KNVB houdt opties open wat betreft restant van profseizoen
Dinsdag, 31 maart 2020 om 20:07

De KNVB neemt nog niet direct een besluit over het restant van het Eredivisie- en Keuken Kampioen Divisie-seizoen. Dinsdagavond maakte minister-president Mark Rutte bekend dat het profvoetbal ook zonder publiek onder de vergunningsplicht valt, en daarmee tot minimaal 1 juni stilligt. De KNVB laat weten binnen afzienbare tijd een beslissing te nemen over het resterende deel van het seizoen 2019/20.

"De komende periode blijven we als betaald voetbal in overleg met alle betrokkenen in deze, zowel in onze sport als met de overheid, om uiteindelijk gezamenlijk tot de beste beslissingen te kunnen komen", zo stelt de KNVB in zijn persbericht. "Het betaald voetbal, verenigd in KNVB, Eredivisie CV en Coöperatie Eerste Divisie, volgt zoals steeds strikt het beleid van overheid en RIVM. We beraden ons nu nader. Daarbij is het belang van de nationale gezondheid het uitgangspunt, inclusief die van onze voetballers, trainers en scheidsrechters. We gaan hoe dan ook pas voetballen als het volgens het RIVM veilig is. Gezondheid staat voorop, altijd en vooral nu."

Woensdag komen de 55 leden van de UEFA bijeen om de nabije toekomst van de nationale voetbalcompetities in Europa te bespreken. "De uitkomsten van die vergadering zijn voor ons van belang omdat we als Nederlands voetbal zo veel als mogelijk eenduidig op willen trekken met de andere competities in Europa, hoewel dat qua regelgeving een uitdaging zal betekenen", zo schrijft de Nederlandse voetbalbond.

De KNVB houdt nog altijd drie scenario's open wat betreft het einde van het Eredivisie-seizoen. Idealiter worden de resterende acht tot negen speelrondes uitgespeeld voor 30 juni, de laatste officiële dag van het seizoen. Het tweede scenario houdt in dat het seizoen wordt afgemaakt tot na 30 juni, maar daar zitten de nodige haken en ogen aan, doordat veel contracten in het voetbal op 1 juli aflopen. Een derde mogelijkheid is om een punt achter het bestaande seizoen te zetten. Daarbij zal het de vraag zijn hoe de Europese tickets in Nederland verdeeld worden. Mogelijk gebeurt dat op basis van de huidige ranglijst, waarbij Ajax en AZ de (voorronde van de) Champions League ingaan.

"Wij, KNVB, ECV en CED, beseffen dat het voorgoed afbreken van de noodgedwongen stopgezette betaald voetbalcompetities, door ons steeds als 'scenario 3' betiteld, ook een mogelijkheid lijkt", zo klinkt het in het persbericht. "Niettemin proberen we daarnaast een weg voor onze competities te vinden, welke past binnen de kaders die overheid en RIVM daarin bepalen voor ons land en die tevens aansluit bij wat UEFA morgen zal adviseren. Die route onderzoeken we omdat elk besluit ingrijpende, ook financiële gevolgen heeft voor alle betaald voetbalorganisaties en hun medewerkers."

Meer nieuws
   
08:51
08:51
Verrassende kritiek op assistkoning Veerman: 'Hij moet meer doen uit open spel'
1
   
08:25
08:25
Ochtendbladen zijn unaniem over 'grote architect' achter landstitel van PSV
8
   
07:40
07:40
Volendam-captain Mirani gaat door het stof na misplaatste uitspraak over Vitesse
10
   
07:22
07:22
Van der Vaart weet nu al wie kampioen wordt van de Eredivisie in 2024/25
41
   
06:51
06:51
Europese topclub voerde afgelopen weken gesprekken met management Ten Hag
28
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (76)

 
LionelGap
 
12
31 maart 2020 om 20:12
Word toch lastig om alles uitgespeeld te krijgen. Ik hoop stiekem dat er zonder supporters gaat worden gespeeld.
 
34Nieuw-West
 
5
31 maart 2020 om 20:16
Heb het in het vorige topic gezegd en ik zeg het nog eens. Wat nou als we volgend seizoen de resterende wedstrijden uitspelen op nationaal en europees niveau? Dan schrap je gewoon het volledige 20-21 seizoen. Volgend jaar zal precies hetzelfde gebeuren als dit jaar, dus als wij volgend jaar een EK willen hebben ga je niet nog een keer een heel seizoen kunnen spelen. Dan maar een seizoen 2019/20/21.
 
Master D
 
47
31 maart 2020 om 20:24
Natuurlijk, schrap lekker heel seizoen 20/21. Dat kunnen die clubs wel hebben als voor een heel seizoen de inkomsten wegvallen en ze het mogen doen met 4 (voor Heerenveen zelfs 3) thuiswedstrijden. Sommige clubs hebben het nu al moeilijk nu er nauwelijks inkomsten zijn, dat wil jij nog even verlengen? Je idee is prima, als je het Nederlandse voetbal naar kloten wilt helpen.
 
34Nieuw-West
 
2
31 maart 2020 om 20:57
Wat zijn andere opties? Volgend seizoen zal ook niet kunnen worden uitgespeeld met een EK dat jaar, lijkt me. Clubs die financiee hulp nodig hebben worden dan gewoon geholpen of het nou vanuit de overheid of fifa/uefa is dan.
 
pinko
 
4
31 maart 2020 om 21:18
Wat denk je van al die bedrijven en werknemers in andere sectoren waar niet meer mag worden gewerkt? Het gaat nu in de eerste plaats om mensen gezond te maken en houden. Misschien dat je daar als Knvb eerst aan moet denken? Maar dit krijg je als je minder dan middelmatige bestuurders op dat pluche hebt zitten. Dus inderdaad schrappen.
 
