Tip voor Keizer: 'Als dat lukt, is Ziyech rijp voor een transfer'
Maandag, 18 december 2017 om 08:00

Ajax boekte zondag een belangrijke 1-2 overwinning op AZ en Frenkie de Jong maakte weeral een goede indruk in de verdediging van de Amsterdammers. Valentijn Driessen vindt dat Marcel Keizer zijn opstelling niet meer moet omgooien en dat de twintigjarige De Jong dus in de achterhoede moet blijven staan.

"Ajax zal door het avontuurlijke spel van De Jong heus nog weleens onderuit gaan, maar Keizer mag nu niet meer loslaten. Zoals hij linksbuiten Justin Kluivert moet handhaven, zelfs als Duits international Amin Younes weer fit is", schrijft de verslaggever annex chef voetbal in zijn column voor De Telegraaf.

Driessen voegt eraan toe dat Keizer moet proberen om Hakim Ziyech stabiel te laten voetballen. De middenvelder lijdt soms nog weleens te veel balverlies en moet in de ogen van de journalist de balans zien te vinden tussen 'risico en zekerheid': "Dan is Ziyech van onschatbare meerwaarde en rijp voor een transfer naar een grote competitie." Ziyech speelde tot dusverre 63 wedstrijden voor Ajax.

Meer nieuws
   
23:04
23:04
V/d Vaart ziet belangrijkste man bij PSV: 'We onderschatten hoe goed hij is'
1
   
22:53
22:53
Heeft Sparta goud in handen? 'Hij kan zo bij Ajax, Feyenoord of PSV mee'
5
   
22:00
22:00
Word lid van onze WhatsApp Channels en mis niets meer van jouw favoriete club!
8
   
21:55
21:55
Kenneth Perez waarschuwt Arne Slot: 'Die komt geen lantaarnpaal voorbij'
18
   
21:55
21:55
Brighton ademt zelfspot en nomineert Burnley-speler voor Doelpunt van de Maand
1
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (34)

 
Gerard13
 
56
18 december 2017 om 08:04
Wat was Ziyech gister fenomenaal, had echt wereld ballen in huis. Als voorbeeld dat balletje in de 16 naar Neres waarna de bal 2 keer van de lijn werd gehaald, perfect snelheid perfect op maat. Zo weinig tijd om te doen en super druk in het strafschop gebied. Iets te hard en de keeper heeft hem maar de pass was echt perfect. Ook als je ziet hoeveel passen Ziyech geeft waar doelpogingen uit ontstaan is niet normaal, en dat terwijl nog zoveel mensen hem afkraken. Nee Ziyech komt er wel maar ik zou het eerlijk vinden als ik hem na de zomer nog een jaar mag aanschouwen in Nederland, die jongen heeft zo veel gevoel in zijn benen.
 
everybodyblind
 
21
18 december 2017 om 08:10
Wat dacht je van die pass naar donny dan, vanaf die rechterkant, strak richting donny randje 16 meter. Pfff..nee ziyech is echt zo belangrijk voor ajax. Hij versnelt t spel zovaak, wat natuurlijk gewoon een wapen is. Ook aantal gecreerde kansen. Staat met kop en schouders boven nummer 2(laatst ook foto special op vz). Jammer dat sommige mensen t egnie in willen zien hoe belangrijk hij is voor dit ajax.
 
KusH
 
6
18 december 2017 om 08:52
Mee eens ..Ziyech speelde een sterke pot gister met een aantal schitterende balken. Zal eerlijk zeggen dat ik ook ff Ziyech-ziek was een aantal weken terug. Maar, was niet eens over zn passes die veelal matig waren. Maar meer over zn houding. Denk dat vooral dát iets is wat hij kan en misschien wel moet veranderen. Een periode waarin je minder goed speelt kan altijd. Alleen de gebaren en gezichtsuitdrukking , alsmede de reacties op geen bal krijgen kunnen iets minder demotiverend. Als bij daarin ook leidend kan zijn en zo doorontwikkeld, ook in zn voetbal, dan is dit idd een aanwinst voor een topcompetitie. Top gespeeld!
 
