Kees Kwakman schrikt van verleden van João Carlos Teixeira
Zondag, 25 oktober 2020 om 19:26

De zorgen voor Feyenoord zijn groot na de 2-2 remise tegen RKC Waalwijk van zondag. Niet alleen lieten de Rotterdammers punten liggen, ook vielen meerdere spelers geblesseerd uit bij de ploeg van trainer Dick Advocaat. Bij FOX Sports wijst Kees Kwakman op het blessureverleden van meerdere spelers van Feyenoord, terwijl Kenneth Perez zijn afgrijzen uitspreekt over het veldspel van de club in de tweede helft.

"De blessures hebben behoorlijke invloed op de prestaties van Feyenoord. Vijf wissels vanwege ongemakken en dat heeft wel degelijk invloed op het niveau van de tweede helft", doelt Perez op de wissels van João Carlos Teixeira, Bryan Linssen, Bart Nieuwkoop, Nicolai Jörgensen en Orkun Kökcü. Trainer Dick Advocaat haalde Linssen en Nieuwkoop in de rust uit voorzorg naar de kant. "Nieuwkoop heeft moeite met drie wedstrijden in de week, dus dit waren we sowieso al van plan", verklaart hij in gesprek met FOX Sports.

Teixeira viel tien minuten voor de pauze geblesseerd uit en werd vervangen door Jörgensen, die de strijd zelf moest staken in de tweede helft vanwege liesklachten. Kökcü, die donderdag op bezoek bij Dinamo Zagreb aan het einde kramp kreeg, werd tien minuten voor tijd gewisseld. "We moeten goed kijken voor donderdag wat er gaat gebeuren met de groep", blikt Advocaat alvast vooruit op de Europa League-wedstrijd tegen Wolfsberger AC. Het puntenverlies steekt hem. "Een ploeg als Feyenoord moet hier winnen, maar daar was het te rommelig voor. De tweede helft was slecht."

Advocaat twijfelt desondanks als hem wordt gevraagd of hij kan leven met het resultaat. "Het was niet zo dat RKC veel kansen had, maar uit de counter hadden ze wel een bepaalde dreiging", stelt de trainer van Feyenoord. "Een groot aantal spelers van ons zat niet in de wedstrijd, dan moet je oppassen. Gelukkig maken we met die wereldgoal nog de 2-2, anders verlies je hier gewoon..." Perez is harder in zijn oordeel: de analist stelt dat het spel van Feyenoord na de pauze 'he-le-maal nergens op' leek. De bezoekers hadden het aan doelpunten van Jörgensen en Ridgeciano Haps te danken dat een nederlaag uitbleef.

"Abominabel. Abonimabel slecht. De eerste helft waren ze fris en leek het alsof ze hadden afgesproken om binnen een half uur 0-2 voor te komen. Dan kun je zo'n wedstrijd uitspelen. Maar nu moet je toch diep gaan. Maar ze hadden niet de fysieke mogelijkheden om de wedstrijd te winnen", concludeert de Deen. Kwakman constateert dat Feyenoord moeite heeft om in het ritme te komen van één wedstrijd per drie à vier dagen. "Ik verbaas me daar altijd wel een beetje over. Dat spelers geen drie wedstrijden in de week kunnen spelen." Perez dacht terug aan zijn eigen loopbaan. "Ik speelde ook drie keer in de week. Dat is wat je ook als voetballer wilt. Als het lekker gaat, heb je ook bijna geen blessures. En nu gaat het redelijk, maar ook niet heel slecht bij Feyenoord."

