Ook Marokkaanse bondsvoorzitter keert zich nu volledig tegen Ziyech
Zondag, 2 januari 2022 om 07:37

De situatie van Hakim Ziyech bij de nationale ploeg van Marokko lijkt almaar uitzichtlozer te worden. De middenvelder annex aanvaller van Chelsea leeft al enige tijd in onmin met bondscoach Vahid Halilhodzic, maar lijkt het nu ook helemaal te hebben verbruid bij Fouzi Lekjaa. De voorzitter van de Marokkaanse voetbalbond heeft bij een lokale radiozender zijn onvrede geuit over de houding van Ziyech.

De naam van Ziyech kwam de afgelopen weken weer veelvuldig voorbij, toen bekend werd dat hij niet is opgeroepen voor de Leeuwen van de Atlas om deel te nemen aan de Afrika Cup. Ziyech en Halilhodzic kunnen al enige tijd niet door één deur. De trainer beticht Ziyech een gebrek aan discipline en dus gaat het landentoernooi net als in 2017 aan de neus van de Chelsea-speler voorbij. Destijds werd hij links laten liggen door toenmalig bondscoach Hervé Renard. "We hebben toen besloten om hem de tijd te geven, om met een nieuwe gemoedstoestand terug te keren", aldus Lekjaa.

De bondsvoorzitter ziet echter dat er weinig veranderd is. "We hadden verwacht dat Hakim een speler zou zijn die het nationale team bij de hand zou nemen en naar overwinningen zou leiden, en niet een speler die wacht tot hij de bal ontvangt, zonder daar moeite voor te doen", aldus Lekjaa bij de regionale omroep. "Op details wil ik verder niet ingaan." Halilhodzic verwijt Ziyech onder meer dat hij te laat komt, weigert om te trainen en weigert om te spelen. De laatste keer dat de ex-Ajacied in actie kwam voor zijn geboorteland was op 12 juni in de vriendschappelijke interland tegen Burkina Faso.

Vorige week werd de 25-koppige selectie van Marokko bekend voor de Afrika Cup. In tegenstelling tot Ziyech en Noussair Mazraoui behoren Souffian El Karouani (NEC) en Zakaria Aboukhlal (AZ) wel tot de selectie voor het toernooi in Kameroen. Verder selecteerde Halilhodzic verschillende bekende namen, onder wie Sofyan Amrabat, Yassine Bounou, Munir El Haddadi en Youssef En-Nesyri. De Afrika Cup gaat op 9 januari van start, de finale is op 6 februari. Marokko neemt het in de groepsfase op tegen Ghana, Gabon en de Comoren.

Meer nieuws
   
08:46
08:46
Sam Beukema én Joshua Zirkzee kunnen absolute droomtransfers maken
0
   
07:30
07:30
Ronald de Boer ziet man zonder interlands graag meegaan naar EK met Oranje
9
   
07:00
07:00
De EK-selectie van Italië: dit zijn de spelers die kans maken
19
   
23:55
23:55
Clarence Seedorf: van wereldster tot onbegrepen fenomeen in Nederland
112
   
23:48
23:48
Real Madrid schiet worstelende Karim Benzema uit het niets te hulp
10
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (166)

 
adjx
 
58
1 januari 2022 om 19:35
Had hij maar voor Nederland gekozen..
 
HijNiet!
 
155
1 januari 2022 om 19:42
Tja, de ironie wil dat hij juist bedankt heeft voor Nederland vanwege akkefietjes met de (assistent-)coach. Ziyech is een uitstekende voetballer maar als je zo vaak botst met een trainer ben ik toch geneigd te denken dat Ziyech het probleem misschien toch wat dichter bij zichzelf moet zoeken.
 
Sirius
 
58
1 januari 2022 om 19:49
Als alles goed gaat is er niets aan de hand, maar als dingen niet gaan zoals hij wil kan hij weleens voor problemen zorgen. Het vreemde is alleen dat het hier discipline betreft en een gebrek aan discipline of inzet heb ik bij Ziyech eigenlijk nooit gezien. Ik vraag me dus af wat er zich precies heeft afgespeeld.
 
Shorty1991
 
83
1 januari 2022 om 19:59
Ziyech heeft, zeker in het begin van z'n carrière, nogal eens last gehad van misplaatste trots. Stelde zich meer dan eens op als een dwarse tiener. Maar zoals Sirius al zegt: Ziyech is nog nooit te betrappen geweest op te weinig discipline of inzet.
 
Vernon
 
19
1 januari 2022 om 20:55
In mijn ogen was de discipline pas echt top onder Ten Hag, en dan ook niet gelijk aan het begin. Dat kwam pas halverwege ofzo. Het zou best kunnen dat Ziyech gewoon een klik moet hebben met de trainer, en dat dat met lang niet alle trainers het geval is. Bij Twente weet ik nog goed dat hij met afstand de beste was, maar hij deed wel rare uitspraken toen, over teamgenoten enzo. Daar zat het ook nog niet helemaal goed.
 
