Louis van Gaal corrigeert de media: 'Dat is gewoon een counterploegje'
Dinsdag, 6 december 2022 om 12:30

Louis van Gaal heeft geen hoge pet op van het Braziliaanse elftal. De bondscoach van Oranje zag a Seleção maandagavond met 4-1 winnen van Zuid-Korea, maar was het niet eens met alle lovende kritieken die de formatie van keuzeheer Tite ten deel vielen. Van Gaal plakte het predikaat 'counterploegje' op de Brazilianen.

Brazilië won dankzij goals van Vinícius Júnior, Neymar, Richarlison en Lucas Paquetá met 4-1 van Zuid-Korea. Bij vlagen lieten de Zuid-Amerikanen uitstekend voetbal zien, maar Van Gaal was er niet van onder de indruk. "Ik heb ze gezien, dat is gewoon een counterploegje", reageert de bondscoach van Oranje voor de camera van de NOS. "Ik heb in de Nederlandse media gelezen dat het sprankelend was, maar dat is gewoon een counterploegje. Zuid-Korea heeft alleen maar aangevallen."

Om in de halve finale eventueel tegen Brazilië uit te kunnen komen, moet Nederland eerst wel voorbij Argentinië zien te geraken. Dat wordt volgens Van Gaal al moeilijk zat, al ziet hij wel voordelen in het meespelen van Lionel Messi. "Hij is inderdaad de gevaarlijkste speler die de meeste kansen creëert en ze zelf ook maakt, maar aan de andere kant speelt hij bij balbezit van de tegenstander niet veel mee. Daar liggen ook onze kansen."

Het treffen met de Argentijnen en met Messi doet Van Gaal terugdenken aan de halve finale van het WK in 2014, toen er na strafschoppen werd verloren van la Albiceleste. "We hebben nog een rekening te vereffenen. Ik denk er niet graag aan terug, want ik dacht dat we zouden winnen en heb toen ook gewisseld voor de winst. Ik wil de mensen thuis graag overtuigen om gewoon naar de wedstrijd te gaan kijken en te gaan juichen voor ons. Dan zullen wij daar veel steun aan ontlenen."

Meer nieuws
   
11:02
11:02
Premier League-clubs komen budgetplafond overeen: dit zijn de details
6
   
10:51
10:51
VZ Kort: Deadline verstreken, nog drie potentiële bondsvoorzitters KNVB over
77
   
10:26
10:26
V/d Vaart poogt transfertarget uit Oostings hoofd te praten: 'Niet verstandig'
16
   
09:50
09:50
Clubleiding van Inter niet blij met actie Dumfries en denkt na over sanctie
32
   
09:14
09:14
Davy Klaassen doet boekje open over vertrek bij Ajax: 'Toen zij vertrokken...'
22
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (111)

 
Ontspannenrust
 
115
6 december 2022 om 12:34
Gelijk heeft ie. Oranje is de ultieme topfavoriet om dit WK te gaan winnen. De verdediging is bijna onpasseerbaar en voorin is iedereen invorm. Het gaat denk ik toch eindelijk gebeuren de eerste WK beker voor Oranje! Argentinië zal vrij gemakkelijk aan de kant worden geschoven die komen er niet doorheen bij Oranje achterin en voorin zullen Gakpo en Depay het werk wel gaan verrichten. LVG heeft al een plannetje klaar staan voor Brazilië in de halve finale en in de finale kun je geen betere coach hebben dan LVG die de spelers tot wel 200% kan motiveren! Oranje is hard op weg om historie te gaan schrijven en de kans is aanzienlijk dat het dit jaar gaat gebeuren!??????
 
Abe Korneev
 
48
6 december 2022 om 12:41
Helemaal mee eens! Van Gaal zet de groep op scherp en laat alle analisten op VZ verbijsterd achter. Kom maar op met alle argumenten van zijn ongelijk… wordt weer smullen hier!
 
Pieterpost
 
18
6 december 2022 om 12:49
Als Argentinië wordt verslagen zullen de analisten al om zijn, want dat was toch echt de topfavoriet samen met Brazilië om het WK te winnen.
 
AjaxNL!
 
25
6 december 2022 om 13:30
Frankrijk doet niet meer mee dus? Dat is de absolute topfavoriet.
 
Petrus
 
8
6 december 2022 om 13:52
Frankrijk zeker één vd favorieten maar ze gaan het echt lastig krijgen tegen Engeland. Dat wordt iig een wedstrijd om naar uit te kijken!
 
PSVMANUNITED
 
9
6 december 2022 om 14:09
Ik denk eerlijk gezegd dat Frankrijk gewoon wint van Engeland. Senegal was nergens tegen Engeland, maar dat kwam ook omdat ze Engeland na een tijdje volledig in hun kracht lieten spelen doordat ze meer gingen aanvallen. Frankrijk zal wat meer gaan hangen en dan wordt het bij Engeland allemaal wat stroperig en ze krijgen altijd Mbappe of Dembele wel eens weggestoken. Ik heb ook een beetje het idee (maar dat is meer in het algemeen) dat Frankrijk niet tot de topfavorieten wordt gerekend omdat ze de vorige editie ook gewonnen hebben en het gebeurt gewoon bijna nooit dat een WK-titel geprolongeerd wordt. Dat is deels een terechte gedachte (je hebt vorm, genoeg spelers in hun prime en 'titelhonger' nodig bij een elftal wat vaak niet samenvalt), maar in het geval van Frankrijk niet echt. Die hebben een deels vervangen en verjongde selectie die de niet veel gewijzigde basiself scherp houdt, doen qua spelers niet onder voor Brazilië, Argentinië of Engeland, hebben qua posities op het veld by far de meest gebalanceerde selectie en ik vind ze tactisch veel sterker dan de Zuid-Amerikaanse landen. Frankrijk is eigenlijk mijn topfavoriet dit WK en sowieso de tegenstander die het Nederlands elftal het langst diende te ontlopen (gelukkig komen we die dan ook pas tegen in een eventuele finale).
 
brabielim
 
42
6 december 2022 om 12:45
We gaan er vrijdag uit joh. We zijn voetballend te zwak. Ze zullen Dumfries uitschakelen en dan is 50% van onze aanval potentie al afgenomen.
 
