uit meer landen meedoen in de Europese groepsfases, waarmee veel meer geld verdeeld kan worden."

Meer nieuws
   
00:08
00:08
De Ligt onthult de pijnlijke woorden van de grensrechter na diens blunder
34
   
00:05
00:05
Hoe Ipswich Town na 22 jaar en op unieke wijze terugkeert naar de Premier League
8
   
23:20
23:20
Grove arbitrale blunder: De Ligt wordt tegen Real Madrid onterecht teruggefloten
151
   
22:59
22:59
Real Madrid gaat naar finale dankzij spectaculaire late comeback tegen Bayern
353
   
22:55
22:55
PSV krijgt serieuze concurrentie in strijd om Driouech: bod ligt bij Excelsior
15
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (61)

 
Ewoud
 
14
9 februari 2023 om 17:44
Moeilijk om concreet op in te gaan zolang de echte plannen nog niet in te zien zijn, maar mijn grootste weerstand was tegen de gesloten competitie en daarmee samenhangend het feit dat de nationale competities niet meer belangrijk zouden zijn. Als dat nu inderdaad niet meer het geval is, sta ik best open voor een nieuw idee. De nieuwe CL opzet is ook niet jevanhet wat mij betreft.
 
AjaxxxLove
 
21
9 februari 2023 om 17:50
Die gesloten competitie was mij ook een doorn in het oog, dus blij dat dat van de baan lijkt. Maar ook het spelen van wedstrijden in verre, onbereikbare oorden stoort mij geweldig. Europese uitwedstrijden zijn prachtige ervaringen en die worden voor 99,9 procent van de lokale fans volslagen onhaalbaar als die in China of het Midden-Oosten terecht komen. Gebeurt nu natuurlijk al met finales of supercups, maar om dat met alle wedstrijden te doen moet je als supporter van je lokale club niet willen. Maar goed, zoals je zelf al zegt, het is goed dat er beweging in de plannen kan komen. Die achterlijke, ronduit arrogante houding van het oorspronkelijke plan kon natuurlijk nooit doorgang vinden. Dat werd alleen toegejuicht door kortzichtigen, en zelfs die wisten vaak beter.
 
Hendrik123
 
22
9 februari 2023 om 18:15
Hun intenties zijn allang duidelijk. Alle wijzigingen die ze nu doorgevoerd hebben zijn er puur om het van de grond te krijgen. Ik vertrouw het voor geen meter.
 
Zeballos
 
4
9 februari 2023 om 18:28
Hendrik123 Inderdaad, de eerste plannen zijn nog mild. Ik heb ook het gevoel dat het slechts een testje is, en de 'echte' SL-plannen pas later bekend zullen worden met hele seizoenen in de VS/China oid
 
SocioFan1
 
8
9 februari 2023 om 19:23
Nee maar de Uefa, clubs als psg, city, newcastle zijn wel te vertrouwen toch. Jaja.
 
Hendrik123
 
6
9 februari 2023 om 19:43
Het gaat hier om de super league.. Dat het voetbal verrot is hoef je mij niet te vertellen.
 
IkWeetAlles11
 
16
9 februari 2023 om 18:46
50 clubs, verdeling nog niet bekend. Laat me raden..8 Engelse, 8 Duitse, 8 Spaanse, 8 Italiaanse, 6 Franse, 6 Portugese. Kunnen wij met de andere landen nog 6 plekken verdelen, zoiets?
 
Homelander
 
8
9 februari 2023 om 17:52
Dat er meer clubs mee doen uit andere landen vind ik op zich wel goed maar het niveauverschil zal gigantisch zijn in het begin, hopelijk is er dan wel een limiet voor de hoeveelheid clubs vanuit 1 land per divisie anders krijgen we heel snel de hele top 6-8 uit Engeland in 1 divisie bijvoorbeeld. En hopelijk houden ze ook een keer rekening met de belastbaarheid van spelers met de extra wedstrijden, niet elke club heeft een selectie met 22 spelers van het vereiste niveau. Dan wordt het belang van een nationale competitie ook minder groot door het financiële plaatje van deze Super League.
 
