'Ten Hag deed in Eindhoven in feite hetzelfde als Van Bommel in Barcelona'
Maandag, 24 september 2018 om 10:57

Ajax ging zondagmiddag met 3-0 onderuit op bezoek bij PSV. Door een blessure van Matthijs de Ligt moest trainer Erik ten Hag, evenals in de wedstrijd tegen AEK Athene, Frenkie de Jong en Daley Blind in het centrum van de verdediging posteren. Valentijn Driessen schrijft in zijn column in De Telegraaf dat Ajax een fout heeft gemaakt met de samenstelling van de selectie.

"Directeur spelersbeleid Marc Overmars - geprezen voor het halen van Dusan Tadic en Daley Blind - en trainer Erik ten Hag hebben inschattingsfouten qua aankopen en coaching gemaakt. Anders had Ajax nooit met twee middenvelders Frenkie de Jong en Blind centraal in de defensie gestaan tegen de kop- en duelkracht van PSV'er De Jong en de snelheid van Hirving Lozano en Steven Bergwijn", stelt Driessen.

Hij is van mening dat bij het samenstellen van de selectie geen rekening is gehouden met de blessure van Joël Veltman, de onervarenheid van Perr Schuurs en de stagnerende ontwikkeling van Maximilian Wöber. "Na de ontmaskering door PSV lijkt de knock-out voor het vijfde seizoen op rij, getuige de kwaliteitsverhoudingen in de Eredivisie, een kwestie van aftellen. Voorlopig staat Ajax schaak."

"Ten Hag deed in Eindhoven in feite hetzelfde als Van Bommel in Barcelona. Hij weigerde zijn team aan te passen aan de specifieke offensieve kwaliteiten van PSV en betaalde daar een hoge prijs voor. Terwijl Ten Hag bij FC Utrecht gold als iemand met tactische vondsten, die sterk was in situatief coachen", vervolgt Driessen. "Toch blijft het bijzonder dat na Van Bommel in Barcelona ook Ten Hag zijn elftal niet of te weinig wedstrijdgericht heeft neergezet en gecoacht in een topduel."

Meer nieuws
   
23:04
23:04
V/d Vaart ziet belangrijkste man bij PSV: 'We onderschatten hoe goed hij is'
0
   
22:53
22:53
Heeft Sparta goud in handen? 'Hij kan zo bij Ajax, Feyenoord of PSV mee'
2
   
22:00
22:00
Word lid van onze WhatsApp Channels en mis niets meer van jouw favoriete club!
8
   
21:55
21:55
Kenneth Perez waarschuwt Arne Slot: 'Die komt geen lantaarnpaal voorbij'
17
   
21:55
21:55
Brighton ademt zelfspot en nomineert Burnley-speler voor Doelpunt van de Maand
1
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (50)

 
Marrekie
 
13
24 september 2018 om 11:03
Eindelijk een artikel waar een beetje de waarheid wordt gezegd in plaats van al dat populaire die was slecht en die is fantastisch onzin. Niks op aan te merken.
 
mentalist
 
27
24 september 2018 om 11:17
Hij zegt in feite dat het seizoen voor Ajax gespeeld is en alles heeft gefaald in luxe woordjes en leuke zinnen. Ik kan me daar dood aan ergeren, en dan snap je er ,sorry, geen kut van. Het was gewoon een tactisch gefaal, iedereen wist dat Frenkie en Blind de Jong niet konden afstoppen. Dan haal je je beste middenvelder ook nog uit de wedstrijd. Waarom steeds dat geschuif van ten Hag, waarom niet gewoon Neres op rechts, Tadic op links en Ziyech op 10? Waarom Eiting die een leuke trap heeft maar zoveel tekort komt? Zoveel onlogica. Dan win je niet bij PSV. Dan moet je helderheid hebben en je spelers in hun kracht gebruiken en dat kan ten Hag gewoon niet. Jammer.
 
