Van Bommel legt keuze voor aanvoerder uit: 'Ik ken hem al heel lang'
Woensdag, 24 juli 2019 om 08:50

Mark van Bommel maakte dinsdagavond bekend wie komend seizoen de aanvoerdersband zal dragen bij PSV, dat de eerste wedstrijd van het seizoen in de tweede voorronde van de Champions League tegen FC Basel met 3-2 wist te winnen. De oefenmeester koos voor Ibrahim Afellay, al is de teruggekeerde middenvelder voorlopig nog niet fit. In onderstaande video legt Van Bommel zijn keuze voor Afellay uit.

Van Bommel ging tevens in op de staat van zijn selectie, die volgens de oefenmeester sterk genoeg is om de Champions League te halen.

Meer nieuws
   
18:42
18:42
Verweij raadt Ajax en Feyenoord aan toe te slaan: 'Hij kan een sensatie worden'
0
   
17:58
17:58
Broers Van de Kerkhof hopen op vertrek PSV'er: 'Kunstgebit mee en wegwezen!'
6
   
17:52
17:52
Driessen noemt mogelijke opvolger Slot: 'Te Kloese was gecharmeerd van hem'
7
   
17:41
17:41
'De Telegraaf heeft keurig verzoek ingediend bij Ajax voor een gesprek, maar...'
11
   
17:08
17:08
Feyenoord moet straf uitzitten tijdens de afscheidswedstrijd van Slot in De Kuip
26
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (53)

 
Nuenenaar
 
11
24 juli 2019 om 09:12
Ik hoop dat dit betekent dat Hendrix als reserve wordt gezien. Rosario ben ik ook niet stuk van. Misschien met andere, pittiger en creatievere spelers om hem heen op het middenveld wordt dat beter
 
Skede
 
41
24 juli 2019 om 09:13
Heel veel opties zijn er ook gewoonweg niet: Zoet, Hendrix, Viergever, Dumfries, Rosario, Afellay en Bergwijn. Keeper als aanvoerder wil hij misschien niet, of hij weet nog niet of Zoet eerste keeper blijft. Hendrix is z'n plek kwijt en kwalitatief te beperkt om aanvoerder te zijn. Viergever is ook niet zeker van z'n plek en ook geen leiderstype. Dumfries en Bergwijn lijken me duidelijk. Afellay heeft de ervaring, de kwaliteiten (mag je verwachten) en de mentaliteit als aanvoerder. Rosario is dan de beste (of de minst slechte) optie in het veld als Afellay er niet is.
 
bliek
 
3
24 juli 2019 om 09:28
Skede ben wel met je eens hoor.dat er weinig aanvoerders lopen. Maar als hij Rosario als basis ziet kan hij beter die eerste aanvoerder maken. Affelay is helaas voor hem zo blessure gevoelig dat je weet dat hij veel wedstrijden gaat missen. Maar ja we zullen zien.
 
Ullies
 
6
24 juli 2019 om 09:32
Hoe kun je zeggen dat viergever niet zeker is van zijn plek?..hij heeft vorig seizoen alles gespeeld,en mocht die Duitser komen dan denk ik toch zeker dat Luckassen zijn plek verliest.rosario prima speler opzich maar hij komt net kijken,en van wat ik gezien heb coached hij ook niet echt in het veld wat een aanvoeder natuurlijk ook hoort te beheersen..als ik speler was zou ik denk ik niet 1 2 3 naar hem luisteren.
 
Skede
 
3
24 juli 2019 om 09:39
@Bliek, Klopt, heb hieronder ook aangegeven dat ik denk dat Afellay meer de aanvoerder voor binnen de selectie zal zijn en Rosario op het veld. Vermoed dat dat het idee van van Bommel is. Die weet ook heus dat Afellay geen 30 wedstrijden gaat spelen dit seizoen.
 
Skede
 
6
24 juli 2019 om 09:40
@Ullies, Omdat PSV bezig is met een aantal nieuwe CV's, en Boscagli er ook is die op die positie kan spelen. Viergever zal niet 1,2,3 zijn plek verliezen maar hij is ook weer niet zo onbetwist. Niet dat Rosario dat wel is maar bij van Bommel wel.
 
