FC Emmen ontkomt aan straf voor geboden aanmoedigingspremie
Vrijdag, 21 mei 2021 om 21:20

FC Emmen wordt niet bestraft voor het bieden van een aanmoedigingspremie aan Fortuna Sittard. De aanklager betaald voetbal startte een vooronderzoek, maar heeft nu besloten van verdere vervolging af te zien, zo meldt 1Limburg. FC Emmen heeft volgens de aanklager tijdig ingezien dat een aanmoedigingspremie verboden is volgens het KNVB-reglement. Daarop werd besloten de zaak te seponeren.

Emmen had in de strijd tegen degradatie een aanmoedingspremie aangeboden aan het reeds uitgespeelde Fortuna Sittard, zo onthulde De Telegraaf zondag. Men hoopte dat de Limburgers op de slotdag een goed resultaat weet te boeken tegen Willem II, een directe concurrent van Emmen. De actie van de huidige nummer zestien in de Eredivisie was in strijd met artikel 57 in het KNVB-reglement. Fortuna meldde de toenadering vanuit Drenthe bij de voetbalbond en de FBO, de belangenorganisatie voor werkgevers in het betaald voetbal. Fortuna Sittard verloor overigens met 2-1 van Willem II, waardoor FC Emmen de Keuken Kampioen Play-Offs in ging. Daarin verloren de Drenthen van NAC Breda, waardoor de club gedegradeerd is.

"Uiteraard hebben we dit meteen geweigerd en dit meteen bij de KNVB neergelegd", verklaarde een woordvoerder van algemeen directeur Ivo Pfennings van Fortuna Sittard in een reactie aan het Algemeen Dagblad. "Er is niks gebeurd." Ook technisch manager Sjoerd Ars gaf zijn visie op het opmerkelijke gebeuren. "Fortuna heeft zelf ook nog genoeg om voor te spelen tegen Willem II. Er is nog altijd een kansje op het behalen van de play-offs om Europees voetbal. We gaan in Tilburg daarom voor de winst, zoals we dat altijd doen. Daar hebben we geen aanmoedigingspremie van een andere club voor nodig." Volgens Emmen-voorzitter Ronald Lubbers was er sprake van een storm in een glas water. "Dit is wat ons betreft helemaal geen issue."

Een aanmoedigingspremie van een derde partij zoals een sponsor is in het verleden vaker voorgekomen. Een dergelijk gebaar is ook niet direct strafbaar. Emmen kwam nu echter zelf in actie richting Fortuna, waardoor de kwestie aanhangig werd gemaakt bij de KNVB. Aanmoedigingspremies werden vroeger gedoogd door de KNVB, al is daar in 2015 een streep door gezet. "De commissie is van oordeel dat van spelers altijd mag worden verwacht dat zij hun uiterste best doen; door het aanbieden van een aanmoedigingspremies ontstaat derhalve geen situatie die verboden zou moeten zijn", liet de voetbalbond in oktober 2007 nog weten na langdurig onderzoek naar de 3-2 zege van Excelsior op AZ, waardoor PSV tot ieders verrassing op de slotdag van het seizoen 2006/07 alsnog de landstitel veroverde.

Meer nieuws
   
23:55
23:55
Van Hooijdonk en Perez worden het niet eens over positie Frimpong in Oranje
7
   
23:39
23:39
Kees Kwakman voorziet 'zeer groot probleem' tijdens finale Conference League
5
   
23:04
23:04
Fiorentina schiet zich in minuut 90+1 langs dapper tiental van Club Brugge
4
   
23:00
23:00
Olympiacos zorgt voor grote stunt bij Villa en mag hopen op finale in eigen land
18
   
22:54
22:54
Bayer Leverkusen kan finale ruiken na dramatische fout van uitgefloten Karsdorp
54
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (41)

 
Lerfr12
 
77
16 mei 2021 om 13:33
Hoezo moet Fortuna een melding maken? Klinkt een beetje als verraad. Eng gedrag vind ik het
 
MessiBazoer
 
137
16 mei 2021 om 13:37
Als het naar omkoping nijgt is het toch juist goed? Overigens geeft de voorzitter van Emmen net tekst en uitleg op ESPN, valt allemaal wel mee.
 
