Wim Kieft: 'Dat zou jammer zijn, ook Ten Hag ziet dat hij talent heeft'
Zaterdag, 15 augustus 2020 om 09:38

Zakaria Labyad was afgelopen week in het tweede oefenduel van Ajax de grote man. In de ontmoeting met zijn ex-werkgever FC Utrecht (5-1 winst) was hij goed voor een hattrick. Labyad begon als spits, ook omdat Dusan Tadic en Klaas-Jan Huntelaar ontbraken, en dat pakte uitstekend uit. Wim Kieft vindt het jammer dat Labyad vooralsnog niet geslaagd is in de top, daar hij in zijn jeugdjaren een van de grote beloften van PSV was.

Memphis Depay, 26 jaar, is bijvoorbeeld een jaar jonger dan Labyad, maar toch was hij volgens Kieft net altijd iets verder. "Labyad miste het natuurlijke gif van Depay, het gif dat ook iemand als Hakim Ziyech in zich heeft", vertelt de voormalig Oranje-international zaterdag in zijn column in De Telegraaf. "Labyad was een aardige jongen, helemaal niet vervelend, deed niet raar en voetballend hoefde je hem niets te leren."

"Hij zag het spelletje en had een prima trap in zijn benen", somt Kieft op. "Alleen speelde hij slordig, ontbrak te vaak de scherpte en daardoor maakte hij fouten. Hij vatte het allemaal te laconiek op." Fouten maken is inherent aan voetballen en ook voetballers als Depay en Ziyech spelen nooit vlekkeloos, erkent Kieft. "Maar zij maken ze vanuit een drive, een idee, omdat ze iets willen laten zien. Zo'n houding is onontbeerlijk om te slagen in de top."

Labyad weet dat er haast bij geboden is om van zijn verblijf bij Ajax alsnog een succes te maken. Hij maakte medio 2018 de overstap van FC Utrecht naar Amsterdam, waar hij vooral reserve was tot hij eind vorig jaar een zware knieblessure opliep. "Het is geen onwil en ik hoop dat Labyad die laatste twintig procent alsnog gaat brengen, elk duel, altijd negentig minuten, want anders blijft hij steken in de subtop."

"Dat zou jammer zijn, want talent heeft hij en dat ziet Erik ten Hag ook." De trainer van Ajax kent Labyad als geen ander: hij maakte de middenvelder annex aanvaller mee in zijn tijd als assistent-trainer bij PSV, haalde hem naar FC Utrecht en vervolgens ook naar Ajax. "Ten Hag hoopt ook dat het vroeg of laat alsnog gaat gebeuren. Tot dusver mist Labyad net dat beetje extra, want anders zou hij met zijn voetbalkwaliteiten al zijn geslaagd in de top."

Meer nieuws
   
17:58
17:58
Broers Van de Kerkhof hopen op vertrek PSV'er: 'Kunstgebit mee en wegwezen!'
5
   
17:52
17:52
Driessen noemt mogelijke opvolger Slot: 'Te Kloese was gecharmeerd van hem'
3
   
17:41
17:41
'De Telegraaf heeft keurig verzoek ingediend bij Ajax voor een gesprek, maar...'
10
   
17:08
17:08
Feyenoord moet straf uitzitten tijdens de afscheidswedstrijd van Slot in De Kuip
23
   
16:26
16:26
Romano weet het zeker: transfer van Arne Slot naar Liverpool is rond
13
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (31)

 
martijnr12
 
16
15 augustus 2020 om 09:56
Het nare voor Labyad is dat hij een prima selectiespeler is, maar dan veel supporters van Ajax daar niet op zitten te wachten. Geef ons maar spelers die er nu staan of toptalenten die tientallen miljoenen kunnen opleveren. Voorin bijvoorbeeld speel je straks met Neres, Promes, Antony en Tadic bij wijze van. Dan wil ik daarachter Traore, Hansen en Unuvar aan het werk zien, niet een Labyad die het niveau al aardig aankan, maar nooit een absolute topper meer gaat worden. Tegelijkertijd is het ieder seizoen zo dat er wel een of twee spelers verrassen en ineens in de basis komen. Zou wel bijzonder zijn (en ook mooi voor die jongen) als Labyad zich ineens als spits in de basis knokt. Want dat blijft de meest onzekere positie.
 
maradungatje
 
5
15 augustus 2020 om 10:01
Nee, ik vind die positie ook maar vreemd voor hem. We hebben echt serieus echte spitsen in de selectie in de vorm van traore, kjh, brobbey of tadic en dan ga je daar labyad neerzetten?
 
