Update: Nederland definitief in Divisie A van de Nations League
Woensdag, 11 oktober 2017 om 11:30

Het Nederlands elftal lijkt zeker van een plek in Divisie A van de Nations League. Door de 2-0 zege op Zweden meldt Oranje zich in de divisie met de sterkste landen: Duitsland, Portugal, België, Spanje, Zwitserland, Frankrijk, Engeland, Italië, Polen, Kroatië en IJsland. De divisie wordt verdeeld in vier poules, dus Oranje komt terecht in een groep met twee andere landen Op 24 januari 2018 vindt de loting plaats.

De groepswedstrijden van de Nations League worden tussen september en november 2018 afgewerkt. In elke divisie wordt één EK 2020-ticket verdeeld. Van de 24 deelnemers plaatsen 20 zich via de reguliere kwalificatiecyclus en de overige 4 deelnemers zijn dus afkomstig uit de Nations League. De poulewinnaars binnen een divisie gaan de strijd met elkaar aan om één plaatsbewijs voor het EK. In Divisie A, waarin dus vier poulewinnaars zijn, gebeurt dat in een halve finale en een finale. Die wedstrijden vinden pas plaats in maart 2020.

Indien de nummer één van een poule zich al via de reguliere kwalificatiereeks heeft geplaatst, mag de nummer twee deelnemen aan de eindstrijd voor een EK-ticket. In het uiterste geval, als er minder dan vier teams overblijven uit een divisie die zich nog niet plaatsten voor het toernooi, wordt de UEFA-ranking gebruikt om ploegen uit andere divisies uit te nodigen. Oranje speelt in de sterkste divisie, maar ook Divisie D levert dus minstens één EK-deelnemer. In de lagere divisies wordt bovendien gestreden om promotie en degradatie.

Update 11 oktober 11.30 uur - Nederland definitief in Divisie A van de Nations League
Nederland is definitief ingedeeld in Divisie A, de groep met de beste landen van Europa, zo bevestigt de UEFA woensdag. Oranje is in de hoogste pot van de Nations League ingedeeld mede vanwege de 2-0 winst die Nederland boekte op Zweden dinsdagavond (2-0). Door de zege op de Scandinaviërs heeft Oranje Wales naar Divisie B verwezen, zo meldt de Europese voetbalbond. Op 24 januari vindt de loting voor de nieuwe competitie plaats.

Divisie A: Duitsland, Portugal, België, Spanje, Zwitserland, Frankrijk, Engeland, Italië, Polen, Kroatië, IJsland en Nederland.

Divisie B: Rusland, Noord-Ierland, Slowakije, Zweden, Wales, Oekraïne, Bosnië-Herzegovina, Oostenrijk, Turkije, Ierland, Denemarken en Hongarije.

Divisie C: Slovenië, Albanië, Montenegro, Servië, Schotland, Tsjechië, Roemenië, Griekenland, Bulgarije, Israel, Noorwegen, Cyprus, Finland, Estland en Azerbeidzjan

Divisie D: Litouwen, Wit-Rusland, Georgië, Armenië, Macedonië, Faeröer, Luxemburg, Letland, Moldavië, Kazachstan, Liechtenstein, Andorra, Malta, Kosovo, San Marino en Gibraltar

Meer nieuws
   
11:02
11:02
Premier League-clubs komen budgetplafond overeen: dit zijn de details
3
   
10:51
10:51
VZ Kort: Deadline verstreken, nog drie potentiële bondsvoorzitters KNVB over
77
   
10:26
10:26
V/d Vaart poogt transfertarget uit Oostings hoofd te praten: 'Niet verstandig'
14
   
09:50
09:50
Clubleiding van Inter niet blij met actie Dumfries en denkt na over sanctie
29
   
09:14
09:14
Davy Klaassen doet boekje open over vertrek bij Ajax: 'Toen zij vertrokken...'
22
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (114)

 
consy
 
30
11 oktober 2017 om 08:56
En waarom is dit positief nieuws? Je had veel beter in divisie B kunnen zitten toch? Elke divisie krijgt namelijk een direct startbewijs voor het EK dacht ik.
 
mikebiker
 
59
11 oktober 2017 om 08:58
Ze komen dus niet in de poule met landen uit divisie A. Maar het grappige is dat NL niet beduidend beter is als de meestelanden uit divisie B
 
consy
 
16
11 oktober 2017 om 09:00
Ah op die manier, individueel zijn we zeker niet minder dan de landen in divisie B. Als team gaan we het helaas keer op keer moeilijk krijgen ben ik bang.
 
dvd20
 
13
11 oktober 2017 om 09:04
Jawel, de divisies worden verdeeld in vier groepen van drie teams. NL kan dus zomaar tegen Engeland en Frankrijk loten.
 
mitchell172
 
20
11 oktober 2017 om 09:10
Deze groep (A) wordt weer herverdeeld in 4 groepen van 3 en is dus 1 van de divisies voor de strijd van de overige 4 tickets (divisie A,B,C,D kunnen dus alle een ticket bemachtigen). Dit alles is naast de kwalificatie groepen die vanaf 2019 starten en waarin de eerste 2 van elke groep doorgaan. Mochten de meeste landen van divisie A al zijn gekwalificeerd kun je daar zomaar om een ticket strijden ( vang net).
 
