'Vertrek Sterling en De Bruyne en schrappen titel dreigt voor Manchester City'
Zondag, 16 februari 2020 om 11:45

Manchester City mag de komende twee seizoenen niet uitkomen in de Champions League, zo heeft de UEFA bepaald. Volgens de Europese voetbalbond hebben the Citizens ongeoorloofde betalingen gedaan aan derden bij het aantrekken van jeugdspelers. Daarnaast heeft eigenaar Mansour Bin Zayed Al Nahyan naar verluidt schulden van Manchester City weggewerkt met eigen geld. Mocht de straf ook na het hoger beroep blijven staan, dan ontstaan er grote problemen voor Manchester City, zo weten verschillende Engelse media te zondag melden.

Volgens de Daily Mail moet de grootmacht uit Manchester in dat geval de financiële huishouding in zijn geheel herstructureren in de komende jaren. Als gevolg daarvan moeten grootverdieners als Raheem Sterling, Kevin De Bruyne en Aymeric Laporte wellicht verkocht worden. Een uitgebreid onderzoek van de Premier League kan ervoor zorgen dat de landstitel uit 2014 wordt geschrapt, mochten financiële malversaties in het Etihad Stadium bewezen kunnen worden. Het is niet duidelijk of het kampioenschap in dat geval naar Liverpool, de nummer twee van destijds, gaat. Daarnaast is het mogelijk dat er puntenaftrek volgt over de huidige jaargang.

Megastraf Man City uitgelegd: de slinkse trucs om de UEFA te misleiden

Lees artikel

De handel en wandel van Manchester City tussen 2012 en 2016 is onder de loep genomen door de Premier League, met speciale aandacht voor de manier van werken van eigenaar Mansour Bin Zayed Al Nahyan. De steenrijke eigenaar zou volgens The Guardian garant hebben gestaan voor het grootste gedeelte van het sponsorgeld van Etihad Airways, wat tegen de Financial Fair Play-regels van de UEFA is. Eigenaren van voetbalclubs mogen niet ongelimiteerd verliezen aanvullen om zwarte cijfers te schrijven aan het einde van het jaar. De landstitel uit 2012 staat voorlopig niet op de tocht, zo wordt gemeld.

Onder meer Der Spiegel wist op basis van uitgelekte emails te melden dat Manchester City illegale betalingen heeft gedaan aan de zaakwaarnemer van Jadon Sancho. Laatstgenoemde bracht enkele jaren door in de jeugdopleiding van de club. De beleidsbepalers van de regerend landskampioen van Engeland ontkennen de beschuldingen echter in alle toonaarden. Volgens Manchester City zijn voornoemde emails gehackt.

Meer nieuws
   
08:00
08:00
Van der Vaart kan grap over Cillessen niet laten na curieus penaltymoment
24
   
07:36
07:36
Perez: 'Vorig jaar wilde Man United hem hebben, nu gaat niemand hem halen'
6
   
06:41
06:41
Komst Potter wordt moeilijk; Ajax neigt door te schakelen naar volgende trainer
31
   
06:30
06:30
Professionele liplezer onthult wat Mohamed Salah tijdens clash tegen Klopp zei
13
   
00:00
00:00
Waarom Liverpool Slot verkiest boven Amorim als opvolger van Klopp
4
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (141)

 
SuperSpits9
 
214
16 februari 2020 om 11:57
City de laatste jaren was een genot om naar te kijken maar als ik de laatste week alle berichten lees hoop ik toch wel dat de hele club instort.
 
FCAMSTELVEEN
 
73
16 februari 2020 om 12:27
Idd. Maar eigenlijk is dit toch helemaal geen verrassing. Ze hebben de pech dat het is uitgelekt maar ik denk dat de clubs niet op 1 hand te tellen zijn die sjoemelen
 
Samcro
 
1
17 februari 2020 om 13:41
Chelsea heeft de meeste mazzel, die hebben hetzelfde kunstje geflikt voordat de FFP in ging.
 
Safi123!
 
28
16 februari 2020 om 12:28
Ja ik hoop dat ook. Ik gun het meer om Chelsea als concurrent te hebben voor Liverpool. Die doen nog tenminste iets goeds met hun geld, zoals investeren in de jeugd.
 
Millonario
 
154
16 februari 2020 om 12:49
Chelsea werd ook gestraft, maar zo snel is dat dus ook vergeten? Die zijn met de jeugd gaan werken omdat ze geen andere keus hadden. Zodra ze de zomer weer aanbreekt zullen ze weer kopen, kopen, kopen zoals ze altijd doen.
 
Zytto34
 
52
16 februari 2020 om 13:04
Chelsea die doet nu wat met de jeugd doordat ze een transferban hebben en geen aankopen konden doen door het schenden van FFP regels. Dat is ook gewoon een PSG/City. Ik hoop eerder dat United en Arsenal weer terug komen.
 
Ajaja
 
35
16 februari 2020 om 13:17
Haha mooie vergelijking! Chelski, PSG, City, het is allemaal 1 pot nat! Steenrijke eigenaar, ondoorzichtige constructies en maar pompen dat geld! Bah!!!
 
