Driessen fileert Eredivisie-directeur én clubs: 'Net als onze vriend Ihattaren'
Dinsdag, 18 januari 2022 om 10:25

Valentijn Driessen heeft geen goed woord over voor het optreden van Jan de Jong bij BEAU afgelopen vrijdagavond. De directeur van de Eredivisie CV pleitte voor het heropenen van de stadions voor publiek, maar schoot volgens Driessen zwaar tekort in zijn betoog. De chef voetbal van De Telegraaf zegt in de podcast Kick-Off dat de Eredivisie het helemaal niet zo goed voor elkaar heeft als De Jong claimt en adviseert zowel de clubs als het bestuur om 'vaker in de spiegel te kijken'. Driessen slaat daarmee een brug naar de ophef rondom Mohamed Ihattaren.

Eredivisie-directeur De Jong was vrijdag te gast in de dagelijkse talkshow op RTL en 'zei maar wat', volgens Driessen. "Hij riep gewoon dat alle Nederlandse voetballiefhebbers naar Duitsland en België lopen omdat de stadions leeg blijven. Maar hoe is dat mogelijk? Want daar kun je ook geen wedstrijden bezoeken. Ik dacht: Hoe kan hij dat nou zeggen?" De rest van De Jongs betoog kon Driessen ook al niet bekoren, ondanks het feit dat hij hetzelfde standpunt inneemt als de hoogste bestuurder van de Eredivisie CV.

"Over twee weken willen ze de stadions opengooien. Ik ben daar ook voor, maar dan moet je wel met goede argumenten komen. Dan hoor je De Jong zeggen: 'Ja, we zijn drie keer vice-wereldkampioen geworden en we hebben zoveel Europa Cups gewonnen en we doen het allemaal zo goed in Nederland'. Maar als je ziet wat Ajax dan flikt met die coronamaatregelen, het gebeuren met Vloet. Dan kun je wel zeggen: We hebben alles heel goed voor elkaar, maar ze hebben helemaal niet alles goed voor elkaar."

"Net als onze vriend Mohamed Ihattaren zouden misschien de clubs en de Eredivisie ook wel wat vaker in de spiegel moeten kijken", sluit Driessen af. Daarmee doelt hij op de ophef rondom Ihattaren vanwege zijn recente interview in De Telegraaf, alsmede de afgelopen twee jaar van zijn carrière. Zondag belandde Driessen in een felle discussie met Ajax-trainer Erik ten Hag na afloop van FC Utrecht - Ajax (0-3). Ook liet liet hij zich kritisch uit over algemeen directeur Edwin van der Sar. Driessen vond dat beiden beter hadden kunnen handelen naar aanleiding van de coronarel die ontstond rondom het trainingskamp.

Meer nieuws
   
06:41
06:41
Komst Potter wordt moeilijk; Ajax neigt door te schakelen naar volgende trainer
3
   
00:00
00:00
Waarom Liverpool Slot verkiest boven Amorim als opvolger van Klopp
2
   
23:55
23:55
Advocaat noemt opvallende naam voor opvolging Slot: 'Hij lijkt me zeer geschikt'
16
   
23:55
23:55
VZ Team van de Week: liefst 5 spelers van PSV na achtklapper in Friesland
26
   
23:54
23:54
Jamie Vardy gidst Leicester City naar kampioenschap in Championship
8
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (50)

 
alexiz801
 
20
18 januari 2022 om 10:33
Valentijn lijkt de laatste tijd toch wel vaak dingen te zeggen die kloppen. Zo ook dit weer. Je moet als je bij een talkshow als deze zit wel met goede argumenten aankomen en niet alleen maar roepen dat de stadions open moeten omdat het publiek dat wil.
 
AFCAmadridista
 
14
18 januari 2022 om 10:39
Maar aan de andere kant, wat heeft dat gedoe met Vloet te maken met een KNVB directeur die praat over lege stadions? Ook Driessen zelf lult hier maar weer wat willekeurige dingen aan elkaar
 
alexiz801
 
4
18 januari 2022 om 10:46
Ja dat is n goeie, ik had het er vooral dat het televisie-optreden beschamend was. Waarom Driessen Vloet erbij haalt is me ook een raadsel.
 