martijnr12
 
12
15 augustus 2020 om 10:20
Tadic kwam toch ook niet als echte spits naar Amsterdam? Die bleek daar toevallig goed te renderen. Als nu ineens blijkt dat Tadic daar niet meer rendeert of beter speelt op links of op de flank, dan houd je KJH, Traore en Brobbey over. Allen redelijk bonkinge spitsen. Dan vind ik het geen gekke gedachte om er een andere, snelle, beweeglijke speler meer te zetten a la Promes of wellicht dus Labyad. Zeker nu je veel minder creativiteit hebt en Ajax misschien meer een soort power / countervoetbal gaat spelen (zoals tegen Utrecht). Nogmaals: van mij hoeft Labyad niet te spelen, maar ik sluit zon scenario allesbehalve uit.
 
ninjakai
 
9
15 augustus 2020 om 10:55
Wat labyad had moeten doen is met zo als schone, maar bv ook Maher zich omturnen tot verdedigende middenvelder. Heeft genoeg snelheid en loopvermogen werkt echt wel hard. Heeft genoeg inzicht en techniek om de positie in te vullen. Daar had hij zich al twee seizoenen op kunnen concentreren ipv voor de aanvallende posities gaan.
 
maradungatje
 
3
15 augustus 2020 om 11:42
Dit vind ik een veel betere reactie dan te beargumenteren waarom hij zou moeten spitsen. Daar is gewoon geen goed argument voor. Hij had de vm helemaal kunnen eigenen.
 
martijnr12
 
5
15 augustus 2020 om 12:28
@maradungatje je vindt het een betere reactie dat Labyad zich had moeten omtoveren tot cvm dan te beargumenteren dat hij spits kan spelen? Terwijl hij nota bene onder Ten Hag bij Utrecht als spits speelde haha. Van mij mag Labyad zich prima omturnen tot cvm, maar het is niet een heel gekke gedachte om een aanvallende speler die als spits heeft gepresteerd eens in de spits te proberen
 
maradungatje
 
0
15 augustus 2020 om 14:10
Ik vind het vreemd omdat vooral er gewoon zo 5 spelers om te noemen zijn waarvan het veel logischer is dat zij spitsen. Dus in orde voor labyad staan. Daar gaat 't mij om.
 
ajaxf1
 
3
15 augustus 2020 om 10:04
Dat is ook de reden dat met Veltman niet wilde. Ook een prima speler om erbij te hebben maar geen topper en ook geen gigantische waarde financieel. Ik wil de beste spelers zien spelen, wat kan mij die waarde nou schelen. Geld hebben we genoeg en dat zal ook altijd binnen blijven kopen; we moeten immers altijd verkopen uiteindelijk. Nu ook weer dat bod op Promes, waarom zou je dat accepteren? Maak er 40 van en we gaan praten, maar voor dit bedrag hoef je hem toch niet weg te doen. Unuvar en Hansen zijn er nog lang niet klaar voor, Traore wel imo. Als die evenveel speeltijd heeft als Boadu maakt hij er evenveel zo niet meer. Dat is écht een ruwe diamant.
 
BenjiAA
 
7
15 augustus 2020 om 10:23
Ik deelde dezelfde mening over Traore vorig jaar ook, maar hij valt me tot nu toe erg tegen. Oogt dit seizoen erg lomp en voegde in die oefenwedstrijden voetballend niks toe.
 
Degelderlander
 
12
15 augustus 2020 om 10:24
Ajaxf1 ik heb een vraag aan je. wat laat Traore zien aan jou dat je al denk/roept dat hij het potencieel heeft om het zelfde aantal zal gaan maken als Boadu?ik heb Traore een paar keer aan t werk gezien , het is na mijn inziens niet meer dan een jongeman die amper aan het bal komt en maar wat er bij loopt. sterker nog je ziet niet eens potentie bij hem , dus er is nog niet eens potentieel om hem aan Boadu te linken.
 
