De kranten trekken conclusies na het eerste duel van Frenkie onder Xavi
Zondag, 21 november 2021 om 13:45

Frenkie de Jong is ook voor Xavi een belangrijke pilaar in het elftal van Barcelona, zo concluderen de kranten in Spanje na de 1-0 zege op stadsgenoot Espanyol. Enkele media maakten zaterdag melding van een naderend bod van Manchester City op de middenvelder van het financieel noodlijdende Barcelona, maar in Spanje gaat men er niet van uit dat Xavi zijn goedkeuring zal gaan verlenen in een dergelijke situatie. "De Jong lijkt direct te hebben begrepen hoe de handleiding van Xavi werkt", zo stelt AS.

"Frenkie was spectaculair op de momenten dat de bal veroverd moest worden en krachtig wanneer de linies van Espanyol doorbroken moesten worden. Het moge duidelijk zijn dat Xavi op deze manier in de zomer geen afscheid zal willen nemen van een dergelijke voetballer." Sport deelde veel zessen en zevens uit en gaf invaller Abde Ezzalzouli een acht. Voor De Jong zat er niet meer dan een zes in, al is de krant wel lovend. "De aanvallende kwaliteiten van De Jong werden door Xavi in ere hersteld. De Nederlander kreeg de vrijheid om naar voren te gaan zodra hij het moment daarvoor geschikt achtte."

"Het ontbrak alleen aan iets meer precisie om een geweldige wedstrijd te completeren." Ook Mundo Deportivo zag een andere De Jong. "Met Xavi op de bank was De Jong plots weer een voetballer die voor aanvallende impulsen vanuit de tweede lijn zorgde. Hij gaf twee diepe ballen op Memphis Depay, maar deze werden niet benut. In de tweede helft speelde hij, door toedoen van Espanyol, naar achteren, al deed heel Barcelona dat." Marca, de meest verkochte sportkrant van Spanje, zag hoe de Oranje-international zaterdag 'zijn meest offensieve gezicht toonde'.

'Rock and roll', doelt het Madrileense dagblad in zijn contracrónica, een analyse gericht op het spel van onder meer De Jong. "De trainerswissel bij Barcelona heeft De Jong goed gedaan. Hij leek alsof hij bevrijd was. Hij speelde met meer vrijheid en was veel rondom het doelgebied van de tegenstander te vinden. Xavi verwacht dat de Nederlander een belangrijke rol gaat spelen in het nieuwe Barcelona."

"De afgelopen maanden was de vorm van De Jong ver afgedaald, net zoals die van de rest van het team, maar het hernieuwde vertrouwen van Xavi zorgde ervoor dat de Nederlander terugkeerde naar zijn beste niveau. Met de zekerheid van Sergio Busquets naast hem, kreeg De Jong de kans om naar voren te gaan en het spel in de aanvallende deel van het veld meer te beïnvloeden dan hij ooit deed onder Ronald Koeman. Daarmee was hij een belangrijke speler in de aanvallende impulsen van Barcelona."

Depay maakte vanaf elf meter zijn zevende treffer voor Barcelona in LaLiga. Voor El Desmarque was de aanvaller de beste speler van de Catalanen: Depay, 'een van de meest actieve spelers in aanvallend opzicht', kreeg een acht, terwijl er voor De Jong niet meer dan een zes inzat. Sport deelde Depay een zeven uit. "Hij bood zich aan de rechterkant aan, aan de linkerkant, in de diepte, van dichtbij, in het strafschopgebied... Hij wilde altijd de bal hebben en voegde noodzakelijke en aanvallende energie toe aan het elftal", zo benadrukt de Catalaanse sportkrant.

"Depay was doorslaggevend en dat is ook wat van een voetballer van zijn klasse wordt verwacht", benadrukt AS. "Hij veroorzaakte een strafschop, hij benutte deze en was daarmee uiteindelijk verantwoordelijk voor de eerste drie punten in het Xavi-tijdperk. Zeer actief en dynamisch gedurende heel de wedstrijd en hij had kansen om meer doelpunten te maken."