Ullies
 
0
24 juli 2019 om 12:08
@ skede Na wat ik vorig jaar heb gezien wisselt Van Bommel zowat elke week zijn opstelling en is hij alles behalve zeker hoe het basis elftal van Psv er uit hoort te zien.persoonlijk vind ik Viergever niets speciaals hebben maar je kan altijd wel op hem rekenen en voert zijn taken redelijk uit.
 
JohnnyyPSV
 
2
24 juli 2019 om 15:08
@ullies Wow dit is nieuw. Volgens mij heeft Van Bommel bijna elke wedstrijd vorig jaar met dezelfde 11 gespeeld. Zeker de eerste seizoenshelft was er geen wedstrijd sprake van een andere basis elf.
 
Benzema.
 
21
24 juli 2019 om 09:49
Je vind Afellay een lachwekkende keuze en dan opper je voor Hendrix? Dat zou pas een lachwekkende keuze zijn.
 
Panerai
 
31
24 juli 2019 om 10:10
Lachwekkend? Deze jongen heeft 159 wedstrijden in het shirt van PSV gespeeld. Hij kent de club, de supporters en weet wat er van hem verwacht wordt. Wie zou jij aanvoerder maken bij PSV dan? Hendrix? Laat me niet lachen man die jongen kan het niveau van PSV niet eens aan. De vraag is nog maar of Ibi er weer bovenop komt dat moet ik je wel meegeven maar gezien van Bommel zijn keuze verwacht ik dat dit wel gaat gebeuren.
 
bliek
 
1
24 juli 2019 om 10:24
Panerai op basis van zijn ervaring en weten hoe de club in elkaar steekt prima keuze. Op basis van zijn blessure gevoeligheid en waarschijnlijk zijn aantal speel minuten niet logisch. Hij maakt nu Rosario 2 de aanvoerder waarschijnlijk voor hem dus basis speler. Maak hem dan eerste en Affelay tweede ofzo. Zoet had ook een prima keuze geweest. Zou je Bergwijn behouden had hem meer verantwoordelijkheid gegeven. Zomaar een paar ideetjes.
 
Panerai
 
2
24 juli 2019 om 10:29
Ik ben het op zich eens met je verhaal al zie ik in Zoet geen aanvoerder. Totaal geen uitstraling en speelt daarnaast ook al tijden als een natte krant. Liever iemand op het veld die zijn mondje open kan trekken en dan zijn er weinig geschikte opties dus op zich begrijp ik zijn keuze wel.
 
bliek
 
0
24 juli 2019 om 10:44
Het probleem is ook dat je selectie niet compleet is en er kan nog een hoop gebeuren. Als ik naar gisteren kijk zou je zelfs Lozano nog aanvoerder kunnen maken. Maarja de vraag is of di er eind volgende maand nog is. Ik persoonlijk zie het liefst of een centrale verdediger of een centrale middenvelder als aanvoerder. Dan zou je Viergever hebben me ik weet niet wat Gutierrez is
 
Ullies
 
15
24 juli 2019 om 09:00
Opzich is het zo gek nog niet dat Ibi aanvoeder is,bedoel als je kijkt wat er nu in het elftal staat is er niet 1 waarvan ik zeg die kun je aanvoerder maken zonder dat er wenkbrauwen gefronst gaan worden..zoet heeft totaal geen uitstraling en staat voor mijn gevoel het laatste half jaar erg matig te keepen,verdediging zit er werkelijkwaar geen 1 bij die ook maar 2e aanvoeder mag zijn op Viergever na mss...middenveld daar zitten ook geen leiders tusse,en in de aanval ook niet,plus het feit dat de halve aanvalslinie bezig is met een transfer,dan kom je in mijn mening al snel uit op Ibi..heeft bij grote clubs gespeeld en kent Psv natuurlijk als zijn broekzak..alleen had ik Rosario die net komt kijken geen 2e aanvoerder gemaakt. dan als ik moet kiezen dan had ik als 2e aanvoeder Viergever gemaakt,is geen geweldenaar maar scored toch altijd wel een 6je..
 