MeMyselfAndI
 
18
9 februari 2023 om 17:57
Het doel van de topclubs met deze super league was een garantie op de Europese monsterinkomsten. Het feit dat ze de gegarandeerde startplaatsen eruit hebben gehaald betekend waarschijnlijk dat ze op een andere manier alsnog gegarandeerd worden van deze inkomsten. Je kunt er dus gif op innemen dat je straks alsnog naar een competitie zit te kijken met 10 Engelse, Spaanse en Italiaanse ploegen. Erg jammer allemaal als je het mij vraagt. Het zijn allemaal commerciële gedrochten waar ik persoonlijk totaal niet op zit te wachten.
 
TULLIUS
 
2
9 februari 2023 om 18:23
@memyselfandi Ja, eens. Ik heb er ook moeite mee vertrouwen te hebben in dat de ESL een duurzaam systeem weet te creëren dat niet voornamelijk de belangen van de eliteclubs dient. Mijn inziens is de aanpassing van het format vooral een manier om het oordeel van het Europees Hof voor te zijn. Het lijkt er namelijk op dat een format met een gesloten competitie daar afgewezen zal worden.
 
Feye_88
 
8
9 februari 2023 om 18:10
Internationale salary cap invoeren + minimum aantal jeugdspelers vanaf 2030 ofzo. Incentief creëren om zelf op te leiden en minder te handelen.
 
TULLIUS
 
4
9 februari 2023 om 18:13
@feye_88 Die salary cap zou dan wel gelijk moeten zijn in verschillende landen. Dat lijkt me vrij lastig om door te voeren, onder meer omdat dit niet enkel samenhangt met regels in het voetbal, maar ook met brede nationale en Europese wetgeving.
 
Lierse1997
 
4
9 februari 2023 om 18:21
Waar komt het idee vandaan dat salary caps werken? Het heeft vooral als gevolg dat matige spelers enorme salarissen en goede spelers waanzinnige salarissen ontvangen (kijk naar de NBA).
 
Feye_88
 
1
9 februari 2023 om 18:23
Klopt, maar je kunt er wel naar kijken. Het zorgt er namelijk wel voor dat clubs financieel gezonder kunnen worden. Dit zijn regels die je als clubs onderling kunt afspreken. Maar het gaat natuurlijk nooit gebeuren. Het is meer een utopie
 
TULLIUS
 
2
9 februari 2023 om 18:26
@lierse1997 Eens. Ik denk ook niet dat salary caps zouden leiden tot het gewenste resultaat.
 
Feye_88
 
2
9 februari 2023 om 18:29
@lierse Als je het goed invoert haal je druk van de ketel voor clubs op salarissen te moeten betalen die je eigenlijk niet kunt volhouden. Ook kunnen kleinere clubs dan beter concurreren, omdat de keuze niet alleen financieel is. Met de toenemende spelersverheerlijking zullen sponsorcontracten ook gewoon een groter deel van spelersinkomsten vertegenwoordigen. de NBA heeft nog een heleboel andere rare regels en een vast aantal 'franchises'. Dat kun je niet echt vergelijken.en je hoeft hun methode ook niet te kopiëren.
 
TULLIUS
 
1
9 februari 2023 om 18:33
@feye_88 Ik zou in dat geval liever een goed functionerend systeem van solidariteit tussen de clubs zien. Momenteel is de verplichte solidariteitsbijdrage bij een transfer zeer, zeer beperkt. Als dat beter vorm zou worden gegeven, zouden kleine clubs daadwerkelijk meeprofiteren van de enorme bedragen die omgaan in de top van het voetbal. Daarnaast moeten de FFP regulations nog verder aangescherpt worden. Dit is al wel een proces dat recent veel aandacht heeft gehad, maar is evident nog niet effectief genoeg.
 
