Dusan Tadic verzoekt KNVB om kunstgrasvelden te verbieden
Zondag, 28 november 2021 om 15:23

Dusan Tadic heeft zich zondagmiddag na de gewonnen uitwedstrijd bij Sparta Rotterdam (0-1) tot de KNVB gericht. Volgens de aanvaller moet het spelen op kunstgras snel verboden worden in de Eredivisie, zo vertelde hij bij ESPN. De Amsterdammers legden op bezoek bij Sparta een uiterst stroeve pot op de mat, waarbij volgens de aanvoerder een belangrijke rol was weggelegd voor de ondergrond. Tadic maakte tegen Sparta de enige treffer van de wedstrijd, toen hij op aangeven van Danilo van dichtbij kon afdrukken.

Ajax had het bijzonder moeilijk op Het Kasteel en wist maar amper tot kansen te komen, maar kwam desondanks ook niet echt in de problemen. "Het is niet plezierig om op kunstgras te spelen. Elke speler is minder op kunstgras, wel vijftig procent", zei Tadic na afloop van het duel voor de camera's van ESPN. "Je maakt op deze ondergrond veel technische fouten die je anders niet maakt. Voor de competitie zou het goed zijn als iedereen overschakelt op normaal gras. Dus KNVB: schrap de kunstgrasvelden."

Nog voordat Ajax op voorsprong kwam tegen Sparta, had Vito van Crooij namens de thuisploeg een enorme kans om zeep geholpen. De aanvaller had de bal voor het intikken, maar schoot voorlangs. "Het was een moeilijke wedstrijd", gaat Tadic verder. "Niet alleen door het kunstgras, maar ook de kou en de compacte manier van spelen van de tegenstander. Toen we scoorden, werd het makkelijk. Maar we hadden volle bak voor de tweede goal moeten gaan. Het tempo lag te laag."

Volgens Tadic is het altijd lastig om tegen tegenstanders te spelen die zich ingraven. "Het maken van het eerste doelpunt is belangrijk", aldus de aanvoerder. "Wij moeten meer energie in de wedstrijd stoppen om de tweede treffer te maken, dan voetbal je makkelijker. Maar dat verzuimen we. Het tempo lag veel te laag. De volgende keer moeten we sneller op zoek gaan naar het tweede doelpunt. Als je kampioen wilt worden, moet je dit soort wedstrijden ook winnen. Dat is het belangrijkste."

Ook Erik ten Hag is duidelijk niet gecharmeerd van het spelen op kunstgrasveld, zo bleek tijdens de persconferentie. "Je kunt er alles bij halen. Of het weer goed is of slecht, of de tegenstander wel of niet compact speelt. Wij moeten gewoon winnen en daarvoor de oplossingen vinden. Zo sta ik erin. Het hoort gewoon niet in deze competitie, voor de uitstraling in de Eredivisie is het megaslecht. Het moet zo snel mogelijk in de ban worden gedaan. We zijn aan het strijden met Portugal om de zesde plaats in Europa, dan moet je niet op kunstgras willen spelen. Dat moet afgelopen zijn."

Meer nieuws
   
17:31
17:31
Vinícius spreekt na magische CL-avond bewondering uit voor collega-aanvaller
0
   
17:05
17:05
'Eerste aankoop van Arne Slot bij Liverpool moet zestig miljoen euro kosten'
5
   
16:45
16:45
Ajax moet grote naam doorstrepen in zoektocht naar nieuwe algemeen directeur
4
   
15:40
15:40
Erik ten Hag deelt nieuwe sneer uit: 'Jullie maken er maar krantenkoppen over'
22
   
15:06
15:06
Frenkie de Jong zorgt voor uitvoerige discussies: 'Gullit vindt het niet veel'
57
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (124)

 
son18796
 
27
28 november 2021 om 15:25
Groot gelijk natuurlijk. Alleen is dat financieel niet haalbaar voor sommige clubs. EDIT : klopt dat ze financieel wel een veld kunnen aanleggen. Maar ze investeren dat geld liever in spelers of andere dingen dan een veld dat is meer wat ik ermee bedoelde. Verder was ik het sowieso al eens met Tadic
 
Ruiz_FCT
 
165
28 november 2021 om 15:29
Elke Eredivisie club kan toch wel een echt grasveldje leggen? Hoe dat veld onderhouden wordt is een tweede...
 
Klopp
 
13
28 november 2021 om 15:40
Ja en dan is er geen geld om het te onderhouden. Dan krijg je een knollenveld en gaan we daar met zijn allen over klagen. Lijkt me ook niet handig.
 
InkeMontana
 
145
28 november 2021 om 15:47
Gahaha grootste onzin natuurlijk. Er zijn ook genoeg amateurclubs die een hele goede grasmat kunnen onderhouden en dan zou een eredivisieclub dat niet kunnen? Toevallig ook nog eens de 2 `gezondste` clubs spelen op kunstgras, zulke gezonde clubs kunnen echt wel een grasveld onderhouden, wees maar niet bang. Kwestie van keuzes waar je geld naartoe gaat en de Knvb zou inderdaad moeten verbieden dat er geld te besparen is door een plastic veld aan te leggen.
 
