Bulgaarse bondscoach baart opzien met reactie na schandalige avond
Dinsdag, 15 oktober 2019 om 07:22

De EK-kwalificatiewedstrijd tussen Bulgarije en Engeland (0-6) werd maandagavond overschaduwd door het wangedrag van de thuissupporters. De eerste helft werd tot tweemaal tot onderbroken vanwege apengeluiden en nazigroeten vanaf de tribune. De Bulgaarse bondscoach Krasimir Balakov wijst ondanks alle ophef met de beschuldigende vinger naar de meegereisde aanhangers uit Engeland.

"Ik heb de liederen waar jij op doelt persoonlijk niet gehoord", zegt Balakov na afloop tegen een verslaggever van ITV. "Ik zag wel dat de scheidsrechter de wedstrijd stillegde. Maar het wangedrag kwam niet alleen van de Bulgaarse fans, ook de Engelse supporters gedroegen zich slecht met hun gefluit en geschreeuw tijdens ons volkslied en met hun woorden richting onze spelers in de tweede helft. Dat vind ik onacceptabel."

Balakov denkt niet dat het Bulgaarse voetbal een racismeprobleem heeft. "Niet zoals in Engeland het geval is", aldus de keuzeheer van de Bulgaren. "Daar is het probleem vele malen groter. In de Bulgaarse competitie zijn er nooit incidenten geweest zoals we die in Engeland wel hebben gezien in het verleden. Door de grote diversiteit in de gemeenschap is het volgens mij ook niet raar dat zoiets in Engeland wel gebeurd is." Aanvoerder Ivelin Popov zocht in de rust van het duel met Engeland de fans van Bulgarije op om de gemoederen te bedaren, maar volgens Balakov had het scanderen te maken met het slechte spel van Bulgarije in de eerste helft.

Collega Gareth Southgate liet zich ook uit over de gebeurtenissen rondom de uitwedstrijd van Engeland in en tegen Bulgarije. "Het is een onacceptabele situatie", benadrukt de bondscoach van the Three Lions. "Maar we hebben gelukkig twee statements afgegeven vanavond. We hebben gewonnen en de heikele kwestie rondom racisme weer onder de aandacht gebracht. De wedstrijd is tweemaal onderbroken. Dat is voor sommige mensen wellicht niet genoeg maar als spelersgroep staan we wel achter die beslissing."

Meer nieuws
   
22:53
22:53
Heeft Sparta goud in handen? 'Hij kan zo bij Ajax, Feyenoord of PSV mee'
1
   
22:00
22:00
Word lid van onze WhatsApp Channels en mis niets meer van jouw favoriete club!
8
   
21:55
21:55
Kenneth Perez waarschuwt Arne Slot: 'Die komt geen lantaarnpaal voorbij'
13
   
21:55
21:55
Brighton ademt zelfspot en nomineert Burnley-speler voor Doelpunt van de Maand
1
   
21:09
21:09
Perez dubt over PSV'er: 'Als hij 45 miljoen moet kosten, is zo'n dip wél erg'
16
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (49)

 
JDG84
 
106
15 oktober 2019 om 07:34
"door de grote diversiteit in de gemeenschap is het volgens mij ook niet raar dat zoiets in Engeland wel gebeurd is." Samengevat. Wij hebben geen spelers hier lopen waar we racistisch tegen kunnen doen. Die worden dus al bij de grens geweigerd. Als je die wel toelaat, dan moet je maar accepteren dat ze zo bejegend worden? Deze man... Als je nog enige twijfel had over eventuele stn?ze gewoon lekker helemaal overal uit te gooien?ze gewoon lekker helemaal overal uit te gooien?
 
buitenspelval
 
69
15 oktober 2019 om 09:04
Wat een warrig, onsamenhangend en generaliserend verhaal zeg.
 
