Guardiola: 'Ik vind het belachelijk, ik geef ze mijn medaille als ze dat willen'
Zondag, 13 mei 2018 om 07:00

Manchester City speelt zondag de laatste officiële wedstrijd van het seizoen. Het team van Josep Guardiola sluit de competitie buitenshuis af tegen Southampton. Manchester City kreeg afgelopen weekeinde de kampioensmedailles uitgereikt, maar niet iedere voetballer van the Citizens had daar recht op. Een belachelijke beslissing, oordeelt Josep Guardiola.

Spelers met minder dan vijf competitieduels achter hun naam krijgen namelijk geen medaille. Manchester City kreeg na het duel met Huddersfield Town veertig Premier League-medailles uitgereikt, ook voor de technische staf, maar tieners als Phil Foden en Braham Diaz bleven met lege handen achter. De talenten staan momenteel op vier optredens in de competitie en vielen derhalve buiten de boot.

Meer: Ontketende Haaland houdt Manchester City met vier goals op titelkoers

"Ik was niet van deze regel op de hoogte", vertelde Guardiola in aanloop naar het duel met Southampton. "Ik vind het in ieder geval belachelijk. Als ze mijn medaille willen hebben, geef ik hen mijn medaille. Het zijn kampioenen, ze waren van de eerste tot de laatste dag erbij. Op de training, in de kleedkamer, meer trainingen. Ze speelden niet altijd omdat ik beslissingen moest nemen, maar dat zou niet moeten uitmaken."

"Dat geldt ook voor Tosin Adarabioyo",verwees Guardiola naar de twintigjarige verdediger, die echter alleen vier keer in de EFL Cup en Champions League uitkwam. "Hij is er vanaf het begin bij. Het zijn kampioenen. Het maakt daarom op zich niet uit dat ze geen medaille hebben. Wellicht is het te duur om drie, vier of vijf medailles aan de jonge jongens te geven?" Foden en Diaz kunnen zondag in ieder geval hun vijfde Premier League-duel van het seizoen spelen.

Meer nieuws
   
00:16
00:16
Van der Meijde: 'Wat een fantastische speler! Die moet Ajax meteen halen'
6
   
23:53
23:53
Kieft openbaart kwetsend bericht dat hij van Marco van Basten kreeg
7
   
23:15
23:15
'Antony beledigt Ten Hag in groepschat van Man United met drie woorden'
54
   
23:00
23:00
Ajax gaat op zoek naar een rechtsbuiten: 10 potentiële kandidaten op een rij
38
   
22:54
22:54
Manchester United wordt vernederd en gaat keihard onderuit bij Palace
80
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (33)

 
MelindaHoorsum
 
71
13 mei 2018 om 07:31
40 medailles in totaal lijkt me toch wel genoeg pep. Misschien wat minder spelers onder contract hebben staan.
 
Richard-nec
 
134
13 mei 2018 om 07:40
Nee is toch gewoon onzin , deze mensen spelen veel meer wedstrijden dus zul je ook veel meer spelers nodig hebben
 
Strikersun
 
27
13 mei 2018 om 07:44
Je moet toch ergens de cutoff maken, of moet je elk talentje dat 3 minuten voor tijd erin kwam maar een medaille geven voor de leuk? 40 lijkt mij ook meer dan zat.
 
Samcro
 
134
13 mei 2018 om 08:31
Dat talentje heeft misschien wel geen enkele training gemist dit seizoen en wordt door iedereen binnen de selectie als volwaardig lid gezien. Dan voelt het oneerlijk als hij geen medaille krijgt.
 
Scotsman
 
9
13 mei 2018 om 08:46
Als die jongens het hele seizoen mee hebben getraind dan is dat wel lichtelijk klote ja. Aan de andere kant snap ik wel dat je ergens een grens moet trekken. Anders kun je, zoals Strikersun zegt, vlak voordat je kampioen wordt nog even de hele O19 mee laten doen en dan zouden die allemaal een medaille moeten krijgen.
 
Nuenenaar
 
12
13 mei 2018 om 09:28
@strikersrun Nee want de staff heeft veel minuten gemaakt op het veld. Je kunt als jonge speler ook veel waarde hebben buiten het veld. En waarom moet je eigenlijk ergens een grens trekken? Het zijn veertig en anders misschien vijftig medailles in een miljarden industrie! Toch een mooi teken en motivatie voor de talenten.
 
