KNVB erkent fout VAR bij VVV-Ajax: 'Dat had hij wél moeten doen'
Maandag, 20 augustus 2018 om 18:42

Ajax was de VAR zaterdagavond bij de wedstrijd tegen VVV-Venlo (0-1 winst) dankbaar, want door de video-scheidsrechter werd een doelpunt van de thuisploeg afgekeurd en kregen de Amsterdammers vlak voor tijd een strafschop. Echter, de VAR greep niet in toen scheidsrechter Kevin Blom een stevige overtreding van Peter van Ooijen op Frenkie de Jong over het hoofd zag. De KNVB laat in een reactie aan Ajax Life weten dat de VAR had moeten adviseren om Van Ooijen met rood van het veld te sturen en voegt daar aan toe dat de speler achteraf niet meer bestraft kan worden.

"De speler van VVV-Venlo had inderdaad een rode kaart moeten krijgen voor ernstig gemeen spel", laat een woordvoerder van de voetbalbond weten. De KNVB laat weten waarom de rode kaart niet werd gegeven: "De VAR heeft de situatie beoordeeld, maar was niet overtuigd van een rode kaart en greep daarom niet in. Dat had hij wél moeten doen."

De KNVB laat weten dat Van Ooijen niet meer bestraft kan worden. "De aanklager kan de zaak niet in behandeling nemen, omdat de overtreding is beoordeeld door zowel scheidsrechter als VAR." De voetbalbond erkent dat het vreemd is dat de VAR in dit geval niet heeft ingegrepen, terwijl bij de wedstrijd tussen FC Utrecht en PEC Zwolle zondag Joris van Overeem in een vergelijkbare situatie alsnog met rood van het veld werd gestuurd nadat de videobeelden werden bestudeerd.

"Wij begrijpen dat er wordt gewezen op een vergelijkbare overtreding in een andere wedstrijd waar de rode kaart na een VAR-ingreep wel wordt gegeven. De conclusie hoort te zijn dat daar wel de juiste beslissing is genomen", besluit de woordvoerder.

Meer nieuws
   
08:34
08:34
Spaans talent op proef bij Feyenoord; ook Ajax en Barcelona tonen interesse
0
   
08:00
08:00
Van der Vaart kan grap over Cillessen niet laten na curieus penaltymoment
24
   
07:36
07:36
Perez: 'Vorig jaar wilde Man United hem hebben, nu gaat niemand hem halen'
11
   
06:41
06:41
Komst Potter wordt moeilijk; Ajax neigt door te schakelen naar volgende trainer
34
   
06:30
06:30
Professionele liplezer onthult wat Mohamed Salah tijdens clash tegen Klopp zei
15
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (79)

 
Arwinos
 
79
20 augustus 2018 om 18:56
Hoe kan je daar nou niet overtuigd zijn dat het rood was? Keek ie met zn ogen dicht ofzo. Man man man. Als zelfs stilzittende scheidsrechters al dit soort fouten maken wat kan je dan nog?
 
AZ95
 
88
20 augustus 2018 om 19:01
Haha dan kijk je er dus naar in de herhaling. Zie je een aanslag op de enkels van De Jong en denk je van "dat is niks". Dan ben je dus simpelweg totaal incapabel als scheidsrechter. Duidelijker kan het namelijk niet.
 
martijnr12
 
55
20 augustus 2018 om 19:13
Zeker als je bedenkt dat diezelfde VAR een doelpunt afkeurde omdat iemand licht aan zijn shirt werd getrokken. En dan beoordeelt hij dit als maximaal geel. Tja...
 
jaakke
 
16
20 augustus 2018 om 20:24
hou de discussie rondom dat shirt trekken er nu eens buiten. Dat was namelijk wel goed gezien van de VAR en dus terecht afgefloten. Het gaat hier juist om wat de VAR had moeten zien en niet deed.
 
urrie1
 
13
20 augustus 2018 om 22:11
Was onterecht. Shirt trekken was niet hinderlijk. Doelpunt had geteld moeten worden jij .
 