Davide Santon
 
10
11 oktober 2017 om 08:59
Dat klopt, ook de divisie met de dwerglanden. Alhoewel de B-divisie ook nog redelijk goed is en ik Nl niet zomaar in zie winnen.
 
Ikzegmaarwat
 
21
11 oktober 2017 om 09:00
Juist Wel, het ticker schuift door dus er zijn maar heel weinig Landen die strijden voor een ticketn. De rest heeft na de play-offs mogelijk een ticket
 
eddie$
 
15
11 oktober 2017 om 09:00
Idd, iedere divisie krijgt een ek ticket, zelfs divisie D. Voor oranje is dit niet positief, al moeten we ons gwn via de reguliere kwalificatie kunnen plaatsen. Als het toch op die nation league aan moet komen, moeten we maar hopen dat de andere landen het niet zo serieus nemen, amders hebben we weinig kans vrees ik...
 
knullebinkie
 
15
11 oktober 2017 om 11:23
Juist meer kans omdat de teams in groep A zich hoogstwaarschijnlijk toch gaan plaatsen en het ticket dus doorschuift
 
eddie$
 
6
11 oktober 2017 om 11:47
Na 10 keer lezen snap ik idd dat het een voordeel is om zo hoog mogelijk ingedeeld te zijn. Het is een ingewikkeld concept, maar alle hulpmiddelen om ons naar een eindtoernooi te krijgen zijn meegenomen
 
Sanderr
 
24
11 oktober 2017 om 09:03
Je kunt er donder op zeggen dat minimaal 8 van de 12 landen uit groep A zich wel bij de nummers 1 of 2 in de normale kwalificatie voegen - en zich dua kwaliceert voor het EK. Mocht Nederland dat niet lukken (waar ik overigens al nieteens per se van uit ga) is de kans dat ze in de halve finale van groep A van de Nations League komen dus best aanzienlijk, ofwel dus toch voordelig voor Nederland.
 
metaalverf
 
7
11 oktober 2017 om 11:54
Huh, maar als bijvoorbeeld 9 teams van divsie A al rechtstreeks geplaatst zijn dn schuift de ticket toch door op basis van FIFA ranking? Daar zal nederlnd nog stukje op zakken als resultaten in brazilie wegvallen
 
Sanderr
 
4
11 oktober 2017 om 12:07
Ja alleen de divisies zijn ingedeeld (en zullen tot EURO20 zo blijven neem ik aan?) op basis van de meest recente FIFA-ranking van vanochtend, waarop Nederland wonder boven wonder nét tot de beste 12 UEFA-landen hoort. P.S. Waarom zouden de resultaten van Brazilië wegvallen, is op basis van 5 jaar toch, of is dat 3 bij landencoëfficient?
 
Nicootje22
 
4
11 oktober 2017 om 08:57
Ik kan me niet voorstellen dat dit positief is. Je had toch beter in divisie B kunnen zitten dan. Daar maak je nog een kans om te winnen en pak je ratingpunten. Hier win je niks.
 
Leopart
 
2
11 oktober 2017 om 09:46
Je speelt in divisie B niet tegen elkaar.
 
michiel2424
 
21
11 oktober 2017 om 10:12
juist wel. Je speelt alleen tegen landen uit je eigen divisie.
 
DaveKattenberg
 
4
11 oktober 2017 om 12:46
Je speelt in divisie B juist wel tegen andere ploegen uit Divisie B en niet tegen de rest. Het is geen Champions League loting of zoiets.
 
 
12
11 oktober 2017 om 10:26
Het is maar hoe je het bekijkt. De landen in divisie A zullen zich vast wel plaatsen via de reguliere kwalificaties, dus daardoor kan NL zich via deze weg alsnog plaatsen voor het EK 2020
 
genieterr
 
32
11 oktober 2017 om 08:57
Ik zie een poule des doods voor me: Nederland, Zweden, Bulgarije en de zwaar onderschatte Luxemburg. Als we deze tegenstanders kunnen ontwijken ben ik al gelukkig
 
sven2111
 
27
11 oktober 2017 om 09:05
Dit is geen potverdeling he. Dit zijn de divisie waarbinnen je een competitie speelt, dus Oranje kan alleen tegen de landen uit divisie A
 
dvd20
 
5
11 oktober 2017 om 09:06
Dat kan dus niet. NL wordt ingedeeld met 2 ploegen uit haar eigen A-divisie.
 
Sirius
 
0
11 oktober 2017 om 12:29
Met zo'n poule mag je anders best blij zijn. Gisteren zag je ook weer dat Zweden gewoon een hele matige ploeg is, terwijl Bulgarije eigenlijk alleen thuis enigszins redelijk speelt. Luxemburg is gewoon een zeer slechte ploeg die 1x veel mazzel hebben gehad tegen Frankrijk.
 
DaveKattenberg
 
2
11 oktober 2017 om 12:49
Ik ging ervan uit dat je dit als grap bedoelde. En dan vind ik hem best leuk bedacht. Als je wel serieus was, moet je jezelf inderdaad nog wat beter inlezen.
 
