Overmars ziet 'gevaar' op de loer liggen: 'Dan heb je gewoon een probleem'
Vrijdag, 17 mei 2019 om 14:16

De directie van Ajax gaat altijd zorgvuldig te werk als het om aantrekken van spelers gaat. Directeur spelerszaken Marc Overmars kijkt niet louter naar de voetballende kwaliteiten van een potentiële aankoop. Ook de motivatie om bij de Amsterdamse club te willen spelen speelt een belangrijke rol in zijn afweging een speler al dan niet op zijn wensenlijstje te plaatsen, zo vertelt hij in gesprek met Voetbal International.

Overmars haalt Arkadiusz Milik aan als voorbeeld. De Poolse aanvaller werd voor 2,5 miljoen euro overgenomen van Bayer Leverkusen en twee jaar later voor 32 miljoen euro verkocht aan Napoli. "Een bankzitter van FC Augsburg (waar Milik op huurbasis speelde, red.) haalden we als spits voor Ajax 1. Ik denk dat niet veel mensen dat zouden durven. Maar hij heeft het hier fantastisch gedaan. Met zijn scorend vermogen, maar vooral ook de drive om beter te worden." Een 'uitstekende deal', zo oordeelt de oud-aanvaller. "Dat detail van intrinsieke motivatie was en is zo sterk aanwezig bij hem. Als je nu ook weer kijkt. Hij heeft twee keer zijn kruisband afgescheurd, maar knokte zich terug en is weer zo belangrijk voor Napoli."

Er is echter geen garantie op succes, weet ook Overmars. De financieel gezien sterke positie van Ajax kan soms een vertekend beeld geven. "Het gevaar ligt altijd op de loer, ook nu. Als je twee hele dure spelers koopt en die renderen niet, dan heb je gewoon een probleem." Zorgvuldigheid gaat dus boven alles, zeker omdat Ajax zich niet kan meten met de Europese grootmachten. "Daarbij gaan wij als club niet snel boven een transfersom van boven de twintig miljoen euro zitten, waar veel andere clubs in de Europese top dat wel makkelijk doen. Het is dus zaak om te blijven presteren, niet alleen op het veld."

Ajax krijgt wekelijks honderden spelers aangeboden van zaakwaarnemers, maar interessante opties zitten er zelden bij. "We hebben onze eigen zaken goed op orde. 95 procent van de spelers komt voor uit ons eigen beleid", stelt Overmars. "Uiteindelijk is de intrinsieke motivatie iets dat voor mij misschien wel het allerbelangrijkste is. De wil om alles eruit te halen, ook als je hier bij Ajax speelt. Dat is de basis om de top te bereiken."

Meer nieuws
   
11:31
11:31
Vertrekt Gimenez bij Feyenoord? Spits brengt bezoek aan Premier League-duel
11
   
11:02
11:02
Premier League-clubs komen budgetplafond overeen: dit zijn de details
11
   
10:51
10:51
VZ Kort: Deadline verstreken, nog drie potentiële bondsvoorzitters KNVB over
77
   
10:26
10:26
V/d Vaart poogt transfertarget uit Oostings hoofd te praten: 'Niet verstandig'
21
   
09:50
09:50
Clubleiding van Inter niet blij met actie Dumfries en denkt na over sanctie
41
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (49)

 
AjaxWestham
 
23
17 mei 2019 om 14:32
Kijk naar feyenoord eerder, met de oudgedienden waarbij ze een vermogen kwijtraakten en niks presteerden.
 
siepie
 
15
17 mei 2019 om 14:51
Verschil is wel dat ze toen een beetje gokten met hun laatste centen, terwijl ajax een belachelijk eigen vermogen heeft. Feyenoord hoopte ermee CL af te dwingen en zo meer geld te genereren. Toen dat mislukte was het direct code rood.
 
Kyle66
 
4
17 mei 2019 om 15:13
Het klopt dat Feyenoord minder geld had, maar Ajax had een paar jaar geleden ook niets te besteden. Er was een grote schuld die eerst weggewerkt moest worden. Dus dan is de vraag: waarom is het Ajax wel gelukt om en die schuld weg te werken en een groot vermogen aan te leggen? En dan bedoel ik uiteraard een groot vermogen volgens de begrippen van de Eredivisie.
 
