Luuk de Jong: 'Feliciteren? Veertien doelpunten gaat nooit meer gebeuren'
Zondag, 12 mei 2019 om 16:48

PSV verloor zondagmiddag met 0-1 van AZ, terwijl Ajax tegelijkertijd met 4-1 won van FC Utrecht. Zodoende staan de Amsterdammers drie punten voor op PSV, terwijl de formatie van Erik ten Hag een veel beter doelsaldo heeft (+14 goals ten opzichte van PSV). Luuk de Jong beseft dat Ajax niet meer te achterhalen is.

Woensdag wacht speelronde 34, waarin Ajax het opneemt tegen De Graafschap in Doetinchem. PSV speelt tegelijkertijd in eigen huis tegen Heracles Almelo. De Jong, die zondag op met middenveld speelde, erkent dat Ajax de nieuwe landskampioen is. "Feliciteren? Veertien doelpunten gaat nooit meer gebeuren", zegt De Jong na afloop.

Meer: PSV is officieus landskampioen na grootste uitzege ooit in clubgeschiedenis: 0-8

"Je kunt wel zeggen dat ze zo goed als zeker kampioen zijn, ja", vervolgt de aanvaller tegenover FOX Sports. "Dit heb je aan jezelf te danken. De eerste helft was slordig. We krijgen wel een paar goede kansen, maar die gaan er dan net niet in. Die 1-0 is ook slordig, klopt. Het is een beetje tekenend voor vandaag", stelt hij over de tegentreffer van Guus Til.

"Dat we niet vast genoeg waren, te veel balverlies hadden. Ook bij die goal gebeurde dat", aldus De Jong, die PSV zag vechten, net als het gehele seizoen. "Er waren te veel wedstrijden waarin we te slordig waren. We doen er dan alles aan. Het was niet altijd even goed, maar we hebben zeker wel altijd gevochten met z'n allen. Dat kan je ons niet verwijten. Helaas is dat niet genoeg vandaag."

Meer nieuws
   
22:40
22:40
Professionele liplezer onthult wat Mohamed Salah tijdens clash tegen Klopp zei
0
   
22:01
22:01
Van der Vaart vraagt Van Basten op de man af: 'Zou jij Ajax willen helpen?'
14
   
21:53
21:53
Van Halst hekelt twee personen bij Ajax: 'Daar heb ik me zo aan gestoord joh...'
9
   
21:53
21:53
ADO Den Haag en FC Emmen doen goede zaken in strijd om play-offs KKD
0
   
21:13
21:13
Van der Vaart kan grap over Cillessen niet laten na curieus penaltymoment
14
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (33)

 
Giodinho7
 
57
12 mei 2019 om 16:54
Dus slordig noemt Luuk de Jong dit? Ik vond het tenenkrommend slecht in heel 2019. En iedereen heeft wel eens een mindere periode, maar ik heb zelden een topclub een hele seizoenshelft geen een overtuigend duel zien afwerken. Onwaarschijnlijk dit.
 
TrebleX
 
10
12 mei 2019 om 17:23
Luuk vind ik aanvoerder onwaardig.
 
N-AFCA
 
15
12 mei 2019 om 17:27
Op basis van deze reactie ofzo? Vind De Jong verreweg de meest geschikte aanvoerder in de huidige PSV selectie.
 
Ajaxaddict
 
7
12 mei 2019 om 17:49
Er is er geen een die gewoon durft te zeggen dat ze al 4 maanden dramatisch voetballen, dus echt aanvoerder waardig wordt sowieso lastig. Er begint voor het eerst in maanden wat realiteit te komen, ze hebben nooit durven zeggen waar het op stond en hielden elkaar allemaal de hand boven het hoofd.
 
bochherief
 
15
12 mei 2019 om 16:54
teleurstellend seizoen voor psv, dat enerzijds boven zichzelf uitsteeg anderzijds het zelf heeft laten liggen. de selectie is minder dan ajax, minder budget, maar toch lang de competitie domineren. uiteindelijk ergens de boot gemist.
 
soccerroos
 
26
12 mei 2019 om 16:56
Als de graafschap met 7-0 wint en wij met 8-0 zijn we kampioen. Oftewel volstrekt onmogelijk. Maar psv heeft gewoon een matige selectie. Dat we zoveel meer punten hebben dan Feyenoord is gewoon razend knap. Hun speelde ook nog eens geen Europees. Ja we moeten kijken na Feyenoord want selectie van Ajax is op bijna elke positie beter. Met het aantal punten mog je gewoon spreken over een goed seizoen.
 
