'Het is een probleem van de KNVB, maar ook van Ajax'
Maandag, 9 april 2018 om 20:25

Pepijn Lijnders is blij met de beslissing van de KNVB om de wedstrijd tussen Jong Ajax en NEC (2-0) over te spelen. Vanwege het onreglementair meespelen van Teun Bijleveld moet het duel opnieuw worden afgewerkt: de KNVB gaf de schorsing van de middenvelder niet door aan Ajax. Lijnders, de trainer van NEC, spreekt van een terecht besluit.

Van tevoren wist NEC al dat Bijleveld eigenlijk niet mocht meespelen. In de wedstrijdbespreking werd de Ajacied dan ook niet behandeld en Lijnders was verbaasd om hem toch op het veld te zien. Hij twijfelde eerst aan zichzelf, maar besefte al gauw dat Bijleveld inderdaad niet speelgerechtigd was. "Dan vind ik het niet meer dan eerlijk om de wedstrijd opnieuw te spelen", vertelt de oefenmeester kort voor het duel met FC Oss aan FOX Sports. "Wij houden ook gewoon alles bij. Als een schorsing niet bevestigd wordt door de KNVB, dan is dat een probleem van de KNVB maar ook van Ajax, vind ik. Ik ben blij dat de wedstrijd opnieuw gespeeld wordt."

Michael Reiziger, die het maandagavond met Jong Ajax opneemt tegen FC Den Bosch, vindt niet dat Ajax iets te verwijten valt. Van tevoren zocht de club kampioen met de KNVB omdat werd getwijfeld aan de speelgerechtigdheid van Bijleveld. "We hoorden dat hij gewoon kon spelen. We hebben geïnformeerd en groen licht gekregen. De KNVB zegt ook dat het niet de schuld is van Ajax. Het is jammer dat de wedstrijd nu overgespeeld moet worden. We gaan de wedstrijd waarschijnlijk in met een ander gevoel dan de eerste keer", doelt Reiziger op het feit dat zijn spelers erop gebrand zijn NEC opnieuw te verslaan. "Er komt een warm welkom."

Meer nieuws
   
00:00
00:00
Waarom Liverpool Slot verkiest boven Amorim als opvolger van Klopp
1
   
23:55
23:55
Advocaat noemt opvallende naam voor opvolging Slot: 'Hij lijkt me zeer geschikt'
13
   
23:55
23:55
VZ Team van de Week: liefst 5 spelers van PSV na achtklapper in Friesland
26
   
23:54
23:54
Jamie Vardy gidst Leicester City naar kampioenschap in Championship
7
   
23:45
23:45
Van der Vaart kan grap over Cillessen niet laten na curieus penaltymoment
20
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (69)

 
Gerard13
 
32
9 april 2018 om 20:30
Mooi dat Ajax laat merken dat ze er niet blij mee zijn en de wedstrijd nu niet voor spek en bonen gaan spelen maar er juist extra hard op gaan klappen.
 
AubaArsenal
 
53
9 april 2018 om 20:37
Ik hoop ook echt dat het nu 8-0 wordt, vind het maar een zielige vertoning van NEC. Pleur de hele selectie van het eerste er maar in zou ik zeggen
 
Gerard13
 
12
9 april 2018 om 20:45
Naja NEC kan er weinig aan doen, ze volgen gewoon de regels en ja het is niet eerlijk gegaan. Niet dat NEC is benadeeld want het ging niet om een belangrijke speler bij Ajax die zeker is van een basisplaats. Desalniettemin zou ik het rechtvaardig vinden als Ajax gewoon de nieuwe wedstrijd ook wint.
 
Kerba18
 
11
9 april 2018 om 20:57
Want elke andere club zou zeggen: nee, wij zullen niet spelen. Deze opmerking slaat nergens op...
 
pronaldinho80
 
2
9 april 2018 om 21:21
Het is juist de KNVB dat niet goed bezig is.
 
Spandoek
 
4
9 april 2018 om 21:36
Welnee man, ik word daar wel een beetje moe van hoor. Al die berichten over selectiespelers van het eerste. Je mag een extra topper spelen met een opleidingselftal, laat dan lekker jeugdspelers spelen. Die zullen net zo gebrand zijn om te winnen hoor. Bovendien laat je dan als club zien dat je hier boven staat. Veel chiquer naar mijn mening.
 
Gerard13
 
2
9 april 2018 om 21:40
@ Spandoek, Het is gewoon om een punt na de Knvb te maken hoe waardeloos ze zijn.
 
patrickstern
 
5
9 april 2018 om 22:05
NEC heeft gewoon gelijk. Is voor hun nu eenmaal een kans op herstel richting het kampioenschap en hun goedrecht. Is gewoon dramatisch van de KNVB Ajax is hierin niks te verwijten. Ajax heeft na het doorkrijgen van de schorsingen nog navraag gedaan maar hij stond daar nog niet op 5 gele kaarten.
 