GoNorth
 
1
18 januari 2022 om 11:03
Het gaat erom dat zowel KNVB als clubs als spelers wel vaker in de spiegel mogen kijken. Zo ook bijv. PEC dat het levensgevaarlijk vindt om een wedstrijd door te laten gaan vanwege corona in de selectie maar ook doodleuk roept dat de stadions weer open moeten. Gaat me hier niet om PEC maar om de hypocrisie van de clubs in het algemeen.
 
olesmit
 
5
18 januari 2022 om 11:03
Wat ik daar uit haal, is dat hij bedoelt dat de Eredivisie een rol moet spelen in de behandeling van die kwestie - verantwoordelijkheid nemen door een protocol in te stellen mbt wat er moet gebeuren wanneer er zo'n voorval is (speler niet laten spelen bijvoorbeeld).
 
Dutchgio
 
1
18 januari 2022 om 11:31
Ajax en corona is een logisch voorbeeld, maar de situatie Vloet hoort daar niet bij. Dat had hij beter uit zijn verhaal kunnen laten.
 
AZGAESpurs
 
3
18 januari 2022 om 11:43
Dat komt hier in het stukje er niet lekker uit, (maar in de podcast beter) maar Valentijn is met Jeroen Kapteins kritisch op de Knvb, dat zich heel erg profileert op de maatschappelijke projecten van de diverse clubs en uitstraalt dat ze heel goed in de samenleving staan. Dan zijn acties van Vloet, Ajax en Jan de Jong in Beau dingen die dat beeld compleet onderuit halen en juist slechte voorbeelden van de voetballerij
 
AZGAESpurs
 
1
18 januari 2022 om 11:48
Vloet wordt er vooral bijgehaald als voorbeeld dat voetbalclubs (in dit geval het degelijke Heracles) niet goed aanvoelen wat de publieke opinie is / de maatschappij vindt (het meespelen van Vloet en de woede daaropvolgend)
 
Japie_Krekel
 
4
18 januari 2022 om 12:10
Ik weet niet wat hij heeft gegeten met de feestdagen maar Driessen is idd ineens in topvorm en gooit er louter zinninge teksten uit
 
SCHUMERT
 
6
18 januari 2022 om 10:35
Je kunt zeggen wat je wilt over Driessen, maar hij schudt de mensen wel wakker met zijn vaak ongezouten mening! Los van het feit dat ik het zelden met hem eens bent, hoeft dat per definitie niet zo verkeerd te zijn.
 
 
3
18 januari 2022 om 11:30
Ik ben het vaker niet met hem eens dan wel, maar het lijkt erop dat hij goede voornemens heeft genomen om toch meer zinnige opmerkingen te plaatsen, en voorlopig maakt hij deze voornemens ook nog waar.
 
vastrekuh22
 
7
18 januari 2022 om 10:37
ja was ook echt een belachelijk TV optreden gewoonweg gaan roepen we gaan de stadions open gooien omdat de mensen eraan toe zijn dan kan Rutte net zo goed a.s. maandag roepen alles gaat weer open want de mensen zijn eraan toe dat begrijpt iedereen maar je moet inderdaad met juiste argumenten komen en niet van deze simpele
 
magikhetwete
 
3
18 januari 2022 om 10:52
Feitelijk zijn er betere argumenten om het nooit dichtgegooid te hebben dan om het open te gooien. Volgens mij moeten ze overal eens criteria opschrijven en aan de hand van die vaste criteria toetsen of iets wel dicht moet of niet / open kan of nog niet. Als je dan altijd over die criteria spreekt is het te volgen voor mensen en te toetsen
 
Sirius
 
2
18 januari 2022 om 12:46
Wie moeten die criteria opschrijven, toetsen en vervolgens uitvoeren dan? Het probleem is niet de criteria, maar het feit dat de modellen die het OMT gebruikt er structureel faliekant naast zitten en voor ongelooflijk veel schade hebben geleid en nog steeds leiden. Vervolgens handelt de overheid aan de hand van die modellen en zoeken het zelfs in kleine marges om tot de cijfers van de modellen te komen. Zo kom je op dat wispelturige beleid waar vanaf het oppervlak geen touw aan vast te knopen is. Als je twee branches hebt met dezelfde besmettingsgraad en de overheid heeft juist dat percentage nodig, kiezen ze 1 van de 2 (afhankelijk van het geld dat binnenkomt richting de staat) en die moet de deuren sluiten. Zo kreeg het Holland Casino bijvoorbeeld een voorkeursbehandeling. Die is immers een staatsdeelneming.
 