vierkantje
 
3
24 september 2018 om 11:21
Ik denk dat er afspraken gemaakt zijn omtrent de nummer 10 positie maar hoe en wat is nog een raadsel.In principe heb je Ziyech, Tadic en Labyad als nummers 10 in je selectie maar ze spelen er alle 3 niet. Dan lijkt mij dat ten Hag niet durft te kiezen of niet mag kiezen (door iets van afspraken) en dat de hel los barst als hij 1 van de 3 als nummer 10 kiest. Natuurlijk weet ik er het fijne niet van maar lijkt mij stug dat als je 3 mensen hebt voor 1 positie om dan steeds 2 ervan op een andere positie te gooien en een ander dan weer op de positie waar die niet van nature speelt.
 
ninjakai
 
4
24 september 2018 om 11:48
Onzin. Ten Hag bepaald. Hij vind Ziyech vanaf rechts blijkbaar zo goed dat de rest moet wijken. Slaat nergens op. Zal wel iets met balbezit zijn aangezien werkelijk waar elke keuze van Ten Hag daarop gebaseerd is. Leuk voor hem. Ben er van overtuigd dat elk andere coach hele andere keuzes had gemaakt deze wedstrijd. Ten Hag niet, en krijgt nu de rekening gepresenteerd. Zal hem vies tegenvallen, vooral omdat hij het de afgelopen weken veel bezig was met zijn gram halen. Hij deed ook dingen gewoon goed, maar bij de eerste de beste blessure van een basisspeler gaat het wederom direct gruwelijk mis.
 
Panerai
 
12
24 september 2018 om 12:58
Wat een debiele vergelijking maakt Driessen. 2 middenvelders in de CV zetten vergelijken met PSV die gewoon met de vaste basiself in Barcelona komt opdraven. Wat wat PSV dan moeten doen in Barcelona? Een paar jeugdspelers er bij moeten zetten in de verdediging en hopen op een gelijkspel?
 
RonZon
 
6
24 september 2018 om 11:23
Alleen jammer dat alles en iedereen nu opeens weer het aankoopbeleid gaat kraken en heel de wereld weet nu opeens te vertellen dat Wober had moeten spelen. Terwijl 2 weken geleden diezelfde hele wereld schreeuwde dat de Jong achterin beter was dan Wober, want die kon er niets van. En ook het aankoopbeled was fantastisch! Na een verloren wedstrijd kan Ajax er opeens niets meer van, Tadic is slecht en verdedigd niet mee, Blind is een grote miskoop en noem maar op. Iedereen roept maar wat, met alleen de laatste wedstrijd in gedachten. Ook Driessen.
 
Psv-er!
 
87
24 september 2018 om 11:03
Was Valentijn Driessen niet de man die schreef dat Ajax wel even zou winnen omdat zij van het grote AEK hadden gewonnen? PSV kon er niets van die gingen met 4-0 af tegen een club van niks. Snap niet dat deze man nog een podium krijgt.
 
almere67
 
12
24 september 2018 om 11:07
Ja precies en nu het tegenovergestelde lullen. Die vent klets uit ze nek en verdraaid elke x een verhaal zodat het in zijn straatje uitkomt
 
Nicola
 
8
24 september 2018 om 11:10
Inderdaad, de Valentijn Driessen die wekelijks heel stellige meningen staat te verkondigen, wiens ongelijk keer op keer wordt aangetoond, waarna hij heel stellig staat te beweren dat hij dat van tevoren wel aan had zien komen allemaal. Die Valentijn Driessen inderdaad.
 
YoeriCFC
 
9
24 september 2018 om 11:13
Hahaha ja maar kom op he, je had toch niet enige objectiviteit gehad van Valentijn Driessen of van de Telegraaf! Ze schrijven maar wat op, helemaal over PSV en Feyenoord..
 
Rockyde Keijzer
 
5
24 september 2018 om 11:18
4-0 tegen een club van Niks? Dat hij onzin verkondigd dat is duidelijk, maar je overdrijft het nu wel om te zeggen dat Driessen Barcelona een club van Niks heeft genoemd. Je veroordeeld iemand om zijn overdrijven en slap gelul, maar doet dit zelf in dezelfde zin waar je op dat onderwerp commentaar over geeft.
 