DatisSjakie
 
2
18 december 2017 om 10:39
Ik denk idd dat je gelijk hebt. In zijn "mindere" periode (hij was nog steeds een van de betere van NL) oogde hij laks en dat past niet bij jullie. Als je vervolgens 10 passes geeft waar er 9 ronduit flut van zijn, daarbij ook nog eens zo'n houding vertoond, dan roept dat irritatie op. Maar toch was zelfs toen die ene pass altijd fenomenaal. Als hij zo blijft voetballen als de afgelopen week gaan jullie er nog heel veel plezier aan beleven. Het is voor Nederland te hopen dat hij ook na een sterk WK nog bij Ajax kan blijven, maar vrees dat dat erg moeilijk zal worden.
 
ninjakai
 
8
18 december 2017 om 09:04
Wat dacht je van Neres en wat die vervolgens met de pass doet?? Dat zijn kenmerken van absolute top. Hij omspeelt de keeper en schakelt die uit en zet vervolgens perfect voor op de man die vrij staat. Nog minder tijd en nog minder ruimte. Toen ik dat zag had ik voor het eerst dat ik de 12 miljoen snapte. Vind het een waardevolle speler, maar een max 9 a 10 miljoen speler. Bij die aktie, handelingssnelheid en overzicht, snapte ik het meteen.
 
Kowalski
 
2
18 december 2017 om 09:31
Max 10 miljoen ben ik mee eens, maar die 2 miljoen betaal je voor zn Braziliaanse nationaliteit. Zijn nu eenmaal duurder.
 
koeral
 
15
18 december 2017 om 08:06
Keizer lijkt inderdaad de ideale opstelling te hebben gevonden. Het gat is terug gebracht naar 5 punten en dat is zeker overbrugbaar. Ik was erg kritisch de laatste weken en ben dat nog steeds, maar heb in ieder geval het gevoel terug dat er nog iets te halen valt. Frenkie doet het imo geweldig in de rol die hij heeft. Ik ben blij dat hij nu wekelijks kan spelen, want ik vind het een heerlijk talent. En inderdaad, Ziyech zou wat meer de balans moeten vinden, maar of dat gaat gebeuren? Heeft al vaak aangegeven graag met gevaar en risico te willen spelen. Mijn complimenten gaan ook naar Neres. Wat doet hij het dit seizoen geweldig zeg. Al 10 assists gegeven en 7 doelpunten gemaakt. Ben blij dat Ajax meer vist in de Zuid-Amerikaanse vijver.
 
Gerard13
 
4
18 december 2017 om 08:10
Frenkie loopt nog te veel met de bal, hij is jong en wilt graag maar hij staat gewoon niet op een positie waar je altijd kan indribbelen maar het alleen kan doen wanneer het veilig is dat moet hij nog leren. Door zijn actie kwam kwam de hoekschop waarna de penalty kwam terwijl er niets aan de hand was eigenlijk. Maar met Veltman naast hem denk ik dat dat wel weer beter zal gaan.
 
afca0cbs
 
6
18 december 2017 om 08:13
Als de jong indribbeld zou schone of Donny zich moet laten inzakken. Niet naast de ligt maar ervoor.
 
koeral
 
2
18 december 2017 om 08:13
Ja true, maar ook zulke dingen moet hij nog leren. Is volgens mij toch een vrij nieuwe positie voor hem. Hij moet de momenten leren lezen wanneer hij kan lopen met de bal. Maar hij probeert het in ieder geval en dat vind ik al fijn om te zien. Een Vertonghen deed dat ook regelmatig en zorgt voor veel gevaar.
 
afca0cbs
 
5
18 december 2017 om 08:14
En de backs moeten dan vooral knijpen dus beide richting de ligt zodat je een compacte 3 mans linie hebt. Daar kan je op trainen en kan prima werken.
 
lausho
 
0
18 december 2017 om 10:15
Dat was dan ook een overtreding, Frenkie krijg je bijna alleen maar van de bal met 3 man of een overtreding. Het is natuurlijk een risico dat een scheids niet gewoon fluit.
 