Bobiku29
 
7
17 mei 2019 om 15:18
Sterker nog, dat geld moest bijeen worden geschraapt met Talentpools. Waar investeerders aandelen kochten van de verkooprechten van talenten. Feyenoord zelf had toen al hoge schulden. Er kwamen wat goede spelers, maar de selectie was veel te smal voor succes. Weinig van die talenten hebben nog geld opgeleverd voor die investeerders. Ajax kan zich nu inderdaad zo'n gok permitteren, maar bovenal hebben zij het geld om spelers te halen zoals Feyenoord toen, maar dan mét nog vijftien andere goede spelers, in plaats van Feyenoord toen. Waar alleen De Guzman verder echt goed was. Ajax kan het zo samenstellen dat het eigenlijk al geen gok is. Kijk naar Tadic en Blind, dat waren geen gokjes. Ze presteren zelfs wel beter dan verwacht. Als je daar dan al zo veel talent bij hebt uit je eigen opleiding, gaat het hard
 
siepie
 
0
17 mei 2019 om 15:32
@kyle66.. Voornamelijk omdat ze alleen investeerden in spelers met groeipotentie en daarbij voor zichzelf duidelijke grenzen stelden (niet boven 8 miljoen). Daarnaast heeft de sterke focus op de jeugd natuurlijk veel geld gegenereerd.
 
Kyle66
 
2
17 mei 2019 om 16:11
Dus dan zou Feyenoord het ook moeten kunnen? Die heeft ook altijd een focus op de jeugd gehad. Ik denk namelijk dat het verschil in de scouting zit. Ajax heeft een goede scouting en Feyenoord heeft die wegbezuinigd jaren geleden. Daardoor hebben ze niet de juiste spelers kunnen halen.
 
Suppyourlocal
 
15
17 mei 2019 om 15:25
Ajax met Sulejmani, Luque, kennedy en consorten toendertijd was ook niet zon succes. Kregen ze toen niet 40 miljoen van Aegon en haalden allemaal spelers voor de hoofdprijs binnen. Jaar dr op met Jol die alle spelers die nergens aan de bak kwamen van Raiola. Ze eduardo, Kerlon & Atouba. In die tijd was kocht de gehele Nlse top spelers die tot ongeschikt waren. Niet alleen Feyenoord.
 
flavente
 
53
17 mei 2019 om 14:35
In Marc we trust. Geweldig technisch directeur. Heeft alles op een hele goede manier na zich toe getrokken nadat technisch hart en rvc hiervoor de ruimte gaven dat Marc zijn ding kon gaan doen. Hoop dat Marc tot in lengte van jaren met zijn koopmansgeest Ajax technisch zal leiden. Absolute topper in zijn vak.
 
FCBogarde
 
26
17 mei 2019 om 14:36
Dit risico in ogenschouw nemende, moet je niet eens gaan bieden op Bergwijn. Kijk dan maar zorgvuldig naar een vleugelspeler a la Neres in zuid Amerika zoals Antony, Pavon, Vargas...
 
Taxidriver213
 
7
17 mei 2019 om 14:45
Precies. Ook routiniers als Luis Suarez kun je beter ook vergeten
 
siepie
 
42
17 mei 2019 om 14:55
Nou.. Als je een routinier van dat exceptionele niveau kunt halen, moet je dat gewoon doen.
 
origineel
 
31
17 mei 2019 om 14:57
Suarez zou de Eredivisie aan gort schieten. Overmars heeft het juist over types als Suarez die altijd bezig zijn om het maximale uit hunzelf en hun loopbaan te halen. Dit seizoen heeft wel aangetoond dat we altijd wel een paar routiniers met de juiste mentaliteit van basisniveau moeten hebben. Helaas is hij totaal niet haalbaar momenteel maar van Dolberg naar Suarez is als van een kadaver naar Mikky Kiemeney..
 