Quirento
 
58
24 september 2018 om 11:03
Wat heeft van Bommel in vredesnaam fout gedaan in Barcelona? Je kan toch niet verwachten dat wij ff Messi afstoppen? En dat Isimat 2 keer dramatisch uitstapt is toch echt een persoonlijke fout, geen organisatorische fout.
 
Arnino
 
33
24 september 2018 om 11:09
Helemaal mee eens. Verschil in deze 2 wedstrijden is wel dat psv en ajax ongeveer hetzelfde niveau hebben en Barcelona op elke positie een betere speler heeft. Misschien had v. Bommel met 5 verdedigers kunnen spelen. Echter v. Bommel keek al vooruit naar gisteren. Voor een wedstrijd die je 99 van de 100 X verliest je elftal omgooien om 't daarna weer terug te zetten achtte hij niet verstandig en dat was toch wel een vooruitziende blik.
 
PSVOLEEY
 
13
24 september 2018 om 11:18
Ho ho. Er zijn mensen hier die beweren dat Ajax op elke positie een betere speler heeft dan Psv, dus de tactiek van Ten Hag was gewoon logisch. Sowieso onvergelijkbaar natuurlijk. PSV kon tegen Barcelona weliswaar gewoon dezelfde spelers opstellen, maar stond natuurlijk wel anders op het veld. Veel minder hoog en met andere opdrachten. Tegen Barca was het veel verdedigender en op de counter, waar PSV tegen Ajax vooral de targetman zocht via een directe passing en zo nu en dan zelfs aan rustig opbouwen toe kwam. Het is, in tegenstelling tot wat Driessen beweert, wel degelijk aanpassen aan de tegenstander. Niet door er 2 verdedigers bij te knallen, maar door gewoon de spelers die je hebt goed te gebruiken. Wat Ten Hag deed is iets anders. Die gaat uit van het voetballende vermogen van zijn selectie vol middenvelders en denkt dat ze zich overal uit weten te redden. En dat is gewoon simpelweg kortzichtig en dom. Twee Cv's van 1 meter 75 tegen één van de beste koppers in de Eredivisie is gewoon niet erg snugger. Zeker niet als je backs en één van je buitenspelers zo traag zijn als stront in een trechter. De Jong had alle tijd om een bal neer te leggen en vervolgens hadden de aansluitende spelers alle gelegenheid om eens rustig een plan te bedenken. Heerlijk om naar te kijken.
 
Finalvoetbal
 
6
24 september 2018 om 11:09
Messi afstoppen is extreem moeilijk, maar niet onmogelijk. PSV had 532 kunnen spelen en De Jong kunnen laten banken. 1 extra verdediger zou zich dan volledig op Messi kunnen focussen. Ben het overigens niet vaak eens met Driessen want ik vind hem erg populistisch en zaagt graag aan de stoelpoten van trainers. Maar ik vind wel dat beide trainers een inschattingsfout hebben gemaakt.
 
AsRoma8
 
12
24 september 2018 om 11:24
PSV deed het het grootste deel van de wedstrijd gewoon erg goed tegen Barca met de 4231.
 
Finalvoetbal
 
1
24 september 2018 om 11:33
@ Asroma8, ben het met je eens dat PSV het grotendeels goed deed. Dat wil echter niet zeggen dat er meer had ingezeten. Ik zag in die wedstrijd de toegevoegde waarde van Luuk de Jong niet. Een extra verdediger of middenvelder was naar mijn mening nuttiger geweest.
 
frietmet
 
1
24 september 2018 om 12:51
Verliezen bij Barcelona op bezoek die je sowieso 99 van 100 keer, al zou je zeven verdedigers opstellen; dus de keuze van van Bommel vind ik te billijken. Uit verliezen van PSV kan gebeuren als Ajax zijnde, maar niet 99 van de 100 keer; hier vond ik de keuzes van ten Hag op z'n zachtst gezegd opmerkelijk. Het klasseverschil tussen PSV en Barcelona kun je als coach bijna niet compenseren met tactische keuzes in je opstelling, het (minieme) klasseverschil tussen PSV en Ajax kun je in je voordeel doen laten uitslaan juist door de tactische keuzes van de coach. Dus de vergelijking van Driessen gaat hier behoorlijk mank
 