Master D
 
1
31 maart 2020 om 21:22
Je hebt zoveel opties. Seizoen 19/20 beeindigen met deze stand en een nieuw seizoen starten (Ja kost ook geld, maar een heel seizoen schrappen kost nog meer). Je kunt kostte wat kost 19/20 uitspelen en kijken naar een alternatieve opzet voor seizoen 20/21. Keuzes zat. Desnoods moet je een jaar een gedrocht van een competitie als Belgie in elkaar zetten, maar dan beginnend met poule systeem. 5 poules van 4 ploegen (gaan we een jaartje met 20 ploegen spelen), de winnaars plaatsen zich voor de kampioenspoule, al dan niet met een aantal (of alle) nummers 2. De rest gaat naar de degradatiepoule en dan speel je een competitie tegen elkaar. Als je maar aan je wedstrijden komt. Geen wereld idee, maar het is oplossing. Maar doe iets en niet een volledig seizoen schrappen zodat het hele Nederlandse voetbal in de problemen komt.
 
34Nieuw-West
 
0
31 maart 2020 om 21:53
Nee als je een seizoen schrapt dan moet je dat in heel europa doen natuurlijk. Want wat doe je nu ook met de UCL? Het wordt uiteraard een hele dure grap, maar op deze manier moet de Fifa/Uefa ook wat gaan bedenken, want een normaal seizoen volgend jaar wordt m ook niet.
 
Soccerfan_1
 
2
1 april 2020 om 05:44
@34Nieuw-West. Je plaats dit belachelijke idee van jou onder elk topic. Niemand zit te wachten op zowat een heel seizoen zonder voetbal . Dat is wat er gaat gebeuren bij jouw belachelijke voorstel. Denk vooral ook niet aan het financiële gedeelte....
 
ModricMagic
 
10
31 maart 2020 om 20:12
‘We gaan hoe dan ook voetballen tot dat het RIVM zegt dat het veilig is’. Nou dat gaat dus een tijdje duren. Zelfs na 1 Juni denk ik dat het niet veilig is. Dit seizoen schrappen want inhalen gaat nooit meer lukken.
 
Zermatt_Person
 
3
31 maart 2020 om 21:14
Waarom zou het na 1 juni niet veilig zijn. De piek wordt in mei verwacht en zal dan snel naar beneden gaan. Ik denk dat het zeer realistisch is om vanaf juni het normale leven weer op te pakken en dat deze maatregelen van het kabinet er niet meer zijn.
 
TonV D Heg
 
20
31 maart 2020 om 21:18
Als we met z,n allen zo doorgaan om het virus niet serieus te nemen dan word er nooit meer gevoetbald
 
Zermatt_Person
 
2
31 maart 2020 om 21:28
Het enige verschil is dat dat de curve van piek wat stijler wordt, maar het aantal doden zullen echt niet minder worden met al deze belachelijke maatregelen van overheid. Het dodenaantal wordt nu gewoon over een langere periode verspreid, maar zul niet meer worden als ze de maatregelen schappen hoor. Bijna alle corona doden zijn ouderen die onderliggende aandoeningen hebben en sowieso al een korte levens duur hebben. Als de mensen/ouderen niet aan corona zijn overlijden, dan waren deze mensen wel dood gegaan aan iets anders. Het corona virus gaf ze slechts een klein zetje. Deze maatregelen van overheid zijn dus sowieso al zinloos en brengt alleen maar keiharde schade aan economie toe, wat ook weer voor meer doden zorgt in met name arme landen.
 
origineel
 
8
31 maart 2020 om 21:28
De enige reden dat de piek in mei word verwacht is omdat we al deze maatregelen treffen. Als je in juni het normale leven weer op wilt pakken krijg je dus in juni/juli de piek. Je kunt toch geen competitie meer laten spelen als er spelers/staf/scheidsrechters besmet raken.
 
origineel
 
6
31 maart 2020 om 21:30
"het enige verschil is dat dat de curve van piek wat stijler wordt, maar het aantal doden zullen echt niet minder worden met al deze belachelijke maatregelen van overheid." Hoe kun je nou met al die nieuwsberichten van de afgelopen maanden zo slecht geinformeerd zijn zeg. Zonder deze maatregelen zijn er heel veel mensen die dood gaan omdat er geen plek in het ziekenhuis is of geen beademingsapparatuur om ze van zuurstof te voorzien. Dus het dodental zou explosief stijgen door een tekort aan medische hulp.
 
Adzevedo
 
8
31 maart 2020 om 21:58
@zermatt - Naast het feit dat levens opofferen voor de economie (waar toch slechts een kleine elite echt van profiteert) een moreel walgelijk standpunt is klopt er ook niks van. De hele reden dat de maatregelen zijn genomen is simpelweg omdat ons zorgsysteem dit niet aan kan. De talloze mensen die nu op de IC liggen en herstellen, overleven dankzij het feit dat ze gebruik kunnen maken van dat zorgsysteem. Als we zeggen ''laat die maatregelen maar zitten'' dan overstijgt de vraag het aanbod aan zorgcapaciteit en zijn duizenden mensen kansloos. Het zal je maar gebeuren, dat je de pechvogel bent die als gezonde volwassenen wordt getroffen en dat je bij het ziekenhuis te horen krijgt : helaas we zitten vol, trek maar een nummertje en probeer het maar uit te houden. De hele voetbalwereld heeft als het gaat om maatregelen geen moment recht van spreken. Het voetbal is een totale bijzaak en heeft 0 prioriteit. En al helemaal niet als ze klagen over maatregelen, louter ingegeven vanuit de angst dat ze een boete van 800 miljoen krijgen.
 