Bongiorno
 
20
6 december 2022 om 12:56
Dumfries heeft 1 goede wedstrijd tegen de VS gehad, van hem kwamen de aanvallende impulsen nadrukkelijk niet. Kijk de eerste goal tegen de Amerikanen maar even terug als je het wil hebben over voetballend vermogen. Er is enorm veel reden tot optimisme.
 
nederland79
 
12
6 december 2022 om 13:00
Wij zijn zeker niet de favoriet voor vrijdag en voetballend houdt het nog niet over, maar Argentinië heeft niet veel meer laten zien. We hebben dus kans genoeg vrijdag
 
Fan123
 
11
6 december 2022 om 13:06
Voor de VS dacht ik dat Nederland er uit zou (kunnen) gaan. Nu denk ik dat NL doorgaat tegen Argentinië en ik weet niet waar het ophoudt. En niet eens zo zeer op basis van goed spel, maar vanwege het "saaie" maar effectieve spel. Ik moet nog maar zien welke tegenstander Nederland van de mat gaat tikken. Het tactische plan tegen VS werkte uitstekend en tegen Argentinië zal er ook wel een plan zijn. Ik zie Argentinië (en landenploegen in het algemeen) niet in staat om binnen wedstrijd het plan om te gooien. Daar is gewoon niet genoeg tijd voor in de voorbereiding en tijdens het toernooi. Dus zodra NL niet achter komt, kunnen ze zomaar via de counter winnen. Maar, als Nederland achter komt (bijv zondagsschot van Messi in de kruising) en ze moeten aanvallen, dan zie ik niet hoe Nederland gaat scoren.
 
Sanderr
 
7
6 december 2022 om 13:57
De naam Dumfries bevat geen P, hoezo schrijven zo veel mensen zijn naam consequent verkeerd??
 
G-schock
 
1
6 december 2022 om 14:07
@fan123 Dan zou ik de Jong er in gooien en gelijk gaan pompen.
 
Joy4ever
 
8
6 december 2022 om 15:35
Sander is met één r.
 
THenry_228
 
48
6 december 2022 om 12:58
Nou, ik vind het persoonlijk wel opvallend dat er ineens zo een 'hoera' stemming is ontstaan in Nederland. Je leest hier maanden niets dan negatieve opmerkingen, zelfs tijdens het WK, maar na een overwinning tegen (met alle respect) USA, is de polonaise ingezet en is de wereldtitel blijkbaar een feit De slinger is weer eens aan het doorslaan... Op 90 minuten tijd van ' we kunnen er niets van' naar ' we worden wereldkampioen'. Absolute toplanden als Argentinie en Brazilie worden ineens weggezet als ' 1 dwerg en 10 nietsnutten' en een 'counterploegje',...
 
iscomadrid
 
3
6 december 2022 om 13:34
Het spel is niet om aan te zien maar wel uiterst effectief. Denk dat het sterkste punt van Nederland wel de verdediging is. Daarbij de wedstrijden tegen de top landen speelt Nederland over het algemeen beter en komen er nu alleen nog maar landen die het spel willen gaan maken tegen Nederland wat weer in het voordeel is.
 
Sirius
 
7
6 december 2022 om 13:59
Het probleem met effectiviteit is dat je zoiets niet structureel vol kunt houden als je aanval zo wisselvallig als het weer is. Kansen gaan er toch wat moeilijker in als je per se moet(!) scoren en je veel meer onder druk staat. Tactisch oogt het gewoon als los zand. Enkel tegen de VS was er tactisch wat te bespeuren, maar daarvoor pak je eigenlijk punten vanwege individuele ingevingen en omdat de tegenstanders niet bepaald aanvallende stootkracht hadden. Verder was dat laatste het geval onder Koeman, maar je moet maar afwachten hoe dat is met deze tactiek en onder Van Gaal. Dit is uberhaupt de eerste goede tegenstander die dit Oranje treft onder Van Gaal. Ik ben het wel eens met Thenry_228. Alles minder dan wat er nu gepresteerd is was schandelijk geweest, maar goed was het absoluut niet. Oranje zal echt uit een ander vaatje moeten tappen tegen Argentinie.
 
FCVoetbal23
 
15
6 december 2022 om 13:16
Blijft toch genieten hoe er met twee maten gemeten wordt. Als Brazilië een counterploeg is wat zijn wij dan? De VS was de eerste ploeg met vier verdedigers waar we deze campagne tegen speelden en dan zie je direct het voordeel van de wingbacks. Daarnaast staat het in het centrum een tegen een met onze nummer tien er nog achter, het perfecte recept. Maar Argentinië speelt zoals Ecuador en Senegal ook gewoon met 5 achterop waardoor de wingbacks al vroeg opgevangen worden. Ik heb de verdediging van NL vaak genoeg in de problemen zien komen alleen werd het goed uitgespeeld maar dat er ruimte is om aan te vallen tegen NL was duidelijk zichtbaar. Ik ben heel benieuwd naar de wedstrijd, van de Argentijnen hoor je niet veel maar hier vanuit NL winnen we een paar keer tegen kleine landen en gelijk zijn we weer de beste en winnen we het WK, ik hoop het kijk uit naar een feestje maar ik temper de verwachtingen tegen Argentinië, Brazilië waarschijnlijk en daarna waarschijnlijk tegen Frankrijk.
 