Japie_Krekel
 
21
1 januari 2022 om 21:25
Dat kan allemaal kloppen maar dat zijn nog steeds geen dingen die wijzen op een gebrek aan discipline imo
 
Sirius
 
9
1 januari 2022 om 22:25
@vernon - Het vreemde bij FC Twente was vooral dat hij zich schaarde achter een assistent die alles lekte naar de pers, er als hoofdtrainer werkelijk niets van gebakken heeft en dat zo slecht heeft benaderd dat zelfs de fans klaar met hem waren. Dat terwijl hij de absolute smaakmaker was met cijfers waar zelfs Ruiz een beetje jaloers op zou worden. De ene noemt het 'eerlijk' of 'een eigen mening hebben', maar er zijn genoeg spelers met een eigen mening die nooit dergelijke problemen hebben met supporters en achterban. Ziyech is gewoon een lastig persoon als dingen niet gaan zoals hij wil. Ook in z'n eerste anderhalve seizoen bij Ajax waren er problemen tussen hem en de supporters.
 
tanger035
 
17
1 januari 2022 om 22:56
Discipline toont hij altijd in Europa bij z’n clubs. Maar bij Marokko toont hij weinig inzet helaas. Als ik naar ons buurland Algerije kijk mahrez geeft altijd 100% gaat vol de duels in ook tijdens uitwedstrijden in Botswana of Congo maakt hem niks uit. Dat gif wat mahrez heeft zie ik bij Ziyech niet
 
Vernon
 
3
1 januari 2022 om 23:16
@Sirius Ja de dingen die hij bij twente zei vond ik echt niet oke. Ik ben ook geen fan van de persoon Ziyech ofzo. Op andere momenten vond ik hem wel gewoon eerlijk. En toen er gedoe was met de Ajax-fans bleef hij professioneel. Maar het klopt dat er toch wel vaak gedoe is.
 
 
8
2 januari 2022 om 10:30
Het verwarren van eerlijkheid met botheid en tactloosheid is inderdaad best een veel voorkomend fenomeen tegenwoordig. Mijn zoontje is bijvoorbeeld ook heel eerlijk als oma vraagt of ze een kus krijgt en hij zegt nee oma is vies ik wil weg. Als je ouder bent dan 2 is het voor het welslagen van de samenleving echter handig om dat af te leren.
 
Vernon
 
0
3 januari 2022 om 11:35
Haha Migi, eens. Maar welke uitspraken van hem vind jij dan bot en tactloos? Ik kom niet verder dan de clown en wat dingen die hij bij Twente zei. Dat is niet goed, maar het is ook weer niet het einde vd wereld.
 
DeBers
 
32
1 januari 2022 om 19:35
Ach. Lekker boeiend. Dat geruzie tussen die kinderen. En de voetbal wereld is zo wispelturig als de pest. Voor je het weet zitten er nieuwe poppetjes ergens of hebben ze ineens een andere visie. Ik geloof het wel met dit kinderachtige moddergooien.
 
Sirius
 
33
1 januari 2022 om 19:50
Ziyech kan weleens lastig zijn als hij z'n zin niet krijgt, maar hij is gewoon een uitstekende voetballer.
 
Vernon
 
17
1 januari 2022 om 21:08
Ziyech is geen meeloper, hij heeft een mening, en daar ben ik het ook niet altijd mee eens. Maar hij zei ook gewoon toen hij bij Ajax kwam dat hij geen logo`s ging kussen enzo. Het is zijn werk. Dat kan ik als Ajacied erg waarderen. Geen stomme praatjes voor de buhne, geen fake clubliefde, gewoon eerlijk. En als voetballer heeft hij onder Ten Hag veel bijgeleerd. Van een goede speler werd hij een topspeler toen hij meer vuil werk ging opknappen. Dan hoef je niet te kunnen koppen enzo. Teamspeler zijn, vuil werk opknappen en twee goede wapens hebben is genoeg om in de top mee te draaien.
 
Soccer1000
 
32
1 januari 2022 om 19:37
Zoiets heet grootheids waanzin. Normaliter wil ik een verhaal van 2 kanten horen. Maar na de coach, nu de voorzitter en de spelers blijven ook stil zegt genoeg. Jammer want ziyech zou het markaanse team juist bij de hand moeten nemen en zorgen dat ze hoge ogen gooien op toernooien.
 
De Toekomst
 
29
1 januari 2022 om 19:47
Dat de spelers stil zijn zegt, zeker in dit geval, echt niks. Kijk hoe snel die bondscoach spelers afdankt om de kleinste dingetjes. Geen speler haalt het in zijn hoofd om bij deze trainer iets negatiefs over hem/zijn beslissingen in de media te zeggen...
 
Vernon
 
4
1 januari 2022 om 21:09
Kijk eens bij clubs waar een trainer ontslagen wordt. Tot het moment van het ontslag zijn de spelers stil. Na het ontslag komen ze opeens met verhalen. Die spelers houden gewoon hun bek dicht, die zouden gek zijn om hun nek voor een andere speler uit te steken. Hebben ze alleen zichzelf mee.
 