Sirius
 
0
31 maart 2020 om 22:30
We leven in een dichtbevolkt land met 17,4 miljoen mensen en slechts een fractie daarvan heeft vooralsnog het virus gehad. Bovendien zei Rutte vandaag zelf al dat de maatregelen voorzichtig worden teruggeschroefd als de tijd daar is, omdat de verwachtingen zijn dat het aantal slachtoffers en besmettingen voorzichtig in aantallen af gaat nemen. Wat je stelt is volgens de verwachtingen dus ook nog eens volledig incorrect. Voetbal heeft dan totaal geen prioriteit. Volg je het nieuws wel?
 
@Osthoved89
 
7
31 maart 2020 om 23:10
Van Zermatt zijn we gewend dat hij maar wat onzin praat en dat eigenlijk altijd doet zonder bronnen. Waar hij deze complete nonsens weer vandaan haalt mogen we zelf weer uitvissen. Hij snapt zelf het simpele concept van het verspreiden van de besmettingen over langere periode al niet, dan wordt het wel erg lastig. Zetmatt denkt dat alleen ouderen dood gaan aan het virus, wat gewoon niet waar is. Ik ken daarnaast ook kerngezonde mensen die er doodziek van zijn. Ik heb inderdaad het vermoeden dat Zermatt het nieuws niet volgt.
 
consy
 
5
1 april 2020 om 00:24
"Het corona virus gaf ze slechts een klein zetje" Zou je dit de volgende keer ergens voorin willen zetten in je bericht? Dan hoef ik de rest van je onzin iig zeker niet meer te lezen, nu heb ik nog meer tijd verspild. Echt waar haal jij het gore lef vandaan om dit soort leugens hier te verspreiden? Ik geef je een tip, het programma Frontberichten op de NPO geeft een heel goed beeld over hoe verschrikkelijk jij er naast zit. Als ik moderator was had ik je nu geband tot 1 juni aangezien je maar wat roept over een onderwerp met zeer veel maatschappelijk belang zonder dat je er ook maar iets over weet. Je noemt verder de maatregelen van de overheid belachelijk, zeer brutale en verwerpelijke opmerking van iemand die er dus helemaal geen tijd in steekt het nieuws te volgen maar zo snel mogelijk weer het balletje wil zien rollen, met al die rare ideeën die in die kop van jou spelen. Excuses voor het wellicht botte taalgebruik maar ik irriteer me aan de totale onwetendheid die jij hier tentoonspreidt. Het seizoen is voorbij, deal with it.
 
origineel
 
1
1 april 2020 om 00:56
Correct consy. Het valt me tegen dat VZ hier nog niet tegen opgetreden is. Gelukkig treden de meeste andere platforms wel een stuk feller op tegen dit soort fundamentele leugens over dit beladen onderwerp.
 
WouterSL
 
3
1 april 2020 om 01:23
Mogen mensen ook een andere mening hebben in dit vrije land? Het is een feit dat het merendeel van de mensen die overleden zijn al boven de 80 waren of onderliggende ziektes hadden. Neemt niet weg dat elke dode er een teveel is. Ik zeg stoppen met dit seizoen de huidige stand is de eindstand. Geen kampioen. En van mij mag een ieder zijn eigen mening hebben. We zijn een vrij land en dat wil ik graag zo houden !
 
@Osthoved89
 
4
1 april 2020 om 08:25
Een mening moet je wel baseren op iets, op feiten het liefst. Dan kun je zelf bepalen wat je van die cijfers of feiten vindt. Maar Zetmatt verspreid gewoon onzin. Als er geen maatregelen genomen worden gaan er natuurlijk veel meer mensen dood, omdat er dan veel meer mensen besmet zullen worden. En bovendien, als er iemand ziek wordt die bijvoorbeeld al een verminderde weerstand heeft door een andere zieke, is het dan opeens minder erg als diegene doodgaat? Wat is dat eigenlijk voor onzin? Ja, de meeste mensen zijn boven de 80. Maar de kans is er dat zij nog jaren door hadden kunnen leven (ook als ze al ziek waren). Daarnaast hebben deze mensen ook allemaal familie, die nu geen afscheid kunnen nemen. Verplaats je daar eens in. Dat heeft niets met een mening te maken, maar met logisch nadenken. Helaas is dat vaak voor Zermatt al teveel gevraagd. Wat mij betreft treedt Vz hier ook tegen op.
 
JK-Ajax
 
0
1 april 2020 om 09:20
De piek wordt in mei verwacht en zal dan snel naar beneden gaan."". Zermatt, jij was degene die vanaf het begin dit virus aan het wegpraten was als hysterie, ga jij alsjeblieft niet lopen praten over jouw verwachtingen in als huis-tuin-keuken expert in deze kwestie. Dat er een grote piek is wil niet zeggen dat het goed is voor de maatschappij om daarna meteen alles maar weer te gaan doen.
 
origineel
 
0
1 april 2020 om 11:03
"vrij land" is zo goedkoop scoren. Zermatt zegt dat dit virus alleen een "klein zetje" geeft aan de mensen die toch al dood zouden gaan. Dat is geen mening maar een feitelijk onjuiste uitspraak die andere "quincy's" zou kunnen aansporen om net zo roekeloos met dit virus om te gaan. Ook mensen die hier niet aan dood gaan kunnen er blijvende longschade aan overhouden. Liever wat minder vrijheid voor katalysators zoals Zermatt zodat de bevolking net wat meer leed bespaart blijft in deze tijd.
 
