Ajax heeft geplaatste status in eventuele Champions League-voorrondes
Zondag, 21 mei 2017 om 18:15

Mocht Ajax komend seizoen instromen in de voorrondes van de Champions League, dan heeft het in zowel de derde als in de eventuele laatste voorronde een geplaatste status. De Amsterdammers ontlopen daardoor de op papier sterkere clubs. Ajax heeft via de Europa League-finale ook nog de mogelijkheid om zich direct te kwalificeren voor het hoofdtoernooi.

Als de eindstrijd tegen Manchester United niet wordt gewonnen, begint Ajax in de derde Champions League-voorronde. Samen met Dynamo Kiev en CSKA Moskou is de nummer twee van Nederland verzekerd van een geplaatste status; de overige twee geplaatste ploegen zijn nog niet bekend. Over de mogelijke tegenstanders is alleen met zekerheid te zeggen dat Young Boys, OGC Nice en een Griekse club ertoe zullen behoren.

Indien Ajax de derde voorronde overleeft, wacht een laatste tweeluik. Daarin kan het in ieder geval Sporting Portugal en TSG Hoffenheim treffen. Als CSKA Moskou de derde voorronde doorkomt, is dat ook een potentiële tegenstander voor Ajax. Clubs als Sevilla, Liverpool en Dynamo Kiev (mits de Oekraïners de derde voorronde ook overleven) zal Ajax ontlopen, want ook zij beschikken in de laatste voorronde over een geplaatste status. Hetzelfde geldt voor de nummer drie van Italië; dat wordt AS Roma of Napoli.

Meer nieuws
   
08:00
08:00
Van der Vaart kan grap over Cillessen niet laten na curieus penaltymoment
24
   
07:36
07:36
Perez: 'Vorig jaar wilde Man United hem hebben, nu gaat niemand hem halen'
5
   
06:41
06:41
Komst Potter wordt moeilijk; Ajax neigt door te schakelen naar volgende trainer
30
   
06:30
06:30
Professionele liplezer onthult wat Mohamed Salah tijdens clash tegen Klopp zei
13
   
00:00
00:00
Waarom Liverpool Slot verkiest boven Amorim als opvolger van Klopp
4
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (50)

 
De Visie
 
32
21 mei 2017 om 18:17
Gewoon EL winnen en dan heb je geen probleem.
 
FairPlay87
 
21
21 mei 2017 om 18:45
"Gewoon" ... pff er is totaal geen respect voor ManUTD. Ongelooflijk wat een zelf vertrouwen. Is gewoon een arrogantie. Gebaseerd waarop?
 
Ajaxied4eva
 
42
21 mei 2017 om 18:47
denk dat hij bedoeld dat boeit die geplaatste status niet. zie niks staan over wordt een makkie of iets dergelijks
 
SpeedyAFC
 
21
21 mei 2017 om 19:09
Zelfvertrouwen? Waaruit leid je af dat De Visie Ajacied is? Wellicht is hij voor een hele andere club en geeft hij Ajax een welgemeend advies? zijn advies is wellicht geeneens zo slecht, het kan eenvoudiger zijn om in een enkele wedstrijd Man U op neutraal terein te verslaan dan vier wedstrijden in de vooronde te moeten spelen ?
 
Devster
 
1
22 mei 2017 om 01:09
Ajax laat het hele jaar (afgezien van de vreselijke start) al zien dat het een zeer goede en taaie ploeg is voor ieder team in de Europa League. United speelt wisselvallig en met vlagen zeer slecht voetbal. Hoewel Ajax het lastig heeft met verdedigende ploegen normaliter, zie ik ze een zeer goede kans maken tegen dit gehavende united.
 
Neutraalista
 
0
22 mei 2017 om 03:32
Zo denken ze er in Manchester ook over ?? Moge de beste winnen!
 
bassalt
 
15
21 mei 2017 om 18:19
Mooi dat een eredivisie club toch nog een geplaatste status kan krijgen.
 
MarcianovanMaasbommel
 
7
21 mei 2017 om 19:35
is niet onlogisch ook he als je kijkt naar de prestatie van Ajax dit seizoen
 
falonso
 
0
22 mei 2017 om 15:06
Volgens mij heeft Ajax dit al jaren. PSV ook denk ik, maar dat weet ik absoluut niet zeker. In de EL was Ajax ook pot 1, PSV zal dat ook zijn neem ik aan.
 
