Klaassen: 'Niet verbaasd, al was het niet gek geweest als hij was vertrokken'
Donderdag, 20 juli 2017 om 17:50

Davy Klaassen verliet deze zomer Ajax en maakte de overstap naar het Everton van manager Ronald Koeman. Door het vertrek van de middenvelder kwam er een vacature vrij, namelijk die van aanvoerder. Na enkele weken werd Joël Veltman benoemd als nieuwe captain van de Amsterdammers en dat vind Klaassen een goede zaak.

"Mijn beste tip voor Joël is gewoon blijven doen zoals hij doet", zegt Klaassen tegenover Ajax Life. "Hij hielp me altijd al. Je kunt niet in je eentje aanvoerder zijn, daar is een groepje spelers voor nodig. Iedereen heeft zijn eigen manier, maar Joël komt heus niet binnen van: ik ben nu de aanvoerder. Als ik mocht kiezen wie me zou opvolgen had ik ook voor Joël gekozen."

Veltman kreeg vorig seizoen regelmatig de kritiek dat zijn spel niet bijdraagt aan dat van Ajax. Ook zette men vraagtekens bij het feit dat ex-trainer Peter Bosz doorgaans koos voor de Oranje-international als rechtsback in plaats van Kenny Tete. Klaassen begrijpt niet dat zijn voormalig teamgenoot zoveel over zich heen krijgt: "Joël krijgt van buitenaf veel kritiek, maar dat vind ik niet terecht. Het is wat minder spectaculair wat Joël doet. Hij wordt een beetje ondergewaardeerd."

Ook gaat de voormalig Ajacied in op de geruchten dat Veltman wellicht een stap naar het buitenland gaat maken. "Ik spreek Joël regelmatig en dan praten we ook over zaken als transfers. Hij had al een beetje laten doorschemeren dat hij zou blijven, dus in die zin was ik niet verbaasd. Al was het ook niet gek geweest als hij wel was vertrokken. Joël is 25 jaar, speelt al een tijdje in het eerste. Aanvoerder worden is de laatste stap die hij bij Ajax kan zetten", besluit Klaassen.

Meer nieuws
   
06:41
06:41
Komst Potter wordt moeilijk; Ajax neigt door te schakelen naar volgende trainer
14
   
06:30
06:30
Professionele liplezer onthult wat Mohamed Salah tijdens clash tegen Klopp zei
10
   
00:00
00:00
Waarom Liverpool Slot verkiest boven Amorim als opvolger van Klopp
2
   
23:55
23:55
Advocaat noemt opvallende naam voor opvolging Slot: 'Hij lijkt me zeer geschikt'
16
   
23:55
23:55
VZ Team van de Week: liefst 5 spelers van PSV na achtklapper in Friesland
26
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (27)

 
Sirius
 
10
20 juli 2017 om 17:57
Het is niet zo dat hij ondergewaardeerd wordt. Mensen zien heus wel dat hij voor een verdediger een bovengemiddelde techniek en passing heeft. Echter is zijn mentale weerbaarheid een groot breekpunt en juist daar hebben de mensen het vaak over. Ook is hij als centrale verdediger net wat te braaf. Veltman is voor Eredivisie-begrippen een goede speler, maar het is gewoon geen potentiele topspeler naar mijn mening.
 
PeterVermeuIen
 
3
20 juli 2017 om 18:53
Danny Blind en Frank de Boer waren in hun beginjaren bij Ajax ook dramatisch maar naar verloop van de wedstrijden zijn ze beter en nog beter... de potentie zagen we het al... Veltman komt er heus wel...
 
dylan8071
 
2
20 juli 2017 om 19:00
Alleen is Veltman 25 en zijn het niet zijn beginjaren meer
 
hansje1969
 
3
20 juli 2017 om 19:01
In hun begintijd.........hoedanig speelt Veltman nu al bij Ajax? Frank de Boer had af en toe het Frank de Boertje. Danny Blind deed niet veel rare dingen.....op zijn rode kaart na in Straatsburg tegen Mechelen na voor zover me bij staat. Veltman heeft het bijna in alle Europese wedstrijden moeilijk. Veel rode prenten gezien en nog geen club die interesse heeft. Komt gewoon te kort
 