Kyle66
 
5
17 mei 2019 om 15:14
Ik zou te allen tijde tekenen voor Suarez. Zelfs op zijn leeftijd zou hij de beste spits in Nederland worden.
 
siepie
 
15
17 mei 2019 om 14:54
Volgens mij zou de aankoop van Bergwijn vooral zijn om niet het Nederlandse karakter te verliezen. Frenkie en De Ligt vertrekken, terwijl de Roemeense Marin en Argentijnse Martinez ervoor terugkomen. Helaas zijn op dit moment niet veel Nederlandse spelers een aanwinst voor Ajax, maar Bergwijn is daar wel één van. Als het puur op voetballende kwaliteiten aan zou komen, zouden de drie opties die jij noemt imo beter zijn.
 
origineel
 
15
17 mei 2019 om 14:58
Precies, daar was Overmars heel duidelijk over van de week. Al heb ik persoonlijk liever dat hij met Vargas aankomt dan teveel te betalen voor Bergwijn. Al snap ik zijn beweegredenen wel.
 
siepie
 
2
17 mei 2019 om 15:34
En ik persoonlijk Pavon heel graag. Hij zou qua speelstijl een goede vervanger kunnen zijn van Ziyech, die ik wel zie vertrekken.
 
ninjakai
 
1
17 mei 2019 om 16:48
Dan moet hij gewoon in gesprek met Maher voordat die voor Feyenoord kiest. Vervanger van Schone en gaan voor het middenveld Marin, Maher, Mazraoui (ja ik verwacht dat Donny ook verkocht wordt. Zeker als PSG en dat soort clubs hem willen).
 
Arsenallz
 
1
17 mei 2019 om 18:27
Ik zou dan, zoals eerder in een artikel stond, gokken op Malen. Een prachtige speler en een combinatie tussen de vleugel en spits. Goede actie en als hij wat koeler in zijn afronding is scoort hij makkelijk 20 per seizoen. Daarnaast vele malen goedkoper en ook bekend bij de club.
 
Yoda
 
1
17 mei 2019 om 20:17
Een niet Nederlands karakter verliezen, is wel een van de slechtste argumenten die ik ooit heb gehoord om een speler te kopen. Alsof ook iemand dat van belang vindt. En dan ben ik bergwijn en lees ik dat ze me zouden willen kopen omdat ik Ajax dan een lekker Nederlands karakter kan geven.
 
BIH-RMA-GAE
 
1
17 mei 2019 om 20:50
Pavon kost minimaal 35 mol denk ik
 
Wittenberg
 
19
17 mei 2019 om 14:37
“daarbij gaan wij als club niet snel boven een transfersom van boven de twintig miljoen euro zitten, waar veel andere clubs in de Europese top dat wel makkelijk doen. Het is dus zaak om te blijven presteren, niet alleen op het veld.” Conclusie: De komst van Bergwijn naar Ajax, die ca. €30 á 35 miljoen moet gaan opbrengen is een broodje-aap verhaal.
 
False9
 
24
17 mei 2019 om 14:42
Begrijpend lezen... Als Ajax Bergwijn voor 30 miljoen kan halen doen ze dat. Dat is een uitzondering. International, Nederlands en heeft zich bewezen in de Eredivisie en je verzwakt een concurrent.
 
Maverick
 
4
17 mei 2019 om 14:43
Volgens mij doen ze dan niet snel zonder er goed over na te denken, dus het kan nog steeds
 
 
5
17 mei 2019 om 14:46
En wat als ze bijvoorbeeld bergwijn voor 2p halen met 50 procent doorverkoop percentage voor alles boven de 20 miljoen? Goede deal toch. Als hij na 3 jaar ajax voor 70 weg gaat heeft PSV alsnog 45 miljoen voor bergwijn gekregen
 
siepie
 
12
17 mei 2019 om 14:57
Weinig kans, want dan kan PSV het geld niet herinvesteren in een versterking. Dat zou dan pas na 3 jaar zijn, maar ondertussen is de concurrentie al 3 jaar lang sterker en is de financiële achterstand waarschijnlijk al groter dan die 45 miljoen waar jij het over hebt.
 
raaijkeweske
 
10
17 mei 2019 om 14:42
Voert het beste beleid wat een Nederlandse club ooit gevoerd heeft. Denk zelfs 1 vd beste beleiden in Europa. Heb Marc Overmars in het begin echt verguisd, maar als je ziet wat voor resultaten die nu geboekt heeft, kan ik alleen maar hopen dat ie nog lang de touwtjes in handen heeft bij Ajax. Er zullen echt nog wel miskopen komen alla Suljemani, des t heerlijker het is dat je een klein buffertje hebt.
 
Boris19
 
11
17 mei 2019 om 14:43
Dit lijkt me heel verstandig. Met transfers van 10-20 miljoen vis je in een vijver waar PSV en Feyenoord niet of slechts sporadisch in kunnen vissen. En mocht het misgaan, dan zit je niet gelijk in de problemen.
 