Nr.TeamMWGVP
1Real Madrid34276187
2Girona34235674
3FC Barcelona34227573
4Atlético Madrid34214967
5Athletic Club341710761
6Real Sociedad341412854
7Real Betis341313852
8Valencia341381347
9Villarreal341291345
10Getafe3410131143
11Alavés341181541
12Sevilla3410111341
13Osasuna341161739
14Las Palmas341071737
15Celta de Vigo348101634
16Rayo Vallecano347131434
17Real Mallorca346141432
18Cadiz344141626
19Granada 34492121
20Almería342112117

Meer nieuws
   
01:00
01:00
Perez turft bij AZ - Twente het aantal spelers dat meekan bij Feyenoord of PSV
0
   
00:00
00:00
Ajax gaat op zoek naar een rechtsbuiten: 10 potentiële kandidaten op een rij
26
   
23:34
23:34
Sporting is kampioen van Portugal door onverwachtse uitglijder van Benfica
8
   
23:20
23:20
Europese topclub voerde afgelopen weken gesprekken met management Ten Hag
12
   
23:03
23:03
Voormalig keeper van PSV Georg Koch (52) heeft tragisch nieuws: 'Ik ga dood'
6
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (60)

 
Armando007
 
12
21 november 2021 om 08:18
De weg omhoog is ingezet, al hoewel Barca veel geluk had aan t einde. Benieuwd of Xavi dit Barca wel aan t draaien krijgt. Begin is er in ieder geval.
 
ViscaCatalunya
 
48
21 november 2021 om 08:24
Xavi heeft wel Araujo, Alves of Dest (mingueza was drama), Ansu en Dembele nodig. Het zakte weer als een kaartenhuis in elkaar op het einde. De conditie lijkt niet op orde. Het leek de wedstrijd tegen Celta wel. Hopelijk kan de nieuwe staf dit oplossen.
 
Ajax/barca2014
 
20
21 november 2021 om 09:02
Aan de andere kant hebben we dit keer wel de overwinning over de streep getrokken. Dat is toch wel iets waar het team nu verder op kan bouwen. Hopelijk is het vertrouwen van de spelers weer wat opgeschroefd nu eindelijk de nul is gehouden. Ik ben het wel eens met Mingueza. Die heeft (ondanks een sterk begin) aangetoond niet geschikt te zijn als rechtsback. Hij maakt echt teveel overtredingen.
 
Hziyech15a
 
5
21 november 2021 om 14:40
Over de streep getrokken? Espanyol heeft zo veel kansen gekregen, maar ze kregem die bal er steeds net niet in. 2x paal, die kopbal voor langs. Dit zou ik niet over de streep trekken noemen, want je geeft het bijna weg.
 
Jellede Jong
 
2
21 november 2021 om 21:32
Gast, met miniem verschil winnen zonder groots te voetballen = de definitie van over de streep trekken.
 
De Toekomst
 
84
21 november 2021 om 09:05
De weg omhoog is ingezet? Huh? Op basis van wat trek jij die conclusie? De zeer gelukkige 1-0 overwinning?
 
Hombre_Guapo
 
20
21 november 2021 om 10:29
Ik zou eens adviseren om te kijken want zeker de 1e helft was leuk om te kijken en daarna zakte het wel in ja maar geeft iemand tijd en zeker met een gehavend elftal. Leuk hè provoceren terwijl je alleen artikeltjes leest.
 
Sanderr
 
37
21 november 2021 om 10:36
Zo bijzonder was het echt allemaal niet toch? Helemaal niet gek overigens, de nieuwe trainer is er net een klein weekje, en prima voor Xavi dat hij begint met 3 punten, maar in Vigo was het ook een prima eerste helft en geeft de ploeg het zomaar weg. Dat had gisteren ook zomaar kunnen gebeuren (ballen op de paal, zelf een onterechte penalty, etc.). Ik vind het wel wat makkelijk om te doen alsof het nu ineens beter is dan de laatste duels, want dat was mijns inziens nog niet echt het geval hoor.
 
japiekerel
 
15
21 november 2021 om 10:54
Barca is overhyped
 
JJUnited
 
4
21 november 2021 om 14:14
Je bent halverwege de 2e helft begrijpelijkerwijs in slaap gevallen, anders had je die 3 gigantische kansen van Espanyol niet gemist. Barca mag in z’n handjes knijpen met deze 3 punten.
 