WillemHolder
 
5
9 april 2018 om 22:14
Geschorst is geschorst. Moet je dat goedkeuren dan? De regel is gewoon dat een wedstrijd overgespeeld moet worden. Dit is een fout van de KNVB.
 
SpeedyAFC
 
9
9 april 2018 om 22:41
Ik heb mijn twijfels dat indien NEC gewonnen had, de wedstrijd ook overgespeeld zou worden. En dat maakt het allemaal een beetje dubieus.
 
The Ref
 
6
10 april 2018 om 00:28
@speedyafc Dan had Fortuna aan de bel gehangen dat NEC 3 punten had gewonnen in een duel tegen Ajax waarin een niet gerechtigde speler was opgesteld. Dus links of rechts om had dit tot gezeik geleid. Lullig maar waar.
 
metaalverf
 
0
9 april 2018 om 21:39
Ze krijgen een extra serieuze oefenpot. Wat kunnen ze daar op tegen hebben?
 
Janta
 
7
9 april 2018 om 22:34
Laat NEC maar komen want ik hoop op een monsterscore met een versterkt jong Ajax.
 
falonso
 
32
9 april 2018 om 20:31
Ik het het gevoel dat dit een beetje het recht praten van iets dat krom is, is. Het is niet de fout van Ajax, Ajax heeft het nagevraagd en de Knvb heeft bevestigd dat Bijleveld mocht spelen. 100% de fout van de Knvb, simpel. Ben een man en geef dat toe. Ik snap wel dat de wedstrijd opnieuw gespeeld moet worden, maar geef gewoon toe dat je goed weg bent gekomen, je profiteert van een blunder van de bond. Maar misschien wordt dit wel duurder; in een toch al druk schema komt nu een extra potje. Misschien kost dat de spelers wel teveel energie waardoor ze in een andere pot net iets tekort komen. Ik hoop dat Jong Ajax wint, dan heeft deze blunder in ieder geval zo min mogelijk invloed op de titelstrijd. En omdat ik voor Ajax ben natuurlijk, dat speelt ook wel mee...
 
Giodinho7
 
10
9 april 2018 om 21:11
Maar waarom heeft Ajax het nagevraagd ? Dat was niet zomaar toch. Ik denkt dat Ajax zelf dondersgoed wist dat Bijleveld zijn 5e gele kaart kreeg en dus geschorst was. Zij hebben een fout geconstateerd bij de KNVB en daar gebruik van gemaakt. Natuurlijk ligt de fout bij de KNVB en moeten zij hand in eigen boezem steken, maar waarom als Ajax zijnde het risico nemen en Bijleveld toch opstellen.
 
AubaArsenal
 
38
9 april 2018 om 21:17
Als jy denkt dat je geld moet betalen aan de belastingdienst en de belastingdienst geeft aan dat jy geen geld hoeft te betalen, ga jij dan toch betalen? Jij wel Hans
 
Master D
 
9
9 april 2018 om 21:21
Omdat ze niet zomaar een speler aan de kant kunnen laten en er dan automatisch op rekenen dat hij de schorsing die hij volgens de Knvb niet heeft dan uit zit. Ajax heeft het inderdaad nagevraagd omdat zij ook dachten dat ie op 5 gele kaarten stond en dus geschorst had moeten worden. Echter als de Knvb dan communiceert dat ie 4 gele kaarten heeft volgens hun administratie, dan stel je hem op.
 
Markovv
 
0
9 april 2018 om 21:26
@gio Ajax wist inderdaad wel dat Bijleveld geschorst was, maar volgens de administratie van de Knvb dus niet. De bond is wel lijdend in deze kwestie, zij zijn verantwoordelijk om duidelijk te hebben welke spelers en staf er wel op een wedstrijdformulier mogen en welke niet. Hoe goed of slecht je het als club zelf bijhoudt. Ajax heeft vervolgens nog eens extra nagevraagd bij de bond of het klopte dat Bijleveld speelgerechtigd is. Ze zullen niet zelf hebben aangegeven dat hij geschorst is, dat is totaal de omgekeerde wereld natuurlijk. Maar ik kan me voorstellen dat ze wel echt hebben gevraagd dit even na te kijken. En wat zegt de Knvb? Bijleveld mag spelen. Wat moet je dan als club nog meer doen? Hem zelf niet opstellen? Dan pakt hij de volgende wedstrijd geel en is hij alsnog geschorst zo Het is nu zeker een probleem voor Ajax, maar dit is geheel op het conto te schrijven van de bond, vandaar dat ze ook zo extreem door het stof gaan. (off) eerst de titelstrijd arbitraal beslissen in Alkmaar en nu dit???????
 