zeuxis
 
20
15 oktober 2019 om 09:31
Perzië onderdeel van het Ottomaanse rijk? Voor je iets gaat uitleggen kun je voortaan beter eerst je kennis van de geschiedenis op orde brengen. Bovendien woonden er in het Ottomaanse rijk veel Joden, omdat die na 1492 uit Spanje en Portugal werden verdreven. Ze werden er (relatief) met rust gelaten. Bulgarije wordt verscheurd door een deel van de bevolking dat wil moderniseren en een deel dat op de lijn ligt van Polen en Hongarije: afschaffen van burgerrechten, cliëntelisme en het buitensluiten van minderheden. De lijn Pvv, Fvd, zeg maar. Onder hooligans vind je veel aanhangers van die laatste stroming.
 
buitenspelval
 
5
15 oktober 2019 om 09:58
Door alle etnische Bulgaren op één hoop te gooien en ze als complete bevolkingsgroep te stigmatiseren, maak je jezelf ook nog eens schuldig aan racisme. ‘Allen haten moslims, Joden en zigeuners’ is samengevat je strekking. Bovendien lijk je zelf niet echt een fan van de Roma’s te zijn met uitspraak over de migratie en aanwezigheid van zigeuners in de Balkan. Tja...
 
Clarkkent2
 
5
15 oktober 2019 om 11:16
je kan hier de moraalridder uit gaan hangen buitenspel, maar hij heeft wel gelijk. Racisme in het voormalige oostblok en zeker Bulgarije viert hoogtij. Daar was gister wel weer een verklaring voor. En die is ook oa. . gericht tegen joden, roma's en moslims die in dat land wonen. OT: naar mijn mening geeft de reactie van toch een prachtige voetballer als Balakov wel aan dat racisme in Bulgarije hgeel anders wordt gepercipieerd dan in het Westen. Je zou denken dat de man na jaren bij Stuttgart wel wat schaamtevoller zou zijn richting het afzichtelijke gedrag van hun fans gisteren. Neemt niet weg dat wij in het Westen ook moeten oppassen met het vingertje aangezien we zelf onze issues met racisme ook nog weleens hebben gezien bijv de aanslag in Duitsland op de synagoge recentelijk.
 
buitenspelval
 
5
15 oktober 2019 om 11:51
@Clarkkent2. De moraalridder uithangen.Tuurlijk joh, jij zegt het. Maar waar dan? Volgens mij snap je mijn punt niet. Ik ben echt niet blind en snap ook wel dat racisme hoogtij viert in sommige ex-Oostbloklanden. Dat ontken ik ook niet. En ik beweer ook nergens het tegendeel. Waar het mij om gaat in de reactie van toppertje ouwe, is dat hij een héle bevolkingsgroep over één racistische kam scheert, door te stellen dat Joden, moslims en zigeuners gehaat worden door álle etnische Bulgaren, zonder uitzondering, dat is generaliserend en stigmatiserend. Ik hang daar volgens mij niet de moralist uit, ik constateer gewoon, dat zo’n uitspraak zélf racistisch is. Of niet soms?
 
voetballllll
 
13
15 oktober 2019 om 08:04
Wie wilt er nou in zo een land wonen , ben er een keer geweest en nooit meer. Er spelen genoeg donkere spelers in Bulgarije en bij die clubs worden ook oerwoud geluiden gemaakt. Hypocriet vaak , tegenpartij willen beledigen terwijl je zelf donkere spelers in je team hebt.
 
JohannesG
 
16
15 oktober 2019 om 08:27
Je begrijpt toch zelf ook wel dat dit gaat om ruig en dat niet alle mensen in Bulgarije zich zo gedragen. Dit waren hooligans van Levski en CSKA. In hun wereldje is het ontzettend stoer om extreem rechts te zijn. Een avond als deze zien zij als een kans om aan de wereld te laten zien hoe eng te zijn. Ik zou trouwens best in Bulgarije willen wonen. Ik heb er een tijd doorgebracht en Sofia en Plovdiv zijn fantastische steden. Daar lopen niet heel veel enge nazi's over straat, hoor. Net zo als dat er bij ons in Rotterdam de straten niet bevolkt zijn met mensen die antisemitische liederen staan te zingen.
 