Jellede Jong
 
2
21 november 2021 om 21:34
overhyped, een begrip dat niet eens bestaat. het is hyped of overrated. en niemand die barca op dit moment hyped of overrate, iedereen is het er wel mee eens dat het matig is. kansloze reactie.
 
Sanderr
 
0
21 november 2021 om 21:59
Mensen die het woord "overhyped" typen neem ik bij voorbaat al niet meer serieus hahah. Staat hoog op mijn lijstje van kansloze termen, samen met "hater", "postbode" en -met stip op nummer 1 wel- "choken"
 
Japie_Krekel
 
9
21 november 2021 om 13:59
Inderdaad. Met alle geluk van de wereld en een cadeautje van de scheids van Espanyol winnen is een fenomenale prestatie. Frenkie begon ook onder Koeman met wat goals en assists maar daarna werd het weer comfortzone Frenkie. Een beetje balletjes breed en terug tikken rondom de middenstip. Het wordt afwachten of hij dit aanvallende spel nu wel volhoudt
 
Nick Lmns
 
3
21 november 2021 om 14:21
Koeman liet hem dan ook begin vorig seizoen als aanvallende half spelen.
 
Pieterpost
 
37
21 november 2021 om 08:29
Toch blijf ik die aanvallende verwachtingen enigszins apart vinden. In het succes seizoen bij Ajax speelde Frenkie als een soort Xavi, waarom hem dan niet een beetje op die manier slepen?
 
Horwi
 
74
21 november 2021 om 08:37
Hij speelde bij Ajax als een soort Busquets. Hij doet altijd hetzelfde: bal onderscheppen of opeisen, stukje naar voren stomen en dan een pass naar volgende linie of vleugel. Zo speelt hij ook altijd bij Oranje en Barcelona. Alleen als zijn team niet goed speelt, dan houdt het op met de complimenten en kan hij er opeens niks van.
 
ViscaCatalunya
 
24
21 november 2021 om 08:41
Hij speelde wel als een aanvallend mindere speler dan Busquets. Je mag hem ook niet vergelijken met Busquets. Die is een van de beste op zijn plek ooit. Xavi's passing en gevoel voor ruimte waren van een ongekend niveau. Ook met Xavi mag je hem niet vergelijken. Frenkie heeft weer andere kwaliteiten zoals indribbelen en snelheid. Die moet hij optimaal benutten.
 
mvbfan
 
39
21 november 2021 om 08:49
"Als een aanvallend mindere Busquets?" Alsof Busquwts aanvallend goed is?!
 
ViscaCatalunya
 
36
21 november 2021 om 08:51
Qua passing biedt Busquets aanvallend veel meer en doet het vaak met een keer raken. Busquets kan passes tussen de linies geven. Hij heeft ook een fanatische steekpass.
 
Pieterpost
 
10
21 november 2021 om 08:55
Xavi’s passing en gevoel voor ruimte was inderdaad bizar. Man wat heerste die op het middenveld. Frenkie is nu op de leeftijd dat Xavi daar een beetje mee begon volgens mij, dus wordt tijd dat Barca hem de juiste rol geeft en hij zich gaat bewijzen.
 
ViscaCatalunya
 
24
21 november 2021 om 09:06
Busquets is inderdaad niet iemand die meegaat in de aanval. Wat ik bedoel met aanvallend goed is dat bijna elke goede aanval beging met een pass van Busquets. Hij staat aan de basis van elke aanval. Als Frenkie op de plek van Busquets wil spelen moet de snelheid en kwaliteit van zijn passing omhoog. Als Frenkie de bal nog een keer terugkapt heeft Busquets de beslissend pass tussen de linies al gegeven.
 
Teesboer
 
4
21 november 2021 om 10:22
Zo speelt hij helaas niet altijd bij Oranje, die bal onderscheppen lukt hem nog wel. Echter speelt hij de bal dan veel te vaak breed of terug.
 
straatvoetbal
 
2
21 november 2021 om 16:01
Zou er dan te weinig beweging en afwisseling zijn in Barca en Oranje waar bij Ajax belachelijk veel positiewisselingen waren in dat topseizoen. Het leek wel alsof alle 6 aanvallend ingestelde spelers een vrije rol hadden en overal mochten lopen waardoor je altijd een man vrij hebt in de diepte.. analyseren jullie het algehele spel van het hele team ook wel of moet Frenkie het in zijn eentje doen. Hij heeft een goed team nodig en dat zie ik op dit moment gewoon niet bij Barca en ook niet bij Oranje.
 