Janta
 
41
16 mei 2021 om 13:53
Was het niet dat de jongens van de Graafschap in het verleden een iphone kregen van Psv? het mag blijkbaar.
 
Nr.11
 
10
16 mei 2021 om 15:03
Net zoals Ajax die in 2007 Excelsior omkocht. Gewoon optreden tegen deze premies
 
Nijogeth
 
19
16 mei 2021 om 15:16
Maar, hoe kun je iemand omkopen om zijn best te doen?
 
Lierse1997
 
4
16 mei 2021 om 15:22
Door een precedent te scheppen dat zo een teams alleen nog maar hun best doen als ze geld krijgen om hun best te doen.
 
Nijogeth
 
4
16 mei 2021 om 15:41
Ja, maar dat is toch vaak zo? Als je nergens meer voor speelt, is er standaard een stuk meer motivatie. Spelers geld geven om ze te motiveren hun best te doen, dat vind ik persoonlijk een ander verhaal dan ze geld geven om dit niet te doen.
 
FR-RKC
 
1
21 mei 2021 om 21:43
De huidige regelgeving staat een aanmoedigingspremie toe zolang het niet vanuit de club zelf komt. Als easytoys Fortuna een ton had aangeboden was er niks aan de hand geweest.
 
Lierse1997
 
39
16 mei 2021 om 13:54
Als het strafbaar wordt bevonden en ze hebben het niet gemeld dan kunnen ze zelf ook gestraft worden.
 
Diego_Forlan
 
80
16 mei 2021 om 13:34
Ligt het aan mij of is dit extreem kinderachtig en verwerpelijk van Fortuna om dit aan de KNVB te melden?
 
PsvFan700
 
134
16 mei 2021 om 13:44
Waarom? Een aanmoedigingspremie tussen clubs onderling is gewoon strafbaar. Als het uitkomt en Fortuna heeft het niet gemeld zijn ze zelf ook schuldig. Waarom zou je dat risico nemen als Fortuna zijnde? Zij worden door Emmen met het probleem opgezadeld en zitten daar niet op te wachten lijkt me.
 
Master D
 
61
16 mei 2021 om 13:50
Ja, dat ligt aan jou. Het schijnt immers niet direct te mogen en FC Emmen heeft Fortuna dus wel direct benaderd hiervoor. Logisch dat een Fortuna hier geen gezeik mee wilt en voor de zekerheid zich bij de Knvb melden.
 
Fabian1986
 
15
16 mei 2021 om 14:26
Klinkt eerder dom van Emmen. Onderling mag je dit niet doen. Begrijp juist dat Fortuna dit meld. Weigeren ze het en maken ze geen melding kin je achteraf nog een beel gezeik krijgen omdat je het niet gemeld hebt.
 
Medellin
 
6
16 mei 2021 om 15:27
@diego Als je zo'n reactie maakt dat het kinderachtig is (of eng zoals Lefr12 schrijft) dan zitten je normen en waarden niet zo goed. Het mag niet, je moet het melden, klaar. Altijd dat dom gedoe van ''kinderachtig/snitchen/ratten/...'... We zijn geen gangstertjes op straat.
 
Fan123
 
11
16 mei 2021 om 16:04
Het feit dat de meeste reacties op dit topic in de trant zijn van "matennaaiers" en "kinderachtig" van Fortuna, zegt m.i. genoeg over hoe in het voetbal gedacht wordt over dit soort zaken. Vals spel en omkoperij moet allemaal kunnen? Dat Fortuna het meldt is prima, dat een nette club als Emmen zich tot dit niveau verlaagt, erg jammer. Doe het gewoon op eigen kracht, desnoods via de playoff
 
Ajaxaddict
 
4
21 mei 2021 om 22:07
Oh wauw, men denkt echt dat de voetbalwereld een of ander imperium is waar men volledig buiten de wet staat. Na elke persconferentie begrijpt de KNVB niet wat er wereldwijd speelt, een speler die getransfereerd wil worden komt niet meer trainen en wordt zomaar in genade aangenomen, clubs met torenhoge schulden mogen maar met geld smijten en nu ben je zelfs fout als je het meldt wanneer een club de regels overtreedt? Als er bij jou ingebroken wordt, doe je dan ook geen aangifte?
 