Totti_Nr10
 
16
11 oktober 2017 om 08:57
Laat dit dus het begin zijn van de wederopstanding van ons Nederlands Elftal. Er van uitgaande dat onze poulegenoten zich zullen plaatsen voor het EK treffen wij de ploegen uit de B-groep
 
mikebiker
 
4
11 oktober 2017 om 09:01
Dat gaat niet gebeuren. De opvoeding in Nederland zal ons nekken. Fysiek en strijd zijn doorslaggevend geworden on het voetbal.
 
Zermatt_Person
 
0
11 oktober 2017 om 15:37
Fysiek en strijd is vooral een aangeboren karakter die je hebt. In Nederland zul je absoluut minder voetballers hebben met winnaarsmentaliteit als in Duitsland of IJsland, qua verhouding in percentage van aantal inwoners. Het gaat er gewoon om hoe er geselecteerd worden en hoe goed je scout.
 
metaalverf
 
0
11 oktober 2017 om 11:57
Volgensmij werkt het niet zo. Dit 'toernooi' wordt gespeeld voordat de officiele kwalificatie start. Dat betekent dat je eerst tegen ploegen uit A divisie speelt. Dan krijg je kwalificatie wedstrijden en daarna kijken ze pas hoe de tickets verdeeld gaan worden op het toernooi
 
Dutchman020
 
0
11 oktober 2017 om 17:58
Elke winaar van de een competitie wint een EK-ticket. Dit min of meer als vervanging voor de vriendschappelijke wedstrijden. Daarnaast komt een reguliere kwalificatiereeks, met als enige verschil dat er 4 ploegen tussen zitten die reeds geolaatst zijn. Hierdoor kan het gebeuren dat verliezend finalist Nationnsleague-finale achteraf nog een EK-ticket bemachtigd.
 
Dennis1995
 
16
11 oktober 2017 om 09:35
Oké, hier wat ik begrijp uit dit verhaal: Dit is een divisie die als extra erbij wordt gehaald. Nederland speelt hierin tegen twee tegenstanders van gelijkwaardig niveau. Aan het eind van deze poule staat Nederland of eerste of op een andere plek. Ondertussen: de normale kwalificatiereeks. Je kan je via deze kwalificatiereeks gewoon kwalificeren, want er zijn hier twintig plekken te verdienen. De overige vier plekken zijn dus te vergeven in de nations league. Daarin zijn per divisie vier poules en van elke divisie gaat er een naar het EK. Dus als Nederland zich niet plaatst via de reguliere kwalificatie, kan het zich via de nations league nog kwalificeren. Als ze daar eerste in de poule zijn, spelen ze play offs (halve finale en evt. finale) tegen de andere nummers 1. Hoewel de kans groot is dat ze niet eerste worden, maken ze als nummer twee of drie uit de poule ook nog een kans, want de als de nummer 1 uit de poule al geplaatst is in de reguliere kwalificatie, dan schuift de play off plek door. Aangezien we met sterke landen in de poule komen, is de kans groot dat het gros van de landen al geplaatst is via de reguliere kwalificatie, dus zullen ze (wanneer er minder dan vier landen uit divisie A overblijven) naar de Fifa ranking kijken wij ze tegenkomen in de halve finale en finale (kan dus ook uit divisie B, C of D zijn). Het komt er in ieder geval op neer dat uit elke divise een team geplaatst wordt en dus inderdaad landen als Faraor en Luxemburg een reële kans maken om deel te nemen. Uiteraard vooral commercieel aantrekkelijk.
 
jlenders
 
0
11 oktober 2017 om 10:21
Dennis, volgens mij is de kwalificatie er pas na. En wordt er pas achteraf geschoven met de tickets indien nodig.
 
michiel2424
 
3
11 oktober 2017 om 10:26
@jlenders: de play offs zijn pas na de normale kwalificatie.
 
jlenders
 
3
11 oktober 2017 om 10:26
Ik vergis me! Excuses!
 
zlatanfan4ever
 
7
11 oktober 2017 om 10:49
Hahaha, ik heb het inmiddels ook al 3x gelezen en snapte er ook eerst ook niks van. OF de zinnen zijn niet goed opgebouwd of er ontbreekt een hoop informatie. Uiteindelijk een 4de keer gelezen en ik begrijp nu het eerste stuk. Elke divisie wordt verdeeld in 4 poules van 3 landen. Divisie A krijgt dus poule 1,2,3 en 4. Stel Oranje loot bijvoorbeeld Frankrijk en Duitsland en zijn poule 1. Dan spelen die 3 landen een onderlinge competitie tussen september en november 2018. De winnaar van die poule gaat naar de halve finale waar ook de winnaars uit poule 2,3 en 4 in spelen. deze halve finales worden geloot en uit die halve finales komen 2 landen die de finale van Divisie A gaan spelen. De winnaar daarvan gaat naar het EK 2020. Dit bovenstaande wordt dan ook voor Divisie B, C en D gedaan. Naast deze Nations League wordt er dus ook een normale kwalificatiereeks afgewerkt. Daar komt meteen het stukje wat ik niet begrijp: ndien de nummer één van een poule zich al via de reguliere kwalificatiereeks heeft geplaatst, mag de nummer twee deelnemen aan de eindstrijd voor een EK-ticket. Aangezien de kwalificatiereeks nog in 2019 bezig is, hoe kunnen ze dan al in november 2018 weten wie zich al via reguliere kwalificatiereeks hebben geplaatst??? Of zijn de halve finales en finales van de Nations Leagues ná de reguliere kwalificatiereeks en wordt alleen de groepsfase van elke Divisie in sept t/m nov 2018 gespeeld?
 
