'Van Marwijk mogelijk niet naar WK na gesteggel over werkwijze'
Donderdag, 14 september 2017 om 14:44

Bert van Marwijk heeft zich met Saudi-Arabië geplaatst voor het WK 2018 door vorige week met 1-0 te winnen van Japan, waardoor het land uit het Midden-Oosten zich voor het eerst sinds 2006 mag melden op de mondiale eindronde. De kans is echter aanwezig dat Van Marwijk bij het toernooi in Rusland geen coach meer is, aangezien verschillende Arabische media donderdag melden dat hij mogelijk snel vertrekt.

De onderhandelingen tussen Van Marwijk en de Saudi-Arabische voetbalbond over een nieuw contract lopen zeer stroef en volgens lokale media kan de ervaren trainer snel zijn biezen pakken. Men verlangt van de oefenmeester dat hij meer tijd gaat steken in zijn werk bij de nationale ploeg, maar Van Marwijk zou te kennen hebben gegeven dat hij graag op dezelfde voet zou willen verdergaan. Ramón Díaz van Al-Hilal wordt genoemd als eventuele opvolger van Van Marwijk.

Volgens journalist Jack van Gelder van Ziggo Sport is het mogelijk dat Van Marwijk aan de slag gaat bij PSV, als assistent van de beoogde hoofdtrainer Mark van Bommel, mocht Phillip Cocu vertrekken. Zelf wist de voormalig keuzeheer van Oranje daar niets van. "Maar dat Mark een keer trainer wordt in Eindhoven, dat verwacht ik ook wel ja", aldus Van Marwijk eerder.

Meer nieuws
   
00:08
00:08
De Ligt onthult de pijnlijke woorden van de grensrechter na diens blunder
31
   
00:05
00:05
Hoe Ipswich Town na 22 jaar en op unieke wijze terugkeert naar de Premier League
8
   
23:20
23:20
Grove arbitrale blunder: De Ligt wordt tegen Real Madrid onterecht teruggefloten
149
   
22:59
22:59
Real Madrid gaat naar finale dankzij spectaculaire late comeback tegen Bayern
352
   
22:55
22:55
PSV krijgt serieuze concurrentie in strijd om Driouech: bod ligt bij Excelsior
15
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (48)

 
Zermatt_Person
 
59
14 september 2017 om 14:58
Welkom bij Oranje, Bert! Overigens kunnen de welpies en wuppies op zolder blijven helaas.. Van Marwijk was de enige die nog een beetje Oranje kleur gaf aan het WK in Rusland.
 
bizzlad
 
17
14 september 2017 om 16:09
Neem aan dat je niet vanwege v Marwijk voor Saudi Arabie had gaan zitten juichen toch? ??
 
LucasAndersen
 
27
14 september 2017 om 16:15
Ho ho ho, misschien mag Kuipers nog een paar wedstrijdjes fluiten.
 
Cyberize7x
 
17
14 september 2017 om 16:33
Of Makkelijk?
 
Cyberize7x
 
12
14 september 2017 om 16:33
Edit: Makkelie*
 
Almogaver
 
12
14 september 2017 om 17:31
Hij zal er niet wakker van liggen, maar zodra hij bondscoach wordt, kijk ik geen wedstrijd van Oranje meer. Afschuwelijke filosofie, verschrikkelijk voetbal. Dat mensen hem als coach willen, kan ik niet begrijpen. Of je moet geen snars geven om voetbal en het liefst via teletekst voetbal willen volgen. Maar dan kun je je net zo goed bezig houden met tal van andere sporten.
 
Skede
 
32
14 september 2017 om 17:39
En toch was het bij Oranje redelijk effectief. Dan heb ik liever een bondscoach die de tacktiek afstemt op het spelersmateriaal en misschien wat saaier voetbal speelt, mét resultaat dan waar we nu mee bezig zijn.
 