sven4
 
0
25 september 2018 om 00:43
Psv speelde lang bal op de Jong die veel verlengd heeft met de beweging om hem heen, vond hem tegen Barcelona heel belangrijk
 
passionforpink
 
6
24 september 2018 om 11:06
Kan het hier toch alleen eens zijn met Driessen. Dat De Ligt er niet bij was, was een flinke aderlating voor Ajax. Maar het is dan toch te naïef om uit bij PSV met Frenkie de Jong centraal te spelen. Tegen Aek, dat uit speelde en toch al niet een heel voetballende ploeg is, kom je daar mee weg. Tegen PSV die een uitstekende voorhoede hebben, ga je hard onderuit. De laatste weken raakte ik wat positiever gestemd over Ten Hag. Maar zijn balans tegen PSV is natuurlijk niet erg hoopgevend. In een competitie waar PSV nou net je belangrijkste (of misschien wel enige) concurrent is, is het niet handig als je vooraf al bijna kan stellen dat je beide wedstrijden van ze gaat verliezen...
 
PSVOLEEY
 
22
24 september 2018 om 11:22
Ajax geeft 50 miljoen uit aan spelers. Dan is er één jongen van 19 (notabene uit de eigen jeugd) geblesseerd en dat wordt dan als excuus gebruikt door de Ajax-supporters. Ongeacht hoe goed de Ligt is (vorig jaar won PSV ook nog met 3-0 toen hij er wel bij was) mag de afwezigheid van één speler nooit leiden tot dit krachtsverschil. Dat kun je echt op het conto van Ten Hag schrijven. Maar ook op dat van Overmars. Kennelijk is er in de selectie niet één CV die het gebrek aan verdedigende kwaliteiten van Blind kan compenseren als de Ligt er niet bij is. Eerlijk gezegd denk ik dat de kwaliteiten van Blind enorm zijn overschat en dat hij iedereen tot nu toe vies tegen valt.
 
ninjakai
 
4
24 september 2018 om 12:01
Onzin. Echt onzin. Een trainer die er voor kiest om de selectie op 3 posities te wijzigen bij 1 blessure heeft echt niets met aankoopbeleid of kwaliteit van spelers te maken en alles met het tactisch plan. Ja de Ligt was er vorig seizoen ook bij, de Jong was echter geblesseerd, opbouw kwam volledig bij schone te liggen en die verzoop zo volledig dat hij geen eens aan opbouwen toekwam. De trainer kiest ervoor om dan maar volledig in te zetten op opbouw van achteruit. Zijn genoeg CV's in de selectie van Ajax. Echter moeten ze het niet hebben van opbouwen, dus ziet ten Hag het niet in ze zitten. Zelfde als constant de keuze voor Eiting in plaats van Donny. Eiting is beter in de opbouw. Helemaal waar, slechter in al het andere, maar beter in de opbouw. Tja keuzes zijn aan de trainer. Het afbranden is aan de rest. Als je zo extreem wordt afgetroefd heb je voor de verkeerde tactiek gekozen. Sterker nog ten Hag had een zekere balans in zijn elftal, getuige de weinige kansen en tegengoals tot aan PSV, de Ligt valt uit en de trainer grijpt dusdanig in dat de balans volledig zoek is en eigenlijk niemand weet wat ze moeten doen. Op deze manier gaat hij de kerst niet halen.
 
El Barto
 
0
24 september 2018 om 12:05
Uiteraard mag het verlies van 1 speler niet een excuus zijn en zover ik de wedstrijd zag miste Ajax een felheid en scherpte die PSV wél had (waarvoor complimenten). Dit was vorig seizoen ook het geval. Echter geen De Ligt in je selectie scheelt nogal een slok op een borrel. Ik wil niet zeggen dat Ajax wel had gewonnen met hem erbij, want PSV speelde gewoon ijzersterk gisteren. Maar het zou een iets andere wedstrijd zijn geworden. En verder is het idd vrij vreemd dat Ajax, met de middelen die het heeft, geen fatsoenlijke CV achter de hand heeft voor blessures etc. Het seizoen is nog lang met Beker en CL voetbal.
 