Japie_Krekel
 
19
6 december 2022 om 13:55
Die Van Gaal spoort af en toe echt niet hoor. Hoe denigrerend kan je zijn over zo een Brazilie? Die staan voor de schoonheid van het voetbal en hebben in 1 helft meer laten zien dan die 4 zaadpotten van ons bij elkaar opgeteld
 
Sirius
 
9
6 december 2022 om 14:02
"onpasseerbaar"? Je krijgt tegendoelpunten tegen Ecuador en de VS en zelfs een hele zwakke ploeg als Qatar kreeg kansen om te scoren. Nu snap ik wel dat hier een vleugje sarcasme achter zit, maar ik wou het toch even melden...
 
G-schock
 
3
6 december 2022 om 14:05
In de finale heb ik liever Mourinho achter het stuur haha ??
 
dordt078
 
0
8 december 2022 om 05:49
Die heb je dan want Louise was ze leer meester.
 
RedJager
 
73
6 december 2022 om 12:34
Counterploegje? Knettergek deze man
 
JaWatWat
 
53
6 december 2022 om 12:38
Klopt wel gewoon
 
bobson1982
 
53
6 december 2022 om 12:40
Nou ze spelen aantrekkelijker counter voetbal dan Nederland
 
Hendrik123
 
55
6 december 2022 om 12:58
Vooral die schwalbes zijn pas echt genieten
 
Soccerfan_1
 
22
6 december 2022 om 12:40
Hij heeft gewoon gelijk hoor. Weet jij het beter dan deze man die al tientallen jaren aan de top staat?
 
brabielim
 
19
6 december 2022 om 13:03
Hij heeft zich voor het wk van 2002 niet eens weten te kwalificeren met een veel betere ploeg. En nu worden we met hem ook geen wereldkampioen. Ik heb meer vertrouwen in een bescheiden man zoals Koeman.
 
FCG95
 
16
6 december 2022 om 13:08
Dus omdat hij 20 jaar geleden geen goede coach was, is hij dat nog steeds niet?
 
MrMischa!
 
5
6 december 2022 om 13:12
In 2000 speelden we het EK in eigen land.
 
Hendrik123
 
8
6 december 2022 om 13:15
Ja want Koeman heeft zoveel gepresteerd in zijn leven.. Die laat zijn spelers gewoon in de steek voor een eindtoernooi. Er wordt van alle landen maar 1 land wereldkampioen, dus het is niet persé per direct slecht als we het niet worden. De kans is namelijk zeer klein met deze selectie. van Gaal is hoe je het ook went of keert inmiddels 18 van de 18 wedstrijden ongeslagen.
 
FCVoetbal23
 
3
6 december 2022 om 13:18
53% balbezit zijn niet te statistieken van een counterploeg. Wel kwamen ze er een aantal keer wanneer Korea in de aanval was heel snel uit, beetje zoals Nederland doet maar dan vaker.
 
SergioRamosHM
 
8
6 december 2022 om 13:30
Waarom heeft hij gelijk? Ze winnen 4-1 en hebben elke wedstrijd tot nu toe meer balbezit gehad, dus hoezo hij heeft gelijk?
 
Yoda
 
28
6 december 2022 om 12:47
Brazilië is geen counterploegje. Ze zoeken provocerende pressie.
 
ErnumsJung
 
15
6 december 2022 om 12:50
Brazilië speelt alleen heel aardig tegen zwakke teams, dan kunnen ze swingen. Ik weet niet wat ze bij Korea hadden afgesproken, maar het leek erop dat ze pakjes avond we erg serieus namen. Ze legden de Brazilianen geen strobreed in de weg. En dat overdreven gedoe met die dansjes, nou knap hoor 4 x scoren tegen zo’n zwakke tegenstander. Als Nederland van San Marino wint doen we toch ook niet zo raar? Ik ga niet mee in die Brazilië hype. Tegen Zwitserland en Servië speelde Brazilië erg moeizaam en tegen Kameroen (ondanks wijzigingen in het team) hebben ze zelfs verloren. Op Kameroen na zijn dat geen zwakke teams maar behoren ook niet tot de absolute top. Tuurlijk hebben ze de kwaliteiten om van iedereen te winnen, maar er komt meer bij kijken. Ik ben heel erg benieuwd hoe Brazilië het tegen Kroatië gaat doen… ik zou niet zomaar mijn geld op Brazilië zetten hoor. Laat ze maar denken dat ze favoriet zijn, tegen Kroatië wordt andere koek.
 
FlamengoBrasil
 
8
6 december 2022 om 13:08
Vergelijk je Zuid Korea nou met China? Denk dat je Zuid Korea gewoon kunt vergelijken met USA qua niveau. Qatar is op het WK het enige land qua niveau van San Marino. En laten wij daar nu net tegen gespeeld hebben. Zwitserland en Servie zijn ook verdedigend ingestelde ploegen. Nederland speelde tegen Ecuador ook zeer moeizaam net als tegen Senegal. Was jij dat op de bovenleiding gisteren misschien in Arnhem?
 