TILBURG013
 
18
16 februari 2020 om 14:00
Zeg dan Arsenal of Tottenham.. al doen die natuurlijk niet mee. Maar die zou je het toch meer gunnen dan die plastic clubs als Chelsea en City. En zelfs United heeft een deel van mijn respect verloren..
 
weetjeniet
 
1
17 februari 2020 om 09:00
Arsenal, United en Tottenham hebben ook allemaal eigenaren dus jullie vergelijking slaat op lucht. Heel de premier league heeft clubs met eigenaren. Kijk naar Wolves of Leicester. Dat vind NL wel leuk maar als er op hoog niveau prijzen wordt gepakt dan heeft men een negatief oordeel. Chelsea was voor Abramovich ook al een leuke club. Heeft zelfs EL gewonnen zonder z'n centen. Ik ontken niet dat ze nooit waren geweest waar ze nu waren zonder de Rus maar zij gaan wel een stuk bewuster om met geld de laatste jaren. Investeren in de jeugd, elders laten rijpen, boven de 30 jaar geen contractverlengingen met bizarre salarissen + ze hebben de afgelopen 10 jaar minder uitgegeven dan een City en United.. Arsenal en Spurs reken ik niet mee want die spelen niet mee voor de prijzen.
 
Samcro
 
0
17 februari 2020 om 13:44
Ja logisch he, nu is er controle op. Toen Chelsea met geld ging strooien keek er niemand naar. Nu er controle op is, moet Chelsea wel bewuster met hun geld omgaan. Ze hebben nu ook door de winsten een goed model op kunnen zetten hiervoor. Feit blijft dat zij hetzelfde kunstje geflikt hebben als City nu, maar dan blijven ze ongestraft.
 
Jerchino
 
13
16 februari 2020 om 12:37
Een mooie club, een club met traditie, is het absoluut niet. Ben ook geen fan van de club, wel van het materiaal wat er rondloopt. Daar kun je moeilijk wrok jegens koesteren.
 
Arnino
 
20
16 februari 2020 om 13:04
Eerder was het wel degelijk een club met traditie. Kijk de film van Jimmy grimble maar eens. Echter toen t geld uit de woestijn kwam, is dat helemaal verdwenen.
 
superstick
 
62
16 februari 2020 om 13:11
Hoho, hier moet ik je even stoppen. Man City geen traditie? Pardon? Opgericht in 1880. Kampioen geweest voor de overname. Winnaar Europacup 2 in 1970. Het prachtige oude stadion aan Maine Road. Dat ze inmiddels zijn overgenomen door mensen met geld, betekent niet dat het geen club met traditie is. Daar doe je een club die bijna 140 jaar bestaat echt mee tekort.
 
spelregel86
 
4
16 februari 2020 om 23:06
@superstick:hun traditie was vechten tegen degradatie en het is nu een gekocht speeltje van een miljardair nu een topclub. Had deze man bijvoorbeeld een Southampton of Leeds United gekocht, dan was dit nu de naaste belager van Liverpool geweest.denk dat dit meer bedoeld wordt door vele mensen dat er een financiële injectie of hulp van een eigenaar is, dat is op zich prima.maar dit is echt te veel van het goede.
 
romarky
 
12
16 februari 2020 om 12:55
Het was een genot om naar te kijken vanwege Guardiola en de spelers die hij liet spelen, niet door de mannen achter de schermen en een oliesjeik die misschien wel ongeoorloofde dingen heeft gedaan (nog niet bewezen, dus onder voorbehoud) Natuurlijk hadden ze zijn geld nodig om de spelers aan te trekken, maar het was de voetbal filosofie van de trainer die het aantrekkelijk maakt.
 
Japie_Krekel
 
5
16 februari 2020 om 17:45
@romarky Pep heeft daar zeker een aandeel ik maar ik denk dat die 1,5 miljard die de selectie heeft gekost er ook wel voor heeft gezorgd dat het spel heel aantrekkelijk is. ze hebben daar de duurste selectie van Europa staan dus we moeten niet doen of die sjeiks niks met het goede spel te maken hebben want die hebben Guardiola naar hartenwens miljoenen laten spenderen aan spelers
 
TheRoscoe
 
18
16 februari 2020 om 13:26
*kijkt naar avatar* Ja, oké, is goed man.
 
dhr.vdK86
 
54
16 februari 2020 om 12:00
Op zo'n manier wil je de landstitel toch helemaal niet winnen, of ligt dit aan mij? ??????
 
Cabosilly
 
6
16 februari 2020 om 12:07
Pff daar heeft de rest niks mee te doen.
 
Xyzz
 
23
16 februari 2020 om 12:12
Het doet niets af aan de prestaties van de spelers en de trainer.
 
038azesletters
 
21
16 februari 2020 om 12:16
Op de manier van city zou ik de landstitel idd niet willen winnen.
 
Janta
 
47
16 februari 2020 om 12:03
Laat dit de 1e stap zijn maar er zijn meer clubs die zich niet aan de regels houden maar weten het (nog) beter te verbergen.
 
benficacv78
 
18
16 februari 2020 om 12:12
Heb jij inside informatie dan, welke clubs dan en als ze het dan beter weten te verbergen, dan lijkt het mij sterk dat jij dat weet. Mooi begin in ieder geval en hopelijk stort die hele PL in elkaar als een kaartenhuis in.
 
martijnovic
 
19
16 februari 2020 om 12:22
Nou psg staat ook op de zwarte lijst. Alle clubd met Saoedische eigenaren worden zeer goed in de gaten gehouden
 
benficacv78
 
25
16 februari 2020 om 12:30
Hater nog wel, helemaal niet ooit vond ik PL wel wat hebben maar wanneer de clubs bestaan uit volledige vreemdelingenlegioen en een club als Watford bij wijze van spreken meer te besteden heeft dan een Ajax en PSV bij elkaar dan vind ik dat soort ontwikkeling echt niet goed voor de sport in zijn algemeenheid. Dat maakt mij blijkbaar een hater.
 