 
5
2 januari 2022 om 09:28
Blij dat hij niet voor NL koos, dan hadden wij nu een dissonant in Oranje
 
Vernon
 
1
2 januari 2022 om 10:30
@prem, waarom? Bij ajax was hij ook geen dissonant, maar een van de toppers. Misschien had hij een stuk beter gedijt onder Van Gaal en Koeman dan onder de coach van Marokko, waar nu de problemen spelen. En zo niet, dan roep je hem niet meer op.
 
HZ7-22
 
0
2 januari 2022 om 13:18
Nee want Depay, De Ligt en Frenkie doen het super.
 
Vernon
 
2
2 januari 2022 om 16:28
Er is een verschil tussen je vorm kwijt zijn en problemen veroorzaken.
 
Denn01
 
7
1 januari 2022 om 19:40
Als het waar is wat de voorzitter zegt dan heeft hij een punt. Maar ik vind dat ergens wel apart want bij de clubs waar Ziyech zit of heeft gezeten hoor ik nooit dat hij te laat komt of niet komt trainen of iets dergelijke. Dus het zou ook zomaar kunnen dat ze hem in een kwaad daglicht willen zetten zodat de publieke opinie ook tegen hem keert. Het verhaal dat Mazraoui of Ziyech geen water wilde drinken toen de coach zei dat ze dat wel moesten doen en de coach daardoor boos werd vond ik al erg vreemd. Dat bepaalt een speler zelf toch wel of hij water nodig heeft. Lastig oordelen als je van 2 kanten andere verhalen hoort.
 
tanger035
 
1
1 januari 2022 om 22:59
Ziyech bij clubs en Ziyech bij Marokko is een wereld van verschil.
 
HZ7-22
 
1
2 januari 2022 om 13:21
Ben jij erbij dan? Er is iets daar gebeurd, en ik snap die reactie van de bondsvoorzitter wel. Hij kan enkele dagen voor dr Afrika Cup niet de coach af zitten kraken, hij moet hem wel steunen. De Marokkaanse bondsvoorzitter heeft gesprekken ingelast met de coach wat betreft Mazraoui en Ziyech, hij wilde ze er dolgraag bij hebben, hier is die onbenul van een bondscoach niet op ingegaan.
 
Arnino
 
0
2 januari 2022 om 13:46
Volgens mij speelt die bij Chelsea nu ook niet de pannen van t dak..
 
Vernon
 
0
3 januari 2022 om 11:41
@tanger en dan het dus ook aan iets anders dan Ziyech liggen. Namelijk iets bij Marokko, of dat nou de coach is of niet. Ziyech is natuurlijk topcoaches gewend, en daar valt deze man niet in. Dat betekent niet dat hij hem een clown moet noemen, maar het betekent ook niet dat alles aan Ziyech ligt. Mazraoui zorgt echt nooit voor problemen, en die heeft het ook bij Marokko. Dat lijkt me geen toeval.
 
Denn01
 
34
1 januari 2022 om 19:47
Het Nederlands elftal zal sowieso niet meer kunnen. Maar als je hem bij Ajax zag dan was er echt niets mis met zijn discipline en vocht hij ook gewoon mee voor elke bal en was 1 van de betere spelers in het veld. Dus ik kan niet begrijpen waarom hij dat allemaal kwijt zou zijn bij een nationaal elftal en heb meer het idee dat er andere dingen spelen.
 
GoFast99
 
67
1 januari 2022 om 19:47
Toch ironisch dat uitgerekend dit Marokkaans elftal het WK haalde, maar Oranje niet. Over presteren gesproken. Haalt je betoog eigenlijk in 1 klap onderuit. En selectief een handjevol Marokkaanse spelers opnoemen maar als ik alle niet Marokkaanse spelers met dezelfde problemen moet opnoemen ben ik morgen nog bezig. Selectief brilletje op blijkbaar. Het is overigens Marokkaanse, dus niet "Marrokaanse", een zogenaamde `analiste` zou dat moeten weten.
 
ModricMagic
 
10
1 januari 2022 om 19:50
Ach Oranje heeft het toch nu gehaald. En normaliter is Nederland gewoon een beter voetballand dan Marokko. 1 WK missen alsof het gelijk het einde van de wereld is.
 
GoFast99
 
25
1 januari 2022 om 19:52
Dat we het nu wél hebben gehaald doet niks af aan het gemaakte punt. En wie precies doet alsof 1 gemist WK het einde van de wereld is?
 
Recoba87
 
3
1 januari 2022 om 20:32
@Tranquilo enigste speler die Nederland van Marokko wilt is Hakimi
 
Ducktaildo
 
2
1 januari 2022 om 20:33
In niets nog wel? Wellicht even de Fifa ranglijst erbij pakken, dan zijn wij toch al in iets beter.
 
FC-Legend
 
12
1 januari 2022 om 20:53
@Recoba87 Marokko heeft een betere keeper, Hakimi als wingback, Ziyech als CAM, zit ik zo al op 3 spelers (ken de selectie verder niet helemaal).
 
