'Er zijn maar vijf à zes duels waarin De Ligt écht wordt uitgedaagd'
Zaterdag, 14 april 2018 om 11:37

Daley Blind zou Matthijs de Ligt niet per se aanraden om nog jarenlang bij Ajax te blijven. De ex-verdediger van Ajax stapte zelf op zijn 24ste over naar Manchester United, maar volgens Blind is er geen vaste leeftijd waarop een speler klaar is voor zo'n stap. "Als een speler denkt dat het goed aanvoelt, moet hij gewoon de stap maken en ervoor gaan", adviseert Blind in gesprek met Ajax Showtime.

Blind adviseert om een club uit te zoeken waar de kans op speeltijd realistisch is. Toch is de voetbalwereld veranderlijk, erkent hij. "Een trainer kan ontslagen worden. Kijk naar het voorbeeld van Davy Klaassen, het is gewoon heel lastig in te schatten", geeft hij aan. "Ik vind ook niet dat je als talent per se tot je 25ste moet blijven. Op het moment dat je er klaar voor bent kun je er best serieus over nadenken, mits het een goede optie is."

Volgens Blind zijn er in Nederland slechts vijf à zes wedstrijden waarin De Ligt 'écht wordt uitgedaagd'. "Hoe hij zich ook staande houdt in Oranje… Dat is fantastisch om te zien. Of ik hem bij Manchester United erbij zou willen? Ik denk dat hij aan elke Europese topclub wordt gelinkt. Ik wil niet nog meer olie op het vuur gooien, maar het is duidelijk dat zijn kwaliteiten buiten kijf staan." De achttienjarige De Ligt wordt onder meer in verband gebracht met Barcelona.

Meer nieuws
   
09:14
09:14
Oranje-opponent Frankrijk ziet basisspeler op tijd herstellen voor EK 2024
0
   
08:34
08:34
Spaans talent op proef bij Feyenoord; ook Ajax en Barcelona tonen interesse
3
   
08:00
08:00
Van der Vaart kan grap over Cillessen niet laten na curieus penaltymoment
34
   
07:36
07:36
Perez: 'Vorig jaar wilde Man United hem hebben, nu gaat niemand hem halen'
15
   
06:41
06:41
Komst Potter wordt moeilijk; Ajax neigt door te schakelen naar volgende trainer
46
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (42)

 
NJfromVOL
 
17
14 april 2018 om 11:40
Ook in de wedstrijden waarin hij niet 'wordt uitgedaagd' zal hij de concentratie op moeten blijven brengen en in die wedstrijd 'vlees op de botten moeten kweken'. Denkt Blind dat de verdedigers van Barcelona tegen (pak hem beet) Getaffe tot het uitersste moeten gaan?
 
JasonRhijn
 
4
14 april 2018 om 11:45
Haha en deze man zit in de RvC. Zou je denken pro Ajax toch? Of pro doorverkopen en het belang van de euro in zien. Volgens mij Ajax op sportief vlak stappen zetten. Financieel zit het goed.
 
jlenders
 
50
14 april 2018 om 11:47
Zit daley in de rvc?! Kunnen we hem dan opstellen morgen? Middenveld met blind, donny en ziyech lijkt me niet verkeerd!
 
patrickstern
 
10
14 april 2018 om 11:49
Daley blind in de RvC ? Heb eerder het idee dat jij het artikel nog niet gelezen hebt. Ik denk dat de Ligt zich vooral nog kan ontwikkelen als aanvoerder. ( tuurlijk voetbal je niet anders als aanvoerder maar je rol binnen het team is dusdanig anders dat hij zich op persoonlijk vlak als leider nog mega veel kan ontwikkelen )
 
Maykel24
 
5
14 april 2018 om 11:50
Jason: volgens mij voetbalt Danny niet bij ManU... On: nog een seizoen vlieguren maken en dan overstap maken zou ik zeggen
 
postduif010
 
8
14 april 2018 om 11:52
Gevalletje eerst typen, dan pas lezen. Netjes gedaan man.
 
postduif010
 
1
14 april 2018 om 11:52
Gevalletje eerst typen, dan pas lezen. Netjes gedaan man.
 
Finalvoetbal
 
1
14 april 2018 om 12:16
Volgens mij doet de Ligt dat toch ook prima. Vorig seizoen kon ik zat foutjes van de Ligt benoemen. Maar dit seizoen speelt die ijzersterk.
 
