Wim Kieft: 'Iedereen ziet hem toch als vervanger van Messi'
Zaterdag, 25 september 2021 om 10:04

Dat Memphis Depay er afgelopen donderdag ondanks drie kansen niet in slaagde om te scoren namens Barcelona tegen Cádiz, heeft volgens Wim Kieft te maken met de druk die op de schouders van de Oranje-international ligt. De oud-spits merkt in zijn column voor De Telegraaf op dat meer ogen op Depay zijn gericht sinds het vertrek van Lionel Messi.

Depay maakte afgelopen zomer op transfervrije basis de overstap van Olympique Lyon naar Barcelona. Waar hij Frankrijk inruilde voor Spanje, bewandelde Messi de omgekeerde weg voor een contract bij Paris Saint-Germain. Onder trainer Ronald Koeman is Depay zeker van een basisplaats en scoorde hij tot dusver twee keer in vijf competitiewedstrijden. Afgelopen donderdag kon de ex-PSV'er Barcelona niet aan een zege helpen tegen Cádiz. Volgens Kieft is de druk op Depay en zijn ploeggenoten groeiende nu goede resultaten uitblijven.

"Als speler kan je je daar nauwelijks voor afsluiten", aldus Kieft in de krant. "Helemaal omdat Messi er niet meer is om alle klappen op te vangen. Het ging altijd over Messi. Alles wat goed ging, kreeg hij op zijn bordje, maar ook alles wat fout ging bij Barcelona. Elke bal van hem stond in de krant terwijl zijn ploeggenoten relatief anoniem meespeelden. Nu worden de pijlen op anderen gericht en tegelijk ook vergelijkingen getrokken tussen het Barça met Messi en zonder Messi."

De druk op trainer Ronald Koeman is groot, terwijl de buitenwacht volgens Kieft wijst naar Depay. "Hij weet alle ogen op zich gericht in het post Messi-tijdperk. Iedereen ziet hem toch als vervanger van Messi. Onderschat die druk niet. Dat doet iets met je. Zeker als je niet in je beste vorm steekt en je het verschil niet kan maken. Bij Cádiz donderdagavond had Depay driemaal moeten scoren, maar hij miste drie opgelegde kansen. Dat heeft onder andere met druk te maken. Als Frenkie de Jong vervolgens nog eens een onterechte rode kaart krijgt dan wordt het allemaal een moeilijk verhaal. Zelfs voor FC Barcelona met topspelers als Sergio Busquets, Gerard Piqué en Marc-André ter Stegen."

Meer nieuws
   
23:55
23:55
Van Hooijdonk en Perez worden het niet eens over positie Frimpong in Oranje
7
   
23:39
23:39
Kees Kwakman voorziet 'zeer groot probleem' tijdens finale Conference League
5
   
23:04
23:04
Fiorentina schiet zich in minuut 90+1 langs dapper tiental van Club Brugge
4
   
23:00
23:00
Olympiacos zorgt voor grote stunt bij Villa en mag hopen op finale in eigen land
18
   
22:54
22:54
Bayer Leverkusen kan finale ruiken na dramatische fout van uitgefloten Karsdorp
54
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (50)

 
Maximus2702
 
8
25 september 2021 om 10:17
Hetzelfde zag je bij het Nederlands Elftal. Onder de hoge druk op het EK hebben we Depay ook niet gezien. Die jongen staat natuurlijk altijd in de spotlights.
 
Sirius
 
22
25 september 2021 om 10:28
Ik vind dat echt veel te makkelijk. Alleen een Messi kan zich onderscheiden bij dit Barcelona en op het EK was werkelijk iedereen slecht. Memphis kan echt wel heel goed voetballen, maar hij is simpelweg geen leider en dat kun je 'm niet kwalijk nemen. Memphis is goed, soms geweldig, maar wel wisselvallig.
 
IlMaestro21
 
24
25 september 2021 om 10:32
Ik vond Dumfries wel oké
 
ElFaraonDCamas
 
2
25 september 2021 om 10:54
En de helft van de wedstrijden is hij gewoon niet zo goed. Denk dat hij ook vaster in de spits moet staan want door al dat gezwerf van hem, is er vaak niemand in de spits. Zeker als fati terugkomt kan hij niet zo afzakken naar links. Maar goed, was natuurlijk enigszins te verwachten.
 
