'FOX Sports dreigt miljoenen aan tv-gelden niet uit te keren'
Vrijdag, 3 april 2020 om 07:08

FOX Sports heeft gedreigd de televisiegelden over dit kwartaal niet meer uit te keren, als nu al een totale annulering van de Eredivisie op verzoek van een aantal clubs plaatsvindt, zo verzekert het Eindhovens Dagblad vrijdag. Het regionale dagblad baseert de berichtgeving 'op meerdere bronnen' en schrijft dat de televisiezender heeft aangegeven de betalingen per half april te willen bevriezen.

FOX Sports heeft een twaalfjarig contract met de Eredivisie en betaalt daarvoor gemiddeld tachtig miljoen per jaar: van ruim zestig miljoen in 2013 naar uiteindelijk honderd miljoen per jaar in 2025. In gesprek met De Telegraaf weigerde directeur Frank Rutten aan te geven of de laatste 22 miljoen euro, het bedrag van het laatste kwartaal van het seizoen, wordt betaald, ongeacht de uitkomst wat betreft het restant van de competities. "Inhoudelijk ga ik niet op het contract in, maar dat wij sowieso betalen, zoals ik in de media las, is geen mededeling vanuit FOX Sports", verzekert Rutten aan het dagblad.

Eredivisie-aanvoerders: 'Nu klappen wij voor jullie'

Zonder dit bedrag komen meerdere clubs in acute liquiditeitsproblemen, maar De Telegraaf stelt dat de zender geen andere keuze heeft. "In het vuistdikke televisiecontract tussen FOX Sports en ECV staat geen force majeure verklaring, zodat FOX Sports zich niet kan beroepen op overmacht om het laatste kwartaalbedrag niet over te maken. Een tweede contract tussen FOX Sports en de clubs weigerde Mattijs Manders (directeur van de Eredivisie CV, red.) trouwens te openbaren, tot onvrede van enkele clubs."

Maarten van Rooijen, woordvoerder van FOX Sports, gaf in gesprek met Voetbal International aan dat wordt gewacht op een beslissing van de KNVB. "De overheid en het RIVM kijken ook niet verder dan vier weken. Het lijkt ons raadzaam om te bezien hoe hun maatregelen en adviezen zich de komende tijd ontwikkelen in plaats van nu op voorhand overhaaste besluiten te nemen."

De KNVB hoopt nog steeds dat de Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie vóór 3 augustus worden uitgespeeld, mits het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) zegt dat de bestrijding van het coronavirus dat toelaat. Het doemscenario is dat het seizoen al is afgelopen. Dat zal de meeste financiële gevolgen hebben.

Meer nieuws
   
23:55
23:55
Van Hooijdonk en Perez worden het niet eens over positie Frimpong in Oranje
5
   
23:39
23:39
Kees Kwakman voorziet 'zeer groot probleem' tijdens finale Conference League
5
   
23:04
23:04
Fiorentina schiet zich in minuut 90+1 langs dapper tiental van Club Brugge
3
   
23:00
23:00
Olympiacos zorgt voor grote stunt bij Villa en mag hopen op finale in eigen land
16
   
22:54
22:54
Bayer Leverkusen kan finale ruiken na dramatische fout van uitgefloten Karsdorp
54
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (112)

 
Tinus88
 
71
3 april 2020 om 07:42
Het wordt wel echt een treurig machtsspelletje zo. Meerdere aanvoerders en clubs willen niet meer spelen, eigen belang of niet, uit onzekerheid en veiligheidsoverwegingen. En vervolgens dreigen Eufa en Fox met reprisaises. Tranentrekkend. Zegt voldoende. Geld is belangrijker dan gezondheid voor Fox en de Eufa. Is dat ook duidelijk.
 
Carrasco
 
25
3 april 2020 om 08:19
@DR. Mario. Volksgezondheid staat altijd op 1. Je moet echter niet vergeten dat deze bedrijven gewoon inkomsten moeten hebben. Of ben je van mening dat ze die miljoenen weg moeten geven?
 
Carrasco
 
26
3 april 2020 om 08:22
@DR.Mario. Ik zie nu dat je zelf FOX al hebt opgezegd. Wellicht hebben meerdere personen dit al eerder gedaan? (Jij doet het nu, wellicht meerdere personen al eerder). Maakt het dan niet extra logisch dat ze de miljoenen niet willen uitkeren omdat er geen voetbal (sport, de core van FOX, waar ze op leven) niet kan worden uitgezonden?
 
Tinus88
 
24
3 april 2020 om 08:22
Ik hield mijn contract open omdat ik mijn eigen club wilde blijven steunen en ook, al is dat natuurlijk heel minimaal, de kleinere clubs wilde blijven steunen. Alle beetjes helpen. Als je dan als zender uit eigen belang dit soort dingen gaat roepen, ben ik snel klaar. Dan stop ik die 15 euro wel in mijn eigen zak.
 
ProEvo
 
13
3 april 2020 om 08:24
Precies, iedereen lijkt te vergeten dat de BVO’s, bonden en zeker FOX gewoon bedrijven zijn. En zoals elk bedrijf zijn die aan het kijken hoe ze deze crisis het beste door kunnen komen. Doet niks af aan het belang van de volksgezondheid. En het is niet zo dat alle BVO’s vinden dat er niet gevoetbald moet worden. Tot dusver heeft niet eens een meerderheid zich daarvoor uitgesproken.
 
MichielTempel
 
8
3 april 2020 om 08:31
Ze moeten ook inkomsten genereren. Als zij niet uitbetalen , hoef ik als klant ook niet te betalen wegens wanprestatie door Fox.
 
ProEvo
 
2
3 april 2020 om 08:36
Zolang je een abonnement hebt zal je gewoon moeten betalen. Het staat je vrij op te zeggen. Maar als iedereen dat doet, dan heeft FOX Sports NL geen inkomsten meer en kan het opgedoekt worden. Dan komen er helemaal geen miljoenen van FOX meer bij de clubs.
 
Tinus88
 
11
3 april 2020 om 08:53
Fox is een Amerikaans bedrijf. Van ik meen Rupert Murdoch? Die vallen echt niet zo snel om. Die wilden juist in Nederland voet aan de grond krijgen.
 
LucasAndersen
 
39
3 april 2020 om 08:57
Fox nederland is onderdeel van Fox Networks, wat weer onderdeel is van de Walt Disney Company. Een bedrijf met meer dan 10 miljard winst vorig jaar, en met 60 miljard omzet. En die gaan nu moeilijk doen om ongeveer 10 miljoen aan televisiegeld? Niemand hoeft Fox zielig te vinden om wat gemiste inkomsten, dat is een multinational met massieve reserves.
 
ProEvo
 
10
3 april 2020 om 08:58
FOX niet nee, maar Fox Sport NL staat volgens mij gewoon bij de KvK als bedrijf ingeschreven. Dus als die geen inkomsten meer krijgen, kunnen die zelfstandig prima omvallen. Tenzij het grote FOX ze overeind wil houden, maar als FOX NL geen inkomsten genereert zullen ze dat niet doen. Daarvoor is Nederland dan een te kleine markt om er geld in te blijven pompen. Niemand hoeft medelijden te hebben met FOX, maar we moeten ook nie naïef zijn.
 
Tinus88
 
8
3 april 2020 om 09:04
Ik ben bedrijfstechnisch niet zo heel sterk onderlegd. Maar ik kan mij er weinig bij indenken dat je 5 jaar terug er alles aan doet om dit contract te bemachtigen en ze nu in het meest extreme geval wil laten omvallen. Lijkt mij geen heel handige zet.
 