michiel2424
 
6
11 oktober 2017 om 10:57
"of zijn de halve finales en finales van de Nations Leagues ná de reguliere kwalificatiereeks en wordt alleen de groepsfase van elke Divisie in sept t/m nov 2018 gespeeld?" Precies dat! Daardoor weet je ook precies welke landen er eventueel door mogen schuiven om de plekken op te vullen van de landen die zich al geplaatst hebben.
 
zlatanfan4ever
 
2
11 oktober 2017 om 11:02
Ja precies, dat dacht ik al, alleen dit essentiële stukje tekst staat dan weer niet vermeld in de tekst ;-) Al met al best een leuke opzet en ben benieuwd naar de loting over 3maanden!
 
michiel2424
 
5
11 oktober 2017 om 11:06
Niet expliciet, wellicht. maar "die wedstrijden vinden pas plaats in maart 2020" vertelt je het uiteindelijk wel
 
TheRoscoe
 
1
11 oktober 2017 om 15:19
Je hebt de playoffs voor het Nations League-kampioenschap in maart 2019. Dat is puur voor de sier. En alleen voor League A. Je hebt vervolgens de playoffs om naar het EK te mogen. Dat is in maart 2020 en in principe doen daar dezelfde ploegen aan mee, die meededen aan de playoffs voor de NL, want groepswinnaars. Maar als ze zich al hebben geplaatst, dan gaan ze naar de sterkste nummer 2 van alle groepen. En zo ga je dat rijtje af bij de nummers 3. Dus je hebt twee playoffs. Een is voor de sier en daarom kan die ook voor de EK-kwalificatiecyclus plaatsvinden. Hierbij wordt er Geen ticket voor het EK gegeven. Dat gebeurt pas bij de 2e playoffs, na het einde van de cyclus. Ook een leuk feitje, die playoffs voor het EK? Geen heen- en terugwedstrijd. Gewoon 1 pot, best geklasseerde team heeft thuisvoordeel. Finale is neutraal.
 
Clutch
 
0
11 oktober 2017 om 17:09
Snap nog steeds niet echt wie deel mag nemen aan de play-offs als een groepswinnaar zich al heeft geplaatst via de kwalificatieronde. Gaat zijn plek dan over op de nummer 2 uit zijn eigen poule of de beste nummer 2 uit die divisie?
 
Dutchman020
 
0
11 oktober 2017 om 18:02
Wat mij echter niet duidelijk is hoe de tickets doorgeschoven worden. Wat gebeurt er als de verliezend finalist zich ook gewoon kwalificeert maar de de twee verliezende halve finalisten niet? Of als iedereen zich gewoon plaatst in de kwalificatie?
 
 
71
11 oktober 2017 om 09:00
Huh nations league? Lag ik onder een steen? Wat is dit?
 
JesseAA
 
8
11 oktober 2017 om 09:04
Ja, Voetbalzone heeft een aantal dagen geleden een artikel geplaatst met informatie over de Nations League. Hiervoor wist ik ook niet wat het was, dus je bent niet de enige
 
Verpatopspits
 
0
11 oktober 2017 om 09:43
Ja hier ook. Ook nieuw voor mij. Dus nog meer wedstrijden voor de spelers....
 
-Makka-
 
5
11 oktober 2017 om 10:11
Nee niet meer wedstrijden dan eerst. In plaats daarvan wedstrijden tegen betere tegenstanders (en dus nuttiger in mijn ogen), een oefenwedstrijd tegen Verweggistan waar je 15-0 van wint heeft weinig nut denk ik persoonlijk. Daarnaast is deze nations league gunstig voor Nederland aangezien er naast de kwalificatie poulefase nog 4 ek tickets beschikbaar komen voor de landen die zich niet via de kwalificaties plaatsten voor het ek. En aangezien het me lijkt dat zeker 10 landen van poule a zich direct plaatsen voor het ek is dit een soort "gratis" ek ticket voor NL.
 
Timba69
 
3
11 oktober 2017 om 12:51
Je hebt het over de 'Verweggistan' 15-0 uitslagen...geen flauw benul welke landen je hiermee bedoelt, maar je vergeet dat Nederland dus op deze manier ook nooit meer tegen een Brazilië of Argentinië speelt.
 
Stormrage
 
0
11 oktober 2017 om 13:25
Oefenwedstrijden zijn niet ineens verboden geworden hoor. Als Oranje en Brazilië tegen elkaar willen spelen, dan kan dat gewoon. Zal ook nog wel gebeuren, want zo heel veel wedstrijden heeft die Nations League ook weer niet. 6 in de poule en eventueel nog 3 in de play-offs. En die worden volgens mij in vrij korte tijd gespeeld, dus is er nog genoeg tijd voor oefenwedstrijden. Zeker in de aanloop naar een toernooi.
 