Ducktaildo
 
7
25 september 2021 om 11:10
Werkelijk iedereen slecht? Ben ik het niet mee eens. Maar ik vond Memphis wel verruilt de slechtste
 
APPELSAP12
 
18
25 september 2021 om 11:16
Onzin, de Ligt, Blind en Stekelenburg waren 5x slechter dan Memphis.
 
ViscaCatalunya
 
13
25 september 2021 om 11:29
Zelfs Messi kon zich in de grote wedstrijden niet meer onderscheiden de laatste jaren. Het Bernabeu was allang niet meer zijn achtertuin. Verder moet je niemand met Messi gaan vergelijken, die staat op zo'n grote hoogte. Dat is oneerlijk voor Depay.
 
Ducktaildo
 
7
25 september 2021 om 11:33
De ligt op basis van zijn handsbal? Want buitenom dat speelde hij gewoon een solide toernooi. Als de ligt net zoveel handsballen had gemaakt als Memphis onnodig balverlies, dan zat zijn hand er niet meer aan. En blind speelde toch geen verkeerd toernooi? Vond hem naar zijn mogelijkheden (en ben geen blind fan) het niet verkeerd doen. Stekelenburg is gewoon klaar en voldeed aan mijn verwachtingen en dat waren niet bepaald positieve verwachtingen. Had wel iets meer verwacht van onze grote Memphis dat toernooi, ipv een penalty scoren, een goal tegen Noord-Macedonië en 373646x balverlies. Wellicht was de bal afleggen op malen tegen Tsjechië een goed begin? Ipv dat moest Memphis zich weer eens vastlopen en de bal verspelen. Hij heeft werkelijk geen enkele wedstrijd indruk op mij gemaakt, en dat is knap als je kijkt wie de tegenstanders waren.
 
manodedios
 
33
25 september 2021 om 10:20
Man man wat een kans miste die op het end. Leuke voetballer voor Lyon, maar echt geen topper. En dat moet de ster van oranje zijn. We hebben een vrij beroerde generatie al met al.
 
Joga_Bonito10
 
29
25 september 2021 om 10:23
Als je die laatste kans weet te missen, ben je inderdaad geen topper. Lyon was zijn plafond. Het is erg dat Depay zichzelf zo goed lijkt te vinden, maar ook Koeman overschat hem schromelijk.
 
Regulator
 
7
25 september 2021 om 10:30
Depay kan echt goed zijn als hij het op z’n heupen krijgt. Zie bijv de wedstrijd tegen Turkije. Maar die jongen is daar gewoon niet consistent genoeg voor.
 
Sirius
 
13
25 september 2021 om 10:31
Wat versta je onder 'topper'? Ik denk dat er maar weinig aanvallers zijn die zich kunnen onderscheiden in dit Barcelona, maar daar lijken veel mensen voorbij aan te gaan. Het feit dat mensen 'm zien als opvolger van Messi zegt eigenlijk alles over het beperkte inschattingsvermogen van veel mensen. Memphis is gewoon een losstaande transfer. Ook wel grappig dat men superlatieven tekort kwam in het begin van het seizoen en nu het minder gaat met heel Barcelona, komt iedereen weer tevoorschijn om z'n gal te spuwen over Memphis.
 
Joga_Bonito10
 
14
25 september 2021 om 10:37
Sirius,Ik heb Depay nooit goed genoeg gevonden en tot de dag van vandaag vind ik dat en hij bewijst dat ook. Paar doelpuntjes en mensen werden idd geil. Laten we maar afwachten wat Aguero, Fati en Dembele ervan bakken dan krijg jij je antwoord. Daar heb ik meer vertrouwen in (en geziens Dembele geschiedenis en Aguero zn blessuregevoeligheid zegt dat al veel). Depay heeft het geluk dat die trainer met die dikke pens aan het roer staat anders zou hij nooit voor Barca spelen.
 
PieterPrins773
 
5
25 september 2021 om 10:49
Hij hoeft geen Messi te zijn. Maar hij moet wel 1 van die drie grote kansen er in leggen. Dat heeft zijn team nu nodig...meer niet.
 
Japie_Krekel
 
7
25 september 2021 om 10:58
Agüero en Fati kan ik me wat bij voorstellen maar Dembele? Als er nou iemand slecht is in afronden is het Dembele wel
 
maurootje
 
6
25 september 2021 om 11:43
@Sirius die superlatieven waar ook te voorbarig… tis niet meer dan een goede voetballer; maar sommige doen/deden alsof het wereldtopper is, die hoor je niet momenteel. En bij Lyon scoorde hij ook bijna nooit in topduels in een goed draaiend elftal; tja dan is het een 1+1 verhaal dat hij in een matig Barca zelfs niet het verschil kan maken tegen de kleintjes.
 