HakimZiyach22
 
8
21 november 2021 om 08:43
Ajax had een kwartet voorin die meer dan 100 goals maakten in alle competities. In de CL zelfs een stuk of 15-20. Dat was een machine. De dubbele pivot hoefde niet overdreven veel te helpen, en dan had je nog Schone die er 5+ vrije trappen in schoot per jaar. Bij Barca zal alleen Memphis dubbele cijfers halen, en Fati als ie langer fit blijft. Misschien ook een fitte Dembele. Maar wie dan? Barca heeft gewoon goals nodig, en Frenkie heeft bewezen dat hij het kan vorig jaar, de luxe van MSN is allang verdwenen. Iemand moet de 50 goals van Messi compenseren hé.
 
ViscaCatalunya
 
12
21 november 2021 om 08:54
Frenkie speelde bij Ajax als iemand die de bal moest inleveren en moest helpen met verdedigen. Misschien verwachten we nu wel teveel van hem.
 
HakimZiyach22
 
8
21 november 2021 om 08:57
Ja, hij heeft teveel taken nu. Of je maakt hem een 6/8 die de bepalende spelers in stelling brengt (dat is zijn sterkste punt) of je zet hem als halve nummer 10 in, en dan moet je zijn verdedigende taken laten varen. Anders is het overdreven veel wat ie moet doen. Bij goals/assists is men veel sneller tevreden, dan hoef je namelijk alleen naar het scorebord te kijken, maar ik zie hem liever naar achteren gedrukt, paar versnellingen en dan Fati aanspelen. Dat is zijn kracht.
 
078
 
13
21 november 2021 om 09:14
Zo de grootste onzin van het jaar komt toch wel op jouw naam Viscacatalunya. Frenkie de Jong is een voetballer die zo uniek is dat veel supporters moeite hebben om hem in een hokje te stoppen. Hij is verdedigend heel sterk, hij is snel, hij is wendbaar, hij heeft een steekpass in huis en is technisch hoogbegaafd. Maar volgens jouw bewoordingen is het niet meer dan een slechte versie van Zimling.
 
ViscaCatalunya
 
15
21 november 2021 om 09:23
Waar maak je dat uit op.?ik zeg alleen dat je hem niet met Xavi of Busquets moet vergelijken zeker qua passing. Dan komt hij niet goed uit de vergelijking. Hij moet meer doen met zijn specifieke kwaliteiten zoals dribbelen en snelheid.
 
078
 
3
21 november 2021 om 09:55
Dat maak ik op uit de opmerking: "frenkie speelde bij Ajax als iemand die de bal moest inleveren", m.i. snap je dan niet dat bij Ajax heel veel begon bij Frenkie en dat hij op verschillende manieren de opbouw verzorgde. Oftewel dat is wel even iets anders dan een waterdragertje die de bal moet inleveren. Die passing waar jij het over hebt, dat is nu juist één van de grootste kwaliteiten van Frenkie, maar waar hierboven ook al naar gerefereerd wordt, had Xavi een zeeeer fitte en geweldige Messi voor zicht (i.c.m. andere sterren) en moet Frenkie het doen met een zeer beperkte Depay en consorten. Ik geef het je te doen.
 
Kevin1989
 
12
21 november 2021 om 10:26
@078 overdrijven is ook een vak hoor. Natuurlijk is de Jong een erg goede middenvelder maar ben het eens dat hem qua passing totaal niet kan vergelijken met een Xavi op busquets. Frenkie heeft zeker een goede pass, maar wacht daar vaak wat lang mee. Dat hij Memphis voor zich heeft en geen fitte Messi wil niet zoveel zeggen. Frenkie had bij Ajax mindere spitsen voor zich, en die kon hij ook prima bedienen tegen topploegen. Daar heeft hij nu bij Barca wat meer moeite mee, maar nog genoeg potentie voor dit niveau. Maakt ook niet uit een speler heeft vaak tijd nodig als die naar het buitenland vertrekt. Kijk maar naar Memphis of de Ligt en nog vele andere voorbeelden.
 