ProEvo
 
3
3 april 2020 om 09:14
@DrMario, Klopt, gaat normaal gesproken ook niet gebeuren. Probeer alleen beeld te schetsen waarom FoxSports op deze manier handelt. Ik snap je punt heel goed hoor en ben het grotendeels met je eens, maar dit soort dingen moeten we proberen los te zien van de emotie. Niet vergeten dat er honderden ‘normale’ mensen voor dit soort bedrijven (FOX, BVO’s etc.) werken die er voor hun inkomen afhankelijk van zijn.
 
Carrasco
 
9
3 april 2020 om 09:20
@LucasAndersen. Naar mijn inziens gaat het er niet om het zielig doen. Het gaat om het principe van “gratis geld weggeven”, zo makkelijk is dat namelijk niet. Het gaat nog steeds om miljoenen euro’s, en FOX is afhankelijk van de inkomsten die ze genereren door de klant. Als de klanten opzeggen, dan zijn er grotendeels geen inkomsten. Dit omdat ze niet veel met de hele “core” (sport) kunnen doen. Geen wedstrijden, geen reclamegelden etc etc. Reken dat eens door over een periode van maanden, en dan loopt het bedrag toch hoog op. Daarom ben ik van mening dat FOX alle rechten heeft om de miljoenen niet te betalen aan de clubs.
 
4Ever4Ajax
 
10
3 april 2020 om 09:54
@carraso: tot vandaag had ik mijn Foxsports abonnement niet opgezegd omdat ik vind dat we elkaar moeten helpen. Het gaat mij erom hoe mensen en bedrijven met deze crisis omgaan. Nu Fox gaat dreigen, is voor mij de kous af. Dan wil ik daar niets mee te maken hebben en heb dus vandaag mijn abonnement alsnog stop gezet. Hadden ze in de media aangegeven dat ze het moeilijk krijgen deze maanden omdat de inkomsten van Fox Nederland opdrogen en ze gezamenlijk met Knvb en clubs naar een oplossing wilde kijken, had ik zeker weten mijn abonnement niet opgezegd. En daar wringt voor mij de schoen en laten bedrijven hun ware aard zien. Gelukkig zijn er genoeg (grote en kleine) bedrijven die het wel begrijpen.
 
JvL-United
 
4
3 april 2020 om 10:01
Denk je dat al het geld uit hetzelfde potje komt? Elke bedrijfsonderdeel heeft zijn eigen budget. Brengt Fox NL geen winst op, dan kan het gewoon klaar met ze zijn.
 
Spijkenisser
 
5
3 april 2020 om 10:49
@4ever4ajax. Als ik mij niet vergis is het juist Ajax geweest die als eerste een duidelijk publiek standpunt heeft aangenomen in deze crisis. Daarvoor zeg ik chapeau maar ook ondoordacht in de gevolgen. Jij hebt nu FOX opgezegd en waarschijnlijk had je deze zender voor alleen het kijken van wedstrijden. Je vergeet dat je een abonnement hebt aangegaan voor de zender maar niet dat zij specifiek jou moeten bedienen in het uitzenden van live wedstrijden. Als jij toch vanuit je verwachting van live wedstrijden gaat opzeggen ligt dat ook in lijn met de dreigementen van FOX om niet meer uit te keren. Immers is het balletje gaan rollen van het seizoen niet meer afmaken, deels door Ajax, en kan FOX dat niet meer uitzenden. Waarom zouden zij dan betalen aan de clubs als de bal niet meer gaat rollen? En waarom moet je dan boos kijken naar FOX dat ze niet betalen omdat ze niet meer het primaire van jou wens kunnen uitzenden? Klinkt mij een beetje als dezelfde ondoordachtzaamheid als van Ajax.
 
4Ever4Ajax
 
6
3 april 2020 om 11:17
@spijkenisser: dan zou ik nog even mijn reactie opnieuw lezen. Ik begrijp volledig dat Fox Nederland een probleem heeft. En dat ze daar dan over in gesprek willen met de Knvb en de clubs vind ik heel logisch. Dat de Knvb en clubs misschien daar een concessie in moeten doen, zou ik ook nog kunnen begrijpen. Maar het gaat me om de manier waarop. Dreigen in de tijd dat de gezondheid van de hele wereld op het spel staat, is in mijn ogen walgelijk. Zoals je hierboven kan lezen, had ik mijn abonnement juist niet stopgezet om Fox daar ook in te helpen. Net zoals ik abonnementen op onze kleine sportschool laat doorlopen en andere maandelijkse zaken. Nu Fox ineens begint te dreigen, is het voor mij wel gedaan. Daar gaat het mij enkel om.
 
Spijkenisser
 
0
3 april 2020 om 11:46
@4ever4ajax, toch zou ik dan zelf nog even teruglezen en wel op twee punten. Allereerst wil ik melden dat ik niet reageer op je woorden, dat geloof ik allemaal wel. Het gaat mij meer om je gedachtegang. Je zegt op omdat er een grens wordt overschreden met dreigen. Wie dreigt? Wat en waar? Dat is zwaar overtrokken door een journalist en hier overgenomen. Fox zal uiten dat zei zich genoodzaakt zullen zien te onthouden van betaling omdat er of niet voldoende middelen zijn of doordat er contractbreuk is gepleegd. Dat is gewoon net en formeel communiceren bij een conflict, niks dreigen. Als je echt vindt dat dat dreigen is, moah dan dreigt Ajax ook in het niet meer verder spelen. Zeg je dan ook een mogelijke seizoenskaart op? Zie je hoe lichtzinnig zo gedachtegang is? We denken allemaal aan de volksgezondheid (en terecht) en de maatregelen hierop. Helaas kan niet alles dan zomaar doorlopen als dat het was. Jij kan Fox opzeggen vanwege de voorwaarden, maar Fox kan niet zomaar een vaste medewerker nu wegsturen. Kosten gaan door, kosten monden uit naar geldstromen en die kunnen opraken. Zeker nu clubs niet meer willen spelen, abonnees zeggen op, reclame-inkomsten worden minder en dan kan ik begrijpen dat Fox zegt: 'ja jongens, jullie spelen niet meer en hierdoor staan wij met de rug tegen de muur'. Consequenties zijn er bij beslissingen, dat blijft. Maar opzeggen omdat er ergens een nieuwsbericht is met het woordje 'dreigen', dat vind ik zeer apart.
 
4Ever4Ajax
 
3
3 april 2020 om 12:00
@spijkenisser: Je hebt een terecht punt dat dit niet 100% waterdicht is omdat een journalist dit meldt. Aan de andere kant, kan jij evenmin aangeven met 100% zekerheid dat ze niet gedreigd hebben. Als Fox Nederland dit pertinent niet gedaan heeft, dan hadden ze toch 2 uur geleden al een persbericht eruit gedaan?
 
jarina
 
0
3 april 2020 om 16:57
Ach als fox dat doet is het heel simpel. Dag abonnement op fox. Is Ajax ook blij mee. Contractbreuk van Fox. Gaat Ajax zelf de wedstrijden verkopen. Verdienen ze veel meer aan. Lekker op Ziggo sport uit gaan zenden.
 