Panerai
 
0
24 september 2018 om 13:00
Je bent het er mee eens, ik ben benieuwd jaar je onderbouwing welke fouten van Bommel heeft gemaakt in de opstelling tegen Barcelona dan.
 
banaan69
 
3
24 september 2018 om 11:07
Totaal mee oneens. Ik snap niet waarom men zegt dat PSV met een extra verdediger zou moeten spelen. Het gaat om de manier waarop je het invult. Als PSV vanaf het begin met een extra CV had gespeeld (isimat bijvoorbeeld) weet ik zeker dat de nederlaag veel groter was geworden. Toen hij inviel zag je al dat hij domme fouten maakte, en daarbij brengt hij je opbouwend ook regelmatig in de problemen. PSV speelde tegen Barcelona altijd met 6 man of meer achter de bal. Verdedigend genoeg.
 
El Fenomeno
 
18
24 september 2018 om 11:08
Dat is niet waar. PSV deed het goed tegen Barcelona en kreeg zelfs mogelijkheden om te scoren, dat ze in de laatste vijftien minuten dan een paar tegen krijgen doe je niet zoveel aan. Ten Hag was eigenwijs door twee middenvelders in de verdediging op te stellen die niet kunnen verdedigen, dat Ten Hag dan aangeeft dat die dat deed omdat het in de vorige wedstrijden, tegen Emmen en Groningen, wel goed ging geeft zijn brevet van onvermogen aan. Tegen Emmen en Groningen kan dat wel ja want die vallen niet aan, maar niet in een topwedstrijd, dat word volledig afgestraft. Zelfs tegen AEK in de eerste helft was duidelijk merkbaar dat er al foutjes werden gemaakt.
 
Jeroenn_O
 
1
24 september 2018 om 12:59
Geen schot op goal hebben ze gecreëerd. Als jij dat al goed vind is het tegenwoordig wel erg droevig gesteld psv heeft zich gewoon gespaard voor de wedstrijd van gisteren. Frenkie de jong heeft al heel wat meer wedstrijden op die positie gespeeld waarbij het wel goed ging dus ik snap hem wel. Achteraf is het makkelijk lullen. Ik vind niet dat Psv heeft gewonnen omdat Luuk de Jong alle kopduels van Frenkie won eerder omdat er gewoon domme fouten werden gemaakt. Ik denk dat Frenkie ook prima kan naast De Ligt
 
El Fenomeno
 
1
24 september 2018 om 14:45
Waar het wel goed ging, ja tegen kleintjes in de eredivisie die niet aanvallen, daar zit nou juist het probleem...... Tegen ploegen die wel vol naar voren spelen faalt deze verdediging hopeloos.
 
Wouterke
 
3
24 september 2018 om 11:09
Als van Bommel in Barcelona met 5 verdedigers was gaan spelen dan was het misschien 2-0 geworden. Ik vond het prima dat hij in de vertrouwde opstelling bleef spelen, dan weet je waar je nog aan moet schaven. Dat ten Hag tegen Luuk de Jong gaat spelen met Blind en Frenkie centraal is gewoon een tactische blunder.
 
PSVOLEEY
 
0
24 september 2018 om 11:26
Dan was het misschien 2-0 geworden, maar was je er in de beginfase ook minder op de counter uitgekomen met kansen tot gevolg. Ik weet dat het gelul van de bovenste plank is. Maar als PSV in die wedstrijd de score opent uit zo'n counter van Lozano (en de eerste paar echte kansen waren vooral voor Psv) dan krijg je echt een andere wedstrijd en heb je kans op een punt. In principe is Barca-uit voor elke ploeg met stervelingen een garantie op puntverlies. Maar het kleine kansje wat je ziet moet je dan ook wel volledig omarmen. En ik ben het eens met je analyse over Ten Hag. Ik vond hem bij Utrecht juist vaak goed in zijn aanpassingen aan de tegenstander, maar bij Ajax lijkt het niet te willen lukken.
 