Dweyer
 
4
21 mei 2017 om 18:24
Ik snap die opmerkingen niet over de directe plaatsing voor de CL bij winst EL. Volgens de Uefa website stroom je bij winst EL in bij de playoff ronde (laatste voorronde dus)
 
Dweyer
 
2
21 mei 2017 om 18:32
Edit: Laat maar, lees net een nieuw artikel op de UEFA site die duidelijk maakt dat de ticket alsnog naar EL winnaar gaat als de CL winnaar zich via de competitie plaatst. Verder wel prettig om de zwaarste tegenstanders te vermijden, maar Sporting zou wel naar zijn
 
SpeedyAFC
 
3
21 mei 2017 om 19:10
Nee hoor, als je al geplaatst was voor de voorronde CL en je wint de EL dan stroom je direct in in het hoofdtoernooi.
 
Dweyer
 
3
21 mei 2017 om 20:10
Nee, niet precies. Als je zoekt naar 'How the club finals will shape next season's Champions League' kom je op de site van de UEFA uit waar uitgelegd wordt hoe het precies werkt. Cl winnaar plaatst zich automatisch voor de groepsfase, El winnaar plaatst zich minimaal voor de playoff ronde. Als echter de Cl winnaar zich sowieso al plaatst, schuift de ticket voor de groepsfase door naar de El winnaar.
 
hectormoreno
 
1
21 mei 2017 om 22:41
Maar dat laatste is haast altijd het geval, dus in ieder geval kan Ajax naar de poulefase bij EL winst.
 
SpeedyAFC
 
3
21 mei 2017 om 23:02
@dweyer Klopt maar Juve en Madrid zijn momenteel al direct geplaatst voor de CL. Daarmee is Ajax direct geplaatst voor de CL indien ze de EL winnen. En zoals herctormoreno terecht opmerkt, dat is meestal het geval omdat de bovenste plekken in de grote competities al voor de CL geplaatst zijn. Het komt zelden voor dat de CL winnaar niet ook al voor de CL geplaatst was
 
Jarno11
 
0
21 mei 2017 om 20:19
Je stroomt als EL winnaar alleen direct in als de winnaar van de CL al geplaatst zou zijn voor de CL via de competitie. In dit geval zijn Juventus, kampioen van Italië en Real Madrid, waarschijnlijk kampioen Spanje al verzekerd van direct plaatsing CL. De winnaar van de EL komt dus sowieso in de CL. Stel dat Leicester nou finale zou hebben gewonnen dan zou Ajax of Man United voorrondes spelen.
 
sydneyfc33
 
0
22 mei 2017 om 01:25
Als leicester de CL had gewonnen dan had United geen CL gespeeld omdat er max 5 ploegen per land mogen deelnemen. Of wordt dan de nummer 4 niet toegelaten tot voorronde?
 
MagicMike
 
8
21 mei 2017 om 18:27
Gewoon winnen aanstaande woensdag, daarna lekker een paar weken uitrusten en relaxed beginnen aan de training voor het nieuwe seizoen.
 
Leeuw087
 
10
21 mei 2017 om 18:36
gewoon Manunited verslaan en dan een lange vakantie, met hopelijk niet al te veel mutaties binnen de ploeg. Hoop dat ze nog een keer met volledig ingedrukt gaspedaal kunnen spelen.
 
Araman
 
15
21 mei 2017 om 18:53
Laten we het houden op MU verslaan, gewoon hoeft niet, van mij mag dat best ongewoon lukken.
 
Ajaxfollower
 
0
21 mei 2017 om 22:37
Als Ajax de finale wint dan zal het op 8 augustus al tegen real of juve spelen voor de supercup. Dat is ook nog redelijk vroeg. Gelukkig is dat wel maar 1 wedstrijd ipv die vervelende voorrondes voor de CL
 
Leeuw087
 
0
21 mei 2017 om 22:41
Ajaxfollower, Op voorhand toch ook heerlijke tegenstanders, laten we hopen dat we de EL kunnen winnen. Araman, Van mij mag het ook ongewoon, maar voor mijn hart is het beter om gewoon te winnen.
 
maradungatje
 
6
21 mei 2017 om 18:42
Haha ik het geval van Ajax zegt dit helaas helemaal niks. Die kunnen beter gewoon tegen een voetballende club loten. Dat past veel beter dan die ploegen die een muur gaan bouwen. Laten we gewoon rustig afwachten wat er woensdag gebeurd, dan kijken we verder.
 