Kwakman wijst ook op het blessureverleden van bepaalde spelers van Feyenoord, zoals Nicolai Jörgensen en Bart Nieuwkoop. "João Teixeira heeft tot nu toe vijf keer negentig minuten in zijn loopbaan gespeeld", voegt hij daaraan toe. "Vijf keer. Hij is 27 jaar. En dan komen ze nu in zo'n schema terecht. Dan is het misschien wel begrijpelijk dat ze het niet aan kunnen." De statistiek waar Kwakman op wijst, betreft competitiewedstrijden voor Vitória SC tussen 2018 en 2020. Inclusief optredens in het bekertoernooi voor SC Braga en Vitória en duels in de Championship voor Brighton & Hove Albion maakte Teixeira sinds augustus 2014 negentien wedstrijden vol, alvorens hij naar Feyenoord kwam.

Meer nieuws
   
00:08
00:08
De Ligt onthult de pijnlijke woorden van de grensrechter na diens blunder
34
   
00:05
00:05
Hoe Ipswich Town na 22 jaar en op unieke wijze terugkeert naar de Premier League
8
   
23:20
23:20
Grove arbitrale blunder: De Ligt wordt tegen Real Madrid onterecht teruggefloten
151
   
22:59
22:59
Real Madrid gaat naar finale dankzij spectaculaire late comeback tegen Bayern
353
   
22:55
22:55
PSV krijgt serieuze concurrentie in strijd om Driouech: bod ligt bij Excelsior
15
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (38)

 
Voetgolf
 
38
25 oktober 2020 om 19:34
Daar zou ik ook van schrikken..
 
JohanVlerksen
 
7
25 oktober 2020 om 23:13
Welke analist zei overigens dat Feyenoord verder is dan Ajax? Gaan we nu ook zeggen dat Ajax verder is dan Feyenoord? Zou net opportunistisch zijn. Die analisten zwetsen maar wat
 
Cabosilly
 
4
25 oktober 2020 om 23:59
Pierre zal altijd een held in blijven voor zn Feyenoord verleden maar dit was echt gezwets na een potje tegen willem 2
 
 
137
25 oktober 2020 om 19:35
Wow, dat is een vrij bizarre statisktiek.
 
JeroenF222
 
11
25 oktober 2020 om 20:02
Zou een bizarre statistiek zijn als het waar is, maar zie bij transfermarkt toch andere statistieken. In the championship heeft hij sowieso 9 volle wedstrijden gespeeld
 
Sanderr
 
13
25 oktober 2020 om 22:54
Staat netjes toegelicht in de laatste alinea, in alle competities kwam hij 19 keer tot een volledige wedstrijd (dat is ook incl. Championship en Portugese bekertoernooi). Dat is echt belachelijk weinig in al die jaren. Zeer zeker een opmerkelijke statistiek.
 
JeroenF222
 
0
26 oktober 2020 om 08:56
Dat stond er eerst niet bij. En het is idd weinig
 
NJfromVOL
 
2
25 oktober 2020 om 20:02
Dat is zeker een bijzondere statistiek, maar is het niet gewoon zo dat hij bij de andere clubs er niet aan te pas kwam en niet omdat hij zo weinig speelde vanwege blessures?
 
Weef
 
22
25 oktober 2020 om 20:23
Het is ook stevig overdreven, alleen vorig seizoen heeft alleen heeft hij al 6 keer de 90 volgemaakt en daarnaast ook 5 keer tussen de 75 en 90 minuten. Maar dat hij zelden of nooit meerdere potten achter elkaar 90 minuten heeft gemaakt is wel waar.
 
Objectief
 
8
25 oktober 2020 om 22:41
Dus dan heeft hij 11 keer een (bijna) hele wedstrijd gespeeld, dat blijft weinig.
 
Janta
 
2
25 oktober 2020 om 20:42
Cijfers liegen niet en elke TD zou daar naar moeten kijken.
 
nfg87
 
3
25 oktober 2020 om 19:42
Compleet onwaar is het natuurlijk niet. 19 hele wedstrijden in 6 jaar!!!!!! Dat is natuurlijk in en in triest voor zo`n jongen. Maar als club zou ik dan voor eigen jeugd gaan, een fatsoenlijke speler huren of een minder maar stabiel alternatief kiezen.
 
andyking
 
12
25 oktober 2020 om 19:39
En Narsingh... ook nogal blessuregevoelig...
 