HZ7-22
 
0
2 januari 2022 om 13:25
Masina en Louza die het bij Watford ook naar behoren doen. Vind Masina beter dan Van Aanholt en heb Louza liever dan De Roon. Enige twee spelers die Marokko echt beter maken zijn Frenkie, Virgil en De Ligt, meer kaas kan ik er niet van maken.
 
Soccer81
 
14
1 januari 2022 om 19:49
@Klaas: Maar de voetballende kwaliteiten van ze zijn Nederlands toch?
 
Millonario
 
13
1 januari 2022 om 19:51
Je mag het zeker zeggen, want er zit zeker een grote kern van waarheid in wat je zegt. En Halilhodzic is eindelijk een coach die zegt 'genoeg is genoeg'. Dat is een coach naar mijn hart en wat Marokko nodig heeft. Spelers met karakters kweken, niet spelers die genot halen uit panna's en akka's uitdelen maar 0,0 efficient zijn. Jammer dat Ziyech het niet heeft opgepikt en dacht dat ie de Maradona van Marokko kon spelen, maar die vlieger gaat niet op. Een fantastische speler, maar hij moest beter weten. Flik dat dan bij Tuchel als je zoveel praat hebt.
 
 
2
1 januari 2022 om 20:25
Ik denk dat het voor de meeste Afrikaanse landen vooral pech is dat veel jongens met Europese roots voor dat land kiezen als ze uitzicht hebben op speeltijd. De meeste voetballers willen namelijk graag een glansrijke carrière en die heb je nou eenmaal eerder bij Frankrijk, Spanje of Nederland dan bij Marokko, Ivoorkust of Zuid Afrika. Bij Ziyech is het best zonde, want samen met Hakimi en Mazraoui hebben ze best wat goede spelers, maar goed, 2 van de 3 leven in onmin met de coach.
 
Vernon
 
21
1 januari 2022 om 21:17
"ik mag het misschien niet zeggen" Ja hoor, je mag het wel zeggen. Het is een vrij land. Dat het waardeloze, generaliserende vuiligheid is, dat mag ik dan vervolgens weer zeggen. Ziyech heeft bij Ajax laten zien over uitstekende discipline te beschikken. Op latere leeftijd leerde hij nog bij om meer vuil werk te verrichten. Daar kan iemand als Sneijder een voorbeeld aan nemen, bijvoorbeeld. Ook stikt de eredivisie van de Marokkaanse (en niet Marrokaanse) voetballers die hartstikke goed zijn. Er zijn er ook meer die succesvol Oranje hebben gehaald, Afellay bijvoorbeeld, maar ook Boussatta en Boulahrouz. Niks op die gasten aan te merken. Je kan op dezelfde manier roomblanke spelers van Oranje aanwijzen die niet als prof geleefd hebben, of naast het veld problemen hebben veroorzaakt. Maar veel succes met je oordeel over Marrokaanse voetballers.
 
ikbenjouniet
 
3
2 januari 2022 om 01:54
Maar je kan toch niet ontkennen dat er een kern van waarheid in zit? Deze spelers hebben vaket een discipline probleem, volgens mij was het boukhari die dat heel moois had uitgelegd, door de trots die ze met zich mee dragen. Nergens lees ik trouwens dat hij zegt dat deze spelers niet kunnen voetballen en dat het allemaal spelers met problemen zijn. Het feit wil gewoon dat, vooral in Nederland, dit soort spelers vaker negatief in het nieuws komen dan de , zo als jij ze liefkozend noemt, roomblanke spelers ( al vind ik dat dan weer een beetje een discriminerende opmerking maar dat is dan weer een heel ander onderwerp).
 
Vernon
 
9
2 januari 2022 om 10:21
Dat roomblanke was cynisch, als reactie op de originele discriminerende opmerking. En ja, ik kan en ga het zeker ontkennen: ik ontken het. Ja, er zijn spelers met Marokkaanse achtergrond die disciplineproblemen hebben. Maar ik denk dat dat er verhoudingsgewijs minder zijn dan iedereen denkt. Hoe sluimerende discriminatie werkt, is dat de media en het publiek in meerderheid "hollands" zijn. Dus die willen graag ook "hollands" gedrag zien. Als er dan een speler met een Marokkaanse achtergrond is, die anders doet dan anderen, dan wordt daar snel een stickertje opgeplakt. Ziyech vind ik een mooi voorbeeld. Altijd fit, altijd met zijn vak bezig. Hij heeft alleen een mening en die uit hij. Dan zeggen we dat hij disciplinaire problemen heeft. Terwijl die mening helemaal niet erg is. Ja, wat hij over de bondscoach gezegd heeft, is stom. En in het verleden bij Twente. Maar dat is het wel. Als ik dat vergelijk met een Sneijder, met een Noa Lang, met allerlei spelers, zoals die gast bij Heracles die zijn kont tegen de krib gooide, met een Hyballa die belachelijk gedrag vertoont, met die Belgische voetballer in Italie (ben zijn naam even kwijt), met ontelbare voetballers op de Europese velden die met smerige trucs onder hun contract uit proberen te komen, dan kan ik alleen maar constateren dat er heel veel voetballers zijn die problemen veroorzaken. Alleen bij Marokkanen maken we lijstjes met namen.
 
marocberkane
 
35
1 januari 2022 om 19:44
Ik ben blij dat we dan definitief van Ziyech af zijn. Ook voor de supporters was het al langer duidelijk dat hij zichzelf boven de groep plaatste en last had van misplaatste vedetteneigingen. Dat wordt nu dus ook bevestigd door de bondsvoorzitter.
 