MeMyselfAndI
 
4
3 april 2020 om 10:42
Dit is toch van alle kanten een puur financiële afweging. Je hoort geen enkele partij zeggen dat ze nu direct graag weer willen spelen. De vraag is dus, hoe is de volksgezondheid er bij gebaat dat de eindstand van de Eredivisie nu bepaald word? Het gaat puur om clubs die baat hebben bij directe stopzetting (bijv. Ajax en Ado) t.o.v. clubs die er baat bij hebben als er op een later moment wordt doorgespeeld (bijv. Feyenoord en Groningen). Vooral de eerste groep spreekt puur uit eigen parochie, ze willen het nu afsluiten zodat er enkel scenarios over zijn die voor hun gunstig uitpakken. Ze proberen winst te halen uit deze crisis en doen dit met de drogreden volksgezondheid. Niemand weet hoe nu verder, waarom zouden we dan nu alvast een uitslag vastleggen?
 
Twenteov
 
2
3 april 2020 om 11:28
Memyselfandi voor mijn gevoel spreekt ook de tweede groep uit eigenbelang toch? De enige die ik echt een goed standpunt in zie nemen zonder over knaken na te denken is AZ. Die hadden nog het kampioenschap te winnen maar willen toch per direct stoppen. Kan ik wel respect voor hebben.
 
origineel
 
3
3 april 2020 om 11:29
"ze proberen winst te halen uit deze crisis en doen dit met de drogreden volksgezondheid" Wat een zieke geest, bah. Geen landstitel en tientallen miljoenen verlies is dus waar Ajax op hoopt. Ten koste van mensenlevens ook nog want tja Ajax.. Dat AZ dat dicht bij een landstitel is er ook mee wilt stoppen is ook geen eigen belang en zo zijn er meerdere clubs die aangetoond hebben aan hun werknemers en supporters te denken in deze tijd. Dat jij door je gitzwarte Feyenoord brilletje de plank zo finaal misslaat is misselijkmakend. Juist in een tijd waarin Ajax of Feyenoord even helemaal niet belangrijk zijn.
 
MeMyselfAndI
 
0
3 april 2020 om 13:28
Nee, dat verlies heeft de club al te pakken en staat los van welke oplossing je nu verder kiest. Niemand wil nu doorvoetballen, het gaat enkel op basis waarvan de eindstand bepaald gaat worden. Overmars doet alsof de eindklassering invloed heeft op de volksgezondheid, hetgeen pertinent onjuist is. Dit zodat de competitie nu definitief wordt beëindigd en er alleen scenarios overblijven die voor Ajax positief zijn. Dit is echter totaal onnodig, als je pas over een maand of twee de eindklassering opstelt gaan er echt geen mensen dood.. Dit is geen humanitaire kwestie voor de clubs, het is puur financieel. Ga niet doen alsof het dat wel is. Er is geen enkele club gek genoeg om voor te stellen nu direct door te voetballen. Wanneer dit wel kan is totaal onbekend, dus waarom nu een overhaaste beslissing nemen over de eindstand? De clubs willen enkel een passende oplossing voor hun eigen financiële en sportieve situatie. Dat jij te bekrompen bent om dit in te zien daar kan ik niks aan doen. Als je de situatie totaal niet kan overzien, houdt je mening dan gewoon achterwegen. Het enige wat ik zeg is dat Ajax niet moet pretenderen alsof hun afweging iets met de volksgezondheid te maken hebben. Ze spreken puur op basis van hun eigen financiële belang. Feyenoord doet hetzelfde, zij behartigen hun eigen financiële belangen. Het enige grote verschil is dat Feyenoord niet doet alsof men handelt voor de volksgezondheid. Welke score op teletekstpagina 819 staat en wanneer deze er op te zetten valt heeft naar mijn inziens namelijk niks te maken met de volksgezondheid.
 
MeMyselfAndI
 
1
3 april 2020 om 13:37
@twenteov, omdat de andere clubs nog geen oplossing voor de competitie voorstellen. Zij willen de situatie zo lang mogelijk voor zich uit stellen totdat de situatie te overzien is en de meest passende oplossing kan worden gekozen. De andere clubs willen snel een eindstand bepalen, al is later wellicht mogelijk dat er een eerlijkere oplossing gevonden kan worden. Als je naar de positie kijkt van de clubs die willen stoppen dan is het toevalligerwijs ook de kleine minderheid die er de minst negatieve effecten van zou ervaren. Het is een puur financiële kwestie waarbij die clubs nu graag stoppen omdat ze weten dat ze er nooit beter uit zouden komen bij het eventueel uitspelen van de competitie. Ajax eindigt niet hoger dan 1, voor AZ is tweede al een wereldprestatie al hadden ze nog 1e of 3e kunnen worden, psv is blij wanneer dit seizoen klaar is en ADO hoeft niet te degraderen. RKC is hierin dus de enige uitzondering, die willen gewoon duidelijkheid. Die club zegt echter ook niet dat zij dit doen vanwege de volksgezondheid.
 
SpeedyAFC
 
0
3 april 2020 om 11:39
Het wordt nog veel erger, over een poosje gaan ook sponsoren zich terug trekken en weigeren te betalen. Clubs gaan echt in grote nood komen. De rauwe werkelijkheid sijpelt heel langzaam in bij de voetbal wereld. Langzaam wordt duidelijk dat de grote vraag is of er in heel 2020 nog wel gevoetbalt gaat worden. Geen TV gelden geen sponsor gelden, geen betalend publiek, zonder garanties verlengt bijnq niemand zijn seizoenskaart. Clubs zullen failliet gaan. Zelfs de Uefa kan in grote financiele problemen komen, ook hun inkomsten drogen heel snel op. Ook hun sponsoren krabben achter hun oren. Geen europees voetbal, geen sponser geld. EK is ook al uitgesteld. Maar de bonden willen het nog niet horen, ze steken massaal hun kop in het zand.
 
Sirius
 
0
3 april 2020 om 13:31
Zo zien we ook maar hoe kwetsbaar de voetbalwereld is. Het is volledig afhankelijk van commercie en als dat even wegvalt, kunnen clubs zichzelf niet meer redden.
 
genieterr
 
44
3 april 2020 om 07:45
Logische reactie van Fox. Het is geen liefdadigheidsinstelling. Inkomsten daar zijn ook opgedroogd. Je kan moelijk verwachten dat ze miljoenen door blijven betalen terwijl ze er niks voor terug krijgen.
 
Tinus88
 
21
3 april 2020 om 07:47
Logisch of niet. Het is vrij triest dat deze opmerking komt na dat clubs hebben aangegeven er mee te willen stoppen.
 
MarcoVerratti
 
8
3 april 2020 om 08:01
Het is waarschijnlijk een verzekerings technisch dingetje. Volgens mij was een soortgelijke situatie ook bij de Formule 1 van toepassing. Die konden óók geen streep door de race zetten vóór de overheid had besloten dat de race ook daadwerkelijk niet gereden kon worden. Dan kregen ze namelijk niks vergoed vanuit de verzekering. Misschien is dat bij Fox ook het geval? Ik weet het niet hoor, maar het is een mogelijkheid.
 
Tinus88
 
3
3 april 2020 om 08:06
Dan kan die woordvoerder, wat een treurnis trouwens durf zelf eens wat te roepen als dikbetaalde CEO, dat toch prima kunnen aangeven? Dat verschuilen is zo vreselijk storend.
 
JvL-United
 
1
3 april 2020 om 10:04
Juist logisch, ze krijgen 'officieel' wellicht niet niet waar ze voor betalen. Meer mensen die hun abonnement stop zetten etc.
 