InkeMontana
 
8
9 april 2018 om 21:28
Giodinho. Omdat ze anders een speler buiten de selectie hadden gehouden die volgens de knvb 4 gele kaarten heeft. Dan kan je hem zelf wel buiten de selectie houden, maar daar gaan die 4 gele kaarten volgens de knvb niet van weg. Dan zou die er de volgende wedstrijd weer bij zijn geweest met 4 gele kaarten achter zijn naam.
 
metaalverf
 
1
9 april 2018 om 21:42
@aubuarsenal, dan zal ik wel rekening houden met een eventuele verrekening in de toekomst. Dus ik zou dat geld inderdaad niet uitgeven. Voor Ajax betekent dit dat je Bijleveld opstelt, maar wel rekening moet houden dat in de toekomst de fout ontdekt kan worden en een besluit zoals deze kan volgen.
 
Blijvenhopen
 
0
9 april 2018 om 21:53
Ajax heeft het nagevraagd omdat de KNVB een bericht/fax had verstuurd met alle wedstrijd info (doen zij naar iedere club) en daarop stond Bijleveld als speelgerechtigd. Dus ja Ajax dacht misschieen ook aan 5 kaarten en als bij navraag blijkt dat de KNVB aangeeft "hij mag spelen" dan kan je Ajax weinig verwijten.
 
Giodinho7
 
1
10 april 2018 om 07:06
Als ik van de belastingdienst geld terug zou moeten krijgen en er wordt aangegeven dat ik €1000 terugkrijg en op mijn rekening zie ik €10.000 verschijnen. Dan kan ik wel lekker op vakantie gaan, want de fout ligt bij de belastingdienst, maar uiteindelijk weten wij allemaal dat het bedrag terugbetaald dient te worden. Ik zeg niet dat Ajax iets verkeerd doet, maar ik stel alleen dat ik niet snap waarom Ajax het risico zou nemen.
 
ninjakai
 
4
9 april 2018 om 23:14
@falonso, precies dit. Ben dat huillie, huillie van NEC goed zat. Echt ik hoop dat Ajax de grootst mogelijke naaistreek binnen de regels toepast. Des te meer eerste selectie spelers ze speelgerechtigd weten te krijgen des te beter. Zullen ze zich bij NEC flink achter de oren krabben. Had er nog vrede mee kunnen hebben als het verhaal uit NEC was geweest, nou komen we goed weg dat we een herkansing krijgen, maar met dit gehuil verdienen ze echt niet meer dan een zwaar pak slaag en nog een paar aangesmeerde rode kaarten erbij ook. Dat we dan ook maar meteen de play offs voor ze verpesten ook. Eerst dat gehuil van de supporters voor de wedstrijd, nu dat gehuil van de club na de wedstrijd. Toch behoorlijk gezakt voor mijn gevoel.
 
Lapsus calami
 
0
10 april 2018 om 08:15
Ajax 1 moet aankomend weekend tegen PSV..... laat ze bij jong maar lekker met de eigen spelers spelen! Ik zal wel blij zijn wanneer dit allemaal klaar is, wat een gedoe om niks! Ja, het is de fout van de KNVB. Nee, Ajax en NEC kunnen hier niets aan doen. En Ja, wanneer NEC nu wel weet te winnen dan is Fortuna de grootste verliezer
 
big-poppa
 
29
9 april 2018 om 20:32
Als hij vol verbazing bijleveld over het veld zag lopen waarom dan niet gelijk een melding ervan maken of protesteren. Nee ze verliezen de wedstrijd en gaan dan protesteren. Ben benieuwd wat er zou zijn gebeurd als NEC de wedstrijd met 4-0 had gewonnen. Waren ze dan nog steeds zo blij dat de wedstrijd opnieuw gespeeld moest worden of hadden ze dan gezegd dat ajax navraag had gedaan maar de KNVB had gezegd dat de speler toch speelgerechtigd was?
 
Kerba18
 
0
9 april 2018 om 20:58
De KNVB kwam zelf met een onderzoek
 
Kyle66
 
28
9 april 2018 om 21:00
Nee, NEC heeft het aangekaart bij de KNVB.
 
-NEC-
 
8
9 april 2018 om 21:30
NEC heeft het voor de wedstrijd al aangekaart. Dus wat je nu allemaal zegt is onzin.
 
Thamike
 
16
9 april 2018 om 21:43
Nee na de wedstrijd.
 
SpeedyAFC
 
8
9 april 2018 om 22:41
Ajax heeft het voor de wedstrijd aangekaart. NEC deed hetzelfde na afloop omdat ze verloren hadden.
 
