Van Hanegem: 'Hij doet negen van de tien keer alsof hij in een circus rondloopt'
Maandag, 21 december 2020 om 06:48

Feyenoord ging zondagmiddag tegen Vitesse voor het eerst onder het bewind van Dick Advocaat onderuit in Eredivisie-verband: 1-0. Rond het duel klonken de nodige lovende geluiden over Oussama Tannane en Riechedly Bazoer. Willem van Hanegem is in zijn column in het Algemeen Dagblad enerzijds ook positief over het tweetal van de Arnhemmers, maar zag dat ze allebei 'volledig hun eigen wedstrijd speelden'.

Van Hanegem benadrukt dat hij eerder in het seizoen al positief was over Tannane. "Dat hij tegen ADO Den Haag de scheidsrechter een paar keer 'mafkees' noemde, was niet slim, maar ik vond het allemaal niet zo spannend", verwijst Van Hanegem naar de rode kaart die Tannane kreeg in de uitwedstrijd tegen ADO Den Haag (0-2 zege). De oud-international ging er dan ook 'goed voor zitten', maar kreeg tijdens het duel met Feyenoord het idee dat men bij Vitesse 'een beetje doorgeslagen is'. "Tannane doet echt wat hij wil, doet negen van de tien keer alsof hij in een circus rondloopt en hij blijft ook als er niets aan de hand is lekker op het veld liggen tot hij - en alleen hij - het weer eens tijd vindt om mee te doen."

"Ik vind het zonde, want deze jongen kan nog altijd een geweldige speler zijn of worden", gaat Van Hanegem verder. De Kromme schrijft dat de huidige derde plaats van Vitesse veel te maken heeft met de prestaties van Bazoer en Tannane, maar hij stelt tegelijkertijd dat er geen weg meer terug is voor trainer Thomas Letsch. "Ze spelen volledig hun eigen wedstrijd. Bazoer speelde een aardige eerste helft, maar na rust was hij met van alles bezig en steeds minder met voetballen. Dan weer in de clinch met Bryan Linssen, dan weer in discussie met iemand op de bank van Feyenoord, volgens mij Bas van Noortwijk. En hij bofte dat Eric Botteghin vlak voor tijd over schoot, want Bazoer stapte bij dat schot van Malacia zomaar achteruit en dus kon het nooit meer buitenspel zijn."

Van Hanegem benadrukt dat hij Bazoer en Tannane 'echt goede spelers' vindt. "Maar dat ze bij Vitesse spelen en niet in de top, heeft een oorzaak. Dat moeten ze nu wel beseffen. Als ze die stap ooit nog willen maken, dan moeten ze af van dingen die afleiden en puur bezig zijn met het spel. Zinloze dingen kunnen wel bij Vitesse, maar niet bij een club waar allemaal goede spelers rondlopen. Bovendien moeten ze trainer Letsch niet in een positie brengen dat hij straks echt gedwongen wordt om er iets tegen te doen", schrijft Van Hanegem. Hij zag Tannane in de eerste helft een bal tegen het hoofd van Bart Nieuwkoop gooien. "Dat hoeft voor mij helemaal geen rood te zijn. Maar er zijn wel scheidsrechters die hem geven."

Meer nieuws
   
00:00
00:00
Waarom Liverpool Slot verkiest boven Amorim als opvolger van Klopp
1
   
23:55
23:55
Advocaat noemt opvallende naam voor opvolging Slot: 'Hij lijkt me zeer geschikt'
13
   
23:55
23:55
VZ Team van de Week: liefst 5 spelers van PSV na achtklapper in Friesland
26
   
23:54
23:54
Jamie Vardy gidst Leicester City naar kampioenschap in Championship
7
   
23:45
23:45
Van der Vaart kan grap over Cillessen niet laten na curieus penaltymoment
20
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (22)

 
HupVanDeDonk
 
76
21 december 2020 om 06:54
Goede bijdrage van Van Hanegem. Dit lijkt me het ideale seizoen waarin Tannane en Bazoer er nog voor kunnen kiezen richting de top te willen gaan, dus iedere poging om hen wakker te schudden is meegenomen.
 
Theo4ever!
 
14
21 december 2020 om 07:41
Eens. Als tannane zijn frivoliteit om weet te zetten in assists en doelpunten en een beetje geluk krijgt in zijn acties zie ik vitesse top 3 halen dit seizoen. Bazoer moet die slordigheden uit zijn spel krijgen.
 
Pablonino
 
42
21 december 2020 om 07:44
Die gele kaart was prima maar voor de rest heb ik me flink lopen ergeren aan de scheids. Als een verdediger in een lastig parket zit, hoeft hij zich alleen maar te laten vallen en de scheids fluit wel weer. Lekker veilig. Dan heb ik liever Nijhuis die een paar keer te weinig fluit dan iemand die de zaalvoetbalregels hanteert.
 