BF-1994
 
3
25 september 2021 om 13:30
Ik vond het ook zo bizar dat mensen in een keer dachten dat de aanval depay griezman dembele heel goed zou zijn. En ik vroeg mij af of die gasten de afgelopen 2 jaar in een coma lagen. Griezman faalde al 2 seizoenen bij barca, dembele heeft 0,05 laten zien bij barca en depay is een goede subtop speler.
 
MR_United
 
7
25 september 2021 om 10:34
Vrij beroerde generatie? Voorin wel ja, achterin hebben we juist toppers rondlopen nu. In 2010 was het andersom, had je een wereldvoorhoede met Van Persie, Robben, Sneijder etc. Toen moest je het achterin doen met Heitinga, Ooijer en Mathijssen. Nu heb je met Van Dijk, De Vrij en De Ligt toch wel meer kwaliteit daar rondlopen. Het is jammer dat we die niet hadden in 2010, waren we misschien wel wereldkampioen geworden!
 
PieterPrins773
 
6
25 september 2021 om 10:52
Ik heb de toppers toch liever voorin lopen. Dat soort spelers maken het verschil. Een mindere verdediging kun je met de juiste speelstijl wel verbloemen. Dat kan via 532 maar beter nog via Bertjes 4231.
 
MR_United
 
4
25 september 2021 om 11:20
Eens, het hielp natuurlijk ook wel dat je met Van Bommel en Nigel de Jong twee toppers voor de verdediging had lopen. Zeker een type Nigel de Jong zie je tegenwoordig weinig meer!
 
BF-1994
 
1
25 september 2021 om 13:28
Messi mistre toevallig laatst ook zo een kans na een mooie combinatie met neymar. Kan iedereen overkomen. Ik vind depay ongeacht deze kans niet wereldklasse verder. Hij is bovengemiddeld goed.
 
RedC0zy
 
0
25 september 2021 om 15:58
Dit bedoelde Kieft dus
 
Remcob
 
12
25 september 2021 om 10:25
Dit Barcelona mist de kwaliteit om elke tegenstander van de mat te spelen. Er wordt een reservespeler van Sevilla gehaald die bij Barcelona meer speeltijd krijgt dan bij Sevilla en nog steeds is de verwachting dat Barcelona van Sevilla makkelijk wint. Kijk je naar welke kwaliteiten er aanwezig zijn, dan is het een combinatie van voormalige toppers die nog nog geregeld een goede wedstrijd spelen (maar te traag zijn voor de echte top) en jeugd met een hele grote potentie die nog te wisselvallig zijn om een grote ploeg te dragen. De grote wereldster die dat het afgelopen decennium wel gedaan heeft is weg en zijn natuurlijke opvolger (Neymar) is eerder al vertrokken. Oftewel er staat een overbetaalde selectie die wanhopig op zoek zijn naar een leider die ze bij de hand neemt. Die leider is niet Depay, maar daar hoopt iedereen wel op.
 
0308
 
3
25 september 2021 om 10:46
Dit slaat natuurlijk nergens op. Sevilla is altijd lastig. Dus er wordt nooit verwacht dat je er maar zo maar van wint. Er wordt verwacht dat je van Granada en Cadiz minstens 3 punten ‘afsnoept’ (en dan zeg ik nog minstens) Koeman is gewoon een bijzonder treurig geval. Alleen maar klagen, huilen en niks presteren. Zelfs als Madridista vind ik het zielig worden ipv lachwekkend
 
PatserControle
 
12
25 september 2021 om 10:27
Wat een prachtige foto van Leo. Beste voetballer aller tijden. Zijn plekje wordt zomaar even ingenomen door niemand minder dan raplion Memphis. Samen met Luuk de Jong een duo penotti. De een leuk voor 101 barz en de ander niveautje 2e klasse.
 
Regulator
 
4
25 september 2021 om 10:29
Door gebrek aan kwaliteit ziet iedereen dat het nu van Depay moet komen. Letterlijk niemand ziet hem als Messi’s vervanger. Gelukkig ook, want die kansen die hij miste.. manmanman
 
PatserControle
 
7
25 september 2021 om 10:37
Nou nou de eerste 2 weken werd hij overal (vooral in de Nederlandse media) uitgemaakt als de redder van dit zooitje. Gelukkig staat iedereen weer even met beide benen op de grond. Depay is een leuke rapper maar hem of wie dan ook in één adem noemen met Messi moet naar een speciale inrichting en daar de beste behandeling krijgen.
 