Richard-nec
 
6
9 april 2018 om 22:46
Nee NEC heeft t ervoor doorgegeven toen hij op t formulier verscheen ,en daar reageerde de KNVB wel op dus heeft Ajax wel contact gezocht ?
 
Tukkertje91
 
0
10 april 2018 om 14:36
Dan was het Fortuna die het aan zou kaarten, en NEC inderdaad niet blij dat het overgespeeld zou moeten worden. Resultaat is hetzelfde: Ajax en een kandidaat voor promotie zouden zwaar pissed zijn (welke van de twee is dan bijzaak), en het duel zal conform de regels overgespeeld moeten worden. Dus ik snap de vinger richting NEC niet echt, richt die maar op de KNVB in dit geval.
 
apjo
 
6
9 april 2018 om 20:33
Als Ajax zijnde gewoon met alle spelers die nog mogen meedoen en normaal bij Ajax 1 selectie zitten deze wedstrijd beginnen. Sierhuis,de Wit , Dolberg , Eiting , Mazraoui en S De Jong beginnen
 
Gerard13
 
17
9 april 2018 om 20:39
Wober, Kristensen en tagliafico mogen ook nog meedoen bij jong Ajax.
 
wandering
 
8
9 april 2018 om 21:18
En dan klop krijgen van NEC ja dat lijkt mij ook wel grappig ??
 
SpeedyAFC
 
4
9 april 2018 om 22:44
Is ook grappig, alleen niet voor Fortuna. Die worden nu aardig te pakken genomen. De impact is enorm, Fortuna is nu zo van de leg dat ze vandaag prompt verloren. En volgend jaar wordt Twente kampioen in de JL, dus kan het best veel impact hebben allemaal. Ben alleen benieuwd wanneer er gespeeld gaat worden. Aangezien er nu een dubbel programma is en er rond koningsdag en 4/5 mei niet gevoetbalt kan worden omdat er geen politie inzet is. Zou toch geweldig zijn als het na afloop van de competitie is en firtuna dan twee punten voor zou staan.
 
Richard-nec
 
4
9 april 2018 om 22:47
Twente word geen kampioen die lopen helemaal leeg .
 
Tukkertje91
 
0
10 april 2018 om 14:38
Speedy, bedankt dat je ons al als kampioen van 2019 betiteld, maar ik hou serieuze rekening dat het een onhaalbaar doel is (en extreem speculatief). Alle zeilen moeten eerst bijgezet worden om het voortbestaan van de club te kunnen garanderen, daarna weer bouwen richting de Eredivisie. Pas op de plaats is wel gepast lijkt me
 
eenopinie
 
18
9 april 2018 om 20:37
Laten we wel wezen, we hebben het over Teun Bijleveld. Leuke voetballer, aardige jongen, maar die maakt het verschil niet. Dat was ook wat Lijnders dacht toen hij Bijleveld op het veld zag lopen. Pas nadat ze verloren veranderde die gedachte. Maar Prima, doelstelling van Ajax moet nu zijn om NEC te vernederen. En niet met mannen uit het eerste, maar gewoon met de huidige groep die meer dan begaafd genoeg is om dat te realiseren. Ach, misschien omdat Bijleveld niet mag spelen dan maar de Jong op diens plek. Speciaal voor Lijnders.
 
Miccoli
 
4
9 april 2018 om 20:42
Tja. Ik vind niet dat Ajax hier ook schuld aan heeft. De Knvb hoort alles gewoon op orde te hebben. Dat clubs bijhouden welke speler geschorst is en welke niet is handig, leuk en fijn, maar dit is niet iets wat moet. Nou heb ik meerdere verhalen gehoord over dat Ajax wel degelijk schorsingen bijhoudt en dat zij op de hoogte waren van de schorsing van Bijleveld. Dit hebben zij volgens deze verhalen gewoon nagevraagd aan de Knvb en volgens hun brief mocht deze speler gewoon in actie komen. En ook al waren ze niet op de hoogte, dit is de verantwoordelijkheid van de Knvb. Ik vraag mij persoonlijk ook af of Lijnders in een zelfde scenario een desbetreffende speler ook buiten de selectie had gehouden als volgens hun gegevens bijv. Kadioglu geschorst was, maar volgens de Knvb niet. Je gaat er toch vanuit dat de gegevens van de Knvb kloppen? Maar goed, de wedstrijd wordt opnieuw gespeeld en deze keer zonder geschorste spelers!
 