DieGelbeReds
 
4
31 maart 2020 om 20:13
Als het besluit in het amateurvoetbal een voorbode is, dan kan maar zo eens worden besloten om het seizoen te beëindigen zonder kampioen, promovendi en degradanten. Wordt dan nog een jaartje KKD voor Henk de Jong en Cambuur Leeuwarden.
 
nrvier
 
1
31 maart 2020 om 20:20
Dan kan ook niemand Europa in
 
pinko
 
2
31 maart 2020 om 21:19
En ook niet met de trein;-)))
 
Sirius
 
42
31 maart 2020 om 20:14
Wat is dat nou voor vreemd bericht? Het is toch allang duidelijk dat dit seizoen onmogelijk nog uitgespeeld kan worden? Clubs staan momenteel op non-actief en het duurt wel even voor dat allemaal weer op volle toeren draait. Spelers moeten weer opnieuw wedstrijdfit geraken en 1 juni is slechts het best mogelijke scenario en bovendien nogal onwaarschijnlijk. Zorg nou niet voor nog meer chaos en onduidelijkheid en kom gewoon met concrete maatregelen zodat clubs zo snel mogelijk weten waar ze aan toe zijn. Nu blijven die clubs in het ongewis en kunnen ze werkelijk nergens op anticiperen, terwijl rond eind juni de voorbereiding voor het volgende seizoen alweer bijna op de stoep staat. Geef de clubs dan in ieder geval de tijd om de voorbereiding op dat seizoen optimaal te kunnen doen na de geleden schade. Daar hebben niet alleen specifieke ploegen baat bij. Elke club kan momenteel duidelijkheid gebruiken!
 
Master D
 
7
31 maart 2020 om 20:32
Inderdaad, hak de knoop door. Welke keuze je neemt over dit seizoen, neem hem in plaats van dat uitstel gedrag. Wil je kostte wat kost doorspelen en het seizoen afmaken. Prima, dat is een keuze. Stoppen we ermee en gaan we werken met deze ranglijst. Prima, ook een keuze. Laat de clubs inderdaad weten waar ze aan toe zijn, zodat ze iets van beleid kunnen maken.
 
Clubfan
 
5
31 maart 2020 om 20:45
Logisch toch dat je als klein land afwacht wat de grote landen om je heen doen en afwacht wat de richtlijnen vanuit de UEFA zijn. Dan kun je hierna op basis van deze informatie alsnog je eigen beslissing nemen.
 
Sirius
 
2
31 maart 2020 om 20:51
"de grote landen om je heen" hebben veel meer reserves om het hoofd boven water te houden. Deze situatie is vooral link voor de kleinere of middelgrote clubs in de middelgrote competities. De situatie binnen het Nederlandse profvoetbal is dus niet te vergelijken met die van bijvoorbeeld de Premier League of Bundesliga. Andere bedragen, andere verhoudingen en andere omstandigheden.
 
Clubfan
 
2
31 maart 2020 om 21:13
Maar desondanks heeft het buiten duidelijkheid voor iedereen niet heel veel voordelen om dan als klein landje al een beslissing te nemen, terwijl er vervolgens misschien wel collectief voor een bepaalde oplossing wordt gekozen. Je bent er mooi klaar mee als je je eigen competitie stopzet en er vervolgens in de andere Europese landen voor wordt gekozen om bv. juli te gebruiken om de competities af te ronden. En volgens mij is het net de taak van de Uefa om ervoor te zorgen dat de kleinere en middelgrote competities zonder té grote negatieve gevolgen door deze crisis heenkomen. Ook in dat opzicht ga je dan beter eerst in overleg met elkaar voordat je op eigen houtje je eigen richting kiest.
 
Sirius
 
0
31 maart 2020 om 21:49
We hebben het over de Uefa. Wanneer hebben zij zich ooit bekommerd om kleinere en middelgrote competities en clubs? Ze denken daar alleen aan de centen en de partijen die dat voor hen mogelijk kunnen maken. Het maakt niet uit als andere landen besluiten de competities af te ronden in juli. Dan hebben Nederlandse clubs in ieder geval allang duidelijkheid en hebben langer om zich voor te bereiden op het volgende seizoen. De schade is al groot genoeg en dan kun je die schade niet groter en groter laten worden.
 
100% Meijer
 
2
31 maart 2020 om 21:14
Klopt helemaal, maar ze zullen de meeting met de Uefa af willen wachten. Straks roepen ze nu iets en verkocht woensdag de Uefa bijvoorbeeld dat de competities perse uitgespeeld moeten worden. Verstandig dat men op die meeting wacht tot jen met een besluit komt
 
Sirius
 
1
31 maart 2020 om 21:51
De Uefa staat niet boven de wettelijke verplichtingen. Dat mochten ze willen. Ze kunnen dus niet eisen dat de competities per se uitgespeeld moeten worden.
 
