'Oude mensen zeggen: eSports is geen voetbal, ga toch buitenspelen!'
Donderdag, 24 mei 2018 om 18:52

De eDivisie zit erop en Dani Hagebeuk mocht aan het eind van de rit de schaal omhoog tillen.
Voetbalzone was als digitale mediapartner dit jaar nauw betrokken bij de strijd om het virtuele landskampioenschap en maakte op de finaledag de balans op met verschillende kopstukken uit de competitie. Wat waren de hoogtepunten, hoe heeft de eDivisie zich ontwikkeld en waar speelt Tony Kok volgend jaar nu FC Twente gedegradeerd is?

Meer nieuws
   
00:16
00:16
Van der Meijde: 'Wat een fantastische speler! Die moet Ajax meteen halen'
4
   
23:53
23:53
Kieft openbaart kwetsend bericht dat hij van Marco van Basten kreeg
4
   
23:15
23:15
'Antony beledigt Ten Hag in groepschat van Man United met drie woorden'
51
   
23:00
23:00
Ajax gaat op zoek naar een rechtsbuiten: 10 potentiële kandidaten op een rij
38
   
22:54
22:54
Manchester United wordt vernederd en gaat keihard onderuit bij Palace
76
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (39)

 
Mursie
 
219
23 mei 2018 om 19:19
Dan hebben oude mensen gelijk
 
Alibonbali
 
45
23 mei 2018 om 19:47
Appels en peren. Voetbal kijken is geen voetbal spelen. Ga dus maar buitenspelen.
 
Waagplein
 
4
24 mei 2018 om 10:00
Je bent dan in ieder geval wel buiten...
 
PabloPiatti
 
17
24 mei 2018 om 11:28
Wat jij doet is ook appels en peren vergelijken, want voetbal kijken is inderdaad geen voetbal spelen... Maar als ik op zondagmiddag met mijn vrienden voetbal zit te kijken dan doen wij dat ook niet in competitie verband met live coverage, en noemen wij onszelf al helemaal geen Watch-Sporters of wat dan ook. Daar komt de opmerking nou juist vandaan, het voordoen als een sport terwijl er simpelweg gegamed wordt.
 
stengun
 
94
23 mei 2018 om 19:28
ik ben met mijn 24 jaar niet heel oud ofzo, maar Esports is geen Voetbal! ga lekker naar buiten Ik snap de aantrekkingskracht van Twitch, ik kijk zelf ook wel eens streams. als ontspanning. Maar vind met name de Edivisie echt compleet waardeloos met alle wereldsterren die bij Eredivisieclubjes spelen (bijvoorbeeld Bale bij Roda ofzo) FUT is sowieso een enorm doorgeslagen cash-grab van EA geworden, er gaan miljarden per jaar in om in die ellende, ik zou het echt mooi vinden als de EU echt het gaat zien als Gokken. dan is het namelijk snel afgelopen
 
AjaxNL!
 
50
23 mei 2018 om 19:47
Met mijn 18 jaar ben ik nog jonger. Zelf speel ik ook fifa en fut, maar ik vind esports ook niks aan. Toen ik 12 ofzo was speelde ik lekker buiten of met lego etc. Dit stimuleert alleen maar meer kinderen om hele dagen te gamen, en EA doet het alleen maar voor het geld. En ja, speel dan met de echte spelers van de teams, nu kan elke club kampioen worden zolang ze maar een beetje fifa kunnen. Het is maar een spelletje, maar het wort gewoon te serieus. Esporters die elkaar zitten te irriteren, serieus commentaar alsof het de CL finale is, laat het wat mij betreft gewoon een leuk spelletje blijven voorin je vrije tijd.
 