MrBoity
 
30
28 november 2021 om 15:52
Je kunt ook ipv 21 bram van polens er 16 onder contract nemen zodat je met een besparing van die andere 5 je een echt grasveld aan kunt leggen
 
JanMetDeKorte
 
36
28 november 2021 om 15:52
Als ze dan een knollenveld hebben, moeten ze maar de eredivisie uit. Je kunt dat toch niet als een reden aandragen. Een eredivisieclub moet gewoon een eredivisiewaardig veld hebben. Als je dat niet kunt leveren, heb je niets te zoeken in de eredivisie.
 
JanMetDeKorte
 
9
28 november 2021 om 15:54
En in België is er maar een club met kunstgras in de pro league en daar zijn ze nou echt niet rijker dan in Nederland. En daar gaan ze het waarschijnlijk ook verbieden.
 
MrBoity
 
12
28 november 2021 om 16:08
Als je als club niet eens een echt veld kunt veroorloven moet je je serieus afvragen waarom je betaald voetbal wilt spelen. Daarnaast zou er wat mij betreft ook een vereiste moeten zijn dat een stadion minimaal 10.000 toeschouwers moet kunnen herbergen krijg je ook minder van die nikszeggende potjes
 
-Legends-
 
22
28 november 2021 om 16:09
Deze week nog een artikel geweest dat er 2 clubs met kunstgrasvelden financieel gezonder zijn dan ajax. Dus deze kan ook de prullenbak in verwezen worden
 
Tjissevan der Veer
 
4
28 november 2021 om 16:16
Gae speet op echt gras
 
xXxvites
 
9
28 november 2021 om 16:17
@janmetdekorte Was wel leuk geweest als dit echt een regel zou zijn in het voetbal. Dan had Ajax de eerste jaren in de Arena geen eredivisie gespeeld wegens het slechtste veld van Nederland te hebben.
 
Tjissevan der Veer
 
0
28 november 2021 om 16:18
Daarnaast is het verschil met kkd en amateur dat in eredivisie verplicht veldverwarming, dit maakt de kost en onderhoudsprijs fors hoger.
 
Fairplay1
 
3
28 november 2021 om 16:31
Daarom pleit ik voor een fonds voor alle divisie clubs voor gras onderhoud in een standaard pakket. Alle extra`s voor lampen en lijnen trekken is voor alle clubs zelf etc. Zo betalen alle clubs voor elkaar.
 
Almachtig
 
1
28 november 2021 om 17:08
-Legends- Een van die 2 clubs is Go Ahead, maar die hebben geen kunstgras.
 
brutebob
 
6
28 november 2021 om 17:09
69 likes en het is gewoon onjuist wat je zegt… bijzonder
 
MLJMLJ
 
4
28 november 2021 om 17:46
Het probleem van bv een Heracles is daarbij ook dat ze dan geen trainingsveld ( complex ) meer hebben. Ze trainen altijd op dat kunstgras in hun stadion. Er ligt wel een amateurclub naast, maar die hebben de velden zelf hard nodig. Dus naast een nieuw veld in het stadion om de wedstrijden te spelen hebben ze ook een trainingsveld of complex nodig. Maar ik vind dat als je betaald voetbal wilt spelen, moet je ook een eigen trainingsveld hebben en echt gras om op te spelen. En ja dat kost geld. Maar je moet ook een stadion etc hebben om betaald voetbal te mogen spelen. Zet een echt grasveld gewoon in de voorwaarden om betaald voetbal te mogen spelen.
 
Steve Stingray
 
77
28 november 2021 om 15:29
Dat is onzin natuurlijk. Bijna alle clubs kunnen het, dus waarom zou het voor de laatste paar kunstgrasclubs finacieel onhaalbaar zijn? Dan halen ze maar een speler minder. Puur een kwestie van prioriteiten.
 
MessiBazoer
 
102
28 november 2021 om 15:29
Dan hebben ze dus niks te zoeken in de Eredivisie in mijn ogen. Gewoon verplichten om op echt veld te spelen. Dan haal je maar een buitenlander met een dik salaris minder. Krijgt de jeugd ook wat meer de kans, win win ??
 
Ducktaildo
 
62
28 november 2021 om 15:30
Financieel niet haalbaar? Mocht dat zo zijn, dan hoort zo'n club dus niet in de eredivisie thuis.
 
Sirius
 
35
28 november 2021 om 15:30
Elke club uit de Eredivisie kan moeiteloos een natuurlijke grasmat betalen. Ze weigeren het vooral omdat ze dat geld aan andere dingen uit willen geven.
 
son_goku
 
21
28 november 2021 om 15:31
Sorry maar als je als club niet de financiële mogelijkheden heb om een echt grasveld te leggen, dan moet je je als club afvragen of je wel bestaansrecht heb in het betaalde voetbal.
 
JK-Ajax
 
7
28 november 2021 om 15:35
Volgens mij gaat Cambuur volgend jaar over naar natuurgras
 
ticer
 
16
28 november 2021 om 15:36
Volgens mij hebben Ajax en PSV eerder al aangegeven meer europees geld af te willen staan voor clubs die over willen schakelen naar echt gras.. dus volgens mij zijn kosten het probleem niet
 
oomANTON
 
39
28 november 2021 om 15:39
Sparta ook hoorde ik. Heracles zal het wel niet doen omdat ze al jaren veel meer punten halen op dat stuk plastic. Ik hoop dat ze zsm degraderen.
 
MessiBazoer
 
27
28 november 2021 om 15:40
@robmaas, Wat hebben supporters van Feyenoord te maken met de discussie wel/geen kunstgras in de Eredivisie?
 
