Update: Uitstel dreigt voor invoering videoscheidsrechter in Eredivisie
Donderdag, 21 juni 2018 om 16:48

Tijdens een vergadering maandagavond tussen verschillende partijen is unaniem besloten dat de videoscheidsrechter komend seizoen wordt ingevoerd in de Eredivisie, zo meldt de KNVB. Dat betekent dat bij alle wedstrijden op het hoogste niveau van het Nederlandse betaald voetbal gebruik wordt gemaakt van de Video Assistant Referee (VAR).

Eric Gudde, algemeen directeur van de nationale voetbalbond, is blij, zo laat hij op de site van de KNVB weten: "Dit is een uniek moment in het Nederlandse voetbal, waar we al geruime tijd naartoe werken. In die tijd hebben we in Nederland bewezen voorloper te zijn op het gebied van de videoscheidsrechter. Dankzij het voorbereidende werk in de afgelopen jaren van Gijs de Jong, Mike van der Roest en anderen zijn we internationaal gezien een boegbeeld van deze ontwikkeling."

"Met de toestemming van onze clubs kunnen we de VAR nu ook in eigen land verder ontwikkelen. We laten hiermee zien vernieuwend te zijn met een continu proces van technologische verbetering." Met de VAR streeft de KNVB naar een eerlijker verloop van de verschillende competities en ondersteuning van de arbitrage. "Daar zal vrijwel iedere voetballiefhebber het mee eens zijn", aldus Gudde.

De komende maanden zullen gevuld zijn met de verdere uitwerking, zo klinkt het, om begin augustus klaar te staan voor 324 wedstrijden in het komend seizoen. "Op de achtergrond zijn we natuurlijk al een tijd bezig, maar de komende maanden zal de invoering van de VAR echt vorm krijgen. Ik kijk dan ook uit naar het moment dat we vrijdag 11 augustus bij de start van de Eredivisie echt gaan beginnen", besluit Gudde.

Update 21 juni 16.48 uur - Uitstel dreigt voor invoering videoscheidsrechter in Eredivisie
De KNVB maakte in maart van dit jaar bekend de VAR met ingang van volgend seizoen in te voeren, maar de bond laat donderdagmiddag via de officiële kanalen weten de plannen mogelijk uit te moeten stellen. Door een conflict tussen de KNVB en de BSVB (belangenvereniging scheidsrechters) dreigt er een tekort aan videoscheidsrechters. Het doel van de bond blijft om volgend seizoen te kunnen werken met goed opgeleide video-arbiters, waardoor de KNVB mogelijk zelf op zoek gaat naar kandidaten.

Meer nieuws
   
00:00
00:00
Waarom Liverpool Slot verkiest boven Amorim als opvolger van Klopp
1
   
23:55
23:55
Advocaat noemt opvallende naam voor opvolging Slot: 'Hij lijkt me zeer geschikt'
12
   
23:55
23:55
VZ Team van de Week: liefst 5 spelers van PSV na achtklapper in Friesland
26
   
23:54
23:54
Jamie Vardy gidst Leicester City naar kampioenschap in Championship
6
   
23:45
23:45
Van der Vaart kan grap over Cillessen niet laten na curieus penaltymoment
20
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (65)

 
Zermatt_Person
 
11
19 maart 2018 om 19:06
Dat gaat ook gewoon gebeuren. VAR is in ontwikkeling. Als het vaak genoeg wordt gebruikt, kan de KNVB vanzelf de VAR weer moderniseren dat het steeds beter gebruikt wordt. Enige nadeel is de UEFA en FIFA. Zij zijn fel tegen de VAR en zullen de boel blokkeren. Anders kunnen ze niet meer sjoemelen en zorgen dat de grote clubs en landen steeds door gaan, zodat de inkomsten bij hun intact blijft.
 
bahaboy
 
110
19 maart 2018 om 19:21
FIFA maakt 2 dagen terug nog bekend dat de VAR op het WK gebruikt zal worden, maar verder zijn ze er inderdaad fel op tegen, ja...
 