Theo Mocking
 
19
14 september 2017 om 17:42
Liever finale WK dan voorronde eruit met spectaculair voetbal. (Even los van het houtje touwtje voetbal van nu)
 
ShivaGizmo
 
7
14 september 2017 om 19:37
In Nederland kan je nooit iets goed doen, toen we mooi voetbal speelde op toernooien maar niks wonnen kreeg je het commentaar dat we naïef speelde en het war realistischer en meer op resultaat gericht moest zijn. Vervolgens hebben we de laatste 2 WK'S trainers gehad die gewoon keken met welke tactiek het team het beste functioneert en dan is het weer klagen dat het voetbal niet om aan te zien is. Ik zie liever het voetbal van de laatste 2 WK'S dan wat we nu voorgeschoteld krijgen
 
Almogaver
 
0
15 september 2017 om 01:16
Met van Gaal hadden we tenminste iemand die vanuit eigen kracht wil aanvallen en niet alleen bezig is met neutraliseren en hopen op een leuke ingeving van een meer getalenteerde voetballer. Natuurlijk had v Gaal speerpunten, maar het team moest wel in hun dienst spelen, zodat je alsnog een geheel had. van Martijk had veel meer talent tot zijn beschikking en kon alleen afbraakvoetbal spelen. Ik stap liever waardig uit een toernooi en dat ik mijn filosofie volg, dan dat ik slecht jat en hoop op geluk. Zijn tactiek laat juist zien hoe beperkt hij is en daarom zal hij ook geen snars uit deze selectie halen. Meer dan ooit zullen we afhankelijk worden van Robben.
 
Sulejmanii
 
0
14 september 2017 om 20:10
Haha broeder, jij hield echt van die eulogies hè? Hoorde je er vorige week over. Maar van mij mag Bert terug komen, ik heb me oranje bertje shirt nog.
 
Gurtalks
 
22
14 september 2017 om 14:58
Zou dit de weg naar PSV versnellen?
 
genieterr
 
14
14 september 2017 om 14:59
Van Marwijk assistent van van Bommel? Dat zou een zeer domme beslissing zijn. Of is het andersom? Zou ik ook niet slim vinden....maargoed, dat is nu wel logischer.
 
Feynzo
 
17
14 september 2017 om 15:03
Licht je mening eens toe dan?
 
Feyenoord1908_
 
18
14 september 2017 om 15:06
Van Marwijk is de schoon vader van van bommel misschien heeft 't daar mee te maken
 
JDG84
 
32
14 september 2017 om 15:09
Waarom zou het dom zijn. Van Bommel heeft diploma, is nu trainer van onder 19 en schijnt dat erg goed te doen. Met Marwijk ernaast, die elkaar door en door kennen, waarom zou het dom zijn. Ik zou het namelijk helemaal geen gek idee vinden.
 
Tornado72
 
10
14 september 2017 om 15:17
Keizer deed het ook goed bij jong Ajax en heeft ook een ervaren assistent naast zich en hij komt nota bene uit het eigen netwerk en toch vallen de resultaten allemaal wat tegen en is het voetbal niet wat men ervan verwachte. Er is geen enkele garantie maar het lijkt mij logischer om van Bommel een paar jaartjes in de schaduw van van Marwijk te laten werken in plaats van andersom. Laat van Marwijk met al z'n ervaring maar de eerste klappen opvangen bij mindere resultaten, die kent het klappen van de zweep. Dit alles natuurlijk alleen als Cocu ontslagen zou worden. mocht Psv a.s. weekend een mooie zege op Feyenoord behalen dan ziet de opportunistische voetbalwereld er ineens weer heel anders uit.
 
Sirroberts
 
29
14 september 2017 om 15:33
Dat met de zweep zeker wel nu die al n tijdje in Saudi-Arabië zit ^^
 
mkber
 
3
14 september 2017 om 15:37
Grote verschil tussen de situatie bij PSV en Ajax is dat Ajax net in een EU finale heeft gestaan. Bij PSV kan het op dit moment alleen maar beter gaan.
 
Tornado72
 
2
14 september 2017 om 15:44
Of minder. Voor het duo van Marwijk van Bommel zou de beste instap zijn na nederlagen tegen Feyenoord en Utrecht. Hoe slechter het gaat hoe meer eer te behalen voor van Marwijk en van Bommel.
 
Intellectueel
 
5
14 september 2017 om 16:02
PSV was nog niet zo lang geleden landskampioen. Ajax heeft al in geen jaren een prijs meer gepakt. Maarja, beide clubs zijn aan een dieptepunt bezig binnen hun clubhistorie.
 
El Fenomeno
 
28
14 september 2017 om 16:29
Hoe kun je Keizer en Van Bommel met elkaar vergelijken? Keizer is een nobody, iemand die bij twee ploegen uit de JL is weggestuurd en met het beste team van de JL tweede is geworden. Van Bommel heeft veel meer voetbalknowhow, ervaring, kwaliteiten en wordt tegenop gekeken. Bovendien is een assistent als Van Marwijk die een WK finale heeft gehaald toch ook niet te vergelijken met Hennie Spijkerman die trainer was bij FC Emmen?
 