Feye_88
 
2
9 februari 2023 om 18:37
Ik vind niet dat clubs elkaar hoeven te steunen. Als club moet je je eigen bedrijfsvoering regelen. Je handje ophouden omdat andere clubs beter presteren past niet echt bij de competitieve aard van de sport. Ik vind wel dat clubs met dezelfde voorwaarden moeten werken, aka een level playing field.
 
TULLIUS
 
1
9 februari 2023 om 18:43
@feye_88 Het is juist vanwege die competitieve aard van de sport en een level playing field dat zo een systeem wenselijk is. Hoe kan een kleinere club (of competitie) anders ooit nog groeien naar de absolute top?
 
Feye_88
 
0
10 februari 2023 om 12:20
Dat is dus aan een club toevertrouwd. Door een minimum aan jeugdspelers in je selectie te moeten hebben, wordt je als kleine club minder snel leeggeroofd en kun je meer beleid voeren op het opleiden van spelers. Zo zullen er nog meer maatregelen te bedenken zijn die een level playing field bevorderen. Maar geld geven aan je concurrenten gaat er bij mij niet in. Dat zal een verschil van inzicht tussen ons zijn
 
Sirius
 
0
9 februari 2023 om 20:50
Juist niet. Het wordt eens tijd dat de verdeling qua plekken eerlijk is en niet gebaseerd is op geld en geografie. Vindt je het dan gek dat clubs uit Georgie in relatieve zin straatarm blijven terwijl die Engelse clubs met hun TV centen nog veel rijker worden met 6 plekken in zo'n hoofdtoernooi? Dergelijke opzetten zijn de hele reden waarom de verschillen (buiten geografie) nog veel groter zijn geworden.
 
Silvacity
 
1
9 februari 2023 om 23:14
@Sirius Je krijgt dan ook scheve verhoudingen in lokale competities. Een Dynamo Zagreb is dan elk jaar rond kerst al kampioen in eigen land. De verschillen tussen de top competities en de rest ga je financieel nooit kunnen dichten
 
MeMyselfAndI
 
41
9 februari 2023 om 17:54
Ik zie liever toch liever gewoon weer een competitie waar de nummers 1 van iedere competitie tegen elkaar strijden. Dan kunnen de nummers 2 naar de Europa League en de nummers 3 naar de Conference League. Zoiets lijkt mij veel leuker om te zien dan dit soort commerciële gedrochten van competities. De Europese competities gaan steeds verder de verkeerde kant op wat mij betreft. Het feit dat de laatste vier van alle competities tegenwoordig uit Bayern, PSG en verder alleen Spaanse en Engelse clubs bestaan is een ramp. Maak er gewoon weer een competitie van tussen de verschillende Europese kampioenen.
 
Gooner4
 
12
9 februari 2023 om 18:11
Maar wordt het dan ook leuker? Dan zijn bv de halve finales bijna altijd clubs van hetzelfde land. Daarnaast heel weinig topaffiches, iets wat de huidge CL juist mooi maakt.
 
Nr.11
 
17
9 februari 2023 om 18:20
De nummer 1 van iedere competitie kunnen verschillen. Dus krijgen we steeds andere clubs. En er kan altijd een topclub eerder uitvallen met een klein gelukje. Dus ja, dan wordt het wel leuker
 
Gooner4
 
4
9 februari 2023 om 19:57
Ja dat klopt, maar de kampioenen van Engeland, Spanje, Duitsland en Italie zijn normaal gesproken sterker dan alle anderen (en PSG natuurlijk). Daarnaast heb je dan in de hele CL een paar leuke potjes, de rest is niets aan. Kijk maar eens naar de 16 kampioenen die er dan bv in zouden spelen. Nee, doe maar gewoon zoals het nu is.
 
Nymus
 
3
9 februari 2023 om 19:09
Dan speel je dus in het geval van 32 kampioenen ook met teams uit landen als Arzebedjan, Moldavië en Kazachstan.
 