wesley1910
 
11
19 maart 2018 om 18:57
Super nieuws. Nu de tijd om alle regels duidelijk te maken voor iedereen en dan wordt het een heerlijk, eerlijk seizoen
 
jan1980
 
9
19 maart 2018 om 18:57
Goede beslissing zal de grootste fouten van scheidsrechters grotendeels ongedaan moeten maken. Onterecht afgekeurde doelpunten, overduidelijke handsballen, ellebogen etc
 
jan1980
 
33
19 maart 2018 om 18:58
Schwalbes natuurlijk ook... men zou ook 2-3 wedstrijden schorsing moeten opleggen aan spelers met schwalbes
 
FR-4life
 
11
19 maart 2018 om 18:57
Blij dat we hiermee redelijk voorop lopen!
 
jan1980
 
10
19 maart 2018 om 18:59
Maakt de competitie eerlijker. Zo bestaan er hopelijk geen thuisfluiters meer of topclub bevoordelaars
 
bahaboy
 
71
19 maart 2018 om 19:05
Onder andere Duitsland, Portugal, Belgie en Italie gebruiken de VAR al sinds het begin van het huidige seizoen, dus ik snap niet helemaal op welke manier je hiermee “voorop loopt”.
 
buitenspelval
 
4
20 maart 2018 om 07:14
@bahaboyNederland (de KNVB) liep de afgelopen jaren voorop, omdat er pilot-wedstrijden waren, waar het systeem in de praktijk uitgebreid getest werd. Ons land was daarmee voorloper. Er is actief meegewerkt aan de ontwikkeling van de VAR door de bond, zoals er ook te lezen valt in de tijd van Gijs de Jong en Mike van der Roest. Er wordt niet bedoeld dat ze voorloper zijn ten opzichte van andere landen, omdat men nu met de VAR in de competitie gaat beginnen.
 
DannyUtreg
 
6
19 maart 2018 om 18:58
Eindelijk! Heeft al best lang geduurd maargoed beter dat ze het komend seizoen gaan gebruiken dan dat ze er niks mee doen.
 
FRHich
 
24
19 maart 2018 om 18:59
RIP de eredivisie VAR gaat de competitie verpesten en het zal meer chaos creëren dan het fouten gaat verbeteren...
 
Bianconeri_
 
21
19 maart 2018 om 18:59
Net als in Duitsland en Italie, werkt voor geen meter.
 
FrisianReds
 
29
19 maart 2018 om 23:07
Ik was gister bij Köln tegen Leverkusen. Daar lag plotseling een verdediger van Köln op de grond. Scheids had niks gezien. Hij maakte gebruik van VAR en zag zo dat de aanvaller van Leverkusen een elleboogstoot had uitgedeeld. De aanvaller kreeg rood. Geen gezeur, klaar. Op die manier ontlopen spelers hun straf niet meer. Werkt uitstekend. Natuurlijk zitten er nog behoorlijk wat haken en ogen aan dit systeem, maar om te zeggen dat het voor geen meter werkt is onzin.
 
4Ever4Ajax
 
6
19 maart 2018 om 22:59
Natuurlijk. Typisch Nederlands om technologische verbetering op voorhand al van de hand te wijzen. Natuurlijk zal het in het begin niet vlekkeloos verlopen, maar dat zal steeds beter worden. Nu niets doen is helemaal geen optie, je ziet nu alweer hoeveel dubieuze beslissingen worden genomen...
 
Bianconeri_
 
47
19 maart 2018 om 18:59
VAR is dit seizoen al in Italie actief en het zorgt eerlijk gezegd alleen maar voor ophef. Scheidsrechters vragen VAR op willekeurige momenten aan (ene keer wel andere keer niet), bij twijfelgevallen waarbij een scheidsrechter een penalty toekent is er ook enorm veel ophef. In Duitsland en Italie is men niet tevreden over de VAR en bij Italie willen ze volgend jaar misschien weer zonder VAR spelen, want het enige waar het over gaat zijn de fouten van de scheids bij een VAR beslissing. Het is gewoon nog te incompleet. Het beste lijkt mij VAR enkel te gebruiken bij objectieve situaties, zoals buitenspel, binnen/buiten de zestien, over de lijn etc. Een ander systeem zou kunnen zijn dat aanvoerders een moment aan mogen vragen.
 
