Bosz onthult grote droom als trainer: 'Het hoogste dat kan worden bereikt'
Zaterdag, 1 augustus 2020 om 10:27

Peter Bosz werkt momenteel voor Bayer Leverkusen, maar hoopt in de toekomst nog Oranje onder zijn hoede te kunnen hebben. De 56-jarige oefenmeester geeft in gesprek met het Duitse persbureau DPA te kennen dat hij 'het geweldig zou vinden als het zover komt'. Tegelijkertijd kan Bosz zich niet voorstellen dat hij nog tot zijn 72e actief blijft als trainer.

"Bondscoach worden is het hoogste dat in Nederland kan worden bereikt. Het zou geweldig zijn als het zover komt. Zo niet, dan is het zo", geeft Bosz te kennen. De oefenmeester werkte voor achtereenvolgens AGOVV, De Graafschap, Heracles Almelo, Feyenoord (technisch directeur), andermaal Heracles, Vitesse, Maccabi Tel Aviv, Ajax en Borussia Dortmund, alvorens hij bij Bayer Leverkusen terechtkwam. Zijn contract bij die Werkself loopt nog door tot medio 2022.

"Ik weet niet hoe lang ik nog trainer blijf. Misschien nog drie jaar. Maar het kan ook zomaar nog acht jaar zijn", stelt de trainer van Bayer Leverkusen. Dat hij evenals vakgenoot Dick Advocaat tot zijn 72e als oefenmeester werkzaam is, kan Bosz zich niet voorstellen. "Ik doe het zolang ik ervan geniet. Maar je bent vaak gescheiden van je gezin. Ik wil nog een paar goede jaren met het gezin doorbrengen."

De naam van Bosz werd al eens genoemd bij Oranje voor Ronald Koeman werd aangesteld als bondscoach. Op dat moment stond hij nog onder contract bij Borussia Dortmund, waar hij overigens binnen een halfjaar al het veld moest ruimen. "In voetbal draait veel om timing. Ik las dat Jürgen Klopp niet beschikbaar was toen Bayern München hem wilde halen. Maar dat betekent dus niet dat Bayern hem niet wilde."

Meer nieuws
   
07:40
07:40
Volendam-captain Mirani gaat door het stof na misplaatste uitspraak over Vitesse
3
   
07:22
07:22
Van der Vaart weet nu al wie kampioen wordt van de Eredivisie in 2024/25
25
   
06:51
06:51
Europese topclub voerde afgelopen weken gesprekken met management Ten Hag
21
   
01:00
01:00
Perez turft bij AZ - Twente het aantal spelers dat meekan bij Feyenoord of PSV
12
   
00:00
00:00
Ajax gaat op zoek naar een rechtsbuiten: 10 potentiële kandidaten op een rij
29
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (52)

 
mayarood
 
57
1 augustus 2020 om 10:30
Hij is van harte welkom als het zo ver is. Hij zou een goede opvolger van Koeman zijn.
 
Nelisvg
 
30
1 augustus 2020 om 10:36
Nee, Peter Bosz is juist een uitstekende clubtrainer omdat hij op deze manier voldoende tijd krijgt om een bepaalde manier van spelen te bewerkstelligen. Deze tijd heb je niet als bondscoach, met de minimale trainingsuren als ploeg zijnde.
 
real8madrid
 
2
1 augustus 2020 om 12:34
Exact mijn mening
 
oker
 
8
1 augustus 2020 om 10:38
Hij is welbespraakt en speelt mooi voetbal met zijn teams. Toch is het allemaal net niet. Hij blijft de eeuwige tweede.
 
NL_Modric
 
74
1 augustus 2020 om 10:56
Wanneer we met zijn kamikaze voetbal tweede worden op een groot toernooi, hebben ze (andere landen) het daar de komende 50 jaar nog over. Betere reclame voor ht Nederlands voetbal kun je niet hebben.
 
Japie_Krekel
 
22
1 augustus 2020 om 11:12
@oker ik vind dat te makkelijk. Hij heeft dan 1 seizoen bij Ajax gezeten waarin hij geen kampioen is geworden idd maar als je verwacht dat iemand kampioen wordt met AGOVV, Heracles, Vitesse of Leverkusen dan ben je wel heel hoopvol gestemd. Hij heeft op Ajax na altijd moeten werken met beperkte middelen en niet zoals coaches al Guardiola, Van Gaal en Mourinho bv kunnen werken met miljoenenselecties
 
 
27
1 augustus 2020 om 11:30
Nou das toch perfect voor Oranje, ook de eeuwige 2e.
 