100% Meijer
 
3
3 april 2020 om 13:52
Het zal best logisch zijn, maar stopt Fox dan ook met het innen van de abo gelden? Dan kan die zaak van de Bredase horeca ook van de baan en krijg ik ook nog wat geld terug. Of wacht..... Fox wil niet betalen, maar verwacht van zijn eigen klanten dat ze wel blijven betalen.
 
Pablonino
 
14
3 april 2020 om 08:05
Ja als je de verhalen mag geloven zijn er een hoop mensen die fox hebben opgezegd want geen voetbal meer. En nu wellicht fox hetzelfde doet bij de clubs, is het schandalig.
 
Dorgie
 
9
3 april 2020 om 08:28
Nou ja, het contract wat ik heb met Fox, is per maand opzegbaar. Dat staat in de voorwaarden. Ik weet niet of er in de voorwaarden staat dat bij een wereldwijde pandemie Fox het contract met de clubs per direct op kan zeggen? En als ze dat doen, betekent dat waarschijnlijk ook t einde van die zender.
 
Pablonino
 
5
3 april 2020 om 09:03
Ja hoe dat allemaal in het contract geregeld is, weet ik ook niet. Als ze moeten betalen, moeten ze betalen. Maar niemand betaald toch graag voor iets wat ze niet geleverd krijgen. Hun lopen waarschijnlijk ook dikke inkomsten mis, maar hier word net gedaan alsof hun de boeman zijn.
 
origineel
 
2
3 april 2020 om 11:40
De boeman niet. Maar een concern met honderden miljarden had best wel een paar maandjes door kunnen betalen zonder er zelf veel van te merken. Bovendien is het inderdaad afwachten hoe dat contractueel geregeld is. Waar ik eigenlijk het meest verbaasd om ben is dat er zoveel bedrijven, bonden en mensen vastklampen aan een beetje valse hoop dat dit virus een verdwijntruc doet. De piek word pas over 6-8 weken verwacht en momenteel duur de gemiddelde behandeling op de IC ongeveer 23 dagen. Tel daarbij op dat we na de piek slechts een langzaam dalende curve zien (vanwege flatten the cruve) dan is er toch geen enkele ruimte om dit seizoen af te maken. Bedrijven wereldwijd hebben hun verliezen al moeten nemen maar in de voetballerij denken ze er wel onderuit te komen. Desnoods betalen ze met wat mensenlevens.
 
 
0
3 april 2020 om 12:12
Ik weet ook niet wat er in de voorwaarden tussen de Fox en de clubs is, maar ik kan me niet voorstellen dat de clubs dit eenzijdig op kunnen zeggen. En met dit besluit van de clubs is hier wel sprake van. Dus de clubs willen zelf geen prestatie leveren, maar wel het geld ontvangen. Hoe vreemd kan het zijn.
 
Scepticus38
 
4
3 april 2020 om 09:04
" Logische reactie van Fox. Het is geen liefdadigheidsinstelling. Inkomsten daar zijn ook opgedroogd. Je kan moelijk verwachten dat ze miljoenen door blijven betalen terwijl ze er niks voor terug krijgen ". Het contract dat door Fox is afgesloten met de Eredivisie NV, is afgesloten op basis van de Knvb en Uefa / Fifa reglementen en daar staat duidelijk in dat de competities op 30 juni moeten zijn afgerond. Het contract met Fox loopt dus tot 30 juni, wat er door door de Uefa en de Knvb wordt gedaan, is de spelregels aanpassen terwijl het spel al is begonnen. En dat alleen om de rijke voetballanden, die toch al worden voorgetrokken en privileges krijgen tov de minder bedeelde landen, te faciliteren en te vriend te houden. Aangezien de overheid vanwege het Coronavirus heeft besloten dat er minimaal tot 1 juni niet gevoetbald mag worden en uit uitlatingen van het Rivm valt op te maken dat de maatregelen waarschijnlijk niet voor half juli zullen worden versoepeld, is het volstrekt maar dan ook volstrekt onmogelijk om de competitie nog af te maken en aan de contractvoorwaarden te voldoen. En dan heb je het dus gewoon over overmacht en bedrijfsrisico. Maar dat is wat mij betreft volstrekt irrelevant. Wat pas echt relevant is, is dat het feit dat Fox en de Uefa in deze onzekere en angstaanjagende tijden waarin iedere dag duizenden mensen het leven laten, bedrijven die bezorgd zijn over het welzijn van hun werknemers jegens wie ze een zorgplicht hebben, het mes op de keel zetten om ze om ze in het gareel van de rijke clubs te houden. Dat getuigt van een immoraliteit die zijn weerga niet kent. Het feit dat men daarbij ook nog met droge ogen blijft volhouden dat de volksgezondheid voorop staat, geeft aan dat de Bobos een bord voor hun kop hebben dat zo groot is dat je er van Camp Nou een overdekt stadion mee zou kunnen maken. Het is daarbij uitermate triest dat de Knvb er liever voor kiest om als een loopse teef achter de Uefa aan te lopen dan voor haar clubs op te komen, aan wie ze haar bestaansrecht te danken heeft.
 
SpeedyAFC
 
3
3 april 2020 om 10:37
Tja Fox op haar beurt verlangt wel doorbetaling van kroegen en cafe's terwijl er geen voetbal is. maar ja, contract is contract zeggen ze bij Fox.
 
Spijkenisser
 
3
3 april 2020 om 10:58
Dat komt omdat er in de contracten niet wordt opgenomen dat Fox alleen verplicht is tot het uitzenden van livewedstrijden. Als kroeg sluit je een contract af voor de levering van de zender. Dat de kroeghouder dit doet vanuit de wens om livewedstrijden uit te zenden en hierdoor publiek aan te trekken, maakt het nog geen verplichting voor Fox dit ook te leveren. Dat is het ondernemersrisico wat is genomen. Dat de kroegen dicht zijn kan Fox ook niks aandoen. Daarvoor treedt de overheid nu ook op met een steunpakket.
 
SpeedyAFC
 
0
3 april 2020 om 11:04
Kroegen redden het niet met steunpakketten. Er zit echt een golf van faillisementen aan te komen. Met een verwachtte Corona piek eind mei is het onmogelijk dat in juni kroegen weer opengaan voor publiek. Niemand weet of er uberhaupt dit jaar nog gevoetbalt gaat worden. Ook Fox Nederland kan gewoon failliet gaan, het is helemaal niet gezegd dat de Amerikaanse moederorganisatie bij gaat springen.
 
Spijkenisser
 
1
3 april 2020 om 11:57
Een virus hoort toch echt bij de mogelijke bedrijfsrisico's. Hele kleine kans met een bizarre impact. Dat is hard en ik vind het ook niet prettig om aan te geven, ik heb echt te doen met de midden- en kleinbedrijf branche. Een kroegbaas wordt ook wel eens ziek, risico's zijn er. Waarom moeten we het wel raar vinden dat Fox vraagt om je contractuele verplichting te voldoen waardoor zij ook dit kunnen doen naar hun verplichtingen? Als je club problemen krijgt omdat Fox geen tv-gelden meer betaald slaan we allemaal achterover en vliegen de nare woorden naar Fox. Ik vind dat oneerlijk, Fox is ook afhankelijk. Dat consumenten niet meer kunnen consumeren in de kroeg is door maatregelen, dat de maatregelen voor de kroegen niet voldoende zijn ligt dan bij degene die maatregelen neemt (lees: de overheid). Daar moet de klaagzang dan komen. We leven momenteel echt teveel met emoties.
 