FaridvanGinkel
 
23
16 februari 2020 om 12:35
Ajax heeft ook meer te besteden dan bij wijze Emmen en Almere bij elkaar. Vind je dat dan ook een slechte ontwikkeling of valt het dan wel mee? Peter de chirurg verdiend ook meer dan Jan de vuilnisman. Welkom in de grote mensen wereld
 
Sanderr
 
22
16 februari 2020 om 12:51
@Faridvanginkel: Dat is wel een beetje een kromme vergelijking. De huidige situatie is een beetje hetzelfde als een vuilnisman in Engeland (Watford) die meer te besteden heeft dan een chirurg in Nederland (Ajax of PSV), om maar in jouw metafoor te blijven. De tv-gelden die nietszeggende laagvliegers in Engeland binnenslepen lopen de spuigaten uit. Ik weet dat commercie zo werkt maar dat is waar benficacv78 op doelt denk ik. De binnenlandse verhoudingen doen niet ter zake. Ajax heeft meer geld en betere spelers dan Emmen, zo ook met Liverpool t.o.v. Burnley of met Barca t.o.v. Alaves. Dat is altijd al geweest en zal altijd ook zo blijven. Echter die enorme kloof tussen bijv de ED en de PL is er niet altijd al geweest. Dat kun je dus prima een slechte ontwikkeling vinden. Persoonlijk noem ik het niet zozeer slecht, eerder onvermijdelijk en jammer.
 
FaridvanGinkel
 
5
16 februari 2020 om 13:32
@Sanderk91: Ik vind het anders best een rechte vergelijking. Een vuilnisman uit Nederland zou met dat inkomen als een koning kunnen leven in Bijvoorbeeld Kenia. Dat heeft te maken met het feit dat de welvaart een stuk minder is in Kenia dan in Nederland. Zo geldt dat ook voor de Premier League. Daar is de welvaart een stuk groter dan de Eredivisie simpelweg omdat er meer interesse en dus ook geld in omgaat. Ik vind het altijd slap gelul om te spreken over een gat te dichten met de PL of andere grote top competities. Geniet gewoon lekker van de Eredivisie
 
Gooner4
 
1
16 februari 2020 om 13:56
Waarom zou je dat hopen?
 
DieGelbeReds
 
0
16 februari 2020 om 16:25
Ik snap je redenatie wel. De BPL heeft fantastisch geprofiteerd van de populariteit en marktwerking. Maar het leidt wel tot een steeds groter wordende kloof. Al kan je die parallel ook rustig doortrekken naar de Eredivisie. Ook daar is de kloof enorm. Dus wat mij betreft is wel de vraag relevant: hoe gelijk wil je het trekken?
 
DieGelbeReds
 
2
16 februari 2020 om 16:27
Maar Sander, dan kan je de ontwikkeling in de Eredivisie toch ook jammer vinden? Want ook daar zie je de verhoudingen steeds meer uit elkaar lopen. Het valt me vaak op dat de discussie gaat spelen zodra het de top van Nederland betreft ten opzichte van de Europese top. Maar verder wordt dan niet gekeken. Dát vind ik dan wel weer jammer.
 
spelregel86
 
1
16 februari 2020 om 23:09
@faridvanginkel.in Nederland heeft niemand daar problemen mee.ajax is geen speeltje van een miljardair.dit alles is opgebouwd door prima beleid.az en Heerenveen zijn ook voorbeelden van club met goed beleid.
 
Etihad
 
7
16 februari 2020 om 12:05
Dit bericht was te verwachten, en ik kan ze geen ongelijk geven. Klote dit, je onderhandelingspositie is ook direct weg. We gaan zien wat de uitkomst straks is, misschien is het een storm in een glas water en valt alles uiteindelijk wel mee. Ik heb al 10 scenario's voorbij zien komen. De fantasie van de tabloids lijkt geen grenzen te hebben.
 
PSV-Zwolle
 
11
16 februari 2020 om 13:12
Zou me niets verbazen als dit 1 of andere schijnmaatregel is, en City in hoger beroep alsnog mag deelnemen aan de CL. Het zal me enorm benieuwen hoe groot de leegloop bij City zal zijn als blijkt dat de straf ook in hoger beroep blijft staan.
 
MrKrillin
 
0
16 februari 2020 om 16:43
@Etihad snap dat je onderhandelingspositie weg is, maar zo makkelijk zullen veel spelers niet wegkunnen, want ze hebben salaris dat door meeste clubs niet te betalen is. Een Sterling, als hij binnen UK blijft, welke club zou hem kunnen betalen? Mogelijk alleen Man Utd. De Bruyne mogelijk alleen Juve kan hem gebruiken en goed salaris betalen (moeten ze wel paar dure gasten lozen zoals Ramsey). Andere zullen buiten Europa moeten zoals Fernandinho, Otamandi et
 
gijs.v.s
 
16
16 februari 2020 om 12:07
Alles wat city de afgelopen jaren heeft opgebouwd valt in 1 jaar helemaal in duigen. Ook al is zeker niet alles legaal gegaan, vind ik dit toch jammer voor het voetbal. City zorgden voor goede concurrentie en dat valt nu weg. Het is niet dat dit de enige club is die sommige stukken illegaal afhandeld, het is alleen de eerste die is betrapt. Naar mijn idee zullen er nog veel volgen als de uefa dan tenminste zijn ogen opent.
 