Sirius
 
20
1 januari 2022 om 19:52
Ziyech is dan ook wel met afstand de beste speler aan Marokkaanse zijde. Wat is er eigenlijk gebeurd tussen Ziyech en deze bondscoach? Ik volg de Marokkaanse ploeg niet. Ik heb wel wat gelezen over deze kwestie, maar dat leek me geen reden om een speler niet meer bij de groep te halen.
 
Soccer81
 
28
1 januari 2022 om 19:53
Hakimi speelt golf.
 
son18796
 
11
1 januari 2022 om 20:06
Hakimi is een goede rechtsback idd. Een Betere op zijn positie loopt er waarschijnlijk ook niet. Maar Ziyech is qua goals/assists en het creëren van kansen wel de beste/belangrijkste speler van Marokko. Valt niet te ontkennen. Je kan ook een rechtsback totaal niet vergelijken met een aanvallende middenvelder / rechtsbuiten
 
marocberkane
 
31
1 januari 2022 om 20:07
Of hij de beste speler is, betwijfel ik. Hakimi behoort namelijk i.t.t. Ziyech tot de absolute wereldtop, maar die weet zich wel gewoon normaal te gedragen. Wat er precies is voorgevallen weet ik niet, wel dat het te maken heeft met Ziyech die dacht zelf te mogen bepalen wanneer hij zich meldt. Dus of hij de beste speler is, of niet, dat geeft hem geen vrijbrief om zijn eigen regels op te stellen. Maar ik ergerde me al kapot aan het gedrag van Ziyech bij het nationaal elftal. Ongeintereseerd sjokken over het veld, gebaartjes naar teamgenoten, elke vrije trap opeisen om hem vervolgens huizenhoog over te schieten, met als klap op de vuurpijl de Africa Cup waarin hij dramatisch speelde en vervolgens weigerde de Marokkaanse pers te woord te staan.
 
Soccer81
 
10
1 januari 2022 om 20:12
@son: je hebt mijn punt bevestigd. De spelers kun je niet vergelijken omdat ze op andere posities spelen. Dus kun je ook niet zeggen dat Ziyech met afstand de beste is omdat hij assists en goals creëert. En Ziyech van de afgelopen interlands, is totaal niet de beste speler.
 
son18796
 
5
1 januari 2022 om 20:26
Hij is wel de belangrijkste speler qua creëren van kansen. Je spreekt nu ook jezelf tegen. Je noemt Hakimi de beste speler. Maar je kan ze totaal niet vergelijken met elkaar.
 
Soccer81
 
8
1 januari 2022 om 20:36
Ik heb nergens gezegd dat hij de beste speler is. Ik zei Hakimi speelt golf, maw: ziyech is niet met afstand de beste speler. Ik volg alles van Marokko, ziyech is ook met assists en doelpunten de laatste tijd niet de beste speler.
 
son18796
 
2
1 januari 2022 om 21:08
Ziyech doet de laatste tijd ook niet mee. En als die meedoet creëert die altijd wel kansen voor medespelers.
 
Salerno1919
 
1
1 januari 2022 om 21:56
Nee voetbal!
 
Soccer81
 
3
1 januari 2022 om 23:01
Bij Marokko is hij gewoon slecht geweest zijn laatste paar wedstrijden.
 
nattekano
 
9
1 januari 2022 om 19:52
Ik meen ook dat de gehele Marokkaanse ‘Entourage’ rond het elftal niet heel rouwig is om het feit dat Ziyech niet geselecteerd wordt. Hij is niet de allerbeste van het team, gedraagt zich daar wel naar heb ik begrepen. Nou ja, in ieder geval sund voor hem dat hij er niet bij is..
 
Tijger-wit
 
15
1 januari 2022 om 20:00
Bij elke ploeg waar deze jongen zit is het gezeur of gezeik, of het nou Heerenveen, Twente, Ajax, Chelsea, NL 11tal, Marokaas 11tal. Zou het misschien eens een keer aan meneer zelf liggen of schuiven we het weer af op een moeilijk karakter? Ik ben in ieder geval blij dat dit gezeik niet bij ``ons`` NL team is.
 
son18796
 
20
1 januari 2022 om 20:08
Haha Ziyech heeft nooit gezeik gehad bij Chelsea of bij Ajax met de trainer of spelers. Dus waarom moet je onzin verkondigen?
 