SpeedyAFC
 
1
9 april 2018 om 22:46
@miccoli Het probleem is dat clubs het vaak niet exact weten. De scheidsrechter zet het op het wedstrijd formulier na afloop. Als toeschouwer heb je ookw eleens dat je niet exact weet welke speler er nu geel gehad heeft. De Knvb had in haar statistieken staan dat Bijleveld gewoon op vier kaarten stond, ze waren er echt eentje kwijt geraakt. Na afloop van de wedstrijd tegen Nec, heeft de Knvb haar statistieken aangepast en Bijleveld alsnog op vijf gele kaarten gezet.
 
Limboroy
 
7
9 april 2018 om 20:58
Nu hopen op gerechtigheid en dat Jong Ajax wederom NEC verslaat. Zo heb je uiteindelijk geen verliezers.. Maar wat had NEC gedaan als ze gewonnen hadden, waren ze dan ook in actie gekomen? Of had je ze niet gehoord?
 
memphisdepay
 
4
9 april 2018 om 21:35
Het is heel simpel er mag gewoon geen geschorste speler opgesteld worden. Dat zijn nou eenmaal de regels en dat het dan een fout van de KNVB is dat klopt maar Ajax had het ook moeten weten. Dat Nec nu goed weg komt klopt maar het is volkomen terecht dat die wedstrijd over nieuw moet want zij zijn de partij die het meest benadeeld zijn.
 
wolterx
 
8
9 april 2018 om 21:40
En wat hadden ze moeten doen dan, hem niet spelen? Dan benadeel je Bijleveld als hij weer geel pakt want deze moet dan 2 wedstrijden toekijken, je kan simpelweg zelf niet je speler schorsen en zo de straf van KNVB laten uitzitten. Zolang de KNVB je niet schorst - wat ze niet hebben gedaan - ben je niet geschorst, hem niet spelen zou niet gelijk zijn aan schorsing uitzitten. Hier kon je letterlijk niets doen zonder dat een partij gedupeerd zou worden. Of het nu Jong Ajax is -> Bijleveld of NEC is, enkel en alleen omdat de KNVB haar zaakjes niet op orde had.
 
memphisdepay
 
0
9 april 2018 om 21:56
Ik neem toch aan dat er toch iemand bij Ajax bijhoudt hoeveel kaarten zo'n jongen heeft. Toch vind ik wel dat je Ajax niet heel veel kan verwijten hoor en dat het vooral amateurisme is van de Knvb. Toch is het wel gewoon terecht dat die wedstrijd overnieuw moet want het kan natuurlijk niet dat er een geschorste speler meedoet.
 
wolterx
 
2
9 april 2018 om 22:00
Tuurlijk wist Ajax dit, maar er was letterlijk geen mogelijkheid waar niemand benadeeld zou worden. Moet Jong Ajax dan Bijleveld benadelen omdat de KNVB haar zaken niet op orde heeft, want hem niet laten spelen zou hem niet zijn schorsing uit laten zitten aangezien deze nooit uit is gesproken.
 
SpeedyAFC
 
5
9 april 2018 om 22:49
Ajax kon het niet weten omdat er in de statistieken bij de Knvb stond dat Bijleveld op vier gele kaarten stond. Ajax heeft het voor de zekerheid daarom nog nagevraagd bij de Knvb. Ze hebben toen schriftelijk bevestigd dat Bijleveld inderdaad op vier gele kaarten stond en dus speelgerechtigd was. Hoe had Ajax dan kunnen weten dat Bijleveld niet mocht spelen? Sterker nog, als Bijleveld niet gespeeld had, had NEC niet geklaagd maar bleeft Bijleveld op vier keer geel staan. Pakte hij de week erop geel, dan zou Bijleveld wederom geschorst worden.
 
The Ref
 
1
10 april 2018 om 00:37
@ Speedyafc Waarom zoekt Ajax na de mail op dinsdag waar de schorsingen instaan en Bijleveld niet bijstaat contact met de Knvb over een waarschijnlijke schorsing van Bijleveld? Blijf lekker naief. De clubs weten precies wie er kaarten krijgen. Die hebben gewoon inzage in de wedstrijdformulieren die een scheidsrechter verstuurd na de wedstrijd. Zodra hij op "verzend" drukt heeft men precies in beeld wat hij gedaan heeft. Dus men weet heel goed hoe de vlag erbij hangt. Dus men wist heel goed dat Bijleveld op 5 kaarten stond.
 
Shorty1991
 
2
10 april 2018 om 01:17
Natuurlijk had Ajax zelf 5 kaarten geteld en daarom navraag gedaan, maar als de Knvb dan zegt dat het er 4 zijn, dan kan het toch zijn dat een scheids een gele kaart niet gegeven heeft of aan een andere speler heeft gegeven? Dan heb je als Ajax zijnde natuurlijk vrede met het bericht dat de jongen op 4 kaarten zijn, moeten ze dan beelden van alle 5 kaarten op YouTube opzoeken en toesturen? Lekker naïef..
 