Hazardos
 
14
19 maart 2018 om 19:02
Hetzelfde als in het tennis met het vragen van een hawk-eye, lijkt me een prima idee!
 
Theo Mocking
 
47
19 maart 2018 om 19:09
Of gebruiken zoals bij hockey. Die voetballers weten dondersgoed wat zee doen in het veld. Of ze een schwalbe hebben gemaakt of dat de overtreding echt is. Ook weten ze precies of ze buitenspel hebben gestaan. In hockey mag je 2x per helft de VAR aanvragen bij dubieuze situaties. Is het onterecht, ben je die mogelijkheid kwijt. Indien terecht, hou je die 2. Aanvoerders laten het wel uit hun hoofd om een onterechte VAR aan te vragen met het risico dat ze m niet meer mogen aanvragen op het moment dat het echt nodig is. Uiteraard even los van ellebogen, buitenspel doelpunten e.d. waar geen twijfel over mag zijn.
 
bahaboy
 
19
19 maart 2018 om 19:40
Het VAR-systeem heeft nog een laatste aanpassing nodig om het perfect te laten functioneren. Bij doelpunten, penalty’s of rode kaarten moet de VAR de bevoegdheid krijgen om beslissingen te kunnen nemen, in plaats van alleen de scheidsrechter te adviseren. Zij hebben er het beste zicht op, dus zij moeten zo’n beslissing nemen. Anders krijg je iedere keer van die scenario’s als bij bijvoorbeeld Juve - Torino in de Coppa Italia, toen Khedira een overtreding maakte en Mandzukic direct daarna scoorde. Iedereen in de stadion zag dat het een overduidelijke overtreding was, inclusief de VAR, die de scheids dat in zijn oor fluisterde. Die vent was echter veel te trots om zijn fout te erkennen en bleef heel koppig bij zijn foute beslissing. Zo heb ik er nog wel een paar gezien de afgelopen maanden, ook in Duitsland en Portugal.Niet alleen zorg je er voor dat de persoon die het beste zicht de beslissing mag nemen, maar als de VAR beslissingen mag nemen, ligt de wedstrijd ook minder lang stil, aangezien de scheids dan niet iedere keer naar de zijlijn hoeft te lopen om naar dat schermpje te gaan kijken. Gewoon influisteren en dan blaast de scheids meteen op zijn fluit en geeft ie aan wat de VAR heeft beslist. Dat duurt hooguit een paar seconden, in plaats van 3 tot 5 minuten.Het systeem is er, er zit zoveel potentie in, maar hij wordt op de verkeerde manier gebruikt. Deze ene ‘flaw’ maakt het verschil tussen een perfect werkende en een bloedirritante systeem.
 
 
1
19 maart 2018 om 20:24
Ik zou ook beginnen bij buitenspel en over de lijn. Een overtreding blijft soms toch eem grijs gebied. Kijk maar in live meepraten topics Als je met varfoutief buitenspel kan opheffen ben je al een heel eind. Alles perfect beoordelen is een utopie.
 
FR12Jules
 
0
20 maart 2018 om 09:19
Ik begrijp je comment, maar in je laatste alinea geef je eigenlijk aan hoe het gebruikt dient te worden. Je moet het niet voor ieder wissewasje aan gaan roepen, want ook dan krijg je de interpretatie van de arbiter achter het scherm. Naast de objectieve situaties zou ik wel graag zien dat de VAR de mogelijkheid heeft om penalty situaties goed te bekijken. Als ik het geval van Feyenoord even erbij pak: Zo zou er zeer waarschijnlijk geen penalty tegen zijn gegeven tijdens VVV - Feyenoord, NAC - Feyenoord, PEC - Feyenoord. Zo zou er wél een penalty tegen zijn gegeven tijdens Feyenoord - AZ en zo zou Feyenoord wél een penalty krijgen tijdens Feyenoord - Roda Jc. Graag zou ik ook zien dat er een aanpassing plaats vind in het schorsen op basis van videobeelden en wanneer het wel/niet is gezien door de arbiter. Maar dat is een totaal ander onderwerp.
 
rubsrjc
 
1
19 maart 2018 om 18:59
Goed nieuws dit. Als ze maar niet dezelfde fout maken als bij Roda jc - Willem 2 in de beker, want dat ging natuurlijk nergens over.
 