DonCoXxX
 
3
1 augustus 2020 om 11:34
Met kamikaze voetbal kom je niet in het eindtoernooi met het kaliber aanvallers wat Nederland heeft, dus dan doe je niet mee aan het eindtoernooi en kun je nooit 2e worden. Bosz is totaal ongeschikt als bondscoach. Een bondscoach moet eerder een manager zijn, die zijn vedettes tevreden houdt, dan een man die een elftal vorm geeft, want er is geen tijd om een gewaagde speelstijl in te slijpen. Dus eerder een Hiddink dan een Bosz
 
oker
 
2
1 augustus 2020 om 12:54
Ja, dat is waar. Maar ook nu weer net geen CL voetbal bij Leverkusen. Je hebt het gevoel als het moet, dan lukt het niet.
 
oker
 
0
1 augustus 2020 om 12:54
Ja, dat is waar. Maar ook nu weer net geen CL voetbal bij Leverkusen. Je hebt het gevoel als het moet, dan lukt het niet.
 
Harecles
 
2
1 augustus 2020 om 14:39
2x trainer bij ons geweest (waaronder kampioen eerste divisie), en waarschijnlijk mijn favo trainer, er gebeurde altijd wat. Zie hem zeer zitten als trainer bij oranje met verdedigers van wereldklasse. Dat past uitermate goed bij zijn aanvallende spel!
 
bochherief
 
1
1 augustus 2020 om 15:52
Ik zie inderdaad liever Peter bosz als bondscoach dan bv Frank de boer (mijn grootste angst). Ik wil liever vermaakt worden en in de kwartfinale eruit vliegen (ek2008) dan dat ik met saai ontiegelijk voetbal 2e wordt op een eindronde. Peter bosz verdient het wel om bondscoach te worden.
 
ik1988
 
9
1 augustus 2020 om 10:37
Moet die eerst van dat kamekaze voetbal afstappen. Krijgt altijd terecht lof over het mooie spel. Maar als het er op aankomt zorgt dat zelfde aanvallende spel ervoor dat je in de echte top wordt weggecounterd
 
ProEvo
 
21
1 augustus 2020 om 10:42
Mocht hij op korte termijn bondscoach worden, dan krijgt hij met De Vrij, Van Dijk en De Ligt natuurlijk wel een top verdediging voor zijn voetbal. Alleen een echte goede keeper ontbreekt dan helaas nog.
 
EA Guingamp
 
12
1 augustus 2020 om 10:45
Ik hoop dat Bijlow dat de komende jaren kan worden. Heeft wel de potentie in ieder geval.
 
WalterJanssens
 
10
1 augustus 2020 om 10:51
helemaal gelijk. wanneer je naar het Nederlands elftal kijkt moet je naar de beschikbare topspelers in combinatie met de trainer kijken. Dan kom ik tot de conclusie dat hij met het beschikbare materiaal leuker en beter zou kunnen doen dan Koeman
 
NielsGeerligs
 
9
1 augustus 2020 om 10:51
Brazilië is ook altijd wereldkampioen geworden met vliegenvangers op doel en een goede verdediging. De ironie wil overigens dat ze nu, na al die jaren, een goede keeper hebben (Becker) maar nu hebben ze geen verdedigers. Ontopic. Bosz is van harte welkom uiteraard!
 
Japie_Krekel
 
2
1 augustus 2020 om 11:15
@WalterJanssens dat verwacht ik niet. Bosz zijn speelstijl is afhankelijk van creativiteit en dat mist dit Oranje. Dat werd pijnlijk duidelijk tegen o.a. Noord Ierland toen we zelf het spel moesten maken. Dit Oranje is goed tegen de toplanden en dat is omdat we dan vanuit de counter kunnen spelen en dat is waar de kracht van deze selectie ligt
 
Jopie22
 
15
1 augustus 2020 om 11:20
Geen verdedigers NielsGeerlings? Volgens mij loopt er bij Brazilië geen middelmaat rond hoor.
 
FerryBroertjes
 
4
1 augustus 2020 om 12:48
@japie en wie kom je veelal tegen op de ek's en wk's? Dat zijn toch de toplanden? Tegen de tijd dat Bos eventueel coach zou zijn ben je ook weer een aantal jaren verder waardoor de voorhoede naar alle waarschijnlijkheid nog beter is geworden met een Malen en alle andere jongens die er aan komen.
 