Voetballer 2
 
3
28 november 2021 om 15:54
snellesnickel. Van die "kutclubjes" zoals jij het noemt schijnt het dat Cambuur volgend seizoen over zal stappen naar een grasveld. Trouwens dit "kut clubje" staat voorlopig wel in het linkerrijtje.
 
lwd12
 
1
28 november 2021 om 15:56
2023 in een nieuw stadion. De investering is het niet waard omdat nog in dit oude stadion te doen. Nog 1,5 jaar. Wat mensen niet moeten vergeten is dat clubs vaak ook trainen in het stadion vanwege kunstgras. Er moet ook een trainings complex komen als je van kunstgras afgaat
 
snellesnickel
 
2
28 november 2021 om 16:05
Cambuur gaat pas over op gras in het nieuwe stadion
 
FR-RKC
 
6
28 november 2021 om 16:06
Gefeliciteerd ermee, totaal niet relevant. Los van het financiële voordeel heb je sportief gezien natuurlijk ook een enorm voordeel in thuisduels. Het is schandalig dat Eredivisie clubs geen grasveld willen onderhouden.
 
JeroenB93
 
4
28 november 2021 om 15:35
Onzin. Heracles hoort bij de gezondste clubs van de Eredivisie.
 
De Toekomst
 
17
28 november 2021 om 15:41
Dat is natuurlijk onzin. Ze hebben allemaal een miljoenenbegroting. Ze kunnen het allemaal financieel bolwerken, maar dan moeten ze wel andere keuzes maken. Dan haal je jaarlijks maar één of twee spelers minder.
 
johanmantjes
 
2
28 november 2021 om 19:33
Of ajax kan zich aanpassen.
 
Pantelic16
 
3
28 november 2021 om 21:48
Wat een bekrompen reactie. Het gaat toch om de kwaliteit van een voetbalwedstrijd. Die worden aantoonbaar beter gespeeld op natuurgras en er heerst niet voor niets verboden in menig land. Ik volg zowel Ajax als Roda op de voet. En ik kan je zeggen. De spelers van Roda hebben sinds de overstap op natuurgras aanzienlijk minder blessures.
 
mitchajax020
 
5
28 november 2021 om 15:44
Hou op met financieel niet haalbaar, er zijn best wel vrijwilligers in de club die het gratis voor je kunnen onderhouden.
 
Generaaltje
 
9
28 november 2021 om 15:51
Was de hoofdsponsor van Heracles geen leverancier van kunstgras?
 
De Toekomst
 
1
28 november 2021 om 16:10
Ja klopt, en wat dan nog?
 
DRL80
 
16
28 november 2021 om 16:29
En wat dan nog? Dat lijkt me vrij duidelijk al was een “Wat betekent dat volgens jou?” een logischere reactie geweest. De hoofdsponsor levert kunstgras(velden), dan zou het een aanfluiting zijn wanneer ze “hun” club niet op hun kunstgras zouden laten spelen. Logisch verhaal, toch?
 
CocoAfc
 
2
28 november 2021 om 16:04
Jammer dan. Weet je hoeveel het kost als een speler geblesseerd raakt?
 
DRL80
 
2
28 november 2021 om 16:23
Had iig Ajax (en volgens mij ook PSV, Feyenoord en AZ) niet wat geld afgestaan aan de rest van de andere clubs? Dan hadden die kunstgrasclubs daar dat geld voor kunnen gebruiken. En anders moet je jezelf überhaupt afvragen of je wel een BVO kan, moet en wil zijn.
 
Rkc82
 
3
28 november 2021 om 16:31
Dus is het wel haalbaar maar stellen ze andere prioriteiten. Dan maar een goede speler minder.
 
jeroen200
 
3
28 november 2021 om 19:08
Als je als BVO nog geen gewoon veld kan aanleggen en fatsoenlijk kan onderhouden heb je in mijn ogen niks te zoeken als professionele club en moet je lekker verder gaan op amateur niveau
 
Luzacovic
 
1
28 november 2021 om 21:15
Dan maar een contractspeler minder.
 
Goldman87
 
37
28 november 2021 om 15:28
Zo snel mogelijk al die troep er uit en lekker op gras gaan voetballen man.
 
ViscaCatalunya
 
11
28 november 2021 om 16:05
Als we iets in Nederland hebben dan is het wel gras. Dat we juist hier op plastic spelen is bizar. Helemaal nu je ook goede hybride velden hebt.
 
itsTom
 
148
28 november 2021 om 15:28
Goed dat Tadic zich uitspreekt hierover. Het tempo waarin kunstgras wordt vervangen door echt gras is echt bizar traag. 10 jaar geleden hadden we het al over het verbieden van kunstgras. Imo zou echt gras een voorwaarde moeten zijn om te spelen in de Eredivisie.
 
Klopp
 
7
28 november 2021 om 15:29
Eens dat de kunstgrasvelden weg moeten, alleen is dat voor de meeste clubs met kunstgras helaas niet haalbaar. Ik vind het persoonlijk ook flauw om na een overwinning de tegenstander een steek te geven en over het kunstgras te beginnen. Dit verhaal is inmiddels al meer dan 100x aangehaald en het lijkt me overbodig om dat nu weer te doen. Misschien kunnen ze dan bij Ajax Sparta een X bedrag geven om natuurgras aan te schaffen als ze zich er zo aan ergeren. (en nee, ik zeg niet dat Ajax dat moet doen of daar verantwoordelijk voor is, dat is de KNVB en de club zelf)
 
Ducktaildo
 
68
28 november 2021 om 15:31
En waarom is dat niet haalbaar? Het is gewoon een keuze die wordt gemaakt, dat betekent niet automatisch dat het niet haalbaar is.
 