Xyzz
 
1
14 september 2017 om 19:29
Wat zei Co Adriaanse ook al weer over Marco van Basten? "een goed paard maakt nog geen goede ruiter." Bovendien, als Van Bommel zijn team laat spelen zoals hij vroeger zelf deed dan word ik daar niet vrolijk van. Keizer is al 14 jaar trainer. Heeft zich als nobody opgewerkt tot coach van Ajax. Dus ik denk dat hij de betere trainer is.
 
Feelingood
 
1
14 september 2017 om 19:56
Keizer heeft dan ook niet als voetballer het vak al leren kennen op het niveau PSV, Barcelona, Bayern München en AC Milaan.. Van Bommel kan bijvoorbeeld al jaren omgaan met media en is gewend de druk van een topclub te voelen, of het hem lukt weten we niet, maar hij heeft veel meer bagage dan Keizer natuurlijk
 
Sammerens
 
7
14 september 2017 om 15:10
Waarom zou dat dom zijn? Ik kan het wel waarderen eigenlijk. Ervaren trainer die als assistent de eerste stappen als hoofdverantwoordelijke van een jongere trainer begeleidt. Ik zou het niet erg vinden om het wat meer te zien, al is de connectie in dit geval eenvoudig gezien de relatie van van Marwijk en van Bommel.
 
Master D
 
13
14 september 2017 om 15:07
Lachwekkend. Hij heeft gedaan wat hij moest doen en dat was zich kwalificeren. Daar moet je hem op beoordelen. Hoe ie dat doet maakt even niet uit. Het lastige werk heeft Bert gedaan en dan mag iemand anders met het resultaat gaan pronken op het WK.
 
Dutchgio
 
18
14 september 2017 om 15:14
Bertje zal z'n bonus ook wel binnen hebben hoor, daar hoef je geen medelijden mee te hebben.
 
supervoetbal
 
6
14 september 2017 om 16:53
Dus voor een bak geld geef jij iets op waar je keihard voor gewerkt hebt? Zeer zwakke mentaliteit
 
Xyzz
 
2
14 september 2017 om 19:31
De kritiek van SA was juist dat Bert niet hard genoeg werkte. En Bert was ook niet bereid om harder te gaan werken. Dus wat je zegt gaat in dit geval niet op.
 
metaalverf
 
5
14 september 2017 om 15:47
Misschien moet je het artikel verder dan de titel lezen. Het gaat om de toekomst, niet over behaalde resultaten in het verleden. Met deze intensiteit heeft hij zich prima geplaatst voor het WK, maar verwachten ze bij de bond daar dat er nog meer te behalen valt als van Marwijk zijn aantal werkuren verhoogd. Denk dat Saudi- Arabië bang is het lachertje op het WK te worden en dat ten alle tijden wil voorkomen.
 
Finalvoetbal
 
26
14 september 2017 om 15:11
Je kwalificeert je voor een WK. Mooiste toernooi wat er is. Dan kun je als van Marwijk zijnde toch wel 8/9 maandjes iets meer tijd in je werk stoppen. Hij krijgt tenslotte ook goed betaald voor zijn werk.
 
Boris19
 
11
14 september 2017 om 15:29
Ik denk dat Van Marwijk een deal eruit probeert te halen, waarbij hij zo min mogelijk hoef te doen voor zoveel mogelijk geld. Hij weet dat hij weinig zal presteren op het WK, dus hij ziet waarschijnlijk niet de noodzaak om er alles uit te halen wat erin zit.
 
atleticofc
 
0
14 september 2017 om 15:30
Waar moet hij dan meer tijd in stoppen? Hij heeft de spelers maar beperkt beschikbaar. Hij kent de spelers, hij kent de competitie. Als er concreet wordt weer gegeven wat ze dan precies verwachten dat hij meer gaat doen kun je zeggen of dit wel of niet reeel is. Maar van Marwijk heeft hele goede prestatie geleverd. En nu willen de sjeikjes het weer zelf doen? Ze zullen toch ook wel beseffen dat ze de eerste ronde niet door komen. Met of zonder onze Bert.
 
siepie
 
1
14 september 2017 om 15:57
Waarschijnlijk zou hij dan meer tijd in SA moeten doorbrengen en meer wedstrijden moeten bekijken om spelers te scouten. Maar waarschijnlijk wil BvM alleen rondom wedstrijddagen in het land zijn.
 