Dwaling
 
6
21 augustus 2018 om 00:23
Shirt trekken was niet hinderlijk?? Hahaha het wordt steeds mooier gewoon met je klauwen van het shirt afblijven dan is het niet hinderlijk. Hij creeert die ruimte door hem weg te trekken. Dus zeker wel hinderlijk misschien had tagliafico hem anders bog wel kunnen blijven stonden naast elkaar per slot van rekening
 
Sanderr
 
5
21 augustus 2018 om 00:36
Zal ik je een PDF van de spelregels doorsturen urrie, shirt trekken was niet hinderlijk, uhhhh oke dan. Ik weet 100 procent zeker dat jouw mening 180 graden draait als het een Ajacied is die aan iemands shirt trekt en de VAR gaat de situatie beoordelen. Dan vind je ineens dat de reglementen moeten worden nageleefd en dat aan het shirt van de verdediger trekken inderdaad een overtreding is. Gewoon een domme actie van die VVV'er want zonder aan Tagliafico's mouw te trekken had hij hem ook kunnen inschieten en dán was het wel een geldige goal. Snijdt zichzelf dus in de vingers, weet dat er tig camera's en een VAR aanwezig zijn en maakt toch zo'n domme en onnodige overtreding, sja..
 
Marrekie
 
1
21 augustus 2018 om 00:38
Wat een geweldige opmerking!! Weet niet of je het weet maar je mag niet aan andermans shirt trekken!!!!....hinderlijk of nier hinderlijk. Overal op het veld is dit een overtreding dus nu ook
 
Spydix
 
14
20 augustus 2018 om 20:25
Niet zo negatief allemaal. VAR betekent niet dat er geen verkeerde beoordelingen worden gemaakt, maar wel een stuk minder. Als we dat gewoon accepteren kunnen we dit soort geneuzel berichten ook overslaan
 
Formus
 
3
20 augustus 2018 om 20:32
Helemaal met je eens. Diegenen die de beelden zien als VAR blijven ook mensen en ieder mens zal anders op situaties reageren. Nijhuis had als VAR dit misschien eerder door laten gaan dan wanneer de VAR Blom was geweest. VAR's en dus Scheidsrechters blijken net mensen. Gek he
 
Arwinos
 
7
20 augustus 2018 om 21:10
Gast, al had je geen schermen in zeist, en zat je daar naar een muur te staren, dan zag je nog wel dat dit donker donker rood was. Dit is geen fout, dit is een ongelofelijke misser. Dit kan gewoon niet, klaar!
 
JeromB
 
4
20 augustus 2018 om 21:30
Dit snap ik ook niet zo goed. Achteraf kan je op de beelden extreem duidelijk zien dat het rood is. Dat soort beelden zouden de videorefs toch ook tot hun beschikking moeten hebben? Misschien is de hektiek in zo'n videoref ruimte wel erg groot en wordt er niet goed terug gekeken omdat het spel door blijft gaan en zij dat ook nog moeten volgen? Lijkt me dat er zoiets gaande is geweest want ik kan me niet voorstellen dat een scheidsrechter dit zomaar laat gaan.
 
Kevinvan Aarle
 
9
20 augustus 2018 om 18:56
Je krijgt nu dus situaties waarin scheidsrechters zelf niet meer gaan fluiten maar op de VAR gaan vertrouwen wat dus een kwalijke zaak is! Je bent natuurlijk nog altijd de baas op het veld. Nog even en we kunnen de scheids maar helemaal opdoeken...
 
guccischoen
 
16
20 augustus 2018 om 19:01
Waarom is dat zo kwalijk? Liever dan andersom, dat er al gefloten is en vervolgens blijkt dat het niks is. De scheids beslist sowieso nog altijd zelf trouwens
 
DENAJAX01
 
12
20 augustus 2018 om 19:04
Nee, goed lezen. De situatie is door zowel Blom als de VAR beoordeeld en beiden waren niet overtuigd van de ernst van de overtreding. Beiden hebben het totaal verkeerd beoordeeld. Hoe dat in vredesnaam mogelijk is, is mij een raadsel want dit was donkerrood. Maar goed. En in de andere twee situaties waarbij de VAR een rol speelde, nam Blom de eindbeslissing. Niets afwachtends aan. Maar nogmaals: ik vraag me wel af hoe beide scheidsrechters gemist hebben dat Van Ooijen deze overtreding maakte op De Jong....
 