SpeedyAFC
 
0
3 april 2020 om 12:02
Nee hoor, we leven met te weinig besef dat onze wereld structureel veranderd is. Corona gaat niet weg. In juni is er niets veranderd en zal het openbare leven ook gewoon stil liggen. Het zijn dan inmiddels niet alleen meer de kroegen die problemen hebben, ook de bierbrouwers komen in de problemen. En terwijl je al maanden de deur niet uit mag, valt er een brief op de deurmat, of je 1200 euro wil overmaken naar Ajax voor je twee seizoenskaarten. Maar je weet niet of er wel voetbal zal zijn in 2020. Misschien heb je zelf inmiddels zelf al je baan verloren. Ben bang dat velen afscheid nemen van hun seizoenskaart, wellicht met pijn in hun hart maar het is financieeel niet verantwoord voor velen.
 
Scepticus38
 
1
3 april 2020 om 12:22
" Dat komt omdat er in de contracten niet wordt opgenomen dat Fox alleen verplicht is tot het uitzenden van livewedstrijden. Als kroeg sluit je een contract af voor de levering van de zender. Dat de kroeghouder dit doet vanuit de wens om livewedstrijden uit te zenden en hierdoor publiek aan te trekken, maakt het nog geen verplichting voor Fox dit ook te leveren ". Dat is veel tekort door de bocht. Een mediabedrijf levert geen fysiek product zoals een auto of een fiets, maar diensten. Ik heb in mijn professionele carriere heel wat van dergelijke contracten gezien en daarin staat vrijwel altijd uitgebreid beschreven waaruit die diensten bestaan. Dat kan natuurlijk niet tot achter de komma, maar dat is meestal ook niet noodzakelijk om duidelijkheid te scheppen. Je kunt het vergelijken met het contract dat je zelf als consument met je een provider hebt afgesloten. Dat doe je meestal op basis van wat er op de website staat. Als daarop staat dat je contract uit 50 HD zenders bestaat en je krijgt er maar 25 kan dat grond zijn om je contract te ontbinden. Ik kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat er in het contract dat de horeca met Fox heeft afgesloten, niet duidelijk staat omschreven waarvoor ze betalen en als er bijv. in staat dat er van augustus tot mei wekelijks live wedstrijden zullen worden aangeboden en Fox dat niet kan waarmaken, lijkt een compensatie mij daarvoor niet onredelijk.
 
isook
 
1
3 april 2020 om 11:41
Ze verwachten anders wel dat horeca de kosten gewoon doorbetalen
 
Troy010
 
0
3 april 2020 om 12:18
Omdat de horeca betaald voor een abonnement en niet voor de wedstrijden zelf. De wedstrijden zitten in dat abonnement.
 
Sirius
 
2
3 april 2020 om 13:40
Vertel dat maar tegen de horeca-ondernemingen. Het is een leuk excuus voor FOX Sports. Wat woorden in het contract verdraaien om de klant te dwingen lid te blijven, maar die horeca-ondernemingen hebben die zender voornamelijk om de wedstrijden live te kunnen volgen. Denk je bovendien niet dat de horeca-gelegenheden snel klaar zijn met de zender als ze nu de clubs niet betalen? Die gaan dan straks hun contract echt niet meer verlengen...
 
Sirius
 
1
3 april 2020 om 13:36
Maar dan kunnen ze ook niet verwachten dat mensen nog een abonnement op de zender willen hebben. Ik denk dat de schade voor FOX aanzienlijk groter wordt als mensen massaal hun abonnement opzeggen dan wanneer ze die laatste 22 miljoen euro betalen. Het zijn dan toch even meer dan een miljoen abonnees in Nederland die ze dan kwijtraken.
 
Tsaar II
 
8
3 april 2020 om 07:46
Mooi, dan weet je zeker dat je na 2025 absoluut niet meer door moet willen gaan met FOX. Achteraf gezien is dit een bizar slechte deal gebleken. En als ze deze houding aannemen, bevestigt het alleen maar dat de Eredivisie verder moet gaan kijken. Het gaat hier om commerciële belangen die belangrijker worden geacht dan de de clubs die hun personeel in bescherming nemen. Wat een wereld, verwerpelijk gewoon.
 
alkmaardertje
 
16
3 april 2020 om 08:10
Als na 2025 Fox weer het meeste biedt, wat ze zullen doen blijft Fox de Eredivisie uitzenden.
 
Scepticus38
 
1
3 april 2020 om 09:22
" Mooi, dan weet je zeker dat je na 2025 absoluut niet meer door moet willen gaan met FOX ". Het contract met FOX is afgesloten op basis van de FIFA- en bondsreglementen waarin staat dat de competitie op uiterlijk 30 juni moet zijn afgerond. Dat is door de maatregelen van de overheid volstrekt onmogelijk en dan heb je het dus gewoon over overmacht. Als Fox weigert te betalen, zou je de rechter met een gerede kans op succes kunnen vragen om het contract te ontbinden en de handen vrij te krijgen om een nieuw af te sluiten met betere voorwaarden. Aan de andere kant zou je je vanwege de crisis kunnen afvragen of het daarvoor wel het geschikte moment is. Al zou je voorlopig ook een kortlopend contract kunnen afsluiten.
 
Hansi
 
1
3 april 2020 om 09:27
De andere tv bedrijven hadden geen interesse om meer te betalen destijds en dus zijn de clubs zelf met eredivisie live gestart. En toen hadden ze Fox nodig omdat het toch lastig te exploiteren was. Dus niet bizar slecht maar de enige mogelijkheid.
 
The Man
 
43
3 april 2020 om 07:51
Ik raak er een beetje klaar mee. Er gaan iedere dag 100 mensen dood in Nederland en duizenden mensen wereldwijd. Toch denkt een groot gedeelte van de voetbalwereld dat het alleen maar om hun gaat. Er zijn belangrijkere zaken dan voetbal. Mij maakt het echt niet meer uit of de competities wel of niet worden uitgesteld. Als er daardoor geen Europese tickets zijn dan is dat maar zo, toont dan eens te meer aan dat de UEFA niet eerlijk is. De KNVB idem. En Fox Sports moet al het abonnementsgeld terugstorten als ze voetbalclubs niet uitkeren, maar dat zal vast niet gebeuren. Het is allemaal ikje, ikje, ikje en de rest kan stikke. Ik ben vrijwilliger bij het rode kruis momenteel omdat de Horeca op slot zit. Ik nodig bij deze de hoge pieten zich ook aan te melden en de handen uit de mouwen te steken, ipv dit onbelangrijke gedoe.
 
DeBroerVanTheo
 
25
3 april 2020 om 07:56
Waarom zou je stil blijven zitten tot het over is, en dan ineens hard aan scenario’s gaan werken. Je zult toch gewoon vooruit moeten kijken om te zorgen dat je straks niet ineens tegen problemen aanloopt? Gewoon verschillende scenario’s uitwerken, en deze waar mogelijk uitvoeren. Blijkt dat scenario’s A niet haalbaar door de maatregelen, schakel je over naar B. Juist nu moeten bedrijven, en zo ook de knvb, vooruitkijken en nadenken over wat er na Corona allemaal moet gaan gebeuren.
 
The Man
 
13
3 april 2020 om 08:01
Helemaal mee eens. Echter vind ik geld op dit moment bijzaak, net als voetbal. Dat ze scenario's uitwerken begrijp ik, maar de berichten die nu naar de media lekken, vind ik absurd. Het kan allemaal in stilte worden geregeld, en dat alles bekend wordt gemaakt zodra deze vreselijke tijd voorbij op zijn einde loopt.
 