AcePluto
 
3
15 oktober 2019 om 09:50
Als mens zijnde schaam ik mij echt voor Bulgarije. Dat gezegd hebbende, hoop ik niet dat ik een ban krijg. Want dit gebeurde de vorige keer toen met Lukaku. Ik vind dat racisten harder aangepakt moeten worden, daar ligt het probleem vooral. Die equal game, say no to racism bullshit is allemaal leuk en aardig, maar zodra ze moeten ingrijpen zie je niks gebeuren. Milde straffen als 3 wedstrijden geen thuispubliek, schrik je daar mensen mee af? Je moet harder ingrijpen als je echt serieus genomen wilt worden. Bulgarije uitsluiten van kwalificaties en eindtoernooien voor 4 jaar lijkt mij op zijn plaats. Geen WK en EK kwalificatie, dat lijkt mij een mooi begin. Verder de mensen op de tribune identificeren en in ieder stadion een levenslange verbod + geldboete opleggen.
 
ProTukker
 
5
15 oktober 2019 om 09:59
Dus je wilt én de daders opsporen en straffen én Bulgarije en zijn (niet-racistische) fans 4 jaar lang uitsluiten? Erg onlogisch allemaal.
 
AcePluto
 
6
15 oktober 2019 om 10:19
Jep, inderdaad. Als ze 10 wedstrijden zonder publiek spelen worden de supporters die er niets mee te maken hebben toch ook gestraft? Zelfde geldt voor de klassiekers die zonder uit-supporters worden gespeeld toch ook, vele hebben er toch niets mee te maken? Omdat je het er niet mee eens bent, betekent het niet dat het onlogisch is. Tegen racisme moet je vanaf nu gewoon hard optreden. Hoe word je anders serieus genomen? Op een gegeven moment moet je gewoon hard ingrijpen, vooral als die gekke bondscoach het nog wilt bagatelliseren
 
JanNijhof
 
3
15 oktober 2019 om 14:01
En dan nog deze: "Door de grote diversiteit in de gemeenschap is het volgens mij ook niet raar dat zoiets in Engeland wel gebeurd is." M.a.w. het ligt weer aan de buitenlanders, "de diversiteit". Die man mag ook geschorst worden. Racist ten voeten uit.
 
Gentiana
 
5
15 oktober 2019 om 07:36
Wat een onbenul. Beken gewoon dat je een probleem hebt, daar is niets mis mee. Nu alleen keihard aanpakken.wat ik niet begrijp is dat zulke mensen nooit tijdens de wedstrijd er uit gegooid worden. Het moet toch mogelijk zijn om iedereen die racistisch is tijdens de wedstrijd op te sporen, zeker met mensen die een nazigroet doen. Dat staat gewoon op beeld en kun je tig keer terugkijken. Bult stewards/politiemensen er op af en afvoeren dat volk. Buiten het stadion even een levenslang stadionverbod en opgeruimd staat netjes. Ik snap best dat het ook voor stewards niet fijn is om een vak vol met doorgesnoven/bezopen/psychisch gestoorden in te lopen en iemand er uit te pikken, nu heb ik alleen het gevoel dat er helemaal niks gebeurd.
 
Tipptopp
 
5
15 oktober 2019 om 07:49
Buiten het stadion staat genoeg politie om de orde te bewaken. Waarom die niet inzetten om de daders uitveen van te halen? Is dat alleen om de veiligheid van de andere mensen in het vak? Ik stel voor om dit gewoon aan te kondigen. “Men kan in de komende 15 min het vak rustig verlaten (direct screenen) daarna komen wij er de daders uithalen....” Maar goed, ik zou wel eens een docu willen zien waarin men uitlegt hoe de politie handeld en de beslissers tot hun keuze komen. Zou veel kunnen ophelderen.
 
Gentiana
 
0
15 oktober 2019 om 08:05
Precies, helemaal met je eens. In een land als Bulgarije waar racisme schijnbaar een groot ding is moet de politie hier toch op voorbereid zijn. Of het verstandig is om het hele vak leeg te halen weet ik niet, misschien dat mensen die niets gedaan hebben op dat moment ook agressief/vervelend worden? Ik denk dat als je er per wedstrijd 10 á 15 rustig uitpikt en nooit weer toe laat het op een wat rustigere manier gaat. Hopelijk heb je dan de mensen die ook tegen racisme zijn ook aan de kant van de politie staan. Misschien dat een docu inderdaad verhelderend werkt, nu gebeurt er voor mijn gevoel niets en loopt dat soort volk na de wedstrijd fluitend naar buiten.
 