Bon Jovi
 
1
21 mei 2017 om 18:42
De andere clubs zijn AEK Athene en Steaua Boekarest naar het schijnt. Hopelijk treffen we met Brugge eerst Young Boys Bern of AEK (liefst geen Nice) en dan Liverpool.
 
The_Citizen
 
3
21 mei 2017 om 22:54
Mocht Ajax de EL winnen, dan zou dat ook goed nieuws zijn voor Nice. Want die gaan dan automatisch naar de Play-off ronde. Dan kan Club Brugge Nice dus niet loten in de eerste voorronde.
 
Bon Jovi
 
2
21 mei 2017 om 23:37
Inderdaad, nog een extra reden waarom ik woensdag voor Ajax supporter
 
LovreFC
 
8
21 mei 2017 om 18:47
Dit jaar hadden ze ook een geplaatste status in beide voorrondes en we hebben gezien hoe dat is geã«indigd. Met bloed zweet en tranen nipt voorbij Paok en er kansloos uit tegen Rostov. Ik ga er vanuit dat ze woensdag verliezen en gezien de ploegen die ze kunnen loten is de kans dat ze de voorrondes CL niet overleven ook weer aardig groot.
 
Arwinos
 
12
21 mei 2017 om 18:52
Ja en sindsdien is Ajax als team en voetballend met sprongen vooruit gegaan. Als ze het team bij elkaar kunnen houden zal Ajax een heel betere kans maken
 
DonCoXxX
 
8
21 mei 2017 om 18:58
@lovrefc, jouw reactie is bijkans nog kanslozer dan de afgang Rostov uit. Dat was immers een ander elftal zonder creativiteit en vorm, met Gudelj en Bazoer op het middenveld en El Ghazi in de spits. Nu staan Sanchez, Schã¶ne en Dolberg in de as en zorgt Ziyech voor creativiteit; scheelt nogal een slok op een borrel. Zo slecht was Rostov overigens ook niet, want PSV presteerde er ook niets tegen en Rostov maakte het Bayern erg lastig en won zelfs thuis. Kortom, reageer dan gewoon niet.
 
LovreFC
 
6
21 mei 2017 om 20:27
Och is DonCoXxX op zijn teentjes getrapt omdat ik zijn ploeg niet blind adoreer? Als ze Sporting, CSKA Moskou of Nice loten ligt Ajax er voor 90 procent zeker gewoon uit, simpel. Je moet Ajax ook weer niet overschatten namelijk. Dat ze met kunst en vliegwerk winnen van Schalke (nr. 10 Bundesliga) en Lyon (nr. 4 Frankrijk op 28 punten van de kampioen) maakt ze nog geen ploeg die zo even de voorrondes CL doorkomt.
 
oelypessy
 
2
21 mei 2017 om 22:15
1 goede punt heeft hij toch wel dat de kans groot is dat een Nederlandse de CL voorronde niet overleefd. Tenslotte in de laatste 10 jaar maar 1 keer gelukt volgens mij! Nederlandse clubs redden het 9 van de 10 keer altijd net niet als het er echt op aan komt!!! Maar goed om jou ff te stangen hoop ik dat Ajax,en de EL niet wint en groepsfase van de CL niet haalt. Krijgen wij iets meer geld.... fijne avond!
 
DonCoXxX
 
3
21 mei 2017 om 22:39
En maar blijven ontkennen dat letterlijk de helft van het elftal anders is waaronder de as. je maakt zo geen punt, gast. Het huidige Ajax is een klasse beter dan het matige elftal van augustus 2016. Zelfs zuurpruim Johan Derksen ziet dat. Eindelijk heeft het Nederlands voetbal het bewijs dat het allemaal nog niet zo slecht is, en dan proberen de leuksten op feestjes, Lovrefc en oelypessy, het feestje te verpesten met argumenten die niets met het huidige Ajax te maken hebben. En die elftallen die je opnoemt staan allemaal onder Ajax op de Europese ranglijst en daar staan ze niet voor niets Je maakt ze groter dan ze daadwerkelijk zijn om je ongelijk te bewijzen. Is nergens op gebaseerd, dude. Hoe dan ook, ik ga aankomende woensdag lekker genieten met een pilsje terwijl jullie je glaasje azijn drinken. Proost!
 
oelypessy
 
1
21 mei 2017 om 22:55
Ach ik reageer gewoon op jou dat je op een kinderachtige manier reageer op iemand die gewoon zijn mening. Moet je niet doen. Hou de eer aan jezelf! Tuurlijk heb jij deels ook gelijk, maar we/jij kunnen eigenlijk pas aan het eind van het volgend seizoen pas zien of wij Europees nog iets voorstellen...
 