Lekiam
 
11
18 december 2017 om 08:27
Frenkie doet het inderdaad goed. Zijn in dribbelen is alleen gevaarlijk wanneer de scheidsrechter "mannelijk" fluit, hij is namelijk vaak alleen af te stoppen met een overtreding, wordt dat niet bestraft staat de tegenstander direct voor de goal. Neres is elke wedstrijd bij een goal betrokken, dat is echt geweldig voor een buitenspeler. En Zyiech is nog wel wat grillig, maar hij kan wedstrijden beslissen.
 
007
 
1
18 december 2017 om 08:17
Ik hoop echt dat Keizer de juiste formule heeft gevonden. Ik weet niet of we kampioen gaan worden, maar voor nu lijkt het er op dat Keizers job ook weer veilig is. Wat betreft Ziyech, deze jongen kan heerlijk voetballen, maar moet absoluut nog beter worden om in een topcompetitie te slagen. Toch denk ik dat hij hoe dan ook in de zomer vertrekt.
 
sebasjuh
 
4
18 december 2017 om 08:25
Mag tijd worden dat er eindelijk een vaste formatie staat al vindt ik het vaak nog wel billenknijpen met Frenkie achterin. Hij wilt teveel met de bal lopen en alles voetballend oplossen en dat gaat soms toch wel fout. En je ziet wanneer een ploeg vroeg druk gaat zetten je daar wel echt problemen mee gaat krijgen. Az in het begin en denk dat een Utrecht en Feyenoord dat ook wel kunnen. Voordeel is dat de clubs in Nederland het toch geen 90 minuten volhouden tegen Ajax en dus het vaak nog goed gemaakt kan worden. Daarnaast vind ik de wissels van Keizer nog steeds drama. Als Az vol op de aanval gaat haal je je snelle spelers eruit die je dan juist moet laten staan om het helemaal dicht te gooien.
 
A.V.S
 
3
18 december 2017 om 08:33
Gewoon voetballen en risico nemen, goals krijg je sowieso tegen. Kijk naar t begin van t seizoen toen je met echt verdedigers er veel slechter voor stond.
 
lausho
 
0
18 december 2017 om 10:13
Als de scheidsrechter gewoon fluit voor een duw op Frenkie dan verliest hij de bal niet zoals tegen AZ, het risico is vooral dat de scheids overtredingen op Frenkie onbestraft laat, zoals gisteren, waar een corner en goal uit kwam. Als men veel druk op een CV moeten zetten krijg je juist veel ruimte op het middenveld en voorin, Frenkie kan heel goed onder de druk uit voetballen, dus ik zou zeggen, vooral doen.
 
Streepan
 
3
18 december 2017 om 08:40
Ziyech is denk ik niet iemand die heel lang op een plek kan blijven zitten, daarom vermoed ik dat hij na dit seizoen voor een nieuw avontuur kiest. Hopelijk dan wel met een kampioenschap op zak.
 
993410
 
1
18 december 2017 om 08:51
Klopt, daarbij is hij geen ajacied en snel beledigd. Die is volgend jaar weg en dat is maar goed ook, al zie ik de clubs niet dringen voor deze Hakim.
 
ben1974
 
0
18 december 2017 om 22:30
We gaan nog wel zien of dat zo goed is. Ik vind het nogal ondankbaar. Hij heeft veel voor Ajax betekend, dus wie ben jij om te zeggen dat hij geen Ajcied is. Hij heeft meer voor Ajax betekend dan jij. En met hem ga je gewoon kampioen worden. Net zoals hij vorige jaar de finale Europa L heeft gebracht.
 