SilverHaze
 
2
15 oktober 2019 om 08:27
Dit gaat wel wat verder dan een groepje supporters die te handhaven zijn. Corruptie is een enorm probleem, dus ik denk niet dat de politie er iets voor voelt om op te treden. Er is een reden dat de helft van de hoger opgeleiden wegtrekt naar west Europa. Het feit dat nota bene een voorbeeldfiguur het bagatelliseert zegt genoeg.
 
JanNijhof
 
0
15 oktober 2019 om 14:16
Als er 40.000 mensen zijn en 5.000 doen mee, hoe wil je dat aanpakken? Als je er maar 250 pakt dan zit je dicht tegen willekeur. Ik vrees dat je er te makkelijk over denkt.
 
Robinde Bruyn
 
52
15 oktober 2019 om 07:42
Bagatelliseren en de schuld ergens anders neerleggen... gadverdamme. Wat een enge man is dit. Hopelijk treedt de Uefa hard op tegen deze humane wanvertoning.
 
dreetje888
 
7
15 oktober 2019 om 07:53
dat is nog het ergste, om weg te kijken en er niets van te vinden ipv tegen zijn ploeg te zeggen dat we voor dit soort supporters niet eens willen voetballen en demonstratief het veld af lopen, dan pas maak je een statement dus gaat hij er even hard in mee, waardeloos !!
 
FR_Ronnie
 
3
15 oktober 2019 om 09:52
Als je geschiedenis na kijkt, hebben velen racisme etc gebagatelliseerd. Om dan naderhand te zeggen: wil haber es nicht gewuscht! Mensen kijken graag weg bij dit soort uitingen, en pas als heet te laat is komt men in actie.
 
dreetje888
 
2
15 oktober 2019 om 11:40
dan heeft ie alleen vandaag nog om er op terug te komen als het een echte vent is.
 
bpreal
 
11
15 oktober 2019 om 07:53
De grootste schandaal is voor mij de uefa/fifa ( weet ik veel wie aan de macht is ) Wanneer hier geen harde straf komt, dan is het niet de schuld van de Bulgaren want die weten gewoon niet beter lijkt het, maar wel van de uefa. Met al hun zogenaamde acties en tra la la moet men kei en kei hard optreden.
 
FR_JC
 
9
15 oktober 2019 om 08:06
Precies. We zullen gaan zien hoe zwak de knieën van de UEFA zijn of dat er een uitsluiting komt en een aantal verloren wedstrijden. Maar die coach.... wat een lul!
 
FR_Ronnie
 
0
15 oktober 2019 om 09:57
Het is hetzelfde als met die saluerende Turkse voetballers. De Uefa zal weer met een dreigende boodschap komen, iets met “volgende keer zonder publiek” voetballen. Nee, dat schiet lekker op. Helaas zal altijd blijken dat gevestigde orden niets doen tegen uitschot die nergens respect voor hebben zoals fascistoïde gedrag vertonen bij de Bulgaren en de Turken.
 
Sirius
 
0
15 oktober 2019 om 13:07
Het probleem is altijd dat je vooral de spelers en de voetbalbond straft en niet de schuldigen die daar als staatsidioten met racistische kreten komen. Die blijven wat wedstrijden thuis en zitten er vervolgens gewoon weer. Het is nou eenmaal een hele lastige situatie en dan moet de politiek in Bulgarije er ook aan te pas komen naar mijn mening. Echter wil je dit soort capriolen niet op een eindronde hebben waardoor uitsluiting denk ik een zeer reeele mogelijkheid is. Het begrip "equality" zal ongetwijfeld prijken in de stadions ten tijde van het EK en dan kun je dit soort mensen niet in de stadions hebben zitten.
 