FR_JC
 
4
20 augustus 2018 om 19:37
Bij de beuk in de rug van KJH heeft Blom helemaal niet meteen beslist. Hij stond te wachten, spelers maakte een raam gebaar, drukte zn oortje goed in en besloot toen pas te fluiten. On: was rood en geen andere kleur dan rood.
 
4Ever4Ajax
 
8
20 augustus 2018 om 19:26
@kevinvanaarle: De VAR moet gewoon de eindbeslissing krijgen. Die kan immers veel beter kijken. Dat er fouten nu worden gemaakt is logisch nu het net is geintroduceerd.
 
Formus
 
3
20 augustus 2018 om 20:34
VanAarle: Precies wat ik in een eerder topic aangaf. Blom durft nu niet meer t fluiten omdat ie weet dat de VAR hem toch evt corrigeert en is als de dood dat ie eventueel voordeel en/of een counter/kans af fluit.
 
100% Meijer
 
1
20 augustus 2018 om 22:52
Jet gaat er niet om dat Blom bang is om te fluiten, het gaat erom dat ze expres.minder fluiten. Beter doorgaan en achteraf gecorrigeerd worden, dan een eventuele aanval onterecht afsluiten.
 
Formus
 
0
21 augustus 2018 om 15:30
Tuurlijk, geef je helemaal gelijk. Maar zelfs voor opzichtige fouten, die wel cruciaal zijn (penalty moment zondag) fluit hij nu niet. Dan krijgen we steeds vaker penalties na een minuut terwijl misschien aan de andere kant iemand gescoord heeft na een counter (advocaat vd duivel ??)
 
007
 
15
20 augustus 2018 om 19:08
Volgens mij had de VAR na het zien van de beelden een signaal moeten geven aan Blom. Die had dan gaan kijken en rood moeten geven.
 
VCF-LosChe-VCF
 
2
20 augustus 2018 om 23:44
De VAR moet gewoon beslissen en niet de scheidsrechter! De VAR beschikt over meer beelden en minder druk op de schouders en je ziet toch vaak dat een scheidsrechter niet durft in te zien dat hij er naast zit en dat hij daarom bij z’n beslissing blijft, die waardeloze Blom is daar het grootste voorbeeld van!
 
sloep01
 
14
20 augustus 2018 om 18:58
De var ziet dus wel een klein duwtje waardoor VVV een doelpunt misloopt maar een misdadige aanslag dat zien ze niet , dat is in mijnogen gewoon willekeur want dit kon een blinde nog zien maar die wijsneuzen daar waren niet overtuigd wat een armoe zeg , maar ook Blom die broekenpoeper die stond er bovenop maar durfde geen rood te geven heel kwalijk.
 
RinusMichelss
 
19
20 augustus 2018 om 18:59
Wordt vanzelf beter. Van de 2 gemiste rode kaarten 1 toch vergeven dankzij de var. Das al 1 meer dan zonder de var
 
LuckyOwl
 
16
20 augustus 2018 om 19:01
Yup, glas halfvol of half leeg effect. Het is al weer een stap in de juiste richting - bij de andere wedstrijd werd hij gelukkig nog gegeven.
 
Arnino
 
19
20 augustus 2018 om 19:05
Klopt, ik als psv supporter had natuurlijk liever gehad dat die niet ingreep bij de goal en penalty moment, maar eerlijk is eerlijk ze hadden 't bij beide bij 't juiste eind. Deze rode kaart is natuurlijk wel vreemd. Al het begin is lastig maar denk dat 't uiteindelijk eerlijker zal worden en volgens mij is 't 't al eerlijker geworden.
 
AjaxfanK
 
12
20 augustus 2018 om 19:03
Lekker dan, die VAR. Misschien ook maar op herhalingscursus voor de spelregels sturen?
 
patrickstern
 
5
20 augustus 2018 om 19:20
Denk dat ze meer hebben aan een bezoekje bij pearl of Hans anders. Dit heeft weinig met spelregels inschatten te maken maar Meer met je ogen open houden.
 