FR_JC
 
2
24 juli 2019 om 09:15
Hoe kan je iemand aanvoerder maken die (voorlopig) niet binnen de lijnen te vinden zal zijn? Maar goed, begrijp je reactie want wie anders.
 
Ullies
 
15
24 juli 2019 om 09:34
Naja van wat ik begreep was hij al flink aan het coachen in de voorbereiding,en helpt hij de jonge jongens,en dat zijn toch wel goede eigenschappen voor een aanvoeder,en tjah als ik het middenveld zo zie kan ibi makkelijk zijn plek vervoveren op het middenveld als hij fit raakt natuurlijk.
 
RonnyHuisman
 
0
24 juli 2019 om 09:58
Als je zo redeneert kan je ook van de kerkhof aanvoerder maken staan ook niet in het veld
 
Panerai
 
2
24 juli 2019 om 10:11
Hoe dat kan? Door een reserve aanvoerder aan te wijzen in de vorm van Rosario, die sowieso altijd speelt.
 
Rolo1984
 
0
24 juli 2019 om 11:27
@ullies: oftewel in de selectie van PSV zitten eigenlijk geen leiders. Affeley is een lachwekkende keuze naar mijn idee. DIe jongen kan best een sturende factor zijn maar daar hoef je toch niet formeel aanvoerder voor te worden gemaakt? Ik vind dat je aanvoerder, de persoon is, die altijd speelt en ook in wedstrijden een leidende/sturende rol heeft. De 2e keuze voor Rosario vind ik ook een vreemde. Jongen is 22 en heeft 30 potjes voor PSV gespeeld, waarin ik zijn niveau erg wisselvallig vind. Die heeft al voldoende aan zichzelf. Dan had ik eerder voor Bergwijn gekozen. Heeft meer ervaring en is ook nog eens de beste speler in de selectie Affeley aanvoerder maken is hetzelfde als Hetinga aanvoerder maken toen hij terugkwam. Die komt terug met een wk-finale maar ik denk dat niemand in de spelersgroep hem serieus nam.
 
Ullies
 
0
24 juli 2019 om 12:02
Waarom zou je op dit moment Bergwijn aanvoeder maken ?..hij is bezig met een transfer zou beetje raar staan dat je iemand aanvoeder maakt en binnen 2 weken alweer weg is.en als ik eerlijk ben vind ik hem ook niet echt een type voor het aanvoederschap.persoonlijk denk ik dus aan Viergever als 2e aanvoeder,speelt altijd en zakt nooit echt door de ondergrens,gemiddeld een 6je en heeft toch al aardig wat grote wedstrijden achter zijn naam staan.gisteren op Rosario gelet en ik zag hem niet als een aanvoeder de lijnen uitzetten/coachen..maar goed we gaan het zien het allemaal gaat uitpakken.
 
funkeeE
 
4
24 juli 2019 om 09:02
Zeer opvallende keuze. Dat zou betekenen dat hij speelt wanneer fit. Wordt het dan rosario, guti, affelay? Zie hem niet in de aanval spelen..
 
Skede
 
11
24 juli 2019 om 09:15
Hoeft niet per se. Denk dat van Bommel Afellay gewoon aanvoerder gemaakt heeft voor in de kleedkamer. Om hem als leider in de groep aan te wijzen. Daar ontbreekt het in het veld nu gewoon aan. Of hij nou speelt of niet. In de praktijk is Rosario gewoon aanvoerder in het veld vermoed ik.
 
FCBogarde
 
1
24 juli 2019 om 09:57
Een nieuw begrip: aanvoerder van de kleedkamer... Doe niet zo moeilijk en spreek dan je vertrouwen uit in Rosario.
 
Skede
 
15
24 juli 2019 om 10:05
Ik snap niet waar mensen over kunnen vallen. Zo bijzonder is het allemaal niet. Afellay is binnen de groep gewoon aanvoerder, en als hij speelt. Zolang hij niet speelt is Rosario aanvoerder.
 
Rolo1984
 
0
24 juli 2019 om 11:28
Als hij binnen de groep aanvoerder is. Waarom moet je hem dan formeel aanvoerder maken?
 