Timmio
 
11
9 februari 2023 om 20:02
Dat is toch prachtig?
 
Silvacity
 
2
10 februari 2023 om 00:01
Het idee van een competitie is spanning en uitdaging. Meer 6-0 wedstrijden gaan de competitie niet beter maken. Het is een utopisch idee waar bepaalde voetbalfans continu op terug blijven vallen. De tijden zijn verandert. Toen alle teams nog met zelfopgeleide spelers speelden werkte dat concept
 
Almogaver
 
8
9 februari 2023 om 19:24
Je hebt het over het oude format, van voor de CL. Toen de kampioenen de EC I speelden, je daarnaast de Eruopese beker voor bekerwinnaars had (ook een leuk toernooi!) en een soort UEFA Cup. Was ook een veel beter en leuker format. Ja, met een beetje pech lag je team er vrij vroeg al uit, maar dat is juist de charme. Veel meer verrassingen, veel meer diversiteit aan clubs. Barça dat bv in 1992 de EC won en in 1994 in de finale stond, verloor in 1993 in de tweede ronde al van CSKA Moskou.
 
MeMyselfAndI
 
5
9 februari 2023 om 21:08
Dat is toch ook precies de charme van een dergelijk toernooi? Ik zie liever dat soort wedstrijden dan voor bijv. de 4de keer in het seizoen een Liverpool-City. Als je dergelijke wedstrijden wil kijken dan zet je Match Of The Day op. Ik kijk ook graag Engels voetbal maar als je alle kampioenen van Europa onderling aan het werk ziet dan lijkt mij dat veel leuker.
 
Silvacity
 
3
10 februari 2023 om 00:03
Toen waar de verschillen tussen clubs veel en veel kleiner. Dat ga je nooit meer na kunnen bootsen in het huidige tijdperk. Daadnaast maak je de regionale competities kapot. Zij die CL spelen zullen heer en meester in eigen land worden voot decennia
 
real8madrid
 
2
9 februari 2023 om 21:18
Maar is dat ook echt interessanter/leuker om te zien? Dan krijg je in de CL gewoon 3 tot 4 kandidaten op eindwinst en de rest zit erbij voor spek en bonen. Zelfde in de EL met 2 kandidaten waar het dan gewoon tussen de Engelse en Spaanse 2e plekken zal gaan, zelfde in de Conf L met de Engelse en Spaanse 3e plekken en mocht er dan nog een 4e competitie bij komen is die gewoon voor de Engelse 4e plek.
 
guust0
 
0
10 februari 2023 om 06:06
@memyselfandi Ik heb even snel geteld (dus kan er iets naast zitten) en ik kom op 54 Landen. Als we daarvan wedstrijden van de beste 16 tegen elkaar nemen dan zit daar het potentieel van verrassingen en ouderwetse charme zoals we het in het verleden hebben gehad. Als je daar echter de overige 38 aan toevoegt zullen hier duels tussen zitten waar buiten de fans van betreffende clubs weinig mensen op zitten te wachten. Van de kampioen van Ijsland tegen die van Malta krijg ik het niet echt warm. Ook de semiprof/amateurs tegen top teams als Bayern M. lijkt mij voor bijna niemand leuk. Daarom zullen er voorrondes moeten komen om het kaf van het koren te scheiden. Uit commercieel oogpunt zie ik het nooit gebeuren dat er enkel voor knock-out rondes gekozen zal worden, dus het is waarschijnlijk dat er poule fases zullen zijn. Hier zal dan het grote geld te verdienen zijn en clubs uit landen 8-16 zullen hierdoor een onevenredig groot voordeel in begroting krijgen tov de concurrentie in de eigen competitie. Moraal van dit verhaal: waar ook voor gekozen word, de perfecte keuze is er niet. (ook al vond ik het vroeger ook leuker)
 
MADRIDISTA2014
 
2
9 februari 2023 om 17:54
Ik was fan van het orginale plan mede omdat het niveau hoger zou zijn maar dit klinkt gwn als cl ik zou niet weten waarom er een super league moet komen met deze voorwaarden
 
Almogaver
 
2
9 februari 2023 om 23:00
Fucken met Uefa. Vind ik reden genoeg.
 