Dutchman020
 
1
11 oktober 2017 om 18:04
Nee, deze wedstrijden vervangen de vriendschappelijke wedstrijden. Dus het wordt iets leuker. Bijkomend voordeel voor de UEFA is dat ze TV-geld kunnen vragen.
 
Timba69
 
0
11 oktober 2017 om 21:01
@stormrage.. Misschien kan dat wel, maar dan zijn dat wedstrijden waar clubs hun spelers niet voor hoeven af te staan. Dus veredelde B teams.
 
JesseAA
 
7
11 oktober 2017 om 09:00
Waarom denkt de helft van ons dat dit positief nieuws is? Volgens mij hadden we beter in divisie B kunnen zitten aangezien we dan nog "kans" hadden om ons te plaatsen. Nu wordt het weer een aantal jaar toekijken bij de grote toernooien..
 
MnoSzeto
 
6
11 oktober 2017 om 09:05
Onzin, het is goed nieuws. Alleen divisie A krijgt tickets voor het EK. Divisie 1 wordt onderverdeeld in groepen.Winnaar van elke groep krijgt een ticket.Niemand uit divisie b krijgt een ticket.
 
dvd20
 
5
11 oktober 2017 om 09:08
Geen enkele divisie krijgt direct tickets voor het EK. Pas na de reguliere kwalificatieperiode worden er echter wedstrijden (halve-finales en finale) gehouden waarbij er voor elke divisie 1 ticket te behalen is.
 
JesseAA
 
5
11 oktober 2017 om 09:17
"in elke divisie wordt éã©n EK 2020-ticket verdeeld." (2e zin 1e alinea). Dat wil dus zeggen dat Nederland in de zwaarste divisie zal strijden om een ek ticket met de grote landen. Zoals Duitsland, Spanje, Portugal etc. (als ik het goed heb, ik zal het artikel nog een keer doornemen die vz deze week heeft geplaatst. Just to be sure)
 
michiel2424
 
7
11 oktober 2017 om 10:21
Maar Jesse, Het grootste deel van die 12 landen gaat zich al plaatsen via de reguliere voorronde. Dus het is wel degelijk een extra kans om het EK te halen mocht het Nederland onverhooopt niet lukken op de normale manier.
 
magnetics
 
2
11 oktober 2017 om 12:34
Denk je echt dat die kans zo groot is? De kans lijkt me nog wel reëel dat Nederland niet het enige land is van Divisie A dat moeite gaat hebben in de reguliere kwalificatie. Eerlijk gezegd lijkt het me niet heel erg aannemelijk dat Nederland wel even afrekent met om het even welke tegenstander in Divisie A dan ook. Oranje krijgt twee tegenstanders in de poule, en als dat gezellig Frankrijk en Duitsland zijn, of voor mijn part Polen en Zwitserland, dan lijkt de kans me nogal groot dat Nederland er na de poulefase gewoon uit ligt en dat EK-ticket naar een ander team gaat. In Divisie B had ik Nederland nog wel een kansje gegeven om die hele divisie gewoon regulier te winnen. Een klein kansje, maar toch, dan heb je wel mooi dat EK-ticket. In Divisie A verwacht ik dat dat ticket héél moeilijk te pakken gaat zijn, want dan moet Nederland ineens iets zien te presteren tegen toplanden. Niet per se onze sterkste kant de laatste jaren.
 
michiel2424
 
0
11 oktober 2017 om 13:14
Dat hangt er dus maar vanaf. Wat als van die 12 landen in divisie A er 8 via de reguliere kwalificatie naar het EK gaan. ( daar kan nederland overigens zomaar bij zitten hoor) Dan blijven er, zou je zeggen, 4 landen over voor de play-offs van divisie A...
 
ContraLateraal
 
6
11 oktober 2017 om 09:03
Als ik het goed begrijp, wordt er dus na het WK 2018 eerst de poule fase van deze nations cup gespeeld (sep-nov 2018), daarna een reguliere EK kwalificatie poulefase (2019) en nadat de uitslag hiervan bekend is kunnen de halve- en hele finales van de nations cup (eind 2019??) gespeeld worden? @vz, heb ik hier een artikel over gemist of is dit artikel niet volledig?
 
graafschapfan9
 
4
11 oktober 2017 om 09:03
Dit is juist gunstig want als iedereen in divisie A gewoon het EK via kwalificatie haalt en Nederland niet krijgen zij het ticket.
 
sven2111
 
2
11 oktober 2017 om 09:07
Als er minder dan 4 ploegen uit een divisie overblijven die zich niet gekwalificeerd hebben voor het EK, gaat de UEFA kijken naar de FIFA ranking om een ploeg uit te nodigen, ook van andere poules
 
dvd20
 
6
11 oktober 2017 om 09:09
Maar die zullen dan wel van lager niveau zijn. Echter moet NL tijdens de kwalificatie gewoon bij de eerste 2 eindigen vinden jullie ook niet
 
YouriPluim
 
4
11 oktober 2017 om 09:05
Ik denk dat De Faeröer eilanden in groep D een sirieuze kans hebben.
 