Klopp
 
2
28 november 2021 om 15:33
Veel clubs geven aan dat het financieel voor niet mogelijk is. En dat kan ik wel begrijpen vooral nu in de corona tijd. Ik weet natuurlijk niet de exacte cijfers van Sparta, maar ik ga er vanuit dat wat ze aangeven ook klopt.
 
Tipptopp
 
23
28 november 2021 om 15:45
Ja ja, Ajax moet naar dokken. De topclubs onderhouden de kleinere clubs nu al. En ben jij vergeten dat er voorstellen zijn om geld te gegeven…. Verder is het overigens pure competitie vervalsing. De ene club heeft geld nodig voor een grasmat, de andere koopt een speler. Dat is gewoon een keuze. Corona heeft hier overigens ook niets mee te maken want Corona bestaat nog geen 10 jaar. Wat mij betreft verplichten of amateur voetbal gaan spelen.
 
Klopp
 
4
28 november 2021 om 15:52
Ik zeg ook niet dat Ajax het MOET betalen. Ik zeg alleen dat het een optie is als ze zich er zo aan ergeren. En op basis waarvan onderhoud Ajax alle kleinere clubs dan? Essensite van mijn punt is gewoon dat het als Tadic zijnde, speler van Ajax dat x maal meer budget heeft dan Sparta erg flauw is om nu naar een overwinning weer over het kunstgras te beginnen en alleen het probleem te benoemen. Kom dan met een oplossing.
 
Eduard1962
 
3
28 november 2021 om 16:26
Klopp, het is dat deze clubs niet willen. Als ik 20 gasten te eten wil geven met een beperkt budget kan ik geen nieuwe schoenen kopen en moet dus keuzes maken. Deze clubs die zeggen niet te kunnen leggen de prioriteiten dusbij een plastic veld(in het gunstigste geval hybride) en dus niet bij een eredivisie waardig grasveld. En dan heb ik het nog niet eens over de het soms nog belabberde kunstgras ook. Willen is kunnen, ook bij Sparte en cs.
 
Steve Stingray
 
32
28 november 2021 om 15:31
Sparta heeft al jaren een financieel voordeel van dat kunstgras, dus financieel onhaalbaar is de grootst mogelijk onzin.
 
Klopp
 
1
28 november 2021 om 15:39
Hoezo is dat grote onzin? Weet jij dan de cijfers. Vergeet de Corona ook niet he. Clubs geven zelf aan dat het financieel voor ze niet mogelijk is. Ik ga ervan uit dat ze de waarheid spreken.
 
DRL80
 
7
28 november 2021 om 16:34
Uitgaan van eerlijkheid is mooi maar ook naïef, zeker wanneer die partij andere belangen heeft. Niet alleen in deze maar überhaupt.
 
Steve Stingray
 
2
29 november 2021 om 11:01
@klopp, kwestie van prioriteiten. Sparta heeft zojuist de keeper voor 7 miljoen verkocht. Dat geld kun je ergens aan uitgeven, en dan is dus de keuze aan de club. Er bestaat ook nog een subsidie oplopend tot 3,5 ton voor de overstap naar echt gras. Dat is eigenlijk belachelijk, maar maakt de drempel nog lager. Kortom; elke club die zegt dat het financieel onhaalbaar is, moet eerst maar een divisie lager gezet worden, kijken hoe onhaalbaar het dan nog is.
 
KokkieAFCA0341
 
46
28 november 2021 om 15:33
Dan zou ik zeggen tegen die clubs, ga maar een niveau lager spelen, ook Heracles die heel gezond schijnt te zijn kan dus op gewoon gras spelen.. Ze kunnen wel buiten EU spelers halen voor een dik salaris maar een grasveld is te duur, complete onzin
 
Klopp
 
1
28 november 2021 om 15:35
Klopt Heracles is volgens mij de enige club die ook niet probeert om over te stappen. Maar dat heeft dacht ik met hun sponsor te maken. Inderdaad zal je een regel kunnen maken dat over 3 jaar elke club op echt gras moet spelen in de eredivisie. Alleen vind ik wel dat de clubs daardoor dan niet in de financiële problemen moeten komen.
 
robmaas
 
0
28 november 2021 om 15:40
Heeft niets met de sponsor te maken,heeft met de ligging van het stadion te maken. Dat het gras slecht groeit,en ik ben ook dan voor een hybride mat,ten Cate is niet meer de hoofdsponsor dat is nu asito.En dat competitie vervalsing klopt een beetje want Heracles met elk weekend overschakelen naar echt gras dus dat is ook gelul.
 
ozpo
 
2
28 november 2021 om 15:57
Heracles speelt vaker op natuurgras dan andere clubs op kunstgras. Wel dagelijks vervalsing. Welke teamsport (professionals) ken je nog meer waar verschillende teams op verschillende ondergronden spelen? Eigenlijk heel bizar. En natuurlijk is al dat plastic en rubber ook niet goed voor het milieu
 