Skede
 
1
24 juli 2019 om 11:54
Omdat hij ook aanvoerder is als hij speelt......
 
almere67
 
0
24 juli 2019 om 09:15
Rare keuze. Ik zou een aanvoerder maken iemand die op het middenveld speelt met de meeste ervaring Een keeper mag nl altijd wel wat meer praten dus die doet de verdediging en een een middenvelder het midden en aanval. Nu zou ik toch Zoet keuze de meeste ervaring
 
cabinessence
 
3
24 juli 2019 om 09:23
Slaat natuurlijk nergens op, dat je een speler aanvoerder maakt, terwijl je niet eens weet of hij uberhaupt ooit nog basisspeler gaat worden. Spreek dan gewoon uit dat Rosario je nieuwe aanvoerder is... Kan ook nooit slecht zijn voor het zelfvertrouwen van die jongen.
 
Ullies
 
2
24 juli 2019 om 09:37
Dat kan wel zijn dat het goed voor zijn zelfvertrouwen is maar je kan gewoon zien dat het geen aanvoederstype is,want ik heb gisteren goed opgelet of hij medespelers aan het coachen was en dergelijke,zie echt totaal geen aanvoeder in hem,prima speler verder hoor daar hoor je me ook niet over,maar niet elke goede speler is aanvoedersmatriaal.
 
Stua
 
5
24 juli 2019 om 09:41
Als je twijfelt of Afellay ooit basisspeler zal worden, dan denk ik dat je geen kijk op het spelletje hebt. En al die commentaren die het ook een rare keuze vinden, zijn ook kortzichtig. Al zou Afellay maar op de helft van zijn capaciteiten terugkeren op de velden, dan nog is hij voor de Eredivisie een topper. Laten we eerst gewoon kijken waar dit toe leidt.
 
Japie_Krekel
 
3
24 juli 2019 om 09:53
@stua dat je Affelay als gokje in huis haalt daar valt nog enigszins wat voor te zeggen misschien maar als dit de beoogde sterspeler van PSV is vind ik het wel armoede troef hoor. na zijn vertrek bij PSV heeft hij nooit meer wat indrukwekkends gepresteerd en zijn vertrek is geloof ik alweer 10 jaar terug. op wat voor sportieve basis je hem dan aanvoerder maakt is me een raadsel
 
FCBogarde
 
1
24 juli 2019 om 10:00
Ondanks de helft van zijn capaciteiten zou Affellay nog de topper van de Eredivisie zijn... Op basis waarvan, want we hebben al jarenlang niets van hem vernomen of gezien... En verder doe je hiermee veel spelers tekort.
 
MuchoGusto
 
2
24 juli 2019 om 10:09
@Japie, het moge dan ook duidelijk zijn dat Afellay niet op basis van het sportieve aanvoerder is gemaakt. Er schuilt geen uitgesproken aanvoerder in deze selectie, en MvB heeft hierdoor gekozen voor een bekend gezicht en iemand die gerespecteerd wordt door de gehele spelersgroep.
 
Japie_Krekel
 
0
24 juli 2019 om 10:23
@muchogusto ik ben benieuwd hoe groot dat respect nog is als PSV misschien een keer in een crisis zit en iemand die geen basisplaats heeft kunnen afdwingen bv iemand de les gaat lezen die wel wekelijks in de basis staat
 
MuchoGusto
 
1
24 juli 2019 om 10:48
Eens, maar ik verwacht dan ook dat er binnen PSV verwacht wordt dat Afellay nog altijd de kwaliteiten (en het fysiek) heeft om een basisplaats af te dwingen. Hij loopt inmiddels alweer een halfjaar rond op de club, dus ze zullen er goed zicht op hebben.
 