MGMV
 
11
21 december 2020 om 10:23
Ja, eens. Tegen Heracles thuis hadden we een scheids (vd Kerkhof?) die daar niet in trapte en echt vaak door liet gaan bij dat soort momenten. En als je dan inderdaad gister weer kijkt en de grensrechter met z'n vlag zwaait voor een overtreding alsof iemand z'n been breekt (maar enkel voorover valt waar niks aan de hand is) zit ik echt met m'n kop te schudden op de bank. Ongelooflijk irritant.
 
Pablonino
 
3
21 december 2020 om 11:04
Dat moment in de 1ste helft bedoel je denk? Daar zag je echt de camera ingezoomd op Bazoer en Linssen dacht ik, helemaal aan de zijlijn pal voor de neus voor de grensrechter. Ik denk dat zo'n grensrechter echt bang is om fouten te maken dus maar op safe spelen, anders kan ik het niet verklaren.
 
MGMV
 
6
21 december 2020 om 12:35
Jaa klopt, dat met Bazoer en Jorgensen. Ja, ik weet niet wat het met zo'n grens is. Die zal wel te gefocust zijn op de buitenspellijn dat hij in z'n hoek iemand ziet vallen, maar man man. Zo irritant.
 
Klasse
 
51
21 december 2020 om 08:08
In mijn ogen presteren die 2 juist doordat zij zich op deze manier mogen gedragen. Deze jongens kunnen dit alleen leveren als zij op een standbeeld worden gezet in een team dat in dienst van hen speelt. Als je hen als 1 van de 11 behandelt heeft het verleden uitgewezen dat dit niet leidt tot de prestaties die zij op dit moment leveren. Misschien een beetje kinderachtig, maar zo werkt het bij hen blijkbaar wel.
 
 
67
21 december 2020 om 08:18
Dat idee heb ik ook. Beetje soort budgetversie van Depay. Ze moeten oneindig vertrouwen krijgen anders gaat het koppie hangen.
 
Kyle66
 
9
21 december 2020 om 11:22
@Migi, dank voor de grijns op mijn gezicht! Ik heb smakelijk gelachen om de "budgetversie" van Depay. On topic: mee eens. Ik vraag me ook af of ze bij Feyenoord net zo goed zouden renderen. Ik heb immers nu een paar keer gelezen dat Feyenoord Bazoer moet halen.
 
Fan123
 
13
21 december 2020 om 09:10
Eens, maar ik hoop wel dat Letsch dat verwende gedrag eruit kan krijgen (misschien duurt dat langer dan 1 seizoen) zodat ze ook de stap naar de top kunnen en goed kunnen presteren, als ze slechts 1 van 11 zijn. Zou namelijk onzin zijn als deze jongens, voor die paar ton salaris dat ze krijgen, zich niet gewoon als ieder ander doorsnee volwassen mens kunnen gedragen.
 
AjaxWestham
 
16
21 december 2020 om 08:25
Ik denk dat het m daar ook in zit dat ze de top nooit hebben kunnen halen, deze gedragingen (met name Tannane) zorgen voor een leuke amusementswaarde, maar herbergt ook een gevaar dat je bij topclubs niet kunt hebben.
 
fcu_030
 
21
21 december 2020 om 08:28
Beide heren hebben ontzettend veel talent alleen hebben ze helaas geen topsport mentaliteit. Zullen bij elke grote club verzuipen omdat ze dan niet meer het mannetje zijn maar 1 van de velen. Echt ontzettend jammer want qua talent zouden beide makellijk in de top3 kunnen spelen maar qua mentaliteit zullen ze het zelfs bij de ameteurs lastig hebben. Echt zonde
 
Steve Stingray
 
19
21 december 2020 om 08:28
Dit zijn geen spelers je waar je op een hoger niveau wat aan hebt. Ze moeten een beetje 't mannetje uit kunnen hangen, en dat kan alleen als ze boven 't gemiddelde niveau van de ploeg uitsteken. Ik vond Tannane tegen Feyenoord behoorlijk irritant. Hij heeft meerdere keren op 't veld gelegen, wachtend op aandacht. Ondertussen moet de rest zijn balverlies weer opknappen.
 
Master D
 
39
21 december 2020 om 08:45
Wat mij bij dit soort spelers tegenstaat is de moeite die je er in moet steken om ze een beetje normaal op het veld te laten presteren en het gezeik wat je er dan alsnog bij krijgt. Iedereen ziet dat Tannane qua talent een goede voetballer is die op een hoger niveau mee kan. Waarom dan al die grollen en maniertjes er bij? Je was gisteren qua techniek by far de beste op het veld. Gebruik het dan ook, in plaats te lopen klootviolen. Met Bazoer precies hetzelfde. Goede voetballer maar in dit soort wedstrijden houdt hij zich altijd met randzaken bezig en loopt ie ruzie te maken met iedereen. In de Arena tegen Ajax precies hetzelfde verhaal. Hoezo heeft hij dat iedere grote wedstrijd nodig?
 
Steve Stingray
 
11
21 december 2020 om 08:53
Bij Vitesse kan hij 't maken, omdat ie één van de betere spelers is. Op een hoger niveau valt ie voetballend niet op, en is alleen maar irritant en verongelijkt.
 