Kerzoep
 
1
19 maart 2018 om 18:59
Het is opzich een goede beslissing om de videoscheidsrechter in te zetten. Echter zullen er wel duidelijke regels over gemaakt moeten worden. Hoe het op dit moment ingezet wordt vind ik het nog niet een goede toevoeging voor de sport.
 
St.Mass
 
2
19 maart 2018 om 19:02
Prima ontwikkeling. Het is ook aan te nemen dat de scheidsrechters door herhaaldelijk gebruik er beter mee om leren gaan, dat zou moeten leiden tot minder vertraagde beslissingen. Ik vraag mij af of ze de beelden binnenkort ook gaan tonen in de stadions (dit zou kunnen betekenen dat het beroep van de scheids zijn moeder geen gespreksonderwerp meer is tijdens de wedstrijd).
 
RUTGERRR
 
3
19 maart 2018 om 21:19
Dat zal helaas altijd blijven. Dat gebeurt namelijk ook wanneer een scheids voor kleine overtredingen snel fluit of bij gele kaarten op het middenveld. De videoref gaat daar niet over.
 
NJfromVOL
 
14
19 maart 2018 om 19:03
Goede ontwikkeling! Nu het kunstgras nog aanpakken svp.
 
RUTGERRR
 
2
19 maart 2018 om 21:19
Ben ik met je eens, maar ik heb dit seizoen genoeg velden echt gras gezien waarbij ik het idee had dat kunstgras toch een betere optie was..
 
NJfromVOL
 
4
19 maart 2018 om 21:30
en dat ben ik met jou eens .... Uttrecht ... *** Kuch ***
 
psverdave
 
6
19 maart 2018 om 19:05
Ben nog totaal niet overtuigd. Elke keer als er gescoord wordt is het maar afwachten of hij later toch niet afgekeurd wordt. Het haalt de spontaniteit er totaal uit.
 
Luzacovic
 
8
19 maart 2018 om 19:36
Gudde heeft nu dus al meer voor elkaar weten te boksen dan Bert van Oostveen.
 
FR12Jules
 
0
20 maart 2018 om 09:23
Deels mee eens, maar als het ten goede komt van het spel is het toch niet erg? Doelpunten zijn namelijk cruciale wedstrijdelementen, dat moet gewoon goed gaan.
 
Zwarte Maan
 
0
19 maart 2018 om 19:07
Prima eerste zet van evolutie,maar dat zal dusook weer verder uitgeevolueert moeten worden,na het lezen van bovenstaande reacties.
 
Tukkertje91
 
2
19 maart 2018 om 19:17
Ja daar komt het ongeveer wel op neer. De eerste stap is er, maar we zijn er nog lang niet. Het systeem, de regels over wanneer toe te passen etc. moet nog uitgebalanceerd worden. Tot hoe ver mag de scheids terugkijken, bij bijvoorbeeld doelpunten (zie situatie Willem 2 - Roda), als de scheids wil oordelen over buitenspel, maar een minuut eerder is toevallig een mogelijke overtreding vooraf gegaan: mag deze dan ook alsnog beoordeeld worden (Johan Cruijff finale)? Hoe dan ook, eerste stap is er!
 
barryballs
 
2
19 maart 2018 om 19:17
Komt doellijn technologie ook? of ligt dat anders omdat de kosten daarbij voor de club zelf is?
 