FCVoetbal23
 
6
6 december 2022 om 13:24
Als Nederland van San Marino wint doen we niet zo raar? We winnen van Senegal, Qatar en de VS en de rest bakt er direct niks van en we worden wereld kampioen. Nee klopt, totaal geen arrogantie… Tegen Zwitserland en Servië zou NL misschien niet door zijn gegaan in de poule gezien het gelijkspel tegen Ecuador maar op de een of andere manier is Argentinië toch een makkie voor ons. Het is gewoon een verschil in cultuur, zij hebben het recht om te dansen net als dat jij het recht hebt om er over te klagen. Niks mis mee dus.
 
ErnumsJung
 
2
6 december 2022 om 13:28
Gast, het zuid-Korea van gisteravond had nog niet eens het niveau van Qatar moet je nagaan.
 
Japie_Krekel
 
3
6 december 2022 om 13:54
Ja, want de USA stond goed te verdedigen tegen Oranje. Brazilie speelt gewoon geweldig voetbal
 
ErnumsJung
 
2
6 december 2022 om 14:07
Iedereen moet lekker doen wat ie wil doen, begrijp me niet verkeerd. Ik vind die ingestudeerde TicToc dansjes gewoon overdreven en kinderachtig, dat is alles. Daarnaast vind ik het wel meevallen hoe goed Brazilië is. Die aanval van gisteren waar iedereen lyrisch over was (die werd afgerond door Richarlison) vond ik niet mooier dan de 1-0 van Depay tegen USA. Ik denk dat we met zijn allen krampachtig op zoek zijn naar goed, mooi, leuk en attractief voetbal tijdens dit WK, maar in het hedendaagse “moderne” voetbal zit dit er niet meer in ben ik bang. Af en toe een leuke aanval nagelaten. Brazilië is dit ook niet. Ik zeg absoluut niet dat Nederland makkelijk van Argentinië gaat winnen (ik schijt in mijn broek) en al helemaal niet dat we wereldkampioen gaan worden hoor.
 
Shikor
 
1
6 december 2022 om 15:03
Waarom Zuid Korea met San Marino vergelijken en niet met Qatar? Omdat we niet verder kwamen dan 2? Tegen vs hadden we na 3 min met 1-0 achter moeten staan maar pulisic is niet 1 van de 10 aanvallende spelers van Brazilië die dat gewoon afmaakt. Die ene mooie aanval van Nederland dit wk maakt ze niet ineens favoriet. Als Brazilië een counter ploegje is dan speelt Nederland fc den Bosch voetbal
 
ErnumsJung
 
0
6 december 2022 om 15:10
Dan moet je lezen Shikor, want ik zeg helemaal niet dat Nederland wereldkampioen gaat worden of favoriet is. Verre van dat… het zuid-Korea van gisteravond had nog niet eens het niveau van Almere City… ze hadden hun niveau van de wedstrijd tegen Portugal lange na niet.
 
jopie123
 
39
6 december 2022 om 12:35
Goeie trainer hoor maar die vent is niet goed wijs
 
Hiworld
 
13
6 december 2022 om 12:37
Gouden dick jwz
 
Jack Jackson
 
0
6 december 2022 om 14:04
Gewoon een dick, zou ik willen zeggen.
 
Pieterpost
 
31
6 december 2022 om 12:38
Ik vind het gewoon terecht. Ik ga ook niet mee in die adoratie van de Brazilianen. Moeten we dan maar met z’n allen in onze broek schijten voor ze en ze zo’n beetje de wereldtitel toeschuiven. Strijdbare woorden van Louis! In Louis we trust!
 
Soccerfan_1
 
15
6 december 2022 om 12:39
Joh mensen gaan helemaal los terwijl ze alle ruimte kregen van Korea. Maar dat zien ze niet.
 
FCTLeon
 
5
6 december 2022 om 12:52
Laat hem dat maar bewijzen in de halve finale tegen Brazilië
 
madmarcel
 
2
6 december 2022 om 13:35
Helemaal met je eens. Nou heb ik Brazilië alleen gekeken tot de momenten dat Anthony speelde of inviel,maar ze zijn in niks te vergelijken met de Braziliaanse elftallen van vroeger. Ik vond het allemaal niet erg bijzonder maar vooral heel irritant om naar te kijken
 
Sirius
 
2
6 december 2022 om 13:53
Los van Oranje vind ik Brazilie in relatieve zin ook geen goede ploeg hebben als je het vergelijkt met voorgaande Braziliaanse selecties. Toen bestond die hele selectie uit topspelers en dat is nu simpelweg niet het geval. Maar goed, tegen dat probleem lopen meerdere landen op dit moment. Het moderne voetbal is daar naar mijn mening wel een grote oorzaak van, waar het fysieke aspect de hoofdrol speelt.
 
Jack Jackson
 
0
6 december 2022 om 14:05
Precies!
 
PSVMANUNITED
 
3
6 december 2022 om 14:21
Sorry hoor maar het is toch vrij duidelijk dat dit tactiek is van Van Gaal? Dit is precies hoe hij zich al in de hele aanloop naar dit WK uit over Oranje en andere landen. Van Gaal weet dat dit zijn laatste kunstje is en wil het op alle facetten omgooien om nog één keer te kunnen verrassen als coach en te flikken wat nog geen enkele trainer sinds Michels gelukt is; een internationale prijs met Nederland pakken. Trainers kruipen de laatste jaren constant in de underdogrol, een Guardiola bijvoorbeeld doet voor elke wedstrijd tegen FC Bal Op Het Dak alsof de tegenstander prime Barcelona is, Klopp prijst zijn collega's voor de wedstrijd de hemel in en ga zo maar door. Louis wil ook daarin winnen en gewoon heel hard iedereen afbluffen dit WK terwijl hij ook nog eens een oersaaie tactiek hanteert. Tegen de VS zagen we dat dit hele systeem bedoeld is tegen tegenstanders die de bal hebben en dat de groepsfase daardoor niet om aan te gluren was is gewoon een gokje van Louis geweest. Deze 5-3-2 is met totaal andere intenties als die in 2014. Toen was het bedoeld om de oude garde voorin alle mogelijke ruimte te geven en de zwakke verdediging te compenseren met een extra man, nu is de 5-3-2 ook echt bedoeld om te verdedigen en er een paar keer per wedstrijd uit te komen.
 