Recoba87
 
11
1 januari 2022 om 20:36
Bij Ajax met het publiek die gingen hem uitfluiten,dat zegt niet veel dat doen ze bij Ajax wel vaker met hun eigen spelers begin van het seizoen ook al met Haller .
 
son18796
 
1
1 januari 2022 om 21:00
Haha ga je nou serieus. Dit gebruiken om Ajax supporters te bashen? Het gaat hierom Ziyech en zijn “slechte gedrag”
 
Sirius
 
6
1 januari 2022 om 23:25
Hij heeft het niet specifiek over spelers of trainers, maar Tijger-wit heeft gewoon een punt. Bij Heerenveen, FC Twente en in z'n eerste anderhalf jaar Ajax joeg hij de supporters tegen zich in het harnas, bij het Marokkaanse elftal zijn er overduidelijk problemen, rond zijn interlandkeuze is veel te doen geweest. Bij Chelsea is hij simpelweg niet groot genoeg om dat gedrag te uiten. Als er zo vaak iets te doen is omtrent je persoon, is het wel tijd om eens goed in de spiegel te kijken. Een eigen mening hebben is prima; er zijn immers genoeg spelers die dat hebben en nooit echt gezeur hebben. Bij Ziyech gebeurt het dermate veel dat je onmogelijk externe factoren de schuld kunt blijven geven. Ziyech kan gewoon een lastig persoon zijn, zoveel is duidelijk.
 
 
3
1 januari 2022 om 20:18
Jammer voor em. Zit zich zelf toch een beetje in de weg heb ik het idee. Hoop voor em dat het een keer goed komt.
 
Soccer81
 
2
1 januari 2022 om 20:33
Ik heb net het audiofragment beluisterd. De voorzitter zegt: we hadden bij zijn terugkomst (na onenigheid met Renard) verwacht dat hij het team bij de hand zou nemen. En niet dat zijn ploeggenoten zich rot rennen en hij de bal opeist bij zijn medespelers om daarna ermee te doen wat hij wil.
 
nrvier
 
0
2 januari 2022 om 08:56
Maar dat is geen reden om hem niet op te roepen, daarvoor zet je hem reserve.
 
Soccer81
 
0
2 januari 2022 om 12:12
Maar dat is enkel datgene wat de voorzitter bekend heeft gemaakt. Er is meer gebeurd dan alleen dat.
 
Voetbalvader_
 
1
1 januari 2022 om 20:39
Is er al iemand die even het algemene voetbal wetboek erop heeft nageslagen om te kijken of er mogelijkheden zijn tot switch van nationale ploeg wanneer je om disciplinaire redenen niet meer mag en gaat uitkomen voor je huidige nationale ploeg?
 
Vernon
 
1
1 januari 2022 om 21:19
Ja, dat kan helaas niet. Er zijn alleen wat regels voor jeugdspelers veranderd geloof ik, dat ze na 1 of 2 wedstrijden toch nog kunnen switchen. Maar voor Ziyech is het definitief voorbij.
 
Sirius
 
3
1 januari 2022 om 23:27
Dat moet je helemaal niet willen. Hij heeft z'n keuze een aantal jaren geleden gemaakt. Wat moet je met gelegenheidsinternationals?!
 
Vernon
 
0
2 januari 2022 om 16:32
Ik vind het nog wat anders dan bij de Kalou broers bijvoorbeeld. Ziyech heeft twee nationaiteiten, en is in NL opgegroeid. Dan kiest hij voor Marokko, maar hij is gewoon ook nog Nederlander. Ook nu hij in Engeland zit, anders dan Salomon Kalou toen die naar Chelsea kon. Die was Nederland direct vergeten. Maar goed, de manier waarop hij zijn keuze maakte was naar. Dus ik ben er ook niet heel rouwig om. Denk alleen dat hij heel goed zou passen bij oranje.
 
Bereta
 
1
1 januari 2022 om 20:46
Volgens mij ligt het groten deels aan de cultuurverschillen. Ziyech voelt zich wellicht niet 100% Nederlands, maar hij zou nu ook wel beseffen dat hij niet 100% Marokkaanse is. Hij is uiteindelijk in een land geboren en opgegroeid waar een cultuur heerst waar je niet zomaar toegeeft aan gezag, dat zit in je en na een bepaalde leeftijd krijg je dat ook niet meer uit.
 
marocberkane
 
18
1 januari 2022 om 20:53
We kunnen wel allemaal excuses blijven verzinnen voor Ziyech, maar van de huidige selectie van Marokko is het overgrote merendeel niet geboren in Marokko. Toch kunnen die zich wel allemaal gedragen.
 
Bereta
 
1
1 januari 2022 om 21:57
Volgens mij gaat het meer om jezelf niet zomaar neerleggen als er (vanuit jouw perspectief) iemand onredelijk is richting jouw. Ik las laatst het verhaal van Mazraoui en dat komt ook op hetzelfde neer. En dit is niet als excuses bedoelt, maar Ziyech heeft zich bij zijn clubs toch nooit echt misdragen? Ik kan naast Afellay geen andere Nederlands Marokkaanse voetballer noemen met meer discipline.
 
marocberkane
 
8
1 januari 2022 om 22:21
Ik ben het er niet mee eens dat Ziyech zich niet eerder misdragen heeft. Bij Heerenveen had hij ruzie met Van Basten en bij Twente met de clubleiding. Daarnaast stak hij bij Twente een middelvinger op naar het publiek en is hij bij Ajax zelfs een keer fysiek aangevallen door supporters. Ook heeft hij ook meerdere keren gedoe gehad met de media, die hij weigerde te woord te staan. En ook de vorige bondscoach van Marokko liet hem om disciplinaire redenen buiten de selectie. En dat er geen Marokkaans-Nederlandse speler is met meer discipline is dan Ziyech ben ik dan ook niet met je eens. Recente voorbeelden zijn o.a. Sofyan en Nordin Amrabat en El Ahmadi.
 
