Een dikke en een zeldzame onvoldoende in uitzwaaiduel Oranje
Maandag, 7 juni 2021 om 13:46

Het Nederlands elftal heeft zondagavond een 3-0 overwinning geboekt op Georgië. Met een doelpunt en een assist was Memphis Depay de uitblinker aan de kant van het Nederlands elftal. Voetbalzone beoordeelt de spelers van het Nederlands elftal die minstens een helft meededen met een rapportcijfer.

Cijfers Oranje


Maarten Stekelenburg: 6,5
Concurrent Tim Krul kreeg woensdag de kans tegen Schotland, Stekelenburg mocht vanavond laten zien waarom de bondscoach voor hem zou moeten kiezen op het EK. Al na tachtig seconden moest hij in actie komen toen Saba Lobjanidze op hem afsnelde. Het was een van de weinige reddingen die hij verrichtte. Stekelenburg, die zijn eerste interland speelde sinds 13 november 2016, zocht in de eerste helft vaak Weghorst met de lange bal. Na rust kreeg hij weinig meer te doen.

Denzel Dumfries: 7
Na acht minuten spelen dook de PSV-back het strafschopgebied na een combinatie met Memphis Depay en verdiende hij een strafschop. Dumfries liet zich voornamelijk in aanvallend opzicht gelden. Na een kwartier spelen bood hij met een perfecte voorzet Depay een enorme kans, maar de Georgische keeper voorkwam een assist. De Boer wilde dat de backs van Oranje druk zetten op de backs van de tegenstander en dat had Dumfries goed begrepen.

Jurriën Timber: 6,5
Na zijn sterke debuut tegen Schotland kreeg het negentienjarige Ajax-talent opnieuw het vertrouwen van De Boer. Timber maakte opnieuw een solide indruk, al moest hij samen met zijn collega's achterin een aantal kansen voor Georgië toestaan. De verdediger loste dat telkens goed op en kan terugkijken op een geslaagde tweede interland, die er voor hem een kwartier voor tijd op zat.

Stefan de Vrij: 6,5
Bij afwezigheid van Matthijs de Ligt en Virgil van Dijk was De Vrij de leider in de Oranje-achterhoede. Hij voorkwam na twintig minuten spelen een grote kans voor de bezoekers door op het juiste moment te stappen en zijn directe tegenstander buitenspel te zetten. De Vrij speelde een solide wedstrijd, stond vaak goed opgesteld en voorkwam daarmee een aantal dreigende situaties.

Daley Blind: 7
Na een afwezigheid van drie maanden maakte de Ajacied zijn rentree in de Grolsch Veste. In de tweede minuut kwam zijn gebrek aan snelheid aan het licht in een sprintduel met Lobjanidze. Door reddend optreden van Stekelenburg leidde het niet tot een tegendoelpunt. Blind heeft een belangrijke rol in het 5-3-2-systeem, daar de opbouw voornamelijk via hem loopt. Met zijn strakke passes tussen de linies door is hij van grote waarde voor het Nederlands elftal. Na 45 minuten spelen zat zijn wedstrijd erop.

Owen Wijndal: 6
De linksback had aan de linkerkant veel moeite om aan de bal gevaarlijk te worden, terwijl hij in de eerste helft bij vlagen ook verdedigend in de problemen kwam. Waar Dumfries op rechts voor veel dreiging zorgde, liet Wijndal een stuk minder zien. Na rust kroop hij wat meer uit zijn schulp. Met nog twintig minuten op de klok zat zijn interland erop en kan hij zich opmaken voor zijn eerste eindtoernooi en basisplaats.

Marten de Roon: 4
De Roon is een van de spelers die bij zijn club gewend is aan het 5-3-2-systeem. Mede daardoor kan hij rekenen op een basisplaats. Desondanks oogde hij zondagavond ongelukkig in zijn rol op het middenveld. Doordat Frenkie de Jong en Georginio Wijnaldum veel werden afgeschermd kwam De Roon veel aan de bal. Daar ligt niet het sterkste punt van de middenvelder, die veel balverlies leed: liefst dertien keer in de eerste helft. Na een half uur spelen stond hij niet op te letten en kreeg zijn directe tegenstander Valeriane Gvilia een grote kans. Na rust toonde hij verbetering in zijn spel, maar kon hij een dikke onvoldoende niet voorkomen.

Oranje gefileerd: 'Een kind dat voor het eerst gaat fietsen zonder zijwieltjes'

Pierre van Hooijdonk en Theo Janssen waren halverwege de wedstrijd zeer kritisch op Oranje.Lees artikel

Frenkie de Jong: 5
Waar de Barcelona-middenvelder afgelopen woensdag al na een halfuur werd gewisseld, deed hij zondagavond ruim een uur mee. In de eerste helft was hij soms ongelukkig in zijn passing en bleek de samenwerking op links met Wijndal nog niet optimaal. Zijn voorzetten waren in de eerste helft vaker niet dan wel op maat en waren bijna altijd een prooi voor doelman Giorgi Loria. In de slotfase van de eerste helft had De Jong een goed afstandsschot in huis, maar door de vingertoppen van Loria kwam het niet tot een doelpunt. In 66 minuten spelen leed hij 11 keer balverlies. Alleen tegen Letland verloor De Jong vaker de bal: 14 keer in 90 minuten. Het leidt tot een zeldzame onvoldoende voor de middenvelder.

Georginio Wijnaldum: 6
De aanvoerder van Oranje speelde zijn 75ste interland voor het Nederlands elftal. Dat was ook vrijwel het enige opmerkelijke aan de wedstrijd van Wijnaldum. Hij speelde onopvallend, leed regelmatig balverlies en had een aantal aanvallende situaties beter moeten uitspelen. In het 5-3-2-systeem lijkt Wijnaldum niet in zijn kracht te komen.

Memphis Depay: 7,5
Na zijn twee doelpunten tegen Schotland was Depay ook vanavond weer trefzeker. In de tiende minuut schoot hij raak vanaf elf meter. Niet lang na het openingsdoelpunt kreeg Depay een grote kans geboden van Dumfries, maar de doelman lag in de weg. De aanvalsleider van Oranje was bedrijvig en zorgde voor de nodige creativiteit. Met een uitstekende assist stond hij aan de basis van de 2-0 van Weghorst. Vrijwel alle aanvallende dreiging kwam af van Depay, die ook aan de basis stond van de 3-0 van Ryan Gravenberch.

