Robben opgetogen: 'Ik was bijna 30, maar maakte dankzij hem toch stappen'
Woensdag, 29 mei 2019 om 14:33

Voor Arjen Robben kwam zaterdag met het veroveren van de DFB-Pokal (0-3 zege op RB Leipzig) een einde aan zijn tienjarig dienstverband bij Bayern München. De 35-jarige aanvaller zag het afgelopen decennia verschillende trainers de revue passeren in de Allianz Arena, waaronder Louis van Gaal. Toch zet Robben een andere naam bovenaan zijn lijstje met favoriete oefenmeesters.

De oud-international van Oranje kende goede en slechte tijden bij der Rekordmeister, maar kijkt overwegend positief terug op de Duitse episode van zijn loopbaan. Zo was daar de prijzenregen in 2013, toen naast de titel en de beker ook de Champions League werd veroverd. Robben kroonde zich tot matchwinner in de finale tegen Borussia Dortmund (2-1 overwinning). "Ook in de jaren na die triple heb ik ontzettend genoten. Niet alleen van de prijzen die we pakten, ook van het voetballen onder Pep Guardiola bijvoorbeeld. Ik wil andere trainers niet tekortdoen, maar Guardiola was de beste met wie ik heb samengewerkt", blikt hij terug in gesprek met Voetbal International.

"Hoe hij over voetbal denkt en de manier waarop hij dat overbrengt op de spelers. Dat was een ongelooflijke belevenis", vervolgt de bij Bayern afgezwaaide routinier zijn lofzang op de huidige manager van Manchester City. "Bij elke club waar Guardiola werkt, kun je meteen zien dat híj daar de trainer is. Pep drukt overduidelijk zijn stempel op het spel. Hij ontwikkelt spelers naar een hoger niveau en laat ze ook in teamverband beter renderen."

"Toen Guardiola bij Bayern kwam, was ik al bijna dertig jaar. Normaal gesproken ontwikkel je jezelf dan niet echt meer als speler. Maar ik heb het gevoel dat ik onder leiding van Pep echt nog stappen heb gemaakt. Hij liet me op verschillende plekken spelen: op de vertrouwde rechtsbuitenpositie, maar ook als centrumspits en middenvelder. Ik heb onder hem zelfs als wing-back gespeeld, over de hele flank. Die variatie was uitdagend, superleuk en leerzaam", zo besluit Robben.

Meer nieuws
   
17:37
17:37
Stéphanie Frappart wordt aangevallen na finale: politie moet redding brengen
4
   
17:04
17:04
Antonio Conte gaat 6,5 à 7 miljoen euro netto verdienen bij nieuwe club
6
   
17:00
17:00
Live meepraten in de play-offs om Europees voetbal: FC Utrecht - Go Ahead Eagles
9
   
15:53
15:53
Tjaronn Chery verlaat Eredivisie en tekent voor twee jaar bij nieuwe club
16
   
15:30
15:30
Het voormalig talent van Ajax en RB Leipzig dat via Oostenrijk naar de top wil
6
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (38)

 
r0naldinho10
 
30
29 mei 2019 om 14:38
Pep is in ieder geval de beste trainer in de wereld die spelers beduidend beter maakt. Daar bestaat geen twijvel over m.i.
 
Patroo
 
26
29 mei 2019 om 14:48
Toch zou ik het leuk vinden als hij een keer een ploeg traint die het met iets minder middelen moet doen als de ploegen die hij nu heeft gehad. Een Arsenal, Spurs of Napoli, gewoon om te zien hoe hij zo’n team echt naar zijn hand kan zetten.
 
SantinoFR
 
17
29 mei 2019 om 14:56
Echt een onzin dit. Ja, hij heeft veel geld tot zijn beschikking, maar heeft elke ploeg laten spelen hoe hij het wilt. Plus hij maakt spelers echt veel beter..
 
arsenal890
 
13
29 mei 2019 om 14:59
Ik snap patroo wel hoor. De prestatie met Barcelona is niet speciaal. Had het beste team van de wereld. Bij Bayern had die ook een erg goed team en kwa prestaties in CL niet heel goed gedaan. Bij city heeft die erg veel spelers gehaald en daardoor doen ze het nu goed maar ook de CL prestaties vallen tegen.
 