Tukkertje91
 
1
19 maart 2018 om 19:19
Van wat ik begreep was dat systeem nog te duur voor algehele toepassing. Laat ze het geld dan maar steken in natuurgras. Stapje voor stapje verbeteren
 
barryballs
 
4
19 maart 2018 om 19:29
haha jaah dat is zeker waar. Via de videoscheids kan je eigenlijk ook wel nagaan of het een doelpunt is of niet, mocht de twijfel echt aanwezig zijn. Lijkt me... kan de beelden in ieder geval terug kijken.
 
stengun
 
0
19 maart 2018 om 20:29
niet geheel waar, ja het is duur, maar de VAR kan ook oordelen over een wel of niet over de lijn situatie er is 2 seizoenen geleden gekozen de doelijntechnologie te laten varen en volledig de VAR te kiezen dat is weliswaar iets duurder dan doellijntechnologie. maar je hebt er ook veel meer aan
 
RUTGERRR
 
1
19 maart 2018 om 21:21
Die kosten zijn voor een club zelf. Maar de videoref kan lijkt mij in de meeste gevallen ook oordelen of een bal wel of niet over de lijn is.
 
Twannieee89
 
2
19 maart 2018 om 19:21
Eindelijk werd tijd ook, Maar dit is top nieuws!!
 
Pride_of_Mokum
 
0
19 maart 2018 om 19:35
Dat is dan ook het enige waar we "boegbeeld" in zijn. Goed dat het is ingesteld hoor maar hij is wel erg trots om met Nederland een "boegbeeld" voor zoiets te zijn. Zorg maar gewoon weer dat we stabiel in de top 5 van de wereld komen meneer Gudde dan praten we wel weer
 
RUTGERRR
 
3
19 maart 2018 om 21:24
Je weet zelf ook wel dat hoewel het erg mooi zou zijn, wij niet thuishoren in de top 5? We doen nu net alsof het de normaalste zaak is dat we in een halve finale en finale stranden? En heb je gezien welke spelers er nu zijn of aankomen? Dan ga jij Gudde afrekenen op iets wat de komende jaren nog lang niet van toepassing is, waar we het niet eens over mogen hebben? Beetje raar he?
 
barcamessie
 
0
19 maart 2018 om 20:23
Je krjgt nu wel tweedeling,want alleen de Erediviie krijgt Var.
 
stengun
 
2
19 maart 2018 om 20:30
wil je het ook in de jupiler-league dan ? dat snap ik opzich wel, alleen dan kost dat bijna meer per seizoen dan de begroting van de gemiddelde club is. beetje onrealistisch
 
barcamessie
 
0
19 maart 2018 om 20:39
je hebt gelijk,maar jupiler league wordt hierdoor niet geholpen. wat niet eerlijk is.
 
AjaxfanK
 
5
19 maart 2018 om 21:15
Hoezo is dat niet eerlijk dan? Alle clubs in de competitie worden hetzelfde behandeld. Geen sprake van ongelijk speelveld.
 
Liniaal
 
1
19 maart 2018 om 21:16
Hoezo niet eerlijk? Jupiler League teams hebben allemaal niet het voordeel van Var, dat lijkt me juist heel eerlijk. Jupiler en Eredivisie teams concurreren niet met elkaar dus daar zie ik het probleem ook niet?
 
JK-Ajax
 
0
19 maart 2018 om 20:25
De ontwikkeling is erg fijn en het zal de voetballerij eerlijker maken. Echter moeten er wel concrete randvoorwaarden afgesproken worden. Wanneer wel of wanneer niet. Niet random maar echte afspraken, bijvoorbeeld als bij tennis of hockey.
 
Ptolemy
 
2
19 maart 2018 om 20:42
Ik ben eerlijk gezegd geen fan van de videoref. In de serie A wordt het al toegepast en het haalt eigenlijk de charme van het spel eruit doordat elke beslissing met impact nagelopen wordt door een videoref.
 
rogier072
 
0
19 maart 2018 om 22:17
Zo lekker man, de traditionele top 3 zal dan hopelijk niet alles meer meekrijgen. Geen scheidsrechters meer met Kuip vrees. Zal een stuk beter worden hierdoor.
 