0308
 
3
25 september 2021 om 10:48
Gelukkig ook maar, bizar matige voetballer en tot nu toe valt hij dus erg tegen
 
Japie_Krekel
 
8
25 september 2021 om 11:00
Maar dat opportunisme is er toch altijd? Als Frenkie nu 1 bal diep geeft is hij ook weer geniaal en heeft niemand het meer over het feit dat hij de rest van het seizoen alleen maar tikkies breed en terug gegeven heeft. Dat is de media
 
Regulator
 
2
25 september 2021 om 11:55
Ze hebben hem groter gemaakt dan hij is, maar Messi vervangen? Zelfs de grootste opportunisten onthielden zich van zulke statements.
 
Sanderr
 
5
25 september 2021 om 11:56
Het heeft even geduurd maar Japie heeft De Jong er wederom uit het niks bijgesleept met wat zelfverzonnen "feitjes" hoor. Wordt jij nou nooit moe van jezelf kerel?
 
Japie_Krekel
 
7
25 september 2021 om 13:02
Wat voor zelfverzonnen feitjes. Heel Nederland ziet dat De Jong zelden een bal diep speelt behalve jij dan waarschijnlijk en dat als De Jong dan een keer een zeldzame dieptebal geeft hij meteen weer als geniaal wordt bestempeld. Ik snap de kritiek op Depay maar laten we aub niet gaan doen of De Jong het veel beter doet. Die voegt naar bar weinig toe aan het spel van Barca. Wees dan zo eerlijk om dat ook gewoon te onderkennen
 
Sanderr
 
0
26 september 2021 om 11:03
Als je de kritiek op Depay snapt, waarom voel je dan toch die noodzaak om volledig off-topic De Jong er bij te betrekken? Wat heeft dat er mee te maken? En dat is niet alleen deze keer he, dit heb ik je al wel honderd keer zien doen in een topic wat over Memphis (of iemand anders) gaat. Obsessief heet dat, dat deed je vroeger ook altijd met Van Geel, Veltman, etc. en nu met o.a. Schmidt en F. de Jong. Jij hebt gewoon continu kortsluiting in je hoofd en plaatst dag in dag uit dezelfde reactie, er zijn teksten van jou die ik letterlijk tientallen keren exact hetzelfde voorbij heb zien komen. Dat lijkt me niet echt gezond voor je man..
 
Benzema.
 
4
25 september 2021 om 10:30
Niemand zag hem als de vervanger van Messi. Sterker nog, veel mensen zagen hem niet eens als basisspeler. Meer als een goede aanvulling op de selectie. Vervolgens vertrok Messi en begon Depay enorm goed en ontstaan de verwachtingen dat hij Messi moet vervangen. Nu een paar mindere wedstrijden en Depay kan er volgens velen weer niets van.
 
Joga_Bonito10
 
10
25 september 2021 om 10:33
Depay heb ik vanaf dag 1 matig ingeschat. Mijn verwachtingen maakt hij wat dat betreft waar. Daar veranderen die doelpuntjes hier en daar verder niets aan. Als iedereen fit is bankt hij ook (maar ja met Koeman als coach…). Fati, Aguero en Dembele is op papier gewoon de sterkste aanval.
 
0308
 
1
25 september 2021 om 10:49
Helemaal eens Garrincha. Erg matige voetballer en vooral als Fati terug is (en zijn niveau weer haalt want dat kan ook nog lastig worden) zal hij de aanvalsleider worden. Ben eerder bang voor Fati en Pedri dan Voor Depay en Luuk
 
ElFaraonDCamas
 
3
25 september 2021 om 10:59
Om nou aguero momenteel hoger in te schatten dan memphis denk ik niet. Die wordt niet meer fit. Probleem is dat aguero een echte spits is, memphis die vindt zichzelf zo goed dat hij gaat zwerven, ballen op de middellijn gaat ophalen en daar mist hij gewoon kwaliteit voor. Maar hij zal wel 15 goals maken dit seizoen.
 
Benzema.
 