Inti
 
25
14 april 2018 om 11:42
Ik dacht al, waar blijft het volgende artikel over de Ligt. Ik ben het eens dat hij een geweldige ontwikkeling doormaakt, maar laat hem eerst 1 seizoen lang onomstreden zijn en zich rustig verder ontwikkelen. Dit seizoen was het eerste half jaar helemaal niet goed. Veel fouten. Maar deze jongen komt er wel.
 
jlenders
 
17
14 april 2018 om 11:49
Maar dan ook maximum nog 1 jaar. De Ligt is er naar mijn mening al klaar voor. Wat Daley zegt is helemaal niet gek. Het is moeilijk om door te ontwikkelen in de Eredivisie als je al de beste verdediger bent. Subtop in spanje of duitsland lijkt me een goede stap.
 
Inti
 
7
14 april 2018 om 11:59
Ik heb niet het vertrouwen dat hij er direct staat bij een (sub) topclub. Ook daar zal hij eerst een half seizoen toch fouten gaan maken en zich moeten aanpassen. Die tijd krijg je niet. Daarom beter om nog een jaartje te groeien vooral in volwassenheid en dan de stap te maken. Voetballende wel mee eens dat hij niet heel veel meer wordt uitgedaagd in onze toch wel zwakke competitie.
 
mentalist
 
4
14 april 2018 om 12:21
Ik heb juist wel het vertrouwen dat hij ook bij een Bayern of Barcelona direct van waarde is. Die jongen is gewoon een beest van een verdediger.
 
Master D
 
2
14 april 2018 om 12:49
@inti Ik heb niet het vertrouwen dat de Ligt er direct staat bij een (sub) topclub als ie eerst nog een seizoen tegen Tom van Weert , Paul Gladon, Cyriel Dessers en Michiel Kramer moet spelen. Denk niet dat een jaartje extra Eredivisie verschil gaat maken in zijn kansen om te slagen.
 
Sirius
 
3
14 april 2018 om 11:52
Ik ben het verder wel eens met zijn betoog, al was het voorbeeld van Klaassen onjuist. Koeman posteerde hem al op de bank en speelde hij al nauwelijks. Klaassen raakte bij Everton niet in de vergetelheid na de trainerswissel, maar al daarvoor.
 
Scotsman
 
6
14 april 2018 om 12:53
Klopt. Everton haalde in no time drie spelers voor praktisch dezelfde positie binnen: Rooney, Sigurdsson en Klaassen. Dat was vooral het probleem. Dat je met die lui voor je geen speeltijd krijgt is geen schande.
 
Liverpudding
 
10
14 april 2018 om 11:58
Onzin, dit alles. Zozeer stijgt de Ligt niet uit boven de rest hoor... Overdreven opgehemel altijd!
 
Tangible
 
3
14 april 2018 om 13:49
Dat men overdreven ophemelt ben ik met je eens, Maar dat de Ligt niet boven de rest uitstijgt ben ik niet met je eens. De Ligt is denk ik wel degelijk een exceptioneel talent alleen nog erg jong. Neem aan dat de scouts van de grote clubs niet zomaar naar hem kijken.. Vind overigens dat hij nog minimaal een jaar in het eerste moet spelen..
 
Thamike
 
4
14 april 2018 om 14:38
Ach iedereen vind Umiti van Barça geweldig en die heb ik afgelopen wedstrijden zien schutteren. Elke topclub wil De Ligt hebben omdat hij nu nog betaalbaar is. Weinig risico met De Ligt.
 
kakka
 
1
14 april 2018 om 12:01
Onzin. Hij moet iedere wedstrijd 90 minuten geconsenteerd spelen, dat lukt hem nog altijd niet. Hij moet zorgen dat hij iedere wedstrijd de beste van het veld is, dan pas kun je zeggen dat hij is uitgeleerd. Maar nu zeggen dat hij hier niks meer kan leren is onzin. En normaliter speelt hij ook Europese wedstrijden met Ajax. Als je uitgaat van wedstrijden tot januari speelt hij dus incl. de voorrondes 10 Europese wedstrijden. Tel daar de wedstrijden in Nederland bij op waar hij alles moet geven (niet allen psv en feijenoord, maar ook az, utrecht en nog enkele andere wedstrijden) kom je gauw al op 20 wedstrijden. Dat zijn er meer dan Blind bij Man.u. in de basis staat.
 
Finalvoetbal
 
6
14 april 2018 om 12:12
Onzin. - je hoeft niet de beste van op het veld zijn. Je moet je tegenstander de baas zijn en niks weggeven. - Blind heeft meer dan 100 wedstrijden basis gestaan bij ManU. Maar dit seizoen was het voornamelijk alleen de CL tot hij geblesseerd raakte. Hij ligt er namelijk al maanden uit.
 
marocberkane
 
5
14 april 2018 om 12:09
Ook in de andere wedstrijden maakt hij nog genoeg fouten. Oa 8 gele kaarten dit seizoen al. Zit in de top 3 daarmee van de eredivisie. Dus raar om te zeggen dat er maar 6 wedstrijden toe doen voor hem. Het is echt niet zo dat hij in de eredivisie ver het niveau ontstegen is.
 