Vernon
 
0
3 januari 2022 om 11:46
En iets langer geleden Boulahrouz en Boussatta. Voorbeeldprofs.
 
Sirius
 
2
1 januari 2022 om 23:29
Dat Marokkaanse elftal bestaat veelal uit spelers die elders geboren zijn. Dat mag geen excuus zijn. Er zijn gewoon te vaak incidentjes omtrent zijn persoon. Ziyech kan een lastige zijn als dingen niet gaan zoals hij het wil. Daar komt hij in de Eredivisie mee weg zolang hij levert, maar in Engeland of bij een nationale ploeg staat geen enkele speler ergens boven. Als ik dan de reacties lees van de Marokko-volgers hier, komt hij er ook niet goed vanaf.
 
Demiddenstip
 
0
1 januari 2022 om 20:47
Hij wil op details niet ingaan, tsjaa wat ben jij voor een voorzitter dan? je moet juist met een overtuigend verklaring komen ipv een zo n uitleg die ik eerder van de coach verwacht dan een voorzitter van de bond!
 
Vernon
 
2
1 januari 2022 om 21:20
Ja precies, dat deed die trainer ook al eerder. Eerst wat vileine dingen zeggen, en dan zeggen dat je niet via de media wil praten, zoiets. En nu die voorzitter weer. Het is vage praat, niemand is er verder bij, dus we weten niet wat er gebeurd is. Ik vind het vooral zonde, goede spelers die niet meer voor een land uit kunnen komen.
 
tanger035
 
10
1 januari 2022 om 21:03
Don Fauzi Lekjaa is een baas, hij weet precies wat er aan de hand is en hij gaat niet zwijgen. Sinds Don Fauzi Lekjaa aan het roer is bij Marokko staan we in de top30 fifa wereldranglijst en daarnaast is er ook veel meer discipline gekomen. Dima maghrib ??
 
Demiddenstip
 
1
2 januari 2022 om 04:52
De lagere elftallen hebben nooit zo slecht gepresteerd in Afrika als onder deze voorzitter en vrees dat ook in deze Afrika cup niet veel geklaard zal worden.
 
tanger035
 
11
1 januari 2022 om 21:08
Ziyech is gewoon een arrogant mannetje altijd al geweest hij heeft ook problemen gehad met de vorige Bondscoach, en met René Hake bij Twente, en met Marco van Basten bij Heerenveen. Het kan niet dat het aan alle 4 de trainers ligt. Ziyech heeft de huidige bondscoach uitgemaakt voor clown op zijn Instagram met miljoenen volgers. Zeer onprofessioneel en hij zou nooit Tuchel voor clown durven uitmaken omdat die hem nooit speelt. Als hij dat doet staat hij dezelfde dag nog op de transferlijst. Als hij bij Marokko grote bek geeft moet hij dat ook bij Chelsea doen dan is hij een man.
 
Vernon
 
8
1 januari 2022 om 21:21
Maar misschien vindt hij de bondscoach wel een clown, en Tuchel niet? Was dat al bij je opgekomen?
 
tanger035
 
4
1 januari 2022 om 22:52
Ja dus alsnog is dat toch niet netjes om te zeggen over de bondscoach op social media, het is zeer onprofessioneel dat is gwn een feit. Als hij het een clown vind hou dat gewoon lekker binnen je vriendengroep.als Voorbeeld Pogba vond Mourinho ook een clown maar hij is niet zo kinderachtig om dat te plaatsen op Instagram.
 
Vernon
 
0
2 januari 2022 om 10:13
Ja, dat ben ik met je eens. Maar ik reageerde op dat hij niet zou "durven". Hij durft wel, want hij heeft het bij de bondscoach al gedaan. Stom en onprofessioneel, ben ik zeker met je eens. Maar durven doet hij wel. Overigens vind ik de bondscoach en de voorzitter ook onprofessioneel reageren. Die brengen zelf ook dingen naar buiten om steun bij het publiek te krijgen. Dus die doen net zo goed mee aan het social media spelletje.
 
Soccer81
 
1
2 januari 2022 om 12:15
Hij durft het bij Marokko omdat hij daar status heeft. Bij Chelsea heeft hij nog niet de status en als Chelsea je niet meer laat spelen en op de bank of bij de reserves laat aan rommelen dan is het bye bye carrière. Ja, hij durft maar wel bedacht bij wie. Bij Tuchel zou hij dit nooit doen.
 