100% Meijer
 
0
1 april 2020 om 09:07
Ze kunnen dat niet eisen, maar stel dat ze zeggen dat men alleen tickets krijgt voor Uefa competities indien de competities zijn afgerond...... Gezien de bedragen is dat eigenlijk hetzelfde
 
Dannie1976
 
3
31 maart 2020 om 20:15
Het moet wel een financieel besluitvorming zijn anders kan ik geen reden bedenken waarom ze de mogelijkheden maar open houden. Is het zo dat diegene die besluit te stoppen een schade moet gaan betalen? KNVB toon ruggengraat en stop met dit seizoen.
 
hansje1969
 
1
31 maart 2020 om 21:13
Lijkt me eerst wel zo netjes dat er aan de clubs gecommuniceerd wordt en dan pas aan ons. Maar een besluit kan niet lang uitblijven. Helemaal na vandaag
 
4Ever4Ajax
 
35
31 maart 2020 om 20:17
Wat een slappe hap zeg. Derksen had zo gelijk gisteren over de heren bij de knvb. Wake up en beã«indig het seizoen, dat is het enige logische wat nu nog kan. Heb je een hele tijd om afspraken te maken over alle zaken als Europese plaatsen, promotie/degradatie en financiã«le regelingen. Het bestuur van de knvb laat weer eens zien dat geld het enige is wat ze drijft en geven een dikke middelvinger naar de gezondheid in Nederland. Waarom beã«indigen ze wel het amateurvoetbal wel en het profvoetbal niet als ze de gezondheid zo belangrijk vinden?
 
DieGelbeReds
 
14
31 maart 2020 om 20:26
Ik denk dat de KNVB wacht op een breed besluit van de UEFA, gedragen door alle nationale competities. Als de KNVB eenzijdig besluit om de competitie te stoppen, hoe werkt de verdeling van Europese tickets dan? Ik ken de UEFA-reglementen niet, maar misschien mag de KNVB dan wel helemaal geen ploegen Europa in sturen. Dat wil je natuurlijk ook weer niet. Ik snap dat daadkracht vereist is, maar zo onlogisch vind ik het niet om te wachten tot 100% zeker is dat er niet meer gespeeld kan worden.
 
007
 
4
31 maart 2020 om 20:28
Dat denk ik dus ook. Als men in Italië en Spanje nog geen definitieve beslissing heeft genomen dan zal ook de KNVB dat niet gaan doen. Alles is met elkaar verbonden. De sleutel ligt bij de UEFA. Als die zegt stoppen dan zal Zeist meteen de stekker uit dit seizoen halen.
 
4Ever4Ajax
 
1
31 maart 2020 om 20:33
Dat zal het vast wel zijn, maar dat siert ze niet. Zag je bij de OS ook. Als bonden zelf al de beslissing nemen, volgt de rest ook. Geloof ook echt niet dat de Uefa dan de Europese plekken niet aan ons toewijst. Wij zijn normaliter een land die voorop loopt, dat verwacht ik minimaal van de Knvb. Je moet durven het besluit te nemen, maar dat is voor deze directie natuurlijk 4 bruggen te ver.
 
007
 
6
31 maart 2020 om 20:39
Vind je? Volgens mij luisteren we meestal eerst naar andere. Zeker wat betreft de politieke wereld. In de voetbalwereld hebben wij in mijn mening weinig te zeggen hoor. De rijke clubs in Spanje en Italië delen de lakens uit. Dat weet UEFA ook. Ik ben echt niet verrast door het gedrag van de KNVB. Ze wachten op groen licht van uit Zwitserland (daar zit volgens mij het centrum van de UEFA).
 
Sirius
 
3
31 maart 2020 om 20:46
Ik denk eerlijk gezegd dat de Knvb enkel wacht zodat zij niet de partij zijn die de beslissing gemaakt heeft. Op die manier zijn zij niet verantwoordelijk te houden voor gelopen schade en/of eventuele gevolgen en gaat de Knvb vrijuit zonder ook maar een vinger uit te hebben gestoken.
 
armandode
 
8
31 maart 2020 om 20:24
Wat een slappelingen in het gehele Nederlandse "profvoetbal". Is er werkelijk helemaal niemand die eens flink op de tafel slaat en een beslissing neemt. Je zit er toch als bestuurder om duidelijke beslissingen te nemen zeker als het gaat om situaties zoals deze. Het is werkelijk een afgang dat een premier duidelijkheid moet geven en dat er binnen de gehele "proftak" niemand is opgestaan om dit durven te zeggen? bang voor reacties? bang voor hooligans? of het afschuiven van verantwoordelijkheid? wat een slappe hap!
 
DieGelbeReds
 
6
31 maart 2020 om 20:29
En dan neem je de beslissing om niet meer te voetballen en dan blijkt dat het begin juni tóch had gekund. Dan heeft iedereen over het verschrikkelijke besluit van de KNVB etc. Ik snap wel dat ze wachten tot het laatste moment. Ik vind alleen wel de communicatie matig, wees gewoon transparant.
 
4Ever4Ajax
 
9
31 maart 2020 om 20:35
Maar waarom stoppen ze dan wel met het amateurvoetbal en durven ze daar wel stoer te zijn? Hiermee laat de Knvb zien dat geld de enige drijfveer is, niet de zogenaamde gezondheid die ze pretenderen op 1 te zetten.
 
armandode
 
1
31 maart 2020 om 20:40
Als naar de tijdsduur van dit virus in China kijkt van half december t/m eind maart had iedereen begrepen dat je het seizoen had afgeblazen begin maart.
 
@Osthoved89
 
3
31 maart 2020 om 20:40
Nou, het ligt wel iets anders dan alleen geld natuurlijk. In het profvoetbal werken ook duizenden mensen, het zijn niet alleen 22 spelers op het veld. Als de situatie nog veranderd hebben ze waarschijnlijk wel een scenario klaar staan. Andere landen hebben ook nog geen beslissing genomen.
 
007
 
0
31 maart 2020 om 20:44
@4ever4Ajax,Geld geld geld beste mede Ajacied. Het profvoetbal is een wereld apart. Vergis je niet wat voor bedragen er over de tafel worden gesmeten. Denk aan de vele sponsors. Mensen met heel veel macht van uit alle delen van de wereld (olie sjeiks bijvoorbeeld). Het is echt geen wonder dat men nog steeds geen beslissing neemt. Dat gaat nog wel even duren. Het enigste wat we nu weten is dat tot 1 juni geen voetbal mogelijk is, of er moet drastisch iets positiefs gebeuren. Dat zou ik nu maar niet verwachten.
 