Giesburts
 
4
14 april 2018 om 12:34
Een hoop kaarten heeft hij gepakt met Frenkie naast hem dacht ik, dat is natuurlijk niet zo gek dat je dan wat vaker aan de rem moet trekken als je cv partner ergens op het middeveld rond loopt. Wanneer hij een kwalitatief goede CV naast zich heeft geloof ik er in dat hij minder snel geel zou pakken.
 
dingelingk
 
0
14 april 2018 om 15:11
Nee. Dat hij vaak op de rem moet trekken is omdat hij te traag is.
 
Giesburts
 
0
15 april 2018 om 12:31
Traag? Misschien anderhalf seizoen geleden maar inmiddels heeft De Ligt daar hard aan gewerkt. Heeft speciale training in de arm genomen om meer explosiviteit te krijgen wat je duidelijk terug ziet.
 
Tangible
 
2
14 april 2018 om 13:52
de vraag is echter, waren dit "nodige" gele kaarten of gewoon domme overtredingen. Soms leveren overtredingen punten op. Een gele kaart is niet altijd een fout, wel per definitie altijd een overtreding. Ik weet zelf niet alle gele kaart momenten van de Ligt, maar daar zouden we misschien eerst naar moeten kijken.
 
toonvs
 
1
14 april 2018 om 12:12
Wat voor zes wedstrijden allemaal pieter praat. De wedstrijd tegen Groningen hoort daar zeker niet bij. Wie scoorde er van Groningen tegen Ajax juist de man van de Ligt. Laat hem nou eerst is een paar keer kampioen worden en Europees voetballen dan zien we wel hoe hij er voor staat.
 
Apocalyps
 
3
14 april 2018 om 12:16
Op zich kan ik me vinden in zijn verhaal, behalve het voorbeeld dat hij geeft met betrekking tot Klaassen. Klaassen zat al op de bank, en ik dacht zelfs de tribune, toen Ronald Koeman daar trainer was. Mensen geven uit sympathie naar Klaassen toe af op Sam Allardyce, maar lijken te vergeten dat Koeman hem ook rustig liet bankieren.
 
Vijfje
 
5
14 april 2018 om 12:16
Uit je comfortzone Matthijs; that's where the magic happens. Ga verder en ontstijg jezelf, maar vergeet niet waar je vandaan komt. Succes!
 
fair-D
 
1
14 april 2018 om 12:31
Alsof klaasen het niet gered heeft vanwege de trainerswissel.......
 
Scepticus38
 
0
14 april 2018 om 12:38
Hij heeft natuurlijk volkomen gelijk en het moraal van het verhaal is dan ook dat het niveau van de nationale competitie flink omhoog moet om dergelijke spelers langer in NL te kunnen behouden. Een wekelijkse Europese competitie naast de landelijke zou ook een prima oplossing zijn.
 
falcao
 
1
14 april 2018 om 12:48
Nou, als je minimaal 10 Europese duels (incl. 2 kwalificatierondes), de duels tegen pakweg Psv, Feyenoord, AZ, FC Utrecht, Vitesse, Heerenveen en normaliter ook Twente, interlands en nog 1 of 2 bekerpotjes meetelt kom je al gauw aan zo'n 30 wedstrijden. Dat lijkt me prima op zijn leeftijd. Elders heb je die garantie door allerlei redenen geenszins, weten Blind en Klaassen inmiddels ook maar al te goed.
 
AZ95
 
1
14 april 2018 om 13:34
Inderdaad, er zijn in de eredivisie nog genoeg wedstrijden waarvan De Ligt kan leren en met Europees voetbal erbij kom je zo op minimaal 30. Het is daarnaast ook weer niet zo dat hij al net zo goed speelt als bijvoorbeeld een Vertonghen in zijn laatste jaar bij Ajax. Daar kon je echt aan zien dat hij was uitgeleerd, bij De Ligt (nog) niet.
 
Futures
 
5
14 april 2018 om 12:53
Wat een onzin. In de voorronde CL en EL kon hij de uitdaging niet aan. Laat hem eerst maar goed met Ajax presteren in wedstrijden zoals in de CL of El
 
Sybrands
 
7
14 april 2018 om 12:56
Eerst Tom van Weert onder de duim houden.
 
petr.acrobat
 
4
14 april 2018 om 13:07
Dan zijn Vitesse uit en thuis al twee van de 5 wedstrijden, aangezien ze daar twee keer kansloos van hebben verloren. Hahaha....wat een onzin is dit weer.
 