Rolo1984
 
1
24 juli 2019 om 11:31
Affeley is nooit een topspeler geweest (internationaal gezien). De bank warm houden bij Barca was zijn deel. Ook in Oranje nog een onbetwiste basisspeler geweest. Alles daarna nooit iets laten zien. Ik begrijp van bommel wel. Dit komt voort uit zijn ervaring als speler. Hij wil gewoon een vertrouweling binnen de selectie hebben, waar hij uit 1e hand alles van hoort.
 
cabinessence
 
1
24 juli 2019 om 11:50
"als je twijfelt of Afellay ooit basisspeler zal worden, dan denk ik dat je geen kijk op het spelletje hebt." Eh, ik ben al ruim dertig jaar PSV-supporter. Ik weet heus wel wat Afellay kon. Met nadruk op kon. Feit is dat hij nu 33 is, al anderhalf jaar geen minuut meer gespeeld heeft en ook voor zijn blessure jarenlang geen potten heeft kunnen breken. Ik hoop van harte dat Afellay me nog positief weet te verrassen, maar niemand kan met zekerheid zeggen dat hij in deze fase van z'n carriere nog goed genoeg is voor de basis van Psv.
 
London Calling
 
1
24 juli 2019 om 12:53
Ik hoop voor Affelay en PSV dat je gelijk hebt. Affelay is helaas in zijn carriere heel vaak geblesseerd geweest. Robben was-is de man van glas, maar wat Affelay dan is weet ik niet want die was nog vaker geblesseerd (het verschil misschien dat Robben veel blessures had die hem 2 of 3 maanden aan de kant hielden en Affelay blessures had waarmee hij een jaar of langer niet kon spelen). Ter vergelijking, Robben kwam in de afgelopen 10 jaar door belssures tot maar iets meer dan 300 club wedstrijden in all competities, tegenover Affelay tot iets meer dan 150. Mocht hij de vorm die hij bij PSV had en daarna bij vlagen in Barcelona liet zien terug vinden dan heb je helemaal gelijk en zal hij een onbetwiste basis speler worden. Alleen heb je het nu wel over een vorm die hij in iedergeval 3, en misschien zelfs al wel 9 jaar niet meer heeft laten zien....
 
Stua
 
0
24 juli 2019 om 13:47
Nou dat is allemaal wel heel erg zwart kijken. En ik lees steeds dezelfde riedeltjes. Hij heef heel lang geen wedstrijden meer gespeeld enz enz,.. Ook dat hij bij zijn laatste clubs geen indruk heeft achter gelaten. Daar ben ik het niet mee eens. Hij heeft in de sporadische wedstrijden genoeg laten zien. Hij kan het nog steeds. En bovendien traint hij al een half jaar mee met PSV en ik denk dat daar geen koekenbakkers rondlopen. Je kan kritiek hebben op van Bommel, maar hij is toch niet helemaal dwaas? Hij weet heus wel wat er nodig is om aanvoerder te zijn. Hij is namelijk een behoorlijke ervaringsdeskundige. Van Bommel weet wat er nodig is in de top en daar wilt hij met PSV naartoe. Denk dat PSV dit jaar voor verassingen kan zorgen. Ik heb er vertrouwen in.
 
cabinessence
 
0
24 juli 2019 om 16:02
"nou dat is allemaal wel heel erg zwart kijken." Nee hoor, dat is gewoon realistisch kijken. Nogmaals, ik hoop echt van harte dat Afellay dit seizoen nog van waarde gaat zijn voor Psv. Dat hij op 33-jarige leeftijd toch nog blijkt te kunnen wat hij op z'n 24e kon. Maar het zou mij eerlijk gezegd verrassen.
 
Stua
 
0
24 juli 2019 om 23:34
Hoe kan je spreken over realistisch als je hem nog geen minuut bij PSV hebt zien spelen? Is geen sprake van realisme, maar pessimisme ... Eerst zien wat er gaat gebeuren...
 
Arnout108
 
1
24 juli 2019 om 09:55
Opzich een prima keus. Afellay zou waarschijnlijk de leider op de training zijn en kan met zijn ervaring een hoop spelers helpen in hun ontwikkeling. Mocht hij niet fit genoeg worden is Rosario een prima tweede optie. Hij haalt een constant niveau, komt goed uit zijn woorden en was ook vorig seizoen al veel aan het coachen. Hij heeft nog niet de ervaring om echt een aanvoerder als Gerrard te zijn maar dat is misschien ook niet echt noodzakelijk. Uiteindelijk is een aanvoerder ook maar een speler die dan toevallig een band om z'n arm heeft. Het enige voordeel dat hij echt heeft is dat hij meer met de scheidsrechter mag praten. Coachen kan iedereen in het veld doen.
 