Troy010
 
6
3 april 2020 om 08:51
Voor ons is geld bijzaak, voor bedrijven niet. Ik snap Fox heel goed, ze hebben namelijk betaald voor de uitzendrechten van de wedstrijden, als die er niet zijn, waarom zouden ze dan miljoenen betalen? Echter snap ik natuurlijk ook wat je bedoelt, met het lekker naar de media etc dat dat helemaal niet hoeft. Maar ik snap Fox ook heel goed in dit verhaal.
 
4Ever4Ajax
 
1
3 april 2020 om 10:27
@troy010: Ik begrijp FOX Nederland heel goed, maar je kan dat ook anders brengen. Als ze hadden gezegd dat ze een groot liquide probleem gaan krijgen en samen met Knvb en clubs hierover in gesprek wil gaan, had ik dat heel logisch gevonden. Alleen gaan dreigen, toon je nu je ware aard. En daar heb ik een enorme hekel aan, waardoor ik vandaag alsnog heb opgezegd. Ik had dat juist niet gedaan om ze ook te helpen in deze lastige tijd.
 
Troy010
 
1
3 april 2020 om 12:21
Ja daar ben ik het mee eens. Dreigen is sowieso niet netjes natuurlijk. Ik zelf heb het ook per direct opgezegd, via Ziggo kan het direct in deze situatie zonder de maand opzegtermijn.
 
Sirius
 
0
3 april 2020 om 13:43
@the Man - Ik snap jouw standpunten, maar het is de voetballerij. Het huidige voetbalklimaat word geregeerd door geld, dus geld is in die tak nooit een bijzaak (evenals in het bedrijfsleven). Clubs staan dan nog het dichtst bij de normale mens, maar organisaties als de Uefa, Knvb, Fifa of enorme zenders als FOX denken aan de centen. Overigens moet dat ook gebeuren aangezien er gewoon een leven na dit virus is, maar als clubs zich dan eenmaal uitspreken (ze hebben namelijk een maatschappelijke functie), zullen de andere partijen ook van zich laten horen. Nu moet ik overigens zeggen dat FOX zich met deze bewoording flink in de vingers snijdt. Horeca-gelegenheden verlengen hun contract niet als de clubs niet betaald krijgen en abonnees zijn er dan ook snel klaar mee. We hebben hier in Nederland meer dan een miljoen abonnees bij FOX Sports, dus de schade van FOX zal aanzienlijk meer zijn als ze besluiten de clubs niet te betalen; "voor wat hoort wat". Respect overigens voor het feit dat je vrijwilliger bent in deze tijden.
 
Gooner4
 
3
3 april 2020 om 08:15
Toch is het niet meer dan logisch dat bedrijven ook aan hun geld denken. Ondernemers zijn daar bv ook alleen maar mee bezig. Natuurlijk moet het niet op 1 staan, maar zolang je zelf niet ziek bent zullen er veel daar mee bezig zijn..
 
The Man
 
0
3 april 2020 om 08:44
Dat is iets wat ik ook volledig kan begrijpen, maar de berichten die nu in de media verschijnen, vind ik absurd. En ik kan me niet voorstellen, dat ik daarin de enige ben.
 
Sirius
 
0
3 april 2020 om 13:50
FOX Sports gaat ook wel anders piepen als mensen ineens massaal hun abonnement op gaan zeggen. Mensen betalen niet als FOX Sports de financiele stekker uit hun club trekt en horeca-gelegenheden en/of bedrijven verlengen hun zakelijke abonnement dan evenmin. Die laatste categorie is al niet blij dat ze hun peperdure abonnement gewoon door moeten betalen zonder er ook maar iets mee te kunnen. Het mes snijdt natuurlijk wel aan twee kanten en dat lijken ze bij FOX Sports niet te beseffen als je met zo`n abrupt statement komt die eigenlijk niet voor interpretatie vatbaar is.
 
bvbrunschot
 
7
3 april 2020 om 08:18
Allereerst, hartstikke goed van je dat je je nu als vrijwilliger inzet! Hulde. Ondanks wat er allemaal gebeurt, zijn er dus mensen die wel gewoon aan het werk zijn, zoals de mensen in de voetbalwereld. Daar hoort ook bij dat er dingen in de media verschijnen. Dat wil helemaal niet zeggen dat ze voetbal belangrijker vinden dan mensenlevens of iets dergelijks. Het wil ook niet zeggen dat iedereen nu maar alles wat niet te maken heeft met mensenlevens redden maar moet laten vallen want het is ondergeschikt. Als laatste, als je vindt dat enig voetbal nieuws op dit moment ongepast is, dan raad ik je aan om niet naar een voetbalforum te gaan. Je zult hier hoe dan ook alleen maar berichten blijven zien met honderden meningen over voetbal, en of de competitie nu wel of niet door kan gaan.
 
The Man
 
3
3 april 2020 om 08:47
Allereerst bedankt voor je compliment. Ik kan prima tegen verschillende meningen over het wel of niet doorgaan van de competitie, ik vind alleen dat geld daarvoor niet de drijfveer moet zijn. Ik vind de berichten die de media bereiken negatief, terwijl iedereen op dit moment ook wel een beetje positiviteit kunnen gebruiken
 
HijNiet!
 
4
3 april 2020 om 09:24
"Er gaan iedere dag 100 mensen dood in Nederland en duizenden mensen wereldwijd. Toch denkt een groot gedeelte van de voetbalwereld dat het alleen maar om hun gaat. Er zijn belangrijkere zaken dan voetbal." Dit soort kreten doet het nu ontzettend goed, maar het voetbal is ook gewoon een bedrijfstak die door probeert te blijven draaien. Ik vind het goed dat de economie nog niet volledig op slot zit en bedrijven naar een manier zoeken om alsnog hun bedrijfsvoering te kunnen doen. Het is echt te simpel om maar te zeggen dat er belangrijkere dingen dan voetbal zijn (dat zal overigens ook niemand ontkennen), er gaan namelijk ontzettend veel banen mee gemoeid en er zijn veel huishoudens van afhankelijk. Volgens jouw redenatie is het op slot zitten van de horeca ook niet zo erg, want er zijn belangrijkere zaken dan naar de kroeg gaan.
 
Sammerens
 
3
3 april 2020 om 09:29
Normaal gesproken sterven er sowieso gemiddeld 2900 mensen per week in Nederland. Dat deze ziekte een verschrikking is mag duidelijk zijn, maar ik word er persoonlijk weer droevig van dat sommigen doen alsof de hele wereld volledig tot een halt moet komen. Je moet, zoals enkele anderen hier ook al aangeven, verder kijken dan je neus lang is. Er zijn een heleboel radertjes die simpelweg in beweging moeten blijven, of op zijn minst moeten bekijken hoe ze dat op korte termijn weer kunnen bewerkstelligen zodat er geen domino effect aan andere gevolgen komt. Zodra er een kans is om verder te gaan met dit soort zaken dan mogen ze dat wat mij betreft zo snel mogelijk doen. Al zal het financiële aspect voor partijen wellicht het belangrijkst zijn, een beetje entertainment of afleiding zal velen straks ook wel weer goed doen. Dus wat mij betreft geldt het gezegde 'The show must go on' zodra dit redelijkerwijs enigszins in een veilig jasje gegoten kan worden.
 