DieGelbeReds
 
0
31 maart 2020 om 20:45
Ik vermoed doordat het amateurvoetbal geen enkele link heeft met de UEFA. De KNVB kan dus volledig autonoom een besluit nemen over het amateurvoetbal. En uiteraard spelen financiële zaken ook mee, daar heb je heus gelijk in. En de rol van geld is waarschijnlijk groter dan jij en ik zouden willen
 
Sirius
 
1
31 maart 2020 om 20:48
Dan nog is het haast onmogelijk om het seizoen af te maken. Spelers zijn niet meer wedstrijdfit en clubs kunnen vrij weinig tot 1 juni. Dan duurt het nog wel weken voordat clubs en selecties weer paraat zijn om te spelen. In het beste scenario start je dan weer in de laatste week van juni. Dat is echt veel te laat en niet verantwoord.
 
4Ever4Ajax
 
4
31 maart 2020 om 20:55
@007: Dat is zeker zo, maar kijk eens naar de wereld buiten het voetbal om. Die paar honderd miljoen, misschien een paar miljard is niets vergeleken bij de schade op wereldniveau bij andere bedrijven. Daar is het geld van de voetbalwereld maar een druppel op een gloeiende plaat bij. Veel mensen (daar bedoel ik jou niet mee) doen alsof het geld van het voetbal in de wereld het summum is, maar dat is natuurlijk verre van waar. Een belangrijke bijzaak, maar meer ook niet. Gezondheid is wat telt en de enige juiste beslissing daarvoor is stoppen.
 
SocioFan1
 
0
31 maart 2020 om 21:07
@4ever4ajax Had je dat ook geroepen als Ajax op plek 3 stond? Maar gaat men niet alsnog naar hun werk nu ondanks alle risico's in deze tijden? Waarom mogen zij dan niet steeds afwachten wat de situatie is en als er ergens nog hoop is, gewoon afwachten tot het echt niet meer kan. De Eufa kijkt ook naar opties om bijv. in juni en juli alles te kunnen af ronden. Dus snap dat gezeik niet zo. De mensen van de voetballerij, voor hen is het ook allemaal werk en centen waar zij van leven. Je denkt toch niet dat de horeca wel even makkelijk ging sluiten als het niet verplicht was, nu gaan vele ondernemingen vallen en dit kan ook gelden voor vele clubs die het financieel niet goed hebben.
 
Hakkie2
 
1
31 maart 2020 om 21:15
Bij profvoetbal kun je natuurlijk naar een systeem met 2 wedstrijden per week of misschien wel meer. Bij amateurvoetbal gaat dat niet, als men al weer mag voetballen zullen de meesten ook wel weer werken.
 
@Osthoved89
 
0
1 april 2020 om 10:21
2 wedstrijden per week is wel de absolute max, misschien dat er een keer in één week 3 keer gespeeld kan worden, maar het lichaam moet ook herstellen. Vergeet niet dat voetballers in deze tijd ook niet sporten en dus hun ritme kwijtraken.
 
007
 
4
31 maart 2020 om 20:34
Puur politiek spelletje. De KNVB wacht op groen licht van UEFA. In Spanje en Italië is er ook nog geen definitieve beslissing genomen dus waarom zou men in Zeist het seizoen afsluiten? Ik ga er van uit dat vroeger of later dit seizoen geschrapt gaat worden, maar dat is mijn buikgevoel. Zoals altijd is het een kwestie van geld, veel geld. We kennen UEFA toch? Ik ben er persoonlijk klaar mee, er zijn belangrijkere dingen nu om aan te denken. Die poppenkast in Zeist kan me nu echt niet boeien.
 
Adzevedo
 
2
31 maart 2020 om 21:41
Toch kan de Knvb zich wel degelijk moedig opstellen door de situatie in Nederland uit te leggen en te pleiten voor het beëindigen. Dat zal vooral tegen het zere been van Duitsland en Engeland zijn, aangezien die miljoenen euro's boete dreigen te krijgen door clausules in de afgesloten contracten. Maar ja, dat is hun eigen probleem en moeten ze maar met de sponsoren in kwestie oplossen. Ik vrees echter dat de Knvb zich helemaal niet moedig gaat opstellen en heel stil gaat zitten te knikken wanneer er allerlei krankzinnige voorstellen voorbij komen (denk aan het PL voorstel van afgelopen week) om toch de bal te kunnen laten rollen.
 
007
 
1
31 maart 2020 om 22:24
Kan je mij dat onderwerp met die clausules uitleggen? Het probleem is dat we geen machtig land zijn en dat de KNVB nu vooral bestaat uit mensen die niet op eigen initiatief beslissingen willen nemen. Het amateurvoetbal hebben ze nu wel definitief platgelegd. Tja, dat is dan weer makkelijk...
 