JK-Ajax
 
8
16 mei 2021 om 13:34
Fortuna speelt zelf ook nog mee dus zou sowieso wel haar best doen haha. Beetje onnodig, net als die naai streek om dat te melden.
 
lord
 
9
16 mei 2021 om 13:38
Fortuna speelt nergens meer voor. Het is schier onmogelijk om de playoffs nog te halen
 
JK-Ajax
 
1
16 mei 2021 om 14:09
Als Sparta flink aan de reet krijgt is het nog wel mogelijk. Ze moeten zelf iig met voldoende doelpunten winnen.
 
 
7
16 mei 2021 om 14:10
Uhm Fortuna kan 9e worden. Je krijgt over een bepaalde periode je TV geld, dit levert meer op dan die 25.000 die Emmen wou aanbieden.
 
consy
 
18
16 mei 2021 om 13:34
Volgens de voorzitter van Emmen is het totale onzin, beetje gespar tussen de spelers onderling en dus geen afspraak tussen de clubs.
 
yamiown
 
10
16 mei 2021 om 13:35
' "de commissie is van oordeel dat van spelers altijd mag worden verwacht dat zij hun uiterste best doen; door het aanbieden van een aanmoedigingspremies ontstaat derhalve geen situatie die verboden zou moeten zijn", liet de voetbalbond in oktober 2007 weten na langdurig onderzoek naar de 3-2 zege van Excelsior op AZ, waardoor op de slotdag van het seizoen 2006/07 alsnog de titel veroverde. ' Dit klopt niet. Het was Ajax die een aanmoedigingspremie aanbood aan Excelsior en vervolgens PSV dat kampioen werd. Dat gezegd hebbende zie ik het kwaad niet in van een aanmoedigingspremie om te winnen, in principe beïnvloed je daarmee niet echt het resultaat, behalve dat je een team motiveert om punten te pakken.
 
AhmedHossam
 
11
16 mei 2021 om 14:31
Wanneer een aanmoedingspremie de standaard wordt; krijg je logischer wijs dat 'uitgespeelde ' ploegen teleurgesteld zijn wanneer ze geen premie krijgen aangeboden. Dus gaan ze (onbewust) minder hun best doen zonder premie. Anders heeft die premie geen zin en ga je hem nooit meer krijgen. Daarna wordt ook de hoogte van deze premie van belang, is een ton genoeg of toch liever 2,5 ton? En uiteindelijk is het voordeel aan de ploeg met de diepste zakken. Je gaat je gewoon op een schimmig gebied begeven wanneer je dit toestaat.
 
Nijogeth
 
1
16 mei 2021 om 15:44
Maar is het nu eerlijk dat teams die ergens om strijden aan het eind van het seizoen teams tegen komen die nergens meer om spelen en het dan laten lopen? Als je er vanuit gaat dat iedere club altijd zijn best doet, dan zou zo'n premie niets uit moeten maken.
 
Lierse1997
 
1
16 mei 2021 om 15:52
Daar gaan ze dan ook van uit, maar om dat zeker te behouden worden die premies verboden.
 
Nijogeth
 
0
16 mei 2021 om 17:23
Maar dan zou je iets behouden dat niet bestaat (anders zijn de premies nutteloos) of je geeft toe dat er competitievervalsing plaats vindt, doordat teams aan het einde nergens voor spelen. Voor beide gevallen is iets te zeggen en in mijn ogen moet je het dus gewoon oogluikend toestaan, zolang er openheid wordt gegeven.
 
joventut
 
2
16 mei 2021 om 13:37
Lijkt erop dat ze bij Emmen er toch niet zeker zijn van dat ze de play offs gaan overleven. ??
 
lord
 
20
16 mei 2021 om 13:37
Heilige boontjes bij Fortuna zeg. Dit is toch iets van alledag. Kom op zeg, lopen klikken bij de knvb.
 
wanny
 
15
16 mei 2021 om 14:31
Wat moeten ze dan doen? Verzwijgen en dan later zelf een straf krijgen vanwege het achterhouden hiervan? Als Emmen dit gedaan heeft, zadelen zij Fortuna hiermee op en moeten ze niet zeuren dat die het melden. Fortuna heeft nergens om gevraagd.
 