LocoL
 
30
6 december 2022 om 12:36
Ik weet welk interview er evt in de kleedkamer vd Brazilianen komt te hangen
 
Soccerfan_1
 
37
6 december 2022 om 12:39
En ik weet welke beelden er in de kleedkamer van oranje te zien zijn. Arrogante dansende brazilianen die denken dat ze er al zijn.
 
Herosennin44
 
21
6 december 2022 om 12:45
@soccerfan Rustig aan hoor over het dansen. In de meeste culturen dans je dus ook als je wat te vieren hebt. Beetje raar dat je dat arrogant bestempeld. Klinkt heel bekrompen en ik heb je vaker hier zien reageren en naar mijn idee ben je normaal best neutraal in je denken. Dus misschien dat het meer een reactie op reaguurders hier is
 
arsenal1994
 
4
6 december 2022 om 13:00
Raar dat je het als arrogant bestempeld? Kijk het even terug aub, het is niet gewoon een dansje. Het is tegen een zwakke tegenstander bij 4-0 eerst je eigen celebration doen, dan vier maatjes bij de hand pakken voor dansje #1 en vervolgens nog dansje #2 met team en staff. Wat betreft cultuur ben ik benieuwd wat er dan de afgelopen 10 jaar aan cultuur is verandert in Brazilië, want zo overdreven heb ik het nog niet gezien. On: Ze counteren beter en frivoler dan Nederland, dus een beetje nuance bij van Gaal is wel op z’n plek.
 
Piranha
 
9
6 december 2022 om 13:01
Eerst maar eens van Messi en co zien te winnen, die kans is veel kleiner dan 50%. De heerlijk euforie die weer een is losgebarsten kent zijn weerga niet. Als je NL11 eens gaat analyseren zie je slechts twee internationale toppers met van Dijk en de Jong. Twee spelers die internationale subtop zijn met Memphis en Ake, een rijtje normale dertien in een dozijn meespelers als de Roon, Noppert, Dumfries, Blind, Koopmeiners, Klaassen en een tweetal toptalenten met Gakpo en Timber. Zet daar even het Argentijns of Braziliaans elftal tegenover waar de teamspirit ook okay is en je hebt al snel door dat de kans eerder op 30% ligt tegen Argentinië dan op 50. Maarja, hoop doet leven
 
arsenal1994
 
2
6 december 2022 om 13:08
Ik begrijp je punt, al is iedereen terecht opgelucht dat we zover zijn gekomen. Vanaf hier is alles 50/50 in mijn ogen. Om op je punt in te haken, wie zijn de internationale toppers van Argentinië? Van de basiself tegen Australië is dat Messi. Verder hebben ze Di Maria en Lisandro. Daarna is het dezelfde middelmaat als bij Nederland.
 
DavidDein
 
0
6 december 2022 om 13:38
@piranha Ik vind je wel erg negatief. Zou je eens eenzelfde analyse op de Argentijnse ploeg kunnen loslaten? Haal Messi weg en er staat naar mijn mening toch echt een zeer matig elftal. Di Maria was ooit heel goed, maar is op zijn retour. Alvarez is een talent, niet beter een Gakpo naar mijn mening. Allejandro Gomez is een dertien in een dozijn voetballer net als Macallister. Dan heb je nog Perez en de Paul wat beide uitstekende spelers zijn, maar geen niveau Frenkie. Hele matige backs, centraal achterin hebben ze een paar goede spelers, maar in de verste verte niet van het niveau wat oranje heeft rondlopen. Ze hebben een prima keeper. Ze spelen net zo onaantrekkelijk als Nederland en leunen vreselijk op de klasse van 1 speler. 50-50 is gewoon realistisch als je het mij vraagt.
 
Shikor
 
0
6 december 2022 om 15:07
Arrogant en dan Zlatan als profielfoto
 
FcNeutraliteit
 
12
6 december 2022 om 12:36
Waar wat mij betreft na de groepsfase ten onrechte de negativiteit de overhand nam, ben ik nu voor Oranje bang voor het tegenovergestelde. Opeens uit heel veel hoeken positieve geluiden en zulke uitspraken van van Gaal helpen ook niet erg mee, terwijl je na alle waarschijnlijkheid nog 3 wereldploegen moet verslaan om kampioen te worden.
 
Onside
 
4
6 december 2022 om 13:26
Misschien gewoon tactiek? Tegenstander uit de tent lokken zodat ze met erg aanvallende intenties de wedstrijd ingaan om Nederland de mond te snoeren. Dan het deksel op de neus krijgen met het verdedigende counter voetbal dat Oranje speelt. Of het werkt is een tweede.
 