Zermatt_Person
 
0
11 oktober 2017 om 15:56
Dat zou wel geniaal zijn! Luxemburg maakt ook een serieuse kans. Als zij in een poule zitten met Wit-Rusland/Georgie, Fearoer Eilanden en San Marino, zie ik ze eerste worden in groep. Luxemburg won van Wit Rusland thuis en speelde gelijk uit. Datzelfde geld toen op EK 2016 kwalificatie met Macedonie, dus Luxemburg is ook kansrijk. Het zou wel gaaf zijn als op het EK 2020 de Benelux in een poule zit
 
Spekkoek
 
10
11 oktober 2017 om 09:06
Mensen, ik snap ook maar de helft van deze opzet, maar volgens mij is dit toch wel positief. a. je oefent tegen de beste landen (lange termijn, altijd goed) en b. van die zogenaamde B-landen gaat Nederland niet winnen als ze in Poule B hadden gezeten. Nu zitten ze in poule A, daar gaan ze ook weinig winnen, maar alle toplanden plaatsen zich waarschijnlijk via kwalificatie en dus schuift dat ticket richting Nederland. Of althans het plaatsje voor de playoffs voor dat ticket.toch?
 
Robinho010
 
5
11 oktober 2017 om 09:06
Heel dit concept slaat werkelijk helemaal nergens op... Niemand zit hier op te wachten en op divisie D al helemaal niet
 
RobertKok
 
11
11 oktober 2017 om 09:13
De bewoners van die landen zitten er wel op te wachten, niet alles draait om Nederland en wat wij leuk vinden, ik vind het juist een goed idee want Liechtenstein vs Spanje is nou ook niet heel leuk ofzo, het is nu allemaal wat eerlijker verdeeld, en daarbij hoef je niet te kijken naar Divisie D dus zeur toch niet zo
 
Sanderr
 
4
11 oktober 2017 om 11:45
Plus is dit eigenlijk ter vervanging van nietszeggende oefenpotje want de normale kwalificatieserie blijft ook nog gewoon nagenoeg hetzelfde alleen die 'x beste nummers 3 spelen playoffs regel' vervalt, dat vind ik alleen maar positief. (10 poules van 6 waarvan nummers 1 en 2 zich direct plaatsen)
 
michiel2424
 
6
11 oktober 2017 om 10:23
Ik vind het concept juist heel goed. Nu valt er voor de kleine landen ook wat te winnen, en nagenoeg alle wedstrijden zijn wedstrijden tussen teams van (ongeveer) hetzelfde niveau.
 
Timba69
 
0
11 oktober 2017 om 21:46
Natuurlijk zitten die er op te wachten. Dit is eindelijk een kans voor hun om deel te nemen aan een EK.
 
Spekkoek
 
1
11 oktober 2017 om 09:07
Inderdaad, wat graafschapfan9 zegt dus
 
sven2111
 
3
11 oktober 2017 om 09:08
Dus je krijgt sowieso een land uit poule D op het EK. Dat is toch wel vrij triest
 
Sanderr
 
0
12 oktober 2017 om 01:24
Wel geluk voor de landen die Faraoër Eilanden of Luxemburg ofzo loten in de groepsfase van het EK omdat die er ineens bij zijn haha.
 
KeesKoks
 
2
11 oktober 2017 om 09:09
zoals ik het begrijp en op meerdere sites lees zit het als volgt : elke divisie wordt in 4 poules verdeeld, dus 4 poules divisie a, 4 poules divisie b etc. daarin is 1 ticket per divisie te verkrijgen. puur qua tegenstanders is dit dus niet gunstig, echter als je gaat kijken hoeveel divisie a landen zich al via de "normale" kwalificatie zullen plaatsen, wordt het ineens kansrijk. ziwitserland, polen, kroatiã« en ijsland zijn dan in mijn ogen de teams die zich, wellicht niet "normaal" plaatsen. de eerste editie in 2018 plaatst trouwens nog nergens voor, dat is pas in de editie van 2020 het geval. lang verhaal kort : als ik het goed begrepen heb is het dus zã©ã©r kansrijk, mits we in 2020 nog steeds in de a groep zitten en ons niet regulier hebben geplaatst voor het ek. we kunnen in groep a blijven door niet te degraderen..... ik hoop dat het zo duidelijker is voor iedereen.
 
Spekkoek
 
1
11 oktober 2017 om 09:26
Niet helemaal waar. De editie die start in 2018 heeft de laatste finales net voor het EK 2020 en is wel degelijk ergens voor. Namelijk voor het EK 2020. Dat is ook logisch (voor zover dit hele gedoe logisch is), want eerst moeten de kwalificaties zijn geweest. De volgende Nations League is dan weer in 2022/2023/2024 ná het WK van 2022 voor het EK van 2024.
 