Wout Weghorst: 6
De spits kreeg opnieuw de voorkeur boven Luuk de Jong en wilde het vertrouwen terugbetalen aan De Boer. Hij werkte zich een slag in de rondte en maakte daarbij zo nu en dan onhandige overtredingen. Aan de bal ging het regelmatig mis bij Weghorst, die in de slotfase van de eerste helft voor het eerst op doel schoot. Nadat hij zichzelf vrijspeelde probeerde hij het met een schot in de verre hoek, maar Loria kon zonder al te veel moeite redding brengen. Tien minuten na rust was het wel raak voor Weghorst op aangeven van Depay. De spits reageerde met prachtige emotie op zijn eerste doelpunt in het Nederlands elftal. Onder begeleiding van een staande ovatie verliet hij 25 minuten voor tijd het veld.

Nathan Aké: 6
De verdediger van Manchester City was na 45 minuten spelen de vervanger van Blind. Het was lekker invallen voor Aké, daar het na rust eenrichtingsverkeer was en Nederland niet of nauwelijks meer in de problemen kwam. Hij bleef eenvoudig overereind.

Meer nieuws
   
11:02
11:02
Premier League-clubs komen budgetplafond overeen: dit zijn de details
1
   
10:51
10:51
VZ Kort: Deadline verstreken, nog drie potentiële bondsvoorzitters KNVB over
77
   
10:26
10:26
V/d Vaart poogt transfertarget uit Oostings hoofd te praten: 'Niet verstandig'
13
   
09:50
09:50
Clubleiding van Inter niet blij met actie Dumfries en denkt na over sanctie
27
   
09:14
09:14
Davy Klaassen doet boekje open over vertrek bij Ajax: 'Toen zij vertrokken...'
22
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (113)

 
Ducktaildo
 
203
6 juni 2021 om 20:14
Is bij voetbalzone een 4 hetzelfde als een 1? Wat moet je in vredesnaam doen om een 1 te halen? Alle ballen in je eigen goal schieten? Want wat De Roon allemaal deed dat was echt dramatisch. Voetballand voegte hij niks toe, leverde alle ballen weer in bij de tegenstander en dat `slot op de deur` is bij hem wel heel erg overschat. Een Nigel De Jong was een slot op de deur in de vorm van een pitbull, onze De Roon is een chiwawa. Sjokt een beetje voor zijn verdediging om vervolgens slap in te grijpen. Ook de 1e helft was hij telkens de speler die uitzakte en als verkapte rechtsback ging spelen in de opbouw, wie verzint dit? Als er iets is wat hij niet kan, is het wel opbouwen.
 
nuanceman
 
37
6 juni 2021 om 21:42
Het hele middenveld was ondermaats. Wijnaldum, de Jong, de Roon waren totaal niet in controle, heel veel balverlies en mislukte passes. Tweede helft met wissels was veel dynamischer.
 
 
10
7 juni 2021 om 08:41
Wijnaldum speelde toch een prima pot? En De Roon is prima te gebruiken tegen een Italië of Frankrijk. Maar tegen Georgië heb je er niets aan. Was bij Heerenveen al zo. Tegen PSV of Ajax heel bruikbaar, maar tegen de Vvv's van deze wereld had je er helemaal niets aan.
 
rayvg
 
9
7 juni 2021 om 09:14
Dan kan je nog beter een back op die positie zetten want verdedigend is het maar heel zwak allemaal. Denk oprecht dat je nog meer aan een rensch op cvm zou hebben dan hem. Maar goed, zelfs gravenberch is verdedigend niet eens veel slechter dan hem, is ook vrij groot en sterk in duels en buiten dat heb je met frenkie verdedigend al een sterke speler.
 
Janta
 
5
7 juni 2021 om 10:40
Ook dit heeft te maken met dat foeilijke 5.3.2 waardoor er teveel spelers achter de bal staan. Als de coach geen 4.3.3 aandurft kan beter nog met 4.4.2 het veld ingaan.
 
pprins
 
19
6 juni 2021 om 23:25
Verdedigend zeer zwak. Aanvallend extreem slecht. Geen handelingssnelheid, geen techniek, geen fysiek en geen felheid. Je kunt bijna net zo goed met 10 man spelen. Zet Blind daar neer en je hebt iemand die positioneel zeer sterk is en de bal altijd vooruit speelt. Deel je team dan alleen wel zo in dat hij niet in 1:1 situaties terecht komt vanwege zijn lage snelheid.
 
erodinho
 
3
7 juni 2021 om 15:59
Gooi Gravenberch of Van de Beek erin. Dat zijn tenminste lopers, bij De Rhoon heb je een speler die voor balans zorgt, maar hij is totaal geen meevoetballende middenvelder, meer een ballenafpakker.
 
consy
 
73
6 juni 2021 om 20:15
Terechte cijfers wat mij betreft, lijkt me duidelijk wat er moet gebeuren voor de wedstrijd tegen Oekraïne. Je kan niet starten met Marten de Roon.
 
FR010FRDAM
 
123
6 juni 2021 om 20:23
De Vrij had wel wat hoger mogen hebben hoor. Vond hem de beste man in de verdediging. Ook sterker dan Blind, die zorgde ervoor dat Georgië nog gevaarlijk kon worden. Ook Ake speelde meer dan een 6je
 
sportweek86
 
131
6 juni 2021 om 20:26
Blind zorgde ervoor dat Nederland nog enigszins aan het voetballen kwam.
 
Sirius
 
26
6 juni 2021 om 20:36
Ik denk dat Blind alleen rendeert als back tegen de kleintjes of als verdedigende middenvelder in een 5-3-2 systeem. Anders heb je gewoon niet veel aan Blind. Ik denk zelfs dat ik 'm als verdedigende middenvelder zou posteren in een 5-3-2 systeem en ik ben toch regelmatig erg kritisch op Blind. Echter is hij aan de bal altijd goed en laten we eerlijk zijn; los van z'n snelheid kan hij het op verdedigend vlak ook niet zoveel slechter doen dan De Roon. Die heeft nog steeds krediet vanwege een goede pot tegen Frankrijk, maar speelt wel vaker niet goed.
 