PSVMANUNITED
 
1
6 december 2022 om 14:27
In mijn beleving is dit precies de reden waarom Louis dit doet. Voor zijn systeem heeft hij absoluut een tegenstander nodig die wil voetballen en door ze van te voren heel hard af te bluffen zullen ze aanvallender willen spelen en Nederland willen vernederen; zeker de wat meer emotionele Zuid-Amerikanen gaan dat doen en dat is precies waar Louis ze wil hebben; hoog op het veld en spelen met gevoel omdat er dan fouten gemaakt gaan worden. Natuurlijk is het de vraag of het werkt, maar Van Gaal weet ook wel dat hij met een 'normaal' spel toch niet gaat winnen. Ja, je komt misschien de groepsfase overtuigender door dan nu, maar uiteindelijk wordt het dan gewoon een krachtmeting op kwaliteit van selecties en dan valt Nederland amper in de top-10. Hij neemt een risico, maar dat doet hij omdat hij zelf ook wel weet dat dit zijn laatste kans is om zich definitief naast Michels en Cruijff te nestelen als grootste Nederlandse coaches en daar komt hij voor.
 
brabielim
 
1
6 december 2022 om 15:47
Als dit zijn tactiek is dan is hij heel arrogant bezig want Brazilië is vrijdag niet de tegenstander van ons.
 
Sirius
 
0
6 december 2022 om 13:49
Mua, de groepsfase was ook simpelweg schrijnend slecht. Daar wordt je gewoon gered door het individuele niveau van spelers. Tegen de VS was het beter, maar die vond ik ook allesbehalve goed. Argentinie wordt pas de eerste echte test en Oranje zal echt een ander niveau moeten gaan halen.
 
OREELY
 
7
6 december 2022 om 12:37
deels eens met van gaal. zuid korea speelde aanvallend, naief, opportunistisch, schoten zich zelf in de voeten met de spelopvatting. brazilie heeft veel diepgang en snelheid, dan kan je gewoon verwachten dat ze er snel uitkomen met directe ballen, niet eeuwig rond getik achterin. een grote maar... brazilie kan ook anders voetballen, het is niet alleen maar counteren, ze kunnen ook het spel maken wanneer nodig.
 
summerof69
 
29
6 december 2022 om 12:37
Alsof Nederland geen counterploegje is , maar dat mag je niet zeggen van Louis
 
Soccerfan_1
 
24
6 december 2022 om 12:38
Hij zegt toch ook niet dat het niet zo is? Hij heeft het over Brazilie.....
 
Thamike
 
8
6 december 2022 om 12:55
Mocht Brazil een counterploegje zijn, wat erg denigrerend over komt, dan zijn ze wel erg goed. Hebben aanvallers en middenvelders in vorm met enorm veel scorend vermogen. Dan zou ik wel willen weten van v Gaal denkt over zijn eigen ploeg(je)
 
Soccerfan_1
 
9
6 december 2022 om 12:37
Dat overdreven gedoe ook na een overwinning op een ploeg die alle poorten wagenwijd open zette. Korea liet Brazilie gewoon gaan en de scheids was ook niet tegen Brazilie gezien die walgelijke penalty die ze gewoon cadeau kregen. Laat die eerst maar eens tegenover een echte tegenstander staan.
 
Sander555
 
19
6 december 2022 om 12:45
Als NL wint dan is het 'maar' USA etc. Als Brazilië wint tegen zuid korea dan betoveren ze de wereld
 
Japie_Krekel
 
5
6 december 2022 om 13:59
Het gaat natuurlijk ook om de manier waarop je wint. Brazilie speelde gisteren een helft prachtig voetbal. Oranje wint ook, maar vaak is het niet om aan te zien
 
Jack Jackson
 
3
6 december 2022 om 14:08
Ja, zo triest is het dus dat NL tegen 'maar USA' geen betere pot op de mat kan leggen. Gewoon een beperkt counterploegje dat NL. Dat heb ik liever een swingend counterploegje...
 
FcNeutraliteit
 
7
6 december 2022 om 12:45
Brazilië had misschien wel de lastigste poule met Servië en Zwitserland die ze zonder al teveel moeite doorkwamen. Die zijn tot nu toe, samen met Spanje, het meest getest.
 
 
5
6 december 2022 om 12:38
Meent hij dit nu serieus of zit zijn ego weer in de weg, om te laten zien wat voor stoere taal hij in huis heeft. Ik denk toch echt het tweede bij onze Louis. Ik denk overigens dat ze in Brazilië zich kapot lachen en wel weten dat het eerder andersom is.
 
brabielim
 
13
6 december 2022 om 12:38
Counterploegje hahaha wat een gek. Brazilië speelt op balbezit en creëert kansen.
 
 
12
6 december 2022 om 12:46
Mwah, 54% balbezit gisteren. Zuid Korea liep gewoon dom in het mes. Spanje speelt op balbezit, Brazilie is wel degelijk geweldig in de omschakeling met die snelle gasten voorin.
 
El Barto
 
0
6 december 2022 om 13:05
Ik moest er ook wel om lachen. Was het maar zo simpel Echter, waar die wel een punt heeft: Brazilië heeft nu zoveel aanvallende en creatieve kwaliteiten dat ze zich ook minder druk maken over hun tactiek. Tegen Oranje of Frankrijk zullen ze het wel wat slimmer moeten aanpakken. Dan zul je niet zo'n wedstrijd als gister zien.
 
STB040
 
2
6 december 2022 om 12:39
Ik ben toch van mening dat dit soort uitspraken ook averechts kunnen werken voor Oranje.. Hoe wil je je tegenstanders gemotiveerd krijgen zeg.. Hij heeft wel gelijk wat betreft de ruimte die Zuid-Korea weggaf aan Brazilië.
 
vtotheb
 
5
6 december 2022 om 12:41
Haha levende clickbaitmachine deze man, maar imo een gouden hart en mooie vent en totdat het tegendeel bewezen is, ben je de beste
 
Sander555
 
5
6 december 2022 om 12:42
Ik gun van Gaal het zo erg. Laten we nog even genieten van deze toptrainer.
 
krovikan
 
3
6 december 2022 om 12:43
Ik vind van Gaal niet helemaal ongelijk hebben. Die 1-0 was vrij naief verdedigend. En op het moment dat die scheids Turpin in minuut 10 beslist dat Korea gewoon met 0-2 moet achterstaan heb je ook niet zo heel veel keuze dan alleen maar gaan aanvallen. Dat zette de deur wagenwijd open. Ik had deze wedstrijd wel willen zien als Turpin niet die belachelijke pingel had gegeven. Ja Zuid Korea had dan nog steeds 1-0 achtergestaan, maar dan kon je ten minste nog behoudender spelen.
 