Glory
 
2
20 augustus 2018 om 19:06
Je moet de VAR alleen inzetten als de teams erom vragen. Dan voorkom je dit soort willekeur. Teams moeten zelf onbeperkt de VAR in kunnen zetten bij scorings situaties, tot ze er zelf naast zitten. Dan vervalt het recht op VAR inzet. Dit is een beproeft systeem.
 
arsen(e)al
 
3
20 augustus 2018 om 19:13
Vind ik juist geen goed idee. Komt echt wel regelmatig voor dat teams zelf iets over het hoofd zien. Bovendien krijg je dan alleen maar huilende spelers bij de scheids, terwijl de bond zelf al aangaf de Var-gebaren te willen bestraffen
 
paneermeel
 
2
20 augustus 2018 om 19:52
Dan geef je de scheids ern microfoon dat de kijkers oom gesprekken kunnen volgen van de scheidsrechter. Dan gaan de spelers ook niet meer achterlijk doen.
 
Bossie
 
1
20 augustus 2018 om 19:16
Ja dan kan je bijna elke keer naar de VAR kijken. Een nieuwe manier van tijdrekken als de teams er zelf om mogen vragen.
 
Master D
 
2
20 augustus 2018 om 19:30
Ja, en dan had ADO de VAR ingezet tegen Heracles bij de 4-2 en zegt die mooi dat het zogenaamd geen buitenspel is omdat hij de bewijsvoering niet duidelijk vindt. Weg VAR-moment voor Ado, terwijl iedereen (behalve de arbitrage) ziet dat het buitenspel was.
 
SpeedyAFC
 
0
20 augustus 2018 om 20:34
Slecht plan, zodra een team geen VAR mogeklijheid heeft, gaat de tegenstander alle vieze truukjes uit de kast halen want het risico gepakt te worden is ineens stukken kleiner. Kunnen ze lekker gaan schoppen want als er teurggeschopt is, vragen ze hun VAR momentje aan.
 
007
 
1
20 augustus 2018 om 19:12
Ik ga er bijna in geloven dat de VAR de thuisploeg wilde matsen na dat gedoe met de afgekeurde goal. Toch zal dat de waarheid niet zijn aangezien Zeist wel Blom het correcte duwtje gaf om later een pingel te geven. Hoe dan ook moet men wel consequent gaan worden met dit soort aanslagen. Spelers moeten nu gewoon beseffen dat dit soort acties bestraft gaan worden. Ook in het strafschopgebied zal men veel minder de handen moeten gaan gebruiken.
 
Bossie
 
0
20 augustus 2018 om 19:19
Misschien eens informeren bij de gene die de beelden bekijken en vragen waarom ze hier niet reageerde en de scheids inseinde. Misschien waren de instructies niet duidelijk genoeg?
 
Master D
 
3
20 augustus 2018 om 19:27
Als zo'n man zelfs met de beelden erbij niet in staat is om tot een juist oordeel te komen dan is ie niet geschikt voor dat werk. Net zoals dat Nijhuis ongeschikt is als Var. Als je dat buitenspel niet ziet, of onvoldoende bewezen vindt, dan houdt het op. Die penalty voor Heracles in de eerste paar minuten had Nijhuis als scheidsrechter ook nooit voor gefloten.
 
Kyle66
 
3
20 augustus 2018 om 19:41
Ik moet eerlijk zeggen dat ik me echt afvraag hoe Nijhuis het als VAR gaat doen. Hij laat zo idioot veel doorgaan dat ik mijn hart vasthoud.
 
Marrekie
 
1
21 augustus 2018 om 00:44
Daar gaar het niet om. Bewust of onbewust is geen graadmeter voor een rode kaart. Onbesuisd of gemeen spel zijn graadmeters vooe rode en gele kaarten....
 