 
13
7 juni 2021 om 08:42
De Vrij en Aké inderdaad de beste verdedigers. Ik hoop dat we met het EK spelen met Aké, De Vrij en De Ligt. Wereldse achterhoede heb je dan!
 
ModricMagic
 
185
6 juni 2021 om 20:15
Hoe heeft Wijndal nog een 6? Durft helemaal niks aanvallend. Kan geen voorzet geven, kan geen mannetje snel passeren om daarna een voorzet te geven, heeft geen lange bal en heeft ook geen goede loopacties zonder bal. Die gaat echt geen potten breken en heb liever Blind linksachter. Komt echt nog tekort voor Oranje op dit moment. Verdiende echt een 4 voor deze optreden.
 
Psv-er!
 
88
6 juni 2021 om 20:19
Wijndal was slecht maar Blind linksachter? Die werd er echt compleet uitgelopen. Die moet gewoon cv cvm of anders bank.
 
ModricMagic
 
56
6 juni 2021 om 20:27
Blind voegt aanvallend nog wat toe en heeft ook nog een uitstekende lange bal mocht dat nodig zijn. Niet voor niets dat hij linksachter speelde onder Koeman. Ja hij is ontzettend traag maar dan moet die maar gedekt worden door De Ligt en De Jong daar aan de linkerkant. Wijndal is echt een no-go. Veel te beperkt. Is altijd al slecht geweest in interlands.
 
PSVVV-Venlo
 
46
6 juni 2021 om 20:39
Ik wordt altijd een beetje moe van het Blind hier en Blind daar. Hij is een uitstekende CV voor Ajax met z'n voetballende kwaliteiten. Ook in Oranje draagt hij zijn steentje bij, maar Blind op de positie van de Roon of Wijndal, sorry hoor maar dat zou pure armoede zijn. Wijndal heeft het andere wedstrijden toch uitstekend gedaan vooral ook gezien zijn leeftijd. Gelukkig heb je dan van Aanholt nog en hoef je niet met Blinf op linksback aan te komen op het EK.
 
Sirius
 
14
6 juni 2021 om 20:39
Wijndal is aardig in een 4-3-3 systeem, maar in dit 5-3-2 systeem met deze spelers oogt hij ongemakkelijk. Niet vreemd natuurlijk als je iets anders gewend bent. Overigens was Wijndal in z'n eerste twee interlands gewoon prima. Alleen de afgelopen twee wedstrijden was het niet goed, net als heel Oranje. Bijna iedereen zag er ongemakkelijk uit. De Boer blijkt inmiddels toch wel een hele slechte tacticus.
 
ModricMagic
 
16
6 juni 2021 om 20:49
@PSVVV-Venlo, onder Koeman speelde Blind ook gewoon linksachter. Dus hij kan wel degelijk wat. Als CV is het juist gevaarlijk met hem.
 
rayvg
 
13
7 juni 2021 om 09:16
Wijndal heeft nog 0 goede wedstrijden gespeeld in Oranje, hoeveel kansen krijgt hij nog? Oranje komt gewoon te vroeg voor hem
 
j3ro3ntj33__
 
9
7 juni 2021 om 09:27
@PSVVV-Venlo, Wijndal : "vooral gezien zijn leeftijd". Bij Nederlands elftal moet je niet kijken naar leeftijd, daar moet je spelers hebben die het goed doen, ongeacht of ze 40 of 17 jaar zijn. Als ze niet goed genoeg zijn dan heb je er niets aan. Blind is gewoon naast van Dijk, de Ligt en de Vrij, de beste verdediger die Nederland heeft. Hij heeft zijn snelheid niet mee, maar staat bijna altijd goed gepositioneerd en is in de opbouw zeer belangrijk. Als jij durft te beweren dan de Roon of Wijndal van een beter niveau is dan denk ik dat je toch vaker voetbal moet gaan kijken.
 
JeromB
 
33
6 juni 2021 om 21:10
Ik zou misschien gewoon voor van Aanholt gaan. Als Wijndal zo speelt is het drie keer niks. Van Aanholt is misschien geen geweldenaar, maar die kan in ieder geval een beetje mee draaien. Met Wijndal vandaag kan je gewoon niet normaal voetballen over de linkerkant.
 
La Bombonera
 
25
6 juni 2021 om 21:46
Ik zou ook gewoon voor van Aanholt gaan. In die minuten die hij nu en tegen Schotland heeft meegedaan, brengt hij elke keer een hoop energie en power aan de linkerkant, die je toch bij Wijndal echt mist. En zeker als Nederland 352 of 532 gaat spelen, heb je juist backs nodig met power en energie naar voren, dat heeft Dumfries en dat heeft van Aanholt, maar Wijndal echt totaal niet
 
DdD4
 
3
7 juni 2021 om 01:52
JeromB doe maar niet, bij Crystal Palace was bijna alle tegen doelpunten via de linker kant
 
Aad Resultaat
 
29
6 juni 2021 om 21:15
Helemaal met je eens. Dat Wijndal ineens onomstreden is vind ik lachwekkend. van Aanholt is verdedigend matig maar laat al jaren zien aanvallend heel veel toe te voegen bij Crystal Palace. Blind en Ake vind ik zelfs nog betere opties.
 
rayvg
 
13
6 juni 2021 om 21:20
Als je 532 gaat spelen kan je beter gravenberch die toch graag ver vanuit links speelt op die positie zetten. Of promes ofso, Die wijndal heb ik echt niks mee. In 433 is het je enige optie en dan hoeft ie minder aan te vallen dus dat is meer zijn stijl denk, maar misschien zie ik dan liever ake.
 
j0rnnn
 
3
7 juni 2021 om 12:54
Ik snap sowieso niet waarom er geen aanvallers op die wingplek staan. We zijn oranje en hebben waarschijnlijk 89minuten de bal. Dan stel je toch geen 5 verdedigers op + een breker...
 
rayvg
 
4
7 juni 2021 om 13:31
Precies, en dan zie ik mensen nog suggeren om blind naar cvm ipv cv te zettten naast frenkie en wijnaldum 10. zodat er nog een ``verdedigende`` CV bij kan. Klinkt heel leuk allemaal maar als je ff nagaat: 6 verdedigers waarvan maar 1 aanvallend ingesteld, 1 verdedigende middenvelder en een CM en maar 2 aanvallers... En dan afrvagen waarom het aanvallend zo zwak is... stel anders gelijk 2 keepers op. Als je voorin makkelijker kan voetballen verlies je minder snel de bal en krijg je ook gewoon minder aanvallen tegen toch?
 