Scepticus38
 
1
10 april 2018 om 10:22
@memphisdepay Je schrijft: "het is heel simpel er mag gewoon geen geschorste speler opgesteld worden. Dat zijn nou eenmaal de regels en dat het dan een fout van de Knvb is dat klopt maar Ajax had het ook moeten weten. Dat Nec nu goed weg komt klopt maar het is volkomen terecht dat die wedstrijd over nieuw moet want zij zijn de partij die het meest benadeeld zijn". Een andere regel is dat een geschorste speler zijn schorsing de eerstvolgende wedstrijd moet uitzitten. Doordat de wedstrijd tegen NEC ongeldig is verklaard, had zowel Bijleveld als Matisuwa zijn schorsing formeel tijdens de wedstrijd tegen Den Bosch uit moeten zitten. Omdat de Knvb echter een modderfiguur dreigt slaan omdat zij de wedstrijd laat overspelen en als men dat overeenkomstig de regels zou laten doen, de absurde situatie dreigde te ontstaan dat de wedstrijd met dezelfde spelers zou worden over gespeeld, heeft men een loopje genomen met de eigen regels en Matisuwa voor de wedstrijd tegen Den Bosch en Bijleveld voor die tegen NEC geschorst. Daarmee maakt de Knvb zich net zo ongeloofwaardig als jij dat doet met jouw argumenten. NEC is op geen enkele wijze benadeeld door het meespelen van Bijleveld. Die is zo belangrijk voor JA dat hij tegen Den Bosch, hoewel hij speelgerechtigd was, gewoon op de bank zat en meer dan prima werd vervangen door Ekkelkamp. Die ook gewoon tegen NEC had kunnen meedoen. De waarheid is dat Ajax is niet bevoordeeld en NEC niet benadeeld is door de situatie, maar dat de Knvb een administratieve fout heeft gemaakt, die NEC heeft aangegrepen om een wedstrijd die men verdiend en volkomen terecht verloren heeft, nietig te laten verklaren. Iedere club die over zelfs maar het kleinste beetje zelfrespect en sportieve inborst zou beschikken, zou een wedstrijd niet op die manier willen winnen, laat staan promoveren of kampioen worden. Als NEC de volgende wedstrijd zouden winnen omdat bijvoorbeeld spelers van Ajax niet kunnen spelen door een schorsing of blessure, zijn het gewoon drie gestolen punten. En als Fortuna of Ajax die tekortkomen voor promotie (fsc) of het kampioenschap, is het gewoon een gestolen kampioenschap. Waar ik heel benieuwd naar ben, is de reactie van de Knvb als er onverhoopt spelers van Ajax voor de nieuwe wedstrijd tegen NEC tegen een schorsing oplopen, terwijl ze voor de eerste wedstrijd speelgerechtigd waren. Ik ben heel benieuwd of de Knvb dan net zo consequent is als bij de schorsing van Bijleveld en de schorsing van betreffende spelers over de wedstrijd tegen NEC heen tilt. En nog benieuwder ben ik hoe NEC daarop zal reageren. Al is dat gezien de voorgeschiedenis vrij voorspelbaar en zal men waarschijnlijk opnieuw gaan lopen jammeren dat men benadeeld wordt omdat het in strijd met de regels is..
 
JohnDucker
 
3
9 april 2018 om 21:08
Klopt als een bus.Als een beurs genoteerd bedrijf dat simpele boekhouding niet bij kan houden wijst op heel veel amateuristme. Ze moeten bij Ajax zich afvragen wie dat eigenlijk bij joudt of nog erger heeft Ajax dat geweten en toch maar opgesteld.
 
MichelVogelaar
 
9
9 april 2018 om 21:21
Wat een aparte reacties zeg. Een bvo houdt heel goed bij hor spelers ervoor staan wat betreft alles van Eem speler. Dus ook de kaarten. Grappig dat sommigen dit niet willen inzien. Ajax wist heel goed hoe of wat en maakten gebruik van de bizar slechte organisatorische problemen binnen de knvb die zich meer met geld en randzakennbezig jouden en dan vooral de publieke opinie. Toch te bizar dat de tv tegenwoordig bepaald wie geel of rood krijgt. Maar goed
 
SpeedyAFC
 
6
9 april 2018 om 22:51
Je snapt het nog steeds niet geloof ik? Ajax kan het niet bijhouden, het gaat om de wedstrijdformulieren die de scheidsrechters inleveren bij de Knvb. Daarop staat wie er geel gehad heeft. Volgens de Knvb statistieken die openbaar zijn, stond Bijleveld op vier gele kaarten. Ajax twijfelde dus vroeg het voor de zekerheid nogmaals na. Dan laat de Knvb schriftelijk weten aan Ajax dat Bijleveld op vier gele kaarten staat en gewoon mag spelen. Wat moet Ajax dan doen? Bijleveld niet opstellen? En als Bijleveld de week erna alsnog geel krijgt, moet Ajax dan accepteren dat Bijleveld nog een keertje geschorst wordt?
 