Neutraal1980
 
0
19 maart 2018 om 22:29
Goede beslissing, maar hangt wel af hoe ze het gaan gebruiken. Heb bekerwedstrijd Fey - PSV gezien en de scheids maakte 2 cruciale fouten die van grote invloed waren op verloop wedstrijd. Video ref had het wel gezien op beeld, maar mocht bij die situaties niet ingrijpen. Dan zie ik het voordeel niet van een videoref.
 
Manucho FranciscoIrmao
 
0
19 maart 2018 om 22:57
Eindstand het zijn mensen die besturen fouten zullen er alsnog ontstaan
 
surreal
 
0
19 maart 2018 om 23:10
Fantastisch! Zit er al heel lang op te wachten, voetbal loopt zo erg achter vergeleken met andere sporten wanneer op technologie aankomt wat bizar is voor de grootste sport ter wereld. Het jammere is, iedere vooruitgang gaat met fouten gepaard. Ondanks det het 9 van de 10 keer iets toe gaat voegen weet je nu al dat de tegenstanders bij die ene keer dat het alsnog fout gaat heel hard roepen dat het een mislukte optie is. Zoals de topcomment hier ook, genoeg goede voorbeelden te vinden maar nee laten we het hebben over de incompetente implementatie in Italie want dat is natuurlijk heel relevant voor hier. Het zal wat gepolijsed moeten worden maar over 5 jaar kunnen we niet meer voorstellen dat we zolang zonder hebben gezeten.
 
rickv
 
0
20 maart 2018 om 00:47
"we laten hiermee zien vernieuwend te zijn met een continu proces van technologische verbetering." hier had moeten staan dat "we bezig zijn met een inhaalslag van technologische verbetering tov hockey, rugby etc." Maar ik juich het van harte toe, fouten zullen blijven bestaan en het zal niet de discussie rondom penalties voor vast houden bij een corner wegnemen, maar geef het nu wat tijd om te ontwikkelen en de regels ook zo te schrijven. In de beker bij Willem 2 - Roda heeft het zijn diens, helaas voor mij, bewezen. Niet helemaal volgens de regels, maar met de VAR werd wel de juiste beslissing genomen. Het enige waar ik bang voor ben is dat het nu weer eeuwen duurt voor er verdere stappen worden gezet.
 
daffy3232
 
1
20 maart 2018 om 01:37
Heb het meegemaakt in promotie/degradatie play-offs. Doodsteek voor het voetbal. Spel ligt te vaak te lang stil. Is je team in de aanval krijgen ze alsnog een penalty tegen uit een situatie 5 minuten eerder. Gaat alleen leiden tot chaos en meer irritatie op de tribune. Weer zeker dat alle voorstanders na een seizoen terugverlangen naar lekker doorvoetballen waarbij de scheidsrechter af en toe een foutje kan maken.
 
nrvier
 
0
21 juni 2018 om 17:21
Bij Cambuur-Dordrecht was hij er juist niet en dat heeft Cambuur de kop gekost. De VAR had of sowieso bij alle wedstrijden aanwezig moeten zijn, of niet.
 
Vergruiser
 
0
21 juni 2018 om 16:54
ik vind zo'n scherm zoals bij het wk helemaal super. Gaat lekker snel. alles kan snel gechecked worden. De aanvallers worden niet afgevlagt. helemaal top. Nu dat kunstgras nog weg uit nederland. toch te triest voor worden dat dit er iets bij proflicenties.
 
Master D
 
0
21 juni 2018 om 17:37
Natuurlijk. De Knvb bereikt nooit iets. In de voetbalpiramide niet, verdeling televisiegelden niet, tegen kunstgras niet en natuurlijk ook niet met de Var. Je zou verwachten dat ze toch ooit eens ergens uit komen in een overleg met andere partijen.
 
Futures
 
0
21 juni 2018 om 19:01
De var wordt echt slecht gebruikt bij het voetbal. Bij het hockey loopt het zo soepel, maar op dit wk wordt het erg inefficiënt gebruikt.