Suarez 7
 
71
6 juni 2021 om 20:16
Weghorst doet bijna alles verkeerd, maakt klunzige overtredingen, laat de bal van de voet afspringen, maar omdat hij een goal maakt die houdbaar was krijgt hij een 6. Wat een journalistiek. Ik zou de volgende cijfers uitdelen: Stekelenburg 6, Dumfries 7, Timber 7, De Vrij 6, Blind 6,5, Wijndal 5, De Roon 3, De Jong 5, Wijnaldum 5,5, Depay 8, Weghorst 5.
 
Sjikkes
 
54
6 juni 2021 om 20:19
Als je scoort die je niet alles verkeerd.
 
pinko
 
6
6 juni 2021 om 21:55
Behalve het scoren deed hij weinig goed. In een 532 systeem heb je twee beweeglijke balvaste spitsen nodig, dus zeker niet Weghorst of L. de Jong. Dan beter Malen en Depay. In het verleden hadden we topspitsen voor 433, nu moet je daar of Weghorst, of L. de Jong of toch maar Malen laten spelen. En Berghuis gewoon op rechtsbuiten. Want Dumfries staat daar zo'n beetje de hele wedstrijd om vervolgens zwakke voorzetten af te leveren. Dus spelers op de goede plaats. Helaas is Frank de Boer nog niet zo ver, dus dat blijft een probleem.
 
pprins
 
2
6 juni 2021 om 23:28
Daarom ook een 5. Voor die goal. 1 goal geeft je wat mij betreft nog niet meteen een voldoende.
 
Sanderr
 
64
6 juni 2021 om 20:24
De Vrij vond ik echt wel goed spelen hoor, zou ik zeker ook minimaal een 7 geven!
 
 
100
6 juni 2021 om 20:26
Ik snap niet hoe je Timber een hoger cijfer geeft dan De Vrij, die was duidelijk de beste verdediger vandaag.
 
Johannes79
 
28
6 juni 2021 om 20:45
De Vrij de beste??? Juist heel onzeker en meerdere malen verkeerd ingestapt. Had wat mij betreft juist een onvoldoende moeten krijgen. Het grootste deel van de as was slecht, De Vrij, De Roon en Wijnaldum, daarom was de eerste helft ook slecht. Wijnaldum vertraagt alleen maar, waarom speelt die gozer en waarom is hij nog aanvoerder ook????
 
Suarez 7
 
4
6 juni 2021 om 21:31
Ik sluit me aan bij wat Johannes zei. Paar prachtige crosspasses, maar verdedigend oogde hij in mijn ogen niet heel zeker.
 
rayvg
 
5
7 juni 2021 om 09:24
De vrij vaak ook niet kort genoeg en wanneer hij drukt op het verkeerde moment, als middelde cv trek je dan ongelofelijk veel ruimte voor steekpasses. Ik zeg altijd, een gevaarlijke steekbal is niet de schuld bij wie die gegeven word maar waar die vandaan komt. Zoals die bal waar blind te ''traag'' zou zijn is bijna niet te verdedigen als blind zijnde. De fout lag bij de vrij die moet veel korter daar zitten op de situatie waar de bal vandaan kwam en als hij het niet red dus juist kiezen om in de as te blijven zodat als die bal gegeven word dat hij er tussen staat en niet zoals nu de keuzen precies er tussen in, helemaal niet als je weet dat blind en jijzelf vrij traag zijn. Snelheid in zo belangrijk nog niet als je verdedigend sterk bent. Zie zo een fonte en Diaz
 
FR010FRDAM
 
63
6 juni 2021 om 20:58
Weghorst wordt totaal verkeerd gebruikt. Krijgt 1 kans en maakt hem direct. Timber een hoger cijfer geven dan de vrij is lachwekkend
 
pinko
 
13
6 juni 2021 om 21:58
De Vrij en Timber deden het toch allebei goed? Waarom is dat een probleem? Ik hoop (ajax fan) dat alle spelers van Oranje boven zichzelf uitstijgen. Zonder clubvoorkeur. Helaas speelt dat item vaak mee in bepaalde posts. Het is toch gewoon Nederlands elftal??
 
 
9
7 juni 2021 om 08:45
Steek 6, Dumfries 7, Timber 6, De Vrij 7,5, Blind 6, Wijndal 5, De Roon 2, De Jong 5, Wijnaldum 6,5, Depay 9, Weghorst 6. Aké een 7 voor zijn prima invalbeurt trouwens! Gravenbergh idem dito!
 
 
52
6 juni 2021 om 20:16
Ik heb bij De Roon ook gewoon medelijden als ie aan de bal komt. Hij weet gewoon niet wat ie moet doen.
 
pinko
 
23
6 juni 2021 om 21:59
Daarom als eerste op papier bij Frank de Boer. Want die weet ook niet wat te doen;-))
 
GunneRo
 
5
7 juni 2021 om 10:47
Haha soort zoekt soort. Het is vrij treurig om te zien hoe simpel Frank de Boer denkt. Hij gaat 3-5-2 spelen, dus zet De Roon als eerste op papier, want die heeft meeste ervaring met het systeem. Maar zo simpel is het niet. Atalanta vult systeem anders in dat dit Oranje. De Roon sneeuwt volledig onder, want als Frenkie en Wijnaldum vast worden gezet, krijgt De Roon de bal. En daar kan hij niks mee. Daarnaast is het verdedigend zeer beperkt en maakt hij nauwelijks loopacties (die hij bij Atalanta wel maakt). Het is toch duidelijk dat dit Oranje behoefte heeft aan middenvelders die goed zijn in positionering en makkelijk kunnen opendraaien? Dus een Frenkie, Wijnaldum, Gravenberch of desnoods Donny op CM. Systeem 3-5-2 kan prima werken, we moeten accepteren dat dit Oranje nog niet goed genoeg is voor een aanvallende 4-3-3. Maar je moet aan 3-5-2 wel de goede invulling geven. Geldt bijvoorbeeld ook voor Wijndal, die weet er ook geen vorm aan te geven. Zet daar desnoods Promes neer. Scheelt ook in formatiewisseling: Je kan zonder wissels Promes doorschuiven naar linksvoor en Blind verplaatsen naar linksback. Dan speel je in één klap 4-3-3 als de wedstrijd het nodig heeft. Maar goed, beste stuurlui staan aan wal
 