Scotsman
 
15
13 mei 2018 om 09:41
Het gaat er toch helemaal niet om of je er jeugd mee motiveert? Een prijs moet je verdienen. Het is topsport, geen liefdadigheid.
 
EdoGillissen
 
13
13 mei 2018 om 09:44
Ja, ook dat talentje die drie minuten heeft gespeeld, moet zo’n medaille krijgen. Het is idee dat je het ergens moet beperken is wat mij betreft een vreemd soort ouderwets calvinisme.
 
Scotsman
 
8
13 mei 2018 om 09:45
Ik ben katholiek, dus dat calvinisme is dan niet echt van toepassing.
 
Scotsman
 
11
13 mei 2018 om 09:52
Mijns inziens wordt de regel door Pep verkeerd geïnterpreteerd.In Engeland hoeven jeugdspelers van onder de 21 niet geregistreerd te worden als selectiespelers. Dat gebeurt dus ook niet, vooral niet bij topclubs, want dan kunnen ze alle 25 plekken vullen met niet-jeugdspelers. Gevolg is dus dat jeugdspelers, of ze nou 1 of 20 wedstrijden spelen, niet in de boeken staan als selectiespelers. Om er toch voor te zorgen dat iedereen die een aantal wedstrijden gespeeld heeft voor de club in aanmerking komt voor een medaille, bestaat dus de regel dat iedereen een medaille kan krijgen die een aantal wedstrijden gespeeld heeft. Het maakt dan niet uit of je een jeugdspeler bent, of bijvoorbeeld tijdens de winterstop bent vertrokken. Deze regel beschermt jeugdspelers juist. Als bijvoorbeeld de regel zou zijn dat alle spelers van de selectie in aanmerking komen voor een medaille, vallen jeugdspelers juist buiten de boot, zelfs als ze 10 wedstrijden gespeeld hebben.
 
Jaimy87
 
5
13 mei 2018 om 10:11
Als je bijna nooit mee mag doen zien medespelers je niet als volwaardig lid, zeker niet op dat niveau.
 
JDG84
 
2
13 mei 2018 om 12:53
Maar deze jeugdspelers, behalve die verdediger, die staan gewoon bij de wedstrijdselectie ingeschreven. Dus als die regel zou zou zijn dat alle spelers binnen de selectie een medaille zouden krijgen, dan hadden ze hem wel gehad!
 
Samcro
 
55
13 mei 2018 om 07:41
Simpele gedachte van jou zeg. De gehele selectie behoort een medaille te krijgen.
 
DennisHartkoorn
 
3
13 mei 2018 om 09:28
Ben met je eens Samcro
 
Scotsman
 
11
13 mei 2018 om 09:32
Dat is dus een beetje het ding. Jeugdspelers onder de 21 hoeven in Engeland niet geregistreerd te worden als selectiespelers.Als je alleen de selectie medailles geeft, vallen de jeugdspelers er juist buiten. Daarom zijn dit soort regels er juist.
 
romarky
 
13
13 mei 2018 om 08:16
Wat een discussie. Als ze nou gewoon van te voren informeren hoeveel medailles de club uiteindelijk wil ontvangen. Alsof ze krom liggen van een paar medailles meer. Uiteindelijk doe je een paar tieners tekort die het waarschijnlijk wel helemaal geweldig vinden.
 
Scotsman
 
2
13 mei 2018 om 09:12
Het totaal is blijkbaar altijd 40, staat in de regels, was vorig seizoen bij Chelsea ook zo.
 
FrisianReds
 
6
13 mei 2018 om 09:01
Het gaat toch ook niet om 40 medailles voor alleen spelers? Ook de staf krijgt een medaille. Die staf zal bij City behoorlijk groot zijn. De vraag is hoe ver dat gaat. Krijgt de hele medische staf ook een medaille? In dat geval ben je snel door 40 medailles heen.
 
Scotsman
 
3
13 mei 2018 om 09:04
Alleen technische staf krijgt een medaille.
 
martijnovic
 
5
13 mei 2018 om 09:30
Ik vind 40 medailles nog weinig als je rekent dat er 6 naar de technische staf gaan heeft pep maar 3 elftallen gebruikt en dat in het overvolle programma van de pl waarbij je soms 4 wedstrijden in een week moet spelen. Dan moet je wel rouleren en dan ook nog al die blessures.
 