PeterVermeuIen
 
2
20 juli 2017 om 19:11
De Boer en Blind waren ook niet de jongste... totdat van Gaal kwam werden ze steeds de betere voetballer.. Veltman was zijn eerste seizoen als rechtsback en deed naar behoren... Blind en de Boer hadden geen Schone voor zich maar Davids, Rijkaard en Seedorf. Ook had Veltman te maken met nieuwe speler Sanchez die hij veel moest ondersteunen.
 
tubes
 
2
20 juli 2017 om 19:33
In hun beginjaren dramatisch? Dus jij wil zeggen dat ze meerdere jaren een drama zijn geweest? En jij denkt dat ze dan nog bij Ajax zouden spelen. Je gaat Veltman toch niet vergelijken met Blind en de Boer die gewoon veel beter zijn. Ze waren al goed voordat Rijkaard en Seedorf (weer) om de hoek kwamen kijken. Daarnaast was het niveau van de eredivisie een heel stuk hoger dan nu. Veltman zou bij NAC spelen in die tijd en zelfs daar alle zeilen moeten bijstellen.
 
tazmanic2
 
1
20 juli 2017 om 20:14
Juist: Schöne veroorzaakt in alle linies problemen. Hij komt in alle opzichten tekort. Komt ook van het niveau NEC/de Graafschap. Heerenveen wilde hem al niet meer. En dan stellen ze hem nog op de meest cruciale positie op ook! Met van de Beek op die positie was het een stuk beter.
 
PeterVermeuIen
 
0
20 juli 2017 om 20:21
Stuk hoger? Nee joh! Om CL te halen is nu erg moeilijker dan vroeger want dan speel je meer wedstrijden dan toen. Sinds de komst van Rijkaard speelden veel jonge spelers nog beter en de motivatie is groter door aanwezigheid van Rijkaard. Ikzelf zou enorm opsteker vinden als Rijkaard in mijn selectie had!
 
Araman
 
1
20 juli 2017 om 20:28
Hansje1968 Frank de Boer had niet af en toe maar elke wedstrijd zijn Frank de Boertje, maar ja tijd maakt alles van vroeger beter dan nu. Ik vraag me werkelijk af waarom je nog fan bent van Ajax ik zie geen enkele positieve post van je.zo beroerd is het het toch niet altijd, afgelopen jaar best wel weer leuk voetbal gezien , ver gekomen in Europa en ja daar heeft ook Veltman wel steken laten vallen maar doodsnee gewoon degelijk voetbal laten zien. Ik vind het onbegrijpelijk dat er Ajacieden zijn die alleen maar zeuren en mopperen op de mooiste club van Nederland , met afgelopen jaar ook weer de meeste uitstraling naar het buitenland.
 
JohnMethorst
 
0
20 juli 2017 om 21:01
@tazmanic2 Daarom Sneijder halen, middenveld met Ziyech en Van de Beek. Frenkie de speelminuten laten maken die Van de Beek vorig seizoen kreeg en volgend seizoen kan die doorbreken
 
Sirius
 
0
21 juli 2017 om 15:48
@petervermeulen Betreft Veltman moet je gewoon realistisch zijn en concluderen dat hij mentaal gewoon niet sterk genoeg is om veel progressie te boeken. Je kunt als speler veel aspecten verbeteren, maar mentale weerbaarheid heb je of je hebt het niet. Hij heeft ook nog het probleem dat het helemaal niet zo'n goede verdediger is. Voetballend is hij natuurlijk goed voor een verdediger, maar zijn verdedigende taken zijn nou niet bepaald zijn sterke punt. Bij een speler van 25 jaar moet je gewoon meer verwachten.
 
JK-Ajax
 
5
20 juli 2017 om 17:58
Tsjah het is niet de beste speler maar wel het meest ervaren van de basis. Schone kan het niet zijn want die zal niet lang bij de vaste elf zitten. Huntelaar ook niet standaard en Ziyech is geen aanvoerder.
 
maradungatje
 
5
20 juli 2017 om 18:29
Nou, ik denk dus dat je Ziyech wel aanvoerder moet maken. Gewoon out of the box denken. Deden we toentertijd ook met Suarez. Je weet gewoon niet hoe het zal lopen. Misschien voelt hij zich wel extra verantwoordelijk en wordt zijn spel in een x veel volwassener zonder dat het aan creativiteit verliest.
 
rubje
 
0
20 juli 2017 om 19:16
Bij Twente werd het juist dramatisch toen hij aanvoerder werd.
 
maradungatje
 
2
20 juli 2017 om 20:09
Ja, dus dan zal dat inderdaad ook wel zo bij ajax zijn. Ziyech is ondertussen natuurlijk niet ouder geworden, heeft geen ander team om zich heen en speelt nog steeds bij dezelfde club...
 