El Barto
 
0
24 september 2018 om 12:11
Ik snap het gezeur over het omzetten van de opstelling ook niet. Je zag aan PSV tegen Barca dat ze wel in spelopvatting zich enigszins hadden aangepast, meer verdedigend en gedisciplineerd dan in de Eredivisie. Maar opeens met 5 verdedigers spelen, terwijl je dat nog geen wedstrijd had gebruikt? Tegen Barcalona zou je sowieso uit verliezen. Oranje was het in 2014 gelukt om Messi in bedwang te houden, maar toen was die omringd door het Argentijnse elftal, niet door spelers als Coutinho, Dembele, Suarez en Busquets.
 
RedondoNo5
 
2
24 september 2018 om 11:09
Driessen moet zijn kop houden met zijn onnozele uitspraken. De selectie van Ajax is in jaren niet zo goed en uitgebalanceerd geweest. Overmars heeft een goede job gedaan en Ten Hag doet het ook prima. De enige fout die er is gemaakt is gekozen is voor Blind en Frenkie in de verdediging. Een van beide kan prima, maar dan moet er een echte verdediger naast staan. Verder leek Ajax onder de indruk van de felheid bij PSV en na de 1-0 leken ze al gebroken.
 
almere67
 
1
24 september 2018 om 11:15
Precies, je kan met blind en Frenky spelen tegen teams in het rechter rijtje. Ik snap nog steeds zijn keuze niet gisteren pleur die Wober erin pfff of wat kan mij het schelen die schuurs of Kristensen puur om Luuk af te stoppen in de lucht of nog beter beter lucht kracht te hebben met corners en vrije trappen
 
 
2
24 september 2018 om 11:26
Ik ben het met Driessen eens. Zoals ik zo vaak gezegd heb vind ik de selectie juist niet uitgebalanceerd. Je hebt weinig spelers met diepgang en verdedigend weinig opties die het niveau hebben.
 
PSVOLEEY
 
1
24 september 2018 om 11:30
Klein puntje van kritiek is natuurlijk wel dat je, in afwezigheid van de Ligt, geen CV hebt die het totale gebrek aan verdedigende kwaliteiten bij Blind en de Jong kan compenseren. En dat is natuurlijk Overmars zijn verantwoordelijkheid. Of die speler is er wel in de vorm van Schuurs of Wöber, maar dan had Ten Hag daar iets mee gemoeten. Los daarvan speelde Ajax in de kampioenswedstrijd vorig jaar ook met de Ligt en gingen ze er toen ook met 3-0 van af. En ook toen werd een speler als Ziyech kinderlijk eenvoudig uitgeschakeld en wist Ajax de spits niet in stelling te brengen. En nu kwam ook superaankoop Tadic er gewoon niet aan te pas. Kort samengevat: het verschil is heel wat groter dan alleen de afwezigheid van de Ligt. Ik denk vooral dat de selectie van Psv, vanuit Amsterdam en Hilversum, enorm wordt onderschat.
 
tommie
 
2
24 september 2018 om 11:15
Je kunt gewoon niet tegen PSV gaan voetballen met 3 middenvelders in de verdediging en dan ook geen brekers op het middenveld.
 
SpeedyAFC
 
1
24 september 2018 om 11:16
Ach ja scorebord journalistiek van de Telegraaf. Een onverwachtse blessure van de beste verdediger bij Ajax terwijl Veltman ook nog altijd geblesseerd is. Dan maakt een trainer een keuze die achteraf fout uitgepakt is. Is voor de Telegraaf meteen weer reden om alle pijlen op Ten Hag te richten. Ondanks een prima competitie start, CL kwalificatie en de winst in het eerste CL duel weten ze het azijn weer te vinden. Om doodmoe van te worden. Had Ajax afgelopen zomer nog een verdediger gekocht en de Ligt raakte niet geblesseerd, dan zijn er teveel verdedigers waardoor de doorstroming later het seizoen stagneert. Zeker om dat binnenkort Veltman ook alweer terug komt. Maar verliezen mag tegenwoordig niet meer, dan klopt er meteen niets meer van het beleid.
 
 
1
24 september 2018 om 11:29
Natuurlijk kun je wedstrijden verliezen masr je kunt toch niet ontkennen dat het vreemd is dat je bij de rijkste club geen vervanger hebt voor de Ligt bij een blessuren van hem. En dan moet men niet men Veltman komen want je weet al maanden dat hij voorlopig niet speelt.
 