Rick1o1
 
2
1 augustus 2020 om 13:17
@Japie dat kwam toch vooral door Koeman die met twee verdedigende middenvelders ging spelen. Ik denk dat je met een middenveld met De Jong, Wijnaldum en een Ihattaren/vd beek/ander talent ofzo een middenveld hebt dat iets kan creeren of kan scoren. Memphis is creatief voorin. Dan heb je nog Bergwijn en andere talentvolle buitenspelers. We hebben nog geen de Bruyne ofzo maar in principe wel genoeg creativiteit. Of in ieder geval potentie genoeg.
 
Japie_Krekel
 
1
1 augustus 2020 om 13:44
@ferrybroertjes als jij landen als o.a. Australie en Costa Rica toplanden vind dan wel ja
 
Japie_Krekel
 
1
1 augustus 2020 om 13:45
@rick1o1 dan wel inderdaad, dat ben ik met je eens maar in een middenveld met Wijnaldum, Frenkie en De Roon zit te weinig creativiteit. er moet dan idd een type Ihatarran tussen staan tegen de tegenstanders waar tegen we zelf het spel moeten maken
 
Bananenflanke
 
10
1 augustus 2020 om 10:57
Dat heeft hij met Leverkusen gedaan. Hebben in de CL zelfs van Atletico Madrid gewonnen. Het zou mij niet verbazen als Bosz in de toekomst een succes wordt bij een absolute topclub. Er zijn niet veel managers op top niveau met zijn uitstraling.
 
Oortap
 
5
1 augustus 2020 om 10:47
Bosz heeft wel een visie die je niet makkelijk in een ploeg gaat krijgen in die enkele momenten per jaar dat ze samenkomen. Aan de andere kanten heeft hij wel de beschikking over de beste spelers van het land, en een hele sterke verdediging waardoor zijn hoge pressing mogelijk kan werken. Na Koeman zal de KNVB wel uitkomen bij namen als Bosz en Ten Hag, de rest zit daar ver onder.
 
j0rnnn
 
1
1 augustus 2020 om 11:11
Precies. En als je dan voor de bank Klaassen nog oproept, heb je in je selectie al een x aantal spelers die het systeem kennen. Dan heb je dit er bij die andere spelers ook snel inzitten. Daarnaast spreekt iedereen dezelfde taal, dus dat is vrij snel te bereiken allemaal.
 
Japie_Krekel
 
3
1 augustus 2020 om 11:17
Ten Hag moet zich nog wel wat meer bewijzen imo. Dat CL seizoen met Ajax was fenomenaal maar toen vorig jaar Ziyech weg viel had Ten Hag heen plan B en draaide het voor geen meter meer. Je mag natuurlijk nooit gelijk staan in punten met AZ als je zes keer zoveel hebt uitgegeven. Alleen de bank van Ajax heeft al meer gekost als heel de AZ selectie bij elkaar
 
Ijsmuts
 
10
1 augustus 2020 om 12:43
@japie; wat blijven die transferuitgaven toch een ongelooflijk non-argument om de puntenverhouding met az te beargumenteren. Als ajax alles wint en az ook dan doet ajax het dus niet goed? Daarnaast (bron transfermarkt) gaf ajax 59 miljoen uit en az 6,5 (9 keer zoveel). Daarentegen vertrok bij ajax voor 210 miljoen en bij az voor 17. Als je dan je non-argument dan toch wil blijven herhalen op voetbalzone, schets dan ook even een compleet plaatje.
 
Japie_Krekel
 
3
1 augustus 2020 om 12:51
@Ijsmuts als jij transferuitgaven een non argument vind dan vind jij dat een Real en Barca bv gewoon rond plek 11 of 12 kunnen spelen en dat ze het niet slecht doen want wat maakt het geld nou uit wat je uitgeeft aan je selectie? Idd een totaal non argument die uitgaven
 
Miccoli
 
4
1 augustus 2020 om 13:15
Sorry Japie, maar ik vind het ook een zwak argument. Zoals ijsmuts al zegt, als AZ alles ook alles wint dan staan ze gelijk aan Ajax. De transferuitgaven van Ajax hebben vrij weinig invloed op de wedstrijd AZ - Heerenveen of AZ - Groningen. De enige keer dat die uitgaven van toepassing zijn is als ze onderling moeten spelen. Toegegeven, AZ heeft Ajax het twee keer lastig gemaakt dit seizoen.
 