Dutchgio
 
29
16 februari 2020 om 12:15
Wat een club wegvalt zal een andere club die plaats innemen. United en Arsenal hebben ook gloriedagen gekent waarbij het het voetbal domineerde. Nu lijkt City wat weg te gaan vallen en lijkt Liverpool te kunnen gaan domineren. Ik zie een Chelsea daar wel weer naartoe groeien.
 
gloryUnited
 
19
16 februari 2020 om 12:28
De kans dat Chelsea daar weer naar toe groeit is even groot als de kans dat United of Arsenal weer domineert. Niks wijst erop dat Chelsea significant betere stappen maakt dan de anderen
 
memphisdepay
 
4
16 februari 2020 om 13:22
Niks? Kijk maar is even naar de ranglijst dan, daarnaast zijn ze door in de cl in een elftal vol met jonge spelers. Cl voetbal is zo belangrijk om goede spelers te halen, Arsenal en Utd gaan het in ieder geval niet halen via de competitie.
 
TheRoscoe
 
12
16 februari 2020 om 13:28
Wat in de ranglijst zegt tegen jou dat Chelsea ook maar in de buurt komt van Liverpool?
 
Gooner4
 
8
16 februari 2020 om 13:58
Scheelt maar 35 punten ofzo
 
gloryUnited
 
4
16 februari 2020 om 14:35
6 punten voor op United, dat ook een elftal heeft vol jonge spelers. Daarnaast is de kans vrij groot dat United de EL kan winnen en zich dus zo plaatst voor Europees voetbal. Daarnaast als de plek van City in de Cl vervalt, dan plaatst de nummer 5 zich ook voor de CL. Op dit moment staat Chelsea dichter bij de laatste plek dan bij de eerste
 
martijnovic
 
5
16 februari 2020 om 12:25
Het opleidings centrum van een miljard pakken ze city nooit meer af. Dat gaat zeker vruchten afwerpen in de toekomst. Als de grote 3 weggaan gaat er een nieuw team opgebouwd worden en staat city er binnen 3 jaar gewoon weer.
 
ProTukker
 
8
16 februari 2020 om 12:39
Een duur centrum hebben is leuk maar je moet natuurlijk ook trainers, scouts en dergelijke hebben. Die kosten ook geld en die kunnen ze city in principe wel afnemen.En zo'n complex moet ook nog eens onderhouden worden.
 
JoeCartoon
 
4
16 februari 2020 om 12:40
@martijnovic dat dacht men in 2008 toen de club overgenomen werd ook, toch duurde het ietsie langer tot ze eindelijk een keer een titel pakte. De CL is nog niet gelukt en verwacht niet dat het dit jaar, zeker met dit gedoe op de achtergrond, wel gaat lukken.
 
La~Decima
 
2
16 februari 2020 om 13:06
Maar als er een team met jeugd wordt opgebouwd is dat toch mooi? Of mag dat alleen als je Ajax, Dortmund of Barca heet. En ook die ploegen kopen veel jeugd op vroege leeftijd net als man city. Ik heb niks met de ploeg maar zoiets zou wel een mooie ontwikkeling zijn. Kijk maar eens naar Chelsea die hun jeugd de kans gaf na het transferverbod.
 
Primetime
 
1
16 februari 2020 om 13:30
@la-decima, wat mooi is, is subjectief. Niet iedereen wil per se jeugd zien. Chelsea is nog wel leuk om te zien omdat Chelsea tot de top behoort. Meerdere keren Youth CL gewonnen. Het huidige Manchester United vind ik persoonlijk niks moois aan met al die jeugdspelers. Ik ben niet zo romantisch ingesteld qua voetbal.
 
RinkSchippers
 
38
16 februari 2020 om 12:08
Ik moet zeggen dat ik wel verrast ben de UEFA zou nooit de grote clubs aanpakken enz, nou dit lijkt me een goede stap in ieder geval mocht dit gegrond zijn.Nu psg nog
 
benficacv78
 
5
16 februari 2020 om 12:15
Wat heeft PSG hier precies mee te maken als ik vragen mag. Eerder de PL als geheel onder een vergrootglas leggen
 
Kyle66
 
47
16 februari 2020 om 12:21
Wat heeft PSG hiermee te maken? Dat is heel simpel: ze doen precies hetzelfde. Kijk alleen maar naar de manier waarop ze Neymar hebben aangetrokken. Dat was al heel dubieus.
 
Airbags
 
12
16 februari 2020 om 12:37
Het aantrekken van Neymar werd mede mogelijk gemaakt door de debiele regelgeving van La Liga, waardoor spelers bij een geactiveerde afkoopsom op papier hun eigen contract afkopen en transfervrij elders tekenen.ik denk niet dat de Uefa iets tegen die specifieke transfer kan doen. Het is formeel gezien aan Neymar om zichzelf vrij te kopen bij Barcelona, en met welk geld hij dat doet is niet van belang. Dat hij dat doet met uit Qatar afkomstig geld voor een rol als overbetaalde ambassadeur is natuurlijk hartstikke doorzichtig, maar wettelijk gezien niet verboden.
 
Benzema.
 
6
16 februari 2020 om 12:38
@kyle66, net als vele andere clubs. Makkelijk om PSG weer te noemen terwijl je net zo goed een Barcelona of Chelsea kunt noemen.
 
Sanderr
 
13
16 februari 2020 om 13:06
Ja, of Real Madrid, maar die zal jij dan weer opzettelijk niet noemen! We kunnen het er toch best over eens zijn dat PSG een van de minst frisse clubs is, met hun Qatarese eigenaar die bijvoorbeeld Neymar een vergoeding van 222M euro aanbiedt om ambassadeur van het WK22 te worden, precies genoeg om zijn contract bij Barca af te kopen. Dat zijn gewoon malafide activiteiten, klaar. En ja, er zijn meer grote clubs die weleens wat doen wat buiten de lijntjes gaat, ongetwijfeld. Maar PSG is toch wel een van de kartrekkers hoor, ik vind dat Kyle niet veel raars zegt.
 