magikhetwete
 
0
18 januari 2022 om 15:18
Pfoe haha goede vraag, laat mij ze maar opschrijven Nee geen idee, het moet in ieder geval zo zijn dat criteria die opgeschreven worden los staan van de eventuele uitkomst. De uitkomst moet het gevolg zijn van een goed proces, als men zich in grote mate niet kan vinden in de uitkomst zijn de criteria en het proces niet goed.
 
HakimSkijack
 
13
18 januari 2022 om 10:39
Jammer dat VZ nét dat zinnetje over Ihattaren toevoegt aan de kop. Zorgt er weer voor dat veel mensen klikken. Chapeau hoor. On topic: Driessen zegt hier zeker geen gekke dingen.
 
Samcro
 
12
18 januari 2022 om 10:56
Gek ook dat hier dan weer wel op gereageerd mag worden. Zoals er niet gereageerd mocht worden op het artikel over de nieuwe vlam van Yolanthe en het crypto-verhaal van Overmars....maar ondertussen wel die artikelen tot in den treure opnieuw bovenaan zetten. En als ik dan ook nog mijn club erbij mag betrekken; er is nu nog een wedstrijd uitgesteld in de PL om dezelfde reden als de NLD uitgesteld werd. Maar hier lezen we dan weer niets over.
 
Boris19
 
3
18 januari 2022 om 13:12
Dat trek ik ook slecht. Artikelen waar niet op gereageerd mag worden mogen van mij gelijk verwijderd worden. Nee, wat doet vz, die plugt ze steeds naar boven.
 
Mitea_007
 
0
18 januari 2022 om 13:19
Ik vraag mij sowieso af wat de nieuwe vriend van Yolanthe te maken heeft met voetbal. Ook dat cryptoverhaal heeft zeer weinig met voetbal te maken. In feite moet je jezelf als redactie ook afvragen of het de moeite waard is om een artikel te plaatsen als je niet wilt dat mensen reageren.
 
Moridin
 
5
18 januari 2022 om 10:40
Ik heb het niet gezien, maar heeft hij echt heeft gezegd dat mensen naar Belgie en Duitsland gaan, terwijl daar blijkbaar ook de stadions dicht zijn? En heeft hij echt als argument gebruikt dat we een goed voetballand zijn? Dat is wel heel slecht dan. Maar het is Valentijn Driessen, dus ik hou een slag om de arm.
 
Arnavut1
 
1
18 januari 2022 om 11:44
Ik heb het wel gezien en dat heeft hij echt gezegd. Vond de dingen die hij benoemde ook echt bijzonder.
 
Stan-FCT
 
6
18 januari 2022 om 10:40
Je kunt zeggen van die Driessen wat je wilt, maar ik vindt dat hij vaak wel goed zit, komt vaak als een negatieve en norse man over, maar heeft veel dingen wel bij het rechte eind, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.
 
blaugrana11
 
4
18 januari 2022 om 10:59
Hahhaa die man heeft het zelden bij het rechte eind man. Noemde vanochtend nog haller en brobbey geen echte ajax spitsten. Wat verwacht hij dan: dat ajax daar de reïncarnatie van Ronaldo Lima heeft lopen?
 
Stan-FCT
 
7
18 januari 2022 om 11:02
Dat is dan waarschijnlijk jouw mening. Mijn mening ligt anders.
 
Sirius
 
0
18 januari 2022 om 12:41
Betreft de KNVB en het Nederlandse topvoetbal zit hij vaak wel goed. Het gaat vooral mis als hij het over de Nederlandse profclubs heeft. Dan speelt z'n onderbuikgevoel een grote rol en lijkt puur vanuit dat gevoel te schijven. Dan is er ineens geen plaats voor logica of journalistieke integriteit.
 
Stan-FCT
 
0
18 januari 2022 om 13:10
Ik doelde ook eigenlijk meer op het feit wat betreft KNVB & Nederlands topvoetbal, dank.
 