Voetbal63
 
1
20 augustus 2018 om 19:34
Deze schandalige overtreding op Frenkie de Jong, had in eerste instantie door Blom moeten worden bestraft. Als Blom geel had gegeven had de Video REF ( in plaats van het onzinnige woord Var, want het zijn gewoon scheidsrechters die daar zitten en geen assistent scheidsrechters) alsnog kunnen verzwaren tot rood.
 
mats49
 
2
20 augustus 2018 om 19:35
Ach ach wat een onrecht is Ajax aangedaan afgelopen weekend. Ik verheug me al op alle huilie huilie verhalen als Ajax volgende week benadeeld wordt door de VAR. De VAR is kut. Als ze zelfs met de VAR niet consequent kunnen zijn dan laat maar.
 
Kyle66
 
5
20 augustus 2018 om 19:43
Onrecht aangedaan? Als jij niet ziet dat het een rode kaart was, adviseer ik je een bezoekje aan Specsavers. Ze hebben kortingsacties op dit moment!
 
aso1981
 
4
20 augustus 2018 om 19:36
Ik ga volgend jaar niet meer naar het stadion, thuis kan ik alle beelden tenminste terug zien en sta ik niet als een dolle te juichen terwijl de goal drie minuten later word afgekeurd. Vond de var altijd een goed idee, nog altijd, maar voor de supporter in het stadion is het crap als ze geen beelden te zien krijgen
 
Kyle66
 
5
20 augustus 2018 om 19:43
Was je vorige week toen VVV een penalty kreeg ook niet blij met de VAR?
 
Arwinos
 
1
20 augustus 2018 om 21:12
Hij heeft hier wel een punt. Als supporter snap je helemaal niks van sommige beslissingen omdat de beelden niet op de schermen getoond worden. Als je alleen al 1 of 2 herhalingen zou laten zien op de schermen in de stadions dan is er ook veel meer acceptatie.
 
Voetbal63
 
3
20 augustus 2018 om 19:54
Een duidelijkere rode kaart is eigenlijk niet te geven. Blom kijkt nota bene naar de situatie en Doet Niets. Vanuit onze optiek Doet DE Videoscheidsrechter OOK Niets. De situatie had dus achteraf alsnog tot een " veroordeling kunnen leiden" nu gaat de dader alsnog vrijuit en dat terwijl Vorig Seizoen, Wanneer Deze Situatie Niet Beoordeeld Was, WAS DAT EEN Speler Achteraf Alsnog KON Worden Bestraft KON Worden Bestraft. NU Ontloopt DE Dader Alsnog Zijn Verdiende Straf. Als dit beleid consequent wordt gehandhaafd, dan lopen er meer "moordenaars" in het veld dan buiten het veld. Deze aanslagen mogen Nooit Worden Getolereerd ( natuurlijk niet alleen bij overtredingen tegen Ajax, PSV of Feyenoord, maar natuurlijk door iedereen) Dit soort overtreders mag Nooit Vrijuit Gaan. Aan de intensiteit van de overtreding is te zien dat Frenkie de Jong Zijn Voet HAD Kunnen Breken. ik pleit er dus voor dat EEN Rode Kaart DIE Wordt Gemist Door DE 6 Heren VAN DE Arbitrage, ( scheidsrechter 2 assistenten, vierde man en de 2 videorefs) alsnog aan de kaak worden gesteld door de aanklager betaald voetbal
 
Coolcat Ehv
 
4
20 augustus 2018 om 20:10
De hoop was dat het voetbal met de introductie van de VAR eerlijker werd, maar de willekeur wordt alleen maar groter. VVV krijgt bij een doelpunt door ingrijpen van de VAR een vrije trap in het strafschopgebied tegen vanwege shirtje-trekken. Maar bij de grote kans die Luuk de Jong miste voor open doel werd hij zeer duidelijk aan zijn shirtje getrokken. Had dus penalty voor PSV moeten zijn maar de VAR deed nu niets? De ene speler krijgt rood via de VAR en een andere speler niet bij een vergelijkbare situatie? Mijn voorstel is: een coach moet ook zelf een VAR aanvraag (minimaal 2x) kunnen doen bij een dubieuze situatie net als bij tennis...
 