Klaas Analiste
 
15
9 februari 2023 om 17:54
Waardeloos idee. Al die grote clubs denken alleen maar aan geld en niet meer aan de lokale fan. Volgende stap is het spelen in landen als India, Somalië en Noord-Korea. Grote wedstrijden zullen hun charmes gaan verliezen. Die patsertjes die dit bedacht hebben moeten lekker opdonderen naar patsereiland. Die bal gehakt van Barcelona zal dit weer vast bedacht hebben.
 
AFCA_3star
 
3
9 februari 2023 om 20:54
Je hebt gelijk hoor, maar in feite is dat bij de FIFA in het huidige systeem niet veel anders. Die laten ook een WK in een achterlijk land als Qatar spelen en de Champions League bestaat voor 80% ook uit dezelfde patserteams. Ik zeg niet dat het beter wordt van die Super League, verre van zelfs, maar heel veel slechter kan het ook niet worden.
 
Spitsenduo
 
2
9 februari 2023 om 17:56
De uefa heeft de hele opzet van de Champions league al verpest met die nieuwe groepsfase vanaf volgend jaar. Dus dit kan misschien best wel nog wat zijn.
 
SocioFan1
 
7
9 februari 2023 om 17:59
Dit ziet er beter uit, gesloten ging nergens over. Europees voetbal moet beschermd worden tegen foreign gassies, rijke eigenaren en oliestaten. En helemaal als zo`n staat ook nog eens de uefa in hun pockets heeft. En zie de PL, wat is daar nou nog Engels aan? Zo`n FA is ook een lachertje gewoon, je hebt geld? Ah welkom. 90 % of zelfs meer is gewoon van buitenlandse eigenaren en sommige zelfs met unlimited geld. Daar moet je je als europees voetbal tegen beschermen. En dan hoor je dat Qatar mogelijk ook Man U gaat overnemen, hoe dan!? Nee gewoon afstand nemen van de Uefa en een nieuwe interessantere opzet (meer top matches, zal ook een boost geven) waarbij er strictere ffp regels zijn. Je zal zien dat clubs met rijke buitenlandse eigenaren, staten zich moeten houden aan een stricte ffp en niet zomaar los kunnen gaan. In alles is dit broodnodig, om vooral het europees voetbal te beschermen tegen unlimited geld van buitenaf die aan financiele doping doen.En dan kan men wel roepen ja maar Madrid, barca en Juve kijken alleen naar hunzelf uhhh. Ook al zou dat zijn! Maar nee ze kijken naar het groter geheel, het europees speelveld wat compleet veranderd is (plus de boost die dit geeft, meer topmatches, maar ook alle andere clubs gaan meer verdienen en nogmaals het beschermen van etc.). Maar wat ik niet snap! ...Hoezo zien sommige wel liever een city, psg straks newcastle met een oliestaat als eigenaar, die het hele voetbal (eco systeem) verwoesten, het voetbal compleet willen overnemen maar de klassieke topclubs die zich er tegen verweren zijn opeens eng, een schande, moeten stoppen etc.! En dan roepen vele, They saved football! Yeah right! ??
 
TULLIUS
 
2
9 februari 2023 om 18:11
@sociofan1 Ik volg je in veel van je punten hoor, maar ik ben het oneens met je opmerking dat clubs als City, PSG en Newcastle het hele ecosysteem van het voetbal verwoesten. Dat systeem is gebaseerd op het idee van solidariteit, waarbij het geld van de elite doorstroomt naar het laagste amateurteam. Op de huidige vorm daarvan is veel aan te merken, want het functioneert zeker niet optimaal, maar het lijkt nog altijd beter te zijn dan het format van de ESL. Als de financiële boost die de ESL geeft wordt voorbehouden aan de 60-80 clubs die eraan meedoen, zonder een vorm van solidariteit met clubs die niet meedoen, dan vormt dat een enorme inbreuk op de voetbalpiramide en het ecosysteem dat daarmee samenhangt.
 