JDG84
 
1
13 mei 2018 om 12:22
28 spelers heeft Pep gebruikt dit jaar, 28. Daarvan krijgen er dus 4 geen medaille. Wat dus betekent dat van de 40 medailles er 16 naar staf gaat en niet naar spelers. Het wordthier prachtig geschreven alsof city 44 spelers heeft gebruikt ofzo, maar dat is onzin!
 
MoniqueVerschoor
 
3
13 mei 2018 om 07:43
Dat hij het niet wist, is nog plausibel. Maat hij heeft naast zich op de bank gecombineerd iets van 30 jaar pl ervaring zitten. En geen van hen wees hem hier even op? Dat lijkt me dan weer vrij ongeloofwaardig.. zeer zuur voor die jongens dat ze niet een paar minuten kregen in een wedstrijd die er letterlijk niet meer toe deed.
 
Ajacxied
 
96
13 mei 2018 om 09:27
Arteta komt van Arsenal he, hoe kan hij zoiets nou weten
 
Scotsman
 
1
13 mei 2018 om 08:51
Pep zei twee weken geleden toch nog dat hij zijn medaille aan zijn eigen kinderen zou geven?
 
Scotsman
 
10
13 mei 2018 om 09:05
Een beetje googelen leert mij dat de grens vijf jaar geleden zelfs nog 10 wedstrijden was.Overigens vind ik ook in meerdere artikelen dat 40 altijd het maximum is. Dat was vorig seizoen bij Chelsea ook zo. Volgens de Engelse kranten is de regel als volgt: de club krijgt 40 medailles om te verdelen over de staf en de spelers, met dien verstande dat spelers minstens vijf wedstrijden gespeeld moeten hebben om in aanmerking te komen voor een medaille. Ze moeten het lijstje dus van tevoren opgeven, zo lijkt het.Dat Pep hier niet van op de hoogte was lijkt me dus redelijk sterk. Ook vorig seizoen was er trouwens veel discussie over de medailles bij Chelsea.
 
Larykoek
 
2
13 mei 2018 om 09:20
Snel deruit met die regel zou ik zeggen hebben geld zat in de PL dus die 5 medailles meer maakt ook niet uit.
 
Stsgrunn
 
2
13 mei 2018 om 10:03
Hoe kan je nou zeuren over een regel die aan het begin van het seizoen duidelijk bekend was...
 
Scotsman
 
4
13 mei 2018 om 10:30
En waar elk jaar weer discussie over is, ook toen Pep al in Engeland werkte.
 
robertrobert
 
1
13 mei 2018 om 11:15
Precies. De regel bestond al. Dus dat Pep het belachlijk vind is eigenlijk belachelijk. Maar goed veel trainers denken dat ze boven bepaalde regels/tradities staan
 
Robeiir
 
4
13 mei 2018 om 10:34
Bij Pep : iedereen moet een medaille krijgen. Bij Mourinho : dan moet je maar meer jeugd laten spelen. Als Pep hier niet van op de hoogte was dan hoort hij gewoon zijn technische staff de schuld te geven. Ik kan echt helemaal niet geloven dat niemand dit vermeld. Maar goed bij city hebben ze nooit met eigen jeugd gespeeld dus daardoor dat ze het dan misschien niet wisten. Ik vind het persoonlijk gewoon heel slechte people management van Pep.
 
JDG84
 
0
13 mei 2018 om 12:49
En volgend jaar komt dit weer. 40 medailes en hij heeft 28 spelers gebruikt volgens transfermarkt. Arsenal 37, chelsea 31. City heeft dit jaar langdurig aguero, stones, mendy en jesus moeten missen door blessures. Ik vind 28 spelers helemaal geen raar aantal om te gebruiken in een seizoen hier zit ook mangala bij die inmiddels verhuurd is maar alsnog 37 keer bij de wedstrijd selectie van city heeft gezeten.
 
Cetex
 
1
13 mei 2018 om 13:57
Als die manager het raar vindt dat er in zijn ogen te weinig medailles zijn voor de spelers die het volgens hem wel verdienen en hij krijgt ze niet van de organisatie, wat houdt hem dan tegen om die paar pond zelf uit te geven om er een paar medailles bij te laten maken. Vraag ik mezelf dan af. Miljoenen verdient hij, wees dan een man van daden en praat niet maar handel voor de jeugd waar je dan schijnbaar zo trots op bent.
 
Geert VS
 
0
14 mei 2018 om 21:36
Foden en Diaz hebben gisteren hun 5e wedstrijd gespeeld. Krijgen ze nu alsnog hun medaille?