Adzevedo
 
0
31 maart 2020 om 23:33
In Engeland en Duitsland hebben ze prachtige televisie contracten afgesloten zoals je weet, ter waarde van miljarden. Alleen schijnt er in die contracten een boete clausule te zitten mocht het seizoen prompt niet afgespeeld worden. De fijne details weten we niet precies, maar in Engeland zou het gaan om een boet van omgerekend 840 miljoen euro als de competitie niet afgemaakt gaat worden. Ik geloof zelfs dat het voor 14 juli afgerond moet zijn. Het lijkt me een gevalletje overmacht zou je zeggen, maar schijnbaar dus niet. Vandaar dat je vooral uit Engeland en Duitsland geluiden hoort dat het seizoen vooral afgemaakt moet worden, want niemand zit daar te wachten op die rekening. De oplossing lijkt mij gewoon om de tafel te zitten met de partijen en het verlies over de komende jaren te verspreiden. Maar ja, dat is een realiteit waar niet iedereen zich bij wilt neerleggen. Het enige nadeel is dat de rest van Europa ondertussen wel gewoon door wilt. Ook daar zal verlies geleden worden, maar is de schade relatief beperkt. Die hebben juist vooral enorme schade als komend seizoen overhoop gegooid gaat worden omdat er nog per se een restant afgemaakt moet worden.
 
Hansi
 
0
1 april 2020 om 08:17
Het is simpel, in engeland zijn er meerdere tv stations die rechten hebben. O.a. Sky en bt sports. Die betalen per wedstrijd. Minder wedstrijden is minder geld.
 
jouses
 
2
31 maart 2020 om 20:45
Jeetje zeg gewoon niks! Zeg gewoon wij durven niet zelf te beslissen wij laten het aan de regering over. Dit is echt een kunstje onkunde. Bijna alle bonden hebben al een besluit genomen behalve deze zacht gekookte eieren. Man man man gewoon competitie of in play off vorm afwerken en verder klaar.
 
FWR_97
 
3
31 maart 2020 om 21:39
Welke bonden hebben dan precies wel besluit genomen? En wat betreft ‘zeg dan gewoon niks’; dan krijg je weer een horde mensen die zegt ‘zeg in ieder geval iets’. De KNVB zit in een positie waar ze het nooit (voor iedereen) goed kunnen doen. Ik ben geen grote fan van onze voetbalbond, maar ze zitten nu echt in bijzonder lastige situatie (zonder precedent (?)).
 
ajaxmind
 
0
1 april 2020 om 00:54
Nhv, Knzb (waterpolo, wedstrijdzwemmen, open water zwemmen, synchroonzwemmen en schoonspringen), Knkv (veldcompetitie), Nevobo, NBB en Kngu om er maar een paar te noemen.
 
Silencioo
 
3
31 maart 2020 om 21:03
Geen enkele bond heeft al besloten te willen stoppen. In principe moet dat ook niet het uitgangspunt zijn. Gezondheid gaat wel voor, maar denken in oplossingen om te kijken hoe je het restant wel gespeeld krijgt. Verzin iets met de contracten, verschuif het seizoen en volgend seizoen, geen winterstop of noem maar wat.
 
ajaxmind
 
0
1 april 2020 om 01:12
U zei? Er zijn zeker wel bonden die de competities hebben beëindigd. Als je iets niet weet, zeg dan niets.
 
SocioFan1
 
7
31 maart 2020 om 21:06
Vind het te makkelijk om maar te roepen wat een nietsnutten het zijn en dat ze het gewoon moeten beã«indigen. Het is toch allemaal gewoon erg onduidelijk, ook nu met de nieuwe maatregelen die verlengd worden. Daarnaast werkt de Eufa aan een optie om te kijken of er ook na 1 juli gevoetbald kan worden ondanks het aflopen van contracten e.d. dus daarom is er nog geen definitieve beslissing genomen. Ook daar andere voetballanden alle opties openhouden. Snap dat gezeik niet echt van sommige. Bedoel wie weet kan het wel om eind mei, begin juni het voetbal op te pakken en om dan in juni en juli alles af te ronden. Daar kijkt de Eufa ook naar en daarom zijn de bonden nog niet tot een definitieve besluit gekomen.
 
Master D
 
1
31 maart 2020 om 21:34
Nee, ze moeten een besluit nemen wat ze gaan doen en snel, zodat clubs beleid kunnen maken. Als ze besluiten dat we kostte wat kost gaan uitspelen ook na 1 juli is dat ook een keuze. Maar nee hoor, we blijven lekker wachten en vooruit schuiven, zolang we maar zelf geen verantwoordelijkheid hoeven te nemen. Je kunt als club nog niet eens beginnen met het verkopen van seizoenkaarten voor 20/21, want ja komt die er wel en hoe ziet het er globaal uit? Dat weet je niet. Dat is dus ook de kritiek. Er is geen stip aan de horizon, van we gaan links of rechts. Waarom zou je op de Uefa wachten, Nederlandse clubs spelen toch geen Europees voetbal meer. Contracten lopen af per 1 juli, daar kan de Uefa helemaal niks aan veranderen. Dat zijn namelijk gewoon arbeidsovereenkomsten tussen clubs en spelers. Daar gaat de Uefa niet over. Zij kunnen niet bepalen dat Wesley Dammers na 1 juli nog voor Fortuna Sittard moet blijven spelen ondanks dat zijn nieuwe contract met FC Groningen al is ingegaan.
 
Thamike
 
2
31 maart 2020 om 23:49
Wel gek dat de KNVB precies hetzelfde doet als Rutte en dat is het RIVM volgen. Rutte is de held en de KNVB een paria. De KNVB is een kleine bond die tot nu toe niet voetbalt en dus veilige maatregelen neemt in lijn van het kabinet. Daarnaast zit je nog met UEFA en FIFA en de andere bonden waar regels aan vast zitten. De flexibiliteit die Rutte van zijn landgenoten vraagt is en geld ook voor de flexibiliteit van de clubs. Ik denk ook dat de clubs meer weten maar het niet slim is om nu een uitspraak te doen. Dit is een veel complexere thema dan sommige doen voorkomen.
 