ViscaCatalunya
 
13
21 november 2021 om 10:26
Wanneer gaf hij bij Ajax splijtende passes? Ik heb ze niet gezien. Hij speelde sober.
 
SocioFan1
 
1
21 november 2021 om 14:15
Precies, dat vergeet men. Er wordt nu van middenvelders eenmaal meer gevraagd omdat zij voorin gewoon heel wat missen. Zou barca een top aanval hebben die er op los scoren dan zou men nooit dat allemaal vragen van het middenveld, van Frenkie.
 
Mrpieters89
 
0
21 november 2021 om 14:37
Depay voor zich en geen fitte Messi.. serieus?
 
Kevin1989
 
2
21 november 2021 om 14:58
Ja bizar hè, Frenkie is heilig en mag geen kritiek krijgen.
 
Japie_Krekel
 
1
21 november 2021 om 16:28
Frenkie is geen bepalende speler en dus natuurlijk gewoon een waterdrager. Een met een leuke dribbel maar ook een die het spel enorm vertraagd door te lang te lipen met de bal om vervolgens een risicoloos passje over 3 meter te geven
 
RedBaron
 
5
21 november 2021 om 09:58
Dat heb ik ook. Hij speelde bij Ajax en in het Nederlands elftal fantastisch op die positie maar het is geen speler die veel goals en assists gaat opleveren. Accepteer dat nou gewoon en besef dat hij wel indirect ontzettend veel waarde voor een team heeft.
 
football033
 
5
21 november 2021 om 09:32
Snap er niks van; vorige week was het nog een prutser die alleen maar tikkies breed en terug deed.
 
ronald09
 
14
21 november 2021 om 12:59
Is het ook
 
Nick Lmns
 
2
21 november 2021 om 14:23
Goed verhaal
 
alles-man
 
39
21 november 2021 om 09:37
De laatste tijd breng ik veel minder tijd door op vz. Vz zelf krijgt veel meer kliks en drm gaat t niet veranderen. Maar het is nu gwn een soort barca fanpagina geworden waar er 10/20 artikels wordt geplaatst die eigenlijk de barca fanpagina op insta moet plaatsen. Frenkie dit dembele dat daaevoor koeman dit depay dat. En alleen maar toxic barca fans die of te hard juichen na winst of te hard huilen als er wordt verloren. Bipolaire fans met een nog steeds erger wordende voetbal(nieuws)site.
 
nederland79
 
18
21 november 2021 om 10:00
We zullen je echt missen. Veel plezier op kantklossenvoorteleurgesteldevoetbalzonelezers.nl
 
Shorty1991
 
4
21 november 2021 om 10:23
Ach net als elk ander sociaal medium, is Voetbalzone een afspiegeling van de maatschappij. Dat het niveau daalt ben ik wel met je eens, maar dat doet het dus in vrijwel heel de samenleving. Ik kan Facebook niet openslaan of er zijn mensen met verhitte discussies bezig, je kunt online nog geen spelletje spelen zonder trollen tegen te komen die alleen maar bezig zijn medespelers te irriteren etc.
 
Boompie85
 
3
21 november 2021 om 10:35
Volg dan ook niet alles man
 
ronald09
 
0
21 november 2021 om 13:00
Echt he, het is net alsof hij dwangmatig alle artikelen moet lezen
 
Theo4ever!
 
0
21 november 2021 om 10:47
Ok. Dan weten we dat
 
Vakkie 427
 
0
21 november 2021 om 10:47
Je had echt niks beters te doen vandaag dan dit?
 
LaUndecima11
 
2
21 november 2021 om 17:06
Wauw, toegang geldt dit precies hetzelfde voor mij! Het gaat nergens meer over met al die barca artikelen elke dag weer
 
Arnout108
 
10
21 november 2021 om 09:49
Ik vind mensen die nu zeggen dat de weg omhoog is ingezet wel heel positief. Uiteindelijk wint Barcelona door een VAR die z'n bril niet mee had en een tegenstanders die voor de verandering een keertje net ongelukkig in de afronding is. Xavi verdient gewoon een eerlijke kans en ik wil hem dus ook zeker niet afschrijven maar mensen leggen de verwachtingen soms zo hoog dat ook Xavi daar niet aan kan komen denk ik.
 