PSVOLEEY
 
3
24 september 2018 om 11:31
Ik denk dat Overmars vindt dat hij met Wöber voor een adequate vervanger heeft gezorgd.
 
SpeedyAFC
 
0
24 september 2018 om 12:51
Ajax heeft ook Schuurs aangetrokken en heeft ook nog Wober. Ten Hag koos ervoor om met slechts een centrale verdediger te spelen aangevuld met een controlerende middenvelder. Dat was een taktische keuze die verkeerd uit pakte, het is niet zo dat er geen reserve verdedigers beschikbaar waren.
 
 
0
24 september 2018 om 13:33
Ze hadden zeker nog wel keuzes op de bank. Maar Wober speelt sinds zijn blessure niet goed, en van Schuurs mag je niet verwachten dat hij er staat. Ja, je hebt spelers die je op kunt stellen, maar ten Hag vindt dat deze er niet klaar voor zijn. En wat ik ervan zie geeft ik hem daarin gelijk. Er is echter wel 1 maar: je haalt namelijk wel Frenkie van het middenveld. Van de andere kant kan ik mij ook voorstellen dat Ten Hag dacht dat met een trage Luuk en niet echt mee verdedigende Pereiro hier ook kansen voor Frenkie lagen om op het middenveld een overwicht te krijgen. Echter schoof Frenkie deze wedstrijd zelden tot nooit in op het middenveld.
 
XIII
 
1
24 september 2018 om 11:27
Ik snap echt heel de ophef niet. Ja psv heeft gewonnen van Ajax. Maar dit is een verlies dat je in kan calculeren, dit kan gebeuren. Daarnaast is de competitie nog verschrikkelijk lang en is 5 punten nog makkelijk te overbruggen. Okeey, Ten Hag maakte een fout in de tactiek en met deze verdediging zag 75% van de mensen dat het niet zou werken. Maar ook Ten Hag is maar een mens en kan dus fouten maken, nu maar zien of hij ervan gaat leren. Het is jammer dat Ajax heeft verloren, maar het seizoen is nog lang niet voorbij. PSV komt ook nog naar de Arena en ik ben niet vergeten hoe dat vorig jaar liep.
 
aardbij
 
15
24 september 2018 om 11:28
Man man man, als Ajaxfan erger ik me veel meer aan het opportunistische gehuil wat nu weer opstijgt, met name van die verschrikkelijke mannetjes van de Telegraaf, dan aan de nederlaag gisteren. Wat is er nou eigenlijk gebeurd? Ajax speelt zeer slecht en verliest uit bij Psv, dat op zijn beurt erg goed speelde. Is dat jammer? Ja. Moeten daar lessen uit getrokken worden? Ja. Is het een ramp? Nee. PSV uit is gewoon een ontzettend lastige wedstrijd, die je ook in goede doen kunt verliezen. Dat je je aanvoerder en rots in de branding mist maakt het niet makkelijker op. Maar men doet nu alsof Ajax al er het hele seizoen niets van bakt. Ten Hag kan er weer eens niets van, Overmars heeft de verkeerden gehaald, en de spelers van Ajax zijn allemaal mooiweer voetballers. Terwijl alledrie tot aan woensdag nog bewierookt werden. Om te kotsen, dat opportunisme. De realiteit is gewoon dat Ten Hag het prima doet, Ajax vooralsnog prima draait, en Overmars de afgelopen zomer uitstekend heeft ingekocht. Daar verandert de pijnlijke nederlaag bij PSV weinig aan. Had Ajax gewonnen als het gisteren met Wober of Donny was begonnen? Wellicht, maar waarschijnlijk niet. En precies dezelfden die dat nu roepen hadden anders geroepen dat Ten Hag zo stom was geweest om alles om te gooien en niet vast te houden aan de opstelling die tegen AEK wel werkte. Kortom: laten we stoppen met deze hysterische waanzin en niet opeens totaal in paniek raken van een uitnederlaag tegen met afstand de sterkste tegenstander in de competitie. Let op: ook Inter, Spurs en Barca gaan het niet makkelijk krijgen in Eindhoven. Dus gewoon een helder hoofd houden en doorgaan op de succesvolle weg die dit seizoen is ingeslagen. Als Ajax en de fans nu hun oren laten hangen naar de Valentijn Driessentjes van deze wereld, dan is dat een veel grotere nederlaag voor de club dan die van gisteren.
 