YoeriCFC
 
12
29 mei 2019 om 15:23
Sorry hoor, maar het Barcelona van Rijkaard en van Guardiola zijn niet te vergelijken. De selectie van Rijkaard zat vol met (op dat moment bij Barcelona) volgevreten vedettes die niet meer leken te willen zoals Ronaldinho, Yaya Toure, Deco en Eto’o.. Zij speelden voetbal wat in de verste verte niet lijkt op Pep’s tiki-taka. Hij heeft in 1 seizoen de complete getransformeerd door zijn voetbalideeen. Iniesta en Xavi waren erg goed maar ook bij lange na niet zo geweldig als ze sinds 2009 geworden zijn!
 
Patroo
 
4
29 mei 2019 om 15:45
Hij laat zijn ploegen fantastisch voetballen, maar deze ploegen barsten wel van de individuele klasse. Wat ik duidelijk probeer te maken is of hij tactisch zo goed kan zijn door met iets mindere teams hetzelfde te presteren.
 
Japie_Krekel
 
1
29 mei 2019 om 15:49
@santinofr Pep laat zijn teams leuk voetbal spelen, maar hij heeft ook wel het materiaal en de financiele middelen om een team te laten spelen zoals hij wil een Gio bv zal met Feyenoord ook wel leuk, aanvallend voetbal hebben willen spelen maar als je de spelers daarvoor niet hebt houd het op
 
sniewaar
 
3
29 mei 2019 om 16:16
Eens. Heeft altijd een topselectie tot zijn beschikking en de laatste jaren zelfs een blanco cheque. Als je 600 miljoen mag uitgeven ben ik niet zo snel onder de indruk van zijn prestaties. Zijn visie en speelstijl zijn wel te roemen, maar hij faalt ook nagenoeg altijd in de Champions league.
 
nederland79
 
1
29 mei 2019 om 19:09
@japie er zijn meer trainers die de spelers kunnen halen die ze willen en hun voetbal ziet er niet uit
 
FCVoetbal23
 
1
29 mei 2019 om 19:44
Ben het met je eens maar ook weer niet. Er zijn meer trainers die alle middelen en spelers hebben maar het blijkbaar niet over kunnen brengen. Daarin zie je in mijn ogen ondanks de middelen en spelers toch wel het verschil. Zie Valverde, Mourinho, Kovac etc
 
Yeisoonnn
 
2
29 mei 2019 om 21:46
@YoeriCFC Yaya Toure en Eto’o hebben het daarna gewoon goed gedaan, en je noemt 5 spelers uit een selectie van 25 namen... Guardiola is natuurlijk een super coach, maar Jurgen Klopp vind ik persoonlijk veel beter, heeft inclusief dit jaar vaker in de CL finale gestaan dan Guardiola, 2x kampioen geworden met Dortmund en nu van Liverpool een titelkandidaat gemaakt. Jurgen heeft dan misschien de pech dat zijn elftallen kwalitatief minder zijn dan die van Pep, wat uiteindelijk heeft geresulteerd in minder prijzen. Ik ben er persoonlijk meer onder de indruk van.
 
Yeisoonnn
 
2
29 mei 2019 om 21:47
@FCVoetbal23Mourinho is twee voudig CL winnaar, die hoort niet in dat rijtje thuis. Alleen bij United door het ijs gezakt. Bij Chelsea is hij gewoon nog steeds een legend.
 
NL_Modric
 
11
29 mei 2019 om 14:54
Dat is ook maar koffiedik kijken. Een Sané, Danilo, Walker Mendy, Stones, B.silva, Jesus, Mahrez en Aguero heeft hij niet zichtbaar beter gemaakt. Daarnaast waren beide tijdperken bij Bayern onder Heynckes veel leuker om naar te kijken.
 
SantinoFR
 
5
29 mei 2019 om 14:57
Sane laat het niet zien wanneer hij speelt, Danilo is gewoon goedkope opvulling. Walker is duidelijk beter geworden.. Mendy altijd geblesseerd. Stones is wel iets beter gewroden. Silva is duidelijk een stuk beter geworden. Jesus staat achter Aguero, wat logisch is. Mahrez heeft ook gewoon betere voor zich.
 
Fouadsky
 
11
29 mei 2019 om 15:00
Als je dit serieus meent dan ben jij water dik aan t kijken, want dan wil jij gewoon niet zien hoe deze spelers zich hebben ontwikkeld onder hem. Enkelingen zoals Danilo en Mahrez daar gelaten, die hebben mogelijk te weinig speeltijd afgedwongen of gekregen.
 
arsenal890
 
1
29 mei 2019 om 15:14
Het zijn wel iets meer spelers dan alleen Danilo en Mahrez.
 