NUFC_U2
 
11
18 december 2017 om 08:53
Ziyech is zonder twijfel de beste voetballer van de Eredivisie. Jammer dat er soms teveel ballen verloren gaan, maar hij ziet dingen, die andere spelers niet zien. Zoveel finesse, techniek en beheersing. Ajax heeft eigenlijk 3 vormgevers; Ziywech - Frenkie de Jong - Schöne ! Eigenlijk onbegrijpelijk dat de club nu nog 5 punten achterstand heeft op de koploper. Het zou eigenlijk met gemak andersom moeten zijn....
 
lausho
 
2
18 december 2017 om 10:08
Het is mijn inziens best begrijpelijk, heeft alles te maken met Nouri in de voorbereiding, Ajax is gewoon heel stroef gestart en het maakte allemaal niet meer zoveel uit. Langzaam maar zeker groeit Ajax, alleen nu nog constant blijven en blijven groeien, er zit nog heel veel rek in de huidige selectie.
 
FCBogarde
 
1
18 december 2017 om 10:33
Klopt, de kwestie Nouri heeft lang door gewerkt. Logisch en tevens gelukkig ook, daarvoor was Appie teveel Ajacied. Wij supporters kijken snel rationeel naar uitslagen en succes. Binnen de club is iedereen er meer bij betrokken. Met Ajax gaat het nu qua spel goed, maar alles staat wel bij de vorm van de vleugels. Tegen Excelsior vond ik Neres en Kluivert redelijk passief en voorspelbaar. Tegen AZ was het meer samba. En juist dan draait Ajax !
 
ricardo77
 
2
18 december 2017 om 09:15
Ziyech speelde gisteren eindelijk weer eens een hele goede wedstrijd en had aantal heerlijke passes,absoluut. Als hij dit wekelijks zou doen zou de lofzang over hem terecht zijn....maar dat doet hij dus niet. Hardstikke leuk, al die technische hoogstandjes,maar hij had gisteren in de 1e helft weer 2 momenten waarbij oa hij door een veel te risicovolle pass de counter van AZ veroorzaakte waarbij Weghorst voor Oana kwam. Voor een grotere competitie komt hij echt nog tekort, op die positie moet je EN wekelijks uitblinken, EN bijna wekelijks beslissend zijn met goals, EN niet al teveel balverlies lijden...ziyech scoort op al die aspecten niet structureel een voldoende. Hij zal uiteindelijk wel bij een Galatasaray(wel een mindere versie van Sneijder maar ok) of Fenerbahã§e terechtkomen waar hij de grote meneer en nr 10 kan uithangen.
 
manan
 
0
18 december 2017 om 09:25
Ziyech heeft ontzettend veel voetbalintelligentie. Als zijn mede aanvallers daarop zouden anticiperen dan zou Ajax zo makkelijk kunnen winnen met mooi voetbal. Ziyech is een hele creatieve speler net als Mesut Ozil. Een Engelse voetbalanalyst heeft een keer het spel van Ozil prachtig verwoord. Ozil is een speler die mooie passes kan geven maar nog belangrijker: hij kiest ervoor om de mooie pass naar voren te geven. Voorkeur voor de aanvallende pass in plaats van een balletje breed of balletje terug. Dit heeft voor en nadelen. Als zo'n pass aankomt dan heb je veel gevaar en een goede aanvaller maakt zo'n kans af. Als de pass niet aankomt dan is er meteen een tegenaanval. Ziyech heeft precies dezelde instelling/spel als Ozil. Alleen net als Ozil komt het soms niet uit of lukt het allemaal niet en dan krijg je vaak kritiek over je heen. Als coach moet je daarop inspelen en ervoor zorgen dat andere spelers defensief goed staan zodat balverlies van Ziyech minder grote gevolgen heeft. Nu met Frenkie de Jong moet precies hetzelfde gebeuren. Als Frenkie een rush naar voren maakt dan moet Schone of Donny meteen inzakken en de verdedigende taken overnemen. Liever zie ik dan eigenlijk dat de verdediging meer compact gaat staan ipv Donny te laten inzakken. Als je KJH op het veld hebt staan heb je buitenspelers die kunnen voorgeven zodat KJH koppend kan scoren.
 