GLENNN
 
0
6 december 2022 om 12:44
Deels met Van Gaal eens, deels niet. Ja, ze counterde voldoende tegen Korea. De Koreanen waren vrij naief aan het aanvallen tegen een goed elftal van Brazilië... Brazilië kan zowel het spel maken als counteren. Met de snelheid van een Raphinha, Antony, Martinelli en Vini JR bijvoorbeeld. Maar ook een Richarlison en Neymar zijn niet traag... Aan de andere kant: ze hebben nu ook nog Paqueta in de basis, vrij aanvallend. Ze kunnen daar ook gewoon Fred, Guimaeres of Fabinho naast Casemiro zetten. Dan kan je die voorste 4 nog meer hun gang laten gaan.... Tegen Brazilië kan je het op 3 punten halen: 1. Op de counter, want de defensie is echt niet zo snel (militao & Marquinhos nogwel, maar Militao is geen echte back); 2. Bij de backs: die vind ik vrij matig. Militao staat er uit nood. Dani Alves, Danilo, Telles en Sandro: ik wordt er allen niet warm van. 3. Door de lucht: ik denk dat ze nog kwetsbaar genoeg zijn door de lucht. Militao, Marquinhos en wellicht nog Casemiro & T. Silva die in de lucht wat kunnen, maar meer niet. Verder hoeft van Gaal het niet ''counterploegje'' te noemen, dat klinkt denigrerend. Vrij uitgebalanceerde ploeg, die het eigenlijk alleen echt ontbreekt aan een stel goede backs en een topspits in mijn ogen (en ja, Richarlison doet het dit WK goed, maar is in mijn ogen geen topspits). Ohja: als Neymar op 10 wegvalt, is de 10 volgens mij Rodrygo. Dat is absoluut geen 10 in mijn ogen. Daar valt ook nog wel winst te behalen.
 
miki1959
 
0
6 december 2022 om 13:46
Gabriel Jesus is een topspits maar die is geblesseerd. Die dan is Richarlison een prima alternatief. Zeker nu Firmino niet is geselecteerd.
 
GLENNN
 
0
6 december 2022 om 14:03
Jesus is een topspits als in: meevoetballend en qua pressie brengt hij enorm veel. Scorend is Jesus in mijn ogen geen absolute topspits. Hij mist daarvoor te veel kansen (zeg ik als Arsenal fan). Richarlison lijkt meer het neusje voor de goal te hebben en werkt keihard. Is volgens mij ook een maatje van Neymar en net als Raphinha een echt ''tite'' speler. Die spelen volgens mij ''altijd''. Ik vind zowel Jesus (al is hij nu geblesseerd) als Martinelli / Rodrygo momenteel beter dan Raphinha. Die heeft op de wedstrijd tegen Zuid Korea na, nog geen bal goed geraakt in mijn ogen... Martinelli is veel directer en Rodrygo in mijn ogen ook.
 
 
7
6 december 2022 om 12:44
Hoe zet je Brazilië op scherp, nou Louis zo dus, en wat was Nederland tegen Amerika dan????
 
Partyboooi
 
1
6 december 2022 om 12:45
Ergens heeft ie wel gelijk natuurlijk (dat heeft ie meestal..haha), maar dan nog zagen die "counters" er wel piekfijn uit! NL staat verdedigend beter misschien, maar wij hebben bij lange na niet de kwaliteiten van die Kanaries. Zou wel mooie halve finale zijn in ieder geval! Kijken of Louis ook meedanst als een flamingo bij een doelpunt
 
DeEchteAjacied
 
2
6 december 2022 om 12:47
Het predicaat counterploeg vind ik wel wat kort door de bocht. Kijk bijvoorbeeld die goal van Richarlison, is gewoon een fenomenale aanval. Maar er valt niet te ontkennen dat Brazilië samen met Frankrijk wel echt dodelijk kan zijn in de counter. Met zoveel snelheid en diepgang aan de buitenkanten (vini en Raphina & Mbappé en Dembélé) en daarnaast de creativiteit op het middenveld om die bal daar te krijgen is wel echt dodelijk.
 
DeSteek77
 
5
6 december 2022 om 12:48
Hij weet als geen ander dat zij de topfavoriet zijn. Heeft verreweg de meeste creativiteit in de ploeg. Maar dit is zo slim. Als je hen groot maakt, dan doet hij dit ook voor zijn spelers. Die horen dit natuurlijk ook en dit geeft hen vertrouwen. Natuurlijk is Nederland minder goed. Dat weet hij als geen ander.
 
Yoda
 
2
6 december 2022 om 12:50
Brazilianen spelen geen countervoetbal, maar provocerende pressie. Hahaha. Dat wordt een interessant duel, als oranje daar tegen speelt. Twee provocerende pressie ploegen, die zich niet laten provoceren, dus dan valt er ook niet te pressen. Wat een Mindf*ck Louis…
 
 
8
6 december 2022 om 12:56
Precies, over een week is dit dansclubje niets meer dan een geel vlekje op de onderkant van de Oranje laars van Louis.
 