NielsEbbing
 
2
11 oktober 2017 om 09:10
Zeker goed nieuws. Want met zulke sterke landen hoef je geen eerste in de poule te worden. Als je bijv bij Duitsland in de poule komt en deze kwalificeren zich ook via de normale manier. En vervolgens worden ze ook nog eerste in de nations poule, gaat nummer 2 naar het EK. NL bijvoorbeeld dus
 
zlatanfan4ever
 
3
11 oktober 2017 om 11:09
Nee nee, nummer 2 gaat dan naar de halve finale (dus nog niet naar het Ek). vervolgens moet je de halve finale en finale winnen van de nation league divisie A en dan heb je pas je EK-ticket binnen
 
PNedVed
 
3
11 oktober 2017 om 09:14
Dus divisie A stelt niets voor? Ik zie een redelijk grote kans dat bijna iedereen in divisie A zich plaatst en dan komen er gewoon mensen van divisie B bij? Hoe dan ook blijft deze opdeling ten faveure van kleine landen en niet om een sterker veld te creeëren. Als ze dat nou eens door zouden voeren in het clubvoetbal hadden we er waarschijnlijk meer baat bij gehad!
 
ForzaRCGenk1
 
1
11 oktober 2017 om 09:18
En wat met het land dat het EK organiseert? Ik lees 20 kwalificaties aan de hand van de gekende poulesysteem en dan nog 4 via de Nations League...?
 
FeyCoev
 
12
11 oktober 2017 om 09:25
Dit is toch dat EK dat in 86 landen wordt gespeeld?
 
ForzaRCGenk1
 
2
11 oktober 2017 om 10:32
Haha klopt, was ik compleet vergeten!
 
Nicollevan Emm
 
0
11 oktober 2017 om 09:19
Als de Knvb slim is, gaan ze eens bij R de Boer langs, misschien toch een bondscoach baantje voor hem
 
barryballs
 
1
11 oktober 2017 om 09:22
Aaaah ik snap hem maar wel vaag! Maar stel iedereen in Divisie A (van onze onze nations league) plaatst zich via de normale kwalificatie en alleen Nederland niet. "De resterende vier EK-tickets worden verdeeld tussen de beste ploegen uit de Nations League die zich niet via de EK-kwalificatie geplaatst hebben. De beste vier ploegen per divisie spelen in een halve finale en een finale om de laatste startbewijzen." nu.nl Is Nederland dan direct geplaatst zonder die halve finale ?
 
michiel2424
 
1
11 oktober 2017 om 10:16
Nee dan worden er dus andere landen bijgehaald.
 
je weet het ni
 
0
11 oktober 2017 om 09:23
Gewoon een verkapte CL, de rechten voor uitzendingen zullen omhoog vliegen of zoals de Uefa/fifa wil, alles achter de decoder .
 
Canniggia
 
0
11 oktober 2017 om 09:31
Laten ze eerst de onzin regel 'doelsaldo' afschaffen. Daar in plaats onderlinge resultaat in doen.
 
michiel2424
 
8
11 oktober 2017 om 10:24
Juist niet. Doelsaldo geeft veel meer aanleiding om aanvallender te gaan spelen en risico's te nemen.
 
Nasibal
 
3
11 oktober 2017 om 09:38
Jongens, waarom dit positief is voor nederland is doodsimpel uit te leggen: Als je van elke poule de landen wegstreept die zich rechtstreeks plaatsen voor het EK gaan per poule de besten die overblijven binnen de divisie strijden om 1 ticket. Dit betekend, in een poule van 3, als de nummers 1 en 2 zich plaatsen voor het EK, de nummer 3 uit die mag gaan strijden om een EK ticket. Hoe sterker de landen uit jouw divisie (en dus poule) hoe groter de kans is dat dit gebeurd en hoe minder relevant je plaats in je poule wordt. Ergo, de kans dat je als land mee mag doen om een EK ticket via dit systeem neemt toe naarmate meer landen in je divisie zich rechtstreeks plaatsen.
 
crackity
 
5
11 oktober 2017 om 09:59
Ploegen uit de divisies worden nog onderverdeeld in poules. Dus het gaat er zo uit zien: Divisie A (12 ploegen) pot 1 - Duitsland, Portugal, Belgie, Spanje pot 2 - Zwitserland, Frankrijk, Engeland, Italie pot 3 - Polen, Kroatie, Ijsland, Nederland Divisie B (12 ploegen) pot 1 - Oostenrijk, Wales, Rusland, Slowakije pot 2 - Oekraine, Zweden, Ierland, Bosnie en Herzegovina pot 3 - Noord-Ierland, Denemarken, Tsjechie, Turkije Divisie C (15 ploegen) pot 1 - Roemenie, Hongarije, Schotland, Slovenie pot 2 - Griekenland, Servie, Albanie, Noorwegen pot 3 - Montenegro, Israel, Bulgarije, Finland pot 4 - Cyprus, Estland, Litouwen Divisie D (16 ploegen) pot 1 - Azerbaijan, Macedonie, Wit-Rusland, Georgie pot 2 - Armenie, Letland, Faroer Eilanden, Luxemburg pot 3 - Kazachstan, Moldavie, Liechtenstein, Malta pot 4 - Andorra, Kosovo, San Marino, Gibraltar De loting vindt plaats in januari 2018. De eerste groepsfases worden gespeeld in september, oktober en november 2018 (telkens 2 wedstrijden)
 
Woeke
 
1
11 oktober 2017 om 10:24
Er komen poules van drie landen, niet van vier.
 