JanNijhof
 
0
15 oktober 2019 om 14:22
Ik vind de UEFA en FIFA best goed optreden. Ze begonnen met bescheiden, bijna symbolische straffen als waarschuwing en laten die straffen steeds verder oplopen, al naar gelang de overtredingen van een land of club, met langdurige schorsingen als vooruitzicht. Dat vind ik een juist aanpak.
 
paulo31
 
8
15 oktober 2019 om 08:03
Haat van de Bulgaren verliest het toch.door hiphop, urban life style, mode, muziek en dans zie ik ook de donkere cultuur als de hoogste/meest aantrekkelijke standaard verschijnen.dat betekend ook dat de donkere man door de jeugd (lees Bulgaarse meisjes) als meest aatrekkelijk wordt bestempelddat betekend dat donkere mannen veel (korte) relaties met plaatselijke vrouwen aangaan en kinderen makendat bekend dat de racistische Bulgaarse man nog bozer en racistischer wordt maar uiteindelijk alleen aan de zijnlijn blijft staan (of met zijn andere racistische maten)je ziet dit beeld steeds terughaat wint het niet.
 
bvbrunschot
 
7
15 oktober 2019 om 08:31
Leuk statement maar helaas gaat die vlieger niet op in dat soort landen. Ook al is er wellicht steeds meer hiphop en urban cultuur, dat wordt niet gemaakt door donkere mannen, maar gewoon door de blanken.... Meiden die daar al op vallen, de urban cultuur zoals je zegt, pappen dus nog steeds alleen maar aan met blanke mannen.de vrouwen die met een donkere man aan pappen zijn juist de vrouwen die zich niet laten leiden door wat populair is, maar maken juist de eigen keuze en staan daarmee sterk in hun schoenen. Dat zijn er maar 1 op de duizenden hoor.
 
SilverHaze
 
5
15 oktober 2019 om 08:07
Het is toch allemaal wat met die landen. Corruptie viert hoogtij, hoger opgeleiden vluchten massaal weg, die zijn er helemaal klaar mee. Dit is onderhand een cultureel probleem. Constant wordt er gezocht naar een bevolkingsgroep om op te haten voor politiek gewin. Nazipraktijken en collectief falen. Wat mij betreft diskwalificeren voor 5 jaar.
 
zekiyech
 
14
15 oktober 2019 om 08:11
Dus wanneer er Nazi groeten en apengeluiden gemaakt worden, doen die supporters niks fout. Daarnaast hadden ze ook nog een trui waarop norespect stond, waarmee ze aan het zwaaien waren. Hoe durft de coach dit goed te praten.
 
Ryjuu
 
4
15 oktober 2019 om 08:35
Dit doet mij denken aan Baghdad Bob met de invasie van Irak toentertijd. Feiten gewoon keihard negeren en een eigen verhaal uit de duim zuigen. Als aanvoerder van Bulgarije moet Popov gewoon even die bondcoach op zijn plaats zetten en zeggen dat hij niet zo dom moet lullen, want dit is echt te genant voor woorden.
 
FCB_Catalunya
 
9
15 oktober 2019 om 08:56
Wat een enorme gek zeg. Dit geeft wel aan hoe diepgeworteld in de samenleving het probleem zit. Racisme is daar schijnbaar acceptabel, want deze man ziet het probleem niet. Niks aan de hand, vindt hij. Schrijnend om te lezen en uit deze reactie kan je opmaken dat het bewustzijn rondom racisme er in Bulgarije gewoon niet is. Mensonterend en walgelijk, keihard afstraffen.
 
Sverige4u
 
4
15 oktober 2019 om 09:02
Was toch ooit een mooie voetballer om naar te kijken...en dan zulke teksten uitkramen. Zo'n man moet je al direct laten schorsen door de Uefa / Fifa
 
Arsenallz
 
1
15 oktober 2019 om 09:52
Goed voetballen en logisch kunnen nadenken zijn twee compleet verschillende werelden helaas. Kijk bijvoorbeeld naar Michael Owen die ook het analytisch vermogen van een aardappel heeft (verder zegt hij niks geks hoor, maar meer als voorbeeld).
 
oprecht
 
5
15 oktober 2019 om 09:02
Gewoon heel zwaar straffen...geen andere mogelijkheid voor. Als de bondcoach niet het fatsoen heeft zich te distantieren van deze afschuwelijke situatie dan moeten we de zwaarste voetbalstraf te voorschijn halen en gebruiken. 0-6 is nog mild overigens!
 