RinkSchippers
 
3
16 februari 2020 om 16:05
Doe aub niet zo bijdehand benfica.Psg heeft ook alle regels overtreden , vergeten hoe ze met een omleiding mbappe aangetrokken hebben?Psg was altijd (jaren 90) een leuke club, nu een speelbal van miljardairen.
 
FaridvanGinkel
 
19
16 februari 2020 om 12:08
Uiteindelijk krijgen ze een boete en klaar is Kees. Wat mij opvalt is de hetze voornamelijk door fans die City en PSG niets gunnen. Heeft dit toevallig te maken met het feit dat de eigenaren Arabieren zijn?
 
N5Highbury98
 
61
16 februari 2020 om 12:13
Nee, dit heeft te maken met t feit dat die clubs op een oneerlijke manier het voetbal verzieken
 
PieterPrins773
 
14
16 februari 2020 om 12:21
Wat is er oneerlijk aan. Als een club schulden maakt is dat slecht. Maar hier is er een arabier die alle rekeningen betaalt. Moet Vitesse ook maar opgeheven worden? En utecht? En Roda? En dan nog een aantal clubs die door gemeenschapsgeld in leven worden gehouden?
 
JoeCartoon
 
12
16 februari 2020 om 12:34
Nou, er wordt op een verkeerde manier met geld geschoven wat voor oneerlijke concurrentie zorgt en je zou kunnen stellen dat dat weer van invloed is op de stijgende prijzen en kosten in het voetbal. Als city een sponsorcontract heeft met een bedrijf, maar er blijkt dat niet dat bedrijf maar een externe eigenaar de boel financiert dan klopt er dus iets niet. Als je dan vervolgens door de extra inkomsten de allerbeste spelers kan aantrekken zou je weer kunnen stellen dat er sprake is van competitievervalsing.
 
melvinwsp
 
12
16 februari 2020 om 12:16
Ik heb geen hekel aan city als club. Die hebben een lange geschiedenis, maar hoe ze aan de top zijn gekomen is discutabel natuurlijk. PSG vind ik een plastic club.
 
BurdyM
 
6
16 februari 2020 om 12:29
PSG bestaat als club ook al 50 jaar. Waarom vind je die plastic en City niet? Voor de rest zijn ze toch zelfde? Zijn beide gekocht door Saoedische prinsen met dezelfde oliedollars.
 
Youngblood16
 
12
16 februari 2020 om 12:38
Oliesheikhs zijn wat anders dan prinsen + ze komen beiden niet uit Saudi Arabië.
 
melvinwsp
 
0
16 februari 2020 om 22:38
Bij city heb ik het gevoel dat de fans op de tribune nog steeds dezelfde zijn. Bij PSG heb in het idee dat ze pas de laatste 7/8 jaar fan zijn op een select groepje na dan.
 
Superman123
 
3
16 februari 2020 om 12:54
Wat heeft afkomst nou hier mee te maken? Dat is wel heel ver gezocht. Het heet financial fair play wat Fifa hanteert. Zou je dan ook niet denken dat het daar iets mee te maken heeft?
 
TheRoscoe
 
8
16 februari 2020 om 13:30
Betwijfel het. Chelsea was ook impopulair en die hadden een joodse Rus aan het roer. Real Madrid heeft de Spaanse banken dan weer. Ik zou niet willen zeggen dat Islamfobie niet bestaat, maar ik denk ook niet dat het hier geen factor is.
 
FaridvanGinkel
 
0
16 februari 2020 om 13:37
Ik zei Arabieren, geen Islam. Of denk je dat alle Arabieren moslim zijn? Het valt mij gewoon op dat mensen kunnen genieten van het prachtige spel dat City wel eens op de mat legt maar tegelijkertijd de club ook uitkotst. Zelfde gevoel dat ik bij mijn vriendin heb ??
 
TheRoscoe
 
6
16 februari 2020 om 14:17
Nee, alleen 99.9 procent, dus is het zowat synoniem. Doe maar alsof ik Arabofobie heb gezegd hoor, zelfde principe. Nee, ik denk niet dat men een bepaald gevoel heeft bij de eigenaren van City en PSG omdat ze Arabieren zijn en ik zou ook niet weten waarom dat een issue is.
 
RinkSchippers
 
2
16 februari 2020 om 16:50
Farid , jammer dat je het die kant op wil sturen. Al waren het 2 boeren uit Groningen, het gaat erom dat deze clubs alles denken te kunnen kopen * succes (prijzen) * spelers En dan nog de regels omzeilen , niets te maken met etnische achtergrond , wel met vals spelen.
 
mestreech2
 
19
16 februari 2020 om 12:10
Ben zo bang ze hier uiteindelijk nog mee gaan wegkomen ook he. Ik hoop van harte dat t CAS de straf handhaaft of nog erger maakt. Eigenlijk moet je zo een club de volledige licentie gewoon afpakken. Jij kunt niks volgens de regels? Jammer dan doei voetbalclub.
 
SalvatoreSantini
 
2
16 februari 2020 om 12:14
Dat wordt weer terug naar de de tijden van Shawn Goater.
 
Silvacity
 
0
16 februari 2020 om 14:49
Laten we niet vergeten dat voor de financial fairplay er niets aan de hand was met eigenaren die hun eigen geld in een club stoppen. De voetbalgeschiedenis had er totaal anders uitgezien zonder dot externe geld.
 
MrKrillin
 
0
16 februari 2020 om 16:45
@silvacity ze moeten een regel invoeren dat een eigenaar nooit meer dan 49% in handen kan hebben.
 