SocioFan1
 
2
9 februari 2023 om 18:31
Je mist wel een belangrijke punt hoe dat dan gaat. Voordat ik daar mee verder ga. Je laatste punt. In de CL doen er maar 32 clubs mee he, straks iets meer. De ESL spreekt over 60 a 80 teams! Dus meer clubs, dus ook meer kleinere clubs en die allemaal mee profiteren van dit nieuwe concept. Financieel en in status. Spelers kunnen meer waard worden na een leuk seizoen e.d. Dat allemaal is veel meer waard! Terug naar het eerste. Het eco systeem hiervoor was structureel. Klassieke topclubs halen eerlijk geld binnen en geven het uit, kleinere clubs verdienen eraan en doen het zelfde met weer kleinere clubs etc. en als je goed beleid voert klim je gewoon omhoog, en andersom val je weg. Maar het heeft een eerlijke structuur. Met deze staatsclubs brengen misschien geld met zich mee voor het eco systeem en voor de lagere regionen maar zelf geven zij zich een boost dat niet natuurlijk is, wat gewoon financiele doping is. Kijk alleen naar city, 10 jaar tijd en ze domineren de PL. Kijk naar psg, ligue 1 is een lachertje. De andere clubs komen er mever nooit in de buurt. Hele structuur is oneerlijk geworden, zo scheef als wat. City heeft nu zogenaamd de meeste omzet van alle clubs, dat is een en al onzin. Opblazen van sponsors e.d.. Op VI spreekt Knipping er duidelijk over.
 
TULLIUS
 
1
9 februari 2023 om 18:41
@sociofan1 Aangaande je eerste punt: dat hangt af van hoe de ESL dit vorm wil geven. Ik ben wel benieuwd naar welke vorm van solidariteit de ESL voor ogen heeft. Is het enkel duurzaam voor de 60-80 clubs die meedoen of ook voor clubs die niet meedoen? Dat is nog niet duidelijk. Ik ben het wel met je eens dat kleinere clubs ook met de huidige opzet van de Europese toernooien maar in beperkte mate meeprofiteren. Met betrekking tot je tweede punt: ik ben het met je eens dat er een enorme flaw zit in een ecosysteem. DIe truc met de sponsorcontracten is inderdaad schandalig. Aan de andere kant hebben ook de traditionele eliteclubs een financiële voorsprong en machtspositie die kleinere clubs eigenlijk niet meer in kunnen halen. Dat voelt net zo goed oneerlijk en onwenselijk voor een sport. Ik zou daarom graag een bredere hervorming van het ecosysteem zien, ook met strengere FFP regels (die daadwerkelijk gehandhaafd worden).
 
MeMyselfAndI
 
2
9 februari 2023 om 18:19
Klopt, deze clubs doen het puur vanwege eigen belang. Zelf hebben ze toon gezet met het grote geld maar nu schrikken ze van de dreiging van nog vermogendere clubs. Ze hebben zelfs recent de FFP compleet uitgehold zodat het niks meer voorstelt om maar bij te kunnen blijven. Een indicatie over scheef de regels nu zijn: Barca blijft ruimschoots binnen de nieuwe FFP regels terwijl Ajax erbuiten komt. VI had hier afgelopen zomer een goede video over. Alles gaat straks op basis van omzet waardoor de sky de limit gaat worden. Nu komen deze clubs weer met dat gedrocht van een superleague. Ga eens terug naar de oude opzet waarbij alleen de kampioen mee kan doen. Op de manier waar het nu gaat wordt er op landelijk niveau álle competitiviteit uit de competities geslagen. Ik denk dat een soort Amerikaans systeem de enige echte oplossing voor dit probleem. Dit zal Madrid echter nooit bepleiten want dan heeft Madrid ineens 50 clubs die als concurrent kunnen dienen i.p.v. enkel het nieuwe geld. Kortom, alle clubs denken enkel aan zichzelf en doen alles om zich in de best mogelijke positie te manoeuvreren.
 