Primetime
 
1
28 november 2021 om 23:41
@ozpo, nou in de NFL, waar toch een aantal miljarden meer in omgaat dan in de Eredivisie Ongeveer 70% van de clubs heeft daar kunstgras en 30% gras
 
Fossen
 
29
28 november 2021 om 15:33
Dit verhaal moeten we juist blijven herhalen totdat het professioneel voetbal in Nederland kunstgrasvrij is. Het is een grote grap dat clubs weigeren een normaal grasveld neer te leggen. En ja, desnoods lappen we met het met all clubs gezamenlijk. Sterkste schouders zwaarste lasten, eenmalig. Waarbij de kunstgrasclub 50% dokt en de rest verdeeld wordt. Voor mijn part door de top 3, ook prima. Maar kunstgras moet echt binnen 2/3 jaar verleden tijd zijn.
 
Klopp
 
0
28 november 2021 om 15:36
Dat de discussie moet aanhouden vind ik ook. Alleen vindt het moment een beetje flauw, net naar een overwinning op deze manier gaan klagen. Is een beetje een steek onder water vooral nu in de corona periode waarin de clubs het financieel al moeilijk hebben. Met zijn allen zoeken naar een oplossing is een beter iets dan alleen de problemen benoemen.
 
Blackthought
 
24
28 november 2021 om 15:57
Wanneer moet Tadic het anders doen? Als Ajax tegen fatsoenlijke clubs spelen stelt niemand vragen over kunstgras. Die vragen komen alleen als je tegen kunstgras clubs speelt. Als je dan punten verspeelt krijg je commentaar dat je jankt omdat je verloren hebt, maar als je het doet wanneer je wint is het ook weer niet goed... Dus wanneer moet je het dan doen?
 
ozpo
 
8
28 november 2021 om 16:00
Hoi toch op. Ze konden ook vorig jaar of elk jaar daarvoor overstappen. Dit verhaal is niks nieuws. Omdat we nu in een coronatijd leven mag er geen kritiek meer geleverd worden? Onzin. Hadden ze maar eerder moeten overstappen.
 
Maykel24
 
35
28 november 2021 om 15:36
Als je het na een overwinning zegt is het ‘flauw’, als je het na puntenverlies zegt is het ‘een excuus’.
 
Klopp
 
1
28 november 2021 om 15:37
Daarom moet je het ook niet na een wedstrijd benoemen. Gewoon het probleem in het algemeen benoemen. Het probleem ligt niet exact bij Sparta , maar er zijn meer clubs met kunstgras.
 
Thetruth
 
23
28 november 2021 om 15:36
juist mooi dat hij het zegt na een overwinning. Als hij het zei na een nederlaag dan was de wereld te klein gewest en hij een slechte verliezer. Deze mening van tadic delen veel mensen. Zelfs de 2 amateur verenigingen in mijn buurt hebben echte grasvelden. Dan wil je me wijsmaken dat deze profclubs dat niet kunnen? hou op.
 
Klopp
 
1
28 november 2021 om 15:38
Volgens mij draaien de profclubs momenteel met deze corona periode niet echt op volle toeren qua financiën. Ik weet niet of jij de exacte cijfers weet? Dan ben ik wel benieuwd. Mijn argumenten zijn gebaseerd op wat de clubs zelfs aangeven.
 
Eduard1962
 
4
28 november 2021 om 16:32
en dus blijf je het maar verdedigen, dat kunstgras en dat clubs het slecht hebben en dat er gesproken moet worden over oplossingen. De oplossingen die worden aangedragen lijken jou niet te kunnen overtuigen. Een eredivisiewaardige club hoort zorg te dragen voor een dito grasmat. Betekend dat die kunstclubs andere keuze moeten maken dan dat ze tot nu toe hebben gedaan. Dat is de oplossing.(en niet andere clubs er voor laten opdraaien a.u.b.) Niets mis mee.
 
Lunny
 
22
28 november 2021 om 15:44
De grap is dat Ajax (maar ook Feyenoord en PSV) voorgesteld hebben om geld te doneren om clubs hulp te bieden om de overstap te maken naar echt gras. De financiële middelen niet hebben is dus al geen geldige reden meer. Je kunt je überhaupt afvragen wat een club op het hoogste niveau te zoeken heeft als ze zelfs niet het geld voor een grasmat hebben.
 
Klopp
 
0
28 november 2021 om 15:53
Wat ze daar te zoeken hebben? Op basis van prestaties zijn ze gepromoveerd. Of het financieel mogelijk is weet ik niet, clubs geven zelf aan van niet.
 
Blackthought
 
17
28 november 2021 om 16:00
Op basis van prestaties gebaseerd op een financiële voorsprong die je pakt door op een essentieel onderdeel van de bedrijfsvoering vals te spelen.
 
Lunny
 
4
28 november 2021 om 16:01
Waarom dan de hulp afwijzen?
 