2
25 september 2021 om 12:36
Depay is een prima toevoeging aan Barca. Niet als sterspeler, wel als roulate of basisspeler. Tot dusver bewijst hij dat ook gewoon.
 
PatserControle
 
6
25 september 2021 om 10:46
Nu ineens niemand meer he. De krantenkoppen na zijn eerste wedstrijden zitten nog steeds in mijn hersenvlies gegraveerd. Dat gaat nog een tijdje duren voor ik daarvan hersteld ben, wat heb ik me ongelofelijk geïrriteerd zeg. En dan las ik nog reacties her en der dat Barcelona beter af was zonder Messi. Dan konden ze beter functioneren als ‘team’ en was zijn salaris uit de boeken. Nou ga ik jullie allemaal wat vertellen, al koopt Barca nog voor een Miljard aan spelers, niemand maar dan ook niemand zal Messi doen vergeten.
 
fladder
 
2
25 september 2021 om 10:59
Ik denk niet dat er iemand is die Messi zou willen vergeten zeker in Barcelona niet , de herinneringen zullen altijd blijven, hij heeft geschiedenis geschreven en dat ga je niet vergeten door een paar doelpunten van iemand anders .
 
fladder
 
1
25 september 2021 om 10:59
Ik denk niet dat er iemand is die Messi zou willen vergeten zeker in Barcelona niet , de herinneringen zullen altijd blijven, hij heeft geschiedenis geschreven en dat ga je niet vergeten door een paar doelpunten van iemand anders .
 
EA_Snorts
 
5
25 september 2021 om 10:33
Heeft niet zoveel met de druk te maken denk ik. Hij is gewoon erg wisselvallig, altijd al geweest. Sommige wedstrijden een genot om naar te kijken én rendement. De volgende wedstrijd soms zo maar tenenkrommend. Desalniettemin ben ik fan van Depay, spelers die mooie dingen kunnen laten zien en niet altijd de makkelijkste oplossing kiezen en wat showboaten, dat vind ik mooi. Maar zulke kansen missen, kan niemand zich veroorloven, zeker niet bij een club als Barca.
 
fladder
 
2
25 september 2021 om 10:47
Ik hoop voor Depay dat hij er snel een balletje in schiet want dat heeft hij echt nodig , de kansen die hij misten , ja dat is afschuwelijk Koeman werd er rood van. Maar ik vond dat hij ook in de 2de helft zo moe en kapot er uit zag is dat dan de druk van Messi op z’n schouders want het seizoen is nog best lang en Messi komt niet terug of is Barcelona gewoon door en door rot van binnen en komt alles er nu uit. Als je niet wint wordt er na je gewezen en in dit geval is dat terecht .
 
 
5
25 september 2021 om 11:01
Memphis heeft talent zat, hij is alleen niet consistent genoeg. Dat ie geen waardige opvolger is van Messi lijkt me verder duidelijk. Waardige opvolgers van Messi heb je er precies nul van op Aarde.
 
Critic0
 
2
25 september 2021 om 12:23
Je ziet bij Feyenoord dat je ster speler verliezen juist positief kan uitpakken. Zie hier toch echt wel Koeman en technisch beleid als schuldige. Ze hebben gewoon klote spelers gehaald. Waren genoeg goede spelers die je gratis of laag bedrag had kunnen halen maar als je kijkt wat ze halen dan weet je al wat voor seizoen het gaat worden.
 
RM1335
 
2
25 september 2021 om 12:46
Iedereen ziet Depay als de vervanger van Messi? Misschien daar in Nederland, maar die denken ook dat Luuk de Jong top 3 pinchhitter van de wereld is en dat Frenkie de Jong wereldtop is. Dan is Depay natuurlijk met straatlengte voorsprong de nieuwe winnaar van de Gouden Bal. Maar die vliegers gaan toch echt alleen in Nederland op. Daarbuiten weet men wel beter.
 
ylr87
 
1
25 september 2021 om 13:20
Met alle respect naar Memphis en de rest van de selectie van Barca de enige van top niveau is Ter Stegen. Ik zie ook helemaal geen echte leider daar, niet dat Messi dat wel is maar die laat zijn voeten spreken.
 
Garrincah
 
2
25 september 2021 om 13:50
Wie is iedereen? Dat is echt het probleem Depay en verwachtingen gaan niet samen. Vervanger Ronaldo… faill Gewoon Memphis in Lyon - club legend Vervanger Messi? Ja daaag Die jongen moet gewoon lekker met rust worden gelaten.