Sulejmanii
 
0
24 september 2018 om 17:46
Sterk geformuleerd stukje, geen speld tussen te krijgen.
 
PSVJAYJAY
 
1
24 september 2018 om 11:59
We zijn door 4 momenten / details weg gespeeld in Barcelona. 4 momenten vn 2 wereld top spelers. Geen schande zeker niet wanneer daar van geleerd wordt. Ajax onderschatte psv omdat ze met hun hoofdjes alweer in dromenland zaten. Athene is geen PSV mooie wake up call.
 
Marchello020
 
1
24 september 2018 om 12:23
Meteen toen ik hoorde dat de Ligt niet mee kon doen dacht ik... Ten Hag zal toch niet Frenkie in het centrum zetten, want dan zijn we kansloos Dan geeft je een van de beste koppers van de eredivisie vrij spel Zo naã¯ef zal te Hag toch niet zijn? Jawel dus En het argument: tegen AEK ging het ook goed... Ja die speelden met anderhalve spits, de rest achter de bal, en niet al te veel kopkracht.. Daar heb je geen 2 centrumverdedigers bij nodig Toen ik de opstelling zag wist ik het eigenlijk al: dit wordt niks vandaag Wat hij had moeten doen: een verdediger voor een verdediger, en de rest van het elftal intact laten Wã¶ber zou dan in eerste instantie de eerste gegadigde zijn naar mijn mening En als Ajax Wã¶ber daar niet goed genoeg voor inschatte had men Viergever nog en verlenging moeten aanbieden De Ligt missen was een vreselijke domper, en geluk voor Psv, maar dat had nog opgelost kunnen worden. Deze oplossing was gedoemd te mislukken Grote min voor ten Hag, tactisch onbenullig
 
bamboe40
 
0
24 september 2018 om 13:12
Wat ik in al de pro's mis op tv is de simpele waarheid (gebaseerd op wat ik steeds zie bij Ajax) en die is simpel, Ajax speelt het hele seizoen incl. de Grieken tegen teams die defensief spelen en gokken op de counter, Ajax krijgt alle tijd en ruimte op te bouwen en Tadic en Ziyech alle ruimte en tijd voor een pass. Tegen PSV die vooral op de bal jagen en dat alle wedstrijden dit seizoen al doen komen de Amsterdammers niet aan voetballen toe, duelkracht hebben ze niet en onder druk uitspelen kunnen ze al helemaal niet, dat kwam dit seizoen gewoon niet voor.
 
Bossie
 
0
24 september 2018 om 13:22
Wel gelijk met de samenstelling van het team, weinig echte verdedigers en koppers. Maar aan de andere kant kregen de spelers van PSV overal vrij spel. Om nu alleen naar de verdediging te wijzen is kort door de bocht en gemakkelijk. Verdedigen begint bij de aanvallers, als die dat al niet goed doen en als het middenveld ook nog loop te zwemmen , dan wordt de druk op de verdediging erg groot . En ook Ten Hag de schuld geven is erg kort door de bocht. welke trainer van Ajax zou deze wedstrijd hebben gewonnen . Ajax heeft het traditioneel moeilijk tegen dit soort ploegen.
 
Timmothy
 
0
24 september 2018 om 14:32
Wat een onzin. Oke misschien had het iets kunnen helpen, maar nu wordt er gedaan alsof PSV volledig door de mand zakte o.i.d.tegen Barcelona. Ze deden het gewoon goed , hadden voor het grootste gedeelte van de eerste helft niet eens de mindere kansen, maar komen achter door een vrije trap na een ietwat makkelijk gegeven vrije trap. PSV deed het gewoon prima. Met doorkoppen van ballen kan je ook nuttig zijn, zelfs voor counter spel.