De Toekomst
 
8
25 oktober 2020 om 20:16
Ja, maar die is tot nu toe prima bestand tegen het volle speelschema van Feyenoord
 
Master D
 
17
25 oktober 2020 om 19:51
Er simpel even vanuit gaan dat het klopt, is het inderdaad een bizarre statistiek voor een profvoetballer van 27 jaar. Overigens vind ik het zogenaamd drukke programma bij Feyenoord echt een heel zwak excuus voor het aantal blessures en pijntjes dat ze hebben. Dat zijn er namelijk wel erg veel, terwijl juist een Feyenoord geen voorrondes Europa League heeft moeten spelen. Het aantal blessures was daarvoor al fors met een Fer die wegviel, Botteghin natuurlijk, Jorgensen die loopt te sukkelen, etc. Allemaal dingen die al voor die ene EL-wedstrijd hebben gespeeld. Een AZ en PSV die hebben veel meer wedstrijden gespeeld en die hebben los van corona lang niet zoveel blessures of pijntjes. Kortom er wordt wel heel makkelijk naar het programma gewezen, terwijl ze net begonnen zijn. Als we nou halverwege de poulefase EL hadden gezeten of na speelronde 4 hadden ze een punt gehad hoor, maar nu niet.
 
ajaxreal1990
 
22
25 oktober 2020 om 19:52
Zonder advocaat is feyenoord echt niks helaas... jaren terug een grote fout met de jeugd gemaakt door ze niet te laten instromen in de kkd. Nu blijven ze op hetzelfde level ploeteren aangezien er te weinig (goede) jeugd doorkomt en ze niet het geld hebben om echt goede spelers aan te trekken
 
Grasmaaiertjes
 
12
25 oktober 2020 om 19:58
Advocaat is er nog hoor ??
 
KTB84
 
50
25 oktober 2020 om 19:53
Ik snap het niet dat men het altijd heeft over drie wedstrijden in een week. Als je Europees speelt op donderdag, speel je op zondag competitie. Dus dan speel je zondag, donderdag, zondag. Dat is gewoon maar twee keer in de week...
 
Jeroen-AMF
 
19
25 oktober 2020 om 20:05
Precies! Daar irriteer ik me ook altijd aan. Want komende week nemen ze de wedstrijd van vandaag weer mee als eerste van 3 wedstrijden voor de nieuwe week. Ik snap best dat het met een kleine selectie lastiger is, maar bij de too 5 clubs moet je gewoon een brede selectie hebben en 2 wedstrijden per week kunnen spelen. Je bank moet goed genoeg zijn om tegen RKC eventueel spelers rust te geven.
 
r180
 
5
25 oktober 2020 om 20:44
Je speelt 5 wedstrijden in 2 weken
 
Sanderr
 
15
25 oktober 2020 om 22:58
Ja en 11 wedstrijden in 5 weken. Als je het over een langere periode uitsmeert komt het gewoon neer op 2 wedstrijden per week. Dat '3 wedstrijden per week' gebeuren is echt een hardnekkig fabeltje wat veel mensen in de voetballerij opratelen om het interessanter te laten klinken. Onze clubs spelen gewoon twee keer per week, een keer doordeweeks en een keer in het weekend.
 