Constant kante
 
2
21 december 2020 om 10:42
Masterd. Complimentjes voor 'grollen en maniertjes'. Mooi en geestig verwoord. En ik ben het met je eens. De enorme talenten van Tannane zijn evident. Maar die show eromheen hoeft van mij ook niet. En wat Van Hanegem ook al zei: hij doet in het veld echt alleen waar hij zin in heeft, bij balverlies bijna niets. En Bazoer en dat ruziemaken gaat mij ook op de zenuwen werken. Waarom? Goede vraag trouwens ook. Waarom heeft hij dat zo nodig?
 
Cancellara
 
9
21 december 2020 om 09:57
Haha, lekker Willem. Lekker recht voor zijn raap weer en ook gelijk in deze. Tannane en Bazoer zijn misselijkmakende jongens. Ook buiten het veld zullen zij zich net zo gedragen als in het veld. Het zijn leuke circusartiesten die in deze speeltuincompetitie hun ei kwijt kunnen binnen de kalklijnen. Maar laat ze alsjeblieft niet de landgrenzne oversteken want dan worden ze toch onderuit geschoffeld. Daar zeg je u tegen. In Nederland is het lang leve de lol en vinden we het met z'n allen ge-wel-dig wat dit duo laat zien. Het realisme is verdwenen in Nederland. Dit soort jongens werd een decennia geleden meerdere malen van achteren gepakt door ene Stijn Vreven, Sjaak Polak en nog meer van dit soort types. Angstaanjagende types zijn het, die Bazoer en Tannane. Voetballen alleen voor zichzelf, denken het mannetje te kunnen spelen en vinden zichzelf zó goed, dat ze gaan zweven. Ik kan niet wachten tot ze weer met beide benen op de grond belanden of weer eens een rode prent krijgen toegewezen. Geen aandacht aan besteden aan dit soort ongein.
 
FeyenoordDelft
 
5
21 december 2020 om 10:29
Die Tannane heb ik me mateloos aan geïrriteerd met zijn geschreeuw en gerol. Echt heel vervelend. Heeft hij ook helemaal niet nodig, want voetballen kan hij wel.
 
007
 
7
21 december 2020 om 10:32
Ik denk dat iedereen het kan zien dat Bazoer en Tannane echt talent hebben, maar mentaliteit is ook iets wat je in de top echt nodig zal hebben. Soms jezelf kunnen wegcijferen zo dat het team er beter van zal worden. Of minder trucjes doen die nergens voor nodig zijn. Gisteren zeiden ze bij Fox iets heel goed. Beide hebben een systeem nodig die bij hun past. Bazoer lijkt bij een 5-3-2 zich thuis te voelen, maar Nederlandse topclubs spelen niet zo. Door een onschuldig gesprek met Advocaat zou ineens Feyenoord voor Bazoer een optie kunnen zijn. Ik denk niet dat Slot 5-3-2 gaat spelen. Ik zou het duo gewoon even met rust laten en kijken hoe ze verder dit seizoen blijven presteren. In de zomer zien we wel verder. Voor nu doen ze het fantastisch bij Vitesse en voor de rest is eigenlijk niks anders belangrijk.
 
ehvvoetbalstad
 
4
21 december 2020 om 12:02
Tannane en Bazoer zijn beide in potentie goede voetballers, beter dan -met alle respect- het niveau van Vitesse. Dat ze daar zo goed renderen komt omdat ze kennelijk alles mogen doen wat ze willen. Hun coach zal zeggen dat ze renderen bij een grote mate van vrijheid. Wat deze jongens niet snappen is dat het vasthouden aan dit gedrag voor hen betekent dat Vitesse hun eindstation is. Zij zullen met dit gedrag nooit bij een topclub komen. Deze Diva neigingen worden bij een topclub namelijk niet toegestaan.
 
Zermatt_Person
 
4
21 december 2020 om 12:57
Diva neigingen worden bij een topclub zeker wel toegestaan, mits je goed genoeg bent. Wat dacht van Messi? Hij gedraagt zich net zo als een diva door niet te werken voor het team en weinig meters te maken en lekker te wandelen, maar doordat Messi giga goed is, wordt dat geaccepteerd. Neymar precies hetzelfde. Als je goed genoeg bent, wordt je overal sneller geaccepteerd.
 
Jeliazkov2
 
3
21 december 2020 om 13:47
Hebben allebei een ego-probleem. Na paar goede wedstrijden denken ze dat ze heel wat zijn en blijven ze vervallen in hun oude fouten: onnodige kaarten pakken, bijdehand doen, voor eigen succes gaan i.p.v. het teambelang blijven dienen etc. Nee voetbaltechnisch goed genoeg voor de top wellicht maar wat discipline betreft gaan ze het nooit halen of volhouden. Bij Vitesse kan je nog bepaald gedrag vertonen maar bij de Top 3 en ook al bij AZ word dat niet gepruimd als je niet ook presteert. We weten inmiddels allemaal dat wanneer je bij Vitesse het mannetje bent dat je dat nog niet automatisch ook bij de Top3 en AZ bent.