LR17
 
1
15 oktober 2019 om 09:29
De Uefa moet eens gaan beseffen dat anti-racisme slogans etc. totaal geen nut hebben. Je moet dit soort dingen gewoon heel zwaar straffen. Levenslange stadionverboden voor deze gasten en een flinke geldboete.
 
Sirius
 
0
15 oktober 2019 om 13:13
Anti-racisme slogans hebben wel nut. Die zijn er vooral om het aan het licht te brengen. De straffen en sancties zijn er voor als het alsnog misgaat. Dit moet inderdaad flink bestraft worden.
 
Arsenallz
 
1
15 oktober 2019 om 09:51
De bondscoach past daar dus wel perfect. Even kortzichtig, idioot en ridicuul als de aanhanger. Zo'n vent moet je ook per direct ontslaan. Min land en minne supporters. Het lijkt me dat de Bulgaarse bond met een statement komt dat dit niet kan? Indien niet: Sluit ook maar lekker uit. Klaar met al die onnozele wandaden die maar geaccepteerd worden omdat de Uefa geen ruggengraat heeft.
 
Japser
 
1
15 oktober 2019 om 10:02
Nu moet de Uefa een daad bij woord gaan voegen. Spandoeken en campagnes tegen racisme is een ding, ga dan nu eens over naar daadwerkelijke straf. En ja daar heb je ook een grote populatie mee die er niet bij betrokken waren, maar dit kan echt niet. Dus jammer Bulgarije, aankomend en volgende toernooi zijn jullie sowieso uitgesloten van deelname...
 
gomes1psv
 
0
15 oktober 2019 om 10:34
Kijk dan weet je dat het goed zit met zo`n reactie. Dat het slijk van je samenleving zich zo manifesteert kun je kennelijk verwachten in Bulgarije, maar dat dan de bondscoach van het nationale elftal - naar ik mag aannemen een fatsoenlijke ambassadeur van het land - het probleem bagatelliseert en zelfs goedpraat omdat het elders ook zou gebeuren dan lijkt me dat definitief reden voor verregaande sancties van de Uefa voor Bulgarije. Weerzinwekkend om anno 2019 nog Hitlergroeten op tribunes te moeten zien. Schors dit land of geef het op zijn minst punten in mindering als respect echt een mantra van de Uefa is. Overigens grote klasse van de televisieregie om dit schandaal in beeld te brengen. Normaal wordt uit alle veiligheid maar op wachtende spelers of een stel lekkere wijven op de tribune ingezoomd. En heb je als televisiekijker geen enkel idee van wat er speelt in het stadion. Weg met dat soort censuur, laat de wereld inderdaad zien hoe Bulgarije zichzelf een dienst bewijst!
 
cabinessence
 
0
15 oktober 2019 om 11:28
Schandalige reactie. Dit is dus gewoon een bondscoach die die figuren een vrijbrief geeft om vooral door te gaan met wat ze tegen Engeland deden. Hoe kun je dan ooit nog verwachten dat die supporters zich beter gaan gedragen? Ik mag hopen dat deze malloot een aardige schorsing krijgt van de Uefa en niet snel meer aan de bak zal komen als clubcoach.
 
 
0
15 oktober 2019 om 11:36
Deze man moet je toch direct uit z'n beroep zetten en verbannen uit het voetbal. Wat een loser.
 
KamielZeegers
 
0
15 oktober 2019 om 12:35
Opvallend dat hij wel hoorde wat de Engelse fans zongen en riepen maar niet wat de Bulgaarse fans zongen en riepen... Belangrijker; er beginnen inmiddels echt sterke protocollen opgesteld én gevolgd te worden bij dit soort situaties. Uit de reacties van de racistisch bejegende Engelse internationals blijkt ook dat ze zich deze keer meer/beter beschermd voelden dan in eerdere situaties. Om het positief te bezien zit er dus op z’n minst wat beweging in momenteel.. Nu nog de opvolging van het incident in de vorm van serieuze straffen, en er is een mooi precedent gesteld.
 
Fionn
 
0
15 oktober 2019 om 18:41
Tja Christian Kabasele, die toch in Bulgarije heeft gespeeld, had daar niet zolang geleden toch een andere mening over. Die had het wel degelijk over racisme in de stadions en op het veld.