MUFC M
 
1
28 november 2021 om 16:13
Volgens mij toch echt goedgekeurd door knvb! Dus hoezo vals spelen ? Ik heb trouwens ook liever dat ze verdwijnen
 
nrvier
 
2
28 november 2021 om 17:23
Kan je ook zeggen dat Ajax vals speelt door met een dak te spelen. Heeft ook invloed op het spel.
 
ninjakai
 
8
28 november 2021 om 15:59
@klop dat doen de topclubs al. Dus wat is je volgende onzin argument. Uit de Europese inkomsten is een pot samengesteld waar clubs die van kunstgras op gras overstappen een vergoeding uit krijgen. Mijn inziens de omgekeerde wereld trouwens. Zou liever zien dat iets meer Europees geld wordt afgestaan en dat de pot gebruikt wordt om clubs met echt gras een vergoeding te geven (zelfs een flinke wat mij betreft). Kunnen die lekker een extra speler halen en wordt alles op alles gezet om de kunstgrasclubs de eredivisie uit te werken. Misschien zelfs een talenten pool met een 30 tal goede (jeugd)spelers waaruit elk van de echte gras clubs gratis een op leenbasis mag toevoegen aan de selectie. Gewoon alles op alles zetten en zodra de kunstgrasclubs uit de eredivisie zijn verdwenen direct die competitie dichtgooien voir kunstgras.
 
DRL80
 
1
28 november 2021 om 16:30
De kracht van de boodschap is herhaling. Dat is altijd en overal zo.
 
Rkc82
 
0
28 november 2021 om 16:37
Tuurlijk gaan die clubs geld geven voor een grasveld waardoor ze wel een betere spits kunnen halen als bijv een rkc. Die gewoon winst hebben gedraaid in caronatijd. Dan maar strijden om degradatie en paar spelers minder halen
 
wizzle_shizzle
 
0
28 november 2021 om 18:02
Beter na een overwinning, dan een nederlaag. Dan wordt het weer als smoes gebruikt. Het moet juist vaker herhaald worden.
 
basistribune
 
19
28 november 2021 om 15:29
Kunstgras is gewoon verschrikkelijk om op te spelen, hopelijk is het zo spoedig mogelijk weg van de Nederlandse velden
 
Dasko
 
6
28 november 2021 om 15:31
Eens. Het grote probleem met kunstgras is dat het niet geschikt is voor wedstrijdintensiteit zodra je over enig niveau praat. In een wedstrijd wordt er meer getackeld en nemen spelers meer lichamelijke risico`s (uiterste inspanning om bal binnen te houden, gewaagde sprongen enz) dan op training. En kunstgras geeft niet mee als je voet vast komt te staan. Krijg je een tackel op je enkel op natuurgras, dan pakt de aarde van het natuurgras een groot deel van de impact. Het kunstgras niet, daar ligt gewoon een keiharde laag onder dat niets meegeeft. Ik voetbal zelf op gloednieuw kunstgras, maar het verschil is alsnog groot.
 
Eduard1962
 
2
28 november 2021 om 16:36
Dasko, in veel kan ik me vinden maar we kennen als amateurvoetallers allemaal wel de voorbeelden dat ook op een grasveld (ook in de zaal) het onderbeen blijft staan als je je net wilt wegdraaien. Dit soort blessures komen echt niet alleen voor op kunstgras. Verder ben ik van mening dat kunstgras op vanaf een bepaald niveau verboden moet worden.
 
Dasko
 
0
29 november 2021 om 20:03
Klopt Eduard1962. Zaalvoetbal is dan ook statistisch blessuregevoeliger dan veldvoetbal. En die droge velden flink sproeien schiet er inderdaad vaak bij in. Dus ben het met je eens dat niet altijd beter is, maar vaak wel.
 
HakimZiyach22
 
19
28 november 2021 om 15:31
Hier heeft ie natuurlijk helemaal gelijk. Je kan niet de 6e competitie van Europa zijn en 3 vd 17 uitwedstrijden op plastic spelen. En volgens mij staat Ajax met name ook miljoenen af uit de Europese gelden, maar die rotvelden liggen er nog steeds. Sowieso ook belachelijk dat je je zelf verdiende centen aan clubs afstaat die er niks concreets mee doen. Neem een voorbeeld aan RKC, 1 goede injectie en er ligt meteen gras. Heracles is nog de ergste van allemaal, die zouden zelfs na een verplichting tegenstribbelen. Jammer dat ze nooit degraderen.
 
Shiraz
 
1
28 november 2021 om 17:38
Ze spelen bij Heracles ook altijd het meest beroerde voetbal wat er is. Al gaat Pec er dit jaar overheen samen met Sparta. Hey, dat is ook een kunstgrasclub. Kunstgras hoort niet bij het voetbal, laat ze dan maar lekker gaan hockeyen op die velden.
 
Sirius
 
5
28 november 2021 om 15:32
Tja, dit soort uitspraken zijn terecht. Kunstgras hoort eigenlijk niet thuis in de Eredivisie. Ze gooien het op de financien terwijl ze zelf heel goed weten dat ze zo'n normale grasmat makkelijk kunnen betalen. Ik zie het somber in, maar het wordt echt tijd dat de KNVB hier wat tegen gaat doen.
 
rontuijnman
 
1
28 november 2021 om 15:37
Als ik die cijfers bekijk die er gegeven worden dan schieten de tranen in mijn broek van het lachen! Pasveer - amper een bal gestopt! - een dikke zeven en Benjamin van Leer met een aantal cruciale reddingen een zesje...
 
Kaaiman
 
1
28 november 2021 om 15:38
Flauwekul, je moet juist doorontwikkelen. Zorgen dat het nog beter wordt dan die grasvelden.
 