ricardo77
 
6
18 december 2017 om 09:32
Ozil vergelijken met Ziyech is hetzelfde als eerst een proefrit maken in een Audi Q7 en daarna op pad gaan in een Skoda Kodiaq...het ziet er grotendeels hetzelfde uit maar in kwaliteit een wereld van verschil.
 
ben1974
 
0
18 december 2017 om 22:36
zoveel verschil is er ook weer niet. Als Ziyech in een too competitie speeld dan maken ze alle kansen die hij creeert wel af en als ze dat bij Ajax haden gedaan dan had hij nu al ongeveer 30 assists op zijn naam. Hij heeft de meeste kansen gecreeerd van de hele competitie en dat zijn er 74 en dat is 2 keer zoveel als de nummer 2 met. Hij heeft de meeste balveroveringen, maakt de meest km's, enz. enz.
 
ricardo77
 
0
19 december 2017 om 12:05
'zoveel verschil is er ook weer niet'....nou Jawel. Je kunt niet zomaar stellen dat Ziyech in een grotere competitie net zo veel kansen zou cre-eren als in onze Mickey Mouse competitie. Waarom denk je bijvoorbeeld dat voor de Gouden schoen compettie de score waardering voor goals in een kleinere competitie een stuk lager is dan top 5 competitie??
 
falcao
 
1
18 december 2017 om 09:32
Altijd direct dat gelul over een transfer. Laat die jongen nou eens gewoon nog twee seizoenen bij Ajax blijven.
 
GunneRo
 
1
18 december 2017 om 09:33
Als Ozil echt gaat vertrekken: Zie hier zijn opvolger (wat mij betreft). Hij heeft dezelfde unieke eigenschappen.
 
JasonRhijn
 
0
18 december 2017 om 10:03
Dat vind ik zelf een beetje van het goede. Ik denk dat hij eerst misschien naar een type Schalke, Lazio, Villareal zal moeten gaan. Daar zich verder ontwikkelen hij is wel iemand die eerst ergens moet wennen conditie en andere dingen.
 
lausho
 
1
18 december 2017 om 10:03
Ik denk dat Ziyech nog niet uitgeleerd is bij Ajax, dit seizoen gaat het nog erg met ups en downs, gisteren was het weer erg goed, fenomenaal zelfs qua passing en inzicht maar zoals Driessen zegt moet hij beter balanceren tussen risico nemen en de balans bewaken, ook kun je het soms aan van de Beek of Frenkie over laten als die er beter voor staan. Zijn grootste verbeterpunt is nog wel zijn afstandschot/vrije trap, gisteren weer een typische gezien die gewoon meters naast gaat op een perfecte positie. Hij schiet gelukkig minder, maar toch, de schoten moet op goal en vooral ook harder, het zijn nu vaak zachte niet goed gesplaatste ballen, de vrije trap tegen Excelsior was wel goed, maar dat zie ik te weinig.
 
Canniggia
 
0
18 december 2017 om 11:41
Over zijn voetballende kwaliteiten maak ik me helemaal geen zorgen. Wat me wel zorgen maakt is dat hij niet open staat voor krachttrainingen. Als je zijn lichaamsbouw hebt gezien dan heeft hij een perfecte lichaam voor de marathon. Maar voetbal is een contact sport. Je moet jezelf investeren. Een beetje meer spiermassa kan geen kwaad. Ook best wel vreemd dat Ziyech met dat lichaam de Afrikaanse kwalificatie wedstrijden staande houdt.
 
POG10
 
1
18 december 2017 om 12:35
Die afrikanen maken hem harder