RyanBabel8
 
2
15 augustus 2020 om 10:36
Traoré oogt tot op heden toe te houterig en heeft in mijn ogen ook een te lage handelingssnelheid voor Ajax. Deze jongen moet wekelijks spelen in de Eredivisie en ik zou hem uitlenen aan bijvoorbeeld een Willem 2 of Heerenveen (bij interesse). Of Labyad na één wedstrijd de man voor in de spits is, geen idee. Geef hem nog maar een paar wedstrijden de mogelijkheid in combinatie met Promes en wellicht Tadic toch ook op links. Misschien.zelfs wel zo dat ze elkaar afwisselen.
 
ajaxf1
 
1
15 augustus 2020 om 10:52
Traore is qua positionering dikke prima, een belangrijke kwaliteit. Heeft een kiezelhard schot en is bovendien erg sterk. Voetballend nog een beetje matig maar dat maakt hem een ruwe diamant. Ik heb hem veel aan het werk gezien en hij heeft echt wel de kwaliteiten in potentie. Het probleem wat hij heeft, en vele Afrikanen met hem, hij is wat te wild. Hij moet rustiger worden voor de goal.
 
ajaxf1
 
1
15 augustus 2020 om 10:54
Babel, eens. Ik denk dat dit een hele goede zou zijn geweest voor Twente, met Danilo op links. Hij moet minuten maken maar ik zie het rauwe talent wel, alleen nog te jong en te wild nu voor een basisplaats. Ik zou hem tegen de Sparta/rkc's gewoon laten spelen en kijken hoe die het daartegen doet.
 
ninjakai
 
1
15 augustus 2020 om 11:07
Traore is meer dan dikke prima qua positionering. Hij weet echt altijd waar de overige spelers lopen. Zelfs in die bagger 2e helft tegen Utrecht. Hij kreeg nauwelijks ballen. Eigenlijk slechts 2 bij de ene komt hij net niet lekker uit om zelf te scoren en de andere tikt jij tussen twee spelers in direct door in de loop van Donny. Het is wat ongepolijst en ik denk dat hij ook iets te veel zich wil bewijzen op dit moment, waardoor het allemaal wat minder soepel gaat. Beetje vertrouwen doet dan wonderen.
 
TILBURG013
 
5
15 augustus 2020 om 10:47
Je wilt toch de beste spelers in je team hebben? Leuk dat Hansen een talent is maar hij komt momenteel niet eens in de buurt van Labyad.. die jongen is totaal nog niet klaar voor Ajax 1..
 
martijnr12
 
1
15 augustus 2020 om 11:12
Klopt, maar dat is denk ik wel het sentiment dat bij veel supporters leeft. De Veltmans, Schones en in mindere mate Labyads van deze wereld zijn onmisbaar in een selectie. Maar daarvoor ga je niet per se naar het stadion. Ook een Marin bijvoorbeeld: straks blijkt hij een prima backup te zijn voor het middenveld. Maar dan zal er toch gemopper komen. 'Koop een topper en laat Taylor daarachter ruiken aan het grote werk'. Die tweestrijd heb je een beetje: je hebt kwaliteit nodig, maar op de bank zie je ook graag jonge spelers.
 
DonCoXxX
 
8
15 augustus 2020 om 11:46
Je kan wel meer vertellen, maar Antony, Traore, Hansen en Unuvar hebben Labyads niveau helemaal (nog) niet en Ajax 1 is geen speeltuin meer, maar een serieuze profclub. Uiteindelijk eisen de supporters mooi en goed voetbal en succes. Laat Unuvar en Hansen straks lekker in de KKD schitteren en invallen tegen Rkc, dan kan Labyad invallen voor Tadic tegen Barcelona en Inter Milan. De allergrootste clubs hebben een Mahrez van 80 miljoen op de bank zitten in de CL, dan kan jij niet aankomen met Sontje Hansen. Dat is een heel groot talent, maar hij heeft tijd nodig en die tijd is hem gegund. We hebben het vorig seizoen gezien vanaf December. Wanneer Promes, Neres en Ziyech geblesseerd raken, heeft Ajax een probleem. Zeker als Labyad dat ook geblesseerd is, wat het geval was. Mijn punt: de selectie moet breed zijn en dat doe je met dit soort spelers.
 
martijnr12
 
1
15 augustus 2020 om 12:31
Ja dat is dus het hele dilemma wat ik blootleg toch? Je wil als supporter zien dat jouw talenten excelleren en kansen krijgen. Maar als Ajax iets wil betekenen in Europa dan moet je op een gegeven moment toe naar een selectie waarbij je veel Labyads achter de hand hebt. Maar goed: dan krijg je weer het probleem dat talenten beseffen dat ze ook bij Ajax wellicht niet zo snel kansen krijgen als gedacht.
 