Lierse1997
 
3
9 februari 2023 om 18:13
Er zal wel weer heel veel gezeik op komen maar dit kan echt wel een beter format zijn dan het huidige UEFA-format.
 
SocioFan1
 
8
9 februari 2023 om 18:21
Niet alleen dat. Een Uefa dat in handen is van Psg, waar Nasser de voorzitter, met daarbij de ECA waar uiteraard meneer Nasser de voorzitter is. En een Uefa format dat geregeld is met Bein, waar jajaa Nasser een voorzitter is. Wordt tijd dat dat compleet afgebroken wordt! ?????
 
Sirius
 
0
9 februari 2023 om 20:47
De UEFA van nu is nog niets anders dan 10 jaar terug. Het is ook niet zo dat PSG aantoonbaar wordt voorgetrokken met betrekking tot lotingen e.d. Wat denk je wat er gebeurt met zo'n Superleague? Een eerlijke verdeling van plekken zonder enige vorm van achterstelling of bevoordeling? Natuurlijk niet. De qua oppervlakte kleine landen worden wederom achtergesteld en de grote landen willen het maximale. Er is maar 1 oplossing voor de oneerlijkheden in de voetballerij en dat is als alle bonden actie ondernemen. Dat gaat natuurlijk nooit gebeuren, want men denkt allemaal aan zichzelf. Dat geldt des te meer voor clubs. Een Superleague wordt dus gewoon een ergere versie van de CL waar de grotere clubs op deze planeet nog meer macht krijgen, terwijl ze al veel te veel macht hebben.
 
madmarcel
 
1
9 februari 2023 om 18:36
De Europa League en Conference League zijn wat mij betreft prima formats. Champions League kijk ik nooit vanwege die kutclubs met selecties van anderhalf miljard. Ik zie niet in hoe dit nieuwe plan er voor gaat zorgen dat dat soort clubs verdwijnen/veranderen
 
Lierse1997
 
2
9 februari 2023 om 18:39
EL en conference league krijgen ook dat nieuwe CL format volgens mij. Maakt het toch ook een stuk minder aantrekkelijk.
 
Sirius
 
0
9 februari 2023 om 20:43
Wat verandert er dan precies buiten een andere organisator? De grote landen en hun competities worden nog steeds voorgetrokken waardoor de al rijke competities (enkel vanwege geografie) nog rijker worden en het verschil alsmaar groter blijft worden. Dan kun je net zo goed met z'n allen je macht laten zien door als een collectief front tegen de UEFA in te gaan. Dan is een reorganisatie heel dichtbij, maar dat willen sommigen helemaal niet. Die willen gewoon nog meer centen en meer inspraak in wat er gebeurt op dat vlak. Het is gewoon hetzelfde liedje, maar met een andere naam. Je denkt toch niet dat bijvoorbeeld de Engelsen genoegen nemen met hooguit 2 plekken? Met zo'n nieuwe Superleague is de kans groot dat het zelfs van 4 naar 6 gaat. Dat moet je helemaal niet willen.
 
nuanceman
 
8
9 februari 2023 om 18:18
Ik ga steeds vaker op zaterdagmiddag hier bij de club bij mij om de hoek kijken. Blijk je voor een paar euro naar binnen te mogen, geen gedoe met politie en rellen. Bier voor drie euro en geen VAR. Best leuk.
 
Nr.11
 
7
9 februari 2023 om 18:23
Eens! Ik ga soms lekker naar Excelsior met vrienden. Lekker goedkoop kaartje en je kan in 1x naar binnen lopen
 
Zermatt_Person
 
3
9 februari 2023 om 18:19
Echt sneu dit... Staat Nederland na zoveel jaren eindelijk op de 6e plek van de UEFA-coefficienten ranking, wat ze recht geeft op twee directe CL tickets naar groepsfase, komt er zo'n stomme super league. Hoe genaaid kun je zijn zeg...
 