Spekkoek
 
0
11 oktober 2017 om 11:00
Er komen ook poules van 4 in Divisie C en D.
 
arvelajax
 
6
11 oktober 2017 om 10:01
Ik ben heel positief over dit systeem. Wij vinden het in de CL ook niet leuk dat de niveauverschillen zo groot zijn, dan is het ook logisch dat de landen uit poule D blij zijn dat ze eens wat wedstrijden kunnen winnen. En ja, dan komt er één van die landen (ik herhaal: één) op het EK terecht, nou, prima toch? Op elk toernooi zit wel een dreumes, maar we weten ook hoe dat af kan lopen (costa Rica, Ijsland...). En het zou toch mooi zijn als het voetbal in bv. Litouwen een grote boost krijgt als dat land zich plaatst? Daarnaast: waarom zouden we hier last van hebben? In de normale kwalificatie volstaat een tweede plaats in je groep en dan kom je ook op het EK. Die Nations League is een soort uitwijkmogelijkheid, maar in principe is het al heel royaal dat alle nummers 1 en 2 naar het EK gaan. Word je in je pouletje slechts derde, tja, dan kun je je afvragen of je op het EK thuishoort.
 
PannekoekHeld
 
0
11 oktober 2017 om 10:13
Emmmmm. Wanneer is dit bekent geworden? Ik heb iets gemist. VZ kunnen jullie een stuk schrijven over het nut en de reden van de "nations league" ?
 
Boris19
 
0
11 oktober 2017 om 10:35
Er is geen nut en geen reden, alleen maar meer wedstrijden, dus meer geld. Denk dat de clubs zeer blij zijn met deze extra interlands. Op deze manier is Sneijder zijn record ook zo weer kwijt.
 
michiel2424
 
7
11 oktober 2017 om 10:40
Ik denk juist dat er helemaal geen extra interlands bij komen. Dit vervangt uiteindelijk gewoon de nietszeggende oefenwedstrijden door wedstrijden die ergens om gaan, tegen teams van je eigen niveau. Weinig mis mee.
 
Freshzone
 
0
11 oktober 2017 om 12:57
Precies, iemand die het snapt hier. Geen onzinnige oefenwedstrijden meer maar gewoon tegen toplanden met iets op het spel. Elke wedstrijd tegen een topland kunnen we hard gebruiken in Nederland.
 
AndreNijmeijer
 
2
11 oktober 2017 om 10:58
En waar is deze indeling op gebaseerd? Zie in groep A landen met en rijke voetbalhistorie en new kids als Ijsland. De Fifa ranglijst lijkt hier ook geen input voor te zijn? En betekent dit meer wedstrijden voor internationals? Zullen de clubs blij mee zijn.
 
Spekkoek
 
4
11 oktober 2017 om 11:01
Uefa ranglijst
 
michiel2424
 
4
11 oktober 2017 om 11:10
En betekent dit meer wedstrijden voor internationals? nee, dat lijkt me niet persé een gevolg hiervan.
 
JMPR
 
0
11 oktober 2017 om 11:33
Dus als ik goed begrijp kun je je dan óf via de gebruikelijke kwalificatie wedstrijden kwalificeren voor het EK, óf via die Nations League? Nou, dan mag ik toch aan nemen dat dát, onder voorwaarde van eindelijk eens een goede en reëele technische staf, toch nog wel moet lukken. Te meer die toplanden echt niet vol voor én de reguliere kwalificatie én die Nations League zullen gaan.
 
Klich
 
1
11 oktober 2017 om 11:35
Nu is nog steeds mijn vraag waarom Nederland in divisie A zit i.p.v in B? Want nergens in het artikel staat er wat de reden er achter is.
 
Spekkoek
 
7
11 oktober 2017 om 11:43
Omdat ze gisteren van Zweden hebben gewonnen, andere landen punen hebben laten liggen en ze daardoor stijgen op de UEFA ranglijst
 
daveke
 
1
11 oktober 2017 om 12:34
De kans dat we zo op het EK komen is natuurlijk wel groter maar de kans dat we ook in zo'n poule wedstrijden kunnen winnen is natuurlijk klein.
 
NadineBrovnic
 
0
11 oktober 2017 om 13:08
NAtions Cup? Nooit Van gehoord . Klinkt als een kansloos toernooi bedacht door FIFA marketeers. Net als dat toernooi met de kampioenen van 4 continenten waarbij Duitsland met een C team nog kampioen wordt.
 
Galata_lions
 
1
11 oktober 2017 om 14:55
Zal wel aan mij liggen, maar om eerlijk te zijn, snap ik er geen reet van
 
 
1
11 oktober 2017 om 15:08
Waarom zitten we hierbij dan opeens in poule A we staan 23523e op de Fifa ranking en missen al twee toernooien. Op welk zeer accuraat en representatief systeem is dat gebaseerd?
 
binny
 
0
11 oktober 2017 om 16:03
Wat een commerciele troep is dit weer, gewoon zodat de Uefa meer geldkan vangen terwijl de clubs vaker hun spelers moeten afstaan? Kappen er mee.