R9Neymar
 
4
25 oktober 2020 om 21:28
In 7 dagen 3 wedstrijden, 7 dagen staat gelijk aan een week?
 
nederland79
 
13
25 oktober 2020 om 21:58
@rgneymar in dat geval hebben ze geluk en spelen ze deze week maar 1 wedstrijd. Maar wat Feyenoord betreft die hebben nu zondag, donderdag, zondag gespeeld. Dat zijn toch 8 dagen
 
nederland79
 
1
25 oktober 2020 om 21:58
@rgneymar in dat geval hebben ze geluk en spelen ze deze week maar 1 wedstrijd. Maar wat Feyenoord betreft die hebben nu zondag, donderdag, zondag gespeeld. Dat zijn toch 8 dagen
 
Grasmaaiertjes
 
10
25 oktober 2020 om 19:57
Even een vraag aan feyenoorders. Wat vinden jullie nu - na enkele speelrondes - van het niveau van jullie aankopen? Ik moet eerlijk toegeven dat ik Linssen bijzonder slecht vind, Diemers speelt vaker slecht dan goed, die Conteh speelde vandaag 20 minuten belabberd en lijkt ook redelijk blessuregevoelig. Dan nog Teixeira die me positief verraste in de eerste wedstrijden maar nu ik dit lees ben ik toch huiverig en Spajic lijkt me een degelijke verdediger (maar Geertruida doet toch niet onder voor hem, ik was juist erg gecharmeerd van Geertruida). Hoe kijken jullie er tegenaan?
 
JeroenF222
 
12
25 oktober 2020 om 20:12
Laten we voorop stellen dat Feyenoord geen geld heeft en in een mindere vijver moet vissen. Ik wil spelers niet te snel beoordelen en denk dat Advocaat de aankopen ook niet op de juiste plekken gebruikt. Diemers is geen linksbuiten en eigenlijk ook geen basisspeler. Doet het niet slecht, zou een prima 13e man zijn. Maar advocaat moet Kokcu niet voor hem laten banken, dat is kapitaalvernietiging. Linssen is geen spits en ik denk dat als hij goed gebruikt wordt wel een prima aanwinst kan zijn. Maar ook als wissel achter sinisterra. Zet hem er het laatste kwartier maar in om te sleuren. Spajic is gewoon top en echt wel verder dan Geertruida, maar naar de toekomst Kijk end moet Geertruida spelen en wel Gewoon centraal. Teixeira id gewoon een goede aanwinst, maar met de huidige tactiek moeten de voetballers te veel lopen en komt hij net als Berghuis niet tot zijn recht. Conteh ga ik niet beoordelen op 20 min...en hem nu blessuregevoelig noemen is onzin. Hij begon met een blessure meer niet. Al met al helpen de blessures/matige bezetting in de spitsenpositie en de huidige tactiek (te ver achteruit, dus lang veld met niet bijster snelle voorhoede spelers) niet mee om de aankopen op waarde te kunnen schatten.
 
fiorenoord
 
6
25 oktober 2020 om 20:13
Zo'n Linssen en Diemers zijn leuke reserve spelers. Aardig niveau en de afgelopen jaren was juist het probleem dat we nauwelijks een tweede keus hadden. Het was dan ook totaal niet de bedoeling dat deze jongens nu in de basis zouden staan, maar door blessures kan je daar nauwelijks omheen. Conteh te weinig gezien en is nog erg jong, eerste keer op het hoogste niveau ook nog. Teixeira en Spajic zijn overduidelijk een verademing ten opzichte van Botteghin en Kokcu.
 
Partyboooi
 
5
25 oktober 2020 om 21:02
Ik heb zeker 5 overtredingen op texeira gezien, waarvoor niet eens geel wordt gegeven. Vond het niet gek dat ie geblesseerd uitviel. Verder ontzettend slechte wedstrijd weer. Bij Feyenoord is het verschil echt enorm elke wedstrijd, goed, slecht....
 
Objectief
 
4
25 oktober 2020 om 22:47
Ja, hij werd wel een beetje gezocht, dat vond ik ook. Ik vind het wel een leuke speler eigenlijk, niet zo snel misschien maar wel behendlig. Jammer dat hij er nu uit ligt.
 
loYol
 
6
25 oktober 2020 om 21:14
Kees het goede antwoord moet 24 zijn.... Ff gefactcheckt voor je .