Robby
 
1
3 april 2020 om 08:05
Op zich niet zo moeilijk toch? Uefa geeft ook al aan vroegtijdig stoppen is geen europees. Dan blijf je toch gewoon in deze fase. Knvb moet gewoon geen beslissing nemen er veranderd dan toch niets. Iedereen weet dat er niet gespeeld kan worden ook mede door ingrijpen van de overheid. Dat is over een paar maanden echt nog niet anders. De verwachting is dat we eind mei op de top zitten. Dan gaan we juni en juli echt niet spelen ook niet zonder publiek dan trekt de Uefa zelf de stekker eruit. Bovendien in andere delen van Europa is het nog veel erger. Ik denk dat er sowieso geen Europees voetbal gespeeld kan worden tot einde van dit jaar dus wat maakt die tickets nu nog uit? Zorg dat we de tv gelden krijgen want daar zijn clubs van afhankelijk. Knvb moet gewoon zeggen we volgen het RIVM en de Uefa.
 
barcalover123
 
11
3 april 2020 om 08:29
Tuurlijk draait het om geld.. Fox is liefdadigheid organisatie. Clubs en knvb moeten gewoon mond houden en situatie gewoon afwachten. Er mag toch niet gevoetbald worden door overheid. Waatom ga je massaal roepen dat je weigert te spelen en dat seizoen af moet lopen? Het kan niet eens dus snap niet waar iedereem zich druk om maakt.
 
Woenselaar
 
1
3 april 2020 om 13:16
Dat Fox geen liefdadigheidsinstantie is, hebben ze al vaak genoeg laten merken hoor.. Het is een miljardenbedrijf die in vele cases al heeft laten blijken niks te geven om kleinere partijen. Wij betalen ons abonnement voor iets wat we niet krijgen, kroegen betalen dit, maar Fox zou wel mogen weigeren te betalen terwijl de consumenten/ afnemers dit niet mogen? Snap je de dubbel standaard hierin? Fox heeft meer dan genoeg reserves om dit netjes af te kunnen handelen... Met die partij hoef je echt geen medelijden te hebben hoor.
 
 
0
3 april 2020 om 12:15
Ik ben vel tegen de opmerking om nu al te stoppen met voetbal. Ten eerste mis ik het voetbal en daarnaast zie ik graag een eerlijkere competitie verloop. Dus als het kan gewoon uitspelen. Indien nodig zonder publiek. Maar dit alleen als de regering met advies van het Rivm dit aangeeft.
 
PS18
 
3
3 april 2020 om 08:32
Pure geldkwestie volgens het credo 'wie breekt, betaalt' en als de clubs eigenhandig weigeren te voetballen zal Fox Sports hen natuurlijk niet meer willen betalen en bovendien verwacht ik dat ze de misgelopen inkomsten ergens willen verhalen . Omdat er zo verschrikkelijk veel geld mee gemoeid is en er zoveel belangen zijn durft niemand eigenhandig een beslissing te nemen en een knoop door te hakken, zie ook de houding van de Knvb, Ecv, Uefa op Europees niveau en ga zo maar door. Pas op het moment dat het van overheidswege hoe dan ook onmogelijk blijkt of verboden wordt, zal men zich er enigszins bij neer leggen omdat het niet anders kan maar dan nog blijft de discussie over geld, aansprakelijkheid etc. doorgaan. Daar zijn we voorlopig nog lang niet van af.
 
burgos
 
0
3 april 2020 om 08:50
Heel normaal dat Fox niet betaald,er wordt toch niet gevoetbald.als er problemen komen bij de clubs ,dan is de eerste die moet betalende Knvb,die hebben zo veel geld opgehaald met het n- elftal die moetenhun verantwoording nemen.
 
BVBxSCH
 
11
3 april 2020 om 08:52
Als half voetbal liefhebbend Nederland het abonnement bij FOX opzegt is er allemaal niks aan de hand. Maar als FOX vervolgens aangeeft er niet zeker van te zijn het gehele bedrag te gaan uitkeren wanneer de Eredivisie wordt stil gelegd schreeuwt iedereen moord en brand. Ik begrijp prima dat mensen die €15 nodig hebben nu ze wellicht zelf financieel in de problemen komt hoor. Maar ook voor een bedrijf als FOX heeft dit gewoon grote financiële gevolgen. Het laatste kwartaal, waar de prijzen verdeeld worden, is voor FOX financieel gezien misschien wel de beste periode. Niemand betaalt toch voor een dienst die niet geleverd is? Uiteraard zenden ze nog altijd classic matches uit en gebruiken ze de clubs om nog inkomsten te genereren en ze kunnen dus heus wel een deel gaan betalen daarvoor. Maar het volledige bedrag? terwijl hun omzet in deze periode enorm omlaag gaat?
 
Garriesteas
 
0
3 april 2020 om 09:23
Lastige situatie.. Ik snap ergens wel dat bedrijven weigeren dingen uit te betalen, aangezien de kans dan groot wordt dat men failliet gaat. Je kiest toch liever voor ontevreden klanten dan een failliet bedrijf, waarbij niet alleen een organisatie naar de knoppen gaat, maar ook alle mensen die hun geld verdienen aan dat betreffende bedrijf. Persoonlijk word ik een beetje gek van iedereen die maar roept: ik wil m'n geld terug. Je hebt jouw geld al uitgegeven. En kom niet met verhalen als: sommige mensen hebben die 20 euro hard nodig. Natuurlijk is dit het risico van ondernemerschap, maar er worden zo veel mensen geraakt.
 
Adzevedo
 
0
3 april 2020 om 09:23
FOX heeft toch gewoon dezelfde problemen als de horeca momenteel? Het is beperkt door de maatregelen van op advies van het Rivm. De wedstrijden gaan niet door omdat de regering het voetballen tot 1 juni verboden heeft. Dat betekend dat er sprake is van overmacht en dat FOX dus niet zijn wedstrijden kan krijgen die het normaal kon uitzenden. In juni en juli keren ze terug naar de situatie die exact hetzelfde was als afgelopen jaren : geen eredivisie wedstrijden. Dus ja, FOX verliest door overmacht wat kijkers. Ik vind het eigenlijk vooral onder het bedrijfsrisico vallen, FOX kan namelijk nog gewoon uitzendingen maken. De herhalingen van het EK 1988 of het WK van 2014 trekken honderdduizenden kijkers momenteel, dus er zijn wel degelijk alternatieven te bedenken. Maar goed, zelfs als FOX blijft weigeren : die 22 miljoen kunnen ze ook verhalen op de clubs door de komende seizoenen tot en met 2024 een bedrag van 5,4 miljoen in te houden. Dat is zo'n 8-9 procent minder wat de clubs krijgen. Dat is ook nog te overzien. In ieder geval geen reden om het seizoen na 30 juni alsnog per se af te maken, wat toch al niet goed kan door de contractsituaties.
 
HijNiet!
 
1
3 april 2020 om 09:34
De ironie is dat Fox hiermee eigenlijk precies hetzelfde doet als de abonnees die direct zijn weggelopen nu er even geen voetbal op tv is.
 
MitchKot
 
4
3 april 2020 om 11:50
Nou iedereen gauw je Fox abbonement opzeggen en laat maar zien wat je van dit besluit van Fox vind. Deze op geld en macht beluste organisaties moet je liever kwijt willen dan rijk zijn. Weg ermee! Laten we het eredivisie voetbal weer aan de Nos geven en dat iedereen weer gratis live de wedstrijden mogen bekijken.
 
 
0
3 april 2020 om 12:18
Dus jij wilt weer terug naar semi-profs en zorgen dat de achterstand ten opzichte van de andere landen nog groter wordt ? Of ga jij 3x zoveel voor een kaartje betalen ? Daarnaast toen het bij de NOS was, was niet elke wedstrijd live te zien op TV. Ik vraag me oprecht af of jij de ontwikkeling van de sport en de TV gelden wel gevolgd hebt.
 