Tukkertje91
 
0
10 april 2018 om 14:40
Krijgen de clubs tegenwoordig geen kopie meer van het wedstrijdformulier dan? Lijkt me anno 2018 een vreemde gewaarwording.
 
SpeedyAFC
 
0
10 april 2018 om 17:58
Ajax heeft een kopie opgevraagd van de Knvb administratie en daarin stond Bijleveld op vier gele kaarten.
 
Markovv
 
2
9 april 2018 om 21:18
Ik zie zo langzamerhand steeds meer potentie in Michael Reiziger. Hij viel me eigenlijk voor het eerst als trainer op toen hij het tegen Willem II-thuis voor het zeggen had. Was voorafgaand aan de wedstrijd rustig, na afloop helder. Ook laat hij Jong Ajax keurig presteren (wisselvalligheid hoort bij het Jong zijn). En ook dit vind ik eigenlijk wel een puike reactie; gewoon direct naar het sportieve: "laat ze maar komen". Echt des Ajax. Mogelijke nieuwe trainer van het eerste weer in huis? Over het overspelen van de wedstrijd is nu wel eigenlijk genoeg gezegd. De regels zijn zoals ze zijn; Ajax treft geen blaam na het checken bij de bond. NEC is wel duidelijk benadeeld, al blijft bij mij de manier van handelen aan Nijmeegse kant niet lekker zitten. Waarom ga je akkoord met de wedstrijdselectie van Ajax als je zeker weet dat deze niet gerechtigd zal blijken... bijna een "run it twice"-scenario bij poker...
 
atleticofc
 
3
9 april 2018 om 21:24
Wat doen alle Ajacieden hier moeilijk. Waarom speelt jong Ajax in de juup, om de talenten ervaring op te laten doen. Resultaat is ondergeschikt aan de leermomenten. Nu krijgen ze er nog een extra. En daarbij, Ajax zal de kaarten zelf ook administreren en gezien hebben dat hij op 5 stond. Daarom zullen ze ook navraag bij de bond hebben gedaan. Ze wisten het dus zelf waarschijnlijk dondersgoed.
 
Markovv
 
14
9 april 2018 om 21:29
Ze wisten het ook dondersgoed!! Ajax vond het ook raar dat hij niet op de lijst der geschorsten stond... Daarom Vroegen ZE HET NA! : wat kon de club nog meer doen?
 
wolterx
 
10
9 april 2018 om 21:36
Tuurlijk wisten ze dit, de fans op VZ wisten dit, de commentator van Fox wist dit, NEC wist dit. Maar doet er niets aan af dat Ajax hier niets kon doen verder, hem niet opstellen is niet gelijk aan zijn schorsing uitzitten aangezien hij volgens de KNVB niet geschorst was dus dan zou hij simpelweg zijn straf niet uitzitten. Nog mooier is dat hij bij eerstvolgende kaart wéér niet zou mogen spelen omdat hij dan volgens de KNVB wél geschorst is. Hier was simpelweg geen manier om te winnen, of je straft Bijleveld dubbel als hij 6 gele kaarten pakt en dus 2 wedstrijden moet missen IPV 1. Of je 'straft' NEC door Bijleveld te laten spelen.
 
SpeedyAFC
 
5
9 april 2018 om 22:53
Precies, jij snapt het het. Dat was het hele probleem, de statistieken van de Knvb zijn leidend. Als een club zelf spelers gaat schorsen omdat de eigen administratie afwijkt van die van de Knvb, blijven de kaarten gewoon staan totdat de Knvb de schorsing uit spreekt. Dus zou Bijleveld gewoon de week erna alsnog geschorst kunnen worden en dus twee wedstrijden moet missen omdat hij dan in totaal zes gele kaarten zou hebben gehad.
 
The Ref
 
2
10 april 2018 om 00:41
@woltrex ik mis scenario 3 nog. Je houdt Bijleveld aan de kant en neemt op maandag contact op met het bondsbureau in Zeist en laat ze de administratie nakijken omtrent Bijleveld. Je kan aan de hand van de wedstrijdformulieren gewoon aantonen dat Bijleveld 5 gele kaarten heeft gehad in de wedstrijden voor Nec. Door hem niet te laten spelen had men bij de Knvb kunnen zeggen hij heeft zijn schorsing uitgezeten tegen Nec. Uitkomst was dan waarschijnlijk geweest dat Ajax dat duel ook had gewonnen, Bijleveld gewoon tegen Den Bosch had kunnen spelen, en NEC gewoon op 2 punten van Fortuna had gestaan na vanavond. Misschien zelfs 4. Die optie mis ik bij iedereen nog.
 