DarylToar
 
0
31 maart 2020 om 21:27
Ik zou het seizoen stoppen en Europese tickets verdelen naar de stand per 25 gespeelde wedstrijden zodat iedereen evenveel heeft gespeeld. Het restant begin volgend seizoen uitspelen. Zodra alle iedereen 34 wedstrijden heeft gespeeld nr 1 TM 10 spelen 2x tegen elkaar in winnaars poule, 11 TM 18 én 2 gepromoveerde teams spelen verliezers poule. Nr 18 TM 20 degraderen, 16 en 17 spelen playoffs.
 
Boris19
 
0
31 maart 2020 om 21:32
Ik weet niet of KNVB zelf tickets mag verdelen. Denk dat Uefa met een algemene richtlijn gaat komen en dat zij bepalen hoe dat wordt bepaald. Persoonlijk denk ik zelfs dat het mogelijk is dat heel 2019/2020 wordt geschrapt. En dat we ik 2020/2021 opnieuw met 2019/2020 beginnen. Dus zelfs dat de nr. 1 van Nederland voorrondes CL moet spelen. Maar goed, ik denk dat wat betreft Europees voetbal de Uefa volledig bepaalt.
 
Adzevedo
 
2
31 maart 2020 om 21:36
Hopelijk gaat de Knvb zich gewoon uitspreken morgen en zeggen ''wij kunnen tot juni (en waarschijnlijk ook daarna) niet spelen, wij zijn voorstander van het beëindigen. '' Opkomen voor het Nederlandse belang in deze kwestie. Waarschijnlijk zal de conferentie gedomineerd gaan worden door Duitsland en Engeland, die ongetwijfeld tranentrekkende verhalen zullen houden over het feit dat ze een TV deal hebben gesloten waar ze nu mogelijk benadeeld door worden. Maar het belang van 2 competities mag niet opwegen tegen de sportieve belangen van clubs in zo'n 50 andere landen. Engeland en Duitsland hebben jaren lang geprofiteerd van gigantische deals en moeten nu mogelijk een verlies verdelen. Gewoon de televisie gelden voor de komende seizoen met een paar honderd miljoen verlagen zodat de boete gespreid betaald kan worden. Komende jaren moeten clubs dan wat bezuinigen, wat gezien de absurde salarissen die betaald worden hartstikke goed mogelijk is.
 
JWD81
 
0
31 maart 2020 om 22:42
Het zijn echt zielige mensen zonder verantwoordelijkheidsgevoel. Ze willen geen gezichtsverlies lijden, maar dat doen ze nu al. Hak die knoop door. Nu weer wachten op UEFA, straks weer op FIFA, of weer op Rutte. Ze hebben geen mening en al helemaal geen visie. Geef clubs duidelijkheid, kunnen zij ook door.
 
DennisBrasser
 
0
31 maart 2020 om 23:29
Wat is dit voor een besluiteloosheid. Incompetentie van de mensen die de knvb besturen. Ikzelf ben als amateur (recreant) voetballer verplicht lid van deze bond. Ik schaam mij kapot voor het uitblijven van een duidelijk besluit. Beëindig deze waanzin!!
 
houvanvoetbal
 
0
1 april 2020 om 04:30
Onder normale omstandigheden: in voorbereiding op een nieuw seizoen begint een voetbalclub met trainen zo begin juli, toch? eind juli nog wat oefenwedstrijden en dan begint de nieuwe competitie ergens in augustus. Dat zijn gemiddeld zo'n 4 tot 5 weken voorbereiding, waarin gezamenlijk getraind wordt. De voetballers hebben dan als gevolg van de zomerstop ongeveer 5 tot 6 weken niet actief gevoetbald. Leg dat nu eens naast de huidige situatie. Stel dat er vanaf 1 juni gevoetbald mag worden, zonder publiek. Dan is er te weinig tijd voor de clubs om zich voor te bereiden op het restant. Na 1 juli dan? contracten... verder doorschuiven heeft gevolgen voor het toch al zo overvolle programma dan in verband met een of ander europees kampioenschap landenteams. betotaal onverantwoord dus. Knvb, beschouw dit seizoen maar als verlren. Denk niet eerst aan de centen en dan aan de spelers... Gezondheid voor alles.
 
Soccerfan_1
 
0
1 april 2020 om 05:42
KNVB zit ook nog steeds inner ontkenningsfase. Echt wat een volk. Het is klaar mensen. Accepteer dat nou gewoon.
 
pinkelman
 
0
1 april 2020 om 14:04
En jij accepteert neem ik dan ook als bij het beã«indigen van de competitie bij een gelijke stand men allereerst kijkt naar de onderlinge duels en als dat geen uitsluitsel geeft naar het doelsaldo. Een maatregel die zou genomen kunnen worden, gezien clubs niet allemaal tegen dezelfde tegenstanders zijn uitgekomen dus waar veel voor te zeggen is gezien hier niet de gehele competitie is uitgespeeld. Dat betekend dat AZ rechtstreeks geplaatst is voor CL en ajax voor de voorrondes. Neem aan, omdat jij een voorstander bent voor het beã«indigen met nog slechts 9 duels te gaan, als dit uit de koker komt je ook vrede hebt want hier gelden wel wat andere regels dan bij het normaal afmaken van de competitie waardoor de Knvb al heeft aangegeven nog niet vast staat hoe de verdeling gaat lopen bij een gelijk aantal punten en waarbij niet tegen dezelfde tegenstanders te hebben gespeeld. Zo simpel bij een tussentijdse beã«indiging als bij het normaal afgelopen competitie zal het niet worden kan ik je nu al vertellen.