maurootje
 
26
6 juni 2021 om 20:17
Tis wel beetje klaar met De Roon, heeft echt zat kansen gehad, maar is blijkbaar iemand die alleen rendeert met spelers en tactieken plus tegenstanders die hij door en door kent, zo dus ook Atalanta en de Serie A. Interlands dat paar keer per half jaar bij elkaar komt met steeds wisselende spelers werkt voor hem niet, niet erg, maar hou de eer dan aan jezelf... het moet voor De Roon toch ook pijnlijk zijn?
 
Geizels
 
1
7 juni 2021 om 15:47
Beetje jammer dat we daar nu achter komen
 
Arnavut1
 
57
6 juni 2021 om 20:17
Roon idd niet best. Malen en Gravenberch vielen goed in. Ik zou het oprecht niet erg vinden als Malen ipv Weghorst zou spelen, omdat Depay en Malen elkaar beter aanvullen. Weghorst is meer een killer maar Malen is voetballend veel beter.
 
luukinho
 
21
6 juni 2021 om 20:18
Toch ook triest dat er in de basis van het Nederlands elftal een speler staat wiens sterkste punt niet aan de bal zijn is. Waarom zit hij dan op voetbal? Wijnaldum een voldoende is trouwens bizar
 
Johannes79
 
21
6 juni 2021 om 20:47
Eindelijk eens iemand die Wijnaldum ook slecht vond! Men vindt hem alleen maar goed omdat hij naar Barca of psg kan. Onbegrijpelijk!
 
Ronna
 
21
6 juni 2021 om 20:59
Haha doe ff normaal Wijnaldum is gewoon een goede voetballer .. alleen was hij vandaag misschien wat minder .. goed omdat hij naar barca of PSg kan ? Die man heeft inmiddels al 75 caps .. en is vaste basisspeler bij Liverpool
 
messi91
 
11
6 juni 2021 om 21:04
Wijnaldum is het hele seizoen al matig. Ik zou er persoonlijk niet rouwig om zijn als klaassen op zijn plek gaat voetballen. En De Roon in de basis is lachwekkend.
 
Kyle66
 
6
6 juni 2021 om 21:09
Het aantal interlands bepaalt natuurlijk niet of iemand een goede speler is. Daarmee zeg ik niet dat hij geen goede speler is! Maar er zijn genoeg spelers met meerdere interlands op hun naam die geen topspeler zijn.
 
Teesboer
 
6
6 juni 2021 om 21:11
In de groepsfase kan het wel met Klaassen, maar tegen de toppers kun je echt niet met Klaassen in de basis aankomen. Wijnaldum is in bijna alles een betere voetballer.
 
Emilio Estevez
 
18
6 juni 2021 om 21:55
Klaassen? Degene die nog geen fatsoenlijke interland heeft gespeelt? Zeg dan niks.
 
GluubsterTJ
 
5
6 juni 2021 om 23:22
@Luukinho: je beseft dat 90% van het spelletje voetbal gespeeld wordt door de spelers die niet aan de bal zijn? Spelers die daarin uitblinken zijn specialisten, die moet je koesteren. Bij verkeerd gebruik wel vrij waardeloos blijkt...
 
arsen(e)al
 
19
6 juni 2021 om 20:19
Wijndal en Gini een 6, maar dan Frenkie een 5? Vond Frenkie niet geweldig, maar wel beter dan die 2
 
Bobo101
 
16
6 juni 2021 om 20:43
Alle drie verdienen geen voldoende.
 
 
60
6 juni 2021 om 20:20
De Vrij verdient overigens wel een hoger cijfer dan de andere verdedigers. Die stak er duidelijk bovenuit.
 
Ruiz_FCT
 
27
6 juni 2021 om 20:21
Eens, met Memphis de beste van het veld.
 
ericvanloo
 
3
7 juni 2021 om 08:37
Migi Ik voind De Vrij en Timber vandaag allebei even goed, vorige wedstrijd was Timber echt de beste verdediger en opbouwer, deze keer was Blind de beste opbouwer, maar mensen onderschatten Timber echt heel erg, 19 jaar speelt als een routenier, kalm aan de bal en verdedigend gewoon gied, de slimme balletjes en passes uitstellen en hem dan precies goed meegeven, 9 van de 10x de juiste keuze maken dat zie ik De Vrij veelste weinig doen. Voor iemand van 19 en zijn 2e interland zou ik het echt onbegrijpelijk vinden als De Boer hem eruit haalt voor De Ligt. Maargoed waarschijnlijk gaat dit wel gebeuren (en zijn tijd komt nog wel)
 
mo gusta
 
44
6 juni 2021 om 20:22
Ik kan mij de laatste wedstrijd van Frenkie de Jong voor Oranje niet herinneren waarin hij liet zien dat hij 70 mil waard was. Ook bij Barca speelt hij maar een handjevol wedstrijden per seizoen waarin hij laat zien waarom hij 70 mil was. Meestal speelt hij degelijk en hij is weleens onzichtbaar in wedstrijden, hij is vaker onzichtbaar dan dat hij het echt heel goed doet. Ik snap dan ook nog steeds niet waarom die jongen nog steeds wordt gehyped want zo bijzonder is het allemaal niet, het is degelijk maar niet meer dan dat.
 
FcGrun050
 
25
6 juni 2021 om 20:39
86 miljoen om precies te zijn, maar om hem degelijk te noemen vind ik wel echt grote onzin. Hij heeft de meeste accurate passes van Laliga dit seizoen (2560 passes die aankwamen volgens As), en volgens The Guardian zit hij bij de beste middenvelders dit seizoen in Laliga. Vind ik wel beter dan dergelijk volgens mij.
 
Bobo101
 
25
6 juni 2021 om 20:45
Nah! Vind dat zo een overschat statistiek. Hoeveel van die ballen waren over meer dan 10 meter. Zodra het over een langere afstand gaat durft Frenkie het vaak niet meer.
 