Silvacity
 
0
17 februari 2020 om 11:13
Waarom zou je dat graag willen?
 
roklo
 
0
16 februari 2020 om 12:20
Vraag me af of de spelers zelf ook weten dat dit achter de schermen gebeurt.. aan de andere kant denk ik dat het CAS alles wel terug gaat draaien. zal niet de eerste keer zijn met de grote clubs.. uiteindelijk is alles te koop!
 
Benzema.
 
5
16 februari 2020 om 12:41
Nee het komt alleen overal in het nieuws maar de spelers weten er niets van.
 
MrKrillin
 
1
16 februari 2020 om 16:46
@roklo tuurlijk weten ze dat! Ze krijgen vaak deel via constructies via andere landen betaald om minder af te dragen. Laatst weigerde Kante van Chelsea zo een constructie.
 
Safi123!
 
4
16 februari 2020 om 12:27
Mochten die spelers echt moeten vertrekken, zou dit wel eens The LFC Decade kunnen worden. Als Liverpool fan zou ik dat niet heel erg vinden. Als we Man UTD maar inhalen in de race om de meeste titels.
 
gloryUnited
 
15
16 februari 2020 om 12:29
Als je daadwerkelijke de meeste BPL titels wilt halen heb je wel meer dan een decade nodig! 0 BPL vs 13 BPL
 
jaakke
 
7
16 februari 2020 om 12:28
Dit zijn geen clubs meer, maar handelshuizen in extremis. Wat mij betreft wegsnijden uit het voetbal!
 
gloryUnited
 
7
16 februari 2020 om 12:30
Elke club is een handelshuis. Gaat alleen om de manier van investeren
 
Silvacity
 
0
16 februari 2020 om 14:51
Wat te vinden van bijvoorbeeld voetbalclubs die de wereld over reizen om overal de beste talenten vandaan te halen? Bij elke club wordt het maximale gedaan om financiele voordelen te behalen of sportieve voordelen te winnen. Er gaat zoveel geld om in de sport. De belangen zijn daardoor zo hoog en dat zorgt voor vieze spelletjes.
 
Leicester
 
1
16 februari 2020 om 12:35
Voetballend gezien is Man City door de jaren heen alleen maar vooruit gegaan, dus als voetbal fan vind ik het prachtig om naar te kijken. Als nu echt gebleken is (als CAS het vonnis van UEFA bekrachtigd) dat Man City de regels heeft geschonden dan is dit gewoon kwalijk, maar dan zijn ze vast ook niet de enige. Dan kun je ook Chelsea, PSG, Liverpool, Barca of Real tegen het licht gaan houden eigenlijk de hele top. Misschien dat dat wel nodig is. De Bruyne en Co kunnen wel weg willen maar wie kan hen betalen? Zowel transfersom als salaris?
 
ILCAPO
 
7
16 februari 2020 om 12:38
Echt een schande hoe men City kapot probeert te maken terwijl Psg, real en Barca hetzelfde doen en waarschijnlijk nog zoveel andere clubs
 
Airbags
 
12
16 februari 2020 om 12:52
Hoe worden bij Barcelona en Real Madrid de verliezen dan gedekt door ogenschijnlijke dubieuze sponsordeals met een bedrijf van de eigenaar van de club?
 
Dante
 
5
16 februari 2020 om 13:06
PSG wel, maar de andere clubs kun je helemaal niet vergelijken.
 
Schams1
 
4
16 februari 2020 om 13:20
Het verschil is dat Real en Barca absolute topclubs zijn en niet aan de top zijn gekomen door geld. City wel.
 
Dante
 
1
16 februari 2020 om 14:03
Wel door geld, maar niet door zulk extern geld.
 
Silvacity
 
0
16 februari 2020 om 14:54
Elke club heeft (zeker bij langdurige) successen te danken aan geld. Uiteraard.
 
Millonario
 
0
16 februari 2020 om 14:17
Je weet nog steeds niet waarover het gaat en loopt toch dingen te roepen. Verdiep je eerst in de kwestie, en kom dan terug met je mening.
 
 
7
16 februari 2020 om 12:40
Stevie G. Toch een landstitel op z’n palmares! Al valt daar natuurlijk weinig waarde aan te hechten...
 
Mr.Madrid
 
2
16 februari 2020 om 12:48
Zo dat wordt een bied festijn , iedereen wil zulke spelers wel toevoegen aan hun elftal . Als dit zo is en dit wordt werkelijkheid dan gaan alle clubs jagen op de Bruyne , sterling , sane , Laporte, en daarna wil ik wel eens zien wie de club "trouw" blijft . Dit wordt dan serieus een aardverschuiving in de premier League , een kans voor Manchester United , Chelsea , Arsenal , om weer eens aansluiting te vinden .
 
Marshmallow
 
0
16 februari 2020 om 20:37
Gundo vind ik wel een Arsenal speler, De Bruyne Bayern, Sterling Real Madrid en Laporte Barca.
 
afcaj
 
2
16 februari 2020 om 12:55
Wat is nooit begrijp. Stel die die sjeik koopt een klein bedrijfje en zet dan de naam als shirtreclame op de linker mouw. Daar betaalt hij dan 200 miljoen euro per jaar voor omdat hij dat ervoor over heeft. Is het dan wel legaal? Kan iemand me dit uitleggen?
 