Japie_Krekel
 
2
29 mei 2019 om 15:21
@santinofr als Sane het niet laat zien als hij speelt dan heeft @nl_modric toch een punt als hij zegt dat Guardiola Sane niet beter heeft gemaakt? was dat wel het geval had hij het wel laten zien als hij speelt neem ik aan. Walker was bij de Spurs niet veel minder als hij nu is. City heeft niet voor niks zoveel geld voor hem betaald. Bernardo Silva vond ik bij AS Monaco ook al geweldig spelen. zeker in het seizoen dat AS Monaco de halve finale van de CL haalde. toen was hij samen met Mbappe veruit de beste speler van dat Monaco Sterling is wel een speler die ik echt veel beter vind geworden onder Pep. of dat is door de trainingen van Pep of omdat hij inmiddels een paar jaar meer ervaring heeft en dus verder is in zijn ontwikkeling dat weet ik niet, maar het is duidelijk dat die echt veel stappen heeft gemaakt sinds hij onder Pep speelt
 
YoeriCFC
 
6
29 mei 2019 om 16:35
Sterling is het beste voorbeeld, maar ook Bernardo Silva’s ontwikkeling is enorm! Hij is in het afgelopen seizoen uitgegroeid tot de natuurlijke opvolger van David Silva en echt een wereldklasse speler geworden. Hoeveel spelers zijn zoveel beter geworden in zo’n korte tijd? Ook dat mag je echt wel op Pep’s conto schrijven hoor.
 
Bartvan der Veen
 
3
29 mei 2019 om 15:25
En toch heeft hij alleen met Barcelona de CL gewonnen
 
nederland79
 
2
29 mei 2019 om 19:11
Cl win je zelden zonder wat geluk.
 
LeMessias
 
5
29 mei 2019 om 17:06
Vind ik meer klopp. Hij maakt spelers echt stukken beter
 
Glossiandzozo
 
1
29 mei 2019 om 21:39
Pep Guardiola is zeker een fantastische coach. Maar ik heb toch meer een zwakte voor Klopp. Wat mij betreft is dat de bese coaxh van de wereld. Hij maakt spelers als Robertson, Gini, Milner, Henderson allemaal beter. Ook die ingeving om Salah te halen terwijl iedereen hem was vergeten. En dan presteert hij meteen bizar goed, tja daar moet je een genie voor zijn. En dat is Klopp aka el professor!!
 
 
3
29 mei 2019 om 14:48
Kijkt overwegend positief terug? Ik kan me zo'n twijfelend oordeel nauwelijks voorstellen aangezien hij altijd lovend is geweest over Bayern en zijn tijd daar. Logisch ook, hij heeft er zijn grootste successen geboekt.
 
maicon123
 
17
29 mei 2019 om 14:52
Vond het Bayern onder Heynckes beter, niet normaal hoe goed Bayern toen functioneerde.
 
Bayernnn
 
3
29 mei 2019 om 16:16
Klopt, maar juist Robben wordt het gevraagd en hij is samen met Boateng de enige speler die beter was onder Guardiola dan onder Heynckes.
 
falcao
 
0
30 mei 2019 om 06:59
Mwoah. Dat vind ik scorebordjournalistiek. Onder Guardiola speelden ze nog dominanter, alleen struikelden ze in de eindfase van de CL 3 x op rij over Barca, Real en Atletico.
 
Alcantara91
 
7
29 mei 2019 om 14:53
Pep , fantastische trainer, records PL gebroken! Voor altijd mijn lievelingstrainer. Drukt idd overduidelijk zijn stempel, maakt speler beter... juist nog de CL
 
wandering
 
13
29 mei 2019 om 14:59
Robben lukt uit zijn nek, Guardiola is helemaal niet zo'n bijzondere trainer, die maakt geen spelers beter, dat lijkt maar zo. Robben zou beter moeten weten, zoveel voegt een trainer niet toe, vraag maar aan Japie ????????
 
Japie_Krekel
 
1
29 mei 2019 om 15:10
@wandering dat zal per speler verschillen. Robben vind Pep een geweldenaar en Ibrahimovic bijvoorbeeld vond Pep weer helemaal niks. zo zal elke speler het best renderen bij een bepaald type coach. Robben had dus baat bij de aanpak van Pep en zo heeft een speler als Ibrahimovic weer baat bij een heel ander type coach. dat verschilt per persoon een coach heeft wel iets van inbreng maar uiteindelijk bepaald de kwaliteit op het veld natuurlijk hoe goed je als coach bent. zet Guardiola nu neer bij een degradatiekandidaat uit de Eredivisie en ik zie hem echt niet in het linkerrijtje eindigen
 