Giodinho7
 
28
12 mei 2019 om 17:01
Haha ik zie de graafschap nog 7-0 winnen en PSV dan 1-1 gelijkspelen tegen Heracles. De selectie van PSV is misschien matig ten opzichte van die van Ajax, maar nog altijd beter dan de rest van de competitie. De eerste seizoenshelft was de basis van PSV in zo een vorm dat ze met afstand beter waren de rest. Ik weet niet wat er gebeurd is in de winterstop, maar daar moet naar gekeken worden. Vanaf Emmen uit heeft het er echt niet uit gezien.
 
stravven
 
9
12 mei 2019 om 17:20
PSV heeft op beide flanken (backs en vleugelspelers) gewoon veel meer kwaliteit dan Feyenoord, en die maken dit seizoen het verschil ten opzichte van Feyenoord.
 
JohnnyLoco
 
2
12 mei 2019 om 17:59
Maar het kan nog steeds.... opgeven kun je pas als het echt niet meer kan toch....
 
ginidalum
 
10
12 mei 2019 om 16:57
Er was wederom geen passie of strijd te zien, diep triest. Laatste kans voor t kampioenschap en dan speel je al de hele 2e seizoenshelft zo zo slecht!! Terecht kampioenschap ajacieden! Gefeliciteerd
 
AmazingNinja
 
7
12 mei 2019 om 17:46
Precies dit. Dat PSV geen kampioen wordt is 1 ding. Maar een team dat 17 dagen rust heeft gehad en dan nog zo nonachalant en ongeïnspireerd speelt.... Je hebt nog een (minimale) kans om kampioen te worden en dan zo'n zaadpot tegen AZ spelen? Na 1 minuut hoor je dat ajax achter staat, dan zou je toch verwachten dat er nog wat extra energie vrijkomt? Nee voor een team dat maar 1 keer in de 7 dagen hoefde te voetballen is het gewoon ergerlijk dat ze zo weinig passie laten zien. Een middenveld met 2 controleurs verliest nog alle persoonlijke duels, dat mag je niet gebeuren.
 
HijNiet!
 
12
12 mei 2019 om 16:58
Ongeacht het goede spel van Ajax in de tweede seizoenshelft mag je toch wel stellen dat PSV het na de winterstop volledig heeft verzaakt. Een voorsprong van 6 punten mag je eigenlijk niet weggeven.
 
Janta
 
3
12 mei 2019 om 17:04
Geeft duidelijk aan dat PSV een te kleine selectie heeft en het steeds moeilijker gaat worden om deze breder te maken zonder groot verval.
 
PSVer4ever
 
11
12 mei 2019 om 17:09
Vooral het middenveld is echt niet goed genoeg, vergelijk dat eens met Ajax. Dat verschil is bizar.
 
HijNiet!
 
6
12 mei 2019 om 17:21
Klopt. Vooral Rosario heeft in de tweede seizoenshelft geen knikker meer geraakt maar werd desondanks nooit vervangen. Een veeg teken.
 
Janta
 
0
13 mei 2019 om 11:57
Zwaar onderbelicht maar dat heeft ook te maken dat v. Marwijk na de winterstop is vertrokken om te gaan werken als bondscoach bij VAE waardoor v. Bommel op eigen benen kwam te staan. Dan zie dat het beroep coaches moeilijker is dan dat hij dacht.
 
psvfan1988
 
4
12 mei 2019 om 17:01
ja het klopt dat er vaak wel veel vechtlust in zat maar voetballend gezien kwam je gewoon tekort. Sinds 2019 is het echt om te janken. Ik snap de keuzes van MvB dan ook echt niet. Neem vandaag even als voorbeeld. Je speelt eigenlijk 4-2-4 want LdJ op 10 dat is gewoon een grap in mijn ogen... Dan speel je met 4 aanvallers maar dan moet je alsnog aanvoer hebben vanuit de achterhoede. De backs stomen amper meer mee op de laatste wedstrijden. Verder hoef je van Schwaab/viergever/sadilek/rosario/hendrikx geen aanvallende intenties te verwachten. Hierdoor is het allemaal voorspelbaar en win je puur en alleen op kwaliteit van het individu sommige wedstrijden. Tja, ik denk dat er in Eindhoven eens goed geevalueerd moet worden over waar het nu mis ging. Voor de winterstop was het ook niet altijd even goed maar zat er wel meer aanvallende intenties in het spel maar het lijkt wel of de jaarwisseling PSV alleen maar ellende heeft gebracht. Er is letterlijk niets, maar dan ook niets beter geworden of gegaan na de winterstop.
 