FcGrun050
 
24
6 juni 2021 om 21:00
@beautifulgame7 - Zucht, dan duik ik wel iets dieper dan. Van die 2560 passes belandde 1745 passes op de helft van de tegenstander (3de, 1. Messi 2076 passes, 2. 1856 passes), en 1580 passes rond/in de 16 van de tegenstander (2de, 1. Messi met 1671 passes). Wist wel dat zo'n comment zal komen.
 
FcGrun050
 
5
6 juni 2021 om 21:20
@beautifulgame7 - Dan heeft hij wel heel veel risicoloze passes gegeven, vind je niet? Geen wonder dat Barcelona zo weinig scoort (meest scorende ploeg van Laliga met 85 goals (real en atletico beiden 67 goals op 2 en 3)).
 
TheBigShow
 
10
6 juni 2021 om 21:42
"bungelt letterlijk op de 19e plaats" Wat voegt letterlijk hier toe? Is toch gewoon top 20? Voor iemand die een deel van zijn wedstrijden als verdediger of als controlerende middenvelder heeft gespeeld is dat toch niet slecht? Frenkie is dan ook geen nummer 10. Hij is een verbindingsspeler. Hij heeft een prima seizoen gedraaid. In topwedstrijden viel hij inderdaad tegen. Daar heb je gelijk in. Ik ga Depay toch ook niet beoordelen op het aantal tackles....
 
FcGrun050
 
8
6 juni 2021 om 21:48
@beautifulgame7 - Jonge dat zegt toch helemaal niks? Kroos staat op 11 big chances created, 2 meer dan Frenkie die vaak als centrale verdediger werd geposteerd, of als verdedigende middenvelder naast Busquets. Je moet het wel in de context betrekken, maar ja, dat benoem je doodleuk niet. Messi staat op 22, Alba op 13, en Griezmann en De Jong staan beiden op plaats 3 met 9 kansen, waarvan Griezmann een aanvaller is. En bungelt op de 19de plaats, dude, plaats 16-20 staan allemaal gelijk op 9, en plaats 6-16 staan allemaal close op elkaar met 11-9 kansen. Alleen vanaf Alba, dus plaats 5, met 13 zit een klein gaatje, met Aspas (16) en Messi (22) op grote afstand. Dat benoem je ook doodleuk niet dat men niet hierop gaat checken. En boeit me echt voor geen meter dat men mij duimpjes gaat geven, maar om hem "dergelijk" te noemen is zo Nederlands weer. Altijd dat negativiteit weer. Glas is vrijwel nooit half vol of half leeg hier op VZ.
 
aadgranaat70
 
5
6 juni 2021 om 21:54
Als verdediger heeft hij ook niet indrukwekkende cijfers. Beoordeel hem als cv zijn zn statistieken dramatisch. Beoordeel hem als cvm idemdito. Als aanvallende middenvelder of als box tot box heeft @thebeautifulgame mooi uitgelegd dat dat ook dramatische cijfers zijn. Enige waar frenkie in uitblinkt is het consistentie waarmee hij een normale wedstrijd speelt. Zo doet hij niks goeds maar ook niks slechts. Best een bijzondere eigenschap eerlijk gezegd.
 
TheBigShow
 
4
6 juni 2021 om 22:04
En qua dribbels niet indrukwekkend? Haha. Hij heeft een slagingspercentage van 87%! Messi heeft bijvoorbeeld maar 56%, Carrasco 55%. Een vergelijkbare speler als Modric heeft 74%... Hoe is dat niet indrukwekkend?
 
FcGrun050
 
0
6 juni 2021 om 22:07
@aadgranaat70 - Maar beoordelen we hem als centrale verdediger? Volgens mij gaat dit hele discussie over hem als middenvelder? Maar als we nu toch Fotmob gaan gebruiken, waarom staat hij op 5 qua "best average rating" in het seizoen 2020/2021 in Laliga met 7.48 (messi: 8.35, Benzema: 7.74, Gerard Moreno: 7.68, Kroos: 7.54)? Is toch wel iets beter dan "consistent` zijn, en in de top 5 reken ik hem dan als "way above average". Toch wel handig dat die tikkies breed en terug zo zijn score kan opkrikken.
 
aadgranaat70
 
7
6 juni 2021 om 22:16
Ik kan 1 team noemen waar alle middenvelders beter zijn dan frenkie. Dat zegt wel iets toch????? Gundogan de bruyne rodri foden. Vergelijk ze hoe je wilt. Als cvm als cam als cm als weet ik veel hij verliest. En heeft letterlijk 86!!!! Miljoen gekost.
 
FcGrun050
 
2
6 juni 2021 om 22:23
Mua, ik kan gewoon niet tegen desinformatie in de vormen hoe jij het zit te doen. En als statistician/data scientist kan ik me hierover best aan ergeren. Maar ja, dan ga je weer doodleuk een survey noemen, ook leuk. Inderdaad, messi, alba en dembele mogen blijven, "the rest should be moved on". Ik zeg ook niet dat De Jong een top top middenvelder is, zit zeker ruimte in voor verbetering, want hij legt niet dezelfde cijfers neer als een Kroos en Modric, maar het gaat mij om dat men hem gelijk als "dergelijk" gaat zien, omdat hij een minder interland heeft gespeeld. Maar ja, ik zit met iemand te discussieren die 30 verschillende bronnen wilt uitlichten om vervolgens zijn punt te maken, waarbij je alleen een klein stukje highlight in plaats van het gehele plaatje.
 
FcGrun050
 
4
6 juni 2021 om 22:28
@aadgranaat70 - Oh god, daar gaan we weer. Ik zeg toch niet dat De Jong een wereldmiddenvelder is? Het ging mij om het woord "dergelijk". Het is geen dergelijke speler, wel iets meer dan dat. Zit er niks tussen een dergelijke speler en wereldmiddenvelder?
 
Davilla_7
 
16
6 juni 2021 om 20:26
Ake viel prima in, had hoger dan een 6 mogen krijgen van mij. Misschien een optie voor de basis, zodat Blind door kan schuiven naar linksback (net als in 2014). Vind Wijndal toch wel erg tegenvallen en denk dat Blind die positie ondanks zijn gebrek aan snelheid beter in kan vullen.
 