Sirius
 
1
9 februari 2023 om 20:39
Gewoon eigen schuld als je hier intrapt. De zogenaamde B- en C-landen (qua oppervlak dus kleiner) worden dan ongetwijfeld nog steeds achtergesteld en het grote geld regeert. Het blijft opmerkelijk hoe de overgrote meerderheid na al die jaren nog steeds niet snapt hoeveel macht ze hebben. Er zijn veel meer B- en C-competities dan A-competities in Europa.
 
ModricMagic
 
1
9 februari 2023 om 18:58
Ziet er veel beter uit zo’n open opzet. Van het eerst was ik ook geen fan van. Denk dat dit beter is dan de CL dan onder de UEFA zit. Zeker omdat het geld veel eerlijker zal verdeeld worden dan dat de UEFA alles in hun zak stoppen. Ben benieuwd of het ook doorgaat in de komende jaren.
 
Trissy
 
4
9 februari 2023 om 19:07
Het gaat waarschijnlijk nooit meer gebeuren, maar wat zou ik het toejuichen als we een opzet krijgen waarbij van ieder land de nummer 1 de Champions League ingaat, de nummers 2 en 3 de Europa League ingaat en de nummers 4 en 5 in de Conference League gaan spelen. De geldverdeling bij de drie toernooien wat meer in balans brengen en zo zorgen voor 3 toernooien met mooie en soms verrassende affiches.
 
1900DusanTadic
 
0
9 februari 2023 om 19:50
Zou voor het voetbal (van uit commercieel perspectief) denk ik een goede stap zijn. Andere sport competities zoals de NFL en NBA zijn de afgelopen jaren een stuk toegankelijker geworden in landen die traditioneel worden gezien als voetbal markten. Je ziet in veel van de grote Europese landen de populariteit van die competities erg groeien en om daar mee blijven te concurreren moet voetbal met een beter product komen. De huidige voetbalcompetities zijn vaak een stuk onprofessioneler en voorspelbaarder en daar zal verandering aan moeten komen als ze willen dat voetbal de komende 100 jaar nog steeds zo dominant blijft in Europa/Azië/Afrika/Z-Amerika
 
 
0
10 februari 2023 om 07:09
Ik denk dat we het gelijkspel moeten afschaffen, 2 punten moeten toekennen voor een goal buiten de 16 en de middenstip moeten laten sponseren door Gatorade. Dan komen we een heel eind.
 
Sirius
 
1
9 februari 2023 om 20:36
“De problemen zijn duidelijk en er moet actie worden ondernomen in het belang van fans, spelers en clubs.” Alsof deze Superleague ook maar iets gaat veranderen. Dan krijg je nog steeds de grootste landen die de meeste clubs afdragen en het meeste geld pakken. De B- en C-landen mogen dan de rest verdelen. Waar het grote geld is, is ook altijd corruptie en voor je het weet heb je dan een tweede Uefa. Bovendien kijkt iedereen enkel naar het eigenbelang. Alsof de Engelsen ineens genoegen willen nemen met 2 plekken in plaats van 4 of waarschijnlijk 6 met zo'n Superleague... Hoe dan ook wordt die Superleague ook vreselijk oneerlijk waardoor het verschil tussen rijk en 'arm' alleen maar groter wordt.
 
 
0
10 februari 2023 om 07:08
Ik vind dit eerlijk gezegd een prima format. Zolang het niet gesloten is, kan ik er wel mee leven. Wat nou het gigantische verschil zal zijn met de huidige kalender, ik zie het niet direct. Het zal de kloof tussen clubs binnen en buiten die league wel nog 100x zo groot maken tot op het punt dat er buiten een handje vol clubs waarschijnlijk nooit meer iemand de stap zal kunnen zetten zonder suikeroom. Of olie-oom in dit geval.