Larykoek
 
15
24 mei 2018 om 10:12
Ik vindt esports van voetbal niks aan maar bijvoorbeeld counter strike vindt ik wel mooi om te zien. Maar dat wordt toch redelijk lastig om buiten te doen behalve in amerika dan
 
ShadowzFR
 
1
24 mei 2018 om 18:50
Inderdaad, Als er nu eens echt alleen spelers van de club gebruikt mogen worden. En ook als er in het echt blessures zijn, Dat die dan ook nageleefd moeten worden. Zou het iniedergeval intressanter maken. Iedereen kan met ronaldo scoren
 
candela23
 
40
23 mei 2018 om 19:30
Probleem is, ik kijk niet want ik vind dat je moet spelen met de spelers ter beschikking, Beugelsdijk bij ado, Lozano bij psv. en ja, als ajax betere spelers heeft dan Nac,dan is het maar zo. dat is de uitdaging. Ik vind et niks dat Neymar bij willem 11 Speelt of dat ik opeens Griezmann zie scoren bij heerenveen. Daarom heb ik nog nooit gekeken en zal ik dat ook nooit doen. overigens ook minachting naar de echte betaaldvoetbal spelers, die niet eens gespeeld worden door de gamers.
 
DefisDre
 
3
24 mei 2018 om 00:02
Nee, als je met Beugelsdijk bij ADO speelt is er juist helemaal niks meer mee aan. Iedereen moet een gelijke kans krijgen om een zo sterk mogelijk team samen te kunnen stellen. En ja, dan is het 'echte' voetbal ook niet zo. Maar dit is dan ook niet echr.
 
Waagplein
 
11
24 mei 2018 om 10:02
Het is daarom voor de echte voetbalfan niet echt iets om je aan te relateren vrees ik. Ik ben best een behoorlijke voetbalfan, maar ik kijk nooit naar die Edivisie, juist omdat ik het belachelijk vind met al die spelers die niet daadwerkelijk bij de clubs rondlopen.
 
EdoGillissen
 
3
24 mei 2018 om 10:25
Dan pas je in het spel toch het niveau van de spelers aan? Dan maak je Beugelsdijk gewoon net zo goed als De Ligt. Probleem opgelost. Griezmann bij Heerenveen, wat ik hierboven las, dat slaat inderdaad nergens op.
 
Baabman
 
2
24 mei 2018 om 11:13
Mensen hierboven lijken het spel niet te snappen. De reden voor de gelijkwaardige teams zit hem juist in het tactische en mentale aspect. Het hoort niet af te hangen van de handicaps waar je mee moet spelen, hetzelfde zou zijn als de spelers van ado bijvoorbeeld met 10 kilo op hun rug moeten lopen omdat ze minder zijn dan o.a psv. Met andere woorden de gamer kan niets doen aan de conditie en vaardigheden van zijn team. Als je alle spelers de zelfde statistieken zou geven, gaat de creativiteit van teams en specialiteit van spelers weg. Er zit meer achter esport dan mensen hier beseffen, i.p.v je eigen taak goed uitvoeren bij voetbal, moet je dat van alle spelers doen en dat ook nog eens veel sneller, naast de opstelling en tactiek bepalen. Natuurlijk word je er niet zo moe en fit van als echt voetbal maar een beetje respect vind ik wel op zijn plaats.
 
JulesArts
 
6
24 mei 2018 om 11:36
@Baabman Het idee van Esports is opgezet om kinderen die van voetbal houden meer verbonden te laten worden met de sport op een creatieve wijze en een wijze die past bij de jeugd van tegenwoordig, in dit geval Esports.Door de Esporters spelers te laten kiezen die helemaal niet in de Eredivisie spelen en ook niet bij hun club, wordt er een vertekend beeld gegeven aan de doelgroep door met bijv. Bale bij ADO te spelen. Het secundaire doel is om kinderen in contact te laten komen met de club, en als ze vervolgens denken (Omdat ze te veel Esports hebben gespeeld) dat Bale bij ADO speelt dan is dit doel behoorlijk mislukt. Hiernaast is het toch terecht dat ADO met slechtere spelers hoort te spelen dan psv? Dit is in de eredivisie toch ook? Waarom moet je er dan een belachelijk concept van maken waarin iedereen de beste spelers kan kiezen?
 