Cookinho
 
3
16 februari 2020 om 13:07
Nee, dat mag dus niet. Het moet een 'marktconforme' sponsoring zijn volgens mij. Dit is natuurlijk moeilijk te controleren (ethiad die 100 miljoen uitgeeft aan Manchester City hoeft helemaal geen gekke beslissing te zijn). Bij extreme gevallen is het natuurlijk echter wel duidelijk (zoals een sponsor van 200 miljoen voor MVV bijvoorbeeld). Dus ja, er wordt op gecontroleerd. Nee, het is niet eenvoudig. Maar de extreme gevallen worden zo wel beperkt.
 
afcaj
 
0
16 februari 2020 om 17:47
okay, bedankt voor de toelichting. Het zal dan wel zoiets zijn..
 
cabinessence
 
5
16 februari 2020 om 12:58
Ik ben absoluut geen voorstander van het schrappen van titels. Je kunt de geschiedenis niet herschrijven. Is 2020 bepalen wie in 2014 landskampioen is geworden slaat nergens op. Maar het zou me eerlijk gezegd niet heel veel uitmaken als Manchester City in elkaar dondert. Ik heb niets met dit soort clubs, die pas topclubs zijn geworden toen een investeerder er ineens een hoop geld in begon te pompen.
 
Bennie2000
 
2
16 februari 2020 om 13:07
Vind ik ook, niet achteraf titels schrappen.
 
Marshmallow
 
2
16 februari 2020 om 12:59
Pep zal wellicht terugkeren naar Bayern, hij spreekt Duits, wil prijzen pakken en werken met jonge spelers. Hij heeft nog een hele goede band met mensen uit het bestuur maar ook met mensen op andere afdelingen. Het zou me dan ook niets verbazen als Pep De Bruyne mee zal nemen als blijkt dat Havertz zal kiezen voor Liverpool. Sterling zal voor de PD kiezen en Real en Barca hebben interesse hoewel ik hoop dat hij kiest voor Athletico.
 
Andres13
 
0
16 februari 2020 om 13:17
De terugkeer naar Bayern zou wel in het rijtje van Pep passen om naar clubs te gaan die financieel en sportief boven de rest in het land uitsteken. Alleen Juventus en PSG missen nog op zijn CV, maar dat zal wel een kwestie van tijd zijn. Alleen bij Barcelona heeft hij echt bijzonder gepresteerd met het winnen van de CL met een van de beste teams ooit, maar bij City en Bayern heeft hij Europees nooit iets bijzonders gedaan. Het zou Guardiola prijzen als hij eens naar een club zou gaan wat niet gelijk als favoriet wordt gezien in een land.
 
Marshmallow
 
2
16 februari 2020 om 13:27
Opvolger van Favre bij BVB, zou geweldig zijn. Of wederopbouw van Arsenal met talenten en jeugdige toppers. ik snap Iig wat je bedoelt , bij Barca had hij het geluk met Xavi, Iniesta en In Form Messi.
 
Bennie2000
 
1
16 februari 2020 om 13:05
2 seizoenen geen CL vind ik een te hoge straf, een transferverbod voor komende zomer vind ik meer op zn plek. En waarom mag een eigenaar de schuld niet afbetalen met eigen geld?
 
Dante
 
7
16 februari 2020 om 13:09
Om te voorkomen dat rijke lui oneindig eigen geld een club inpompen en daarmee alle concurrentie uitschakelen. Bovendien is een realistische begroting belangrijk om een clubs gezondheid te "garanderen". Ik vind het een prima straf. Een zomertje transferverbod doet niet zo veel, als je net al je posities dubbel of triple bezet hebt met dure spelers die je eigenlijk niet had kunnen kopen binnen de regels.
 
Cookinho
 
0
16 februari 2020 om 13:13
Of het een gepaste straf is of niet wil ik in het midden laten, maar een eigenaar van een voetbalclub mag wel de schuld afbetalen met eigen geld. De eigenaar mag echter niet de gaten in de begroting vullen (wel tot een paar %, maar niet aan 100'en miljoenen). Dit is ter bescherming van het duurzame voorbestaan van voetbalclubs. Stel dat een voetbalclub door een rijke eigenaar heel lang een groot budget heeft dat wordt aangevuld door de investeerder en daardoor dus ook een hoge uitgavenpost. Als de investeerder zich dan terugtrekt dan blijft een gapend gap over in de begroting van het seizoen erop en kan een club failliet gaan. Veel van de kosten zijn namelijk redelijk "vast".
 
TheRoscoe
 
1
16 februari 2020 om 13:31
Maar hoe vaak trekt een eigenaar van de magnitude van die van City zich nou terug? Nooit. Alleen bij Malaga en die kwam niet in de buurt van die van City. Dus het is om een doemscenario te voorkomen dat nooit voorkomt.
 
Dante
 
2
16 februari 2020 om 13:59
Maar die man bij Malaga toonde wel aan dat het kan gebeuren en wat voor effect het kan hebben. Bovendien kan je niet zeggen oh het gebeurt niet vaak dus hoef je er geen rekening mee te houden. Ook dat het bij City op een grotere schaal gebeurt zou geen invloed moeten hebben. Maakt het eerder nog problematischer.
 
Arnino
 
4
16 februari 2020 om 13:07
Dit word toch weer terug gedraaid zoals altijd. De sjeik nodigt infantino en van Praag even uit en die mogen een weekje van alle luxe genieten, dan gaat van Praag weer tweeten, man city wat een geweldige club, ik wou dat alle clubs hun financiën zo op orde hadden.
 
Dante
 
3
16 februari 2020 om 13:11
Dat zou zomaar kunnen ja. Is een paar jaar geleden ook gebeurd toen die sponsordeal, waarvan iedereen wist dat die niet klopte, onderzocht werd. Alles was ok was de conclusie :D
 
Cookinho
 
0
16 februari 2020 om 13:15
Ik denk dat die sponsordeal uiteindelijk wel het onderliggende probleem is waarom ze deze straf hebben gekregen, dat is namelijk onderdeel van de FFP regels.
 