Japie_Krekel
 
5
17 mei 2019 om 14:51
over het algemeen doet Ajax wel goede aankopen alleen Labyad (7 miljoen) en Maggalan (8 miljoen) zijn wel dure miskopen gebleken. Cassiera, die Columbiaanse back en Kristensen overigens ook maar het gaat uiteindelijk om de balans en door de voltreffers die Ajax heeft gehaald doen deze miskopen er niet eens meer toe. in dat kader is het transferbeleid van Ajax meer als uitstekend te noemen
 
ajax1812
 
44
17 mei 2019 om 14:53
Ik word er echt niet goed van dat mensen Magallan als miskoop beschouwen. Die jongen heeft bijna niet gespeeld door een blessure. Feyenoord uit is geen argument, hele team faalde daar. Geef die jongen eens een eerlijke kans joh.
 
Marchello020
 
3
17 mei 2019 om 16:32
Honderd procent met je eens Je kan een speler niet op 1 of 2 wedstrijden beoordelen als hij ook nog eens geblesseerd raakt In de Kalverstraat verdwaalt hij nog, kom op!
 
Japie_Krekel
 
0
17 mei 2019 om 17:16
@marchello020 je hoeft niet 60 wedstrijden van een speler te zien om te zien of hij iets speciaals heeft of bepaalde kwaliteiten heeft of niet. dat zie je al na een wedstrijdje of 2. dat is hoe ik er naar kijk iig bij Kristensen zei ik bv al na 2 wedstrijden dat het een miskoop was en dat komt nu ook uit. ik zag toen in die wedstrijden al dat hij nergens in uitblonk en dat hij rare keuzes maakte in het veld Neres kreeg in zijn eerste wedstrijden juist veel kritiek maar toen zei ik al dat hij iets speciaals had in de minuten dat ik hem had zien spelen, dus dat ik er alle vertrouwen in had dat hij voor Ajax van meerwaarde zou zijn. hij was nog ongelukkig in zijn acties, maar je zag dat hij snel en technisch was en dat hij diepgang in zijn spel had. dan zie je dus ondanks minder spel destijds al specifieke kwaliteiten, waardoor je het gevoel hebt dat het wel goed gaat komen met zo een speler ik heb bij Magallan nog geen actie of beslissing gezien in het veld waarvan ik dacht dit is een hele goede verdediger en ook zijn lengte en fysiek kracht zijn niet heel bijzonder
 
Kyle66
 
17
17 mei 2019 om 15:16
Hoe kom je erbij om nu al te stellen dat Magallán een miskoop is? Hij heeft amper gespeeld. Bovendien moet hij ook nog wennen aan het spel bij Ajax. Ik heb hem nog niet afgeschreven.
 
ajax1812
 
9
17 mei 2019 om 15:24
Kan er ook echt niet tegen. Cassiera, Orejuela en Kristensen, oké, die mogen langzamerhand wel beschouwd worden als miskoop, maar Magallan heeft zoals jij zegt amper gespeeld joh.
 
Mert van Barwi
 
2
17 mei 2019 om 15:38
Maar ja, Davinson was wel weer een voltreffer... Dat compenseert Cassiera weer... Niet iedere talenten aankoop kan een voltreffer worden namelijk…
 
Japie_Krekel
 
1
17 mei 2019 om 17:19
@mert Van Barwi dat is ook wat ik aangaf toch? het gaat om de balans en die is bij Ajax uitstekend. er werd alleen al 35 miljoen op zo een Sanchez verdiend. dan hoef je je idd niet meer druk te maken over 2 miskopen van 5 miljoen. er is geen club ter wereld waar elke aankoop een voltreffer is
 
Marchello020
 
0
17 mei 2019 om 16:36
Labyad wel met je eens, die brengt niet veel Magalan nog niet Kristensen is echt slecht, dat wordt echt nooit wat bij Ajax Snel verkopen Kristensen, omdat hij nog wat mee heeft mogen spelen in dit geweldige elftal
 
 
14
17 mei 2019 om 14:53
Het blijft allemaal geluk hebben. Kijk ook naar dit jaar en de rollen van Ziyech en Tadic. Tadic is eigenlijk gehaald als vervanger van Ziyech. Het is echter nu o.a. juist de combinatie van deze 2 die mede verantwoordelijk is voor het succes. Maar kijk ook naar het succes van Ajax in Europa. Wat ze gedaan hebben is fantastisch en ze hebben grote clubs uitgeschakeld. Als je dit vergelijkt met PSV lijkt en is het verschil misschien wel heel groot. Echter wordt Ajax uitgeschakeld door de nummer 2 van de poule van Psv. Als je naar de halve finale kijkt zat PSV met afstand in de sterkste poule.
 