atleticofc
 
0
10 april 2018 om 08:24
Eindelijk iemand die het snapt.
 
wolterx
 
1
10 april 2018 om 09:24
@The Ref, optie 3 is de minst realistische, of denk je dat de KNVB haar fout gaat erkennen als er geen probleem door ontstaat omdat de club haar in bescherming neemt? Tuurlijk niet. Die zeggen dat alleen de KNVB schorsingen uitdeelt en dat hij dus zijn straf niet uit heeft gezeten, iets dat puur volgens de regels nog waar is ook. Als ze bij 2 clubs die navraag doen over de status van Bijleveld al niets doen en er problemen door ontstaan, waarom zouden ze met de billen bloot gaan als er geen problemen ontstaan. Je kan als club niet je speler een door de KNVB vergeten schorsing uit laten zitten. Je kan toch ook niet als je een taakstraf krijgt zeggen dat je voor de uitspraak is uitgesproken al 50 uur afval hebt liggen ruimen en verwachten dat het opeens goed is.
 
Marumi
 
5
9 april 2018 om 22:44
Ik ben benieuw hoe NEC had gereageerd als ze de wedstrijd hadden gewonnen? Hadden ze dan ook de wedstrijd willen laten overspelen?
 
The Ref
 
1
10 april 2018 om 00:45
@ Marumi Nee, NEC niet. Fortuna wel. Aangezien die dan hadden geroepen dat NEC 3 punten had gehaald tegen een tegenstander die een niet speelgerechtigde speler had opgesteld. Overigens houden alle clubs van profs tot amateurniveau de spelers bij die kaarten krijgen dit is gewoon na te kijken in sportlink voor de amateurs en de wedstrijdformulieren in het betaald voetbal. Zodra de scheidsrechter op verzonden drukt is het voor de secretaris van de club direct inzichtelijk wat de wedstrijdbeslissingen zijn omtrent wissels, kaarten en doelpuntenmakers (betaald voetbal). Dus wees niet naief dat niemand dit binnen Ajax had kunnen weten. Immers men heeft aan de hand van de geschorste lijst van de Knvb, zelf contact op genomen met de Knvb. En dat doe je natuurlijk als je niet weet dat een spelers geschorst is of behoort te zijn. Dat is allemaal natte vinger werk?????????
 
De Toekomst
 
5
9 april 2018 om 23:06
Mooi toch? Ajax en de KNVB komen de supportersschare van NEC tegemoet. Die wilde met 300 man naar deze wedstrijd, maar bij Ajax was maar plek om 150 man toe te laten om de veiligheid voor iedereen te kunnen garanderen. Op deze manier compenseert mijn club, met ondersteuning van de KNVB, de overige 150 supporters van NEC die deze wedstrijd wilde meemaken.
 
CorZandstra
 
0
9 april 2018 om 23:19
Is een rare vertoning normaal bij een speler die niet mag spelen geeft het systeem aan dat hij niet mag spelen of dat er iets niet klopt blijkbaar gaf het systeem het ook aan waardoor er contact is opgenomen met de knvb en die heeft goedkeuring gegeven om hem te laten spelen dus zit de fout bij de knvb maar ajax had ook beter moeten weten en nec had voor de wedstrijd ook aan kunnen geven dat dit niet kan en dan had deze grote blunder nooit hoeven te gebeuren .
 
The Ref
 
0
10 april 2018 om 00:47
@ Corzandstra Het is niet aan NEC om Ajax te wijzen dat men een niet speelgerechtigde speler heeft opgesteld. Dit is de verantwoording van Ajax. Ajax wist dit zelf ook omdat men zelf al contact had gehad met de Knvb. Dan ga je toch alles nakijken of je eigen administratie klopt??????? Je weet dat als je een speler opstelt die niet mag spelen dat je op zijn minst die wedstrijd moet overspelen.
 
henk1954
 
0
10 april 2018 om 10:40
zou het niet kunnen zijn dat Ajax de gok heeft genomen,en dat het niemand zou op vallen?.dit is allemaal mosterd na de maaltijd.ajax had natuurlijk al lang aan de bel kunnen hangen naar de Knvb toe,al paar dagen voor de wedstrijd.zal nec wel gedaan hebben en als die hadden gewonnen hadden ze niks geroepen,maar pakte anders uit voor nec dus gaan ze huilen richting Knvb.ik als ras Ajax supporter zegt en denk dan speel over en laat zien dat je echt de betere bent.achteraf blijven huilen heeft toch geen zin. paar wedstrijden uit spelen en champ worden en lange neus naar nec