Homelander
 
12
6 juni 2021 om 20:28
De Roon verschrikkelijk en voor Wijndal is dit gewoon een te grote stap ik zou beide eruit halen en vervangen door Gravenberch of Koopmeiners op het middenveld en Van aanholt of Promes als wingback. Je zou zelfs met 7 verdedigers kunnen spelen maar als Wijnaldum en Frenkie zich alleen willen laten zien in balbezit en nooit de vuile meters willen afleggen om mee te verdedigen of druk te zetten dan zal je nooit defensief solide ogen.
 
Tegengif
 
9
6 juni 2021 om 21:59
Jij stelt Promes als linksachter voor en wilt ook serieus genomen worden? C'mon..
 
lord
 
11
6 juni 2021 om 20:28
Hoe krijgt wijndal nog een voldoende?
 
Denn01
 
7
6 juni 2021 om 20:32
De Roon mag er wat mij betreft uit, pakt af en toe een bal af maar is zo onhandig dat hij ze gelijk weer inlevert. En als linksback vind ik van Aanholt gewoon een stuk verder dan Wijndal. Ake viel ook goed in dus een plek in de basis voor hem zou ook niet gek zijn.
 
TheBigShow
 
7
6 juni 2021 om 20:34
Zou een punt van de Roon aan Depay geven. En een half punt aan de Vrij.
 
Mrj79
 
3
6 juni 2021 om 20:48
Waarom krijg je een 7,5 als je een penalty scoort en een simpel assistje geeft en verder niet thuis geeft. Denk zelf niet dat het helemaal aan de spelers ligt maar aan F.de Boer dramatische trainer echt super super slecht
 
FR010FRDAM
 
35
6 juni 2021 om 21:00
Je krijgt een 7,5 als je beslissend bent. Meer dan terecht
 
double dutch
 
3
6 juni 2021 om 20:56
Het was en is heel teleurstellend wat we gezien hebben!!!! Maar de Boer is er klaar voor! Onbegrijpelijk maar als van Gaal het zegt??? En dan het commentaar van Jeroen Elshof erbij Vreselijk waar zijn de enthousiaste commentatoren gebleven?????? Om de stemming en pijn te verzachten? De Boer kijk eens wat oude beelden om beleving en gezonde agressie te zien in het veld!!!
 
Nederturk
 
35
6 juni 2021 om 20:57
Volledig eens met een aantal reacties hierboven. Frenkie de Jong, ik snap serieus niet waarom hij nog zo gehyped wordt. Geen fysiek, geen key passes, geen goed schot, geen power, helemaal niets. Ja, een dribbel rondom de middencirkel waar alles mag van de tegenstander. Dat kon el Ahmadi ook. De redenen waarom de Jong nog gehyped wordt: - Oh hij is zo normaal gebleven - Oh hij is dat nuchtere jongetje tussen de patserige miljonairs - Oh hij heeft blond haar en blauwe ogen - Oh zijn glimlach is zo leuk Etc Tijd om te presteren Frenkie!!
 
TheBigShow
 
15
6 juni 2021 om 21:34
Blonde haren en blauwe ogen... Heb je een minderwaardigheidscomplex dat je hierover begint ofzo?
 
Arsenallz
 
10
6 juni 2021 om 23:46
En weer ga je in op etniciteit.. ga ergens anders dit soort meuk posten.
 
itsmealex
 
6
7 juni 2021 om 09:49
Onzin, hij wordt (terecht) gehyped omdat hij persoonlijk een topseizoen heeft gespeeld bij een Europese topclub. Je hebt hem overduidelijk dus niet zien spelen. Behoorde tot de beste middenvelders van Laliga afgelopen seizoen.
 
PSVparasiempre
 
21
6 juni 2021 om 21:11
Frenkie zal nooit presteren. Heeft simpelweg geen bijzondere kwaliteiten. Hij is niet snel, niet sterk, heeft een zwak schot, scoort niet, geeft geen assists. Tja, dan blijft er niet veel over dan wat veilige passjes op 50 meter afstand van het doel. Uit de reacties merk ik dat er steeds meer mensen zijn die er zo over denken. Met hem en de Roon is er zo weinig creativiteit op het middenveld dat de spitsen eigenlijk nooit in stelling komen.
 
Tegengif
 
5
6 juni 2021 om 21:57
Wat vinden jullie van mijn opstelling? Ik weet dat de sympathieke Gini nooit gepasseerd gaat worden, maar ik vind hem op dit moment echt niets op het veld bijdragen.
 
FR010FRDAM
 
4
7 juni 2021 om 09:24
Mijn idee: 1. Dumfries blijft op de backpositie beter dan Timber. 2. Blind is te traag voor die positie. Levert tegen lopende middenvelders gevaar op, dus Klaassen of Gravenberch voor Blind, Memphis naar 10 en vanaf links Gakpo of Malen. Vind Memphis iedere keer als hij speelt rond de 10 positie het beste. Hij is sterk en heeft het inzicht om Weghorst weg te steken. 3. Wijndal vind ik tot nog toe tegenvallen. Wellicht door het systeem, maar denk toch dat Van Aanholt de voorkeur moet krijgen.
 
j3ro3ntj33__
 
2
7 juni 2021 om 09:38
@fr010frdam Blind is niet te traag voor die positie, die positie heeft hij meerdere malen als prima ingevult in de Cl&el. Hij kan gewoon voor de verdediging spelen, en daar is je snelheid niet zozeer sleutel, als je juist looplijnen hebt. Juist in het centrum van de verdediging kan zijn snelheid fataal worden in verband met steekballen. Hier gaat hij voor de Ligt en de Vrij staan, en komen juist zijn sterke punten namelijk positionering en passing naar boven. Verder in welk opzicht is Dumfries beter dan Timber? Timber voetbalt al wedstrijden lang foutloos. Terwijl Dumfries toch regelmatig een steekje laat vallen. Dumfries is aanvallend meer aanwezig, maar volgens mij is en blijf een back een verdediger. Hij wint verdedigend veel duels van spelers van vvv / Willem2/ Ado etc. Maar als hij een sterkere man moet dekken is hij kansloos.
 