Japie_Krekel
 
0
1 augustus 2020 om 13:38
@miccoli de uitgaven horen natuurlijk wel terug te zien te zijn op de ranglijst. misschien vind jij het superknap dat PSG bv elk jaar kampioen wordt in de Ligue 1 maar ik vind dat niet het geval. ik vind dat eigenlijk heel normaal aangezien ze het meeste geld hebben uitgegeven van alle clubs in die competitie en daarom zijn ze imo ook gewoon aan hun stand verplicht de minder vermogende clubs in die Ligue 1 achter zich te laten. ik vind het daarom helemaal geen zwak argument
 
Ijsmuts
 
4
1 augustus 2020 om 14:00
Maar het feit dat er dus voor een vermogen aan kwaliteit is ingeleverd is niet relevant? En dat ajax 60 miljoen uitgeeft heeft invloed op az-groningen? Omzet en salarishuis hebben invloed op de ranglijst, dat klopt, maar je beperken tot transferuitgaven en de transferinkomsten naast je te laten liggen is een zeer subjectieve en halve onderbouwing.Als Ajax niets had uitgegeven maar erin was geslaagd de jong en de ligt langer aan zich te binden... en az gaf wel 6 miljoen uit, was az dan opeens favoriet?
 
Japie_Krekel
 
0
1 augustus 2020 om 15:03
@ijsmuts er is natuurlijk ook een vermogen gedaan aan nieuwe investeringen. Ajax is idd De Ligt en De Jong kwijt geraakt maar als ik me niet vergis is AZ ook een Jahanbaksch kwijt geraakt wat de absolute sterspeler was van AZ en die vangen dat ook niet zomaar even 123 op. ik kijk naar de waarde van de totale selectie en niet of AZ een keer 6 miljoen uitgeeft. als je dan ziet dat Alvarez en Magallan bij elkaar al meer hebben gekost als de hele selectie van AZ bij elkaar opgeteld dan vind ik gewoon dat ze vorig seizoen slecht hebben gepresteerd
 
Ijsmuts
 
2
1 augustus 2020 om 19:27
Alireza is al een jaartje langer weg bij az. Je tijdlijn klopt niet en daarmee dat deel van je onderbouwing ook niet. Ik vraag me zeer af of je weer bewust aan het trollen bent door wederom de inkomstenkant onbenoemd te laten.
 
Japie_Krekel
 
0
2 augustus 2020 om 04:24
@Ijsmuts dat zou kunnen idd. ik ben niet aan het trollen maar ik ben wel van mening dat een club met de beperkte middelen van AZ nooit gelijk zou mogen staan met Ajax dat weer flink heeft geinvesteerd afgelopen seizoen
 
Japie_Krekel
 
0
2 augustus 2020 om 04:24
@Ijsmuts dat zou kunnen idd. ik ben niet aan het trollen maar ik ben wel van mening dat een club met de beperkte middelen van AZ nooit gelijk zou mogen staan met Ajax dat weer flink heeft geinvesteerd afgelopen seizoen
 
Ijsmuts
 
0
2 augustus 2020 om 11:31
Het is je nu inmiddels al 10x uitgelegd maar je snapt het niet of wil het niet snappen. Je argument en onderbouwing is onvolledig en daardoor verwaarloosbaar. Dat je het toch blijft gebruiken zonder antwoord te willen geven op de tegenargumenten zegt genoeg.
 
Japie_Krekel
 
1
1 augustus 2020 om 11:30
Waar Ten Hag ook moet werken wil hij bondscoach worden is zijn presentatie. Je bent op dat moment het uithangbord van het Nederlands elftal dus communicatieve vaardigheden zijn natuurlijk ook een vereiste
 
Rick1o1
 
1
1 augustus 2020 om 13:19
Maar toch heeft hij die visie op meerdere nivo's kunnen uitvoeren. Heracles, Ajax, Leverkusen. Alleen Dortmund helaas mislukt maar daar heeft hij van geleerd denk/hoop ik.
 
Rochester
 
1
1 augustus 2020 om 10:51
In Bosz zie ik eigenlijk een hele goede clubcoach, maar geen bondscoach. Ik ben altijd al een groot fan geweest van de manier waarop Bosz zijn teams wilt laten voetballen, maar juist de manier waarop hij zijn teams laat voetballen en de visie die hij heeft moet je in mijn ogen wekelijks op het veld staan om het systeem van Bosz erin te krijgen. En dat kan natuurlijk niet als je bondscoach bent, want dan ben je maar een aantal keer per jaar bij elkaar en dat is dan niet zo'n lange periode. Als clubcoach is dat natuurlijk anders en daarom zie ik een goede clubcoach in Bosz en geen bondscoach in hem.
 