ShivaGizmo
 
2
24 mei 2018 om 11:55
En dan nog te bedenken dat ze door clubs betaald worden zonder dat er ook maar 1 speler van de betreffende club op het veld staat, ik heb er echt niks mee. Vind het maar een triest gebeuren op deze manier, zou misschien iets kunnen worden dat wanneer je voor bijvoorbeeld Zwolle speelt je ook echt alleen uit hun selectie kunt kiezen ipv dat je Ronaldo of Messi bij Zwolle ziet. Lachwekkend gewoon
 
Discpriest
 
12
23 mei 2018 om 19:35
Het is een laagdrempelig platform waar zeker wel enige kunde nodig is om op een behoorlijk niveau te beheersen, net zoals de gangbare e-sport games waar veel geld mee valt te verdienen. Mensen die fysiek moeite hebben met het echte spel maar toch liefhebber zijn kunnen met dit uitblinken. Persoonlijk vind ik het buiten zijn voor sport of andere taferelen een fijnere besteding dan binnen zitten, maar iedereen mag zelf bepalen waar hij of zij sportief wilt zijn. Zolang het maar gezond blijft he.
 
lausho
 
34
23 mei 2018 om 20:16
Ik weet niet, maar wat is hier het praktisch nut van? Ieder zijn ding hoor, maar ik vind het op VZ al vervuiling.
 
Discpriest
 
2
23 mei 2018 om 23:00
Competitie, vermaak en het brengt mensen samen, net zoals andere sporten. Edit: Geld :D
 
Gulliver
 
36
23 mei 2018 om 19:39
Tafelvoetbal is zeker ook voetbal?
 
Musi26
 
20
23 mei 2018 om 19:45
Niet alleen oude mensen vinden dit. Ik vind dit namelijk persoonlijk ook. Je hoeft namelijk niets met je voeten te kunnen. Zelfs tactisch hoef niets te weten om toch een potje te kunnen winnen.
 
LW88
 
41
23 mei 2018 om 19:59
Ik vind esports op tv nog steeds een van de aller domste dingen om te kijken. Kijken hoe andere mensen gamen... dat was vroeger toen ik klein was en wilde nintendo’en het ergste om te doen. Kijken naar me grote neef die achter elkaar Mario uitspeelde zonder dood te gaan en als ik mocht, binnen 2 seconden af en hij mocht weer. ??
 
TotalBB
 
17
23 mei 2018 om 20:10
Ik ben ouder dan oud, maar speel graag FIFA en vond het ook leuk om naar de edivisie te kijken (afgezien van dat infantiele commentaar). Met sport of voetbal heeft het echter niets te maken. Ik heb het gevoel dat het voor de clubs niets meer is dan een marketingtool om een jongere doelgroep te bereiken.
 
whytho
 
7
24 mei 2018 om 09:27
Die laatste zin is de spijker op zn kop!
 
EdoGillissen
 
3
24 mei 2018 om 10:29
Call of Duty spelen is ook niet hetzelfde als echte oorlog voeren. Dus een voetbal spelletje op de computer is ook niet hetzelfde als echt voetballen. Als ze dit soort dingen gaan roepen maken ze zichzelf alleen maar belachelijk. Het is ook helemaal niet nodig: het is heel knap om de beste te zijn in zo’n spel. Daar moet je dan vooral een competitie van maken. Het is helemaal niet nodig om te gaan roepen dat dit ook echt voetbal is.
 
St.Mass
 
0
24 mei 2018 om 19:32
Het verschil is juist de link naar de echte wereld. Ajax vs Feyenoord zijn echt twee spelers die bij de clubs op contract staan en namens de clubs FIFA spelen. Als je het wil betrekken op de echte wereld verwacht ik niet te zien dat heerenveen met 2-1 van Roda wint en dat CR7 alle 3 goals gemaakt heeft (zonder ed). Je trekt het los of je ziet het als verlenging. Daadwerkelijke spelers of een realistisch transferbudget zou dan op zijn plaats zijn. Het is in Call of Duty ook niet zo dat de Amerikaanse regering en ISIS hun eigen mannetjes sturen om een toernooi te spelen.
 
lausho
 
7
23 mei 2018 om 20:13
Ik snap werkelijk niet dat dit nou weer gecreëerd moet worden, dit is allemaal om er poen in te krijgen. Leuk als je een hobby hebt en dat plezier met anderen kan delen, maar ik wordt er niet warm of koud van dat Ajax esports degradeert of wint. Laat het geld er gewoon buiten, dit voegt helemaal geen zak toe aan de wereld.
 