Bossie
 
0
18 januari 2022 om 14:26
Die maken het vaak ontzettend bont en doen rare dingen en voorstellen. Als je dat als journalist niet ziet of opmerkt dan is er iets echt mis met je.
 
PaulR_1982
 
5
18 januari 2022 om 10:42
'adviseert zowel de clubs als het bestuur om 'vaker in de spiegel te kijken'. Dit advies wil ik Valentijntje ook voor de zoveelste keer geven. Wat heeft het hele gebeuren met Vloet te maken met het openen van de stadions. Laat me duidelijk zijn, als ik Heracles was had ik deze jongen hooguit nog individueel laten trainen bij de club. Hij heeft iets gedaan wat met geen woord goed te praten is, en zal een paar jaartjes moeten gaan brommen. Maar het is ook weer simpel en laag van Valentijn om dit punt te betrekken in de discussie rondom het toelaten van publiek bij wedstrijden.
 
JK-Ajax
 
3
18 januari 2022 om 11:22
Prima argument om aan te geven dat de Nederlandse clubs de laatste tijd niet bepaald een goede voorbeeldfunctie vertolken. Ajax met de Corona maatregelen, Heracles die een (in mijn ogen) moordenaar het veld in sturen omdat eigen belang zwaarder weegt blijkbaar. Een directeur die maar wat uit zijn nek loopt te lullen. Nee het voetbal staat er wat dat betreft niet goed op.
 
PaulR_1982
 
2
18 januari 2022 om 11:43
Ik vind dat je moet oppassen met de term moordenaar. Moord is met voorbedachte raden, en ik denk niet dat Vloet de auto in gestapt is met het idee om eens lekker iemand dood te gaan rijden. En nu lijkt het of ik hem verdedig, maar ik vind het ontzettend vreselijk en verwerpelijk wat hij heeft gedaan. Een auto is een potentieel moordwapen, daar moet je zorgvuldig mee omgaan. En van mij mag de grens qua alcoholgebruik in het verkeer op 0. En iedereen die toch met drank op achter het stuur kruipt mag van mij part 10 jaartjes zijn rijbewijs inleveren en dan opnieuw beginnen met rijlessen. Maar de term moordenaar zou ik niet gebruiken in relatie met Vloet. En ik ben het met je eens dat Heracles in deze de plank ontzettend mis heeft geslagen, maar wat heeft dit met andere clubs te maken? Wat heeft het interview van Ihattaren met andere clubs te maken? Wat heeft dit met het wel of niet toelaten van publiek te maken? Dus omdat Heracles een blunder begaat mag er in de rest van het land niemand het stadion in? Dus omdat Ihattaren een interview geeft waarin hij PSV beschuldigd van een aantal zaken moeten de stadions leeg blijven? Tot nu toe heb ik Ajax hier buiten gelaten, want wat ze hebben gedaan is ontzettend slecht en is wel degelijk Corona gerelateerd. Je zou dan kunnen zeggen als KNVB dat alle stadions vol mogen, behalve de Arena, al is het maar voor een paar wedstrijden.
 
JK-Ajax
 
4
18 januari 2022 om 12:44
Mwoah ik vind het wel prima eigenlijk. Iedereen die er voor kiest om met alcohol in de auto te stappen is een potentiële moordenaar in mijn optiek.
 
 
2
18 januari 2022 om 11:35
Ik vind oprecht dat hij de laatste dagen echt wel opmerkingen maakt die kloppen. Dus ik denk dat hij jouw advies opgevolgd heeft !!
 
PaulR_1982
 
2
18 januari 2022 om 11:45
Ik moet toegeven dat ik soms, al dan niet met tegenzin, moet toegeven dat hij nuttige dingen zegt. Maar hier slaat hij de plank weer behoorlijk mis vind ik. Zie hier boven waarom ik dat vind.
 
Sirius
 
0
18 januari 2022 om 12:40
Ik vind eigenlijk van niet. Nederlandse clubs kunnen ook wel wat meer in de spiegel kijken en datzelfde geldt eigenlijk voor het hele Nederlandse topvoetbal. Bij de KNVB is het al jaren een grote puinhoop met nog geen uitzicht op verbetering, de clubs kunnen hun eigen belangen niet opzij zetten als er tot oplossingen gekomen moet worden (eerste coronagolf het grote voorbeeld) en nu de voorzitter van de ECV die zich niet inleest in de materie en dan maar uit de losse pols aanschuift om onzin te verkondigen. Driessen springt wat van de hak op de tak door losse voorbeelden aan te halen, maar toch klopt het wel naar mijn mening.
 