Pantelic16
 
0
28 november 2021 om 21:55
Hoelang moeten we dan nog afwachten en spelers onnodige blessures laten oplopen? Je zult als belangrijke speler maar even anders en verkeerd landen t.o.v. een natuurgras en je kunt zomaar de volgende ronde missen in een beker of Europese wedstrijd. Blessures kunnen dus ook financiële gevolgen hebben voor het bereiken van een volgende ronde of competitieverloop. Tot die tijd moet er gewoon op natuurgras gespeeld worden. Beste voor de sport en lichaam van de sporter.
 
Sir Paul
 
3
28 november 2021 om 15:39
Juist. Competitievervalsing ten top. Gras moeten we hebben.
 
nrvier
 
0
28 november 2021 om 17:24
Juist. Competitievervalsing ten top. Open stadions moeten we hebben.
 
hoogdrukzetten
 
6
28 november 2021 om 15:45
Wat mij opviel vandaag buiten dat slechte veld was het lijnen verven vlak voor de aftrap... je bent daar als club heel de week met je medewerkers en dan moet je letterlijk 10 minuten voor de aftap nog een lijntje verven? Ik ben groot liefhebber van sparta en z’n traditie maar dit vond ik wel veelzeggend hoor echt amateurisme..
 
ViscaCatalunya
 
0
28 november 2021 om 16:03
Misschien blijft het op plastic minder goed zitten met nat weer.
 
 
1
28 november 2021 om 15:53
Hoop wel dat Ajax dan nu iets heeft gevonden om een normale 100% echte mat in de arena te leggen.
 
hoogdrukzetten
 
0
1 december 2021 om 22:37
Bij Ajax ligt op dit moment een prima mat volgens mij beoordeeld als 3e of 4e van Nederland dat is wel eens anders geweest...
 
Homelander
 
1
28 november 2021 om 15:54
Het is ook gewoon zonde dat zo'n mooie club als Sparta op kunstgras speelt, volgend jaar komt er geloof ik weer gras maar zoals ze nu spelen dan gaan we ze niet meer in de Eredivisie zien. Echt gras moet gewoon een vereiste zijn om in de Eredivisie te mogen voetballen.
 
Lenny1988
 
19
28 november 2021 om 15:57
Zo hoop ik ieder jaar weer dat Heracles, als ambassadeur van deze plastic ellende, degradeert.
 
toonvs
 
0
28 november 2021 om 16:07
Ben het er mee eens dat kunstgrasvelden eruit moeten. Tadic gaat eerst maar eens met een goede instelling het veld het leek nergens op vandaag. Het is elke keer het zelfde liedje tegen zulke tegenstanders. Als Gravenberch en Blind zag voetballen er kwam geen bal van die gasten. Neres kwam geen lantaarnpaal voorbij.
 
miki1959
 
1
28 november 2021 om 16:08
Ik verzoek iedere speler en met name aanvoerders van Nederlandse topclubs te stoppen met Toneelspelen. Denk daar maar eens over na Tadic en hou op met zeiken
 
SCIREA1897
 
5
28 november 2021 om 16:09
Het onderhouden van een gasveld is een dure aangelegenheid, vooral voor de kleinere clubs waar ook alle jeugsteams in het stadion spelen heeft dit veld veel te verduren. En ook de trainingen van die elftallen. In de wintermaanden groeit het gras nauwelijks, waardoor er dure lampen moeten komen. In een stadion hoort echt gras, ben ik het mee eens. Om nu in deze corona tijd met weinig inkomsten het veld te vervangen..
 
Eduard1962
 
4
28 november 2021 om 16:43
scirea, die discussie over kunstgras loopt al veel langer dan de afgelopen 1,5 jaar. Corona is dan ook er een bij gehaald argument. Het gaat om het principe dat je als 1e elftal van een BVO niet op een kunstgrasveld je wedstrijden moet spelen. Nu is het covid, straks is het dat er te weinig oude kranten zijn opgehaald of dan is er weer een sponsor weg. Kortom, er is altijd wel een excuus om iets niet te doen, stop metje ergens achter te verschuilen. Ga met argumenten aan de slag om iets, in casu een goede grasmat, wel te doen.
 
SCIREA1897
 
2
28 november 2021 om 18:23
Eduard dan had de KNBV dat toch moeten verbieden? Waarom nu de clubs daar op aanvallen? En nu in corona tijd, is daar helemaal geen geld voor. Principes zijn leuk maar die betalen de rekening niet.
 
FCB_Catalunya
 
3
28 november 2021 om 16:10
Helemaal gelijk. Deze kunstgrasmat is walgelijk, net als dat rubberen veld bij Heracles. Sparta vangt een fortuin voor die keeper van ze, laten ze daar maar een fatsoenlijk veld voor aanleggen. Dit is gewoon niet fijn.
 
STORING
 
0
28 november 2021 om 16:11
Ten Hag legt het perfect uit. Compenseer de clubs die overgaan op natuurgras en schaf die zooi af man. Eigenlijk al lachwekkend dat hier zolang op gespeeld word zonder dat de KNVB daar een stokje voor heeft gestoken.
 
Cas1
 
2
28 november 2021 om 16:15
Het veld van Sparta mag de naam kunstgras niet eens dragen, het is beton Maar los daarvan, over een paar jar regent het schadeclaims van spelers die blessures hebben opgelopen en daardoor gehandicapt zijn geraakt. Voetbal dient op gras gespeeld te worden, tafelvoetbal niet
 
Opejauwn
 
0
28 november 2021 om 16:29
Wanneer je als club niet de middelen hebt om een fatsoenlijk natuurgrasveld neer te leggen heb je ook geen bestaansrecht.
 