23VDV23
 
5
1 augustus 2020 om 11:18
Ik ben het met je eens dat hij misschien meer een clubcoach is, maar toch zie ik een aantal zaken die hem over een paar jaar mogelijk een uitstekende kandidaat maken. Zo heeft hij sleutelspelers als De Ligt en De Jong ooit laten debuteren in Ajax 1. Het hart van het elftal en hij kent ze door en door. Hij is welbespraakt (fijn naar de buitenwereld...prettiger dan bv Ten Hag) en goed met vedettes, waar de Oranje selectie tzt wellicht wat voller mee zal zitten. Daarnaast bouwt ie inmiddels behoorlijk wat internationale ervaring op. Ik zie het wel zitten.
 
theo uphus
 
5
1 augustus 2020 om 12:04
Ik vind het wel knap dat een aantal mensen Bosz afserveert als bondscoach omdat hij alleen als clubcoach goed zou kunnen functioneren. Alleen, ik heb nog niet één goede reden gelezen waarom dat waar zou moeten zijn. Hij heeft nog nooit een nationaal elftal als trainer/coach begeleid dus er is nul ervaring met hem als landencoach. Misschien moet hij dat dan maar eerst eens doen voor we hem er op beoordelen. Ik zeg vooraf:hij heeft ervaring als trainer, coach en technisch directeur, hij laat zijn teams altijd spelen in wat wij de Hollandse stijl noemen, hij is zeer welbespraakt, wordt een "peoplemanager " genoemd en heeft ervaring in binnen- en buitenland. Ik zie een aantal goede redenen om hem die job te gunnen, bijvoorbeeld als Koeman er mee wil stoppen. Ik durf er zelfs de vraag bij te stellen: welke andere goede alternatieven hebben we ? Laat ons vooral de heren Hiddink, van Gaal en Advocaat een keer met rust laten !
 
Marchello020
 
1
1 augustus 2020 om 12:13
Hij zou goed passen. Hij heeft het niveau en de skills. En hij propageert het voetbal dat Oranje wil spelen. Aan de andere kant: hij heeft er nog nooit wat mee gewonnen. En dat is misschien ook het probleem bij het Nederlands voetbal: mooi spelen, aanvallen, lof oogsten maar aan het eind met lege handen achterblijven . En dat doen we al zo lang
 
Raubaht
 
2
1 augustus 2020 om 12:24
Behalve dat het een goede bondscoach zou zijn is het momenteel ook de enige geschikte kandidaat. Ik zou niet weten wie er anders voor in aanmerking zou kunnen komen. Wat dat aangaat is het slecht gesteld met de Nederlandse voetbaltrainers.afijn, als Bosz direct kan instappen zou ik niet rouwig zijn als Koeman deze zomer al naar Barcelona verkast.bosz is een prima vervanger, zet Schreuder en Hendrie Kruzen er naast en we kunnen misschien nog hoge ogen gooien op het EK volgend jaar.
 
real8madrid
 
0
1 augustus 2020 om 12:33
Ik ken hem niet genoeg maar naar wat ik gezien heb is hij niet geschikt als bondscoach. Lijkt me meer een coach die meer tijd met zijn selectie nodig heeft om zijn systemen er in te slijpen zoals een Pep bijvoorbeeld.
 
GJ7300
 
0
1 augustus 2020 om 13:16
Als ie maar niet een van Gaaltje doet zoals in 2002. Altijd vasthouden aan eigen filosofie terwijl spelers niet kunnen of willen en daarmee WK vergooien met een vd beste elftallen van Oranje. Zwarte bladzijde
 
Miccoli
 
0
1 augustus 2020 om 13:19
Zo op het eerste oog zou je inderdaad zeggen dat Bosz niet bondscoach materiaal is, want zijn manier van voetballen vraagt wat tijd om zich volledig toe te kennen. Maar wie zegt dat Bosz zijn manier van spelen niet simpeler kan maken en in plaats van enorm van kleine details er bij te betrekken gewoon de hoofdlijnen er in probeert te rammen? Druk zetten, de zoveel seconden regel en wat basis positioneel werk. Ik zou het hem best wel willen zien proberen. Ik durf te wedden dat het een stuk aantrekkelijker is dan de laatste 12 jaar. Sinds Marco van Basten's EK 2008 heb ik Nederland eigenlijk niet meer leuk zien voetballen (op de 5-1 tegen Spanje na dan).
 
Rudievan Gelder
 
2
1 augustus 2020 om 13:40
Japie Krekel mischien na Dikkie voor Feynoord de opvolger? de Tijd geven kwa opbouwen.? Bosz ging weg met ruzie helaas bij Feyenoord.