Cas1
 
1
18 januari 2022 om 10:49
Driessen begint het vak echt onder de knie te krijgen. Het was eerst inhoudsloos, toen boulevard niveau ( beinvloedt door de Muppets) en nu legt hij de vinger voortdurend op de zere plek, zonder aanzien des persoon Goed zo
 
Kieftenbeld
 
0
18 januari 2022 om 10:50
1 ding klopt niet wat hij zegt en dat is dat mensen wel degelijk bij onze buurlanden wedstrijden bezoeken. Zo is een collega laatst van me naar dortmund geweest en zie ik ook genoeg mensen eem belgische wedstrijs bezoeken
 
Dutchgio
 
1
18 januari 2022 om 11:34
Dat moet dan al even geleden zijn, want in zowel Duitsland en Belgie hebben ze in December besloten om wedstrijden zonder publiek te spelen. Daar doelt Driessen ook op, dat is nu helemaal geen optie omdat ook daar de stadions leeg blijven.
 
 
0
18 januari 2022 om 11:37
Mijn clubje (de graafschap) speelt zaterdag een oefenwedstrijd net over de grens en daarbij mogen 750 toeschouwers aanwezig zijn. (uiteraard met 2g beleid). Ik weet niet precies wat de regels in Duitsland zijn, maar dus niet alles en overal is het zonder publiek.
 
Lierse1997
 
1
18 januari 2022 om 11:39
Ik denk dat die bevoegdheid bij de deelstaten ligt waardoor er verschillen kunnen zijn tussen deelstaten.
 
Lierse1997
 
1
18 januari 2022 om 11:08
Ik vind het ook wel opvallend dat er toen verwezen werd naar andere landen in Europa terwijl er in België en Duitsland geen publiek toegelaten is en er in Italië maximaal 5.000 mensen aanwezig mogen zijn. Dan ben je toch gewoon heel slecht geïnformeerd.
 
consy
 
1
18 januari 2022 om 12:07
En dat als bestuurder van de Eredivisie, bijna bizar om naar te luisteren.
 
Sir Paul
 
3
18 januari 2022 om 11:40
Ligt t aan mij of heeft Driessen dit jaar al vaker gelijk gehad dan heel 2021? Spijkers met koppen. Met name de argumentatie vd Jong rammelt. Het idee inhoudelijk zitten praktisch gezien ook haken en ogen aan. QRcode is sowieso niet waterdicht.
 
Sanderr
 
0
18 januari 2022 om 12:53
Inderdaad, dit jaar toch al wel 2 of misschien zelfs 3 keer. Dat is ongetwijfeld vaker dan in 2021!
 
ModricMagic
 
0
18 januari 2022 om 12:21
Ben het niet vaak eens met Driessen maar deze keer wel. Het was zo tergend slecht van Jan de Jong. Redenen noemen die helemaal niet waar zijn. En dan als slechtste dat mensen er aan toe zijn. Iedereen wil weer in het stadion komen maar met deze interview heeft hij het slecht aangepakt.
 
Sirius
 
0
18 januari 2022 om 12:34
Ja, Driessen heeft hier wel gelijk. Als je aanschuift, is het wel zaak dat je je zaakjes op orde hebt en met houdende argumenten komt. In plaats daarvan komt de man met halve waarheden, onwaarheden en dooddoeners waar mensen zo doorheen prikken. En dan vinden ze het gek dat men roept dat de KNVB en de Nederlandse voetbaltop de zaakjes wat dat betreft niet op orde heeft. Van de KNVB zijn we het inmiddels al decennia gewend en jammer genoeg is dat dus ook het geval bij de voorzitter van de ECV in deze.
 
DirkFeege
 
0
18 januari 2022 om 18:19
Als de betrokken partijen geen fouten zouden maken, had dat kereltje niks te doen. Zit alleen azijn te zeiken, nooit iets positiefs. Kruip a.u.b. onder een steen en blijf daar.