TrebleX
 
4
12 mei 2019 om 17:02
Er is gewoon een frisse wind nodig. PSV moet van een een aantal spelers afscheid nemen. Zoet, Hendrickx, Rosario, Viergever, Schwaab, Perreiro, Luuk (of als pintchhitter), Lozano. Met alleen jeugd en talenten kom je er niet. Zie hoe Ajax miljoenen heeft gesmeten en directe versterkingen heeft gehaald. PSV is laatste seizoenen gewoon gefaald in de transfers.
 
Vukie
 
12
12 mei 2019 om 17:11
Luuk heeft er 28 gemaakt..... Hij hoort alleen in de spits te staan, maar MvB zet hem rustig op het middenveld neer. Maar jullie hebben nog steeds de beste kans om kampioen te worden, aldus Dumfries ???
 
TrebleX
 
6
12 mei 2019 om 17:25
Tadic heeft ook veel goals gemaakt. Echter kan Tadic meer met de bal aan de voet dan Luuk. Daarom zeg ik dat Luuk een beperkte spits is. Er wordt te snel hoge ballen gespeeld waardoor aantal spelers niet betrokken raken in het spel.
 
Davilla7
 
7
12 mei 2019 om 17:03
Uiteindelijk ontbreekt het gewoon aan kwaliteit. Middenveld met Sadilek en Rosario is het slechtste van deze eeuw, met afstand. Het rendement van Pereiro verbloemde in de eerste seizoenshelft nog veel, maar als je die dan ook nog weghaalt blijft er wel erg veel middelmaat over. Ik snap echt niet waarom Van Bommel ervoor gekozen heeft om hem uit de basis te halen in de tweede seizoenshelft. Natuurlijk was Pereiro af en toe afwezig, maar hij heeft uiteindelijk gewoon meer laten zien dan de alternatieven bij elkaar. Luuk de Jong is op 10 gewoon lachwekkend, en Ihattarren is nog niet toe aan een basisplaats. Pereiro op 10 is dus een nobrainer. Als er iemand wel rijp was voor een wissel, dan was het Rosario wel. Ik hoop deze speler nooit meer in Psv1 te zien.
 
TrebleX
 
3
12 mei 2019 om 17:10
Van Bommel doet aan kapitaalvernietiging door dure spelers als Gutti en Perreiro op de bank te houden.
 
La~Decima
 
2
12 mei 2019 om 17:18
Ik vind het raar vinden dat Van Bommel zij topscorer, die ook nog een handvol assists geeft uit zijn best renderende positie haalt... dit mag hem best kwalijk genomen worden. Psv heeft het knap volgehouden, chapeau jongens!
 
kuggie
 
5
12 mei 2019 om 17:23
Shwaab heeft het verkloot in Amsterdam
 
TrebleX
 
4
12 mei 2019 om 17:28
Van Bommel is meer de schuldige door zijn denkwijze en speelwijze en steeds falende spelers te blijven opstellen. Van Bommel heeft 8 punten verspeeld.
 
La~Decima
 
1
12 mei 2019 om 17:32
Als je een deel toch een pluim mag geven is het die verdediging van psv. Die heeft op een enkele uitglijder het echt geweldig gedaan.
 
andyking
 
0
12 mei 2019 om 17:50
Uithuilen en opnieuw beginnen. Ik ben benieuwd hoe PSV dit gaat oplossen. Er zal wat moeten gebeuren qua selectie. Ajax haalt versterkingen, PSV moet mee. Laat het zien! Kan alleen maar goed zijn voor Nederlands voetbal.
 
Sander79
 
0
13 mei 2019 om 10:11
Hoe kan PSV uberhaubt meegaan met het kapitaal wat Ajax nu heeft? Nee ben bang dat het Nederlands voetbal verder in verval gaat raken.
 
andyking
 
0
13 mei 2019 om 11:21
Ja, dat zal lastig zijn. Vraagt creativiteit en toch ook wat centjes. Misschien ook financieel de nek wat uitsteken?