JK-Ajax
 
0
21 juli 2017 om 11:26
Desondanks wel een risico dus, als Veltman achter de schermen de rol al vertolkte is het toch prima ? Je kan nog steeds een leidersrol op ke nemen zonder de band hoor in Ziyech z'n geval
 
Dejan
 
6
20 juli 2017 om 17:59
Prima keus denk ik. Uiteindelijk gaat het er toch om wie het meest te zeggen heeft in de kleedkamer. Daar schijnt Veltman toch wel een van de jongens te zijn die de nodige invloed heeft. Mensen kijk teveel naar kwaliteit denk ik en prestaties op het veld, en hoewel ik ook niet kapot ben van Veltman als speler kan het best een erg goede aanvoerder zijn.
 
Jackieboy10
 
2
20 juli 2017 om 18:03
Maar als hij zo'n type aanvoerder is dan hoeft hij ook niet te spelen.. Het aanvoerder gedeelte doet hij dan buiten het veld eigenlijk. Qua veldspel is hij absoluut niet slecht, maar ook niet top. Hij maakt nog steeds dezelfde fouten die hij 5 jaar geleden ook maakte, en dat vind ik kwalijk. Zeker voor iemand van 25 in de ED.
 
romarky
 
4
20 juli 2017 om 18:03
Ik weet niet wat ik nu van Klaassen moet denken, in de Nederlandse competitie hoort hij bij de beste, maar wat is hij internationaal waard? Koeman had er veel geld voor over, maar wat zegt dat nu gezien de bizarre transferbedragen de afgelopen tijd. Hij was aanvoerder van Ajax, maar vond hem eigenlijk nog niet volwassen genoeg, zeker niet als je hem bij Oranje ziet, dan is hij nog 1 van die jongens die nog geen zekerheid heeft over een basisplaats, terwijl ik vind dat een Ajax aanvoerder dat wel zou moeten zijn. Velen zullen het misschien maar raar vinden dat ik zo redeneer, maar toch? Ik ben erg nieuwsgierig naar zijn prestaties bij Everton. En Veltman? Daar kan ik wel heel duidelijk in zijn, daar snap ik geen reet van...
 
3*Ajax
 
5
20 juli 2017 om 18:24
Aparte redenering inderdaad. Als aanvoerder van Ajax hoor je helemaal niet vast in Oranje te zitten. Van der Vaart was ook ooit aanvoerder van Ajax, maar op dat moment had je op het middenveld ook spelers als Seedorf en Davids. Jou redenering zou dus ook moeten gelden voor psv en feyenoord. Nou een luuk de jong en clasie (kuyt was al gestopt bij Oranje, maar zou geen basisplek hebben denk ik) zijn ook gewoon minder dan wat er beschikbaar is. We zijn gewoon door veel clubs ingehaald en daar zit/zat een groot gedeelte van onze internationals. Over Veltman, wie had jij aanvoerder gemaakt dan?
 
romarky
 
1
20 juli 2017 om 19:56
Aanvoerder van Ajax zou in mijn ogen Schone moeten zijn!
 
tazmanic2
 
0
20 juli 2017 om 20:17
Toch wel bij de zaterdag amateurs dan hè
 
Ruben_Ajax
 
2
20 juli 2017 om 18:32
Ik ben het er mee eens dat sommige mensen zullen vinden dat je raar redeneert. Zelfs in de tijden dat Ajax de CL en de wereldbeker won, was de aanvoerder (Blind) niet zeker van een basisplek in Oranje. Verre van dat zelfs.
 
tubes
 
2
20 juli 2017 om 19:36
Toen hadden we ook een hele andere poule aan spelers om uit te kiezen. Blind zou nu vast in de basis staan.
 
DRDFDH&V
 
3
20 juli 2017 om 18:37
Ik vind het pure armoede als een grote club als Ajax met zijn historie van topspelers Veltman als aanvoerder heeft.
 
doorie
 
1
20 juli 2017 om 18:43
Sluit ik me volledig bij aan. Nog niet eens bij Jong Ajax moet hij aanvoerder zijn.