Djabber
 
1
22 mei 2017 om 00:12
Kunst en vliegwerk? Ajax was gewoon beter dan beide ploegen. En zeggen dat ze er voor 90% uitliggen als ze Cska, Nice of Sporting loten, waar is dat op gebasseerd? Pure afgunst?
 
Kyle66
 
0
22 mei 2017 om 03:13
@oelypessy, het is volgens jou pas 1x in de laatste 10 jaar gelukt om de groepsfase te halen. Hoe vaak is het in de laatste 10 jaar gelukt om de finale van de EL te halen? Wel fijn dat je liever hebt dat Ajax verliest dan dat Nederland punten krijgt als gevolg van winst. Realiseer je je dat, mocht jouw club over twee jaar kampioen worden, het dankzij Ajax rechtstreeks naar de groepsfase gaat? Als Ajax geen punten had gehaald voor Nederland zou jouw club, mocht het kampioen worden over twee jaar, ook voorrondes moeten spelen. Kortom, toch fijn dat Ajax zo ver is gekomen. Elk weldenkend mens in Nederland weet dat Feyenoord de groepsfase niet zal overleven. Zullen we dan maar met z'n allen gaan hopen dat dat ook gebeurt of zullen we duimen dat het Feyenoord zal lukken om eindelijk weer eens punten voor Nederland binnen te halen?
 
LovreFC
 
0
22 mei 2017 om 19:35
Djabber in beide uitwedstrijden stonden ze toch gewoon aan de rand van de afgrond. In de ene scoren ze nog heel gelukkig en in de andere gaat de bal van Lyon er op centimeters na niet in. Dat is toch kunst en vliegwerk? En dat andere is gebaseerd op het feit dat die ploegen die ik noem beter zijn dan de ploegen die ze heel nipt uitschakelen.
 
Kyle66
 
1
22 mei 2017 om 03:07
@Lovre, heb je in je glazen bol ook gezien met hoeveel Ajax gaat verliezen? Dan kan ik mijn toto invullen en geld verdienen. En Ajax gaat ook al verliezen van Nice of Sporting. Het moet toch heerlijk zijn dat je alles ruim van tevoren weet! Hoe doe je dat? Had je in die glazen bol ook gezien dat Ajax de finale zou halen? En dat Ajax in Amsterdam Lyon van de mat zou spelen? Ik neem ook aan dat je veel geld hebt verdiend doordat je wist dat het 4-1 zou worden.
 
ajaxrkc33
 
0
21 mei 2017 om 19:13
Ik hoop dat we woensdag winnen dan zijn we al zeker van de CL. Beter dan in juli alweer moeten te beginnen
 
majido
 
2
21 mei 2017 om 19:13
Mocht Ajax winnen, dan komt nice automatisch in de groepsfase. Dit had ik laatst gelezen hier op VZ..
 
Master D
 
0
21 mei 2017 om 20:37
Gewoon de Europa League winnen, dan boeit die hele plaatsing voor de voorronde CL niet.
 
Tornado72
 
3
21 mei 2017 om 20:48
Om zich te plaatsen voor de CL zal Ajax de EL moeten winnen. Geplaatst of ongeplaatst de voorronde zie ik Ajax niet doorkomen. Ajax is in de voorronde eigenlijk altijd uitgeschakeld door op papier " kleine" clubs. Ajax kan de EL zoiets beter winnen natuurlijk.
 
Tornado72
 
0
21 mei 2017 om 21:50
Aan het begin van het seizoen is Ajax de laatste jaren niet goed genoeg geweest om van bijvoorbeeld Rostov te winnen. Ajax is in het begin van het seizoen over het algemeen niet op zn sterkst.
 
WILKYFEYENOORD
 
0
22 mei 2017 om 00:01
Ajax kan Man Utd verrassen met hun vrije spel, maar we zien het wel. Een finale is een finale, 1 wedstrijd van iig 90 min, waar een verlenging en penalties ook mogelijk zijn, maar geen replay, :-).