Kyle66
 
4
17 mei 2019 om 15:18
Ajax heeft uit wel gewonnen van Tottenham en als de thuiswedstrijd 1 minuut korter had geduurd, was Ajax doorgegaan. PSV heeft thuis ook van Ajax gewonnen, dus een beter resultaat in Europa had ik wel verwacht.
 
Marchello020
 
12
17 mei 2019 om 16:45
Ajax heeft met zijn gedurfde spel heel Europa geã¯nspireerd en verbaasd PSV heeft een beetje mee gehobbeld, zoals ze internationaal altijd doen Ajax speelt internationaal gedurfd, extreem aanvallend, fris, snel PSV houdt een beetje tegen, is een grijze muis in Europa, vergelijkend met nog 20 andere ploegen Ik gun het PSV wel om een beetje mee te liften op het succes van Ajax, maar ook maar enigszins vergeleken te worden gaat me veel te ver Als we het over de Hollandse school hebben Internationaal hebben we het niet over Psv Sorry hoor...... Totaal andere dimensie
 
LuitenantZone6
 
2
17 mei 2019 om 14:57
Ben benieuwd hoe de selectie er gaat uitzien volgend jaar. Hoop dat alleen Ziyech, MDL en Frenkie vertrekken, maar ben ook bang voor Donny en Neres. Hoop dat laatste twee gewoon nog een seizoen blijven, dan krijg je toch een best sterk team weer, met Veltman, Magallan, Martinez, Schone eventueel, Eiting, Huntelaar, Dolberg en Bande nog op de bank
 
Magistra
 
3
17 mei 2019 om 15:01
Hoop persoonlijk nog op Odegaard en ik denk dat Ten Hag weer met een echte spits gaat spelen. Met name in de eredivisie rendeert Ajax daar ook beter mee. Zou betekenen dat Tadic links komt te spelen en eventueel Dolberg in de spits.
 
HoodRich
 
2
17 mei 2019 om 15:11
Bergwijn zou denk ik heel goed als spits kunnen spelen bij Ajax (indien hij voor 50 mil + 75% doorverkooppercentage aan Ajax wordt verkocht ;-)).
 
Magistra
 
1
17 mei 2019 om 15:15
Betwijfel ik. Bij Ajax ligt er zo weinig ruimte achter de verdediging. Vandaar dat Tadic als kapstok zo goed werkte dit jaar. Alleen als er ruimte achter de verdediging komt heb je wat aan Bergwijn in de spits denk ik.
 
HoodRich
 
2
17 mei 2019 om 16:05
Bergwijn is goed in de kleine ruimtes dus ook met weinig ruimte achter de verdediging is dat een goede optie.
 
Magistra
 
1
17 mei 2019 om 16:11
Bedoel meer dat Ajax meer behoefte heeft aan balvaste spits. Een speler als Donny heeft daar meer aan, maar wie weet.
 
Vijfje
 
0
17 mei 2019 om 21:24
Ik denk dat Eiting iedereen gaat verbazen
 
SPettersson
 
1
17 mei 2019 om 15:25
Goede reactie van Overmars. Men wil best investeren, het liefst ook in Nederlands spelers, maar het moet van toegevoegde waarde zijn op wat we al hebben en niet voor grotere bedragen dan 20 miljoen tenzij bij hoge uitzondering. Bergwijn is niet zo een uitzondering dat daarvoor veel meer dan 20 miljoen betaald gaat worden. Wat ik nu gezien heb van Marin is dat een goede speler die uitstekend gescout is. Ik denk dat er ook nog wel een buitenspeler gaat komen, wiens naam we nu nog niet gelezen hebben. Daarnaast hoop ik ook een sterke grote centrale verdediger als vervanger voor de Ligt. Die is nog noodzakelijker als een buitenspeler, wil je tenminste op Europees nivo mee blijven doen.