Spijkenisser
 
5
16 mei 2021 om 13:55
Wauw, dit klinkt echt als lagere school verklikken. Als het team van Fortuna toch al op het scherpst staat, zeg je toch:’stop die speeltjes maar ergens waar de zon niet schijnt’! En blijven ze dan pushen met een premie, dan kaart je het aan. Fijne onverdraagzame samenleving dat we elkaar niet eerst aanspreken op zaken die eigenlijk niet mogen. Flauw, Sittard, heel flauw.
 
 
3
16 mei 2021 om 14:00
Maar welke sanctie zou er theoretisch mogelijk zijn? Strafpunten? Boete? terugzetting? Dat mis ik zowel bij het artikel hier op VZ als bij Espn. Je kan wel zeggen ze ontlopen waarschijnlijk een sanctie, maar wat is de sanctie?
 
Nr.11
 
2
16 mei 2021 om 15:05
Strafpunten, lol. Het zou dan echt ironisch zijn als Emmen dan 17e staat en direct degradeert
 
rickv
 
35
16 mei 2021 om 14:12
Zijn er nu serieus mensen die Fortuna kwalijk nemen dat ze het melden bij de Knvb? Mijn god, natuurlijk moeten ze dit melden. Als het aanbieden een overtreding is van de regels dan is Fortuna het simpelweg verplicht om te melden. Het is aan Knvb en haar commissies om er vervolgens een oordeel over te hebben. Van FC Emmen mag verwacht worden dat ze de regels van de Knvb kennen en toepassen. Het zal uiteindelijk vast allemaal los lopen, maar als een voorzitter de regels niet kent of "vergeet" te checken met de advocaat heb je als club in je organisatie toch een redelijk probleem.
 
Meliora
 
6
16 mei 2021 om 15:06
Inderdaad, verbaast me dat er zoveel mensen zijn die Fortuna veroordelen en niet Emmen, terwijl het toch echt Emmen is dat een overtreding begaat. Omgekeerde wereld. Althans, als het überhaupt waar is wat er gezegd wordt.
 
Kalou2005
 
7
16 mei 2021 om 15:09
Ik weet ook niet wat ik lees hier... Onvoorstelbaar hoe sommige pannenkoeken hier redeneren... Hele goede zaak dat dit direct gemeld wordt bij de Knvb, wat die er vervolgens mee doen is een tweede.
 
Medellin
 
1
16 mei 2021 om 15:28
Ik vind het ook triest om te lezen. Ik denk dat er hier heel wat mensen zitten die hun mond zouden huilen in ruil voor een beetje geld.
 
fcoldambt
 
3
16 mei 2021 om 14:19
Volgens mij mag dit wel gewoon. Je vraagt niet of ze expres willen verliezen. Dit is een aanmoediging.
 
jeron
 
1
21 mei 2021 om 22:43
Geloof er geen ene kloten van...... En dan nog.... premie of niet.... ik wil altijd een wedstrijd winnen... Komende maanden maar even geen Emmen nieuws meer hahah Wij gaan morgen met alle supporters de spelers en trainers eren, bedanken, steunen en ook gewoon een feestje maken ...
 
Robby
 
1
21 mei 2021 om 22:43
Zouden de aanklagers nu denken...ach laat maar zitten ze zijn al gedegradeerd
 
Edforce2
 
0
22 mei 2021 om 13:30
Jammer voor Emmen dat ze niet eerder dit seizoen zijn begonnen gas te geven. De club kon volgens mij rekenen op sympathie van veel andere clubfans. Het imago van ,,camping elftal"is er gelukkig al af. Ik hoop dat Emmen terug kan komen op het hoogste niveau,al zal dat pittig worden. Alleen voor het gezellige stadion al, de moeite waard. Ik hoef geen reactie's over het kunstgras,want daar reageer ik toch niet op. Emmen succes gewenst komend seizoen.