Arno_P
 
1
28 november 2021 om 16:38
Hoort gewoon in de algemene KNVB regels te staan. - De voetbal is rond - Er wordt op echt (natuur) gras gevoetbald Heeft een club kunstgras dan moet de KNVB gewoon een lening doen om het te wijzigen naar natuurgras als een kleine club het geld er niet voor heeft.
 
nrvier
 
0
28 november 2021 om 19:43
Maar het staat niet in de regels dus het mag gewoon.
 
007
 
2
28 november 2021 om 16:44
In principe wil ik ook geen kunstgrasveld zien in de eredivisie, maar een gewone goede grasmat kost ook veel geld. Kan me nog een wedstrijd herinneren zo een vijf jaar geleden in Utrecht toen Ajax op mat speelde die meer zand inhield dan gras. Ik snap de kleine clubs dat ze voor een synthetische mat gaan. Nu in deze tijd hebben ze helemaal bijna geen cent te makken (Corona).
 
Raubaht
 
1
28 november 2021 om 16:48
Welke clubs spelen eigenlijk nog kunstgras, in de Eredivisie althans? Sparta en Heracles zijn toch de enige?
 
Almachtig
 
1
28 november 2021 om 17:21
Heracles, PEC, Sparta en Cambuur als ik het goed heb.
 
Sanderr
 
1
28 november 2021 om 17:42
Volgens mij ook inderdaad ja. En ik meen dat Cambuur volgend jaar (of als het nieuwe stadion af is althans) over gaat op natuurgras.
 
SCIREA1897
 
3
28 november 2021 om 18:27
Sparta gaat ook over naar echt gras, zijn bezig met een nieuw trainingscomplex. Tot die tijd traint Sparta ook in het stadion
 
Hombre_Guapo
 
4
28 november 2021 om 16:50
Kan zo zijn Tadic zullen ze dan meteen de regels voor schwalbes, klagen en om kaarten vragen aanscherpen want dan ben jij de klos. Klopt dat het veld niet tof is maar die clubs hebben op een gewoon gras ook nadeel en daar spelen ze meer op. Je hebt extreem slecht gespeeld en dan is dit het smoesje.
 
Sanderr
 
5
28 november 2021 om 17:44
Extreem slecht gespeeld maar man of the match en zijn status als MVP (meeste goals plus assists) in de Eredivisie nog maar eens onderstreept. Doet ie goed dan! Overigens goed dat hier over gesproken wordt, hoe vaker hoe beter. Dat plastic moet er z.s.m. uit bij alle ploegen!
 
S.Snape
 
0
28 november 2021 om 17:26
Goed voor de competitie? Zodat Ajax voortaan met 0-9 wint? Sparta hoeft zich niet druk te maken om het technische spel van Ajax. Eerder de blessures zijn een probleem.
 
Pressing12
 
3
28 november 2021 om 17:48
Tadic vergeet dat Ajac die grote zooi in NL aan de man gebracht heeft. Ajax heeft jaren lopen lobbyen voor kunstgrasbedrijven. Ajax is de eerste club die kunstgrasvelden liet aanleggen rond de Meer en later rond de Arena. Het is maar dat het verboden was voor wedstrijden anders had Ajax dat meteen gedaan. Ajax heeft jaren lopen lobbyen en vechten voor kunstgrasvelden en proberen nu de indruk te wekken dat ze altijd voor gras gingen. Ari van der Eijden vroeger ' ‘Het is niet meer tegen te houden. Als Ajax de eerste is die erop gaat spelen, is dat alleen maar prachtig.’ Ajax ging in zee met de bedrijven Edel Grass, Ten Cate en Rubber Recources. Samen met de KNVB hebben ze zitten lobbyen bij de Uefa voor kunstgrasvelden. Nu probeert iedereen de schuld bij Heracles te leggen. Het is een grote propaganda van Ajax die willen doen voorkomen dat ze slachtoffer zijn van kunstgrasvelden terwijl ze de grootste dader zijn met de KNVB
 
 
0
28 november 2021 om 18:04
Hier in de omgeving div 3e divisie en amateur clubs met grascomplexen en 1 kunstgrasveld voor de training
 
Bonkonko
 
0
28 november 2021 om 19:02
Gelijk in de fik steken dat plastic troep. Heb 2 keer mijn kruisband afgescheurd op deze rommel. Voetballen doe je op echt gras geen AliExpress gras??
 
Bereta
 
0
28 november 2021 om 22:35
Het vervangen van Kunstgras door echt gras is helaas niet een eenmalige investering. Dat is ook de reden dat de kleine clubs het nog niet hebben vervangen. Met uitzondering van Heracles. Daar heeft het te maken met de belangen van een aantal hoge pieten.
 
juweel
 
1
29 november 2021 om 07:49
dat is goed meneer tadic, maar dan moet het dak in de arena ook bij slecht weer open blijven, want ja de omstandigheden moeten voor iedereen hetzeflde zijn, of is dat dan weer niet zoals je het bedoelt? de een heeft kunstgras de ander een dak, de een is eigenaar van zijn eigen stadion de ander niet, nie zo zeiken en gewoon voetballen.