MitchKot
 
4
3 april 2020 om 12:25
Andere landen hebben nu ook problemen. Er gaat flink gekort worden op de salarissen, enzovoorts. Hopelijk gaan we weer terug naar een tijd dat er weer normalere salarissen en transfersommen worden betaald. Ipv de steeds absurdere bedragen die we jaar na jaar hebben voorbij zien komen.
 
 
1
3 april 2020 om 12:30
Ik vind het prima dat alle bedragen omlaag gaan (te beginnen met de bedragen die voor de CL betaald worden). Echter moet je dit wel in het algemeen doen en niet als land afzonderlijk. Maar dit is een illusie. Deze bedragen zullen alleen nog maar omhoog gaan.
 
Sirius
 
2
3 april 2020 om 13:26
Toch snap ik z'n frustratie wel. Zo'n zender dreigt nu het laatste kwartaal niet uit te keren, maar ze verwachten wel dat de abonnees zich aan de contracten houden. Niet de clubs die wisselwerkend geld in het laatje van FOX brengen blijven steunen, maar intussen wel doodleuk geld blijven innen van de abonnees voor een inmiddels totaal overbodige zender. Dat is wel absolute hypocrisie.
 
 
0
3 april 2020 om 14:06
Maar als je het vanaf de kans van FOX bekijkt zou je dezelfde conclusie kunnen trekken. Waarom zou Fox de clubs betalen als de clubs zelf besluiten om niet meer te voetballen. Als de omstandigheden zo zijn dat het niet mag, dan is het overmacht, maar als de clubs zelf de trekker eruit halen dan snap ik FOX ook. Voor Fox maakt het niets uit of de wedstrijden met of zonder publiek gespeeld worden. Sterker nog zonder is misschien zelfs nog wel beter, want dan zijn er nog meer mensen die via TV willen kijken.
 
Sirius
 
1
3 april 2020 om 20:18
Omdat mensen en bedrijven nog gewoon een (zakelijk) abonnement hebben en dus voor de inkomsten zorgen. De bedragen die FOX uitkeert zijn er niet uit liefdadigheid. Dat zijn die abonnees, kijkcijfers en noem het allemaal maar op met waarschijnlijk nog een extra'tje voor de aanbieder (fox). Niemand gaat betalen voor zo'n abonnement als die zender dat geld niet uitkeert aan de clubs.
 
oigatinha
 
1
3 april 2020 om 13:26
Probleem is FOX niet. Niet leveren is niet betalen. Diegene die niet levert zijn de clubs. Probleem zijn de voetbalclubs die een organisatiestructuur hebben opgericht met de gedachte dat de geldkraan open blijft. Ik ben de eerste die vind dat voetballers Niet teveel worden betaald. Zij genereren het gros van het inkomen en verdienen daar dus ook het gros van. Maar als ze dus geen inkomen (kunnen) genereren, zouden ze dus ook niet moeten verdienen. En al helemaal niet als de club aan het gemeente-infuus ligt. De fout ligt dus bij de clubs die hiervoor niets in de miljoenencontracten hebben gezet. Geen clubinkomen zou moeten leiden tot een lager salaris (en wellicht lagere afkoopsom, voor wat hoort wat).
 
Sirius
 
1
3 april 2020 om 13:27
FOX levert ook niet waarvoor mensen betalen. Mensen betalen natuurlijk ook niet voor wedstrijden die vijf jaar geleden gespeeld zijn en die men nog steeds uit het hoofd kent. Het mes snijdt natuurlijk wel aan beide kanten. Dan zeg ik liever m`n abonnement op totdat de clubs weer betaald worden. Dan wordt het in ieder geval voor mij ook een principe-kwestie.
 
 
0
3 april 2020 om 14:07
Fox levert alle live wedstrijden die er gespeeld worden. Alleen zijn er geen live wedstrijden.
 
Sirius
 
0
3 april 2020 om 14:16
Maar dan wordt het wel een hele langdradige discussie. Abonnees betalen veelal omdat ze live-wedstrijden willen zien en die zijn er momenteel niet. Ze leveren geen live-wedstrijden, omdat ze ze niet kunnen leveren. Op dit moment leveren ze dus niet, hoe graag ze het ook zouden willen...
 
oigatinha
 
0
3 april 2020 om 14:21
@sirius. Klopt. Dus is het logisch dat mensen zouden moeten kunnen opzeggen. Maar idem voor Fox dus. De eredivisie levert niet. Dus Fox hoeft niet te betalen.
 
Sirius
 
0
3 april 2020 om 20:10
Maar dat is een wederzijdse cyclus waarin FOX ook een verliezer is. Zij hebben allereerst een contract, maar zij zijn ook afhankelijk van abonnees. Als zij zichzelf nu lijnrecht tegenover de clubs zetten (en dus voetballend Nederland), graven ze hun eigen graf. Er zijn nog genoeg mensen die het abonnement nog gewoon houden. Dat word een heel ander verhaal als FOX niets uitkeert aan de clubs. Desnoods verdelen ze de inkomsten uit abonnees in het laatste kwartaal aan de club. Dan denken ze in ieder geval op een goede manier mee.
 
sannedijkstra
 
0
3 april 2020 om 13:55
Als er niet gevoetbald word is het logisch dat Fox niks uitkeert. Het zou te gek voor woorden zijn als je betaald voor iets terwijl je niks terug krijgt. Wanneer er dan wat clubs in de problemen komen dan moet je maar snijden in de salarissen. Een voetballer van een eredivisie club die bij een Groningen of een Utrecht spelen kunnen gerust gehalveerd worden in hun salarissen want ze zijn toch niet aan het werk. Het is van de zotte dat al die voetballers die meer dan 2 ton per jaar verdienen nu nog volop hun loon krijgen.dat een speler van een RKC of een Excelsior wel hun loon nodig hebben begrijp ik maar die moeten maar ww aanvragen.
 
 
0
3 april 2020 om 14:09
Ik vind het logisch dat FOX niet betaald als de clubs weigeren te voetballen. Als de overheid het besluit neemt dat er niet gevoetbald mag worden, dan vind ik dat Fox geen recht van spreken heeft. Maar als de clubs of de Knvb besluit tegen de regels van de overheid in niet te spelen, dan vind ik dat Fox volledig in zijn/haar recht staat.
 
Sirius
 
0
3 april 2020 om 20:14
Ik vind het logisch dat FOX niet betaalt als er niets binnenkomt. Mensen betalen nog steeds hun abonnement evenals bedrijven die nog steeds tussen de 1.500 en 2.000 euro per jaar betalen voor hun zakelijke abonnement. Als zij dus niet uitbetalen, kun je er geheid van uitgaan dat mensen massaal hun abonnement opzeggen en dat bedrijven gerechtelijke stappen gaan ondernemen. FOX is er ook bij gebaat om de clubs uit te betalen, want geen enkel commercieel bedrijf is zo dom om een vijand te maken van hun eigen doelgroep.
 
Sirius
 
0
3 april 2020 om 20:12
Hoezo is dat logisch? FOX Sports is geen geldschieter en filantropische instelling. Zij krijgen ook keiharde bedragen binnen door abonnees, kijkcijfers enzovoort. Zolang er bedragen binnenkomen, dienen zij gewoon bedragen uit te keren. Voor wat hoort wat en dat geldt dus ook voor FOX Sports.