maradungatje
 
5
15 augustus 2020 om 10:00
Een beetje een rare reactie vind ik het. "Als voetballer X van rkc die laatste 40% kan opbrengen kan hij 't misschien maken in de top". Labyad heeft in al die jaren nog nooit een hoger niveau weten te halen dan hij tot nu toe heeft laten zien. Ik denk dan ook dat dit zijn plafond is. Als iemand een bijzonder hoog niveau incidenteel haalt, weet je waar een speler naar kan groeien door constant te zijn. Maar bij Labyad zit er gewoon niet meer in.
 
nederland79
 
13
15 augustus 2020 om 10:08
Nee, want niet elke voetballer heeft die 40% extra in zich. Kieft denkt dat deze jongen t wel heeft, stukje mindset, vertrouwen, geluk kan zorgen dat het er uit komt. Maar dat is geen zekerheid
 
maradungatje
 
0
15 augustus 2020 om 10:32
Dit is alleen maar speculeren en aannames doen. Het is totaal niet gebaseerd op de waarheid. Feiten op dit moment zijn dat hij tot nu maar een matig niveau heeft gehaald bij Ajax, vooral als je het vergelijkt met zijn collega's voorin. Die hebben de afgelopen jaren niveaus over een langere tijd laten zien wat te meten is met de wereldtop.
 
Raedos
 
7
15 augustus 2020 om 10:44
Verschil tussen jouw mening en die van Kieft is alleen dat jij maradungatje bent en hij Wim Kieft. Hij komt met goede argumenten en heeft de achtergrond ok geloofwaardig over te komen.
 
maradungatje
 
0
15 augustus 2020 om 11:35
Het is een absoluut kulargument wat je aanhaalt, en een absoluut dieptepunt van wat ik tot nu toe heb gezien. Iemend die dus geen wim kieft is mag dus niet tegen hem ingaan, zelfs al zijn er bijzonder goede argumenten hiervoor. Als je z'n achtergrond aanhaalt, doe het dan volledig in plaats van selectief te zijn wat betreft achtergrond. Selecteer niet wat alleen jou goed uitkomt.
 
vialuna
 
10
15 augustus 2020 om 10:22
Kieft heeft het ook zijn psv tijd dat hij samen met depay een van de grootste talenten van de jeugd was. Speelde al op jonge leeftijd basis bij psv. Verdreef Wijnaldum van zijn plek. Talent zat maar zoals kieft aangeeft mist hij de absolute drive. Ook dat is een kwaliteit. Alleen heeft labyad een soort van negativiteit om hem heen terwijl eigenlijk nooit iets is voorgevallen met labyad ook nu bij Ajax heel lang op de bank nul wanklanken gehoord van hem.
 
baradona
 
1
15 augustus 2020 om 10:08
Labyad is inmiddels 27 jaar , natuurlijk blijft hij hangen op dit niveau. Ik denk persoonlijk dat hij liever bij Ajax op de bank zit en goed verdiend, dan dat hij basis speelt bij Vitesse voor 3 ton. Kan mij trouwens wel vinden in het verhaal van Kieft.
 