BennoKooijman
 
3
23 mei 2018 om 20:17
Toch knap dat je met e-voetbal gewin kan maken,boeiend is het nog niet
 
cabinessence
 
23
24 mei 2018 om 09:22
Ik heb op Fox een paar keer naar de eDivisie-samenvattingen gekeken en ik vond dat vooral heel droevig. Dan zie je twee jongens voorovergebogen naar een schermpje staren en hoor je intussen Evert ten Napel roepen dat Cristiano Ronaldo na een assist van Ruud Gullit een prachtige goal heeft gemaakt voor Excelsior. En eens in de zoveel tijd zie je een van die twee jongens opstaan en vloekend z'n joystick aan de kant gooien. Tja. Ik vind het prima dat mensen thuis zulke spelletjes spelen, maar dit is toch niet gemaakt om op tv uit te worden gezonden? Of zijn er mensen die daar wekelijks echt even lekker voor gaan zitten?
 
atleticofc
 
2
24 mei 2018 om 10:14
Tja zo is het ook. E-sport is geen voetbal maar een computerspelletje. Voor een voetbalwedstrijd heb je 2x 11 spelers of speelsters nodig (of minder bij de jeugd). En die staan op een echt veld en spelen een echte wedstrijd. E-sport heeft in al die opzichten niks met voetbal te maken. In de E-Sport wordt een elftal bestuurd door 1 spelletjes speler.
 
El Barto
 
0
24 mei 2018 om 10:15
Ik verwacht zelf dat E-sports nog eens zo groot (of misschien zelfs groter) dan de originele sport worden. Wat betreft het 'ga es buiten spelen', tja, aan de ene kant is dat een beetje oude mensen gezeur. Aan de andere kant zie ik zelf zoveel jongens en jonge mannen, buiten werk/studie, niet veel doen behalve games spelen. Ik hou ook wel van videogames, maar er zijn zoveel leuke dingen te doen/zien in het leven.
 
PabloPiatti
 
9
24 mei 2018 om 11:25
Jezelf E-sporter noemen moet toch wel gepaard gaan met een waanzinnige discipline! Want elke keer jezelf zo benoemen met een stalen gezicht vraagt mijn inziens om een geweldig doorzettingsvermogen. Ik schiet zelf namelijk al in de lach als ik iemand anders het fenomeen serieus hoor nemen, laat staan als ik het zelf moet doen. Laten we vooral geen aandacht besteden aan deze competitie. Prima als jongens en/of meisjes dit zelf willen doen, lekker doen en zal vast erg vermakelijk zijn. Maar het beschouwen als een serieuze voetbal competitie met live coverage gaat mij toch echt een paar flinke stappen te ver. Zoals een van de eerste posts zo mooi verwoorden: 'de oudjes hebben gelijk'
 
 
4
24 mei 2018 om 11:34
Ik speel ook graag games, maar dat de huidige generatie kinderen veel minder buiten speelt is natuurlijk wel een zeer slechte ontwikkeling. Ik was van mijn 6e tot 16e vrijwel al m'n vrije tijd buiten aan het voetballen en aanklooien, nu doet bijna niemand dat meer. Lichamelijke beweging is beter voor een kind dan achter een TV zitten, dat lijkt me duidelijk.
 
Hansi
 
2
24 mei 2018 om 14:11
Het is een computerspelletje waar ook nog mensen naar willen kijken. Nou ja, het zal wel, maar met voetbal heeft het natuurlijk helemaal niets te maken.
 
PerPSV
 
2
24 mei 2018 om 15:35
Oude mensen? Ben 21, valt toch mee hoe oud dat is en ik kan gamen toch moeilijk als sport zien. Begrijp me niet verkeerd, speel zelf vrij veel FIFA, maar het gaat mij om de opzet van de Edivisie, die slaat nergens op, maar dat is hier door mij en vele anderen al vaker gezegd.
 
jeron
 
2
24 mei 2018 om 21:21
Heeft echt helemaal niks met sport te maken! Is gewoon een veredeld computerspelletje waar euro's in omgaan....