Japie_Krekel
 
1
24 juli 2019 om 09:59
@arnout108 ik vind het dan geen goede aanvoerder. welke basisspeler luistert er nou naar een bankzitter die hem een keer superkritisch aanpakt? dan heb je een hele verstoorde hierarchie
 
MuchoGusto
 
1
24 juli 2019 om 10:05
Volgens mij valt dat wel mee. Iedereen respecteert Ibi en kent zijn kwaliteiten. Moet je aanvoerder per se ook de vedette van het elftal zijn voordat de spelers naar hem gaan luisteren? Volgens mij niet.
 
Japie_Krekel
 
0
24 juli 2019 om 10:21
@muchoguto dat misschien niet maar het lijkt me wel handig dat je medespelers weten dat je iig de kwaliteiten hebt om een basisplaats te hebben afgedwongen bij PSV
 
Rolo1984
 
1
24 juli 2019 om 11:34
Moet je aan John Heitinga vragen, die flink wat meer heeft gepresteerd dan Affeley, die werd gewoon uitgelachen in de kleedkamer. Die kwam erachter dat je CV indruk maakt als je binnenkomt totdat de eerste trainingen zijn geweest. Iemand die aanvoerder is en vooral geblesseerd is, daar worden heel snel grappen over gemaakt. Aanvoerder van het revalidatieteam, de best niet-voetballende aanvoerder ooit.
 
MuchoGusto
 
19
24 juli 2019 om 10:02
Ik vind de keuze en uitleg om Afellay eerste aanvoerder te maken prima te billijken. Van Bommel is natuurlijk ook niet van gisteren, die weet dat als hij Rosario of Dumfries eerste aanvoerder maakt ze direct in de spotlights komen te staan en er ineens een hoop extra druk op zo’n jongens komt te liggen. Door Rosario de band te geven maar Ibi eerste aanvoerder te maken komt die ‘druk’ bij MvB en Ibi te liggen. Ik weet zeker dat van Bommel over dat soort dingen goed nadenkt. Bovendien, Afellay ligt zoals aangegeven goed in de groep, heeft de ervaring, mengt zich zowel met de Nederlandse jongens als de Spaanstaligen (spreekt de taal) en is een goed uithangbord voor de club. Ik ben trots dat een van mijn jeugdhelden nu als aanvoerder terugkeert bij onze club. Nu nog hopen dat hij op het veld zijn waarde kan gaan bewijzen!
 
Davilla7
 
1
24 juli 2019 om 10:03
De keuze voor Afellay als aanvoerder is bij lange na niet zo lachwekkend als de keuze voor Rosario als tweede aanvoerder. Slechtste en meest deprimerende voetballer die ik in tijden in ons stadion heb gezien. Toen ik hoorde dat hij gisteren aanvoerder was dacht ik dat stichting doe een wens hierachter zat ofzo lol. Genant gewoon dat hij je elftal vertegenwoordigt
 
rubje
 
0
24 juli 2019 om 10:37
Grappig iedereen valt over de aanvoerders maar bijna niemand komt met betere keuzes. Als viergever en zoet aanvoerders zouden zijn had ook iedereen erover geklaagd. Het lijkt er gewoon op dat PSV op dit moment niet echt een leider heeft. Waar schwaab en de jong dat vorig seizoen wel echt in het veld leken te zijn.
 
leeuw1975
 
2
24 juli 2019 om 11:02
snap ook niet dat iedereen commentaar heeft op een aanvoerders keuze. os totaal niet belangrijk. ibi is gewoon een goede keuze zeker als hij fit word masr gaat ook om ervaring leeftijd en hoe het in de kleedkamer gaat. laat iedereen zich bezig houden met het voetbal en niet met een band om je arm
 
Rolo1984
 
0
24 juli 2019 om 11:35
Bergwijn, is je beste speler en met flink wat wedstrijden. Maar dan zit er iets niet goed in je selectieopbouw.
 
Musi26
 
0
24 juli 2019 om 12:53
Viergever lijkt mij de enige juiste keuze. 1.staat altijd in de basis 2. Heeft doorzettingsvermogen als het even tegenzit. 3. Ervaring.