Leeeuwen
 
4
1 januari 2022 om 23:06
Toch jammer want in de periode na de verzoening met Renard heeft Hakim hele goede wedstrijden gespeeld voor Marokko, gedisciplineerd en inzet. Maar na de Afrika cup van 2019 is het bergafwaarts gegaan. Waar het aan ligt? Ik denk het wel te kunnen plaatsen Want na die Afrika cup hebben een boel belangrijke spelers een punt achter hun interland carrière Deze spelers zoals el Ahmadi, Boussoufa, en Benatia bepaalde de hiërarchie in groep en toonde leiderschap. Elke speler die niet volledig gaf op het veld werd door hen aangesproken. Bovendien had Hakim heel veel respect voor een el ahmadi en Boussoufa. Andere spelers die hoog hiërarchie lijst stonden zoals Nordin Amrabat, Belhanda en Dirar werden opgegeven moment niet meer opgeroepen. Uiteindelijk was Hakim die hoog in de pikorde kwam te staan maar dat heeft geleid tot diva gedrag ipv leiderschap en verantwoordelijkheid. Op dit moment ontbreekt de hiërarchie in de groep. Met alle respect een Saiss kan dat niet in zijn eentje en bovendien is hij een stille leider ipv uitgesproken in de groep. Er moeten meer karakters in de groep ookal zijn ze op dit moment enorm getalenteerd denk ik dat op cruciale momenten niet de slag winnen. Deze Afrika cup zal denk ik ook voor Marokko een moment zijn om verder ervaring op te doen. Hopelijk staat iemand op zoals Boussoufa, 1 iemand die vaak uitgekotst werd maar achteraf enorm belangrijke pilaar is geweest.
 
Vernon
 
0
2 januari 2022 om 13:10
Vind het wel een goeie uitleg, het klinkt aannemelijk. Maar dan heeft de bondscoach dus ook niet dat leiderschap? Lijkt er in elk geval niet op.
 
Nederturk
 
9
1 januari 2022 om 23:38
Vind het prachtig dat het Marokkaanse elftal hier een grens stelt, hoe goed Ziyech ook kan voetballen. Zouden ze ook bijvoorbeeld met Ezzelzebi of eerder met El Haddadi moeten doen. Het is graag of niet jongens. Zou het Turkse elftal ook van kunnen leren. Het is echt bizar hoe respectloos sommige jongens zich gedragen tegenover het land waar ze oorspronkelijk vandaan komen omdat ze goed tegen een balletje kunnen trappen.
 
Sirius
 
0
2 januari 2022 om 16:52
Ik vind dat wel een beetje te makkelijk. De meeste jongens die hier geboren zijn komen misschien eens per jaar een paar weken als ze niet voor de nationale ploeg zouden spelen. Er zijn niet alleen maar voordelen door Europa af te scouten naar spelers met een dubbel paspoort. De keerzijde van die medaille is dat die spelers wellicht ook minder binding hebben omdat ze elders zijn geboren en getogen. Overigens vind ik het sowieso te kort door de bocht om het dan gelijk op een `gebrek aan respect jegens het land waar ze roots hebben` te gooien. Een nationaal voetbalelftal is nog altijd wat anders dan de essentie van een land. In het geval van Ziyech: Ik meende ooit eens gelezen te hebben dat hij de taal nauwelijks sprak. Dat zal inmiddels wel verbeterd zijn, maar goed...
 
brabant1970
 
3
2 januari 2022 om 00:08
Blij dat hij niet voor Nederland heeft gekozen. Meerdere malen ontmoet. Bij Heerenveen was het een aardige jongen. Daarna nam de arrogantie alleen maar toe.
 
Vernon
 
1
3 januari 2022 om 11:49
Heb je hem ook na Heerenveen nog ontmoet? Ik heb wel vaker van dichtbij gehoord dat spelers in het echt heel anders zijn dan voor de camera.
 
krosto1
 
2
2 januari 2022 om 02:09
Wat domme voorzitter hebben we in huis . Hij volgt als een makke schaap de domme herder ( trainer) Ligt het aan ziyech, Of heeft hij nog meer problemen met o a. Ziyech Mazraoui, belhanda, n.amrabat, belhanda , amine harit.... Allemaal zitten ze verkeerd volgens de pers???? Ik hoop dat ze tot aan de 1/8 finale stranden Geen visie, selectie, opstelling, systeem niks nada
 
 
0
2 januari 2022 om 08:56
Geweldige voetballer met verkeerde uitstraling, lichaamshouding.
 
hoogdrukzetten
 
0
2 januari 2022 om 10:19
Wat ik hier enpassant in een bijzin lees is dat mazroui niet naar de africacup gaat en dat is voor Ajax wel heel fijn met wedstrijden tegen Utrecht en psv op komst!
 
CorOosterbroek
 
0
2 januari 2022 om 21:54
Gewoon iemand die zijn intelligentie en zijn voetbalcapaciteit overschat. Ik dacht nu wel dat hij met beide benen op de grond is komen te staan gezien het feit dat hij nauwelijks kan meekomen in de premier league. Hij is niet voor niets wisselspeler. Helaas blijft hij in zijn misplaatste gedragingen als lastige vedette. Hij heeft totaal geen uitstraling als vedette. kortom ik kan.mij voorstellen dat Marokko hem zo langzamerhand uitkotst.