El Barto
 
3
21 november 2021 om 10:22
1 zwaluw maakt idd nog geen zomer. Maar aan de andere kant, soms heb je dit soort geluk in wedstrijden nodig om de weg omhoog in te zetten. Kijk bijv naar de wederopstanding van het Nederlands elftal paar jaar terug. In die wedstrijden tegen Frankrijk en Duitsland was het nog niet zo dat Nederland daar continu de bovenliggende partij was. Daar kwam ook wat geluk bij kijken. Wat weer zorgde voor meer zelfvertrouwen in het eigen kunnen.
 
mitchajax020
 
4
21 november 2021 om 10:05
Ze winnen een keer en nog is thuis ook nog nou. En het wonder Xavi wordt gelijk op een voetstuk gezet, laten we eerst is kijken over 10 wedstrijden hoe het dan ervoor staat want dan pas kun je lichtelijk je oordeel vellen over Xavi.
 
wanny
 
4
21 november 2021 om 10:08
Frenkie moet daar snel wegwezen, want de komende jaren wordt het niks met Barcelona. Met de huidige selectie gaan ze geen potten breken en er is geen stuiver in kas om te versterken. Frenkie heeft goede spelers om zich geen nodig, anders komt ie niet tot zijn recht.
 
birotor
 
8
21 november 2021 om 12:05
Ha, daar is het argument van "de goede spelers om zich heen" weer. Me dunkt dat Tommy Beugelsdijk ook beter zal verdedigen, als de Vrij en van Dijk naast hem in de achterhoede van Sparta zouden staan, maar dat is niet de realiteit. Als je bijna 90 miljoen hebt gekost, mag je ook zelf wel wat meer bieden. Dan kan het toch niet hoofdzakelijk aan het ontbreken van de goede spelers om je heen liggen.
 
Nick Lmns
 
1
21 november 2021 om 14:25
Wat had Frenkie (hoofdzakelijk gebruikt als controleur en verdediger) allemaal nog meer moeten bieden? Waarom is Frenkie de enige speler ter wereld die wordt beoordeeld als aanvallende middenvelder terwijl hij daar amper gestaan heeft?
 
PaulR_1982
 
4
21 november 2021 om 12:28
Heerlijk, al die conclusies trekken na 1 wedstrijd die gewonnen is dankzij een onterechte penalty. Ben benieuwd of dezelfde conclusies worden getrokken als Barca binnenkort een keertje verliest. Dan kan Frenkie de Jong er waarschijnlijk geen ene hout meer van.
 
MohamedBoudad
 
1
21 november 2021 om 13:04
Garcia piqué kan je gebruiken tegen iets mindere tegenstanders mengeza staat verkeerd is geen rb of lb defensief oogt barcelona gewoon nog zwak en dat is al jaren het geval. Bij pep zette barcelona vol druk op de tegenstander dat was gisteren nog niet het geval.
 
Cas1
 
4
21 november 2021 om 14:14
Barca heeft geen geld Barca heeft veel goede middenvelders. Als je geld nodig hebt verkoop je daar waar je veel van hebt en besteed je dit aan datgene waar je weinig van hebt. Dit concluderend zou Frenkie best wel eens verkocht kunnen worden
 
unhip
 
1
21 november 2021 om 16:25
Ja, en hij past niet eens goed in dit team, tenzij Xavi anders gaat spelen. Hij strijkt veel salaris op, en kan een mooi geldbedrag opleveren: eigenlijk is het gewoon logisch dat je hem dan verkoopt en hoopt dat de talenten zich doorontwikkelen.
 
Teun1
 
2
21 november 2021 om 14:57
ik zou dit seizoen gewoon vergeten Xavi heeft minimaal een jaar nodig om het elftal naar zijn hand te zetten met welke spelers dan ook, de speelstijl verschild zo veel van de stijl die Koeman hanteerde dat er eerst een leer proces aan vooraf zal gaan alvorens de uitvoering op orde is.
 
Stamperdje
 
0
21 november 2021 om 15:43
Als ze de Jong inderdaad verkopen zal City een transferrecord moeten breken