JohnArrow607
 
0
7 juni 2021 om 09:42
Uhm, Dumfries speelde op back en Timber was 1 van de 3 centrale verdedigers. Dus die vergelijking gaat niet helemaal op.
 
Piranha
 
0
7 juni 2021 om 16:05
Prima opstelling! Zou wel Dumfries met meer ervaring laten spelen ten faveure van Timber. Van die jongen moet je nu niet alles gaan verwachten ineens. Zie zelf liever Gravenberch spelen op het middenveld, dus misschien Blind naar linksback, dat kan hij ook best redelijk.
 
M. Akkerman
 
2
7 juni 2021 om 00:49
kan vz kappen met die cijfers uitdelen? lijkt een soort combi van visies, waardoor er geen touw aan vast te knopen is. slaat eigenlijk nooit ergens op
 
Bossie
 
0
7 juni 2021 om 06:32
Op het middenveld weten ze niet met deze formatie om te gaan. Je kan dit systeem wel gewend zijn bij je club maar als andere spelers dat niet zijn wordt het toch moeilijk
 
JohnArrow607
 
1
7 juni 2021 om 09:35
Haal die de Roon er toch uit man. Zet Gravenberg of vd Beek ervoor in de plaats. Laat Frenkie centraal controlerend voor de opbouw zorgen, Gravenberg en Wijnaldum ervoor. Kunnen die 2 afwisselend achter de spitsen opduiken. Komt nog bij dat Frenkie een veel betere balafpakker dan de Roon is.
 
malworld
 
1
7 juni 2021 om 10:07
Laten we alsjeblieft stoppen met De Roon. Dat is nu wel even vergane glorie voor oranje. En trouwens nu we toch geen sterke vertoning krijgen op het EK, kijkend naar de oefenwedstrijden, zou ik zoveel mogelijk starten met frisse mensen. Inderdaad Gravenberg en Tinder in de basis. En Berghuis, die ook. Maar echt alles, alles is beter dan De Roon op dit moment. Ben ook erg benieuwd hoe Ronald Koeman nu naar de tv zit te kijken. Wat er is opgebouwd is toch vrij snel tot 0 gereduceerd. Onder leiding van Koeman was het plan om vol voor het EK te gaan met het nieuwe oranje. Maar ja, eerlijk gezegd zie ik geen identiteit in dit oranje onder De Boer. En de knvb? die interesseert het kennelijk niet zo heel veel.
 
Janta
 
0
7 juni 2021 om 10:37
Welk cijfer krijgt doelpuntenmaker Gravenbergh?
 
GLENNN
 
2
7 juni 2021 om 10:47
Wijndal is wat mij betreft te licht bevonden. In ieder geval in het systeem met 5 verdedigers. Er komt totaal geen dreiging van hem af op die flank en dat is schandalig wat mij betreft. Zelfs tegen een team als Georgië is het hem niet gelukt een sprankje van zijn AZ vorm tet laten zien... Het meest belachelijk is nog altijd dat van Aanholt er nu twee keer is ingekomen als wingback en dat hij na 5 a 10 minuten moet overschakelen op een 4 mans defensie. Geef van Aanholt dan ook eens een half uur de kans om als wingback zichzelf te etaleren... Ik snap best dat je tegen het einde ook 4-3-3 wilt proberen en met name een Berghuis nog minuten wilt geven (want die voelde zichzelf wel basisspeler, maar heeft pech bij het systeem van 5-3-2)... Of desnoods was je gestart met Aanholt. Wijndal dan in de 2e helft erin als je met 4 achterop ging spelen. Dan kwam Wijndal ook meer in zijn kracht (eroverheen denderen/er komen, ipv al heel hoog staan zoals in 5-3-2). Verder opvallend dat de Vrij zo'n laag cijfer krijgt. de Vrij en Depay waren in mijn ogen de beste, al had Depay ook nog voldoende slordig balverlies en mag hij wat mij betreft echt nog wel wat meer na gaan zetten bij balverlies. Verder waren Gravenberch en Aké meer dan prima invallers. Vooral Aké denk ik dat nog wel eens belangrijk kan zijn met zijn snelheid en linker poot. Weghorst ook gewoon prima gewerkt. Door de lucht sterk aanspeelbaar en een goede goal. Verder merk je dat Malen als invaller ook veel extra's bracht en de dynamiek echt volledig omgooide. Heerlijke speler om achter de hand te hebben (of om mee te beginnen tegen een dominant team, want dan kan je in 5-3-2 met hem lekker counteren). Overigens hoop ik dat Blind gewoon op de CVM naast Frenkie komt te spelen in de 5-3-2. En dan Malen of Weghorst naast Depay in de punt, ligt er aan wie de tegenstander is (weghorst in de groepsfase gok ik gewoon, dat zijn mindere teams). Als laatste: Timber heeft twee prima interlands erop zitten, maar ik ga er toch van uit dat hij niet basisspeler gaat worden, mocht iedereen fit zijn. Of hij zou al in plaats van Dumfries moeten gaan spelen, maar dat zie ik (helaas) niet gebeuren. Dumfries was vandaag ook een stuk beter dan tegen Schotland. Ik hoop op bijgevoegde opstelling, maar ben bang dat een Wijndal & De Roon blijven staan (helaas). Van Aanholt is aanvallend echt stukken verder dan Wijndal. Dumfries zou je nog met Timber kunnen wisselen eventueel. En Weghorst eventueel met Malen (mocht de tegenstander er om vragen).
 
patrob
 
1
7 juni 2021 om 12:27
Tja, misschien hebben ze bij Atalanta niks beters voor die plek, maar Oranje heeft toch echt betere spelers dan de Roon op het middenveld. Ik zou Wijnaldum graag zien de rol die nu De Roon toebedeeld heeft gekregen. Wijnaldum zou wat meer in dienst van het team moeten spelen. Hij wordt nu heel belangrijk gemaakt. Bij Liverpool fungeert hij ook veel meer dienstbaar dan bij Oranje. Dan De Jong en Gravenbergh erbij en dan heb je volgens mij een heel sterk middenveld.
 
Millonario
 
1
7 juni 2021 om 15:29
Heel middelmatig dit Oranje team. Je gelooft je ogen niet als je de elftallen van Nederland hebt gekend in het verleden. Daarnaast dan ook nog eens in een 5-3-2. Ronduit triestig.