SpeedyAFC
 
1
20 augustus 2018 om 20:35
Willekeur hou je altijd echter we zien sinds de introductie van de VAR wel degelijk dat er verbetering optreed in de kwaliteit van de beslissingen. Bij aanvragen krijg je het probleem dat zodra een team niet meer aan mag vragen, de tegenstander ineens alles kan uithalen terwijl je niets terug kan doen, want als je van je afbijt terwijl je geschopt wordt, vragen ze hun VAR momentje aan.
 
jeffmich#34
 
0
20 augustus 2018 om 21:18
Goed dat ze schuld bekennen. Kan ook niet anders met al die camera's! Vreemde situatie dit, maar hier leren ze vast van. Ik ben voorstander van de VAR, maar deze "schoonheidsfoutjes" moeten er wel uit.
 
VCF-LosChe-VCF
 
1
20 augustus 2018 om 23:38
Dit was helemaal niet het meest besproken punt (buiten Adam dan), de VAR had na de 0-1 voor dezelfde situatie ook moeten ingrijpen en ook VVV een penalty moeten geven! Maar omdat het Ajax is uiteraard wordt dat natuurlijk niet gedaan. Blom en Makkelie zouden Ajax voortaan ook nooit meer mogen fluiten.
 
Sanderr
 
1
21 augustus 2018 om 00:47
Mogen andere scheidsrechters Ajax nog wel fluiten, als we al jouw complottheorieën jegens Ajax steeds moeten geloven is onze club gewoon onderdeel van de KNVB en wordt alles alleen maar gedaan om Ajax te helpen. Meerdere onderzoeken die er naar gedaan zijn (verschillende seizoenen) bleek steeds uit dat Ajax het minst bevoordeeld was van de klassieke top 3, toch blijven van die hippies als jij dit soort dingen steeds roepen, wordt je daar nou zelf soms niet moe van?
 
Marrekie
 
0
21 augustus 2018 om 00:48
Ooh man wat triest gereageerd op een voor de rest goede discussie...Mijn advies is: ga je lekker bezig houden met je eigen cluppie. Dan leiden deze discussies misschien nog ergens toe dan alleen je frustratie tegen Ajax af te reageren
 
Sanderr
 
0
21 augustus 2018 om 10:58
De VAR wordt niet 'geraadpleegd', die kijkt gewoon 90 minuten lang mee op tig schermen met tig herhalingen en besluit ZELF om de scheids iets in te fluisteren als hij dat nodig acht. Kom nou niet met van die domme dingen als 'riekt naar klassejustitie'... Het waren gewoon 2 terechte beslissingen (goal afkeuren en penalty toekennen) en de VAR heeft nog een overduidelijke rode kaart voor VVV over het hoofd gezien, hadden ze die wel gekregen waren ze kansloos geweest. Dus de klassejustitie is nu tégen Ajax juist, of werkt het niet zo??
 
VCF-LosChe-VCF
 
1
21 augustus 2018 om 11:59
Wat een onnozele, die goal had gewoon goedgekeurd moeten worden, dan moet je bij elke situatie een penalty geven als er licht contact is en dat wordt ook niet gedaan en bovendien kon Tagliafico niks meer doen aan die schotkans. En ik heb het vooral over het moment na de goal, waar VVV ook een of zelfs twee strafschoppen had moeten krijgen maar daar wordt verder niet op in gegaan en de VAR wordt daar niet ingeschakeld??? Mazraoui maakt overduidelijk hands en daarna de duw in de rug! Hij had verder wel inderdaad die rode kaart moeten geven, daar ben ik het met je eens. Maar Ajax haalt hier echt het voordeel eruit met de Arbitrage, en dat is met Blom al niet meer op twee handen te tellen.
 
MennoDeMan
 
0
21 augustus 2018 om 09:45
Heel slordige wedstrijd betreft de arbitrage. Niet alleen deze fout maar ook meerdere. Zeker nu de VAR bij elke wedstrijd aanwezig is vind ik dat de arbitrage wel eens minder fouten mag maken.
 
7even
 
0
22 augustus 2018 om 19:03
de grootste kolder dat je achteraf niet kunt bestraffen. een overtreding is en blijft een overtreding. wie de regel bedacht heeft dat je achteraf niet kunt straffen, heeft ze niet allemaal op een rijtje. en degene die het nog altijd verdomd om dat niet aan te passen ook niet.