PieterPrins773
 
4
14 september 2017 om 16:01
Hij is bondscoach voor een miljoenennedrag maar hij werkt maar een paar weken per jaar. Ik neem aan dat deSaudis richting wk vaker gezamenlijk gaan trainen , trainingskampen, rondkijken in de competitie naar talenten etc. Dan is het toch handig alsDe bondscoach soms aanwezig is.
 
atleticofc
 
0
14 september 2017 om 16:27
Trainingskamp etc. zal hij vast geen probleem vinden. Maar denk dat hij het WK grotendeels zal willen doen met de selectie waarmee hij nu heeft gewerkt. Misschien een enkele kleine aanpassing. Dus zo heel veel wedstrijden bekijken heeft dan ook weinig zin. Je hebt de spelers in kaart, wedstrijden bekijken kan tegenwoordig ook via stream op laptop. Juist zijn kracht met dit team lijkt te zijn dat hij met een relatief vaste kern heeft gewerkt in de kwalificatie, waar dat voorheen bij een negatief resultaat nogal eens wisselde van selectie samenstelling. Met vast houden aan de vaste groep en daar een hechte sterke eenheid van maken lijkt me de meest succesvolle methode om enigszins resultaat te kunnen boeken met dit land.
 
Baardgrasmus
 
0
14 september 2017 om 16:03
Hij heeft zich toch geplaatst? Als die bestuurders denken dat zij het beter kunnen moeten zij dat doen. Ik zie niet in waarom hij nu zijn werkwijze zou moeten aanpassen.
 
Dante
 
0
14 september 2017 om 17:02
Hij wilde onder deze voorwaarden voor ze werken en onder de nieuwe niet. Niks aan de hand toch?
 
PieterPrins773
 
3
14 september 2017 om 15:28
Razendsnel polsen voor oranje! De beste coach, met de beste speelwijze, om alle troep op te Ruimen.
 
Willem410
 
14
14 september 2017 om 15:33
EK 2012 vergeten? Als Guus Hiddink en Dick Advocaat er al op stuk gaan dan zal van Marwijk het wel even regelen. Als hij slim is brand hij zen handen er niet aan.
 
PieterPrins773
 
3
14 september 2017 om 15:58
Nee, maar ook de 2 kwalificatiereeksen waarin we alles wonnen en het wk 2010 niet. Hij zal het waarschijnlijk inderdaad niet doen, maar proberen tot het uiterste kan altijd . Hiddink en advocaat zijn dombos die 4-3-3 spelen , die beginnersfout zal Bert nooit maken.
 
Denn01
 
7
14 september 2017 om 16:11
EK 2012 ging het inderdaad niet goed. Maar ik herinner me wel nog de finale van 2010. Daarnaast we waren wel gewoon op het EK in 2012, beter dan helemaal niet. En hij was wel iemand die een eigen taktiek verzon op het spelersmateriaal wat hij had. Toen hadden we ook geen geweldig centraal duo maar werd versterkt door 2 verdedigende middenvelders. Dus ja van mij mag hij terug komen.
 
PieterPrins773
 
3
14 september 2017 om 16:19
Precies. En dan hadden we op het ek 2012 ook nog eens pech . De eerste wedstrijd tegen Denemarken waren we gewoon heel goed maar geheel onterecht verloren. Maar mensen kijken liever naar 2 slechte wedstrijden dan naar 25 goede. Het beste aan Bert is inderdaad dat hij kijkt wat hij heeft in de selectie en daar een systeem op afstemt ...dat is al vele malen beter dan al die malloten die met dat afgrijselijke 4-3-3 spelen , zelfs zonder buitenspelers.
 
ShivaGizmo
 
0
14 september 2017 om 19:51
Klopt ja, ik zie liever het oranje van de laatste 2 WK'S dan waar we nu naar kijken. Ik snap het niet dat we hier in 433 blijven spelen, je stelt je tactiek toch af op je spelersmateriaal ipv vooraf te zeggen dit is ons systeem. V Marwijk en v Gaal durfde er tenminste vanaf te stappen
 
ForzaRCGenk1
 
11
14 september 2017 om 15:35
Guardiola krijgt 222 miljoen van Saoudi-Arabië om zijn contract af te kopen en gaat Saoudi-Arabië trainen.
 
ErikOsseforth
 
0
14 september 2017 om 18:51
Ik zie Bert graag terug bij Fortuna Sittard als technisch directeur. Een baan die uitstekend bij hem past en niet ver van zijn woonplaats is. Het loopt weer een beetje in Sittard en met Bert kan de stijgende lijn perfect doorgezet worden.