Rochester
 
7
15 augustus 2020 om 10:33
Ik gaf het in de oefenwedstrijd tegen RKC Waalwijk al aan, maar het zal mij niets verbazen als Labyad dit seizoen basisspeler bij Ajax en de opvolger van Ziyech zal worden. Of in ieder geval, dat hij veel speelminuten zal gaan maken. Ik ben altijd wel een fan van Labyad geweest en natuurlijk heeft hij in het verleden fouten gemaakt en voor best wel wat onrust gezorgd, waardoor vele mensen denken dat hij een lastige jongen is en een slechte mentaliteit heeft. Maar dat werd bij Ziyech ook gedacht en die is in de afgelopen jaren toch wel erg geliefd geworden onder de Ajax-supporters, maar ook de supporters in de rest van Nederland omdat hij blijkbaar toch niet zo'n lastige jongen was als dat iedereen dacht. Bij Labyad zie je nu ongeveer zo'n gelijkwaardig verhaal. Heeft in het verleden verkeerde beslissingen genomen en voor commotie gezorgd, maar bij FC Utrecht vond ik hem al prima qua gedrag en bij Ajax ook. Bij Ajax heeft hij tot dusver eigenlijk alleen maar op de bank gezeten, maar heeft hij nooit voor onrust gezorgd en als hij speelde dan probeerde hij zich te laten zien. Het afgelopen seizoen had Labyad gewoon pech dat hij zelf geblesseerd raakte, op het moment dat zijn concurrenten geblesseerd waren en het Labyad juist kansen bood om zich te laten zien. Maar dit seizoen speelt hij tot dusver gewoon goed. Natuurlijk is Ziyech wel wat beter dan dat Labyad is, maar als Labyad het niveau haalt wat hij bij FC Utrecht had en wat hij de afgelopen wedstrijden bij Ajax had en dan misschien nog een paar stappen kan maken, dan is hij gewoon een zeer goede speler voor Ajax. En natuurlijk waren de afgelopen twee wedstrijden 'maar' oefenwedstrijden en zegt dat dus niet heel veel, maar Labyad maakte daarin op mij wel echt een goede indruk net als bijvoorbeeld Noa Lang. Hopelijk kunnen beide spelers dit vasthouden, want dan kunnen het zeer goede en nuttige spelers voor Ajax worden. Wat ik bij Labyad ook echt mooi vind, is dat hij vrij vaak echt vol overtuiging achter de bal gaat staan als hij een vrije trap neemt. Afgelopen donderdag tegen Utrecht schoot hij er twee fraai binnen en hij ging ook echt achter de bal staan alsof het hem zou lukken. Zoiets had hij bij Utrecht toen ook. Het was toen in de blessuretijd van een play-offs wedstrijd voor Europees voetbal en Utrecht kreeg een vrije trap, Labyad ging echt achter de bal staan van ik schiet hem er wel in en vervolgens knalde hij de bal fraai in het doel waardoor Utrecht Europees voetbal afdwong. En bij Utrecht liet Labyad zich ook vaak gelden in de 'grotere' wedstrijden tegen de grotere teams, zoals Ajax, Psv, Feyenoord en in Europees verband tegen o.a. Zenit Sint Petersburg. Het wordt voor ten Hag wel puzzelen in aanvallend opzicht, want Neres is op de weg terug van zijn blessure, Tadic en Promes zullen waarschijnlijk ook gewoon vaste basisspelers worden, Antony maakt tot nu toe ook een prima indruk en Labyad en Lang spelen ook zeer gedreven en lijken zich te willen bewijzen. Dan zou ik waarschijnlijk voor zoiets gaan (zie opstelling), maar dan zou ik wel regelmatig rouleren in de aanval en dat is iets wat het afgelopen seizoen gemist werd bij Ajax naar mijn idee. Daardoor ontstonden er veel blessures in aanvallend opzicht (bij Ziyech, Promes en Neres) en bij Tadic had ik het idee dat hij op een gegeven moment door de vele wedstrijden en gebrek aan keus in aanvallend opzicht, vermoeid was. Nu heb je dus met Promes, Antony, Neres, Lang, Labyad, Huntelaar, Traoré, Tadic, Kudus (kan zowel op het middenveld als de aanval), etc. genoeg opties.
 
puistje
 
4
15 augustus 2020 om 10:47
Waarom zou hij niet een 2e Schöne kunnen worden (op een andere positie uiteraard). Schöne werd ook pas op latere leeftijd én op een andere positie pas echt goed, dus waarom zou Labyad dat niet kunnen?
 
TilburgAjax
 
1
16 augustus 2020 om 19:14
Precies! Misschien is Labyad een laatbloeier, die de jaren en "kilometers" nodig heeft gehad om tot volle wasdom te komen. Meer ervaring, wat rust in de kop, dat kan zo maar voor een extra impuls zorgen. Ik gun het hem van harte, want (zoals hierboven ook regelmatig werd gezegd) ik heb geen wanklank van hem gehoord vanaf de bank.
 
FlamengoBrasil
 
0
15 augustus 2020 om 11:44
Speler die in het begin van zijn carrière vooral op zijn talent heeft geteerd in plaats van zich verder te willen ontwikkelen. Voor hem is het te hopen dat hij de knop nog op tijd om heeft kunnen zetten.
 
Lewangoalskiii
 
0
15 augustus 2020 om 17:35
Dat heeft hij natuurlijk ff exclusief tegen FlamengoBrasil verteld.
 
ScummyMan
 
0
15 augustus 2020 om 13:00
Ajax heeft op dit moment 9 aanvallers die allemaal het niveau hebben om in de top van de eredivisie te spelen. Labyad is dan een makkelijke keuze om te laten banken. Denk dat hij of Tadic perfect in de spits zouden kunnen als je er lopende mensen als Neres, Promes en (voor zover ik heb kunnen zien) Anthony omheen zet.