Janta
 
0
14 april 2018 om 13:29
Ik hoop dat de Ligt nog minimaal 1 jaar blijft maar mijn realisme zegt, dit is zijn laatste seizoen bij Ajax.
 
Wouterke
 
0
14 april 2018 om 15:01
Eigenlijk zou het voor een speler als De Ligt het beste zijn om na dit seizoen naar een subtopper in Europa te gaan, naar een club waar de kans op veel speeltijd realistisch is. Alleen kunnen die clubs hem niet betalen als ik de bedragen zo hoog. Bij een club als Barcelona of Manchester kan hij nu waarschijnlijk niet meteen mee en voordat je het weet zit hij op de bank of tribune. Het verschil tussen de Nederlandse competitie en de Europese top is echt immens en als je niet lekker begint dan daal je meteen in de rangorde.
 
Fcu1989
 
2
14 april 2018 om 16:07
Ongelooflijk hoe wij hier in Nederland en dan vooral bij Ajax onze talenten omhoog lullen. 2 weken geleden liep Van Weerdt nog uit ze rug weg en klopte hem bij de eerste paal. Maar volgens sommige hier is hij al verder dan Umtiti (geen grap). Moet je is voor de gein een wedstrijd uit de eredivisie opzetten en dan ernaast één uit la Liga. Dan lijkt het net of de wedstrijd uit la Liga wordt doorgespoeld zoveel verschil in tempo. Het is inderdaad zo dat je in de eredivisie maar 6 wedstrijden echt getest wordt maar zorg er eerst naar is voor dat je die andere 32 foutloos doorkomt. De Ligt kan echt een grote worden maar of hij ooit een Umtiti wordt is nog maar de vraag
 
Scepticus38
 
0
14 april 2018 om 16:27
@fcu1989 Je schrijft: "ongelooflijk hoe wij hier in Nederland en dan vooral bij Ajax onze talenten omhoog lullen. 2 weken geleden liep Van Weerdt nog uit ze rug weg en klopte hem bij de eerste paal". Je praat als een advocaat van de duivel. De Ligt heeft zich bij Ajax als 17-jarige in internationale wedstrijden staande weten te houden en in de laatste interlands was hij zelfs de beste man aan Nederlandse zijde en wist hij een van de beste spelers ter wereld moeiteloos te bedwingen. Het is typisch dat je van al de wedstrijden die De Ligt dit seizoen heeft gespeeld, een van de minderen er uit pikt om je gelijk te halen. Alsof je van een 18 jarige speler mag verwachten dat hij iedere wedstrijd een topniveau haalt. Dat lukt zelfs een ervaren prof als Sergio Ramos niet. Het is duidelijk dat je de zon niet in het water kunt zien schijnen, je afkeer van Ajax zit kennelijk erg diep.
 
Fcu1989
 
0
14 april 2018 om 18:36
Nog zoiets. Niet iedereen heeft een afkeer tegen Ajax en vooral ik niet. Sterker nog ik hoop dat Ten Hag veel succes met Ajax zal bereiken. Verder geef ik ook aan dat De Ligt een grote kan worden. Maar dat hij nog veel moet leren. Vergeet niet dat Ajax 90% van de wedstrijden domineert. Je kan niet ontkennen dat het overdreven is om de Ligt boven Umtiti in de rangorde te plaatsen. Begrijp me niet verkeerd ik zou het prachtig vinden als hij een grote ster bij Barça zal worden. Maar de eredivisie ligt gewoon mijlenver achter qua tempo en niveau. Laat die jongen zich nou ontwikkelen geldt ook voor Frenkie de Jong, potentie is er zeker maar de stap is groot en wordt elk jaar groter.
 
l4Barca
 
2
14 april 2018 om 17:13
Blijven maar door gaan met het ophemelen van deze speler het zou mij niet verassen als hij uiteindelijk ergens op de bank te recht komt. Deze jongen moet nog een paar jaar eredivisie voordat die moet gaan denken aan het buitenland.
 
Scepticus38
 
0
14 april 2018 om 17:25
@l4barca Je schrijft: "blijven maar door gaan met het ophemelen van deze speler het zou mij niet verassen als hij uiteindelijk ergens op de bank te recht komt" De kans is heel groot dat hij uiteindelijk op de bank terecht komt, maar dat is waarschijnlijk om het miljoensalaris dat hij zal gaan verdienen, te parkeren.