wandering
 
5
29 mei 2019 om 15:23
Dat vind ik zo makkelijk, net zo makkelijk als dat ik zou zeggen, zet Guardiola bij Twente neer en ze worden kampioen, als je zeker weet dat iets niet gaat gebeuren, dan kun je met die veronderstelling alle kanten uit. Ibrahimovic heeft nooit gezegd dat Guardiola een slechte coach was van wie hij niets kon leren, hij vind hem een l*l van een vent, dat geloof ik ook wel, al zijn spelers vindt Guardiola het 8e wereldwonder, langs de lijn word ik al helemaal gek van hem, laat staan als je in het veld staat, zal wel bij top coaches horen 'Klopp heeft dat ook', maar daar gaat het in deze niet om, het gaat erom dat zijn toevoeging als coach vrij groot is.
 
Japie_Krekel
 
1
29 mei 2019 om 15:38
@wandering wat ik daarmee probeer te zeggen is dat coaches vaak net zo goed zijn als hun materiaal. werk je met topmateriaal ben je al snel een topcoach, als je de poppetjes op de goede plek zet tenminste. werk je met matig materiaal ben je ook heel snel een matige trainer Rijkaard was het lachertje van de Eredivisie toen hij als eerste coach ooit degradeerde met Sparta. een paar jaar later was hij de gevierde man bij Barcelona. dat vind ik eigenlijk het perfecte voorbeeld van mijn stelling
 
master paul
 
1
29 mei 2019 om 22:57
@Japie, er zijn zat coaches die rijke ploegen niet mooi of goed aan het voetballen krijgen. Manu met de laatste stuk of wat coaches, Real, Juve, Inter, Chelsea hebben overwegend niet mooi voetbal laten zien; eigenlijk een schande met zoveel geld en materiaal. Moet je Pep zeker nageven dat alle teams van hem uitmuntend en dominant aanvallend voetbal spelen.
 
 
2
29 mei 2019 om 15:27
Ik ben het wel eens met de uitspraak dat een trainer niet zoveel toevoegt, maar vooral met de naunce dat de meeste trainers niet zoveel toevoegen. Kijk bijvoorbeeld naar die 10 inwisselbare trainers in de Engelse competitie. Die gasten die inmiddels het hele rechter rijtje van de competitie hebben getraind. Dat is echt lood om oud ijzer. Trainers die echt het verschil maken, dat zijn er maar een paar. Voor de rest zet je de jongens op de goeie plek en zorg je dat ze met elkaar door een deur kunnen. Kijk maar naar Luis Enrique. Die kon er geen hol van, tot hij bij Barcelona opeens de beste trainer ter wereld werd.
 
Japie_Krekel
 
1
29 mei 2019 om 15:35
@migi zo een Ranieri die kampioen werd van de PL met degradatiekandidaat Leicester City, dat vond ik echt een prestatie van een andere orde. Ten Hag ook die met de beperkte middelen van Ajax de halve finale van de CL heeft gehaald. dat is een historische prestatie. Zidane die drie keer op rij de CL won wat nog nooit een coach is gelukt, ook echt een uitzonderlijke prestatie. dat zijn echt 3 trainers die echt hebben laten zien wat toe te voegen aan hun clubs wat betreft Enrique ben ik het helemaal met je eens. dat is toen een topcoach geworden door het fantastische materiaal dat hij tot zijn beschikking had
 
Skeuomorf
 
4
29 mei 2019 om 16:14
Lol, als er iemand door zijn spelers een topcoach is geworden is het Zidane wel. Meerdere malen net geluk gehad met het doorkomen van de knock out fase, en bovendien maar om een toernooi lang meegedaan (Copa en La Liga was vaak niks).neemt niet weg dat het knap is om m 3x op rij te winnen hoor.
 
Japie_Krekel
 
0
29 mei 2019 om 18:44
@skeuomorf dat zal ik zeker niet ontkennen maar dat geld natuurlijk voor alle coaches van Europese topteams. die hebben allemaal selecties staan waar je u tegen zegt
 
yoenes187
 
4
29 mei 2019 om 15:09
Haha gelukkig weten wij als toptrainers het allemaal beter!! Robben wilt natuurlijk nog een seizoen voor city spelen daarom zegt hij dit allemaal over pep. Puntje bij paaltje, pep is waardeloos en bakt er helemaal niks van als trainer..??????????
 
falcao
 
0
30 mei 2019 om 07:00
Ik sluit het niet eens uit wanneer Sané naar Bayern komt.