Dante
 
0
16 februari 2020 om 14:01
Ja ik las gisteren dat de straf officieel is voor transacties rondom jeugdspelers, maar dat dit meegespeeld zou hebben. Is me niet helemaal duidelijk wat daarmee bedoeld werd, maar ik denk het idd ook. Anders zou het wel een erg forse straf zijn.
 
superfarmers
 
2
16 februari 2020 om 13:11
Ik vraag mij toch echt af hoe het kan dat een financieel vergrijp uit de periode 2012 tot 2016 nu kan leiden tot deze schorsing. Niet dat de schorsing niet wel of niet terecht is, maar hoe kan het zijn dat je ongeveer 8 jaar na dato er pas achter komt. je kunt je afvragen welke controles de bonden uitvoeren.
 
M_SSC
 
0
16 februari 2020 om 13:17
Hmm voelt toch wat wrang als je kijkt dat clubs als Real en Barca het zelfde mogen doen maar dan met gemeenschapsgeld..
 
_Buffalo_
 
0
16 februari 2020 om 13:17
Hoop dat ze die titel niet afnemen in 2014, ondanks dat ik het in dat seizoen zelf meer gunde aan Liverpool. Dit is niet zoals dopering in het wielrennen waar een renner sterker presteerde door verboden middelen zonder dat het publiek het wist. Iedereen wist met welke spelers City toen speelde en het zijn niet de spelers zelf die iets verboden hebben gedaan. Verder lijkt de bubbel zo inderdaad wel te barsten... Heb genoten van City de laatste jaren, maar ben ook blij dat de Uefa zo daadkrachtig durft uit te halen naar de nouveau-riche.
 
Stommylee
 
3
16 februari 2020 om 13:18
Nare zielloze club. Wel met oogstrelend voetbal en ik kijk ook veel liever naar City dan b.v. Liverpool. Maar ze mogen van mij flink aangepakt worden. En ik zou ook niet treuren als PSG ineens een flinke straf zou krijgen.
 
ILOVEBOOBS
 
4
16 februari 2020 om 13:20
Dit zijn echt niet de twee enige spelers die gaan vetrekken bij Manchester City...
 
FikretÇelik
 
3
16 februari 2020 om 13:45
Wordt een hele leegloop. Heel de selectie heeft een marktwaarde van 1,29 miljard waarvan 4 spelers van 100 miljoen of meer en in totaal 17 spelers met een marktwaarde van boven de 30 miljoen. Spelen ze voortaan tegen degradatie met spelers die niet zoveel geld meer opleveren (otamandi, Silva, Fernandino, Bravo), aangevuld met jeugd en goedkope aankopen.
 
Dante
 
1
16 februari 2020 om 14:02
Geloof je toch niet echt. Dit is gewoon een setback. Ik geloof dat er niemand of bijna niemand weg zal gaan om deze reden. Blijft gewoon een topclub met topsalarissen.
 
Silvacity
 
0
16 februari 2020 om 14:59
Dat zal nooit gebeuren aangezien de omzet nog steeds velen malen hoger is dan van andere clubs in de PL (Op een paar na natuurlijk).
 
TheRoscoe
 
1
16 februari 2020 om 13:33
We moeten niet doen alsof de UEFA zo glorieus is trouwens. Het blijft een corrupte organisatie die nu gewoon City aanpakt. Andere corrupte praktijken laten ze gewoon leven voor redenen die jij en ik nu niet kunnen bedenken. Daarvoor moet je wachten op een lek van Der Spiegel of zoiets dergelijks.
 
Dante
 
1
16 februari 2020 om 14:05
Sterker nog dat is nu ook exact de situatie. Dit hele verhaal is eerder onderzocht en alles ok bevonden door die corrupte mannen. Nu een lek waardoor ze er niet zo makkelijk mee weg kunnen komen het weg te moffelen en delen ze alsnog een straf uit.
 
TheRoscoe
 
0
16 februari 2020 om 14:20
En City met hun megateam van advocaten heffen de straf bij het CAS op en de UEFA ziet er goed genoeg uit omdat ze tenminste iets hebben gedaan, maar ja, die dekselse CAS he... Ligt niet aan ons hoor. Voetbal is een farce.
 
nederland79
 
2
16 februari 2020 om 14:06
Haha dat zou een grap zijn. Een week voordat Liverpool kampioen wordt, ze de titel van vorig jaar geven. Hebben ze 30 haar op de titel gewacht, wordt het toch nog n anti climax
 
daveke
 
1
16 februari 2020 om 14:10
Dit zal wel met een sissertje aflopen. De uefa heeft voor onderzoeker aanklager en rechter gespeeld. Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling. Als City bij het CAS in het ongelijk wordt gesteld kunnen ze nog altijd naar de burgerrechter stappen. En laat dat nou net datgene zijn waar de UEFA geen zin in heeft. Als de burgerrechter zich ermee gaat bemoeien dat is slecht voor de reputatie van de bond. Alles bij elkaar gaat deze zaak nog een hele tijd duren en zolang er geen definitieve uitspraak is mag City gewoon in de CL spelen.
 
DMS
 
1
16 februari 2020 om 14:23
Bijzonder dat ze alles ontkennen maar tegelijkertijd zeggen dat het bewijs op onrechtmatige wijze verkregen is. Daarmee zeggen ze in mijn ogen dat ze goed weten dat ze fout zitten