Hendrik123
 
4
6 december 2022 om 13:05
Hetzelfde. Dat ontkent hij ook niet..
 
brabielim
 
4
6 december 2022 om 13:10
Heeft hij Oranje een ploegje genoemd?
 
Hendrik123
 
3
6 december 2022 om 13:17
Beetje uitdagen moet kunnen brabielimpje
 
miki1959
 
5
6 december 2022 om 13:10
Zegt de trainer die met countervoetbal de VS heeft verslagen. Brazilië is de enige ploeg op dit toernooi die met 4 echte aanvallers speelt. En 2 daarvan zijn echte vleugelspitsen.
 
Splijtpass
 
1
6 december 2022 om 13:21
Geen van de drie goals waren counters. Je praat gewoon anderen na
 
Cas1
 
6
6 december 2022 om 13:15
Als er iemand zijn mond moet houden is het Gaal wel In Brazilie volop verdedigen Nu weer 5 verdedigers 2 spitsen. Van de 5 verdedigers mogen 2 opkomen de rest.moet.achter blijven. Van Dijk moet genieten. Maar niet heus. Makkelijke poule gehad en daarna VS. Voorwaar top landen. Gaal wees stil. En dan ook nog de gore lef hebben om het publiek te zeggen: kom hier juichen. Zodat hij kan zeggen: dat heb ik teweeg gebracht. Waardeloos voetbal
 
Hendrik123
 
2
6 december 2022 om 13:19
Probeer een beetje van je dag te genieten. Tip: positieve instelling kan helpen.
 
Farao
 
0
6 december 2022 om 13:39
@Cas1. Het zit je wel diep he. Maar vind het wel mooi dat je deze artikel nog hebt geopend om er toch nog iets van te kunnen zeggen. Viva Argentinie dan voor jou ??
 
Sirius
 
3
6 december 2022 om 13:45
Hij heeft toch gewoon gelijk? Oranje maakt nauwelijks indruk en qua loting heeft het verre van tegengezeten. Argentinie is pas de eerste serieuze test.
 
Hendrik123
 
2
6 december 2022 om 14:34
Van Gaal mag gewoon zeggen wat hij wil dus nee hij hoeft zijn mond niet te houden. Dit zijn typische pessimisten die ook nog eens van Gaal niet mogen. Dan krijg je zo’n verhaal als Cas die alles naar beneden proberen te halen. Ik ben erg positief gestemd over dit oranje. Tactisch staan we erg goed. 18 wedstrijden ongeslagen. 1e in de poule geworden, vervolgens vrij makkelijk van de VS gewonnen met prachtige doelpunten. En nu staan we alweer in de kwartfinale tegen volgens vele een favoriet voor de wereldtitel. Het kan niet op. Niks te verliezen.
 
Cas1
 
0
6 december 2022 om 19:03
Respectloos van Gaal. Zo praat je niet over andere ploegen
 
Sirius
 
1
6 december 2022 om 13:42
Zal Van Gaal beseffen dat hij zelf ook gewoon een counterploegje heeft gecreeerd? Maar goed, we zullen wel zien hoe de wedstrijd verloopt. Argentinie maakt ook weinig indruk, maar het is wel duidelijk dat Oranje echt goed voor de dag zal moeten komen. Het niveau van de afgelopen wedstrijden is waarschijnlijk niet genoeg, tenzij Argentinie echt een offday heeft (onwaarschijnlijk).
 
GLENNN
 
1
6 december 2022 om 14:05
Argentinie is wel veel meer een ploeg die de bal wilt hebben en ver van de goal af speelt t.o.v. een USA of de groepskandidaten van Nederland. Wat dat betreft, denk ik dat het natuurlijk oppassen is voor de individuele klasse van Argentinie, maar dat dit Nederland beter gaat liggen als groep. Tegen Australie leek het bij Argentinie ook nergens op, alleen Messi kreeg één keer een miniscuul beetje ruimte... Die man is geniaal en moet eruit gespeeld worden.
 
Kingray666
 
1
6 december 2022 om 13:43
Nee, jij hebt een laf counterploegje, luldebehanger van gaal
 
Jack Jackson
 
1
6 december 2022 om 14:12
Slap gelul van dit over het paard getild (en op z'n hoofd gevallen) mannetje. Weet in ieder geval wel hoe die alle aandacht op zich gevestigd kan krijgen.
 
Daneman
 
2
6 december 2022 om 14:37
Beetje misplaatst als je zelf de het grootste counterploegje bent. Totaal tegen de waarden en spelprincipes van de ware Hollandse School in. Oranje speelt het minst des Oranjes van alle deelnemers. Een eventuele WK winst doet me dan ook niks. Net als ik aan de EK winst van Griekenland geen waarde hecht.
 
brabielim
 
0
6 december 2022 om 14:46
Ik zie ons ook liever in 2026 wereldkampioen worden. Nu behaal je dan je eerste wereldbeker met lelijk voetbal, in de winter en in Qatar.
 
Joga_Bonito10
 
2
6 december 2022 om 15:17
Wat een hoogmoed hier jegens Argentinie en Brazilie. 2x en 5x wereldkampioen. En dat uit de mond van een land dat bekend staat als de losers: 3x finale en 3x verloren. Ken je plek, hou je bek en laat het op het veld zien. Ik hoop dat Argentinie ze eruit knikkert, maar Brazilie mag het ook doen is mij nu om het even.
 
brabielim
 
2
6 december 2022 om 15:50
Ja ongelofelijk! Messi is een opa en Brazilië een counterploegJE. Wat schaam ik mij soms voor mijn landgenoten.